مَدرَس/ ۸
✍️ سنت و مدرنیته | مسعود یوسف پور در سیر تطور مضمون خاصه از سبک هندی تا بازگشت، آنچه مهم می نماید ا
💠 سنّت و مدرنیته | استاد رستگار
درکوی رضا طلایه دارست بهار
در صید مضامین به شکارست بهار
تا زودتر از بوی گل آید به حرم
بر هدهد آهنین سوارست بهار*
* وامی از مدرس ۸(سنت و مدرنیته) ۱۴۰۲/۴/۵ / بهار: ملک الشعرا
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
مَدرَس/ ۸
💠 سنّت و مدرنیته | استاد رستگار درکوی رضا طلایه دارست بهار در صید مضامین به شکارست بهار تا زودتر از
• از همراهی اساتید ادبیات، پیشکسوتان شعر ولایی و شاعران مطرح بسیار خرسندیم.
شاید ذکر نام تک تک بزرگانی که در کانال هستند و با پیامهایشان ما را همراهی میکنند، خلاف حسن اعتمادشان باشد اما حقیقتا حضورشان موجب دلگرمی ماست.
«مدرس هشت»
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 دعای عرفه | #تکرار
[ • نقد جدید، تکرار را یک تکنیک هنری میداند که علاوه بر بعد معنا شناختی، بر غنای ایقاعی متن هم می افزاید. ]
🔻 تکرار حرف:
میگویند بی آنکه کنه آن را دریابیم، متوجه اثرش میشویم. این نوع تکرار نوعا در سیطرۀ حرف روی است که ثبات موسیقایی دارد.
• تکرار عین:
الحَمدُللّه الّذی لَیسَ لِقَضائِه دافِع...
اثربخشی، ظهور و تعالی، دوام و وزانت. به تکرار عین میگویند جوی آوایی! و بهترین نوع موسیقی عاطفی است. این حرف، ۳۵ مرتبه در این فراز تکرار شده...
• یای منادا و موصول من:
یا مَن اِستَوی بِرَحمانیّته...
یا برای اشاره به دور است و در این فرازها از باب ساحت ربوبی با الف نیز همراه شده که هم لحن را عاطفی کند و هم بنا به نقل، اشاره به مخاطب درونی داشته باشد نه بیرونی. (گمشده ای درون نفس آدمی)
🔻 تکرار کلمه:
در ارزش گذاری آوایی، بعضی محقّقین، تکرار کلمه را از حرف موثرتر دانسته اند اما تکرار بی دلیل نیز نشانۀ فقر نویسنده ست.
• تکرار کیفَ:
در فرازهایی که با تکرار استفهام توسط کیف مواجه هستیم، این پرسشها نوعا انکاری است که با تکرار «کیف» هم بر تاکیدش افزون شده است.
از دیگر موارد تکرار، تکرار اشتقاقی در ساختار صرفی است و تکرار افعل تفضیل. تکرار حرف، کلمه و جمله نیز مصادیق فراوانی دارد که برخی از آنها در مقاله رفرنس آمده:
🔰 زیبایی شناختی در ساختارها و کارکردهای هنری تکرار در دعای عرفه | عباس گنجعلی و تنی چند از دانشیاران ادب عرب
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 دعای عرفه | واج ها و آواها
• حرف قاف در عربی دارای استعلاء است (جالب است که قاف هم کوه قاف را متبادر میکند و موضعش استعلاست) و خلیل بن احمد در کتاب العین میگوید: حرف عین و قاف در جمله ای وارد نمیشود مگر آنکه ترکیبش را زیبا میکند و این دو حرف دارای بیشترین قوت موسیقایی هستند.
• دعای عرفه، در موسیقی بسیار غنی ست. به این فراز دقت کنید:
«یا مَن مَلَکَ فَقَدَر قَدَرَ فَقَهَر» نخست اینکه هرچه هست (جز نونِ من که آنهم در میم ملک ادغام میشود و محو شده) مفتوح است و فتحه اخف صامت هاست که با شدت موسیقایی قاف تناسب خوبی دارد.
سنگینی، صلابت و شدت قهر خداوند به خوبی بیان شده ست.
🔰 سبک شناسی آوایی دعای عرفه | دکتر سیدی
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 #تاثیر_حدیث بر ادب پارسی
• عبدالحمید کاتب، نویسنده قرن دوم هجری که او را پدر فن کتابت میخوانند و کاتب مروانبن محمد بوده است، میگوید:
«هفتاد خطبه از خطبههای علیبن ابیطالب(علیه السلام) را فراگرفتم تا قلمم به نوشتن توانا شد».
همچنین ابننباته کاتب آلحمدان میگوید:
«فصلی از سخنان علیبن ابیطالب (علیه السلام) را از بر کردم، تا توانستم فن نویسندگی را بیاموزم».
و ازهمینرو ناصرخسرو، بیش از پنجاهبار عین گفتار امیرالمؤمنین علیه السلام را به نظم فارسی درآورده است.
🔰 تأثیر زبانی و محتوایی روایات شیعی بر ادبیات فارسی | دکتر بابایی
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0