موضوعات مثنوی
برای داستان های حمــــاسی و تاریخی : شاهنامه فردوســــــی و گرشاسب نامه اسدی طوسی
برای داستان های عاشقانه یا صوفیـــــــانه : خسرو شیرین و لیلی و مجنون و سلامان و ابسال
برای طرح آموزه های عرفانی : منطق الطیر و مثنوی مولوی
برای طرح مطالب تعلیمی و اخلاقی : بوستان سعدی
نکته ۱) مثنوی خاص ایرانیان و فارسی زبانان است از آغاز شعر فارسی تا حال .
نکته ۲) اولین مثنوی های شعر فارسی دری : کلیله و دمنه منظوم رودکی - آفرین نامه ابو شکور بلخی .نمودار قافیه ها:
----------------------- + ---------------------- +
----------------------- × ------------------------ ×
----------------------- = ---------------------- =
قصیده چیست
قصیده شعری است بر یک وزن و قافیه با مطلع مصّرع درباره ی موضوع و مقصودی خاص همچون ستایش یا نکوهش ، تهنیت یا تعزیت ، شکر یا شکایت ، فخر یا حماسه ، پند و حکمت یا مسائل اجتماعی و اخلاقی و عرفانی ، در حداقل پانزده ، شانزده بیت . به عبارتی دیگر شعری که بیت اول آن مصرع و دیگر ابیات آن مقفا است .
تقسیم بندی قصیده های مدحی :
تغزل یا تشبیب : مقدمه ی قصیده با مضامینی چون : عشق - یاد جوانی و وصف طبیعت .
تخلص : رابطه میان تغزل و تنه ی اصلی ( زیباترین تخلص تخلص یک بیتی است زیرا از ایجاز بیشتری برخوردار است )
تنه ی اصلی : مقصود اصلی شاعر همچون : مدح - رثا و سوگواری - پند و اندرز - عرفان - حکمت - وصف .
شریطه و دعا : دعا برای جاودانه بودن ممدوح در پایان قصیده که در جواب جملات شرطی می آید بیت اول قصیده : مطلع بیت آخر قصیده : مقطع
تجدید مطلع : آوردن بیتی مصرع در اثنای قصیده برای انتقال از موضوعی به موضوع دیگر - استفاده از قافیه های قبلی و طولانی ساختن قصیده .
نکته ۱ ) تغزل - تخلص - تجدید مطلع و شریطه تنها در برخی از قصاید دیده می شود
نکته ۲ ) برخی از قصیده سرایان نامی : رودکی - فرخی - منوچهری - ناصرخسرو - مسعود سعد - انوری - خاقانی - سعدی - قاآنی - ملک الشعرای بهار - مهدی حمیدی - امیری فیروزکوهی - مهرداد اوستا .
نمودار قافیه ها:
-------------------- × -------------------× مطلع
-------------------- -------------------×
-------------------- -------------------× تغزل و تشبیب
-------------------- -------------------×
-------------------- -------------------× تخلص
-------------------- -------------------× تنه اصلی قصیده
-------------------- -------------------×
-------------------- -------------------×
-------------------- -------------------× مقطع (تخلص شاعر) شریطه و دعا
وزن چیست: وزن شعر را عبارت از تقسیم شعر به هجاهای منظم و متقارن میداند اعم از این که متساوی و متشابه الاجزاء باشند یا نباشند. یعنی وی نظم و ترتیب هجایی در درون ساختار شعر را عامل ایجاد وزن در شعر میشمارد. به این ترتیب وزن شعر تابعی از نظم هجایی میگردد.
هجا چیست؟
هجا عبارت از صورت و آوایی است که به واسطه آن، حرف قابلیت ادا شدن می یابد.
یعنی حرف«ب» و «ت» اگر به هم پیوسته شوند کلمه«بت» را به دست میدهند. پیداست که بیان این کلمه مستلزم اختلاط صوت با آن است. به این ترتیب«بت» به صورت کلمه قابل بیان نیست مگر آن که زیر و زبر و ضمه و فتحه و کسره و جزم و سکون و تشدید بر آن وارد شود، مثلا«بت»، پس آوا و سکون در کلماتند که باعث خوانده شدن آنها میگردند و این مصوت ها را هجا میتوان نامید. مبنای شعر فارسی کمیت «هجا»هاست. در کمیت هجایی با دو دسته صوت سر و کار داریم:
الف) هجای بلند: مانند آباد که دارای دو الف ممدود است.
