eitaa logo
مدیریت در اسلام
655 دنبال‌کننده
790 عکس
146 ویدیو
25 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️شهر با نام‌گذاری خیابان‌ها دینی نمی‌شود دکتر داوری اردکانی: خیابان‌ها و میدان‌ها و ساختمان‌های عمومی را با نام‌های دینی و قدسی نامیدن نشانهٔ تعلق‌خاطر به شهر دینی است، اما شهر با نام‌ها دینی نمی‌شود. در هر شهری می‌توان نماز خواند و روزه گرفت و زکات داد و مسجد ساخت و مراسم عبادت برگزار کرد. اکنون در همه جهان شهر بزرگی را نمی‌شناسیم که مسجد نداشته باشد. نکته‌ای که هست این است که این مسجدها متعلق به نمازگزاران است و با بقیه شهر سروکار ندارد. یعنی قانونی که بر زندگی همه مردم و از جمله نمازگزاران حاکم است از مسجد صادر نمی‌شود، بلکه مسجد در حاشیه شهر قرار دارد. شهر قدیم معبد و قصر و بازار و پادگان داشت. معبد کانون شهر بود و قانون رفتار و معیشت مردمان از آنجا قوت می‌گرفت. حکومت و لشگر و بازار هم اجزای لازم شهر بودند. اما شهر جدید به حوایج طبیعی ساکنانش کاری ندارد. شهر جدید شهر خیابان و ترافیک است. یعنی وقتی سودای تجدد می‌آید شهر نمی‌تواند بدون خیابان باشد. شهر جدید شهر معاش و مصرف و تفنن و فقر و حسرت است و آن را با محاسبه نیازها و برای رفع آنها نساخته‌اند شهر و ساکنانش، نامه فرهنگ، ۱۳۸۲ @madineyefazele
▪️مشکل این است که شهر جدید شهر دینی نیست یعنی دینداران هستند؛ اما آنها در شهر دینی به سر نمی‌برند‌. شهرها به صرف اینکه ساکنانش مسلمان باشند اسلامی نمی‌شوند. آیا وجود مساجد و مصلی‌ها ملاک اسلامی بودن شهر نیست و شهری که پنج هزار مسجد دارد نباید شهر اسلامی خوانده شود؟ نظم همه شهرها و از جمله شهرهای ممالک اسلامی نظم تکنیک است. نه فقط خانه و خیابان را به مقتضای نظم تکنیک می‌سازند بلکه کار و استراحت و تفریح و خواب و خوراک هم تابع همان نظم است. افلاطون می‌گفت فرد و مدینه و عالم نه فقط با هم هماهنگند بلکه هر سه یک کلمه‌اند که با حروف ریز و درشت و درشت‌تر نوشته شده‌اند.  اکنون هم می‌گویند نظم وجود بشر همان نظم شهر و عالم است. تفاوتی که این نظر با نظر پیر استاد تاریخ غربی دارد این است که افلاطون اصل را عالم تکوین می‌گرفت ولی در تجدد نظم را نظم تدوینی (علمی تکنیکی یا نظم تکنیو سیانفیک) می‌دانند. مشروح مقاله: yun.ir/y0n5va @madineyefazele
▪️امام رضا ع درباره زکریا بن آدم اشعری قمی: زکریا در امور و مورد اعتماد است. رجال کشی، ۵۹۵ @madineyefazele
✍️دیشب با ائمه مناطق 14 گانه شهرستان کرمان نشت توجیهی نسبت به اتحاد امامت و امارت داشتم . این نشست به دعوت نمایندگی محترم ولی فقیه در استان و در دفتر ایشان صورت گرفت. هر امام منطقه 20 امام محله را تحت پوشش دارد. @qavami
با امامان مناطق 14 گانه کرمان.MP3
27.92M
با امامان مناطق 14 گانه شهر کرمان - 22.11.1400 @qavami
✍پیام تقدیر مشترک امام جمعه و فرمانده ناحیه مقاومت پردیسان نمادی از اتحاد امام و امیر است.این پیام بابت برگزاری پر شکوه جشن های دهه فجر در این منطقه خطاب به مردم و دست اندر کاران صادر شده است. @qavami
✍️ دیروز در آخرین روز اقامت در کرمان توفیق میزبانی مسئولین سازمان تبلیفات استان را داشتم . در این دیدار صمیمی آخرین وضعیت شبکه امامت مورد گفتگو واقع شد . @qavami
▪️ چاپ دوم کتاب اتحاد امامت و امارت؛ نظریه سازماندهی مدینه فاضله شیعی منتشر شد. عرضه: بنیاد فقهی مدیریت اسلامی بلوار امین، کوچه ۸، ۲۰ متری شهید اسحاقی مرکز امامت و امارت، پردیسان، مسجد فاطمة الزهراء س ارتباط: @sajadi_pardisan @madineyefazele
