eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.4هزار دنبال‌کننده
963 عکس
95 ویدیو
124 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 درس اخلاق براساس کتاب مرآة الرشاد 🔹استاد حجت الاسلام و‌ المسلمین ولی الله شریفانی 🗓 چهارشنبه‌ها، ساعت ۸:۴۵ تا ۹:۰۵ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام، مدرس ۸ 🌹 الَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج @madras_emb
💠 رساله محض الاسلام ❖ آیت الله محمدتقی شهیدی: 🔹رساله امام رضا علیه‌السلام به مامون که رساله محض الاسلام نامیده شده است. ● آقای سیستانی استبعاد کرده‌اند که این رساله از امام رضا علیه‌السلام باشد؛ زیرا امام علیه‌السلام در شرایط تقیه نامه رسمی به خلیفه نمی‌نویسد که در آن بفرماید: «وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ الْأَنْصَابِ وَ الْأَزْلَامِ أَئِمَّةِ الضَّلَالَةِ وَ قَادَةِ الْجَوْرِ كُلِّهِمْ أَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْبَاهِ عَاقِرِي النَّاقَةِ أَشْقِيَاءِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ مِمَّنْ يَتَوَلَّاهُمْ»[۱] و نام تمامی ائمه علیهم‌السلام حتی ائمه بعد از امام رضا علیه‌السلام نیز در این رساله نام برده شده؛ با اینکه این کار خلاف تقیه است. ● ائمه علیهم‌السلام اسم امامان را مخفی می‌کردند و به این صراحت در نامه های رسمی نسبت به خلفاء موضع گیری نمی‌کردند. 🔹پاسخ: ● در عیون اخبار الرضا سه سند برای محض الاسلام نقل شده است. سه سند تا فضل بن شاذان است و این وثوق به صدور می آورد و فضل بن شاذان هم که جلیل القدر است و جعل نمی‎‌کند. او می‎‌گوید: «سَأَلَ الْمَأْمُونُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه‌السلام أَنْ يَكْتُبَ لَهُ مَحْضَ الْإِسْلَامِ عَلَى سَبِيلِ الْإِيجَازِ وَ الِاخْتِصَارِ فَكَتَبَ ع لَهُ أَنَّ مَحْضَ الْإِسْلَامِ...» ● مامون تظاهر به شیعه بودن می‎‌کرد، اصحاب مذاهب را دعوت می‎‌کرد و افضلیت امیرالمومنین علیه‌السلام ا بر همه اصحاب پیامبر ص را اثبات می‎‌کرد، فدک را به بنی هاشم برگرداند، «أَصبَحَ وَجهُ الزَمانِ قَد ضَحِكا / بِرَدِّ مَأمونٍ هاشِمٍ فَدَكا». امام رضا علیه‌السلام از این فرصت استفاده کرده تا عده ای از مردم هدایت شوند. ● درست است که در زمان بنی عباس روی خلیفه اول و دوم حساسیت وجود داشت اما خلیفه سوم محل نزاع بوده و معلوم نیست بر روی او حساسیت زیادی وجود داشته است. اگر حساسیت هم وجود داشته باشد قدرت امام رضا علیه‌السلام در آن زمان مانع می‎‌شد که آنها با ایشان برخورد بکنند. ● علاوه بر این که نامه به مامون است و اگر هم توسط او پخش شد چاره‌ای می‌اندیشند. بنابراین اینطور نیست که گفته شود که قطعا امام علیه‌السلام این کار را نمی‎‌کردند. ● دلیلی هم وجود ندارد که امام علیه‌السلام این مقدار از خلاف تقیه را انجام ندهد همچنان که امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: «شِقْشِقَةٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّت‏» که در آن خطبه که ظاهرا مجلس علنی هم بود اینطور سخن گفتند. ● در مورد اسامی ائمه نیز در جایی که اعداء بر ائمه بعدی مسلّط بشوند به شکل علنی ابراز نمی‎‌کردند و ممکن است که امام رضا علیه‌السلام مطمئن بودند که مامون نمی‎‌تواند آسیبی به امام جواد علیه‌السلام برسانند. ........................... ۱. عيون أخبار الرضا عليه‌السلام؛ ج۲؛ ص۱۲۶ 🔺خارج فقه؛ ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ @madras_emb
درس اخلاق.mp3
15.43M
