eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.4هزار دنبال‌کننده
963 عکس
95 ویدیو
124 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 چگونگی وضو با وجود تتو یا هاشور ❓پرسش: می‌گویند پس از انجام تتو و هاشورِ اَبرو نباید به آن موضع آب رسانده شود. حال برای نماز چگونه باید وضو گرفت؟ ✍️پاسخ: به طور کلی جایز نیست انسان کاری کند که نتواند طهارت اختیاری (وضو و غسل عادی) بگیرد و در صورت انجام آن، اگر مشقت شدید ندارد باید برطرف شود و با وضو یا غسل عادی نماز بخواند. البته در انتهای وقت که زمان برای وضو گرفتن تنگ باشد نه تیمم، اگرچه معصیت کرده ولی می‌تواند با تیمم نماز بخواند. 🔰دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @madras_emb
اخلاق.mp3
15.71M
💠 📙 براساس کتاب مرآة الرشاد 🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله 📋موضوع: وا گذاشتن كارها به خدا 🗓 چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ✔️جلسه سوم 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💰 مختصری از تاریخچه ضرب سکّه اسلامی ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● در زمان امویان، سکه‌های جامعه مسلمانان، همه در روم ضرب می‌شده، و در کشورهای اسلامی سکّه وجود نداشته است؛ بلکه تنها در ایران و روم سکّه وجود داشته است. ● در زمان امام باقر علیه‌السلام اختلافی بین قیصر روم و خلیفه اموی ایجاد شد . ازین رو قیصر روم تصمیم گرفت بر روی سکّه‌هایی که برای بلاد اسلام ضرب می‌کند، نام پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله را ثبت کند و از حضرت به بدی یاد کند، تا آنکه این سکّه‌ها رواج یابد و در همه جا از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به بدی یاد شود. خلیفه اموی که در این مساله عاجز شده بود، با مشورت اطرافیانش، تصمیم گرفت از امام باقر علیه‌السلام درخواست کند تا حضرت ، این مشکل را حل نماید، و حضرت، روش ضرب سکّه را به ایشان یاد داد. ● بنا بر این روایت، ضرب سکّه اسلامی به دستور امام باقر علیه‌السلام صورت گرفته است. از آن زمان، از آن جهت که سکّه‌ها، نماد اسلام و جامعه مسلمانان باشد، به دستور امام باقر علیه‌السلام، نام خدای متعال و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بر روی سکه‌ها ثبت می‌شده است. یعنی شروع ضرب سکّه اسلامی، مقارن با حکّ نام خدا و رسول بر روی سکه‌ها بوده است. و این سیره در دوره‌های بعد نیز ادامه پیدا کرده است. 🔺 درس خارج فقه ؛ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ @madras_emb
💠 مس اسم جلاله روی پول ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● در برخی روایات [۱] یک استثنایی وجود دارد که از آن استفاده می‌شود که مس اسم جلاله بر روی درهم اشکال ندارد. ● من این استثناء را در کلام شهید ثانی دیدم، شهید ثانی می‌فرماید: «لا یجوز مس اسم الجلالة الا الدرهم»، درهم را استثناء کردند. شاید در کتاب «مستثنیات الأحکام» مرحوم جدّ ما نیز این مساله آمده باشد. ● ما این حکم و روایات آن را به جناب آیت الله والد عرضه کردیم. ایشان فرمودند که در این ادلّه، درهم خصوصیّت ندارد؛ بلکه از آن جهت که درهم، پول