✍️12رجب سال 36 ق امیر المومنین ع وارد کوفه شد و این شهر را به عنوان مقر حکومت اسلامی مسجد محور خود ، انتخاب فرمود که مقر حکومتی فرزندش حضرت مهدی ع هم خواهد بود همان مسجد ی که محراب آن محل ضربت خوردن ایشان به دست تروریسم خوارجی بود مسجدی که به عنوان یکی از چهار حرم اسلام حساب میشود در کنار مکه ، مدینه و قم و بعد ها در سال 61 ق دخنرانش در این شهر در حال اسارت به دار الاماره آورده شدند و خطبه زینبیه آن معروف است. بواقع کوفه سیاسی ترین شهر عربی است وبارها دار الاماره آن دست به دست شد از ابن زیاد، مختار ، ابن زبیر و... که با سرهای بریده حکمرانی شان به پایان میرسید لذا معروف شده است که الکوفی لایوفی . @Qavami
▪️۲۵ بهمن مصادف با ۸ ذی الحجه ۹۱۹، سالروز آغاز سلطنت شاه طهماسب اول صفوی در ۸۹۲ ش. که در بین شاهان ایران طولانی‌ترین پادشاهی را با ۵۴ سال داشت و خود را شاه نمی‌دانست بلکه محقق کرکی ره مرجع و زعیم شیعه را نایب امام عصر علیه السلام و پادشاه حقیقی می‌دانست و خود را کارگزار و نایب السلطنه شیخ کرکی معرفی میکرد و به دیدار او رفت و از او اجازه سلطنت گرفت و شیخ کرکی او را کتبا به سلطنت نصب کرد و شکل ابتدایی ولایت فقیه و اتحاد مرجعیت و سلطنت و امامت و امارت در ایران توسط این دو شخصیت رسمیت پیدا کرد. @madineyefazele
▪️رونمایی از دو عنوان کتاب تازه طبع شده پژوهشکده بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، «فقه الرواتب، فقه نظام حقوق و دستمزد» و «اتحاد امامت و امارت، نظریۀ سازماندهی مدینۀ فاضله» @madineyefazele
▪️پرسش: اتحاد امامت و امارت چقدر با ایده دولت اسلامی اهل سنت (داعش) نزدیک است که بعد از عدم توفیق القاعده به این جمع بندی رسید که حکومت دینی بدون ساختار متناسب خیلی دوام ندارد و مناطق را به امارات تقسیم نمود؟ -امارت داعش با امارت شیعه تنها اشتراک لفظی دارد، نه معنوی. -داعش خلافت اموی را احیاء می‌کند و این طرح امامت علوی را. و تفاوت این دو واضح است. خلافت شکل تقلیل‌یافته و مادی‌شدۀ امامت است. -مبانی مشروعیت داعشیسم با مبانی مشروعیت امامت متفاوت است. عصمت امام و عدالت عصمت‌گونۀ او جایگزین و یکی از تفاوت‌هاست. -داعش مسجد را مرکز امامت و رهبری جامعه قرار نمی دهد و سلسله مراتبی بر امامت و مساجد قائل نیست، بلکه به دارالخلافه می‌رود و مساجد وهابی‌ها و سلفی‌ها با سیاست کاری ندارند، درحالیکه اساس طرح امامت و امارت بر مسجدمحوری است. -مردم در ساختار داعش نقشی ندارند در حالیکه شاکلۀ نظام امامت و امارت مردم‌محوری است. -اتحاد امامت و امارت خارج از چارچوب نظریۀ وصایت شیعی و ولایت فقیه از اساس بی معنا می‌شود، داعش با هر دو ناسازگار است. -در این طرح امارت به معنای قوای سه گانه است و اتحاد آن با امامت به معنای مشروعیت‌گیری از امامت است بدون این که امامت شکل امارت به خود بگیرد. هر کدام در جای خود این در مسجد و آن در ارک. فقط ارتباط سازمانی وجود دارد، امارت به امامت اقتدا می‌کند و امامت برای امارت سیاستگذاری و فرماندهی و نظارت می‌کند. -دراین طرح امیرنشین و امیر مستقل نداریم. استاندار و فرماندار وبخشدار و دهدار و کشوردار که کار اجرائی می‌کند توسط امام منطقه نصب و هدایت می‌شود و مورد نظارت قرار میگیرد. -یکی از زیربناهای اساسی اتحاد امامت و امارت عدالت است، به گونه‌ای که حتی اصل مشروعیت یک حکومت را میتوان با وجود عدالت فردی در حاکمان و وجود عدالت اجتماعی در جامعه محک زد. اما در داعشیسم اساس بر قدرت و سیطره است، ولو عدالت در بین نباشد. (برگرفته از کتاب فقه التنظیم؛ فقه سازمان و سازماندهی) @madineyefazele
