eitaa logo
مدیریت در اسلام
661 دنبال‌کننده
828 عکس
167 ویدیو
26 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۶)/محور اول: ۴. امام‌محور و صاحب قرارگاه مرکزی امامت در مسجد محله امام محله مانند امام کشور که امتی چند ده میلیونی را امامت می‌کند، امت چند هزار نفری خود در محله را امامت می‌کند. پس ضرورت وجود امام در محله هیچ تفاوتی با ضرورت وجود ولی فقیه در کشور ندارد. تفاوت امام محله با امام جماعت در معنای رایج و مألوف آن در این است که مأمومین امام جماعت چند ده یا چند صد نمازگزار در داخل مسجد هستند و مأمومین امام محله تمام اهالی محله‌اند. ریاست امام بر محله از سنخ ریاست شرعی است که از جهت فلسفی بر دو رکن و (جهت تحقق عدالت) استوار است. از جهت روش رهبری، ریاست او از سنخ ولایت فقیه است که مبتنی بر روش اجتهادی اعمال می‌شود. از جهت شرایط، امام محله باید شخصی عالم (به علم شرعی و علم مدیریت)، عادل (به عدالت شرعی و عدالت اخلاقی)، مدیر و مدبر باشد. پس شخص غیرحوزوی و غیرمعمم در هیچ شرایطی نمی‌تواند به‌عنوان امام قبول منصب کند. امام برای مدیریت محله دارای سه قوۀ فکری، اجرایی و قضایی است که وظائف او نسبت به این قوا در سه محور ، و خلاصه می‌شود، یعنی امامت محله مانند امامت کشور نوعی مدیریت کلان ارزشی است، نه مدیریت اجرایی. اختیارات امام محله مانند امام کشور نظراً اختیارات مطلقه است، هرچند در عمل ممکن است مانند امام کشور محدودیت‌هایی را در تصرف در امور بنا به مصالح مختلف در نظر داشته باشد. امام محله همچنانکه قوای تحت امر خود را هدایت، حمایت و نظارت میکند، خود نیز از سوی امام جمعه هدایت، حمایت و نظارت می‌شود. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۷)/محور اول: ۵. متصل به شبکۀ ملی امامت و امارت شبکۀ ملی امامت و امارت متشکل از دو شبکۀ اصلی امامت و امارت است و شبکۀ امارت متشکل از سه شبکۀ تقنینی، اجرایی و قضایی است. یعنی امارت تقنین در مدینۀ فاضله در قالب یک سازمان واحد قرار می‌گیرد و از مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود و به شوراهای اسلامی شهر و روستا و در نهایت شورای امنای محله می‌رسد. همچنین قوۀ قضائیه و قوۀ مجریه با تمام وزارت‌خانه‌های آن به همین شکل تا سطح محله امتداد پیدا می‌کند. تمام وزارتخانه‌های دولتی باید در محله دارای نماینده‌ای باشند تا به‌عنوان واسطه و حلقۀ میانی دولت و مردم، هم به اجراء سیاست‌ها و برنامه‌های وزارتخانۀ متبوع در محله کمک کند و هم مشکلات و مطالبات اهالی محله را به آن وزارتخانه انتقال دهد. شبکۀ امارت زیرمجموعۀ شبکۀ امامت است که بر اساس تقسیمات کشوری در تمام رده‌های سیاسی و اجتماعی امتداد پیدا می‌کند. در این ساختار اوامر و منویات ولی فقیه از طریق سازمان و شبکۀ امامت تا پایین‌ترین رده که امامت محله و روستا است امتداد پیدا می‌کند و در سریع‌ترین و مؤثرترین شکل پیاده‌سازی می‌شود. بدون امتداد دو شبکۀ امامت و امارت تا سطح تمام محلات و روستاها، الگوی سازماندهی مطلوب در مرحلۀ دولت‌سازی اسلامی قابل تحقق نخواهد بود. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۸)/محور اول: ۶. شورامحور و مردم‌محور مردم‌محوری و مشورت‌محوری از ارکان اساسی مدیریت محله است که تنها در گرو دو رکن دیگر، یعنی امام‌محوری و مسجدمحوری به شکل و عاری از انواع اغراض و اهداف سیاسی یا رقابت‌های منفعت‌جویانه قابل تحقق است. مسجد تحقق مدیریت مردمی است و امام ، راهبر، ناظر و انسجام‌دهندۀ مدیریت شورایی است. یکی از علت‌های اصلی شکست طرح‌های مختلف مشارکت اجتماعی مانند شورایاری‌ها در دهه‌های اخیر امام‌محور و مسجدمحور نبودن آن‌ها بوده است. مشارکت مردم در ادارۀ محله در شکل مدیریت شورایی تحقق پیدا می‌کند. اصل مشورت از اصول شش‌گانۀ رهبری مؤثر است و به رشد دادن سطح عقلانیت و بلوغ افراد کمک قابل توجهی می‌کند. شوراهای سه‌گانۀ تحت امر امام، محیطی مساعد برای افراد با تخصص‌های گوناگون هستند و امکان استفاده از ظرفیت فکری و اجرایی آحاد مردم و نخبگان را فراهم می‌کنند. تقسیم‌بندی مشاغل و مناصب در محله به‌گونه‌ای است که هر کس دارای علم، مهارت، تجربه و یا تخصصی باشد امکان استفاده و فعال‌سازی آن را در چارچوب مدیریت شورایی پیدا می‌کند. مدیریت شورایی به خصوص در عرصۀ محله و روستا بهترین شکل درگیر کردن مستقیم مردم در مدیریت جامعه است که آفت‌های دیگر روش‌های مشارکت مانند انتخابات را ندارد و فواید بسیار بیشتری هم دارد. شوراها عرصه‌های مناسبی برای تحقق و کشف استعدادهای مردمی از پایین‌ترین سطح اجتماع هستند و به آنها امکان ارتقاء و رشد تا عالی‌ترین سطوح مدیریت کشور را می‌دهند. @madineyefazele
با توکل به خداوند متعال و با عنایات حضرت ولیعصر (عج) مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) تحت اشراف آیت‌الله سید صمصام الدین قوامی در ماه مبارک ربیع‌الاول در راستای الگوی امامت و امارت برای مسلمانان جمهوری آذربایجان، قفقاز و آسیای میانه با مدیریت شیخ تورال زیادخانف آغاز به فعالیت خواهد کرد.
