eitaa logo
مداح یار | آموزش مداحی و صداسازی
13.5هزار دنبال‌کننده
221 عکس
59 ویدیو
34 فایل
👈در کانال «مداح یار»👇 ❌مداحی و صداسازی به صورت کاربردی آموزش داده می شود❌ ✅مدرس : استاد سید مهدی علی پور ☎️ تماس با ما: ارتباط با ادمین 🆔 @a_madahi ارتباط با استاد و مدرس کانال: 🆔 @smahdialipoor
مشاهده در ایتا
دانلود
👈تنفس دیافراگمی یا تنفس شکمی ؟!🤔 تنفس شکمی اصطلاح ساده سازی شده ایست برای درک بهتر مفهوم تنفس دیافراگمی. چون وقتی به صورت دیافراگمی نفس می کشیم شکم ما به جای قفسه سینه دچار افزایش حجم می شود. یعنی ما فکر می کنیم هوا به جای ریه وارد شکم ما شده. البته این فقط یک اصطلاح عامیانه است و هوا راهی به جز ورود به ریه ندارد. اما ما می گوئیم هوا را به شکم وارد می کنیم تا بهتر بتوانیم منظور خود را بیان کنیم.👇👇👇👇
✅روش دستیابی به تنفس دیافراگمی😊 تنفس دیافراگمی یا شکمی تمرینات ساده ای دارد. اولین و راحتترین آن دراز کشیدن به حالت طاقباز یا رو به بالا می باشد. برای این کار روی زمین دراز می کشیم. یک کتاب روی سینه و یک کتاب روی شکم خود می گذاریم. حالا نفس عمیق می کشیم. می بینیم که کتاب روی شکم بالا و پایین می رود. یعنی هوای وارد شده وارد ناحیه شکمی ما می شود. تنفس دیافراگمی دقیقاً اینگونه اتفاق می افتد که قفسه سینه ثابت و شکم درگیر تنفس باشد. قصد داریم با تمرین به مهارت تنفس دیافراگمی دست پیدا کنیم، که در هر وضعیتی حتی نشسته و ایستاده، تنفس ما دیافراگمی باشد.👇👇👇👇
این دیافراگم اصلاً چی هست؟🤔🤔🤔 پرده دیافراگم یک غشاء نازک گنبدی شکل است که زیر قفسه سینه و بین ریه ها و ناحیه شکمی ما قرار دارد. این پرده از ناحیه پشت به ستون فقرات و از پهلو ها به دنده ها متصل است. موقع نفس کشیدن این پرده رو به پائین حرکت می کند حرکت رو به پایین پرده دیافراگم باعث افزایش حجم ریه ها می شود. این افزایش حجم هوا را به درون ریه های ما می کشد. هر چقدر بتوانیم پرده دیافراگم را تقویت کنیم تنفس بهتر و در نتیجه صدا و بیان بهتری خواهیم داشت.🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 کانال آموزش کارگاهی مداحی 🆔 @a_madahi ارتباط با ادمین 🆔@a_madahi_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅طریقه خواندن مجالس هیئت مساجد دعا خوانی عروسی ترحیم ولیمه مکه: بطور اجمال هرگونه مجلسی جهت نوع ووقت چینش وترتیب شعری جداگانه ای را می طلبد: مثلاخواندن در هیئت با مجلس ترحیم فرق بسیاری داردکه اجمالا توضیح مختصری از هر کدام به آن پی خواهید برد: 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
1-(هیئت) در هیئات خواندن چه ولادت ها وچه شهادت ها براساس نوع مستمع ووقت خواندن متفاوت است مثلا در بعضی مجالس مستمع همگی جوان هستند وخواننده اصلی هم شما باید در آن مجالس معمولا در شهادت ها در یک ساعت ابتدا با لحن فنی غزل بعد قصیده وسپس کرامتی که متاسب با معنای یکی از بیتهای قصیده میباشد بیان شود وسپس گریز ومصیبت وروضه وزبانحال وبعد ازهمه زمینه واحد شور....اما در مجالسی که مستمع یک دست نیست وافراد مسن هم هستند مانند هیئتهای فامیلی درآنجا ضمن آنکه فنی می خئانیم باید سنتی خوانی هم لحاظ شود تا به دل همه بچسبد البته اول باید نیتمان برای دل امام زمان باشد وبس اما درآنجا که خواننده های دیگری هم هستند معمولا غزلی کئتاه وچند بیت گلچین شده از یک قصیده ویک گریز کوتاه برای 15 الی 20دقیقه را می طلبد اما درولادت ها هم که بعد از غزل باید قصیده ولادت خواند وضمن گفتن کرامتی یا فضیلتی در ضمن آن به خواندن سرود که البته سرودی با سبکی مرتبط با شانیت جلسه پرداخت مثلا سبک سرود در مساجد یا درنزد علما نباید از شانیت آن دور باشد. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