ب) هجای کوتاه مانند ابد که دارای دو فتحه و یک سکون است.
معمولا یک هجای بلند با دو هجای کوتاه برابر است.
علامت هجای کوتاه u وعلامت هجای بلند – می باشد.اول مثالی برای وزن:
بحر رجز کامل: مستفعلن مستفعلن مستفعلن
ای ساربان منزل مکن جز در دیا ریا رمن(امیر معزی)
مستف علن مستف علن مستف علن مستف علن
ای ساربان آهس ته ران کارامه جا نم میرود(سعدی)
ای یْو سْفِ خوش نامِ ما خوش میرُوی بر بام ما(شمس)
مستف علن مستف علن مستف علن مستف علن
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
کانال آموزش کارگاهی مداحی
🆔 @a_madahi
ارتباط با ادمین
🆔@a_madahi_admin
#امام_زمان
#آموزش_مداحی
#روضه_خوانی
#اجرا
#شعر
#نکات_صداسازی
#صداسازی
🔹تقویت سیستم #تکلم و حنجره
"قسمت اول"
شاید خیلی از مداحای عزیز به این موضوع توجه نداشته باشن که ریشهی بعضی از مشکلات صدا و تکلم، مربوط به ضعف یا عدم چالاکی #زبان و لبها هستش.
سلامت، سرعت و چالاکی این دو تا عضو مهم تو بیان صحیح و شکلگیری درست حروف و کلمات و وضوح صدا نقش تعیین کنندهای داره، به خاطر همین تمرینهایی رو قراره با هم انجام بدیم که منجر به تقویت و ارتقاء کیفیت عملکرد زبان و لبها بشه.
تمرین اول: برای اینکه تو نتهای بالا صدامون از وضوح و شفافیت لازم برخوردار باشه دوتا انگشت اشاره رو روی چانه یا فک قرار میدیم تا فکها ثابت باشن، بعد با استفاده از زبان "یای یای" رو در راحتترین حالت ممکن و بدون فشار ادا میکنیم. تو این تمرین باید نوک زبان بیرون از دهان و روی لب پایین قرار داشته باشه. این تمرین رو در هفته چند بار انجام بدین، برای اینکه تکنیک رو بهتر درک کنین یهبار تو حالت معمولی یای یای رو ادا بکنین، یعنی تو حالتی که زبان داخل دهانه، تو این حالت می بینید که صدا حالت chest هستش و اگه با این روش بخواید وارد محدودههای بالا بشید حنجرهتون یه قدری اذیت میشه ولی وقتی زبان رو روی لب پایین قرار میدین صدا خود به خود تو رزوناتورها تشدید میشه و به عبارتی بالاتر میاد و واضحتر میشه، ضمن اینکه فشار هم از روی تارهای صوتی برداشته میشه.
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
کانال آموزش کارگاهی مداحی
🆔 @a_madahi
ارتباط با ادمین
🆔@a_madahi_admin
#امام_زمان
#آموزش_مداحی
#روضه_خوانی
#اجرا
#شعر
#نکات_صداسازی
#صداسازی
🔴مداحی را چطور شروع کنیم؟؟؟🤔
✅شروع مداحی
👈در مجموع چند اصل را باید در مداحی رعایت کنید.👇
✅مرحله اول👇
✅خواندن یک رباعی صلوات
✅خواندن یک غزل امام زمان و یک
✅ قصیده یا مثنوی در مدح بی بی (خواندن قصیده کرامتی از بی بی غالبا متناسب با معنی یکی از ابیات قصیده است)
✅خواندن یک غزل مصیبت
✅خواندن روضه وزبانحال
✅خواندن یک نوحه ،واحد و در آخر شور
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
کانال آموزش کارگاهی مداحی
🆔@maddah_yar
ارتباط با ادمین
🆔 @a_madahi1
#امام_زمان
#آموزش_مداحی
#روضه_خوانی
#اجرا
#شعر
#نکات_صداسازی
#صداسازی
✅مرحله دوم👇
شاید از خود بپرسید که این متون را ازکجا به دست آوریم که خوشبختانه مداحان امروزه فقر شعری وتاریخی و.. ندارند چراکه برای هر مداحی 6 جلد نخل میثم استاد سازگار یا دواوین استاد موید شفق و… همچنین شعرای جوان مانند آقای لطیفیان و… کافیست.🌸
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
کانال آموزش کارگاهی مداحی
🆔 @maddah_yar
ارتباط با ادمین
🆔@a_madahi
#امام_زمان
#آموزش_مداحی
#روضه_خوانی
#اجرا
#شعر
#نکات_صداسازی
#صداسازی
✅مرحله سوم👇
و اما طریقه خواندن این متون نیاز به آموزش دارد. که در زیر به چند نکته پیشنهادی برای شما قرار می دهیم.