💠 📙 براساس کتاب مرآة الرشاد 🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله 🗓 چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ✔️جلسه دوم 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💠 وقتی نفر اول خراسان با یک سوال به مُحاق رفت ● مامون در دل خود دوست داشت که لغزش‌های امام رضا را ببیند و می‌خواست که کسی در بحث و احتجاج بر او برتری یابد، هرچند در ظاهر غیر از این نشان می‌داد. پس فقها و متکلمین را نزد خود جمع کرد و به آنان اشاره کرد که با امام رضا درباره امامت مناظره کنند. امام رضا به آنها فرمودند: «اقْتَصِرُوا عَلَى وَاحِدٍ مِنْكُمْ يَلْزَمُكُمْ مَا يَلْزَمُهُ»؛ یک نفر از میان خود انتخاب کنید که بر هرچه ملزم [و معتقد] باشد، شما نیز بر آن اعتقاد داشته باشد. آن‌ها با مردی به نام یحیی‌بن‌ضحاک سمرقندی موافقت کردند که در خراسان کسی مانند او نبود. ● امام رضا علیه‌السلام به او فرمودند: ای یحیی، هرچه می‌خواهی بپرس. یحیی گفت: درباره امامت صحبت می‌کنیم؛ چگونه مدعیِ امامت کسی هستی که امامت نکرده است؛ و امامت کسی را که رضایت و توافق مردم را به دست آورده، رها می‌کنی؟ ● امام رضا پاسخ داد: «يَا يَحْيَى أَخْبِرْنِي عَمَّنْ صَدَقَ كَاذِباً عَلَى نَفْسِهِ أَوْ كَذَبَ صَادِقاً عَلَى نَفْسِهِ أَ يَكُونُ مُحِقّاً مُصِيباً أَوْ مُبْطِلًا مُخْطِئاً» ای یحیی، به من بگو کسی که [برتریِ و امامت] شخص دروغگویی را بر خود تصدیق کند، یا [برتریِ و امامت] شخص راستگویی را انکار کند؛ آیا [نظر او] حق است یا باطل؟ ● یحیی سکوت کرد. مامون به او گفت: جوابش را بده. یحیی گفت: امیرالمؤمنین، مرا از پاسخ معاف کنید. مأمون گفت: ای اباالحسن، مقصود خود را از این پرسش بیان کن. ● امام رضا فرمود: یحیی باید درباره امامان خود بگوید که آیا بر خود دروغ بسته‌اند یا راست گفته‌اند؟ اگر بگوید که دروغ بسته‌اند، دروغگو قابل اعتماد نیست. و اگر بگوید راست گفته‌اند، پس [بدان که] اولی (ابوبکر) گفته است: «وُلِّيتُكُمْ وَ لَسْتُ بِخَيْرِكُمْ»؛ من شما را ولی شدم در حالی که بهترین شما نیستم. و دومی گفت: «كَانَتْ بَيْعَتُهُ فَلْتَةً فَمَنْ عَادَ لِمِثْلِهَا فَاقْتُلُوهُ» بیعتش شتابزده بود، پس هرکه دوباره مانند آن را انجام دهد، او را بکشید. ● به خدا سوگند، او کسی را که مانند آنچه خودشان کردند، عمل کند جز به قتل نمی‌پذیرد. پس کسی که بهترین مردم نیست و ویژگی‌های خیر [یعنی فضائلی] مانند علم، جهاد و دیگر فضائل در او نیست و بیعت او شتابزده بوده و باید کشته شود، چگونه می‌توان عهد [و زمامداریِ] او را به دیگری پذیرفت؟ سپس [ابوبکر] بر منبر می‌گوید: «إِنَ‏ لِي‏ شَيْطَاناً يَعْتَرِينِي‏ فَإِذَا مَالَ بِي فَقَوِّمُونِي وَ إِذَا أَخْطَأْتُ فَأَرْشِدُونِي»؛ من شیطانی دارم که مرا دچار اشتباه می‌کند، پس اگر به راه دیگری رفتم، مرا اصلاح کنید و اگر خطا کردم، مرا راهنمایی کنید. بنابراین، آن‌ها به گفته خودشان امام نیستند، چه راست گفته باشند و چه دروغ! ● یحیی در این باره پاسخی ندارد. مأمون از سخنان امام رضا علیه‌السلام شگفت‌زده شد و گفت: ای اباالحسن، در این سرزمین کسی جز تو این‌گونه سخن نمی‌گوید. 📚عيون أخبار الرضا عليه‌السلام؛ ج‏۲؛ ص۲۳۱ @madras_emb
📜 برگی از سفرنامه ابن بطوطة (متوفی ۷۷۹ ه.ق) 👀 مشاهدات او از حرم امام رضا علیه‌السلام: ● و إزاء هذا القبر قبر هارون الرشید امیرالمومنین رضی‌الله‌عنه، و علیه دکانة یضعون علیها الشمعدانات التی یعرفها اهل المغرب بالحسک و المنائر. و اذا دخل الرافضی للزیارة، ضرب قبر الرشید برِجلِه و سلم علی الرضا . ● روبه روی قبر امام، قبر امیرالمؤمنین هارون الرشید واقع شده که آن هم صندوقی دارد و شمعدان‌ها و چراغ‌ها روی آن می‌گذارند. هنگامی که رافضیان [شیعیان] وارد بقعه می‌شوند، قبر هارون را به لگد می‌زنند و امام رضا [علیه‌السلام] را سلام می‌کنند. 📚رحلة ابن بطوطة؛ ص۳۹۴ @madras_emb