نحوه خواندن مجالس عروسی : اولا باید گفت عمده وظیفه یک مداح در مجالس عروسی بدین نحواست که با یک مقدمه چینی شبیه به بحر طویل برنامه راآغاز کندمثلا:بنام ایزد پروردگار خالق هشت وچهار آفریننده لیل ونهار سلام اینجانب زهیر سازگار خدمت حضار باوقار...... سپس چند بیتی مولودی یا مدح مولا به اندازه 5الی 10دقیقه که بستگی به نوع مستمع دارد بخواند وبعد چند بیت شعر طنز اگر صلاح بود لطیفه ای کوتاه وهنگام ورود داماد نیز با آماده کردن مجلس وبا دست زدن حضار داماد را وارد کند وسرودی بخواند تا داماد با همه دیدار کند واز مردم بخواهد که داماد را نبوسند تا زودتر به جایگاهش بنشیند وبعضا بعد از آن مسابقه ای به سلیقه خود اجرا میکنند وخلاصه در پایان ماه داماد ودوپدر عروس وداماد را دعوت می کنند واز داماد می خواهد که ابتدا پدر وبعد پدر خانمش را ببوسد وسپس دوپدر عرروس و داماد نیز یکدیگر را ببوسند. البته با نبود پدر می توان از پدر بزرگ یا عمو یا برادر بزرگتر نیز دعوت کرد 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
در مجموع مجالس عروسی سه نوع می باشد : 1-علمایی 2-نیمه مذهبی 3-غیر مذهبی در مجالس علمایی که مجلس مجلس سنگینی می باشد وباید حرمت علما نیز نگه داشته شود بیشتر مدح اهل بیت خواندن مورد پسند است وکمتر باید شعر عروسی خوانده شود که این امری واضح است در مجالس نیمه مذهبی که معمولا مداح در این مجالس بیشتر دعوت می شود که مثلا خانواده عروس یا داماد یا طیفی از دوخانواده مذهبی بوده وبه قول خودمانی اهل بزن وبکوب نیستند کار مداح مقداری سخت تر است چون مستمع غیر مذهبی هم حضور دارد ومداح باید اگر چه سخت است اما هردو را راضی نگه دارد .واما مجلس سوم که درآن همه به نوعی قر درکمرشان خشگ شده است نه تنهامداح نباید بخواند حتی حضور در آن مجلس در شان یا مداح اهل بیت نمی باشد 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
واما مجالس ولیمه در این مجالس مداح ضمن خوش آمدگویی به زایر وآرزوی زیارت قبولی ابتدا چند بیتی مدح مولا خوانده وسپس ذکری از مولا می گیرند چند بیت شعر خوش آمد گویی به زایرین را می خواند مانند: گل امد سنبل آمد عنبر آمد زمکه زایر پیغمبر آمد وحتی میتواند از حاجی به بالای مجلس دعوت کند گل دستش دهد وخاطره ای از آن سفر روحانی از اوبپرسد که البته در این مجالس هر چه کمتر بخواند بهتر است چون اولا همه نوع مستمعی وجود دارد وثانیا همه با هم حرف می زنند به قول استادمان می فرمود کم خواندن بهتر از زیاد خواندن است چرا که اگر بد بخوانیم می گویند خدا پدرش را بیامرزد که تمام کرد اگر خوب بخوانیم همه تشنه شنیدن صدای ما میی مانند و می گویند ای کاش بیشتر می خواند البته کم خواندن به اندازه ای که حمل بر کم فروشی یا کم گذاشتن در خواندن نشود. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