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۹)/محور اول: ۷. دارای قوای سه‌گانۀ امناء، محله‌یاری و صلح‌یاری قوای سه‌گانۀ محله که شعبی از قوای سه‌گانۀ مقننه، مجریه و قضائیه هستند، در اصل تجلی شئون افتاء، اجراء و قضاء امام به شمار می‌روند و به شکل تفویضی و تحت هدایت، حمایت و نظارت امام، امور محله را اداره می‌کنند. اولین شأن مدیریتی امام شأن افتاء است که در سطح کشور در قالب نهادهایی مانند مجلس و شورای نگهبان تجلی پیدا می‌کند و در سطح محله در قالب شورای امناء. شورای امناء به ریاست شورایار، بازوی فکری، مشورتی، برنامه‌ریزی و نظارتی امام محله است. این شورا یک پارلمان محلی کوچک متشکل از اعضاء نخبه، تحصیل‌کرده، باتجربه و خوش‌فکر است که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. وظائف این شورا در سه محور مسئله‌شناسی، برنامه‌ریزی و نظارت خلاصه می‌شود شورای دوم، شورای محله‌یاری است که تجلی شأن اجراء امام و شعبه‌ای از قوۀ مجریه است و متشکل از تعدادی اعضاء است که مانند هیئت وزیران به امور اجرایی و مدیریت می‌پردازند. وزیران محله با عنوان «یاران محله» شناخته می‌شوند و با تأیید نهادهای دولتی و تنفیذ امام منصوب می‌شوند. وظائف این شورا در دو محور پیشرفت و عمران و آبادانی خلاصه می‌شود. سومین شورا، شورای صلح‌یاری است که به ریاست صلح‌یار زیر نظر قوۀ قضائیه و نهادهای امنیتی فعالیت می‌کند و به امور حل اختلافات و فصل خصومات، مقابله با منکرات، پیشگیری از جرائم و امنیت می‌پردازد. وظائف این شورا در سه محور موعظه، مشاوره و امر به معروف و نهی از منکر خلاصه می‌شود. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۰)/محور اول: ۸. دارای انسجام تشکیلاتی به رهبری امام امامت و فرهنگ اقتداء فردی و سازمانی به امام، اصلی‌ترین عامل انسجام تشکیلاتی و هماهنگی سازمانی در محله است. در صورت فقدان امام مبسوط‌الید، متمکن و مطاع، چه در سطح کشور و چه در سطح محله و روستا، طمع، حرص، اتحادهای ناسالم، قدرت‌طلبی و منفعت‌جویی افراد شیرازۀ اجتماع را از بین می‌برد و انواع و اقسام گروه‌های قدرت و ثروت و مافیاهای اقتصادی را بر مقدرات اجتماع اسلامی حاکم می‌کند. لذا از لوازم حتمی شکل‌گیری محلۀ فاضله، وجود انسجام تشکیلاتی ذیل امام و توافق کامل کارگزاران محله مبنی بر تبعیت از امام است‌. امام باید همواره حافظ انسجام و هماهنگی و تنسیق در محله باشد و اجازۀ پدید آمدن روحیۀ انفراد و تفرد و منغعت‌جویی را ندهد. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۱)/محور اول: ۹. واجد مدیریت واحد و یکپارچۀ شهری با نماد محله‌یار شخصیت محله‌یار در محله مانند یک رئیس جمهور عمل می‌کند، یعنی پس از امام محله اصلی‌ترین مقام اجرایی است که به نوعی نماد تمام شاخه‌های امارت به شمار می‌رود. او در نظام مدیریت شهری مطلوب، مانند شهردار مدیریتی یکپارچه را در محله اعمال می‌کند. در مدیریت یکپارچه تمام نهادها بدون وجود نهادهای موازی، تحت فرمان شهردار قرار می‌گیرند. در محله شوراهای امناء و صلح‌یاری وظائفی نسبتاً محدود دارند، اما محله‌یار و یاران او مدیریت اجرایی اکثر حوزه‌ها از اقتصاد و فرهنگ و هنر تا علم و آموزش و عمران را به عهده دارند، پس بار اصلی مدیریت محله بر دوش آن‌ها است. محله‌یار به نوعی بازتولید مناصب تاریخی مانند محله‌دار، امیر محله، کلانتر، نسقچی، عسس یا کوتوال به شمار می‌رود. پیشنهاد الگوی امامت و امارت این است که این سمت در اختیار فرماندۀ بسیج محله قرار بگیرد، زیرا بسیج با ارکان مختلف خود می‌تواند نقش یک هیئت دولت کامل را در محله ایفا کند و آن را ذیل هدایت، حمایت و نظارت امام مدیریت نماید‌. @madineyefazele