هدایت شده از ترابیران ... معماریظرفزندگی
غرب برای گسترش تمدن و تحقق اهدافش یک سویه عمل نکرد و در تمام حوزههای دانشی اعم از طب، اقتصاد، معماری ، شهرسازی، حقوق و در یک کلام #علوم_انسانی نظاممند و منظومهای وارد شد.
به طور مثال در اقتصاد، روش سرمایهداری را برگزید و به دنبال آن با حذف #مشاغل_خانگی و گرفتن کلید تولید از عامه مردم، کارخانههای عظیم و روش #تولید_انبوه در #انقلاب_صنعتی ظهور کرد. در اینجا نیاز بود خانههای بزرگ و پراکنده که هر کدام یک کارگاه تولیدی مستقل بود در شهر و روستا برچیده و نیروی کار در مجتمعهای آپارتمانی چسبیده به شهرکهای صنعتی تجمیع شوند.
بنابراین #انبوه_سازی_مسکن در معماری و شهرسازی مقدمه و زیرساختی شد برای #تولید_انبوه .
شما با تامل در تاریخ غرب از انقلاب صنعتی به این سو میتوانید مثالهای متعددی از پیوند دانشها و صنایع پیدا کنید که هر کدام تسهیل کننده دیگری یا توجیه کننده ظهور روش یا ابزاری باشد و همه اینها در جهت منافع نظام سرمایهداری است که به انباشت بیشتر ثروت و قدرت کمک کرده است.
وقتی عالمی دینی با پدیده آپارتمان مخالف باشد و بگوید:
"در متون دینی ما آپارتمان سازی مذموم و مرجوح است؛ لذا در مواردی باید باشد که ضرورت اقتضا کند؛ مثل جاهای پر جمعیت که امکاناتش کم است و باید همه یکجا جمع بشوند"
باید از ایشان پرسید ضرورتهای ساخت آپارتمان چیست و از کجا نشات میگیرد!؟
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: خزائن حکمت
🔸برای دستیابی به خزائن حکمت فقط باید به خدا رو کرد و از او مسئلت نمود.
📒خلاصه درس ۴۶ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #حکمت
@madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۹)/بخش اول: امام محله
🔸شرایط امام محله چیست؟
مدیریت کردن دارای مقدمات علمی و عملی است که در برخی افراد ندرتاً به شکل ذاتی موجود است، اما اغلب افراد باید دانشها و فنون مرتبط با مدیریت را بیاموزند. این دانش از طریق آگاهی بر مسائل، نظریات و نظامات فقه الاداره حاصل میشود. این شعبه از دانش فقه معاصر به استنباط نظرات شرع مقدس در شاخههای پانزدهگانه مدیریت میپردازد که عبارتاند از: سازماندهی، برنامهریزی، نظارت، هماهنگی، گزینش، توانمندسازی، ارزیابی عملکرد، جبران خدمات، رهبری، ارتباطات، اصلاحات، حل تعارضات، شناخت فرهنگ مطلوب، شناخت فرهنگ موجود و تبدیل فرهنگ موجود به مطلوب.
امام به عنوان مدیر کلان ارزشی و ایضاً یاران او به عنوان مدیران اجرایی با تسلط به این فنون و مهارتها و آگاهی از روش پیادهسازی نظامات مذکور میتوانند به عنوان مدیر اسلامی ایفای نقش کنند و چشمانداز محلۀ مطلوب را محقق نمایند.
#امامت_محله
#محله_فاضله #مدیریت_محله #یاران_محله
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: قوه حفظ دین
🔸حفظ دین رأس حکمت است و عامل بقاء حکمت.
📒خلاصه درس ۴۷ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #حکمت
@madineyefazele
▪️انتصاب نماینده جدید بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در استان مازندران
🔸در دیدار امروز آیت الله قوامی، رئیس بنیاد با آیت الله محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در استان مازندران، حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلزاده، مدیر حوزه علمیه این استان به عنوان نماینده بنیاد فقهی در مازندران منصوب شدند.
🔸همچنین از تلاشهای یکساله نماینده سابق، حجت الاسلام و المسلمین فلاح تقدیر به عمل آمد.
🔸در این دیدار گزارشی از آخرین فعالیتهای علمی، آموزشی و اجرایی بنیاد فقهی به آیت الله لائینی ارائه گردید.
@madineyefazele
هدایت شده از مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
▪️اطلاعیه زمان برگزاری دروس مدرسه فقهی
🔸دروس خارج حضرت استاد پس از ماه مبارک هر روز پس از اذان صبح برگزار میشود.
📎 لینک شرکت در کلاسها به شکل غیرحضوری از طریق اسکای روم:
👇👇👇
https://www.skyroom.online/ch/a32616797/feghh
جهت ورود از طریق اسکای روم:
۱. وارد لینک بالا شوید.
۲. گزینۀ میهمان را انتخاب بفرمایید.
