▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۱۷)/محور دوم: #رشد_در_محله
۱۴. بهرهمند از نظام علمآموزی پیشرفته، عادلانه و سهلالوصول
نظام آموزشی محلۀ فاضله تجلی فرهنگ علمآموزی آزاد و آسان است. علمآموزی آزاد و آسان به این معناست که در جامعۀ اسلامی، به جز استثنائاتی محدود، درب هیچ کلاسی به روی هیچ کس بسته نیست و هر کس بسته به نیاز و علاقۀ خود میتواند در دروس مختلف شرکت کند. محدودکردن و قانونمند کردن بیش از حد امر تعلیم و تربیت مانع از جریان آزاد علم در جامعه میشود و مطلوب اسلام نیست. لذا مدرسۀ محله غیر از آنکه مجری برنامههای دستگاه رسمی آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است، در ساعات مختلف شبانهروز تحت نظارت و مدیریت مسجد، مجری انواع و اقسام برنامههای آموزشی، مهارتافزایی و توانمندسازی است و آزاد از قیدوبندهای بوروکراسی رسمی کشور با انواع بیسوادی قدیم و جدید مقابله میکند.
نهاد مدرسه به مدیریت شخص آموزشیار نظامی از تعلیم و تربیت را در محله به اجرا میگذارد که در آن تمام نهادها و خانههای محله به مدرسه تبدیل میشوند. پس مأموریت مدرسۀ مطلوب در محلۀ مطلوب کماً و کیفاً بسیار فراتر و وسیعتر از مأموریتهای محدود مدرسههای امروزی است.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۱۸)/محور دوم: #رشد_در_محله
۱۵. واجد آموزش نظری و عملی توأمان
در نظام تعلیم و تربیت محلۀ فاضله، کاربردی بودن یکی از اصول ششگانۀ توانمندسازی است؛ یعنی تمام آموزشها در عرصۀ محله معطوف به عمل است. یکی از عرصههای مهمی که این فرهنگ در آن قابل تحقق است، بازار محله است. نهاد بازار علاوه بر نقشآفرینی اقتصادی، نقشهایی فرهنگی نیز در قالب احیاء و باززندهسازی نظام استاد-شاگردی به عهده دارد. در این نظام افراد از بدو نوجوانی استعدادیابی شده و با کمک اصناف مختلف تجاری، فنی و تولیدی بازار، حین عمل آموزش میبینند.
نظام آموزشی موجود که اصالتاً غربی است و مبتنی بر تربیت نیروی کار قبل از ورود به بازار کار در نهادهایی چون مراکز فنی و حرفهای و دانشگاهی است، آسیبهای متعددی دارد، از جمله عدم تناسب ظرفیت رشتههای تحصیلی با نیاز بازار کار و گسترش بیکاری، به تأخیر افتادن استقلال مالی جوانان و وابستگی به والدین که به اختلالات شخصیتی منجر میشود، اتلاف عمر و جوانی در نتیجۀ اشتغال به تحصیل و عدم امکان ازدواج و استقلال جوانان در سنین پایین که به محرومیتهای مالی و جنسی منجر میشود.