▪️پرسش: آیا ایدۀ تفکیک قوای سه‌گانه اقتباس شده از دیدگاه‌های منتسکیو نیست؟ در این صورت چگونه ادعا می‌شود که نظریه امامت و امارت مبنای اجتهادی و شرعی دارد؟ ایده تفکیک قوای سه‌گانۀ از آن منتسکیو نیست، بلکه محصول تجارب چندهزارساله و عقلانیت بشر است. منتسکیو تنها این امر را کشف و در قالب یک نظریه ارائه کرد و نام مشخص بر آن گذاشت، اما خود آن را ابداع نکرد. در اولین اجتماعاتی که بشر تشکیل داد و اولین حکومت‌هایی که تأسیس کرد می‌توان ردی از تفکیک قوا مشاهده کرد. در آثار باستانی به جا مانده از برخی اقوام باستانی و ادیان اسطوره‌ای این تفکیک قوا را می‌توان در سمبلیسم «کتاب، شمشیر و ترازو» مشاهده کرد. نوع حکومت‌های بابل، یونان، روم، مصر و هند و ایران باستان به نوعی به تفکیک قوا دست می‌زدند. تفکیک قوا در نظریه امامت و امارت بر اساس ادله برخاسته از کتاب و سنت استوار است. بر اساس دیدگاه اسلامی، امارت امام به سه حوزۀ افتاء، اجراء و قضاء تقسیم می‌شود. قرآن وظایف تبیینی و اجرایی و قضایی پیامبر را جداگانه به او یاد آور میشود: وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ... خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً .... فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ. امیر مومنان (۱۱۰۰ سال پیش از منتسکیو) در نامه مالک اشتر پس از برشمردن طبقات و گروه های مختلف اجتماعی، استحکام آنها را در گرو استحکام سه طبقه «قُضات، عُمال و کُتاب» عنوان می‌کنند. امام رضا (۹۵۰ سال پیش از منتسکیو) در حدیث مشهور بیان شرایط پذیرش ولایتعهدی خطاب به مأمون، قوای سه گانه را از هم تفکیک میکنند: فقال الرضا عليه السلام: «فإنّي اجيبك إلى ما تريده من ولاية العهد، على أنّي لا آمر و لا أنهي، و لا افتي و لا أقضي، و لا اولّي و لا أعزل، و لا اغيّر شيئا ممّا هو قائم». ابوحامد محمد غزالی (۶۵۰ سال پیش از منتسکیو) در احیاء علوم دین و کیمیای سعادت سابقۀ تفکیک قوا را به اولین دوران شکل‌گیری اجتماعات بشری برمی‌گرداند: «...پس میان ایشان معاملتی پدیدار آمد که از آن خصومتها خاست، که هر کس به حق خویش رضا نمیداد و قصد یکدیگر میکردند. پس به سه نوع دیگر حاجت افتاد از صناعات: یکی صناعت سیاست و سلطنت و دیگر صناعت قضا و حکومت و دیگر صناعت فقه که بدان قانون وساطت میان خلق بدانند...» علامه فیض کاشانی (۱۰ سال پیش از تولد منتسکیو) نیز نظر غزالی را در محجة البیضاء تأیید میکند. میرزای نائینی در تنبیه الامة و تنزیه الملة تجزیۀ قوای سیاسیۀ مملکت را از الزامات حکومت اسلامی بر می‌شمرد. قانون اساسی جمهوری اسلامی قوای سه‌گانه را به رسمیت می‌شناسد و هر سه را ذیل حاکمیت امام امت قرار می‌دهد. پس روشن میشود که بحث تفکیک قوا «ابداع» منتسکیو نبوده، بلکه عقلاء بشر طی قرنها به معقول بودن آن پی برده‌اند و آن را در اشکال و عناوین مختلف اجرا کرده‌اند. منتسکیو تنها این موضوع را کشف کرده و نامی خاص یعنی تفکیک قوا بر آن نهاده است. ضمن اینکه تفکیک قوا در چارچوب امامت و امارت تفکیک بمعنای واقعی آن نیست. طبق این نظریه، قوا در ذیل نهاد امامت اتحاد پیدا میکنند نه انفکاک. @madineyefazele
✅حجت الاسلام و المسلمین ادیب: همه مردم در نظام امامت مانند دندانه های شانه برابر هستند/ در نظام امارت اصل قدرت و اقتدار حکومت است 🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود ادیب، تبدیل مسیر امت به امارت را مهمترین انحراف پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) دانست و گفت:در امامت اصل بر ارشاد مردم است اما در امارت اصل بر تثبت و گسترش قدرت امیر است و امروز ما باید ببینیم به دنباله رو مسیر امامت هستیم و یا امارت.. https://fa.shafaqna.com/news/1319547 جزئیات👆👆👆 🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا 🆔 https://eitaa.com/shafaqna_com