است، این حکم در مورد آن بیان شده است. از آن جهت که علّت حکم آن است که بر روی پول باید اسم جلاله نقش شود، و از طرفی وجوب طهارت برای مسّ آن، مستلزم عسر و حرج است، روشن می‌شود که درهم خصوصیّت ندارد. ● در روایات این مساله، درهم از آن جهت که نقد رایج است، موضوع حکم قرار داده شده است. یعنی از آن رو که مناسب است بر روی پول، اسم خداوند متعال حکّ شود؛ چرا که حکّ کردن اسم جلاله، نماد مسلمان بودن است، و باعث یاد خداوند در حین اشتغال به امور مادی است، و از طرف دیگر، ایجاب طهارت برای مسّ آن، مستلزم عسر و حرج است، روشن می‌شود که درهم خصوصیّت ندارد. بلکه درهم از آن جهت که پول است، متعلّق حکم قرار گرفته است. ...................................... ۱. وسائل الشيعة؛ ج‏۲؛ ص۲۱۵؛ قَالَ الْمُحَقِّقُ وَ فِي كِتَابِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ خَالِدٍ عَنْ أَبِي الرَّبِيعِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام‏ فِي‏ الْجُنُبِ‏ يَمَسُ‏ الدَّرَاهِمَ‏ وَ فِيهَا اسْمُ‏ اللَّهِ‏ وَ اسْمُ رَسُولِهِ؟ قَالَ: لَا بَأْسَ بِهِ رُبَّمَا فَعَلْتُ ذَلِكَ. 🔺درس خارج فقه ؛ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ @madras_emb
❖ آیت الله محمدتقی شهیدی: ما قبول نداریم که تقدیم ما حقه التاخیر مفید حصر است، در «وَ نُوحاً هَدَيْنا» (انعام: ۸۴) به این معنا نیست که غیر از نوح را هدایت نکردیم. 🔺خارج فقه؛ ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ @madras_emb
مدتح.MP3
6.03M
🚩 روضه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام 🎙 آقای علی اصغر 🗓 شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💠 پشیز یا پاپاسی ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● فلس که همان پشیز یا پاپاسی است، اصطلاحی قدیمی در سکّه است که از زمان ساسانیان وجود داشته است و مربوط به قبل از زمان اسلام است. ● در لغت‌نامه دهخدا از «التفهیم» ابوریحان بیرونی نقل کرده است که هر درهم معادل ۶۰ فلس است؛ بنابرین نصاب زکات معادل ۱۲ هزار فلس می‌شود. چنین عددی به طور عادی نزد کسی وجود نداشته است تا بخواهد متعلّق زکات قرار بگیرد. بلکه به قدری ارزش آن کم است که حتّی مکمّل نصاب هم نمی‌تواند باشد. فلس از قبیل پول‌هایی بوده که به کودکان می‌داده‌اند. ● در روایتی از موسی بن جعفر «علیهماالسلام» در مناقب ابن‌شهرآشوب نقل شده است: «عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: أَرْسَلَنِي أَبُو الْحَسَنِ علیه‌السلام إِلَى رَجُلٍ قُدَّامَهُ طَبَقٌ يَبِيعُ بِفَلْسٍ فَلْسٍ وَ قَالَ أَعْطِهِ هَذِهِ الثَّمَانِيَةَ عَشَرَ دِرْهَماً وَ قُلْ لَهُ يَقُولُ لَكَ أَبُو الْحَسَنِ انْتَفِعْ بِهَذِهِ الدَّرَاهِمِ فَإِنَّهَا تَكْفِيكَ حَتَّى تَمُوتَ فَلَمَّا أَعْطَيْتُهُ بَكَى فَقُلْتُ وَ مَا يُبْكِيكَ قَالَ وَ لِمَ لَا أَبْكِي وَ قَدْ نَعَيْتَ إِلَيَّ نَفْسِي فَقُلْتُ وَ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِمَّا أَنْتَ فِيهِ فَسَكَتَ وَ قَالَ مَنْ أَنْتَ يَا عَبْدَ اللَّهِ فَقُلْتُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ وَ اللَّهِ لَهَكَذَا قَالَ لِي سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ إِنِّي بَاعِثُ إِلَيْكَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ بِرِسَالَتِي قَالَ عَلِيٌّ فَلَبِثْتُ نَحْواً مِنْ عِشْرِينَ لَيْلَةً ثُمَّ أَتَيْتُ إِلَيْهِ وَ هُوَ مَرِيضٌ فَقُلْتُ أَوْصِنِي بِمَا أَحْبَبْتَ أُنْفِذُهُ مِنْ مَالِي قَالَ إِذَا أَنَا مِتُّ فَزَوِّجْ ابْنَتِي مِنْ رَجُلٍ دَيِّنٍ ثُمَّ بِعْ دَارِي وَ ادْفَعْ ثَمَنَهَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ وَ اشْهَدْ لِي بِالْغُسْلِ وَ الدَّفْنِ وَ الصَّلَاةِ قَالَ فَلَمَّا دَفَنْتُهُ زَوَّجْتُ ابْنَتَهُ مِنْ رَجُلٍ مُؤْمِنٍ وَ بِعْتُ دَارَهُ وَ أَتَيْتُ بِثَمَنِهَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع فَزَكَّاهُ وَ تَرَحَّمَ عَلَيْهِ وَ قَالَ رُدَّ هَذِهِ الدَّرَاهِمَ فَادْفَعْهَا إِلَى ابْنَتِهِ»[۱]. تفصیل این روایت در دلائل الإمامة آمده است [٢]. در این روایت نقل شده است که شخصی یک طبق گُل داشت که هر کدام از آن گل‌ها را در مقابل یک فلس به کودکان می‌فروخت. امام کاظم علیه‌السلام علی بن أبی‌حمزه را همراه ۱۸ درهم به سمت او می‌فرستد. ابن ابی‌حمزه وقتی ۱۸ درهم را از طرف امام به او می‌دهد، آن شخص شروع به گریه‌کردن می‌کند. وقتی علی بن أبی‌حمزه علّت را جویا می‌شود، آن مرد می‌گوید: تو قاصد مرگ منی. مولایم به من فرموده است که اگر من دراهمی توسّط علی بن ابی‌حمزه به نزد تو فرستادم بدان اجل تو نزدیک است. آن مرد بعد از ۲۰ روز از دنیا می‌رود. در نقل دلائل الإمامة، در یک فقره به اشتباه به جای «الدراهم»، کلمه «الدنانیر» آمده است که صحیح نیست. این روایت نشان می‌دهد که ارزش فلس بسیار ناچیز بوده است، و پولی بوده که در دست کودکان بوده است. ...................................... ۱. مناقب آل أبي طالب عليهم‌السلام؛ ج‏۴؛ ص۲۹۲ ۲. دلائل الإمامة (ط - الحديثة)؛ ص۳۳۱ 🔺درس خارج فقه ؛ ۳۰ آبان ۱۴۰۲ @madras_emb
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا أمین الله في أرضه ❌❌ تمدید مهلت ثبت‌نام ❌❌ مدرسه فقهی امام جعفر صادق علیه‌السلام نجف اشرف از فضلاء گرانقدر ✅ سطوح عالی درس خارج فقه و اصول جهت تحصیل در دوره تخصصی فقه و اصول پذیرش به عمل می‌آورد (جهت تکمیل ظرفیت سطوح عالی خصوصا پایه هفتم، و درس خارج) مزایای تحصیل در مدرسه: 1- تحصیل کامل و عمیق کتب رسائل و مکاسب و کفایه(در صورت ورود از ابتدای سطح) 2- استفاده از اساتید مجرب 3- برگزاری کلاس‌های راهنما 4- آماده‌سازی طلاب سطح برای استفاده بهینه از درس خارج 5- برگزاری کلاس‌های تمهید خارج 6- روش‌آموزی و ارتقاء کیفیت پژوهش 7- برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی 8- برگزاری نشست‌های علمی با استفاده از اساتید مبرز نجف و قم 9- تامین حجره و مزایای دیگر لینک فرم پیش ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/Qc1pALUE ⏰ مهلت ثبت نام به جهت عدم اطلاع برخی از فضلاء در موعد مقرر، از ۱۶ تا ۲۰ ربیع‌الثانی تمدید شد. 📞009647876402858 🆔@Emamsadegh_najaf 🆑https://t.me/esadegh_najaf