اما نظام مهارتآموزی اسلامی-ایرانی که همان نظام استاد-شاگردی است هیچ یک از آسیبهای یادشده را ندارد و علاوه بر ابعاد مثبت فرهنگی، مهارتی و اقتصادی، میتواند به جامعهپذیری سریعتر نوجوانان کمک کند و #رنج کشیدن و عرق جبین ریختن را که متأسفانه در نتیجۀ بیتدبیری والدین و متصدیان از نظام آموزش و پرورش حذف شده و نسلی غیرمولد و ضعیف تربیت کرده است را به فرایند تعلیم و تربیت برگرداند.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۱۹)/محور دوم: #رشد_در_محله
١۶. واجد نظام پرورشی قدرتمند در کنار نظام آموزشی
از تفاوتهای اساسی نظام تعلیم و تربیت اسلامی-ایرانی با نظام غربی این است که در غرب، امر آموزش و پرورش به ابعاد علمی، فنی و تخصصی فروکاسته شده و امر تهذیب، تزکیه، رشد اخلاقی و پرورش روحی به کلی حذف میشود. پرورش اخلاقی در این نظام نهایتاً در شکل نوعی آموزش آداب رفتار اجتماعی خلاصه میشود که چون مبتنی بر مبانی روحشناسی و نفسشناسی وحیانی نیست، از اساس نمیتوان آن را آموزش اخلاقی دانست. حتی در نظام گرتهبرداری شدۀ آموزشی در کشور ما، با وجود آنکه دروس پرورشی گنجانده شده، اما از آنجا که اصل این نظام ماهیتاً مدرن و اومانیستی است، دروس پرورشی در عمل به حاشیه رفته و هم از سوی مسئولان آموزش و پرورش، هم از سوی خانوادهها و هم دانشآموزان به عنوان نوعی وصلۀ ناجور تلقی میشود. حال آنکه در نظام تعلیم و تربیت اسلامی-ایرانی، این آموزش است که فرع بر پرورش لحاظ میشود و همگان علم بدون تزکیه و دانش منهای تهذیب نفس را از اساس نوعی وزر و وبال و ضدارزش قلمداد میکنند. بدیهی است که از دل این فرهنگ #پرورشمحور نهادهایی چون مکتبخانهها و مدارس جامع اسلامی-ایرانی بیرون میآید و از دل فرهنگ #آموزشمحور غربی نهادهایی مانند مهد کودک و یا دانشگاهها خارج میشود؛ نهادهایی که با ورود به جامعۀ اسلامی هرگز فرهنگ سازمانی خود را از دست ندادند و اصلیترین بستر تغییر فرهنگ شدند. پس نظام آموزشی مطلوب در محلۀ مطلوب باید پرورشمحور بوده و دارای یک نظام تهذیبی قدرتمند، جامع و همیشگی باشد.
@madineyefazele
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
50.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏡 مستند کلیپ معماری حیات
بررسی دیدگاههای رهبر انقلاب در خصوص معماری ایرانی - اسلامی
🔺ارائهای از محمدجواد خواجهوند
📥 کیفیت اصلی: آپارات | یوتیوب
🔬 کانال #پاتولوژی_فرهنگی
👇👇👇عضویت 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2936995897C2c2b7d1c05
#معماری_هجری #شهر_اسلامی
#معماری_اسلامی #معماری_ایرانی_اسلامی
#معماری_وحشی #شهرسازی #تمدن_سازی
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۰)/محور دوم: #رشد_در_محله
١۷. نخبهیاب و نخبهپرور
از وظائف مهم آموزشیار محله نخبهیابی و نخبهپروری در سطح محله است. آموزشیار وظیفه دارد با کمک شورای امنا و دیگر یاران محله، نخبگان مختلف علمی، اقتصادی، هنری، ورزشی و غیره را کشف و تواناییها و مهارتهای آنها را در شناسنامۀ محله ثبت کند. بسیاری از نخبگان به خصوص نخبگان هنری و ورزشی و کودکان بااستعداد میتوانند درون محله و خارج از چارچوبهای رسمی پرورش پیدا کنند و قابلیتهای خود را به فعلیت برسانند. همچنین بسیاری از نخبگان تحصیل کرده میتوانند پس از توانمندسازی و کسب مهارتهای لازم، به عنوان یکی از یاران محله ایفاء نقش کنند و دانش خود را به کار بگیرند.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۱)/محور دوم: #رشد_در_محله
١۸. پرورشدهندۀ مستمر دانشها و مهارتها
محلۀ فاضله عرصۀ جنب و جوش و تلاش مستمر در جهت مهارتافزایی و توانمندسازی با راهبرد «از گهواره تا گور» است که به شکل همگانی و همهشمول پیگیری میشود. دستور کار مهم آموزشیار در محله این است که تمام اهالی محله و بهویژه مسئولان، بدون استثناء و بدون توقف باید در حوزههای مختلف علمی و مهارتی ارتقاء پیدا کنند. مهارتها به دو دستۀ عمومی و تخصصی تقسیم میشوند و هر مسئولی بسته به حوزۀ تخصصی کاری خود این دورهها را طی میکند (در سرفصلهای رشتۀ تخصصی مدیریت محله عناوین و برخی منابع دورههای عمومی و دورههای تخصصی برای مسئولان مختلف محله پیشبینی شده است). روزآمدی، کارآمدی و عدم رکود شاخصههای مهم اطلاعات آموخته شده است که استمرار و عدم وقفۀ آموزش را اقتضاء میکند. محلۀ مطلوب مانند یک سازمان رشدیافته نیروهای مورد نیازش را از درون خود کشف و استعدادیابی و سنجی میکند و از سن پایین شروع به توانمندسازی آنها مینماید.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍ رشته مدیریت محله در دانشگاه علمی کاربردی در رده کاردانی حرفه ای به دو شکل ترمی پودمانی تصویب شده و کارگزاران منتخب محلی طبق الگوی جامع اتحاد امامت و امارت به عنوان دانشجویان این رشته محسوب شده و از مزایای آن من جمله مدرک کاردانی بهرهمند هستند. این امور نتیجه تعامل و تفاهم این دانشگاه با بنیاد فقهی مدیریت اسلامی میباشد. و کارشناسان دو طرف به رایزنی جهت تعمیق، تداوم و توسعه کار مشغولند.
@qavami
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۲)/محور دوم: #رشد_در_محله
۱۹. حامی همهجانبۀ نخبگان و ارزیاب و ارزشیاب آنها
محلۀ مطلوب دارای نظامی در راستای پشتیبانی و حمایت از نخبگان است که ابعاد معنوی، مالی، شغلی، تجهیزاتی و مکانی دارد. یکی از اصلیترین و مهمترین ابعاد حمایت از نخبگان بحث اشتغالیابی و اشتغالآفرینی است که این مهم با برنامۀ شورای امناء و پیگیری تعاونیار صورت میگیرد. مهمترین اولویت در راستای حمایت از نخبگان حفظ آنها در محل زندگی و بهرهگیری از دانش و مهارت آنها در راستای حل مشکلات و مسائل محله است که در این جهت شورای امنا مهمترین مسئولیت را دارد.
محلۀ فاضله همچنین دارای نظامی جهت ارزیابی و احراز مستمر سطح شایستگیها است که در دانش مدیریت اسلامی معیارها و روشهای خاصی دارد. در این صورت مسئولان محله امکان انتخاب اصلح و قرار دادن شایستهترین نخبگان را در مسئولیتهای مختلف خواهند داشت.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️ ویرایش نهایی سند ملی مسجد را در یافت کردم. به الگوی جامع اتحاد امامت و امارت نزدیکتر شده است ولی هنوز خیلی با آن فاصله دارد. تشکر از پدید آورندگان آن. انشا الله اسناد بعدی کاملا منطبق با الگوی اجتهادی شود.
@qavami
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۳)/محور دوم: #رشد_در_محله
۲۰. جبرانگر زحمات و خدمات بر اساس کار مفید و سازنده به شکل مکفی و مشبع
محلۀ مطلوب که از لحاظ تمکن اقتصادی و ظرفیتها و امکانات حمایتی باید در سطح بالایی باشد، جبرانگر زحمات و خدمات نیروهای خود است و برای این امر از روشها و اشکال متنوعی استفاده میکند.
