eitaa logo
مدیریت در اسلام
639 دنبال‌کننده
752 عکس
136 ویدیو
25 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️گزارش تصویری برگزاری دوره مدیریت محله با تدریس استاد ملایی در محله فاطمیه پردیسان @madineyefazele
▪️دکان محله یا سیتی سنتر؟ (به بهانه روز بزرگداشت شیخ سعدی) جناب سعدی در باب دوم بوستان، حکایتی به این مضمون نقل کرده است: بزارید وقتی زنی پیش شوی که دیگر مخر نان ز بقال کوی به بازار گندم‌فروشان گرای که این جو‌فروشی‌ست گندم‌نما‌ی روزی خانمی شوهر خود را از گندم گرفتن از بقال محله منع می‌کند. در عوض او را به خرید از میدان و بازار مرکزی شهر امر می‌کند زیرا از نظر او این کاسب مشتری ندارد و از کسادی کاروبار، مگس می‌پراند: نه از مشتری‌، کز زحام مگس به یک هفته رویش ندیده‌ست کس شوهر در جواب، عیال را اینگونه دلداری می‌دهد: به‌ دلداری آن مرد صاحب‌نیاز به زن گفت که ای روشنایی، بساز به امیدِ ما کلبه اینجا گرفت نه مردی بوَد نفع از او وا گرفت این کاسب به امید ما آمده اینجا دکان باز کرده. آیا جوانمردی و کرم اجازه می‌دهد که کاسب محله را رها کنیم و به بازار شهر برویم؟ پس آدمیت چه می‌شود؟ پس مردی و جوانمردی و مراعات حق همسایه و هم‌محل چه می‌شود؟ سپس اضافه می‌کند: رهِ نیک‌مردان‌ِ آزاده گیر چو استاده‌ای دست افتاده گیر ببخشای کآنان که مرد حق‌اند خریدارِ دکانِ بی‌رونق‌اند جوانمرد اگر راست خواهی، ولی‌ست کرم، پیشهٔ شاه مردان علی‌ست حقاً که فقط از ظریف‌بینی چون سعدی می‌توان انتظار داشت که این نکتۀ دقیق و مهم را فهم کند. نکته‌ای که یکی از مقومات و ارکان اساسی زیست محلی در فرهنگ اسلامی ایرانی است، یعنی رعایت اصل جوانمردی و همسایه‌داری بر اساس الگوی خرید و فروش و کسب و کار کوچک مقیاس. سعدی به خوبی ارتباط مسائل ریزی چون الگوی خرید و فروش را با اخلاق و ارزش‌های انسانی فهم کرده و آن را به ما تذکر می‌دهد. او خرید از کسب‌وکارهای کوچک‌مقیاس و محلی که ممکن است رونق بازارها و پاساژهای خوش رنگ و لعاب را نداشته باشند، ملازم آئین جوانمردی، فتوت و مردم‌داری قرار می‌دهد. اما ما ظرف کمتر از سه دهه موفق شدیم الگوی اقتصاد محله‌محور و خردمقیاس را با فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مال‌ها و پاساژهای لاکچری نابود کنیم و مردم را عادت دهیم که سر ماه به فروشگاه زنجیره‌ای بروند، در صندوق عقب را بالا بدهند، انبوه پلاستیک‌ها را در صندوق جا داده و به خانه بیاورند. الگویی که نه با اسلامیت ما سازگار است، نه با ایرانیت ما و نه با انسانیت ما. این راحتی و رفاه ظاهری، در بلندمدت مناسبات عادلانه را به نفع سرمایه‌داری از بین می‌برد و به ضرر فرزندان همان مردمی است که فکر می‌کنند با پرسه‌زنی در مال‌ها و فروشگاه‌های بزرگ زرنگی به خرج می‌دهند و سود می‌کنند. از آن بالاتر، این مدل از الگوی تأمین مایحتاج، خلق و خوی جوانمردی و رحم و مروت را در جامعه از بین می‌برد و به نوعی از داروینیسم اجتماعی دامن می‌زند. رسول خدا و ائمه (علیهم السلام) مرد مؤمن را با علامت‌های گوناگونی توصیف کرده‌اند. یکی این است که او مایحتاج خانۀ خود را به شکل روزانه و حین بازگشت از نماز جماعت محله تهیه می‌کند و هیچ شبی دست خالی از مسجد به خانه نمی‌رود. امروز اما این سفارش‌ها با روحیۀ منفعت‌جویی، خودمحوری، سودمحوری و مصرف‌گرایی به حاشیه رفته و جامعه‌ای بی‌رحم را مخصوصاً در شهرهای بزرگ به وجود آورده است. این بی‌رحمی حتی از حالت عرف و فرهنگ هم خارج شده و به عنوان اقتضائات توسعه تجویز می‌شود. بر اساس دین جدید «GDPپرستی»، نه فقط رحم به همسایه و توجه به اقتصاد محله‌محور جزو دغدغه‌های مردم و مسئولان نیست، بلکه برخی صراحتاً تولید و مصرف درون محلی و خانگی را مانع رشد الیگارشی سرمایه‌دار و مانع حرکت موتور توسعه کشور می‌دانند! نقل است که مرحوم علامه سیدجلال آشتیانی وقتی شاهد رواج روحیۀ مصرف‌گرایی در دهه چهل و پنجاه بود به عنوان یک فیلسوف صدرایی، (بر خلاف صدرائیان امروز که در آسمان هستند و اساساً به این مقولات نمی‌پردازند) از این پدیده احساس تهدید کرده و تذکر می‌داد که زندگی مردم به سمتی می‌رود که انگار در زندگی هدفی جز پول درآوردن برای خرید دیوانه‌وار پلاستیک‌جات و تولید زباله ندارند. و سپس تکیه کلام همیشگی‌اش را محکم بیان می‌کرد: «باش تا صبح نکبتت بدمد»! @madineyefazele
▪️محلۀ مطلوب یک مدرسه بیشتر ندارد. مدرسۀ محله می‌تواند ساختمان‌های مجزا ویژه پسران و دختران و مقاطع مختلف تحصیلی داشته باشد، اما نهاد مدرسۀ محله یکی بیشتر نیست و یک مدیر واحد دارد. @madineyefazele
▪️صنوف محلۀ مطلوب باید در بازار محله مجتمع شوند و زیر نظر مسجد فعالیت کنند. نهاد بازار باید نقش تاریخی خود در پشتیبانی از مسجد و مدرسه را بازیابی کند. @madineyefazele
▪️تمام نهادهایی که بدون مبنای شرعی وارد مسجد شده‌اند باید از آن خارج شده و در سرای محله مستقر شوند که آن هم زیر نظر مسجد اداره می‌شود. مسجد جای مهد و فروشگاه و پایگاه و باشگاه و میز پینگ‌پونگ نیست. @madineyefazele
▪️اقتدار و عظمت مسجد با خلوت شدن آن از اضافات و گسترش دامنۀ اختیارات امام آن محقق می شود، نه با شلوغ کردن مسجد. @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: کم‌خوری 🔸پرخوری پخمگی و خفتگی می‌آورد و مانع نشاط است. لذا کارکنان توان‌پذیر را باید از فوائد رژیم غذایی صحیح آگاه کرد. ندارند تن‌پروران آگهی که پرمعده باشد ز حکمت تهی 📒خلاصه درس ۴۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
40.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️نصایح ادیبان به مدیران/فصل اول: نصیحة الملوک سعدی 🔸لزوم مطالعه تاریخ مدیریت و سرگذشت مدیران گذشته 📚استاد حجت الاسلام و المسلمین ایراندوست @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: خوراک باذنجان 🔸طبخ خاص باذنجان طبق سفارش پیامبر باعث ازدیاد حکمت است و خوب است به سفره و سبد غذایی توان‌پذیران افزوده شود. 📒خلاصه درس ۴۷ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۱۰)/بخش اول: امام محله 🔸شرایط امام محله چیست؟ عدالت از ارکان اصلی مکتب سیاسی اسلام و راهبرد تحقق آن نیز خدمت است. بر این اساس، مردم باید مصداق روایت «سید القوم خادمهم» را در وجود امام خود درک کنند و او را بیش از هر چیز به خادم بودن بشناسند؛ خدمتی بی‌غرض و مخلصانه که نیات سیاسی و قدرت‌طلبانه در آن مضمر نباشد تا به کام همه بنشیند و مایۀ تألیف قلوب باشد. امام به محض اینکه کوچکترین احساس آقایی و سروری در خود کند، خود به خود منعزل می‌شود. اگر مردم نیز احساس کنند که هدف امام نه خدمت، بلکه کسب قدرت است، قطعاً از حول او پراکنده می‌شوند و فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی‌اش هم بی‌برکت و پوچ می‌شود. مردم هوشمندی کافی دارند تا خدمتی که با هدف دستیابی به قدرت انجام می‌شود را از خدمت صادقانه و خالصانه تشخیص دهند. بر این اساس، باید مراقبت کافی به عمل بیاید تا کوچکترین بوی قدرت‌طلبی و سیاست‌بازی از منصب امام محله احساس نشود. امام باید نهادهای اجتماعی علمی، فرهنگی، خدماتی و محرومیت‌زدایی تأسیس کند و صرف نظر از اینکه حکومت به او بسط ید کافی داده یا نه، از این امور که وظائف اجتماعی علما هستند غفلت نکند؛ کما اینکه ائمه معصوم چه در عصر قیام و چه در عصر قعود از اهتمام به تکالیف اجتماعی و خدمت‌رسانی به مردم فروگذار نمی‌کردند. @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: خشیت از خدا 🔸خشیت خوف ناشی از عظمت خداست که زمین دل را مهیای پذیر بذر حکمت می‌کند. 📒خلاصه درس ۴۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
49.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️نصایح ادیبان به مدیران/فصل اول: نصیحة الملوک سعدی 🔸ضرورت استفاده صحیح از ابزار خشم در سازمان‌ها 📚استاد حجت الاسلام و المسلمین ایراندوست @madineyefazele
🌺به نمایندگی از اعضاء بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و طلاب مدرسه فقهی، روز بزرگداشت مقام معلم را به استاد گرانقدر، حضرت آیت الله قوامی تبریک عرض می‌کنیم و از خداوند متعال می‌خواهیم توفیقات روزافزون را در جهت گسترش نهضت مدیریت اسلامی نصیب این استاد مجاهد و شاگردان ایشان کند. @madineyefazele @d_bonyadfeghhi1386
▪️یک نکته جهت روشنگری 🔸تعریف و تمجید مشاور رییس جمهور سابق از سریال مشاور و جایگاه "غیرسیاسی" و "معمولیِ" امام جماعت در راستای تز است که او و حلقۀ اطرافش از مجله اندیشه پویا در سال ۹۲ کلید زدند. 🔸ایدۀ اسلام اجتماعی تحت تأثیر افکار علی گلزاده غفوری مطرح شده و هم‌اکنون توسط حسام‌الدین آشنا پیگیری می‌شود. این ایده اسلام اجتماعی را حد واسط اسلام فردی که تفریط است و اسلام سیاسی که افراط است تعریف می‌کند. اسلام اجتماعی شأن حکومت‌گری برای خود قائل نیست و به دنبال انزوای فردی هم نیست، بلکه حد وسط بین این دو را از طریق گسترش نهادهای مذهبی ارائه‌دهندۀ خدمات اجتماعی دنبال می‌کند. ایده‌ای که سیدکمال حیدری نیز چیزی شبیه به آن را تعریف می‌کند. 🔸این تیم در جهت پیگیری اهدافش کم‌کم به سراغ ایدۀ امام محله هم می‌آید. 