💠 إخبار از غیب ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 👈 خبر دادن از آینده به هیچ وجه دلیل بر معنویّت مخبر نیست. مرتاضان هندی نیز ریاضت باطل می‌کشند و از آینده خبر می‌دهند، بلکه معیار در معنویت، پیروی از دستور شرع است. ● یکی از مدعیان عرفان و تشرّف، از آینده خبرهایی می داد و احتمال می‌دهم ریاضت‌هایی هم کشیده بود. ● یکی از اشراف اردبیل به نام حاج جواد مجتهدزاده، اخوی زاده میرزا علی اکبر اردبیلی و نوه ملا محسن مجتهد اردبیلی، که بسیار خوش فهم و باهوش و امام زمانی و محشور با علماء بود، تصمیم می‌گیرد خانه ای در قم بخرد. به همین منظور وارد قم می شود و در مسافرخانه ابن سینا اتاق کرایه می کند تا پس از خرید منزل، خود و خانواده‌اش به آنجا بروند. ● در همین ایام، شبی آن شخص مدعی عرفان به منزل سرهنگ بازنشسته‌ای به نام فرهنگ صدرایی که اواخر هم معمّم شد و منزلی نزدیک مدرسه حجّتیه داشت و بعدها آقای آسید احمد اشکوری آن را خرید، می رود. حاج جواد مجتهدزاده نیز به منزل سرهنگ می‌رود. ● آن شخص مدعی به حاج جواد گفت: من شما را شام اینجا می‌بینم، خوابیدن را هم همین جا می‌بینم، تابستان هم شما را در اردبیل می‌بینم و خانه‌ای که می‌خواهید بخرید، نصیب شما نمی‌بینم. به این شکل چهار خبر از آینده داد. ● حاج جواد برای باطل کردن کردن ادّعاهای او، هنگامی که سفره شام پهن شد، از جا بلند شد و بیرون رفت. اهل مجلس گفتند: کجا می‌خواهی بروی!؟ میرزا حسین مصطفوی که از مریدهای آن شخص بود، گفت: چرا بد اخلاقی می‌کنی؟ صاحب خانه هم مانع شد، ولی حاج جواد گفت: اگر حرف او درست باشد، اگر بروم، باز مرا به اینجا بر می گرداند. حاج جواد رفت و نان سنگکی خرید و شام را در مسافرخانه خورد و همانجا خوابید و به این صورت دوتا از خبرهای غیبی آن شخص، خلاف واقع درآمد. ● حاج جواد می‌گفت: ولی موقعی که می‌خواستم خانه بخرم، به مشکل برخوردم. لذا به حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) رفتم و به آن حضرت عرض کردم که امر خریدن خانه به مشکل خورده و اگر عنایتی نکنید و از خدا نخواهید که مشکل من حل شود، ادعای باطل این شخص ثابت می شود. بعد از این توسل، با عنایت حضرت معصومه (سلام الله علیها) مشکل حل شد و مراحل ثبت سند رسمی خانه تمام شد. ● در همان زمان در میان مریدان آن شخص منتشر شده بود که حاج جواد بی جهت به این در و آن در می‌زند و همان طور که مرادشان گفته، خانه نصیبش نخواهد شد. حاج جواد می‌گفت: در حجره آقا میرزا حسین مصطفوی کتابفروش بودم که این مطلب در آنجا نیز مطرح شد و گفتند که بی جهت تلاش نکنید. من همانجا قباله خانه را بیرون آوردم و نشان دادم. ● همچنین بنا داشتم برخلاف پیش گویی آن شخص، تابستان به اردبیل نروم و تصمیم گرفته بودم اگر خانه قم مهیا نشد، به مشهد یا جای دیگر بروم که با خرید خانه قم، تابستان را در قم ماندم و به این ترتیب پیشگویی های سوم و چهارم آن شخص نیز خلاف واقع درآمد. ....................................... ۱. مرحوم آیت الله سیدمحمدمهدی مرتضوی لنگرودی در کتاب «ارمغان هند و پاک» (ص ۱۲۲-۱۳۵) نمونه ای از اخبار مرتاضان هندی از آینده را نقل کرده است. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۷۸ @madras_emb