جبران انواع مختلف مادی و معنوی دارد. دو شکل اصلی جبران مالی در فقه اداری اسلام، #اجاره و #ارتزاق است. همچنین اشکال مختلفی از جبران مادی در قالب پاداش، هدایا، عطایا، عیدی و غیره، و اشکال مختلف جبران معنوی شامل تشویق، تقدیر، تمجید و ارتقائات و غیره برای امام محله پیشبینی شده است که هر یک در جای خود و مطابق مصالح و اهداف مجموعه قابل استفاده است.
روشهای مختلف جبران در محله باید با ظرافتهای خاصی بهکارگیری شوند تا روحیۀ جهادی و انگیزۀ خدمترسانی نیروها تضعیف نشود یا به عبارت بهتر محله بهعنوان سازمانی مردمی و اجتماعی تبدیل به یک سازمان رسمی و کارمندپرور نگردد. جبران زحمات در محلۀ فاضله تماماً در اختیار امام محله است و توصیۀ اکید این است که نهادهای دولتی نباید یاران محله را به نیروهای حقوقبگیر و کارمندهای دولت تبدیل کنند.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍صبح زود در صف نانوایی با یکی از دست اندرکاران تنظیم سند ملی مسجد روبرو شدم. گفتگو کردیم و هم نظر بودیم که الگوی اتحاد امامت و امارت تشویش موجود در این سند را مرتب میکند و اجرای قوی آن را تضمین می نماید.
@qavami
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۴)/ محور سوم: #انگیزش_در_محله
در پستهای قبل نمادهای نظم و رشد در محله را به اختصار بیان کردیم. حال به نمادهای محور سوم مدیریت که #مدیریت_رفتار است میپردازیم که اگر در شکل مطلوب آن تحقق یابد به ارتقاء حداکثری انگیزهها و اصلاح رفتارهای نیروها منتهی میشود. انگیزش به طور کلی در نتیجۀ پیادهسازی چهار نظام مدیریتی از سوی امام و قوای سهگانه تحقق مییابد. این چهار نظام عبارتاند از:
۱. رهبری
۲. ارتباطات
۳. اصلاحات
۴. حل تعارضات
#رهبری خوب و مطلوب که در تشیع با عنوان امامت مطرح است، رسالت اصلی امام محله است. اثر این رهبری در مدیریت رفتار از آنجاست که رفتارها به سرعت از رأس به بدنه منتقل میشود و جهتگیریهای کلی جامعه غالباً بر اساس جهتگیری رهبران آن تنظیم میشود. پس رهبری خوب، مؤثر و متنفذ بیشترین تأثیر را در مدیریت رفتارها دارد.
پس از تحقق رهبری مطلوب، نوبت به تحقق #ارتباطات مطلوب میرسد که از مهمترین لوازم انگیزش در محله است. در این مرحله مطابق روشهای مختلف، روابط نامشروع و نامطلوب به سوی روابط کریمانه، صمیمانه، معتمدانه، مشروع و کارآمد سوق داده میشود.
#اصلاحات و #حل_تعارضات نیز از دیگر لوازم مدیریت رفتارها هستند که با ملاکها و روشهای خاص قرآنی و رحمانی صورت میگیرد و در نتیجۀ اوامر و نواهی اصلاحگرانه، آموزش، اصلاح ذات البین، ایجاد رقابت و سبقت در خیرات و شکلدهی به فرهنگ اخوت محقق میشود.
در پستهای بعدی به نمادهای یک محلۀ #انگیخته میپردازیم.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۵)/محور سوم #انگیزش_در_محله
۲۱. رهبری متنفذ و هدایتگر
رهبری خوب که رسالت اصلی امام محله است اصلیترین لازمۀ اصلاح رفتارها است. هدایتگری و نفوذ در دلها دو وصف اصلی رهبر موفق و محبوب به شمار میرود. اسلام برخی از اصول رایج رهبری در علم مدیریت امروز را میپذیرد و برخی را نیز رد میکند. رهبر مطلوب اسلام کاملاً منعطف است و میداند در زمانهای مختلف، طبق اقتضائات مختلف و نسبت به افراد مختلف، کدام روش رهبری را انتخاب کند تا بیشترین تأثیرگذاری حاصل شود.