🔸اگر ما اصرار می‌کنیم که امام محله باید شخصیت حقوقی پیدا کند و قانوناً به عنوان رئیس محله تعریف شود و دقیقاً در امتداد شبکۀ ولایت فقیه و امامت جمعه، پیدا کند، به این علت است که ایدۀ کارگشا و مترقی امامت محله در دام ایدۀ مرتجعانۀ اسلام اجتماعی نیفتد. مجموعه‌هایی که بر حوزۀ مدیریت مسجدمحور و محله‌محور متمرکز هستند باید این نکته را مدنظر داشته باشند که شأن و رسالت امام محله را مانند مروجان نظریۀ اسلام اجتماعی تعریف نکنند که متأسفانه گاهی اوقات چنین رویکردی در برخی فعالان محله‌محور احساس می‌شود. @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: عزلت 🔸اعتزال به معنای انزوا نیست، بلکه به معنی دوری از ریا و سمعه است. مدیر و کارمند اهل عزلت، صوفی نیست، ولی اهل جنجال، جاه‌طلبی، ماجراجویی، هیاهو و تبلیغات توخالی هم نیست. 📒خلاصه درس ۴۹ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: عبادت زیاد 🔸عبادت زیاد و دائمی لابد به حکمت می‌انجامد. 📒خلاصه درس ۴۹ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۱۱)/بخش اول: امام محله 🔸شرایط امام محله چیست؟ از دیگر شرایط لازم برای امام، سلامت جسم و بدن و اعتدال مزاج است. به تعبیر جناب خواجهٔ طوسی، سلامت بدنی مقدمهٔ سلامت مدنی است. جسم سالم مرکب امام است و بدون آن انجام وظائف خطیر امامت دشوار، بلکه غیرممکن است. لذا امام باید تام الاعضاء و الجوارح، صاحب سلامت بدنی و روانی و اعتدال در امزجه باشد و از مراقبت‌های لازم برای حفظ و صیانت از سلامت جسم کوتاهی نکند. امام باید در متن برنامه‌های ورزشی حاضر و خود مشوق و بلکه مرشد ورزشکاران باشد. ایضاً مراقبت‌های لازم برای حفظ اعتدال مزاج را داشته باشد تا ایجاد اعتدال در قوای نفسانی نیز برای او تسهیل گردد. @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: جوع و حفظ لسان 🔸جوع و حفط لسان علت تعلیم حکمت هستند و کافر و مؤمن می‌توانند از راه آن به حکمت دست پیدا کنند. 📒خلاصه درس ۵۱ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️ محور وحدت جبهه مجازی انقلاب است. هر نوع حمله به ایتا تضعیف جبهه انقلاب است. @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: رفق 🔸رفاقت با زیردستان رأس حکمت است. پس توانمندسازان سازمان باید به توان‌پذیران رفاقت را بیاموزند تا نشان دهند که حکیم هستند. 📒خلاصه درس ۵۱ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
42.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️نصایح ادیبان به مدیران/فصل اول: نصیحة الملوک سعدی 🔸صمیمیت سازمانی 📚استاد حجت الاسلام و المسلمین ایراندوست @madineyefazele
▪️اتحاد دیانت و سیاست در هویت ملی ایران (به بهانه روز بزرگداشت حکیم فردوسی) 🔸به این ابیات شاهنامه توجه کنید: چو بر دین کند شهریار آفرین برادر شود شهریاری و دین نه بی‌تختِ شاهیست دینی به‌پای نه بی دین بوَد شهریاری به جای دو دیباست یک در دگر بافته برآورده پیشِ خرد تافته نه از پادشا بی‌نیازست دین نه بی‌دین بود شاه را آفرین چنین پاسبانان یکدیگرند تو گویی که در زیر یک چادرند 🔸این ابیات از شاهنامه و مربوط به وصیت اردشیر بابکان به فرزندش شاپور است. اردشیر را باید بنیانگذار ایران نامید؛ چه بسا اگر کوشش امثال اردشیر و تنسر نبود، امروز نامی از ایران وجود نداشت. 