✍️ کشف و کرامت، کاشف از حقیقت و حقّانیت نیست ● [مرحوم آیه الله سید جمال‌ الدّین گلپایگانى] نقل مى‌كرد كه در مرحله‌اى از مراحل سیر و سلوك، حال عجیبى پیدا كردم و بدین كیفیت بود كه نفس خود را افاضه كننده علم و قدرت و رزق و حیات به جمیع موجودات مى‌دیدم، بدین قسم كه هر موجودى از موجودات از من مدد مى‌گیرد، و من مُعطى و مُفیض فیض وجود به ماهیات امكانیه و قوالب وجودیه هستم. ● این حال من بود، و از طرفى علماً و اجمالًا نیز مى‌دانستم كه این حال صحیح نیست؛ چون خداوند جلّ و علا مبدأ همه خیرات است و افاضه كننده رحمت و وجود به جمیع ما سِوَى. ● چند شبانه روز این حال طول كشید، و هر چه به حرم مطهّر حضرت أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام مشرّف شدم و در باطن تقاضاى گشایش نمودم سودى نبخشید، تصمیم گرفتم به كاظمین مشرّف شوم و آن حضرت را شفیع قرار دهم تا خداوند متعال مرا از این ورطه نجات دهد. ● هوا سرد بود، به سوى مرقد مطهّر حضرت موسى بن جعفر علیهما‌السّلام از نجف عازم كاظمین شدم، و چون وارد شدم یكسره به حرم مطهّر مشرّف شدم. هوا سرد و فرش‌هاى جلوى ضریح را برداشته بودند، سرِ خود را در مقابل ضریح روى سنگ‌هاى مرمر گذاشتم و آن‌قدر گریه كردم كه آب اشك چشم من بر روى سنگ‌هاى مرمر جارى شد. ● هنوز سر از زمین بر نداشته بودم كه حضرت شفاعت فرمودند و حال من عوض شد، و فهمیدم كه من كیستم؟ من چیستم؟ من ذرّه‌اى هم نیستم، من بقدرِ پرِ كاهى قدرت ندارم؛ اینها همه مال خداست و بس، و اوست مفیض على الإطلاق، و اوست حىّ و حیات دهنده، و عالم و علم بخشنده، و قادر و قدرت دهنده، و رازق و روزى رساننده [است]. ● در این حال برخاستم و زیارت و نماز را بجاى آوردم و به نجف اشرف مراجعت كردم. 📚معاد شناسی؛ ج۹؛ ص۱۱۹ @madras_emb
در محضر کافی.mp3
1.64M
🔰 در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 🔖روایت اول: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله: طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَلَا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ 🎙استاد مهدی طالبی 🗓سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
✍️ محبت به تنهایی نجات‌بخش نیست؛ شاهدش سوال مولاست رَوَوْا عَنْ عُمَارَةَ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ، وَ هُوَ فِي مَيْمَنَةِ مَسْجِدِ الْكُوفَةِ وَ عِنْدَهُ النَّاسُ، إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّكَ، فَقَالَ: لَكِنِّي وَ اللَّهِ مَا أُحِبُّكَ، كَيْفَ حُبُّكَ لِأَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ فَقَالَ: وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّهُمَا حُبّاً شَدِيداً، قَالَ: كَيْفَ حُبُّكَ لِعُثْمَانَ قَالَ: قَدْ رَسَخَ‏ حُبُّهُ‏ فِي السُّوَيْدَاءِ مِنْ قَلْبِي‏... 📚 تقريب المعارف (ابوالصلاح حلبى؛ ۳۷۴-۴۴۷ق)؛ ص۲۴۳ عُماره گوید: نزد امیرمؤمنین علیه‌السلام در مسجد کوفه نشسته بودم؛ مردم نیز در پیش حضرت بودند. مردی آمد و بر حضرت سلام کرد و گفت: ای امیرمؤمنان بخدا قسم من شما را دوست دارم. حضرت به او فرمودند: 👈 ولی والله من تو را دوست ندارم. حضرت سوال کردند: محبتت نسبت به عمر و ابوبکر چگونه است؟ گفت: آن دو را به شدّت دوست دارم. حضرت فرمودند: محبتت نسبت به عثمان چطور است؟ گفت: محبت او در اعماق وجودم نفوذ کرده است. @madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📣 قابل توجه طلاب محترم پایه ۹ 📙 درس مکاسب، بخش ۵ 🎙توسط استاد سید رضا هاشمی گلپایگانی برگزار می‌گردد. ⏰ ساعت ۱۱ 📍مدرس ۶ 🎧 دریافت صوت: @dars_madras_emb @madras_emb