🌺👇🌺👇🌺👇🌺👇🌺👇🌺👇
۱_تقلید: دقت داشته باشید که یکی از روش های رایج برای شروع این هنر، تقلید صرف از مداحان بزرگ است. بدین صورت که سعی کنید در جلسات حضوری و مراسم هایی که در آنها مداحی می کند شرکت کنید و به اهنگ و لحن صدا ، حرکات و رفتارش توجه کنید. علاقه یک بحث خیلی برای ادامه دادن این کار است چراکه باید ساعتها وویس مداح مورد نظر را گوش دهید و سعی کنید از وی تقلید کنید.
پس از یک سال اقتباس از مداحان بزرگ، می توانید وارد مرحله جدیدی شوید که در آن باید از مداحانی که در یک حوزه تخصصی کار می کنند تقلید کنید.
مثلا روضه خواندن، شور خواندن و … .
۲_سعی کنید همواره منتقد خود باشید یا از اطرافیان درخواست کنید که نحوه خواندتان را نقد کنند.
۳_کنترل عوامل گرفتگی صدا: اجتناب از داد زدن های بیجا – اجتناب از مداحی درمواقعی که سرما خورده اید – اجتناب از خوردن غذاهای مضر برای حنجره – اجتناب از استعمال دخانیات و … .
۴_توجه به اصول صحیح مداحی در مراسم ولیمه، هیئت، ختم و …
۵_توجه به وزن و قالب شعر و انتخاب مناسب ترین لحن برای مداحی.
۶_نا امید نشدن و نترسیدن از واکنش اطرافیان.
۷_هر روز تمرین کنید چراکه صدا و حس شما مهمترین تاثیر را در پیشرفت خواندنتان دارد.
✅با دانستن این نکته که حرفه ای شدن در هر کاری زمان زیاد و خاص خود را می طلبد، با پروسه طولانی حرفه ای شدن در مداحی کنار خواهید آمد. بدین صورت که پس از کذشت چند سال و پیشرفت کردن صاحب سبک خواهید شد.🌺
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
کانال آموزش کارگاهی مداحی
🆔 @maddah_yar
ارتباط با ادمین
🆔@a_madahi
#امام_زمان
#آموزش_مداحی
#روضه_خوانی
#اجرا
#نکات_صداسازی
#صداسازی
✅نحوه نفسکشیدن در مداحی باید چطور باشد⁉️🤔
در زمان مداحی، عمل دم را باید بسرعت و عمل بازدم را به آرامی انجامدهید. همچنین باید ژست بدن شما مناسب باشد. ژست مناسب باعث میشود تا کنترل بیشتری روی تنفس خود داشته باشید و عملکرد بهتری از خود نشان دهید. در ادامه میخواهیم تمریناتی را برای ایجاد کنترل روی نفس به شما عرضه کنیم😊
🌺باما همراه باشید🌺
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
کانال #آموزش_مداحی « #مداح_یار »
🆔 @maddah_yar
ارتباط با ادمین
🆔 @a_madahi
✅ تمرین اول:
۱_تمرینات تنفسی بازدم
این تمرین را باید به آرامی انجام دهید. این عمل به شما اجازه میدهد تا نوتهای بلند را بتوانید به آرامی اجرا کنید. عمل بازدم را طوری انجام دهید که انگار
میخواهید با فوت کردن، یک پر را روی هوا نگهدارید.