۳. حتما نام و نام خانوادگی خود را درج کنید.
📆 برنامه هفتگی درسی به شرح ذیل میباشد:
۱. شنبه ها: خارج اصول فقه الاداره
۲. یکشنبه تا چهارشنبه: خارج فقه الاداره (فقه توانمندسازی)
۳. پنجشنبهها: تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم
⏰زمان برگزاری کلیه دروس یک ربع پس از اذان صبح میباشد. محل برگزاری دروس، مدرسه فقهی واقع در پردیسان، خیابان آقایوسفی، کوچه ۲۴ میباشد.
صوت دروس در کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی قابل استماع است:
https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
#فقه_الاداره #فقه_معاصر
#فقه_توانمندسازی #فقه_التمکین #تفسیر #اصول
@D_bonyadfeghhi1386
@madineyefazele
🌙 الوداع یا شهرَ رمضان
🤲🏻 أعادكَ الله تعالی علینا بالخیرِ و البرکات
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: ابتلاء به کلمات
🔸کلمات دهگانهای که خداوند ابراهیم نبی علیه السلام را با آنها امتحان نمود از مقدمات حکمت هستند که باید تعلیم داده شوند.
📒خلاصه درس ۴۶ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #حکمت
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: مصرف آب متبرک نیسان
🔸آب متبرک نیسان به شرحی که پیامبر فرمود در رژیم غذایی کارکنان توانپذیر و مدبر نفس قرار میگیرد.
(ماه نیسان از بیست و سوم فروردینماه شروع میشود و تا سی روز ادامه دارد)
📒خلاصه درس ۵۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #حکمت
@madineyefazele
40.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️نصایح ادیبان به مدیران/فصل اول: نصیحة الملوک سعدی
🔸عواقب انتخاب مدیران ناکارآمد و خطاکار
📚استاد حجت الاسلام و المسلمین ایراندوست
#اخلاق #مدیریت_اسلامی #سعدی
#گزینش
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: تغذیه سالم
🔸انسان شکمباره که به جای سد جوع و کسب قوت، به قصد لذت اکل طعام میکند، راه حکمت را بر قلب خود میبندد.
📒خلاصه درس ۴۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #حکمت
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
سریال «مشاور» را از دست ندهید
این سریال هرشب ساعت ۹:۳۰ از شبکه دو پخش میشود. مشاور یک سریال خانوادگی است(برعکس بسیاری از محصولات نمایشی) و در این سریال یک روحانی در جایگاه یک مشاور، مشکلات خانواده ها را حل میکند.
مشاور به مشکلاتی میپردازد که امروز هم برای بسیاری از خانوادهها دردسرساز است و دیدن سریال مشاور به شدت به تمام خانوادهها توصیه میشود و در هر قسمت برای آموزش خانوادهها به یک موضوع میپردازد.
✍️ در رشته مدیریت محله در هر محله زیر نظر صلحیار محل یک مشاور وجود دارد که این سریال چنین وظیفهای را تببین میکند تا محله فاضله تشکیل شود البته صلحیار هم منصوب امام محله است.
@qavami
▪️گزارش تصویری برگزاری دوره مدیریت محله با تدریس استاد ملایی در محله فاطمیه پردیسان
@madineyefazele
▪️دکان محله یا سیتی سنتر؟
(به بهانه روز بزرگداشت شیخ سعدی)
جناب سعدی در باب دوم بوستان، حکایتی به این مضمون نقل کرده است:
بزارید وقتی زنی پیش شوی
که دیگر مخر نان ز بقال کوی
به بازار گندمفروشان گرای
که این جوفروشیست گندمنمای
روزی خانمی شوهر خود را از گندم گرفتن از بقال محله منع میکند. در عوض او را به خرید از میدان و بازار مرکزی شهر امر میکند زیرا از نظر او این کاسب مشتری ندارد و از کسادی کاروبار، مگس میپراند:
نه از مشتری، کز زحام مگس
به یک هفته رویش ندیدهست کس
شوهر در جواب، عیال را اینگونه دلداری میدهد:
به دلداری آن مرد صاحبنیاز
به زن گفت که ای روشنایی، بساز
به امیدِ ما کلبه اینجا گرفت
نه مردی بوَد نفع از او وا گرفت
این کاسب به امید ما آمده اینجا دکان باز کرده. آیا جوانمردی و کرم اجازه میدهد که کاسب محله را رها کنیم و به بازار شهر برویم؟ پس آدمیت چه میشود؟ پس مردی و جوانمردی و مراعات حق همسایه و هممحل چه میشود؟ سپس اضافه میکند:
رهِ نیکمردانِ آزاده گیر
چو استادهای دست افتاده گیر
ببخشای کآنان که مرد حقاند
خریدارِ دکانِ بیرونقاند
جوانمرد اگر راست خواهی، ولیست
کرم، پیشهٔ شاه مردان علیست
حقاً که فقط از ظریفبینی چون سعدی میتوان انتظار داشت که این نکتۀ دقیق و مهم را فهم کند. نکتهای که یکی از مقومات و ارکان اساسی زیست محلی در فرهنگ اسلامی ایرانی است، یعنی رعایت اصل جوانمردی و همسایهداری بر اساس الگوی خرید و فروش و کسب و کار کوچک مقیاس. سعدی به خوبی ارتباط مسائل ریزی چون الگوی خرید و فروش را با اخلاق و ارزشهای انسانی فهم کرده و آن را به ما تذکر میدهد. او خرید از کسبوکارهای کوچکمقیاس و محلی که ممکن است رونق بازارها و پاساژهای خوش رنگ و لعاب را نداشته باشند، ملازم آئین جوانمردی، فتوت و مردمداری قرار میدهد.
