eitaa logo
مدیریت در اسلام
654 دنبال‌کننده
783 عکس
143 ویدیو
25 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️گزارش تصویری گردهمایی کارگزاران الگوی اتحاد امامت و امارت بخش شهداد در دهستان سیرچ @madineyefazele
شهادت امام رضا علیه السلام تداوم راه امامت.m4a
5.47M
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیه السلام شبکه امامت تداوم راه امام سخنرانی روز شهادت امام رضا علیه السلام حجت‌الاسلام والمسلمین سجادی مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها پردیسان-قم
✍️ در پی سفرهای استانی ،چشم انداز ۱۴۱۴ پردیسان به عنوان الگوی کشوری برای اجرای اتحاد امامت و امارت مورد تصویب واقع شد. این چشم انداز ۸ سال پیش تدوین شده و ملاک عمل امام جمعه وقت بوده است. @qavami
▪️ شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱)/ محورهای چهارگانۀ در سلسله پست‌های «شاخصه‌های محلۀ مطلوب» قصد داریم به معرفی چشم‌انداز الگوی محلۀ فاضله برای تحقق محلۀ مطلوب در ابعاد چهارگانۀ «نظم، رشد، انگیزش و معنویت» بپردازیم. توضیح اینکه دانش مدیریت اسلامی برای هر عرصهٔ خاص مدیریتی، از جمله محله، چشم‌اندازی را بعنوان افق مطلوب تعریف می‌کند که مدیران باید با برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، وضعیت موجود را به آن نزدیك کنند. این چشم‌انداز طبق چارچوب موضوع‌شناختی فوق‌الذکر در چهار محور تقسیم‌بندی می‌شود: در محور اول، خصوصیاتی جا می‌گیرد که بیانگر وجود نحوی ، سازماندهی و تشکیلات در محله است. بدیهی است که قبل از سازماندهی هیچ هدف و برنامه‌ای در سایر ابعاد قابل تحقق نیست. در محور دوم شاخصه‌های مربوط به مدیریت منابع انسانی مد نظر است که نمایان‌گر افراد و مسئولان محله و مربوط به کیفیت کشف، انتخاب و انتصاب نیروهای اصلح، ارتقاء علمی و عملی و توانمندسازی نیروها، ارزیابی عملکردها و جبران خدمات و زحمات است. در محور سوم که نام دارد شاخصه‌های مربوط به رهبری، ارتباطات، حل تعارضات و اصلاحات جای می‌گیرد. محور چهارم نیز مربوط به اوصاف و محله است که مباحث آن حول شناخت فرهنگ مطلوب، شناخت فرهنگ موجود و تبدیل فرهنگ موجود به مطلوب می‌چرخد. ویژگی‌های یك محلهٔ مطلوب تماماً در چهار محور یادشده جای می‌گیرد که آن‌ها را به اختصار «مرام» می‌نامیم. کلیدواژۀ مرام از سرواژه‌های منظم، رشید، انگیخته و معنوی ساخته شده است. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۲)/ محور اول: طبق توضیحی که در پست قبل ارائه کردیم، اولین محور از محورهای مدیریت محله به مربوط می‌شود. نظم به طور کلی در نتیجۀ چهار تکلیف مدیریتی ایجاد می‌شود که از سوی امام و قوای سه‌گانه صورت می‌پذیرد. این چهار اقدام عبارت‌اند از: ۱. برنامه‌ریزی ۲. سازماندهی ۳. نظارت ۴. هماهنگی بدون انجام این وظائف، تحقق هر نوع برنامۀ دیگر ناممکن است. لذا این چهار مورد با اصطلاح مخصوص «وظائف مدیر» شناخته می‌شود. از وظائف امام محله است که به صورت ویژه در سه سطح به شورای امناء محله یا همان پارلمان محلی تفویض می‌شود. هم‌چنین بخش مهمی از وظیفۀ نیز بر عهدۀ شورای امناء است. که ابتدایی‌ترین مرحلۀ نظم‌بخشی به ساختار مدیریتی محله است شامل شکل‌دهی به ساختار ۱+۳ (امام+قوای سه‌گانه) و کشف، انتخاب و انتصاب می‌شود. نیز از دیگر تکالیف امام محله است که یا مستقیماً از سوی خود او و یا با تعیین مسئول هماهنگی و با نماد شورای سران قوای محله تحقق پیدا می‌کند. در پست‌های بعدی به نمادهای نظم در محله می‌پردازیم. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۳)/محور اول: ۱. نمایانگر دولت اسلامی، مبنای کشور اسلامی و الهام‌بخش تمدن اسلامی محلۀ فاضله از جهت ساختاری، از جهت نظامات حاکم بر زیست اجتماعی، از جهت روش مدیریت و حتی از نظر شکل و منظر، انعکاسی از دولت، جامعه و تمدن فاضله است. می‌توان گفت از آنجا اصلاحات اساسی اجتماعی در اسلام از پایین به بالا سرایت می‌کند، این دولت، کشور و تمدن اسلامی است که انعکاسی از محلۀ مطلوب اسلام به شمار می‌رود. یعنی تمرین کردن یک دولت و جامعۀ اسلامی کوچک در محله و تکثیر آن می‌تواند تدریجاً افق مدنیت مطلوب اسلام در سطوح کلان را نمایان کند. از جهت ساختاری، تشکیلات محله با شاخه‌های سه‌گانۀ آن امتداد و انعکاسی از ساختار مدیریت کشور است. به همان دلیل که کشور دارای امام و قوای سه‌گانه است، محله نیز نیاز به امام و قوای سه گانۀ فکری، اجرایی و قضایی دارد که این سه قوه کمک‌کار قوای سه‌گانۀ کشور هستند. به همین نحو، نظامات حاکم بر زندگی اجتماعی مانند نظام اجتماعی، تربیتی، طب، ورزش، هنر، معماری و غیره در محلۀ مطلوب نیز انعکاسی از نظامات کلان حاکم بر کشور اسلامی است. همچنین مدیریت مطلوب شرع اسلام که باید با روش اجتهاد جواهری اعمال شود و فعلاً در سطح کشور از سوی ولایت فقیه و شورای نگهبان تا حدی مراقبت می‌شود، در محله نیز باید به شکل کامل‌تر و مؤثرتر تمرین شود. امام محله که شخصی فقیه، عالم، عادل و مدیر و مدبر است مانند رهبر کشور، ضامن و حافظ اسلامیت ساختار و روش مدیریت در محله است. بدون وجود امام مبسوط‌الید در محله، مدیریت اسلامی در شکل مطلوب آن قابل تحقق نیست. @madineyefazele
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
🔹قدم زدن در خیابان‌ها و مراکز خرید تهران برای هر دوستدار زبان فارسی به شکنجه‌ای عظیم تبدیل شده است. مگر این شهر یک شهر دو زبانه است؟ چرا عبارات انگلیسی بیشتر و درشت‌تر از واژه‌ها و حروف فارسی به چشم می‌آیند؟ چرا همه تابلوهای بزرگراه‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌ها و پس‌کوچه‌ها دو زبانه است؟ راستی کدام گردشگر اینجا پشت فرمان می‌نشیند؟! 🔸این وضعیت چیزی جز احساس مستعمره بودن و آویزان بودن به بیگانه، به ساکنان شهر هدیه می‌دهد؟ نسلی که حس درجه دوم بودن از در و دیوار به او هجوم بیاورد، به استقلال و آزادی واقعی دست نخواهد یافت. 🔹انگلیسی زدایی را هر چه دیرتر شروع کنیم، بیشتر ضرر خواهیم کرد. ✍محمدمهدی سیار 📣تشکل حوزوی سُعداء قم 🆔 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۴)/محور اول: ۲. برخورداری از شخصیت حقوقی مستقل و قانونی در نظام اداری رسمی کشوری و شهری محله در نظام سازماندهی دولت اسلامی اصلی‌ترین واحد اداری و اجرایی است که غالب برنامه‌های دولت در آن به منصۀ اجرا می‌رسد و عملیاتی می‌شود. لذا محله در نظام اداری مطلوب، دارای جایگاهی حقوقی، قانونی و رسمی است که باید در چارچوب قوانین موضوعۀ مرتبط مانند قانون تقسیمات کشوری به رسمیت شناخته شود. بر این اساس محله در کنار ده یا روستا به کوچک‌ترین واحد تقسیمات سیاسی-اداری کشور (در محدودۀ درون‌شهری) تبدیل می‌شود و اغلب نهادهای رسمی کشور موظف‌اند در آن نماینده‌ای به عنوان «یار» منصوب کنند که تحت امر امام محله و تحت هدایت، حمایت و نظارت نهادهای رسمی کشور فعالیت می‌کند. در حال حاضر وفق تبصرۀ ۲ مادۀ ۴ قانون تقسیمات کشوری، محله به عنوان مجموعه ساختمان‌های مسکونی و خدماتی تعریف شده که از لحاظ بافت اجتماعی، ساکنان، خود را اهل آن می‌دانند و تعیین حدود آن به تقسیمات شهری شورای شهر و شهرداری سپرده شده، اما برای ادارۀ آن تشکیلات رسمی مانند ده یا دهستان تعریف نشده است. بر اساس الگوی محلۀ فاضله، همان‌گونه که در قانون تقسیمات کشوری، برای محدوده‌های خارج از شهر مانند استان، شهرستان، بخش و دهستان استقلال سیاسی، اداری و تشکیلاتی لحاظ شده است، می‌بایست برای محدوده‌های درون‌شهری مانند منطقه، ناحیه و در نهایت محله نیز همین استقلال سیاسی و اداری به رسمیت شناخته شود. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۵)/محور اول: ۳. مسجدمحور مسجد در جامعۀ آرمانی اسلام، محور رهبری و مدیریت اجتماع است و آن را در تمام رده‌ها و سطوح اداره می‌کند. همانگونه که مسجدالنبی یا از نگاهی دیگر مسجد کوفه محور رهبری و مدیریت امت اسلام است، مسجد جامع پایتخت یا «جامع عاصمه» مرکز رهبری و مدیریت کشور اسلامی، مسجد جامع شهر مرکز رهبری و مدیریت شهر اسلامی و بالأخره مسجد محله مرکز رهبری و مدیریت محله است. پس مسجد محله شعبه‌ای از ملی و بین‌المللی مسجد است که همچون یک پیکرۀ واحد و به‌مثابۀ دارالامامۀ جامعۀ اسلامی، تمام شئون اجتماعی و اداری را در دایرۀ تسلط و نظارت خود دارد. مسجدمحوری اصلی‌ترین نماد در ساختار مدیریتی جامعۀ اسلامی است. در جامعۀ اسلامی تمام نهادهای حکومتی، سیاسی و اداری تابع مسجد، بلکه از ملحقات مسجد به شمار می‌روند و مابین نهادهای ادارۀ کشور با نهاد مسجد رابطۀ اقتداء و تقلید سازمانی برقرار می‌شود. این قاعده در محله به این شکل حاکم می‌شود که تمام نهادهای حاضر در محله از جمله مدرسه، سرا، بازار و اصناف و غیرهم دارای نماینده‌ای در یکی از شوراهای سه‌گانۀ محله هستند و تحت هدایت و نظارت امام محله در ادارۀ امور محله همکاری و تعامل دارند. پس مسجد مطلوب هم از لحاظ اجتماعی و مردمی دارای است و هم از لحاظ سیاسی، اداری و حکومتی دارای است. همه چیز از مسجد آغاز می‌شود و در آن اختتام می‌یابد و حتی ابتدایی‌ترین امور در محله مانند کسب و کار و حتی سکونت نیز باید تحت نظارت مسجد صورت گیرد. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۶)/محور اول: ۴. امام‌محور و صاحب قرارگاه مرکزی امامت در مسجد محله امام محله مانند امام کشور که امتی چند ده میلیونی را امامت می‌کند، امت چند هزار نفری خود در محله را امامت می‌کند. پس ضرورت وجود امام در محله هیچ تفاوتی با ضرورت وجود ولی فقیه در کشور ندارد. تفاوت امام محله با امام جماعت در معنای رایج و مألوف آن در این است که مأمومین امام جماعت چند ده یا چند صد نمازگزار در داخل مسجد هستند و مأمومین امام محله تمام اهالی محله‌اند. ریاست امام بر محله از سنخ ریاست شرعی است که از جهت فلسفی بر دو رکن و (جهت تحقق عدالت) استوار است. از جهت روش رهبری، ریاست او از سنخ ولایت فقیه است که مبتنی بر روش اجتهادی اعمال می‌شود. از جهت شرایط، امام محله باید شخصی عالم (به علم شرعی و علم مدیریت)، عادل (به عدالت شرعی و عدالت اخلاقی)، مدیر و مدبر باشد. پس شخص غیرحوزوی و غیرمعمم در هیچ شرایطی نمی‌تواند به‌عنوان امام قبول منصب کند. امام برای مدیریت محله دارای سه قوۀ فکری، اجرایی و قضایی است که وظائف او نسبت به این قوا در سه محور ، و خلاصه می‌شود، یعنی امامت محله مانند امامت کشور نوعی مدیریت کلان ارزشی است، نه مدیریت اجرایی. اختیارات امام محله مانند امام کشور نظراً اختیارات مطلقه است، هرچند در عمل ممکن است مانند امام کشور محدودیت‌هایی را در تصرف در امور بنا به مصالح مختلف در نظر داشته باشد. امام محله همچنانکه قوای تحت امر خود را هدایت، حمایت و نظارت میکند، خود نیز از سوی امام جمعه هدایت، حمایت و نظارت می‌شود. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۷)/محور اول: ۵. متصل به شبکۀ ملی امامت و امارت شبکۀ ملی امامت و امارت متشکل از دو شبکۀ اصلی امامت و امارت است و شبکۀ امارت متشکل از سه شبکۀ تقنینی، اجرایی و قضایی است. یعنی امارت تقنین در مدینۀ فاضله در قالب یک سازمان واحد قرار می‌گیرد و از مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود و به شوراهای اسلامی شهر و روستا و در نهایت شورای امنای محله می‌رسد. همچنین قوۀ قضائیه و قوۀ مجریه با تمام وزارت‌خانه‌های آن به همین شکل تا سطح محله امتداد پیدا می‌کند. تمام وزارتخانه‌های دولتی باید در محله دارای نماینده‌ای باشند تا به‌عنوان واسطه و حلقۀ میانی دولت و مردم، هم به اجراء سیاست‌ها و برنامه‌های وزارتخانۀ متبوع در محله کمک کند و هم مشکلات و مطالبات اهالی محله را به آن وزارتخانه انتقال دهد. شبکۀ امارت زیرمجموعۀ شبکۀ امامت است که بر اساس تقسیمات کشوری در تمام رده‌های سیاسی و اجتماعی امتداد پیدا می‌کند. در این ساختار اوامر و منویات ولی فقیه از طریق سازمان و شبکۀ امامت تا پایین‌ترین رده که امامت محله و روستا است امتداد پیدا می‌کند و در سریع‌ترین و مؤثرترین شکل پیاده‌سازی می‌شود. بدون امتداد دو شبکۀ امامت و امارت تا سطح تمام محلات و روستاها، الگوی سازماندهی مطلوب در مرحلۀ دولت‌سازی اسلامی قابل تحقق نخواهد بود. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۸)/محور اول: ۶. شورامحور و مردم‌محور مردم‌محوری و مشورت‌محوری از ارکان اساسی مدیریت محله است که تنها در گرو دو رکن دیگر، یعنی امام‌محوری و مسجدمحوری به شکل و عاری از انواع اغراض و اهداف سیاسی یا رقابت‌های منفعت‌جویانه قابل تحقق است. مسجد تحقق مدیریت مردمی است و امام ، راهبر، ناظر و انسجام‌دهندۀ مدیریت شورایی است. یکی از علت‌های اصلی شکست طرح‌های مختلف مشارکت اجتماعی مانند شورایاری‌ها در دهه‌های اخیر امام‌محور و مسجدمحور نبودن آن‌ها بوده است. مشارکت مردم در ادارۀ محله در شکل مدیریت شورایی تحقق پیدا می‌کند. اصل مشورت از اصول شش‌گانۀ رهبری مؤثر است و به رشد دادن سطح عقلانیت و بلوغ افراد کمک قابل توجهی می‌کند. شوراهای سه‌گانۀ تحت امر امام، محیطی مساعد برای افراد با تخصص‌های گوناگون هستند و امکان استفاده از ظرفیت فکری و اجرایی آحاد مردم و نخبگان را فراهم می‌کنند. تقسیم‌بندی مشاغل و مناصب در محله به‌گونه‌ای است که هر کس دارای علم، مهارت، تجربه و یا تخصصی باشد امکان استفاده و فعال‌سازی آن را در چارچوب مدیریت شورایی پیدا می‌کند. مدیریت شورایی به خصوص در عرصۀ محله و روستا بهترین شکل درگیر کردن مستقیم مردم در مدیریت جامعه است که آفت‌های دیگر روش‌های مشارکت مانند انتخابات را ندارد و فواید بسیار بیشتری هم دارد. شوراها عرصه‌های مناسبی برای تحقق و کشف استعدادهای مردمی از پایین‌ترین سطح اجتماع هستند و به آنها امکان ارتقاء و رشد تا عالی‌ترین سطوح مدیریت کشور را می‌دهند. @madineyefazele
با توکل به خداوند متعال و با عنایات حضرت ولیعصر (عج) مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) تحت اشراف آیت‌الله سید صمصام الدین قوامی در ماه مبارک ربیع‌الاول در راستای الگوی امامت و امارت برای مسلمانان جمهوری آذربایجان، قفقاز و آسیای میانه با مدیریت شیخ تورال زیادخانف آغاز به فعالیت خواهد کرد.