در این تمرین متوجه خواهیدشد که شکم شما به آرامی به حالت نرمال برمیگردد. پس از این تمرین، باید سریعا یک نفس عمیق بکشید.🌺
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
کانال #آموزش_مداحی « #مداح_یار »
🆔 @maddah_yar
ارتباط با ادمین
🆔 @a_madahi
✅ تمرین دوم
۲_تمرینات گرمکردن نفس:
این تمرین به شلشدن لبها در زمان مداحی کمک میکند. در این تمرین باید بصورت عادی نفس بکشید و لبهایتان را کنارهم نگهدارید. برای 3 دقیقه بازدم کنید، این کار باعث میشود تا بخاطر عبور جریان هوا، لبهای شما شروع به لرزیدن کند.🌺
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
کانال #آموزش_مداحی «#مداح_یار»
🆔 @maddah_yar
ارتباط با ادمین
🆔 @a_madahi
✅تمرین سوم:
۳_ تمرینات خمیازهای
خمیازه کشیدن به آرامش ماهیچههای صوتی شما کمک میکند. در یک جای راحت بایستید بطوری که هوا به راحتی بتواند درون بدن شما جریان یابد. عمل دم و بازدم را انجامدهید. اگر روش درستی برای نفس کشیدن به کارگیرید احساس منبسطشدن در اطراف دندههای خود میکنید. دلیل آن این است که دیافراگم پایین مییابد و به ریه اجازه پرشدن میدهد. در هنگام این تمرین از زیاد تکاندادن سر و گردن پرهیزکنید. همچنین سطح چانه خود را ثابت نگهدارید.🌺
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
کانال #آموزش_مداحی «#مداح_یار»
🆔 @maddah_yar
ارتباط با ادمین
🆔 @a_madahi
887.2K
☎️ تماس با ما:
ارتباط با ادمین
🆔 @a_madahi
ارتباط با استاد و مدرس کانال سید مهدی علی پور:
🆔 @smahdialipoor
✅تمرین چهارم:
۴_ استفاده از یک دسته پوشال برای نفس کشیدن
یکی دیگر از تمریناتی که به کنترل تنفس شما کمک میکند این است که یک دسته پوشال جلوی دهن خود قراردهید و تلاش کنید نفس بکشید. همچنین میتوانید عمل دم را با گفتن 5 باره ha ha ha ha ha انجامدهید، این تمرین به کنترل تنفس شما کمک میکند🌺
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
کانال #آموزش_مداحی «#مداح_یار»
🆔 @maddah_yar
ارتباط با ادمین
🆔 @a_madahi
10886-fa-maghtalolzahra.pdf
1.9M
کتاب مقتل الزهراء سلام الله علیها
از مصادر عامه
این کتاب به زبان فارسی نگاشته شده
که مطالعه اش به دوستان توصیه می شود
#مداح_یار
#مقتل
@maddah_yar
12049-fa-fatemiyeh-mohebi.pdf
831.3K
✅کتاب ارزشمند
مادری که رفت...
مجموعه اشعار و مراثي ايام فاطميه
دوستان حتماً این کتاب را مطالعه کنند🌺
@maddah_yar
48.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام،عزیزان این کلیپ آموزش مداحی را توسط استاد عزیزحاج محمود کریمی را از دست ندهید🌺
✅فیش روضه حضرت زهرا(سلام الله علیها)
👈مقدمه:👇
السَّلامُ علیکِ اَیَّتُها الصِّدِّیقَه الشَّهِیدَه ، السَّلامُ علیکِ ایّتها المَظلُومَه المَغصُوبَه ، السّلامُ علیکِ یَا فَاطِمَه(سلام الله علیها)1
زلطف پدید آور ممکنات
هدایت شدم سوی باب النجات
به یک خانه اما به چشم سلیم
به اندازه ی ما سوی الله، عظیم
به درگاه آن خانه سر می زنم
سر خود چو سنگی به در می زنم
در اینجا فتد عقل در واهمه
که اینجا بود خانه ی فاطمه
ورای درآمد بتول از سرا
که دشمن کند از حضورش حیا 2
امشب شب گریه وناله است، مبادا امشب ساکت باشی، می خواهیم روضه مادر رو بخونیم
👈پرورش مرثیه،اوج مرثیه:👇
عده ای اراذل و اوباش مدینه ریختند پشت در خانه ی امیرالمومنین (علیه السلام) ، مگه چه خبر شده؟ آمده اند علی (علیه السلام) را به مسجد ببرند ، می خواهند بیعت بگیرند . همینکه در زدند ،
فاطمه (سلام الله علیها) پشت در آمد صدا زد:
آی مردم! بدتر از شما سراغ ندارم جنازه پیامبر(صلی الله علیه و آله) را رها کردید، خلافت را غصب کردید، حالا هم آمده اید از علی (علیه السلام) بیعت بگیرید؟!
