▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: تذلل و تواضع
🔸«تذلل» و «تواضع» دو عنوان دیگر از مفاد توانمندسازی و تمکین کارکنان سازمان است که باید به آنها آموزش داده شود.
📒خلاصه درس ۲۹ و ۳۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
▪️کلاس مبانی مدیریت محله (جلسه دوم)
با تدریس حجت الاسلام و المسلمین متحد
در لینک زیر تماشا کنید:
https://aparat.com/v/KG87J
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: قاطعیت و شدت
🔸قاطعیت و شدت در اجراء احکام الهی از دیگر مفاد توانمندسازی کارکنان است که باید همراه با تواضع به آنها آموزش داده شود.
📒خلاصه درس ۳۲ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: حکمت و مقدمات آن
🔸تدبیر نفس را باید با تعلیم #حکمت محقق ساخت، اعم از حکمت نظری و عملی.
📒خلاصه درس ۳۳ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
31.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️تدبیر بیت با مهارت «بیتوته»
🔸بیتوته برای پروردگار همراه با قیام و سجود است. بیتوته نباید شب نشینی با معصیت و عیاشی باشد. با مدیریت بیت باید بیتوته را نورانی و الهی کرد.
📒خلاصهای از درس ۸۵ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_توانمندسازی #فقه_التمکین #خلاصه_دروس
@madineyefazele
▪️آشنایی اجمالی با مراکز مختلف مجموعه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: زهد
🔸برای داشتن مدیریت حکمتمحور، باید مدیران متمایل به زهد را گزینش کرد و منصب داد و در طی دوره خدمت نیز آنها را متمکن به زهد و حکمت نمود.
📒خلاصه درس ۳۵ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: علم، فطانت و قدرت تفکر
📒خلاصه درس ۳۶ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
▪️برج آزادی یک نماد است، در ظاهر نماد انقلاب است، زیرا در روزهای انقلاب شاهد بزرگترین تجمعات انقلابیون بوده است. ولی انقلاب را اگر صیرورتی به سوی استقرار نظام امامت فهم کنیم، دیگر اصرار نمیکنیم که راهپیماییهای ما به این المانها و نمادهای ذاتاً مدرن و غربی ختم شود. نظام امامت اگر شأن محصل حرکت انقلابی مردم مؤمن ایران بوده است، طبیعتاً مقصد #مشایههای آن نیز باید مساجد جامع شهرها باشد.
اگرچه گردوغباری ضعیف از معماری اسلامی و ایرانی بر روی برج آزادی نشسته است، اما اصل نمادینگی چنین بناهایی، جایگاهی در فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی ندارد. برج از اساس محصول دنیای مدرن است، همانگونه که المان، یادمان یا هر نشانه دیگری از این دست نیز محصول فرهنگ ما نیست. نماد اصلی و کانون هویتی شهر اسلامی، مسجد جامع است و تمام حرکتها باید به ساحت آنجا ختم شود تا نمادی از حرکت به سوی #امام باشد. حال در برهوت بیهویتی مانند تهران، مسجد جامع تهران کجاست، و چه نقشی در هویت شهر دارد؟ آیا اساساً مردم تهران میدانند مسجد جامع تهران کدام است و کجاست؟ آیا مسجد جامع تهران مرکز رهبری ایران و مدیریت پایتخت است؟ آیا مبدأ و مقصد همه حرکتها است؟ آیا قلب تپنده است؟ آیا واقعاً «جامع» است؟ یا نه، چیزی جز نمازخانه کاسبان بازار تهران نیست؟
باید روی این موضوعات فکر کرد. اینها مسائل جزئی و بیاهمیت نیستند، بلکه بیانگر مبانی اندیشهای و مقاصد تمدنی نهضت ما هستند. ما به شکل اساسی نیاز به تغییر نگرشها در این مسائل داریم. کاش جای این بحثها در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باز شود.
@madineyefazele
✅ رویداد علمی #انتخابات از دریچه اخلاق، سیاست و الهیات
🔴آکادمی اخلاق پژوهی روشمند با همکاری انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و سایر مراکز برگزار می کند
📌مزایا:
🔸استفاده از نظرات 16 تن از اساتید حوزه و دانشگاه
🔸شرکت به صورت آنلاین
🔸اعطای گواهی معتبر از سوی دانشگاه شهید بهشتی
📅زمان: چهارشنبه 2 اسفندماه از ساعت 8:00 تا 15:00
👈ثبت نام در رویداد (کلیک کنید)
💠 جزئیات بیشتر
🌐 در شبکههای اجتماعی ما را همراهی کنید:
تلگرام I ایتا I آپارات I اینستاگرام I روبیکا
🚨لطفا در به اشتراکگذاری این رویداد علمی فرهنگی، سهیم باشید.