رهبر موفق و مؤثر طبق اصول رهبری قرآنی و رحمانی مانند اصل لین، اصل عفو، اصل استغفار، اصل مشورت، اصل عزم و توکل و ... بیشترین نتیجۀ مطلوب را از اقدامات و تصمیمات خود برداشت میکند. رهبر مطلوب اسلام تکلیفگراست و هیچ قول و فعل و تصمیمی از خود ابراز نمیکند مگر آنکه مستظهر به حجت شرعی باشد، یعنی باید توان استنباط و تشخیص اجتهادگون در موقعیتهای گوناگون را داشته باشد و به مبانی، اصول و روشهای مدیریت اسلامی مسلط باشد.
رهبر مطلوب اسلام ضمن آنکه خود به قدر وسع و توان باید شخصیتی جامع الاطراف داشته باشد باید شخصیت پیروان خود را نیز در حوزههای اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و مهارتی به شکل جامع و متوازن رشد دهد. رهبر مطلوب اسلام مانند رهبران موفقی که دنیای امروز سعی میکند از آنها الگوسازی کند، تنها دغدغۀ تحقق اهداف مجموعۀ خود را ندارد و اهتمامی جدی برای رشد معنوی و روحانی نیروهای تحت امر خود مصروف میکند که این شیوه در راستای تأمین توأمان سعادت دنیوی و اخروی است.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍قبل از غروب در نمایشگاه دستاوردهای بسیج ناحیه قدس جنت آباد شمالی تهران در غرفه شهید باهنر در معیت مسئول مرکز آموزشهای کوتاه مدت بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، الگوی جامع اتحاد امامت و امارت توضیح داده شد. در این نمایشگاه ۵۰ پایگاه مقاومت مشارکت داشتند و پوسترهای جذابی از الگو به نمایش گذاشته شد.
@qavami
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۶)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۲۲. ارتباطات قوی، نزدیک و صمیمانه
یکی از گامهای مهم در جهت اصلاح رفتارها، ساماندهی و اصلاح ارتباطات موجود است. هرچند در مباحث جاری گاهی اوقات از محله بهعنوان «سازمان» نام میبریم، اما همۀ ارتباطات در این عرصه از جنس ارتباطات رسمی سازمانی نیست، بلکه واجد اوصافی از قبیل کرامت، صمیمیت و انس، دلسوزی و فداکاری، اعتماد و کارآمدی است که اغلب اینها از ظرف وجودی امام به دیگر مسئولان و اهالی سرریز میشود. بر خلاف سازمانهای غیراجتماعی، ارتباطات غیررسمی در محله که بر پایۀ مفاهیمی چون همسایگی، هممحلگی، آشنایی و دوستی تعریف میشود، اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً کارگروههای غیررسمی و دوستانه که محله برای حل معضلات مختلف تشکیل میدهد بهترین عرصه برای تحقق ارتباطات مطلوب است. همچنین تدارک سفرها، برنامهها و رویدادهای گروهی به بهانههای مختلف نقش زیادی در ارتقاء سطح ارتباطات دارد. چینش و تعریف ارتباطات نهادها، مراکز، اصناف و مسئولیتها در محله اگر با هدف تقویت ارتباطات غیررسمی صورت گیرد نقش مهمی در تقویت، مستحکمسازی و مشروعسازی ارتباطات خواهد داشت. به طور کلی مدیریت درست ارتباطات مهمترین نقش را در شکلگیری هویت محله و احساس آن از سوی اهالی خواهد داشت.