واما مجالس ختم :اولا عمده کار مداح در ختم (سوم هفتم چهلم سالگرد)به این گونه است که ابتدا به نحوی در گذشت آن مرحوم را به بازماندگانش تسلیت گفته واز حضا رمجلس تشکر کند مثلا بگوید انعقاد مجلس به مناسبت در گذشت مرحوم مغفور شادروان خلدآشیان ....می باشد که جادارد از طرف خود ویکایک شما عزیزان مصیبت وارده را به خانواده های ..... .همچنین اقازاده ها آقا... وهمسر داغدیده اش برادرانش آقا... تسلیت عرض نموده متقابلا از طرف صاحبان عزا از همه عزیزانی که از راههای دور ونزدیک قدم رنجه کردند کمال تشکر وقدردانی به عمل می آوریم در نظر داشته باشیم که ادبیات گفتاریمان کاملا صحیح باشد چون معمولا همه نوع شخصی از قبیل افراد با سواد استاد دانشگاه مهندس و.. حضور دارند نکته اینکه در بعضی مالس مستمعین چون زیادند ومی خواند زودتر بروند دنبال بهانه ای هستند تا سریعتر برخیزند معمولا در مجالس تشکر از مدم باید در آخر کار مداحی باشد والا در اول کار عده ای مردند ومجلس به هرج ومرج می افتد. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
حال بعد از آن مقدمه معمولا شعری در مذمت دنیا وگذرا بودن آن می خوانند (پندیات) وسپس چند بیت شعر پدر یا مادر ... می خوانیم ومیتوانیم روایتی یا حدیثی در جایگاه ومقام واحترام پدر ومادر بگوییم والبته گل کار که دشتی خوانی می باشد را بعد ازآن هرگز فراموش نکنیم وبعد با چندبیتی کوتاه از مدح مولا اگر متوفی مرد باشد یا مدح حضرت زهرا اگر زن باشد ویا امام حسین اگر متوفی هیئتی باشد بخوانیم وبا گریز کوتاه به کربلا وروضه ای(مانند:شما داغ پدر دیدید همه شمارا تسلا دادند تسلیت گفتند اما دلا بسوزه برای آن خانمی که کنار بدن بابا صدا زد بابا برخیز ببین دارن عمه ام رو تازیانه می زنند.) کار را تمام کند که البته با تک بیتی هایی مانند : پرروانه سوخت شمع فروماند وشب گذشت ای وای من که قصه دل ناتمام ماند کار را باتسلیت وتشکری دیگربه اتمام رساند.
نکته در مجالسی که داغ سنگین تر است مانند مجالس ختم جوان یا مجالس سوم که نسبت به هفتم وچهلم کمتر باید پندیات خواند وبیشتر اشعار مناسب با روحیه فرد مصیبت دیده مانند پدر مادر .. خوانده شود ولی در مجالسی که کمی فرد مصیبت دیده آرام تر است و باور مصیبت برایش آسان تر شده مانند سالگرد بالعکس می باشد . 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 کانال آموزش کارگاهی مداحی 🆔 @a_madahi ارتباط با ادمین 🆔@a_madahi_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادر بر زمین افتاده ، کودک بر بالینش گریه میکند و مادر در حالی که غرق در خون است گونه ی خونین فرزند را با دستانش نوازش کرده و دلداری اش میدهد.... @a_madahi
⚫️ السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَوْنَ الْمَظْلُومينَ... ⬛️ سلام بر تو ای امید دل‌های غمدیده؛ سلام بر تو و بر روزی که حقّ مظلومان تاریخ را از ظالمان خواهی ستاند. @a_madahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅نکته های ادبی : 1- بیت چیست؟ هر یک از سطرهای یک شعر، یک «بیت» نامیده می شود و واحد شعر محسوب می گردد. 2- مصراع چیست؟ هر بیت شامل دو قسمت است که هر یک از این بخشها «مصراع» نام دارد. 3- وزن چیست؟ آهنگ خاصی را که در تمامی مصراعهای یک شعر یکسان است، «وزن شعر» می نامند. 4- ردیف و قافیه را تعریف کنید؟ - به یک یا چند واژه، که به صورت کلمه ای مستقل و به یک معنی در پایان همه مصراعها تکرار شود «ردیف» گویند. - به حروف مشترکی که در پایان واژه های یک شعر یا یک بیت تکرار شود «قافیه» و به کلماتی که این حروف مشترک در آنها آمده است «کلمات قافیه» گویند.