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۹)/محور اول: ۷. دارای قوای سه‌گانۀ امناء، محله‌یاری و صلح‌یاری قوای سه‌گانۀ محله که شعبی از قوای سه‌گانۀ مقننه، مجریه و قضائیه هستند، در اصل تجلی شئون افتاء، اجراء و قضاء امام به شمار می‌روند و به شکل تفویضی و تحت هدایت، حمایت و نظارت امام، امور محله را اداره می‌کنند. اولین شأن مدیریتی امام شأن افتاء است که در سطح کشور در قالب نهادهایی مانند مجلس و شورای نگهبان تجلی پیدا می‌کند و در سطح محله در قالب شورای امناء. شورای امناء به ریاست شورایار، بازوی فکری، مشورتی، برنامه‌ریزی و نظارتی امام محله است. این شورا یک پارلمان محلی کوچک متشکل از اعضاء نخبه، تحصیل‌کرده، باتجربه و خوش‌فکر است که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. وظائف این شورا در سه محور مسئله‌شناسی، برنامه‌ریزی و نظارت خلاصه می‌شود شورای دوم، شورای محله‌یاری است که تجلی شأن اجراء امام و شعبه‌ای از قوۀ مجریه است و متشکل از تعدادی اعضاء است که مانند هیئت وزیران به امور اجرایی و مدیریت می‌پردازند. وزیران محله با عنوان «یاران محله» شناخته می‌شوند و با تأیید نهادهای دولتی و تنفیذ امام منصوب می‌شوند. وظائف این شورا در دو محور پیشرفت و عمران و آبادانی خلاصه می‌شود. سومین شورا، شورای صلح‌یاری است که به ریاست صلح‌یار زیر نظر قوۀ قضائیه و نهادهای امنیتی فعالیت می‌کند و به امور حل اختلافات و فصل خصومات، مقابله با منکرات، پیشگیری از جرائم و امنیت می‌پردازد. وظائف این شورا در سه محور موعظه، مشاوره و امر به معروف و نهی از منکر خلاصه می‌شود. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۰)/محور اول: ۸. دارای انسجام تشکیلاتی به رهبری امام امامت و فرهنگ اقتداء فردی و سازمانی به امام، اصلی‌ترین عامل انسجام تشکیلاتی و هماهنگی سازمانی در محله است. در صورت فقدان امام مبسوط‌الید، متمکن و مطاع، چه در سطح کشور و چه در سطح محله و روستا، طمع، حرص، اتحادهای ناسالم، قدرت‌طلبی و منفعت‌جویی افراد شیرازۀ اجتماع را از بین می‌برد و انواع و اقسام گروه‌های قدرت و ثروت و مافیاهای اقتصادی را بر مقدرات اجتماع اسلامی حاکم می‌کند. لذا از لوازم حتمی شکل‌گیری محلۀ فاضله، وجود انسجام تشکیلاتی ذیل امام و توافق کامل کارگزاران محله مبنی بر تبعیت از امام است‌. امام باید همواره حافظ انسجام و هماهنگی و تنسیق در محله باشد و اجازۀ پدید آمدن روحیۀ انفراد و تفرد و منغعت‌جویی را ندهد. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۱)/محور اول: ۹. واجد مدیریت واحد و یکپارچۀ شهری با نماد محله‌یار شخصیت محله‌یار در محله مانند یک رئیس جمهور عمل می‌کند، یعنی پس از امام محله اصلی‌ترین مقام اجرایی است که به نوعی نماد تمام شاخه‌های امارت به شمار می‌رود. او در نظام مدیریت شهری مطلوب، مانند شهردار مدیریتی یکپارچه را در محله اعمال می‌کند. در مدیریت یکپارچه تمام نهادها بدون وجود نهادهای موازی، تحت فرمان شهردار قرار می‌گیرند. در محله شوراهای امناء و صلح‌یاری وظائفی نسبتاً محدود دارند، اما محله‌یار و یاران او مدیریت اجرایی اکثر حوزه‌ها از اقتصاد و فرهنگ و هنر تا علم و آموزش و عمران را به عهده دارند، پس بار اصلی مدیریت محله بر دوش آن‌ها است. محله‌یار به نوعی بازتولید مناصب تاریخی مانند محله‌دار، امیر محله، کلانتر، نسقچی، عسس یا کوتوال به شمار می‌رود. پیشنهاد الگوی امامت و امارت این است که این سمت در اختیار فرماندۀ بسیج محله قرار بگیرد، زیرا بسیج با ارکان مختلف خود می‌تواند نقش یک هیئت دولت کامل را در محله ایفا کند و آن را ذیل هدایت، حمایت و نظارت امام مدیریت نماید‌. @madineyefazele
✍بعد از نماز ظهر و عصر امروز شورای فرهنگ عمومی شهرستان نظرآباد استان البرز اجرای الگوی جامع اتحاد امامت و امارت را تصویب نمود و محله غدیریه این شهر را به عنوان آزمونه الگو تعیین نمود. @qavami
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۲)/محور اول: ۱۰. احیاگر وجوهات شرعیه و مستحب به‌عنوان بودجۀ مدنی محلۀ فاضله سعی می‌کند تا حد ممکن بودجۀ مدنی خود را از طریق احیاء وجوهات شرعی، به خصوص وقف، صدقه و خمس تأمین کند. صدقات و انفاقات که بر اساس دستورات اسلام اصلی‌ترین و محوری‌ترین نهادهای اقتصادی برای فقرزدایی از جامعه هستند در محله تحت نظارت امام و با محوریت مرکز نیکوکاری و تعاون‌یار جمع‌آوری و مصرف می‌شود. همچنین امام محله به‌عنوان نمایندۀ ولی فقیه در محله مأمور به جمع‌آوری وجوهات از قبیل خمس و زکات است و موظف است طبق اجازۀ ولی فقیه و با نظارت امام جمعه آن‌ها را به مصارف مورد نیاز برساند. هم‌چنین در الگوی مطلوب شهرسازی اسلام، هر محله باید دارای بازار موقوفه‌ای باشد که از درآمد حجرات و دکان‌های آن برای ادارۀ مسجد و متعلقات آن استفاده کند. بنا بر این، وظیفۀ حکومت اسلامی اختصاص بودجۀ مستقیم به محلات نیست، بلکه بنای موقوفه برای مساجد و سپردن ادارۀ آن‌ها به امامان محله است که به خودکفایی، توانمندی و رشد اقتصادی محل منجر می‌شود و هیچ راهبردی مؤثرتر و سریع‌تر از احیاء همه‌جانبۀ نهاد وقف برای توانمندسازی مالی مساجد وجود ندارد. در الگوی مطلوب مدیریت مالی در مدینۀ فاضله، هر محله دارای شعبه‌ای از بانک امامت است که بر محور فرهنگ مبادلات مالی و عقود عاری از ربا و هم‌چنین فرهنگ قرض الحسنه فعالیت می‌کند. این صندوق (که لزومی ندارد حتماً آن را «بانک» بنامیم) نقدینگی محله را در چارچوب تعاونی و در راستای کارآفرینی و تولید به کار می‌گیرد و به شکوفایی اقتصادی محله کمک می‌کند. @madineyefazele