دیگر وصف نظام ارتباطات محله مشروعیت آن است که بعدتر به تفصیل به آن خواهیم پرداخت. شورای صلحیاری و آمران به معروف وظیفه دارند انواع ارتباطات کاری، اقتصادی، خانوادگی، جنسی و غیره در محله را نظارت کرده و در صورت بروز هر نوع فساد، خلاف شرع یا منکر با آنها مقابله کند.
@madineyefazele
▪️جلسه هماهنگی آغاز دورۀ آموزشی مدیریت محله در آزمونه محله غدیریه شهرستان نظرآباد با حضور امام و سران قوای محله
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۷)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۲۳. رفتارهای بههنجار
از نمادهای مهم یک محلۀ انگیخته مدیریت رفتارها به گونهای است که خلاف ارزشها و هنجارهای اسلامی-ایرانی نباشد و الگویی سالم، مشروع و مقبول از آداب معاشرت و برخورد، آداب همصحبتی، آداب احترامات، آداب زناشویی، آداب تعلیم و تعلم و غیره در آن مشهود و ملموس باشد. بدیهی است که هنجارهای مورد اشاره در اینجا را شرع و عرف تعیین میکند. منظور از عرف در اینجا عرف جامعۀ ایرانی است که نه در شکل موجود و رایج آن، بلکه در شکل کهن آن مد نظر است. بخش مهمی از اصلاح رفتارها در شکل عملی محقق میشود که بیش از همه در گرو نحوۀ رفتار و سلوک امام و یاران او با مردم است. بدیهی است که رفتارها انعکاس اعتقادات هستند و اصلاح اعتقادات از طرق مختلف سهم زیادی در مدیریت رفتارها دارد. اصلاح ادراکات، تأمین نیازها، تکریم شخصیتها، معرفی و الگوسازی از نمونههای مطلوب، علتشناسی روانی و تجربی رفتارهای نابههنجار و برطرف کردن تعارضات از دیگر راههای اصلاح رفتارهاست که در مطالب بعد مورد بحث واقع خواهد شد.
@madineyefazele
▪️از جهاد تا رباط
حمید عظیمی
تا زمانی که مرجعیت عربی تن به مسئولیت امامت ندهد، جهاد شیعی در زنجیر دولتهای نامشروع است. در رکاب بعث و الدعوه نه میتوان جانانه تاخت و نه از توالی فاسد تاختن گریخت. یا به فرمان سفارتها از پشت خنجر میزنند و یا با دستاوردهای خون تو مافیای فسادشان را فربه میکنند.
اینجاست که مفهوم «رباط» میتواند کارساز باشد. آنچه فقها تسامحا جهاد الدفع خواندهاند در واقع وضعیتی ویژه است از آنچه در سنت شیعی رباط خوانده میشود. در عبارات ائمه، جهاد و رباط دو مفهوم متباین هستند که در برابر هم مطرح میشوند.
رباط یعنی همان مرزبانی. با این تفاوت مهم که مرز در جهان پیشامدرن، نه خطی در میانهٔ کوهستان و بیابان، که مجموعه نقاطی با ماهیت شهری است. عجیب نیست که بسیاری از شهرهای رونقمند عهد باستان که امروز میشناسیم، اساسا برای کارکردی مرزی تاسیس شدهاند. بدین ترتیب، این بیشتر توزیع و تراکم جمعیت بود که واقعیت سیاسی را ترسیم میکرد، نه عوارض طبیعت یا عقود دولت.
رباط موقعیتی است که یک واحد اجتماعی کامل را، مسئول دفاع از خود و باقی ملت میکند. آرایشی چنین انسانی در جغرافیای سیاسی، امکان پدیداری رباط را فراهم میکند. مرابطه اساسا نه یک حرفه است و نه موجب گسست از حیات شهری میشود. نفس اتراق در چنین مرزهایی شهری، به قصد دفع تجاوز احتمالی، یک عمل سیاسی و عبادی بوده که حتی در فقدان امام و امر او ممدوح است.