🔸از منظر فلسفۀ سیاسی حکیم فردوسی، مهمترین جزء تشکیل دهندۀ هویت ملی ایران عبارت است از وحدت دین و دولت. یعنی اگر سوال بپرسیم که ایران چگونه به وجود آمد و عصارۀ هویت ایرانی چیست؟ به صورت چکیده و خلاصه می‌توانیم بگوییم ایران و ایرانیت یعنی اتحاد دین و دولت یا اتحاد امامت و امارت. اگر این اتحاد نبود، اساساً چیزی به عنوان ایران وجود نداشت و هویت یکپارچه ملی در چهارراه ارتباطی شرق و غرب و محل تجمع اقوام و فرهنگ‌های متفرق و متکثر از اساس قابل شکل‌گیری نبود. به همین دلیل بود که هر گاه اقوام ایرانی متفرق می‌شدند و ساخت سیاسی ایران به صورت ملوک‌الطوایفی درمی‌آمد، کسانی در ایجاد وحدت ملی و تشکیل حکومت یکپارچه و مقتدر کامیاب می‌شدند که دین و مذهب را به عنوان رکن محوری وحدت ملی علم می‌کردند. از اردشیر بابکان گرفته تا امثال علی دیلمی و شاه اسماعیل صفوی و بالاخره امام راحل، همه این هوشمندی را داشتند که دریابند بدون سرلوحه قرار دادن اتحاد دین و حکومت، آن هم دین جلالی و جهادی و فقاهتی (نه دین جمالی و رحمانی و عرفانی) بقای ایران و اتحاد ایرانیان، توهمی بیش نیست. 🔸همانطور که اردشیر با اتکا به دیانت زرتشتی ایران را متحد کرد، سلجوقیان با تکیه بر فقه شافعی و صفویه با اتکا بر فقه جعفری در صدد احیاء و وحدت‌بخشی به ایران برآمدند. پس آنچه پیداست این است که هویت ایرانی چه در قرائت ساسانی، چه قرائت سلجوقی و چه صفوی محصول اتحاد دو نهاد دین و دولت است. 🔸این‌ها در حالی است که در جهان غرب از همان دورۀ قرون وسطی نیز دین و دولت رقیب یکدیگر و عرصه‌هایی منفک از هم بودند؛ چنانچه سنت آگوستین از دوگانۀ شهر خدا و شهر دنیا نام برد و پاپ گرگوار هفتم نیز از تفکیک شمشیر پاپ و قیصر سخن گفت. در مقابل، ایران، از عصر باستان همانگونه که نقش جغرافیایی خود در متصل کردن شرق و غرب را ایفا می‌کرد، از جهت فکری و معرفتی نیز هویت خود را در آشتی دادن بین عرفان و فلسفه، و بالاخره از جهت سیاسی نیز در آشتی دادن بین مذهب و حکومت تعریف کرده بود. آنچه که به عنوان «ایران» می‌شناسیم، همانگونه که حکیم فردوسی تصریح کرده است، محصول اتحاد دیانت و سیاست است و بدون آن امکان حفظ یکپارچگی خود را نخواهد داشت. @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: رازداری 🔸 رازداری ایفای حق حکمت است. پس باید کارکنان را به توان رازداری توانمند نمود. 📒خلاصه درس ۵۱ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۱۲)/بخش اول: امام محله 🔸شرایط امام محله چیست؟ از دیگر شرایط لازم برای امام قوت حافظه است که باید از کسب مقدمات آن اعم از مقدمات رفتاری و غذایی به دست آید. امام باید قدرت بر حفظ مدرکات و اندیشه‌ها، یادآوری جزئیات و جولان در خاطرات و تجارب داشته باشد. حافظۀ قوی یکی از ابزارهای مهم مدیریت است که برای امام به جهت بعد علمی منصب او و اینکه باید تا پایان عمر به تحصیلات خود ادامه داده و به مسائل اعتقادی و شرعی مأمومین پاسخ دهد بیش از دیگران ضرورت دارد. نسیان از عواملی است که امکان استفادۀ مؤثر از تجارب گذشته را سلب کرده و مدیریت را دچار اختلال می‌کند. @madineyefazele