recording-20241023-091703.mp3
2.03M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم ▫️ادامه توضیح روایت اول ▫️توضیح مرحوم مجلسی در رابطه با مراد از علم در روایت شریفه 🎙استاد مهدی طالبی 🗓چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
درس اخلاق.mp3
15.13M
💠 📙 براساس کتاب مرآة الرشاد 🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله 📋موضوع: قناعت 🗓 چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ ✔️جلسه چهارم 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
🔥 بعد از سقیفه خانه شادی خراب شد ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● یک واقعه‌ای نقل شده که ما در مقاله‌ای که مربوط به غدیر است به طور کامل آن را نقل کرده‌ایم[۱]. ● سید باقر رضوی هندی (م ۱۳۲۹) می‌گوید: در شب عید غدیر امام زمان عجل‌الله‌فرجه‌الشریف را در خواب دیدم در حالیكه محزون بود و گریه می كرد. خدمت حضرت رفتم و سلام كردم و دستش را بوسیدم، ولی دیدم گویا متفكر است. عرض كردم: آقای من، این روزها ایام خوشحالی و سرور عید غدیر است ولی شما را محزون و گریان می‌بینم؟ حضرت فرمودند: به یاد مادرم زهرا علیهاالسلام و حزن او افتادم. سپس حضرت این شعر را خواندند: لاترانی اتّخذتُ لا وعُلاها بعد بیت الأحزان بیت سرور! ● سید باقر می‌گوید: از خواب برخاستم و قصیده‌ای با تضمین شعر مولایم و بر همان قافیه درباره‌ی غدیر و مصائب حضرت زهرا علیهاالسلام سرودم كه قسمتی از آن چنین است: كلُّ غدر وقول إفك وزور هو فرع عن جحد نص الغدیر ... ..................................... ۱. الغدیر فی حدیث العترة الطاهرة؛ ص۷۶ 🔺 ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ @madras_emb
🌤کاش یک قدم بیشتر برای او برمی‌داشتم ❖ آیت الله العظمی وحید خراسانی امام زمان علیه‌السلام یعنی عصاره‌ی تمام انبیا و تمام اولیاء، خدمت به او، کار کردن برای او، نشر مناقب او، بسط فضايل او، احياء امر او، آن هم در زمان غيبت او، گوهری است که فردای قيامت حسرت می‌خوريم که يک قدم بيشتر برای او می‌توانستيم برداريم و برنداشتيم. 🗓 ۱۷ تیر ۱۳۸۹ @madras_emb
حدیث دوم.mp3
1.23M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 🔖روایت سوم: عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ: سُئِلَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام هَلْ يَسَعُ النَّاسَ تَرْكُ الْمَسْأَلَةِ عَمَّا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ؟ فَقَالَ لَا. 🎙استاد مهدی طالبی 🗓شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