در صورت حملهٔ خارجی به رباط، جنگیدن وضعیتی ضروری و واکنشی پیدا کرده و بدون تعهد به دولت محقق میشود. همین مکانیسم ظاهرا بسیط راهی برای گشودن گرهخوردگی استعمار و استبداد است. دولتهای متغلب و نامشروع، عموما بر اساس خلق انحصاری ارزش امنیت، وجود خود را تحمیل میکنند. سرشت دولتهای اشغالگر نیز شهوت الحاق زمین است و نه جمعیت. جمعیت رباط با تولید امنیت درونزا، معاملهٔ میان این دو طرف را به هم میزند و از این نقطه مقاومت و انقلاب بالاخره با یکدیگر آشتی میکنند.
شاید به خاطر همین است که روایات ما آدرس شیعیان واقعی را در «اطراف الارض» دانسته اند. اما رباط شیعه را کجا باید جانمایی کنیم؟ همانجا که جهاد سنی برقرار است. ما در دولت طاغوت نمیتوانیم جهاد کنیم؛ آنها که میتوانند! اگر بتوانند، و دشمن مشترک را وادار به واکنش کنند، دیگر در دفاع با مجاهدان سنی همدست خواهیم بود.
با اطمینان میگویم؛ هیچ «ملت»ـی به اندازهٔ فلسطینیان آمادهٔ جهاد نیست. هیچ جایی نیز به اندازهٔ امان (پایتخت اردن)، فلسطینی در دسترس برای شیعه ندارد. وقت آن است که به جای حمایت از تشیع عراقی، در برابر آنها یک ماموریت واقعی قرار بدهیم.
@madineyefazele
▪️این اقدام آموزش و پرورش قابل تقدیر و تحسین و گامی جهت نیل به مدرسۀ مطلوب اسلامی ایرانی است.
البته این موضوع نباید تنها منحصر به ورزش باشد و مدرسۀ محله باید تحت نظارت مسجد میزبان انواع برنامههای دانشافزایی، مهارتآموزی و توانمندسازی باشد.
@madineyefazele
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
رفع احتیاج بازار یا ایجاد بازار احتیاج؟!
🔹 این تصویری است از بازار مسگرها در شهر اصفهان مربوط به سال ۱۳۳۵ شمسی. در شهر سنتی، یکی از مفاهیم مهم سبک زندگی اسلامی ایرانی مفهوم قناعت بود که انعکاس این مفهوم در معماری بازارها سبب شده بود تا بازارها به صورت راسته بازار احداث بشوند (مثلا راسته بزازها، راسته خراطها، راسته مسگرها و ...) تا اگر کسی به قصد خرید یک جنس مشخص وارد یک راسته معین میشود، با سایر اجناسی که نیازی به خرید آنها ندارد مواجه نشود.
🔹 اما در پاساژها و سیتیسنترها و مراکز تجاری معاصر، مبتنی بر مفهوم مصرفگرایی، اغلب مراکز تجاری بزرگ، به صورت مختلط (مخلوطی از مغازههای با کاربریها و اجناس مختلف) احداث میشوند تا وقتی مشتری به قصد خرید یک کالای مشخص وارد بازار شود، با انبوهی از کالاهای دیگر نیز مواجه شود تا به خرید هرچه بیشتر و مصرفگرایی هرچه بیشتر تحریک شود. این نوع دامن زدن به فرهنگ مصرفگرایی، از مهمترین شاخصههای اقتصاد سرمایهداری است؛ اقتصادی که هدف نهاییاش نه رفع احتیاج بازار، بلکه ایجاد بازار احتیاج است.