✍عدم درک صحیح از امامت وامارت توسط این آقای سکولار @qavami
▪️دیدار با حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، مسئول محترم مؤسسه مسجد آشنایی با دستاوردهای علمی مؤسسه مسجد در خصوص جمع آوری دایرة المعارف آیات، احادیث و احکام مسجد تبادل نظر و بررسی وضعیت مدیریت مسجدمحور، امام محور و محله محور اهدای کتب تازه تدوین شده از سوی مرکز امامت و امارت @madineyefazele
تفسیر و حدیث 20.MP3
15.6M
تفسیر مدیریتی قرآن درس 20 به همراه شرح حدیث مربوطه - آیات 51و2نساء - فرهنگی سازمانی پایداری در قبال اتحاد ناپایدار رقیبان در رقابت ناسالم -( حدیث مربوطه داله بر اتحاد امامت و امارت هم هست )
هدایت شده از مسجدی ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 یک فرصت است... محله باید مثل یک کشور اداره شود‼️ 🎥 تیزر گفتگوی با آیت الله پیرامون مسجد 📌 این کلیپ خلاصه و تیزر گفتگو میباشد, لذا پیشنهاد میشود حتما ویدئو کامل را در🔗 لینک زیر ببینید: https://www.aparat.com/v/wsTVv _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ @masajed313
مدیریت در اسلام
💢 #مسجد یک فرصت است... محله باید مثل یک کشور اداره شود‼️ 🎥 تیزر گفتگوی #بدون_سانسور با آیت الله #ق
👆در این مصاحبه ۱۰۰ دقیقه‌ای به بسیاری از سوالات و شبهات پیرامون نظریه اتحاد امامت و امارت پاسخ داده شده است. @madineyefazele
هدایت شده از مسجدی ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️سازماندهی برای 🎥 گفتگو با آیت الله پیرامون مسجد 📌 حتما ویدئو کامل گفتگو را در آپارات مسجد تی وی ببینید: https://www.aparat.com/v/wsTVv _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ @masajed313
سلام علیکم. بخش هایی از مصاحبه شما را درباره تربیت بعد امامت در طلاب دیدم بسیار عالی بود. طرح شجره طیبه که مساجد اهواز پایه گذار آن بودند و عموما آنجا با محوریت طلاب برگزار می شود خود به خود همین ایده شما را اجرا می کند. در یکی از کلاس ها استاد بزرگواری گفت فرض کنید الان امام جمعه شهرتان هستید چه می کنید؟ تقریبا همه دوستان حاضر در کلاس از مبلغین و افراد پر مطالعه و صاحب فکر بودند اما در برابر این سوال پاسخ مناسبی نداشتیم. بعد از یک ساعت و نیم صحبت و تبادل نظر به این نتیجه رسیدیم که چیزی نمی دانیم و باید در این زمینه مطالعه و بررسی کنیم ‌که البته چون مبتلا به نبود نکردیم. به نظر می رسد لازم است مراکز تخصصی جهت تربیت امام جمعه داشته باشیم مثل مراکزی که قاضی تربیت می کنند. یکی از شئون اصلی طلاب امام جمعه است که متاسفانه هیچ اموزشی وجود ندارد و حتی من طلبه نمی دانم اختیارات و امکانات امام جمعه چیست؟ فکر می کنم اگر این کار به شکل چراغ خاموش در مراکز تخصصی مدیریت اسلامی شروع شود خیلی خوب است. @madineyefazele
هدایت شده از مسجدی ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ امام محله 🎥 گفتگو با آیت الله پیرامون مسجد 📌 حتما ویدئو کامل گفتگو را در آپارات مسجد تی وی ببینید: https://www.aparat.com/v/wsTVv _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ @masajed313
هدایت شده از مسجدی ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شبکه ملی امامت 🎥 گفتگو با آیت الله پیرامون مسجد 📌 حتما ویدئو کامل گفتگو را در آپارات مسجد تی وی ببینید: https://www.aparat.com/v/wsTVv _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ @masajed313