🔆 بخدا قسم دوست دارم در بعضی از آن مجالس با شما باشم 1⃣ عنْ إِسْمَاعِيلَ الْبَصْرِيِ‏ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ‏: تَقْعُدُونَ‏ فِي‏ الْمَكَانِ فَتُحَدِّثُونَ وَ تَقُولُونَ مَا شِئْتُمْ وَ تَتَبَرَّءُونَ مِمَّنْ شِئْتُمْ وَ تَوَلَّوْنَ مَنْ شِئْتُمْ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ وَ هَلِ الْعَيْشُ إِلَّا هَكَذَا.(الكافي؛ ج۸؛ ص۲۲۹) امام صادق علیه‌السلام فرمودند: آیا شما در مجلس می‌نشینید و حدیث میخوانید و هر چه میخواهید میگویید؟ و از هر که می‌خواهید بیزاری می‌جوئيد و اظهار برائت می‌کنید؟ و نسبت به هر که می‌خواهید اظهار دوستی می‌کنید؟ عرض کردم: آری. حضرت فرمود: آیا (خوشی و لذّت) زندگی غیر این است؟ 2⃣ عَنْ مُيَسِّرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام قَالَ: قَالَ لِي أَ تَخْلُونَ وَ تَتَحَدَّثُونَ وَ تَقُولُونَ مَا شِئْتُمْ‏[۱] فَقُلْتُ إِي وَ اللَّهِ إِنَّا لَنَخْلُو وَ نَتَحَدَّثُ وَ نَقُولُ مَا شِئْنَا فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ‏ أَنِّي مَعَكُمْ فِي بَعْضِ تِلْكَ الْمَوَاطِنِ أَمَا وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّ رِيحَكُمْ‏ وَ أَرْوَاحَكُمْ‏ وَ إِنَّكُمْ عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ دِينِ مَلَائِكَتِهِ فَأَعِينُوا بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَاد.(الكافي؛ ج‏۲؛ ص۱۸۷) ميسّر گويد امام باقر عليه‌السلام به من فرمودند: آيا شما خلوت مي‌كنيد و گفتگو مى‌نمائيد و هر چه خواهيد مى‌گوئيد (از فضائل ما و بدگویی و لعن دشمنان ما و روایات ما بدون تقیه)؟ عرض كردم: آرى به خدا كه ما خلوت مى‏‌كنيم و گفتگو نموده هر چه خواهيم مى‏‌گوئيم. حضرت فرمودند: همانا بخدا من دوست دارم كه در بعضى از آن مجالس با شما باشم. همانا بخدا كه من بوى شما و نسيم شما را دوست دارم و شمائيد كه دين خدا و دين ملائكه او را داريد، پس با پرهيز از حرام و كوشش در طاعات كمك كنيد. --------------------------------- ۱. مَا شِئْتُمْ: أي من فضائلنا أو ذم أعادينا و لعنهم و رواية أحاديثنا من غير تقية. (مرآة العقول؛ ج‏۹؛ ص۸۶) @madras_emb
🌹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ الْهادِي الْمُهْتَدِي 🎊 مجلس میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام به نیت تعجیل در فرج امام زمان علیه‌السلام 🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای شربتداران 📋 موضوع: دستور امام عسکری عليه‌السلام در مواجهه با اختلافات 🗓 شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ 🕖 ساعت ۱۰:۴۵ تا ۱۱:۱۰ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام | مدرس ۱ 🌱 حضور اساتید، طلاب و دانش آموختگان محترم مدرس‌ فقهی، موجب تعظیم شعائر است. @madras_emb
🌹 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: دِرْهَمٌ يُوصَلُ بِهِ الْإِمَامُ، أَفْضَلُ مِنْ أَلْفَيْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِيمَا سِوَاهُ مِنْ وُجُوهِ الْبِرِّ. (الكافي؛ ج‏۱؛ ص۵۳۸) ✅ جهت مشارکت در برگزاری مجالس اهل بیت علیهم‌السلام در مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام ۵۸۵۹-۸۳۱۰-۷۷۱۰-۶۳۲۵ ✅ جهت مشارکت در کمک به فقرا و نیازمندان از شیعیان امیرالمومنین علیه‌السلام ۶۱۰۴-۳۳۷۱-۱۲۳۱-۱۱۳۷ محمدجواد ایوبی