اما ما ظرف کمتر از سه دهه موفق شدیم الگوی اقتصاد محلهمحور و خردمقیاس را با فروشگاههای زنجیرهای، مالها و پاساژهای لاکچری نابود کنیم و مردم را عادت دهیم که سر ماه به فروشگاه زنجیرهای بروند، در صندوق عقب را بالا بدهند، انبوه پلاستیکها را در صندوق جا داده و به خانه بیاورند. الگویی که نه با اسلامیت ما سازگار است، نه با ایرانیت ما و نه با انسانیت ما. این راحتی و رفاه ظاهری، در بلندمدت مناسبات عادلانه را به نفع سرمایهداری از بین میبرد و به ضرر فرزندان همان مردمی است که فکر میکنند با پرسهزنی در مالها و فروشگاههای بزرگ زرنگی به خرج میدهند و سود میکنند. از آن بالاتر، این مدل از الگوی تأمین مایحتاج، خلق و خوی جوانمردی و رحم و مروت را در جامعه از بین میبرد و به نوعی از داروینیسم اجتماعی دامن میزند.
رسول خدا و ائمه (علیهم السلام) مرد مؤمن را با علامتهای گوناگونی توصیف کردهاند. یکی این است که او مایحتاج خانۀ خود را به شکل روزانه و حین بازگشت از نماز جماعت محله تهیه میکند و هیچ شبی دست خالی از مسجد به خانه نمیرود.
امروز اما این سفارشها با روحیۀ منفعتجویی، خودمحوری، سودمحوری و مصرفگرایی به حاشیه رفته و جامعهای بیرحم را مخصوصاً در شهرهای بزرگ به وجود آورده است. این بیرحمی حتی از حالت عرف و فرهنگ هم خارج شده و به عنوان اقتضائات توسعه تجویز میشود. بر اساس دین جدید «GDPپرستی»، نه فقط رحم به همسایه و توجه به اقتصاد محلهمحور جزو دغدغههای مردم و مسئولان نیست، بلکه برخی صراحتاً تولید و مصرف درون محلی و خانگی را مانع رشد الیگارشی سرمایهدار و مانع حرکت موتور توسعه کشور میدانند!
نقل است که مرحوم علامه سیدجلال آشتیانی وقتی شاهد رواج روحیۀ مصرفگرایی در دهه چهل و پنجاه بود به عنوان یک فیلسوف صدرایی، (بر خلاف صدرائیان امروز که در آسمان هستند و اساساً به این مقولات نمیپردازند) از این پدیده احساس تهدید کرده و تذکر میداد که زندگی مردم به سمتی میرود که انگار در زندگی هدفی جز پول درآوردن برای خرید دیوانهوار پلاستیکجات و تولید زباله ندارند.
و سپس تکیه کلام همیشگیاش را محکم بیان میکرد:
«باش تا صبح نکبتت بدمد»!
@madineyefazele
▪️محلۀ مطلوب یک مدرسه بیشتر ندارد. مدرسۀ محله میتواند ساختمانهای مجزا ویژه پسران و دختران و مقاطع مختلف تحصیلی داشته باشد، اما نهاد مدرسۀ محله یکی بیشتر نیست و یک مدیر واحد دارد.
@madineyefazele
▪️صنوف محلۀ مطلوب باید در بازار محله مجتمع شوند و زیر نظر مسجد فعالیت کنند. نهاد بازار باید نقش تاریخی خود در پشتیبانی از مسجد و مدرسه را بازیابی کند.
@madineyefazele
▪️تمام نهادهایی که بدون مبنای شرعی وارد مسجد شدهاند باید از آن خارج شده و در سرای محله مستقر شوند که آن هم زیر نظر مسجد اداره میشود. مسجد جای مهد و فروشگاه و پایگاه و باشگاه و میز پینگپونگ نیست.
@madineyefazele
▪️اقتدار و عظمت مسجد با خلوت شدن آن از اضافات و گسترش دامنۀ اختیارات امام آن محقق می شود، نه با شلوغ کردن مسجد.
@madineyefazele