@baladetayyeb
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۸)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۲۴. کمترین سطح از نزاع و تعارض
محلۀ مطلوب با راهبردهای موعظه، مشاوره و امر به معروف و نهی از منکر، کمترین سطح از برخورد و تنازع را دارد. این سه خط مشی از سوی شورای صلحیاری با هدف کاهش انواع نزاعهای زناشویی، خانوادگی، همسایگی و محلی، حفظ استحکام نهاد خانواده، و ایجاد و تقویت پیوندهای اجتماعی اتخاذ میشود. در محلۀ مطلوب آمران آموزشدیده در میدان و مشاوران زبده در پشت میدان حاضر هستند که سعی در شناسایی طرفین اختلاف، دعوت از آنها و حل اختلاف با استفاده از روشهای غیربوروکراتیک و دینی را دارند. به جز افراد مذکور، آموزشیار، استاد اخلاق، معتمدان و ریشسفیدان نیز در فرایند اصلاح ذات البین و آموزشهای پیشگیری از اختلاف نقشهای تعریفشدۀ خود را دارند.
طبق الگوی محلۀ فاضله، وظیفۀ قوۀ قضاییه در جهت ترویج و تثبیت فرهنگ رفع اختلافات در محله و مسجد اینگونه تعریف میشود که مراجع رسمی قضایی قبل از رجوع طرفین دعوی به مسجد محله، نباید برای آنها پرونده تشکیل دهند. محاکم رسمی تنها زمانی نسبت به تشکیل پرونده اقدام میکنند که اختلاف در محله و با وساطت مشاوران، ریشسفیدان، صلحیاران و در نهایت امامان محله حل نشود. در صورت تحقق این فرهنگ، دهها هزار مسجد به شعب غیررسمی قوۀ قضائیه تبدیل میشوند و بار پروندههای قضایی به سرعت کم خواهد شد.
@madineyefazele
▪️شنیدهها حاکی از آن است که کمیسیون تلفیق مجلس بند مربوط به طراحی الگوی حکمرانی محلهمحور را از لایحۀ برنامۀ هفتم توسعه حذف کرده است!!!
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۹)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۲۵. تمایل جدی و قابل رؤیت به آداب زندگی ایرانی اسلامی
پایبندی به آداب، رسوم و سنتهای زندگی اسلامی-ایرانی که در معارف دینی ما با اصطلاح نمادین #حیات_طیبه مطرح است، نتیجه و برونداد اعتقادات صحیح و تثبیت ملکات فاضله در جامعه است. به عبارت دیگر، انواع آداب و رسوم، عادتها، رفتارها، علایق، سلایق، آئینها و مناسک، سرگرمیها و بازیها، معماری بناها، لباس، خوراک، نحوۀ تزیین و آرایش بدن و خانه و شهر و غیرهم که مؤلفههای گوناگون زندگی اسلامی هستند، همه، مستقیم یا غیرمستقیم از باور به توحید نشأت میگیرد و انعکاسی از آن هستند. پس تصحیح و تعمیق اعتقادات با ابزارهای مختلف آموزشی اصلیترین راه اصلاح آداب و عادات زندگی است.
در مدینۀ فاضله ریزترین و عینیترین تجلیات زندگی انعکاس اعتقادات اسلامی است. پس در کنار تصحیح اعتقادات و اخلاقیات و تأکید بر اصلاح رفتارها، باید بخش مهمی از توجه را نیز معطوف به امور عینی و تمدنی رفتارساز کرد که شاید مهمترین و تأثیرگذارترین آنها حوزۀ معماری باشد. معماری عنصری بسیار تأثیرگذار در رفتارسازی و حتی اعتقادسازی است که اگر هوشمندانه و به احسن نحو مدیریت شود، بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری را برطرف میکند؛ به گونهای که حرکتهای تمدنساز تاریخ و از جمله نهضت رسول خدا همه با اقدامات و اصلاحات معمارانه آغاز شدهاند. همچنین باید توجه کافی به ترویج و تبلیغ دیگر مؤلفههای ملموس سبک زندگی مطلوب مانند پوشش عفیفانه، الگوی تغذیۀ بومی، بازیها و سرگرمیهای آموزنده و غیره نیز به عمل آید.
@madineyefazele