اجازه بِدید یک سوال را جواب بِدم، غیرت دارها می دانند ، وقتی یک مرد نامحرمی در خانه کسی میاد، تا وقتی مردی در خانه باشد هیچ موقع زن جوان پشت در نمی ره، آنهم خانه ای مثل خانه امیرالمومنین (علیه السلام) آنهم زنی مثل فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) اما سؤال این است ، وقتی ریختند در خانه امیرالمومنین (علیه السلام) ، با اینکه علی (علیه السلام) داخل خانه نشسته ، حسن و حسین (علیهما السلام) در خانه هستند ، چرا فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) پشت در می ره؟
ورای درآمد بتول ازسرا
که دشمن کند از حضورش حیا 2
گفتند شاید صدای فاطمه (سلام الله علیها) را بشنوند و حیا کنند و برگردند.
آیا حیا کردند؟ آیا شرم کردند؟ آیا برگشتند؟
نه والله!
نه تنها برنگشتند؛
بلکه حرمت فاطمه (سلام الله علیها) را شکستند.
دَعیَ بالنّارِ فَاضرَمَها فی الباب فَاَحرَقَ الباب3
گفت آتش بیاورید، درِ خانه را آتش زد ، آتش شعله کشید، آقاجان یا صاحب الزمان معذرت می خوام. چه کرد؟
لگد زد چنان بر در آن بت پرست
کز آن ضربه پهلوی زهرا شکست
فاطمه (سلام الله علیها) بین در و دیوار صدا زد بابا جان! ببین با دخترت چگونه رفتار می کنند؟! ....
یا زهرا ...
اما آی شیفتگان اهل بیت!
اگر در مدینه در خانه دختر پیغمبر خدا را آتش نمی زدند، کی جرات می کردند کربلا خیمه ها را آتش بزنند؟ اگر در مدینه به فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها)بی حرمتی نمی کردند چگونه جرات می کردند در کربلا حرمت زینب کبری (سلام الله علیها) را بشکنند؟
هر کجا نشسته ای سه مرتبه صدا بزن یا حسین
👈پایان، فرود:👇
الا لعنة الله علی القوم الظالمین
و سیعلمُ الّذین ظَلموا ایَّ مُنقلَبٍ یَنقلبُون.
👈منابع:👇
1 - مفاتیح الجنان زیارت حضرت زهرا( سلام الله علیها )
2 – سفینه عشق – صادق خوش بین ص 73
3 - رنجها و فریادهای فاطمه(سلام الله علیها) – محمدی اشتهاردی ص 136 - بیت الاحزان ص 90 - 91
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
کانال آموزشی «مداح یار»
🆔 @maddah_yar
ارتباط با ادمین
🆔 @a_madahi
#امام_زمان
#آموزش_مداحی
#روضه_خوانی
#اجرا
#شعر
#نکات_صداسازی
#صداسازی
#شهادت_مادر
#سبک_زمینه
#فاطمیه
#فیش_مرثیه
#مداح_یار
✅فیش روضه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
✅شب دوم
👈مقدمه(گریز) :👇
السَّلامُ علیکِ یا بنتَ رسولِ الله یا فاطمه الزهرا ء یا بنتَ محمّد یا قُرَّه عین الرّسول یا سیِّدتَنا و مَولاتنا انّا توجَّهنا واستشفَعنا و توسَّلنا بکِ الی الله و قدَّمناکِ بین یدی حاجاتنا یا وجیهَه عند اله اشفَعی لنا عند الله ...
نسیم روحبخش بوی زهرا سحرگاهان وزید از کوی زهرا
نسیمی چون دم عیسی روانبخش روان را تازه کرد از بوی زهرا
خوشا آنکو که شد از روی اخلاص زجان و دل مدیحت گوی زهرا
به دامانش بزن دست توسل که چشم خلق باشد سوی زهرا
زمزمه : یا فاطمه الزهرا ...
خدایا ممنونتیم چنین ایامی روزیمون کردی تو مجلس فاطمه (سلام الله علیها) بیاییم و با امیرالمومنین (علیه السلام) و بچه های فاطمه (سلام الله علیها) هم ناله بشیم. شاید زبان حال همه ما اینه: بی بی جان اگر نبودیم تو مدینه، علی (علیه السلام) رو یاری کنیم، اگر نبودیم برای شما مجلس عزا بپا کنیم، این ایام با امام زمان(عج) هم ناله ایم و سیه پوش.
دلهای مدینه ای! امشب کجای این مجلس نشسته اید. زبان حال امیرالمومنین (علیه السلام) تو این شبها اینه: