eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.4هزار دنبال‌کننده
963 عکس
95 ویدیو
124 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
مداحی 6.MP3
10.02M
💠سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🎙 آقای احمد 📆 شنبه 12 فروردین 1402 ✔️جلسه ششم ✔️توسل و روضه حضرت خدیجه کبری "علیهاالسلام" 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
سخنرانی.MP3
14.8M
✳️ سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد 📆 شنبه 12 فروردین 1402 ✔️جلسه ششم 📋 انجام کار خارق العاده فقط از کسی که مدعی نبوت و امامت باشد و احتمال نبوت و امامت ایشان برود، رحمانی و دلیل حقانیت است. همچنین از کسی که قطعا معصوم ایشان را تایید و امضا کرده باشد. 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
🔆شیعه واقعی از منظر امام باقر "علیه السلام" جابر گويد: امام باقر عليه السّلام به من فرمود: اى جابر! آيا كسى كه ادعاء تشيع ميكند، او را بس است كه از محبت ما خانواده دم زند؟ به خدا شيعه ما نيست، جز آنكه از خدا پروا كند و او را اطاعت نمايد، اى جابر! ايشان شناخته نشوند، جز با فروتنى و خشوع و امانت و بسيارى ياد خدا و روزه و نماز و نيكى به پدر و مادر و مراعات همسايگان فقير و مستمند و قرض داران و يتيمان و راستى گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم، جز از نيكى آنها، و آنها امانت نگهدار فاميل خويش باشند. جابر گويد عرض كردم: يا ابن رسول اللَّه! ما امروز كسى را داراى اين صفات نميشناسيم، فرمود: اى جابر! به راههاى مختلف مرو، آيا براى مرد كافى است كه بگويد، من على را دوست دارم و از او پيروى ميكنم، و با وجود اين فعاليت دينى نكند؟! پس اگر بگويد: من رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله را دوست دارم- رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كه بهتر از على عليه السّلام است- سپس از رفتار او پيروى نكند و به سنتش عمل ننمايد، محبتش به پيغمبر به او هيچ سودى ندهد، پس از خدا پروا كنيد و براى آنچه نزد خداست عمل كنيد، خدا با هيچ كس خويشى ندارد، دوست ترين بندگان خداى عز و جل [و گراميترينشان نزد او] با تقواترين و مطيع ترين آنهاست. اى جابر! به خدا جز با اطاعت به خداى تبارك و تعالى تقرب نميتوان جست. و همراه ما برات آزادى از دوزخ نيست و هيچ كس بر خدا حجت ندارد، هر كه مطيع خدا باشد دوست ما و هر كه نافرمانى خدا كند دشمن ماست، ولايت ما جز با عمل كردن بورع بدست نيايد. 📚 الكافی، ج۲، ص۷۴ ● هر که را شیعه نتوان گفت ... @madras_emb
مداحی 13.MP3
8.49M
✳️ سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🎙 آقای احمد 📆 یکشنبه 13 فروردین 1402 ✔️جلسه هفتم ✔️توسل و روضه حضرت علی اصغر "علیه السلام" 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
سخنرانی 13.MP3
13.84M
✳️ سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد 📆 یکشنبه 13 فروردین 1402 ✔️جلسه هفتم 📋 إنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ‏ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّه‏. ● معالم دین و فضائل اهلبیت علیهم السلام را از غیر شیعه نباید اخذ کرد. 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
🔆قسمتی از زیارت هفتم حضرت امیرالمومنین علیه السلام يَا وَلِيَّ اللّٰهِ إِنَّ لِكُلِّ مَزُورٍ عَِنايَةً فِي مَنْ زارَهُ وَقَصَدَهُ وَأَتاهُ، وَأَنَا وَلِيُّكَ وَقَدْ حَطَطْتُ رَحْلِي بِفِنائِكَ، وَلَجَأْتُ إِلىٰ حَرَمِكَ، وَلُذْتُ بِضَرِيحِكَ لِعِلْمِي بِعَظِيمِ مَنْزِلَتِكَ وَشَرَفِ حَضْرَتِكَ، وَقَدْ أثْقَلَتِ الذُّنُوبُ ظَهْرِي وَمَنَعَتْنِي رُقادِي، فَما أَجِدُ حِرْزاً وَلَا مَعْقِلاً وَلَا مَلْجَأً أَلْجَأُ إِلَيْهِ إِلّا اللّٰهُ تَعالىٰ وَتَوَسُّلِي بِكَ إِلَيْهِ، وَاسْتِشْفاعِي بِكَ لَدَيْهِ، فَها أَنَا نازِلٌ بِفِنائِكَ وَلَكَ عِنْدَ اللّٰهِ جاهٌ عَظِيمٌ، وَمَقامٌ كَرِيمٌ، فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ اللّٰهِ رَبِّكَ يَا مَوْلايَ. ای ولی خدا برای هر زیارت شده‌ای نسبت به کسی که او را زیارت کرده و قصد او را نموده و به زیارت وی آمده توجّهی است و من دوست توأم و بارم را به درگاهت فرود آورده‌ام و به حرمت پناهنده شده‌ام و به پناه ضریحت آمده‌ام، به خاطر آگاهی‌ام به بزرگی مقامت و شرافت پیشگاهت، درحالی‌که گناهان پشتم را سنگین کرده و خوابم را در ربوده، در نتیجه پناهگاه و جای امن و ملجأیی نمی‌یابم که به آن پناه برم جز به خدای تعالی و توسّلم به وسیله تو به درگاهش و شفاعت خواهی‌ام به تو در پیشگاهش، اینک همانم که به درگاهت فرود آمده‌ام و تو را نزد خدا منزلت بزرگ و مقام باارزش است، پس نزد خدا شفیع من باش ای مولای من. @madras_emb
▪️تعریف کافر مساله 107 کافر، یعنی کسی که منکر خداست، یا برای خدا شریک قرار می دهد، یا پیغمبری حضرت خاتم الانبیاء محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله) را قبول ندارد نجس است، و انکار چه به قلب باشد و چه به زبان سبب کفر می گردد و همچنین غلات (یعنی کسانی که یکی از معصومین علیهم السلام را خدا خوانده یا بگویند خدا در او حلول کرده است) و خوارج و نواصب (یعنی کسانی که دشمنی اهل بیت علیهم السلام را دین خود قرار دهند) نجس اند ولکن اهل کتاب (یعنی یهودیان و مسیحیان) و زردشتیان بنابر احتیاط نجس می باشند. و کسی که یکی از ضروریات دین مانند نماز و روزه را که تمام مسلمانان آنها را جزء دین اسلام می دانند انکار کند، اگر ندانیم انکار وی از روی شبهه است، شرعاً کافر به شمار می آید. @madras_emb
مداحی 14.mp3
7.2M
✳️ سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🎙 آقای احمد 📆 دوشنبه 14 فروردین 1402 ✔️جلسه هشتم ✔️توسل و روضه حضرت علی اکبر "علیه السلام" 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
در جستجوی علم دین.PDF
2.54M
📙 کتاب در جستجوی علم دین ❖ مرحوم آیت الله سیدمحمد ضیاءآبادی "قدّس سرّه" 🔻در این کتاب مقّدمه ای در باب اجتهاد و تقلید بیان شده و سپس به ضرورت تحصیل اصول عقاید و لزوم یادگیری علم دین اشاره شده و سپس در باب ضرورت تخّلق به فضایل اخلاقی نکاتی گفته شده و در ادامه و در باب اعتقاد به امامت مطالب مبسوطی ارائه شده است و در پایان نویسنده محترم به مخاطب در باب تسنن گرایی و تصوّف گرایی و گرایش های انحرافی عصر کنونی هشدار می‌دهند. 📎کتابخانه برهان @madras_emb
Sharifani-2-14020108.docx
41.9K
📋متن خام جلسه دوم "سلسله جلسات معرفت افزایی «مائده»" 💠حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفانی @madras_emb
سخنرانی 14 - Copy.mp3
18.18M
✳️ سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد 📆 دوشنبه 14 فروردین 1402 ✔️جلسه هشتم 📋 خطراتی که متوجه عالمان دینی است. 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
🔆شیعه واقعی از منظر امام حسن مجتبی "علیه السلام" قَالَ رَجُلٌ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام إِنِّي مِنْ شِيعَتِكُمْ فَقَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ يَا عَبْدَ اللَّهِ إِنْ‏ كُنْتَ‏ لَنَا فِي‏ أَوَامِرِنَا وَ زَوَاجِرِنَا مُطِيعاً فَقَدْ صَدَقْتَ‏ وَ إِنْ كُنْتَ بِخِلَافِ ذَلِكَ فَلَا تَزِدْ فِي ذُنُوبِكَ بِدَعْوَاكَ مَرْتَبَةً شَرِيفَةً لَسْتَ مِنْ أَهْلِهَا لَا تَقُلْ أَنَا مِنْ شِيعَتِكُمْ وَ لَكِنْ قُلْ أَنَا مِنْ مَوَالِيكُمْ وَ مُحِبِّيكُمْ وَ مُعَادِي أَعْدَائِكُمْ وَ أَنْتَ فِي خَيْرٍ وَ إِلَى خَيْرٍ. 📚مجموعة ورام؛ ج‏۲؛ ص۱۰۶ مردی به امام حسن علیه السلام عرض کرد: من از شیعیان شما هستم! امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمودند: ای بنده خدا، اگر مطیع امر و نهی ما هستی، راست می‌گویی؛ و اگر این‌گونه نیستی با ادعای مقام بلند شیعه که از آن بی‌بهره‌ای، بر گناهان خود نیفزا. نگو من از شیعیان شما هستم، بگو من از دوستداران شما و دشمن دشمنان شما هستم. در اين صورت، تو آدم خوبى هستى و به خوبى گرايش دارى. ● هر که را شیعه نتوان گفت ... @madras_emb
مداحی 15- Copy.MP3
7.64M
💠سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🎙 آقای احمد 📆 سه شنبه 15 فروردین 1402 ✔️جلسه نهم ✔️توسل و روضه حضرت سیدالشهداء "علیه السلام" 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
سخنرانی جلسه 9 - Copy.MP3
13.31M
✳️ سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد 📆 سه شنبه 15 فروردین 1402 ✔️جلسه نهم 📋 فضیلت علم 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
🔆صلوات خاصه امام حسن مجتبی علیه السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الحَسَنِ بْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ، وَ وَصِيِّ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا بْنَ رَسُولِ اللهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يا بْنَ سَيِّدِ الوَصِيِّينَ. أَشْهَدُ أَنَّكَ يا بْنَ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ أَمِينُ اللهِ وَابْنُ أَمِينِهِ، عِشْتَ مَظْلُوماً وَ مَضَيْتَ شَهِيداً. وَأَشْهَدُ أَنَّكَ الإمامُ الزَّكِيُّ الهادِي المَهْدِيُّ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ، وَ بَلِّغْ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ عَنِّي في هذِهِ السّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلام‏.
🔆جان به قربان کریمی که کرم زنده از اوست شخصی از امام حسن مجتبی علیه السلام پرسید چرا به هیچ نیازمندی که درخواست کمک می‌کند جواب رد نمی‌دهید حتی اگر سوار بر شتر باشيد؟! امام فرمود: به راستی كه من هم گدای خدايم و در اين گدايی خود به درگاه خدا چشم اميد دارم و شرم دارم که خود سائل باشم و سائلی را رد کنم. خدای بزرگ، مرا به برنامه‌ای عادت داده است که همواره نعمت‌هایش را بر من فرو می‌ریزد و من هم او را چنان عادت داده‌ام که نعمت‌هایش را به مردم می‌بخشم. می‌ترسم اگر اين عادتم را ترک کنم، او‌ نیز عادتش را واگذارد. آنگاه این شعر را خواند: -- هرگاه سائلی به نزد من آید به او خوش آمد و آفرین می‌گویم، زیرا بخشش نمودن به او بر من واجب است. -- و هر بخشنده‌ای که به سائل بخشش نماید به فضیلت رسيده، و نیکوترین روزهای جوانمرد روزی است که از او درخواست_کمک شود. 📚 احقاق الحق (قاضي نورالله شوشتري): ج۲۶، ص۴۴۵ @madras_emb
مداحی 16.mp3
6.93M
💠سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🎙 آقای احمد 📆 چهارشنبه 16 فروردین 1402 ✔️جلسه 10 ✔️مدح حضرت امام حسن مجتبی "علیه السلام" 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
سخنرانی 16 - Copy.mp3
14.54M
✳️ سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد 📆 چهارشنبه 16 فروردین 1402 ✔️جلسه 10 📋 عَبْدُ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیهماالسلام يَقُول: رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ: وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ؟ قَالَ: يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا. 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
📙 کتاب «الکافئة فی إبطال توبة الخاطئة»شیخ مفید، ابو عبدلله محمد بن محمد بن نعمان (۴۱۳-۳۳۶ ه.ق) بنا به گفته شیخ طوسی در کتاب فهرست، شیخ مفید در موضوع جنگ جمل حداقل سه تألیف به نگارش درآورده است که عبارتند از: «أحکام أهل الجمل»، «النصرة لسید العترة فی أحکام البغاة علیه بالبصرة» و «المسألة الکافیة فی إبطال توبة الخاطئة». از این میان کتاب، «المسألة الکافیة فی إبطال توبة الخاطئة» که به نام: «الرسالة الکافیة فی إبطال توبة الخاطئة» نیز خوانده شده است، به زبان عربی و در باره جنگ جمل و معرفی سه شخصیت اصلی آن، یعنی عایشه، طلحه و زبیر است. مؤلف در این کتاب بر آن بوده تا اثبات کند آنان آگاهانه به جنگ با امیر المؤمنین، علی (علیه السلام) پرداختند و از این کار هم توبه نکردند. این کتاب که پس از کتاب جمل به نگارش در آمده است در واقع در حکم تکمله بر آن بوده و شیخ در کتاب الکافئه با ذکر حوادث تاریخی درباره واقعه جمل، دیدگاه خود را از رهگذر روایات موجود در کتب شیعه و سنی درباره سه شخصیت مذکور و موضع آنان در برابر امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر مخاطبان عرضه می کند. پ.ن: شیخ‌ مفید در آن شرایط بغداد که از مهمترین مراکز علمی و پُر از فقهاء و متکلمان مذاهب عامه و اهل تسنن بود، اینگونه از حریم اعتقادات و معارف و تاریخ تشیّع دفاع میکردند. @madras_emb
💠 شیعه و سنی؛ اتحاد پسندیده و اتحاد ناپسند ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» می‌نویسد: 🔻 📝اين همه تشتّت كه در فِرَق اسلام شده، از جدايى انداختن بين كتاب و عترت شده كه هر كس قرآن را براى خود تفسير كرده، بدون مراجعه به عترت طاهره علیهم السلام. ● حالا با اين تشتّت، جمعى به نام اتّحاد، اسلام را از افراد شيعه و سنّى با هم صلح و مصالحه نموده، از فروع مذهب خود به همديگر می‌بخشند و گمان می‌كنند اتّحاد اسلام، با اين صلح و مصالحه صورت می‌گيرد. اينها تقريباً چاكِ جامه را گذاشته، وصله را به جاى سالم آن می‌زنند. ● احزاب سياسى ممكن است اين طور با هم سازش نمايند. يكى از احزاب از چند مادّه از مرام خود صرف‏نظر نمايد، ديگرى نيز از چند ماده، چون مرام آنها واقع محفوظى ندارد، بلكه امرى است جعلى، می‌توانند جعل بكنند و می‌توانند حلّ بكنند. بستن و باز كردنش، دست خودشان است. امّا فروع مذهب، واقع محفوظى دارد؛ نظير دفينه [گنج] كه در جاى معيّنى مدفون است. پس اگر كسى را اعتقاد شد كه جاى دفينه، در جانب شرقى فلان شهر يا قصبه است؛ لهذا به كندن آنجا مشغول شد و ديگرى را عقيده شد كه جاى آن، در جانب غربى آن است؛ آن هم به كندن آنجا قيام نمود، آيا ممكن است اين دو نفر با هم صلح نمايند كه هر دو از عقيده خود صرف‏نظر نمايند و بيايند جايى را در وسط انتخاب نموده، به حفر آن قيام نمايند؟ نه! چون زمام امر دفينه، در دست اينها نيست كه هر جا را كه اينها پسنديدند، از آنجا پيدا بشود. احكام شرعيّه هم همين‏طور. پس با مصالحه و قرارداد آقايان مصلِحين -كه اسم شريف خودشان را هم منوّرالفكر گذاشته‏‌اند- حلال شرعى، حرام و حرام شرعى، حلال نمی شود. پس زحمت‏ كشيده، بی‌خود به يكديگر نبخشند؛ مانند حافظ كه سمرقند و بخارا را می‌بخشد، و حكيم هيدجى، اردبيل و خلخال را. سمرقند و بخارا صاحب دارد؛ اردبيل و خلخال هم زمامدار دارد. در دست اينها نيست كه ببخشند. پس اتّحاد اسلام به اين معنى كه اينها می‌گويند، جز اينكه چاك جامه را گشاد نموده، وصله را به جاى سالم آن بزنند، حاصلى نخواهد داشت. ● و امّا اتّحاد اسلام به اين معنى كه مسلمين با اختلاف مذاهب‏شان، بايد دستگيرى از يكديگر نموده، در حفظ اساس ديانت كه مشترك بين همه فِرق اسلام است، معاضد و كمك همديگر باشند، البتّه لازم است. نگارنده يكى از لبّيک‌گويان اين دعوتم كه نه با پا، بلكه با سر، به جانب اين دعوت رهسپار می‌گردم. @zanjani_net
🏴 اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِين ◾️ مرثیه سرای و روضه حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام 🎙 با نوای استاد گرامی حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمدحسین کاظمی 📆 دوشنبه و سه شنبه (۲۱ و ۲۲ فروردین) 🕰 راس ساعت ۱۱:۱۵ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام، مدرس ۸
🔆عبادت ملائکه در شب قدر عَن اَبِی المُهاجر عَن اَبی جَعفَرِِ علیه السلام: یَا اَبَا المُهاجِر! لَا تَخْفَی عَلَیْنَا لَیْلَهًُْ الْقَدْرِ إِنَّ الْمَلَائِکَهًَْ یَطُوفُونَ بِنَا فِیهَا. از ابو مُهاجر نقل شده که امام باقر علیه السلام فرمودند: ای ابامهاجر! شب قدر بر ما پوشیده و پنهان نمی‌ماند، چراکه در چنین شبی فرشتگان بر گرد ما طواف می‌کنند. 📚 تفسیر القمی، ج۲، ص۲۹۰ @madras_emb
JIT_Volume 28_Issue 110_Pages 97-114 (1).pdf
732.4K
☀️ مقاله "علم امام به شهادت و شبهه ناسازگاری آن با عصمت" ❖ استاد علی ربانی گلپایگانی 💢 بحث درباره علم امام به زمان و چگونگی شهادت خود، از فروع مسئله گستره علم امام است. این مسئله را می‌توان از منظر عقلی و نقلی بررسی کرد. از مجموع روایات عام و خاص درباره گستره علم امام به دست می‌آید که امامان اهل بیت: به زمان و چگونگی شهادت خود آگاه بودند. در این‌جا این پرسش یا اشکال مطرح می‌شود که چرا آنان تن به شهادت داده و به حفظ جان خود که عقلاً و شرعاً واجب است، اقدام نکرده‌اند؟ آیا این مطلب با عصمت امام ناسازگار نیست؟ مقاله حاضر به بررسی این مسئله پرداخته و پس از نقل و بررسی روایات مربوط به علم امام به زمان شهادت خود، پاسخ‌هایی را که عالمان شیعه به پرسش یا اشکال مزبور داده‌اند و برخی از آن‌ها در بعضی از روایات نیز بیان شده است، گزارش و تحقیق کرده است. @madras_emb