🔆 از معجزات حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ حَلَبِيٍ‏ قَالَ: اجْتَمَعْنَا بِالْعَسْكَرِ وَ تَرَصَّدْنَا لِأَبِي مُحَمَّدٍ علیه السلام يَوْمَ رُكُوبِهِ فَخَرَجَ تَوْقِيعُهُ أَلَا لَا يُسَلِّمَنَ‏ عَلَيَّ أَحَدٌ وَ لَا يُشِيرُ إِلَيَّ بِيَدِهِ وَ لَا يُومِئُ فَإِنَّكُمْ لَا تُؤْمِنُونَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ قَالَ وَ إِلَى جَانِبِي شَابٌّ فَقُلْتُ مِنْ أَيْنَ أَنْتَ قَالَ مِنَ الْمَدِينَةِ قُلْتُ مَا تَصْنَعُ هَاهُنَا قَالَ اخْتَلَفُوا عِنْدَنَا فِي أَبِي مُحَمَّدٍ علیه السلام فَجِئْتُ لِأَرَاهُ وَ أَسْمَعُ مِنْهُ أَوْ أَرَى مِنْهُ دَلَالَةً لِيَسْكُنَ قَلْبِي وَ إِنِّي لِوُلْدِ أَبِي ذَرٍّ الْغِفَارِيِّ فَبَيْنَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ إِذْ خَرَجَ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام مَعَ خَادِمٍ لَهُ فَلَمَّا حَاذَانَا نَظَرَ إِلَى‏ الشَّابِّ الَّذِي بِجَنْبِي فَقَالَ أَ غِفَارِيٌّ أَنْتَ قَالَ نَعَمْ قَالَ مَا فَعَلَتْ أُمُّكَ حمدوية فَقَالَ صَالِحَةٌ وَ مَرَّ فَقُلْتُ لِلشَّابِّ أَ كُنْتَ رَأَيْتَهُ قَطُّ وَ عَرَفْتَهُ بِوَجْهِهِ قَبْلَ الْيَوْمِ قَالَ لَا قُلْتُ فَيَنْفَعُكَ هَذَا قَالَ وَ دُونَ هَذَا. 📚 الخرائج و الجرائح، ج۱، ص۴۳۹ ● حلبى نقل می کند: ما در محله عسكر اجتماع كرده منتظر تشريف آوردن امام حسن عسكرى بوديم چون روز بيرون آمدن امام بود دستور امام رسيد كه هيچ كدام به من سلام نكنيد و نه با دست و نه با سر به طرف من اشاره نكنيد زيرا براى شما خطر دارد. ● كنار من جوانى ايستاده بود گفتم: از كجا هستى؟ گفت اهل مدينه‏ ام. گفتم: اينجا چرا آمده‌اى گفت در بين ما راجع به امامت حسن عسكرى اختلاف بوجود آمده، آمده‏‌ام از نزديك ايشان را ملاقات كنم و چيزى بشنوم تا برايم ثابت شود و قلبم تسكين يابد من از اولاد ابى ذر غفارى هستم. ● در همين بين حضرت امام حسن عسكرى عليه‌السّلام با خادم خود خارج شد، همين كه روبروى ما رسيد نگاهى به جوانك كرده فرمودند: تو از فرزندان ابى ذر غفارى هستى؟ جواب داد: آرى. فرمودند: مادرت حمدويه چطور است؟ گفت خوب است. امام علیه‌السلام رد شدند. من به جوان گفتم: قبل از اين مرتبه ايشان را ديده بودى و می‌شناختى، گفت: نه گفتم پس همين دليل برايت كافى است گفت كمتر از اين هم مرا كافى بود. @madras_emb
سیره امام حسن عسکری علیه‌السلام، الگوی تراز در دوران دین‌گریزی عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ الْعَلَوِيِّ قَالَ: حُبِسَ أَبُو مُحَمَّدٍ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ نَارْمَشَ وَ هُوَ أَنْصَبُ النَّاسِ وَ أَشَدُّهُمْ عَلَى آلِ أَبِي طَالِبٍ وَ قِيلَ لَهُ افْعَلْ بِهِ وَ افْعَلْ فَمَا أَقَامَ عِنْدَهُ إِلَّا يَوْماً حَتَّى وَضَعَ خَدَّيْهِ‏ لَهُ‏ وَ كَانَ لَا يَرْفَعُ بَصَرَهُ إِلَيْهِ إِجْلَالًا وَ إِعْظَاماً فَخَرَجَ‏ مِنْ عِنْدِهِ وَ هُوَ أَحْسَنُ النَّاسِ بَصِيرَةً وَ أَحْسَنُهُمْ فِيهِ قَوْلًا. 📚 الكافي؛ ج‏۱؛ ص۵۰۸ امام حسن عسكرى عليه‌السلام را نزد على بن نارمش كه دشمنترين مردم با اولاد ابى‌طالب بود زندان كردند، و به او گفتند، بر او هر چه خواهى سخت گير و سخت گير. حضرت بيش از يك روز، نزد او نبود كه احترام و بزرگداشت آن حضرت در نظر او به جائى رسيد كه در برابر او چهره بر خاك مي‌گذاشت و ديده از زمين برنمي‌داشت. حضرت از نزد او خارج شد، در حالى كه بصيرت او به آن حضرت از همه بيشتر و ستايشش او را از همه نيكوتر بود. @madras_emb
استاد آسیدجواد.mp3
12.89M
💠 🎙استاد معظم آقای حاج‌سیدمحمدجواد شبیری 📋 موضوع: سنت ابتلاء 🗓 پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ 📍مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💠 توسل به حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● مرحوم‌ حاج آقای والد هیچ گاه برای امور دنیوی از حضرت معصومه علیهاالسلام درخواست نکرده بود. فقط دو مرتبه‌ در این باب از حضرت خواهش کرد. یکی از این دو مرتبه درباره خرید منزل بود. ● مرحوم حاج آقا منزل مسکونی نداشتند. یک وقت یکی از آقایان زنجان خدمت ایشان آمد و گفت: آقا، شما الان نیاز به منزل دارید. حاج آقا گفت: نه، اینجا خیلی خوب است و من احتیاج ندارم. آن آقا گفت: ممکن است شما نیاز نداشته باشید، اما بچه‌های شما بعداً نیاز پیدا می‌کنند و خیلی به ایشان اصرار کرد که در این‌باره فکری کند. برای ایشان خیلی سخت بود برای مسائل دنیوی از حضرت معصومه علیهاالسلام درخواست کند. مرحوم حاج آقا می‌گفت: بعد از این قضیه به حرم حضرت معصومه علیهاالسلام رفتم و به حضرت عرض کردم: "فلان کس به من گفت: لازم است شما منزل داشته باشید". در آن درخواست هم، از قول دیگری خواسته‌اش را مطرح کرد. بعد هم به فاصله کمی منزل کوچه ارک را که اکنون مرکز فقهی است، خریدند. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۳؛ ص۵۵۰ @madras_emb
رفع الیدین عند التکبیرات.pdf
425.1K
📝 رفع الیدین عند التکبیرات ✍ نویسنده: آقای حسین اصفهانی ✔️ دانش‌پژوه مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
قاسمی ص316.mp3
11.52M
💡نکاتی پیرامون وفیات جدید التاسیس 🎙استاد حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قاسمی 🗓 دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
... وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا 💠 تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه "سلام‌الله‌علیها" مجعول است. ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● شخص جاعلی تاریخ ولادت آن حضرت را سال ۱۸۳ ذکر کرده است. آقای حاج شیخ علی نمازی حساب کرده بود که چون سال شهادت امام موسی بن جعفر (علیهماالسلام) ۱۸۳ است و تا آن موقع حضرت در زندان بود، چگونه ممکن است که حضرت معصومه (سلام الله علیها) در این سال به دنیا آمده باشد؟ لذا گفته است که تصحیف شده و تاریخ درست ۱۷۳ است! دیگران هم این تاریخ را از آنجا نقل کرده‌اند. هر دو تاریخ نادرست، و تاریخ ولادت به دست ما نرسیده است. این تاریخ را یکی از جعّالین که ویژگی‌هایش هم نقل شده، جعل کرده است. ● داستان جعل از این قرار است که: مرحوم متولّی‌باشی اعلام می‌کند که اگر کسی تاریخ ولادت یا وفات حضرت معصومه (سلام الله علیها) را پیدا کند، دستور می‌دهم که در آن روز بازار قم را تعطیل کنند. آدم کلّاشی ادّعا می‌کند که در فلان کتاب از کتابخانه مدینه این تاریخ ذکر شده است. متولّی‌باشی آدم زرنگی بود. گفته بود که متولّی کتابخانه مدینه با من آشناست. من آن کتاب را از آن کتابخانه می‌خواهم و چاپ می‌کنم و به این شکل مشت آن شخص باز می‌شود. متولّی باشی مسافرتی تاریخی به حجاز کرده بود و رجال آنجا را می‌شناخت.[۱] ................................... ۱. مرحوم شیخ ذبیح‌الله محلّاتی در «ریاحین الشریعه» (ج۵؛ ص۳۲) نوشته است: «لا یخفی که تاریخ تولد و وفات این بانوی عظمی فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تاکنون معلوم نشده است بلکه زندگانی این مخدره و دوره حیات او مجهول بوده که آیا شوهر کرده است یا خیر؟ آیا اولادی داشته است یا خیر؟ آیا چند سال در این دنیا زندگانی کرده؟ در چه ماهی از مدینه حرکت کرده و در چه سالی و چه ماهی و چه روزی از دنیا رفته؟ آیا فوت او قبل از شهادت امام رضا علیه‌السلام بوده یا بعد از شهادت ایشان؟ بی‌اعتنایی به شأن تاریخ، مستلزم این مجهولات است. و اما آنچه را که بعضی از جهت بعضی از اغراض نسبت می‌دهند که فلانه مجتهد در مدینه طیبه تعيين يوم وفات و تولد آن مخدره را استخراج از کتاب «لواقح الأنوار» کرده، بی‌اصل است؛ برای اینکه کتاب «لواقح الأنوار» در نظر این قاصر موجود است و اصلا چنین مطلبی در او نیست. حقیر احتمال دادم شاید کتاب دیگری باشد تا اینکه خدمت علامه نسابه دانشمند آقانجفی شهاب‌الدین تبریزی شرفیاب شدم، این مطلب را عنوان کردم فرمودند: کسی که چنین جعلی کرده، من او را ملاقات کردم، معلوم شد غرضی داشته که ذکر آن مصلحت نیست.» 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۲؛ ص۵۱۶ @madras_emb