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: اعتقاد و التزام به امامت
🔸حب امام و تولی او از مقدمات ایجاد حکمت در کارکنان سازمان است.
📒خلاصه درس ۳۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: صمت
🔸پرحرفها از حکمت و عقل کمتری برخوردارند. صمت و سکوت تفکر را تقویت میکند. لذا مدیر ساکت و صامت توان تصمیمگیری صحیحتری را دارد.
📒خلاصه درس ۳۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️نقش امام محله در تدبیر بیت
🔸بر امام محله واجب است که اهالی محله را در راستای تدبیر بیت توانمند کند. مقیاس کوچک محله امر توانمندسازی را تسهیل میکند.
📒خلاصهای از درس ۹۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_توانمندسازی #فقه_التمکین #خلاصه_دروس #محله_فاضله #مدیریت_محله
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: اکل عسل و سفَرجَل
🔸مصرف برخی خوراکیها جان را مهیای حکمت میکند. لذا باید کارکنان را تشویق به مصرف خوراکیهایی مثل عسل و میوۀ به که حکمتسازی آنها مورد تصریح معصوم است کرد و آنها را به سفره و سبد کارکنان اضافه نمود.
📒خلاصه درس ۳۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: سیرۀ نظری و عملی پیامبر–صلوات الله علیه
🔸کارکنان سازمان باید نسبت به سیره و سنن نبی–صلی الله علیه و آله–آگاه و حساس باشند و به آن تأسی کنند.
📒خلاصه درس ٤٠ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: التزام به سیرۀ علوی
🔸توانپذیران سازمان باید به آموزههای علوی به عنوان باب مدینۀ حکمت رسول خدا مجهز شوند.
📒خلاصه درس ٤۱ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️نقش شبکهسازی محلی در تدبیر بیوت مدنی و محلی و مسکونی
🔸بیوت محله زیر نظر ساختار حکمرانی محله شناسایی میشوند و به آنها خدمترسانی میشود.
📒خلاصهای از درس ۹۲ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_توانمندسازی #فقه_التمکین #خلاصه_دروس #محله_فاضله #مدیریت_محله
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: قرآن
🔸قرآن پر از حکمت و مولد حکمت است، لذا بر مدیریت منابع انسانی فرض است که کارکنان سازمان را با قرآن مأنوس کند.
📒خلاصه درس ۴۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #قرآن
@madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۱)
🔸قبلاً بیان کردیم که ساختار مدیریت هر محله متشکل از سه شورا است که هر یک تحت رهبری امام دارای یارانی هستند که با تعامل و تعاون با یکدیگر محله را مدیریت میکنند. تعداد این یاران در هر محله حداقل ۳۰ نفر است. در این مجموعه پستها نگاهی خواهیم داشت به مسئولیتها و نقشهای این افراد و همچنین شرایط، وظائف و اختیارات آنها.
🔸مطالبی که در موضوع فوق بیان خواهیم کرد، تلخیصی از باب اول کتاب محله فاضله هستند و تفصیل مطالب در این کتاب موجود است.
#مدیریت_محله #یاران_محله
#محله_فاضله
@madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله(۲)/بخش اول: امام محله
🔸برای تشریح مسئولیتها و مناصبی که در هر محله باید وجود داشته باشد، باید از امام محله آغاز کنیم. زیرا امام محله در رأس هرم مدیریتی محل قرار دارد و همه چیز از او آغاز و به او ختم میشود. اما طلبه یا عالمی که در یک محله بهعنوان امام قبول منصب میکند از منظر آموزههای دین باید چه شرایطی داشته باشد و چه وظائفی از او مورد انتظار است؟
🔸در مجموعه پستهای «شرایط، وظائف و اختیارات یاران محله» ابتدا نگاهی به شرایط و وظائف یک امام محلۀ شایسته خواهیم داشت و به این پرسشها پاسخ خواهیم داد:
❓امام محله کیست و چه جایگاهی در نظام مدنی و اداری محله دارد؟
❓امام باید چه شرایط علمی و عملی داشته باشد؟
❓آمادگیها و مهارتهای لازم برای یک امام محلۀ شایسته چیست؟
❓شیوۀ کسب معیارهای شایستگی برای امام چیست؟
❓امام چه وظائفی در نسبت با یاران محله و عموم اهالی محله دارد؟
❓امام برای انجام وظائف به احسن نحو چه اختیاراتی باید داشته باشد؟
و ...