مستزاد مستزاد شعری است که در آخر مصراع های یک رباعی یا غزل یا قطعه، جمله ی کوتاهی از نثر آهنگین و مسجع اضافه می کنند که از لحاظ معنی به آن مصراع مربوط است ولی با وزن اصلی شعر هماهنگ نیست. در واقع کلمه ی مستزاد به معنی "زیاد شده" هم همین معنی را می دهد و علت نام گذاری این نوع شعر هم قطعه اضافه شده در پایان هر مصراع است.
نمونه ی چند مستزاد گیرم که ز مال و زر کسی قارون شد ---------- مرگ است زپی! یا آن که به علم و دانش افلاطون شد ---------- کو حاصل وی؟ اندوخته ام ز کف همه بیرون شد ---------- کو ناله ی نی؟ ز اندیشه کونین دلم پرخون شد ---------- کو ساغر می؟ بحر طویل بحر طویل نوعی شعر یا نثر موزون در ادبیات فارسی است. قالب بحر طویل بیشتر برای بیان سخنان طنز یا هزل کاربرد دارد. اما برخی شعرهای جدی تر مانند مرثیه ها و مُناظره ها نیز با قالب بحرطویل نوشته شده اند. بحر طویل قالبی شعری است که در آن برخلاف سایر قالب های شعر سنتی فارسی، مصراع های مساوی و بیت وجود ندارد. در عوض، بحر طویل از یک یا چند قسمت با نام بند تشکیل می شود. سرودن بحر طویل از دوره صفویه به بعد مرسوم شده است.
مسمط چیست مسمط ، مجموعه چند مصراع هم قافیه ( بند مسمط یا تسمیط ) و یک مصراع مستقل قافیه ( رشته مسمط یا مصراع تسمیط ) است که چند بار با قافیه های متفاوت تکرار می شود و در این تکرار ، آن مصراع های مستقل القافیه ، با هم هم قافیه هستند . مسمط در موضوعاتی همچون قصیده مانند : تغزل و مدح و اشعار ملی و میهنی سروده می شود .
به مسمط هایی که بند مسمط و رشته ی مسمط آن ها ، مجموعا سه مصراع باشند مسمط مثلث می گویند ، همین طور به چهار مصراعی مسمط مربع و به پنج مصراعی مسمط مخمس وبه شش مصراعی مسمط مسدس می گویند . . بدین ترتیب مسمط حداقل مثلث و حداکثر مسدس است و معمولا هم ، ازنوع اخیر است .مانند مسمطات منوچهری که همه مسدس است.
مسمط تضمینی : مسمطی است که بند آن در هر رشته - به ترتیب مصراع دوم بیت های یک غزل است - یعنی - شاعر بیت های یک غزل را به ترتیب در پایان رشته های مسمط می آورد - تعداد رشته ها - تابع تعداد بیت های غزل است .
نکته ۱) بنیان گذار مسمط : منوچهری دامغانی می باشد . نکته ۲) مسمط سرایان بنام : منوچهری دامقانی - قاآنی نکته ۳) مسمط تضمینی شیخ بهایی ( قرن ۱۰ ) که تضمین غزل معروف خیالی بخارایی است - از زیباترین مسمط های تضمینی فارسی است .
نمودار قافیه ها : -------------------- × ------------------- × --------------------‌ × ------------------- + --------------------‌ = ------------------- = --------------------‌ = ------------------- +