⚫️ إنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ برادر عزیز جناب حجت الاسلام آقای سید محمدرضا میرشاه‌ولد درگذشت عموی بزگوارتان را خدمت شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض کرده، با امید به شفاعت حضرات آل الله علیهم‌السلام از ایشان، صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند متعال برای بازماندگان آن عزیز سفرکرده، از درگاه خداوند متعال خواستاریم. ▪️شادی روح آن مرحوم و جمیع درگذشتگان از شیعیان امیرالمومنین علیه‌السلام؛ هدیه محضر حضرت زهرا علیهاالسلام؛ یک حمد و چهار مرتبه سوره توحید قرائت فرمایید.
سخنران.MP3
10.05M
🌹مجلس میلاد حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام 🎙حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن شربتداران 🗓 شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام ✍️در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است: ▫️مردم سه دسته‌اند: ۱. کسانی که با دغدغه تبعیت از حق، اصل و ملاک حق را شناخته‌اند... ۲. کسانی که در شناخت حق بی‌تفاوتند... ۳. کسانی که در پی مقابله با حق و ملاک آن هستند... ▫️در مواجهه با اختلافات: ۱. ملاک حقانیت را بشناسیم. ۲. همه باور و رفتارمان مبتنی بر حق باشد. ۳. دع من ذهب یمینا و شمالا! یعنی: الف. دنبال نکنیم کسانی را که ملاک حق را نشناخته‌اند. ب. بدون مهارت لازم در پی نجات غریق نباشیم که خود نیز غرق می‌شویم. @madras_emb
💠 چگونگی وضو با وجود تتو یا هاشور ❓پرسش: می‌گویند پس از انجام تتو و هاشورِ اَبرو نباید به آن موضع آب رسانده شود. حال برای نماز چگونه باید وضو گرفت؟ ✍️پاسخ: به طور کلی جایز نیست انسان کاری کند که نتواند طهارت اختیاری (وضو و غسل عادی) بگیرد و در صورت انجام آن، اگر مشقت شدید ندارد باید برطرف شود و با وضو یا غسل عادی نماز بخواند. البته در انتهای وقت که زمان برای وضو گرفتن تنگ باشد نه تیمم، اگرچه معصیت کرده ولی می‌تواند با تیمم نماز بخواند. 🔰دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @madras_emb
اخلاق.mp3
15.71M
💠 📙 براساس کتاب مرآة الرشاد 🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله 📋موضوع: وا گذاشتن كارها به خدا 🗓 چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ✔️جلسه سوم 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💰 مختصری از تاریخچه ضرب سکّه اسلامی ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● در زمان امویان، سکه‌های جامعه مسلمانان، همه در روم ضرب می‌شده، و در کشورهای اسلامی سکّه وجود نداشته است؛ بلکه تنها در ایران و روم سکّه وجود داشته است. ● در زمان امام باقر علیه‌السلام اختلافی بین قیصر روم و خلیفه اموی ایجاد شد . ازین رو قیصر روم تصمیم گرفت بر روی سکّه‌هایی که برای بلاد اسلام ضرب می‌کند، نام پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله را ثبت کند و از حضرت به بدی یاد کند، تا آنکه این سکّه‌ها رواج یابد و در همه جا از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به بدی یاد شود. خلیفه اموی که در این مساله عاجز شده بود، با مشورت اطرافیانش، تصمیم گرفت از امام باقر علیه‌السلام درخواست کند تا حضرت ، این مشکل را حل نماید، و حضرت، روش ضرب سکّه را به ایشان یاد داد. ● بنا بر این روایت، ضرب سکّه اسلامی به دستور امام باقر علیه‌السلام صورت گرفته است. از آن زمان، از آن جهت که سکّه‌ها، نماد اسلام و جامعه مسلمانان باشد، به دستور امام باقر علیه‌السلام، نام خدای متعال و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بر روی سکه‌ها ثبت می‌شده است. یعنی شروع ضرب سکّه اسلامی، مقارن با حکّ نام خدا و رسول بر روی سکه‌ها بوده است. و این سیره در دوره‌های بعد نیز ادامه پیدا کرده است. 🔺 درس خارج فقه ؛ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ @madras_emb