#امامت #امامت_محله #محله_فاضله #محله_مطلوب
@madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۳)/بخش اول: امام محله
🔸امام محله کیست؟
از منظر غالب متکلمان امامیه، امامت عبارت است از «ریاست عامه در امور دین و دنیا نیابتاً از طرف نبی». این امامت بر اساس نظریۀ وصایت در غدیر خم از امام «نبی» به امام «معصوم» و در آغاز غیبت از امام معصوم به امام «عادل» منتقل میشود، یعنی فقهای عالم و عادل به نیابت خاص یا عام، زعامت اجتماع شیعی را بر عهده میگیرند. پس از این منظر، ریاست و زعامت شیعیان چه در عصر حضور و ظهور و چه در عصر غیبت «امامت» نام دارد. حکومت شیعه نیز خلافت و امارت و سلطنت و ریاست و غیرهم نامیده نمیشود، بلکه «امامت» است و شخص اول آن امام است. بر اساس نظریۀ اتحاد امامت و امارت، امامت در تمام واحدهای اجتماعی از جمله محله و روستا با همین عنوان و طبق همین مبانی امتداد پیدا میکند. دقیقاً بر اساس همان ادلهای که کشور به عنوان یک اجتماع چند ده میلیونی باید دارای امام فقیه و عادل باشد، محله نیز بهعنوان اجتماعی چند هزاری باید در اختیار فقیهی از همان جنس، اما تشکیکاً در سطحی پایینتر باشد. شبکۀ امامت شبکهای مویرگی است که تا عمق تمام اجتماعات شیعی تسری پیدا میکند و اوامر و منویات ولی امر را در سریعترین و مؤثرترین شکل به جریان میاندازد. این شبکه بر بستر مساجد جامع گسترده میشود و در نهایت به آخرین حلقۀ سلسلۀ خود، یعنی مساجد محله یا روستا منتهی میشود.
پس طبق همین اسلوب، امامت محله را نیز میتوان به ریاست عامه محله در امور دین و دنیا تعریف کرد که دارای شئون معنوی از یک سو و شئون دنیوی و مدیریتی از سویی دیگر است.
#امامت_محله
@madineyefazele
▪️به لطف الهی محله فاطمیه قم بهعنوان اولین محله در کشور هر پنجشنبه میزبان دوره تخصصی مدیریت محله است.
🔸امشب استاد حجت الاسلام رزاقی فصل شرایط و وظائف شورای صلحیاری محله را تدریس کردند.
🔸ان شاء الله به زودی یاران دیگر محلات آزمونه در نقاط مختلف کشور نیز میتوانند در این دوره شرکت کنند.
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: شبزندهداری
🔸«تیقظ» جزوی از مقدمات حکمت است. پس در فرآیند مجهز کردن کارکنان سازمان به مکنت حکمت، باید آنان را به سحرخیزی و شبزندهداری بهویژه در ساعات غفلت عادت داد.
📒خلاصه درس ۴۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #قرآن
@madineyefazele
هدایت شده از وحید یامین پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"اگر انسان راه را تا آخر می دانست هرگز به راه نمی افتاد..."
«معجم البلدان» و «آثار البلاد و اخبار العباد» نوشتهاند که شیعیان کاشان در قرن هفتم، هر صبح جمعه اسبی را زین کرده به بیرون از دروازۀ شهر میبردند و انتظار ظهور میکشیدند. تاریخ «حبیب السیر» و تاریخ «روضة الصفا» هم از اجرای همین برنامه در زمان دولت سربداران در سبزوار خبر دادهاند. این تصویر در سریال «سربداران» (محمدعلی نجفی، ۱۳۶۲) بازسازی شده. جایی که شیخ حسن جوری (امین تارخ) و شاگردش، عزیزالدین مجدّی (بهروز بقایی) در حال هجرت از باشتین هستند و جماعتی را میبینند که با پرچم و طبل و نقاره و اسبی سفید ظاهر میشوند و آهنگی مینوازند که موسیقی تیتراژ خود سریال (کار فرهاد فخرالدینی) است.
🔺️تماشای این صحنه در روز عید نیمه شعبان، لطف دیگری دارد. با متنی که کیوان رهگذار نوشته و بنا به روایتی، محمود دولتآبادی دیالوگهای آن را بازنویسی کرده است.
✒️ متن از دکتر علیرضا بلیغ