💠 مس اسم جلاله روی پول ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● در برخی روایات [۱] یک استثنایی وجود دارد که از آن استفاده می‌شود که مس اسم جلاله بر روی درهم اشکال ندارد. ● من این استثناء را در کلام شهید ثانی دیدم، شهید ثانی می‌فرماید: «لا یجوز مس اسم الجلالة الا الدرهم»، درهم را استثناء کردند. شاید در کتاب «مستثنیات الأحکام» مرحوم جدّ ما نیز این مساله آمده باشد. ● ما این حکم و روایات آن را به جناب آیت الله والد عرضه کردیم. ایشان فرمودند که در این ادلّه، درهم خصوصیّت ندارد؛ بلکه از آن جهت که درهم، پول است، این حکم در مورد آن بیان شده است. از آن جهت که علّت حکم آن است که بر روی پول باید اسم جلاله نقش شود، و از طرفی وجوب طهارت برای مسّ آن، مستلزم عسر و حرج است، روشن می‌شود که درهم خصوصیّت ندارد. ● در روایات این مساله، درهم از آن جهت که نقد رایج است، موضوع حکم قرار داده شده است. یعنی از آن رو که مناسب است بر روی پول، اسم خداوند متعال حکّ شود؛ چرا که حکّ کردن اسم جلاله، نماد مسلمان بودن است، و باعث یاد خداوند در حین اشتغال به امور مادی است، و از طرف دیگر، ایجاب طهارت برای مسّ آن، مستلزم عسر و حرج است، روشن می‌شود که درهم خصوصیّت ندارد. بلکه درهم از آن جهت که پول است، متعلّق حکم قرار گرفته است. ...................................... ۱. وسائل الشيعة؛ ج‏۲؛ ص۲۱۵؛ قَالَ الْمُحَقِّقُ وَ فِي كِتَابِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ خَالِدٍ عَنْ أَبِي الرَّبِيعِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام‏ فِي‏ الْجُنُبِ‏ يَمَسُ‏ الدَّرَاهِمَ‏ وَ فِيهَا اسْمُ‏ اللَّهِ‏ وَ اسْمُ رَسُولِهِ؟ قَالَ: لَا بَأْسَ بِهِ رُبَّمَا فَعَلْتُ ذَلِكَ. 🔺درس خارج فقه ؛ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ @madras_emb
❖ آیت الله محمدتقی شهیدی: ما قبول نداریم که تقدیم ما حقه التاخیر مفید حصر است، در «وَ نُوحاً هَدَيْنا» (انعام: ۸۴) به این معنا نیست که غیر از نوح را هدایت نکردیم. 🔺خارج فقه؛ ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ @madras_emb
مدتح.MP3
6.03M
🚩 روضه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام 🎙 آقای علی اصغر 🗓 شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💠 پشیز یا پاپاسی ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● فلس که همان پشیز یا پاپاسی است، اصطلاحی قدیمی در سکّه است که از زمان ساسانیان وجود داشته است و مربوط به قبل از زمان اسلام است. ● در لغت‌نامه دهخدا از «التفهیم» ابوریحان بیرونی نقل کرده است که هر درهم معادل ۶۰ فلس است؛ بنابرین نصاب زکات معادل ۱۲ هزار فلس می‌شود. چنین عددی به طور عادی نزد کسی وجود نداشته است تا بخواهد متعلّق زکات قرار بگیرد. بلکه به قدری ارزش آن کم است که حتّی مکمّل نصاب هم نمی‌تواند باشد. فلس از قبیل پول‌هایی بوده که به کودکان می‌داده‌اند. ● در روایتی از موسی بن جعفر «علیهماالسلام» در مناقب ابن‌شهرآشوب نقل شده است: «عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: أَرْسَلَنِي أَبُو الْحَسَنِ علیه‌السلام إِلَى رَجُلٍ قُدَّامَهُ طَبَقٌ يَبِيعُ بِفَلْسٍ فَلْسٍ وَ قَالَ أَعْطِهِ هَذِهِ الثَّمَانِيَةَ عَشَرَ دِرْهَماً وَ قُلْ لَهُ يَقُولُ لَكَ أَبُو الْحَسَنِ انْتَفِعْ بِهَذِهِ الدَّرَاهِمِ فَإِنَّهَا تَكْفِيكَ حَتَّى تَمُوتَ فَلَمَّا أَعْطَيْتُهُ بَكَى فَقُلْتُ وَ مَا يُبْكِيكَ قَالَ وَ لِمَ لَا أَبْكِي وَ قَدْ نَعَيْتَ إِلَيَّ نَفْسِي فَقُلْتُ وَ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِمَّا أَنْتَ فِيهِ فَسَكَتَ وَ قَالَ مَنْ أَنْتَ يَا عَبْدَ اللَّهِ فَقُلْتُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ وَ اللَّهِ لَهَكَذَا قَالَ لِي سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ إِنِّي بَاعِثُ إِلَيْكَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ بِرِسَالَتِي قَالَ عَلِيٌّ فَلَبِثْتُ نَحْواً مِنْ عِشْرِينَ لَيْلَةً ثُمَّ أَتَيْتُ إِلَيْهِ وَ هُوَ مَرِيضٌ فَقُلْتُ أَوْصِنِي بِمَا أَحْبَبْتَ أُنْفِذُهُ مِنْ مَالِي قَالَ إِذَا أَنَا مِتُّ فَزَوِّجْ ابْنَتِي مِنْ رَجُلٍ دَيِّنٍ ثُمَّ بِعْ دَارِي وَ ادْفَعْ ثَمَنَهَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ وَ اشْهَدْ لِي بِالْغُسْلِ وَ الدَّفْنِ وَ الصَّلَاةِ قَالَ فَلَمَّا دَفَنْتُهُ زَوَّجْتُ ابْنَتَهُ مِنْ رَجُلٍ مُؤْمِنٍ وَ بِعْتُ دَارَهُ وَ أَتَيْتُ بِثَمَنِهَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع فَزَكَّاهُ وَ تَرَحَّمَ عَلَيْهِ وَ قَالَ رُدَّ هَذِهِ الدَّرَاهِمَ فَادْفَعْهَا إِلَى ابْنَتِهِ»[۱]. تفصیل این روایت در دلائل الإمامة آمده است [٢]. در این روایت نقل شده است که شخصی یک طبق گُل داشت که هر کدام از آن گل‌ها را در مقابل یک فلس به کودکان می‌فروخت. امام کاظم علیه‌السلام علی بن أبی‌حمزه را همراه ۱۸ درهم به سمت او می‌فرستد. ابن ابی‌حمزه وقتی ۱۸ درهم را از طرف امام به او می‌دهد، آن شخص شروع به گریه‌کردن می‌کند. وقتی علی بن أبی‌حمزه علّت را جویا می‌شود، آن مرد می‌گوید: تو قاصد مرگ منی. مولایم به من فرموده است که اگر من دراهمی توسّط علی بن ابی‌حمزه به نزد تو فرستادم بدان اجل تو نزدیک است. آن مرد بعد از ۲۰ روز از دنیا می‌رود. در نقل دلائل الإمامة، در یک فقره به اشتباه به جای «الدراهم»، کلمه «الدنانیر» آمده است که صحیح نیست. این روایت نشان می‌دهد که ارزش فلس بسیار ناچیز بوده است، و پولی بوده که در دست کودکان بوده است. ...................................... ۱. مناقب آل أبي طالب عليهم‌السلام؛ ج‏۴؛ ص۲۹۲ ۲. دلائل الإمامة (ط - الحديثة)؛ ص۳۳۱ 🔺درس خارج فقه ؛ ۳۰ آبان ۱۴۰۲ @madras_emb
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا أمین الله في أرضه ❌❌ تمدید مهلت ثبت‌نام ❌❌ مدرسه فقهی امام جعفر صادق علیه‌السلام نجف اشرف از فضلاء گرانقدر ✅ سطوح عالی درس خارج فقه و اصول جهت تحصیل در دوره تخصصی فقه و اصول پذیرش به عمل می‌آورد (جهت تکمیل ظرفیت سطوح عالی خصوصا پایه هفتم، و درس خارج) مزایای تحصیل در مدرسه: 1- تحصیل کامل و عمیق کتب رسائل و مکاسب و کفایه(در صورت ورود از ابتدای سطح) 2- استفاده از اساتید مجرب 3- برگزاری کلاس‌های راهنما 4- آماده‌سازی طلاب سطح برای استفاده بهینه از درس خارج 5- برگزاری کلاس‌های تمهید خارج 6- روش‌آموزی و ارتقاء کیفیت پژوهش 7- برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی 8- برگزاری نشست‌های علمی با استفاده از اساتید مبرز نجف و قم 9- تامین حجره و مزایای دیگر لینک فرم پیش ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/Qc1pALUE ⏰ مهلت ثبت نام به جهت عدم اطلاع برخی از فضلاء در موعد مقرر، از ۱۶ تا ۲۰ ربیع‌الثانی تمدید شد. 📞009647876402858 🆔@Emamsadegh_najaf 🆑https://t.me/esadegh_najaf