💠 موسی مبرقع یا محمد بن موسی مبرقع ؟ ❓پسر امام یا نوه امام ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● آن‌که در قم مدفون است، محمد پسر موسی مبرقع و نوه‌ی امام جواد علیه‌السلام است که خدشه‌ای به اعتقادش نیست. ● گاهی در عرب، فردی را به اسم پدر خطاب می‌کردند؛ لذا گمان کرده‌اند که قبر خود موسی است. ● موسی مبرقع نسبت به امام زمان خود اعتقاد درستی نداشته است. قبرش هم معلوم نیست. 🔺گعده‌های علمی؛ حوالی غروب ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ @madras_emb
مداحی.MP3
3.64M
🚩 روضه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام 🎙 آقای محمدعلی اصلانی 🗓 شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
حتی تار موی شیعه فاسد هم، با عابد مخالفین قابل مقایسه نیست؛ شاهدش خشم مولاست ● عبداللّٰه بن ابى يعفور گويد: به امام صادق عليه‌السلام عرض كردم: «إِنِّي أُخَالِطُ النَّاسَ فَيَكْثُرُ عَجَبِي مِنْ أَقْوَامٍ لَا يَتَوَلَّوْنَكُمْ وَ يَتَوَلَّوْنَ فُلَاناً وَ فُلَاناً لَهُمْ أَمَانَةٌ وَ صِدْقٌ وَ وَفَاءٌ وَ أَقْوَامٌ يَتَوَلَّوْنَكُمْ لَيْسَ لَهُمْ تِلْكَ الْأَمَانَةُ وَ لَا الْوَفَاءُ وَ الصِّدْقُ»؛ من كه با مردم رفت و آمد دارم بسيار تعجب ميكنم از مردمى كه از شما پيروى نمي‌كنند و به دنبال فلان و فلان [اولی و دومی] ميروند ولى امين و راستگو و با وفايند، و مردمى هستند كه به دنبال شمايند، ولى امانت و وفاء و راستگوئى آنها را ندارند. ● امام صادق عليه‌السلام راست نشست و با خشم و غضب به من متوجه شدند، سپس فرمودند: «لَا دِينَ لِمَنْ دَانَ اللَّهَ بِوَلَايَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ لَا عَتْبَ عَلَى مَنْ دَانَ بِوَلَايَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ» 👈 هر كه خدا را با پيروى از امام ستمگرى كه از جانب خدا نيست ديندارى كند، دين ندارد، و در مقابل سرزنش نيست بر كسى كه با پيروى از امام عادل از جانب خدا ديندارى كند. ● عرض كردم: آنها دين ندارند و بر اينها سرزنشى نيست‌؟! فرمودند: آرى آنها دين ندارند و بر اينها سرزنشى نيست. ● سپس فرمودند: مگر قول خداى عز و جل را نمى‌شنوى‌؟ «اَللّهُ وَلِيُّ اَلَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ اَلظُّلُماتِ إِلَى اَلنُّورِ» (خدا كارساز كسانيست كه ايمان آورده‌اند و از ظلمات بنورشان ميبرد) يعنى از ظلمات گناهان به نور توبه و آمرزششان ميبرد، بواسطه پيرويشان از هر امام عادلى كه از جانب خداست. و باز فرموده است: «وَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ اَلطّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ اَلنُّورِ إِلَى اَلظُّلُماتِ» (و كسانى كه كافر شده‌اند كار سازشان طغيانگران سركشند كه از نور به ظلمتشان ميبرند) مقصود از اين آيه اينست كه آنها نور اسلام داشتند، ولى چون از هر امام ستمگرى كه از جانب خدا نبود پيروى كردند، بواسطه پيروى او از نور اسلام به ظلمات كفر گرائيدند، سپس خدا براى ايشان همراه بودن با كفار را در دوزخ واجب ساخت «آنها دوزخيانند و در آن جاودان باشند.» 📚 الکافی؛ ج۱؛ ص۳۷۵ (بَابٌ فِيمَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِغَيْرِ إِمَامٍ مِنَ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُه‏)‌ @madras_emb
recording-20241027-091724.mp3
1.14M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم ▫️روایت سوم ▫️کلام مرحوم ملا صالح مازندرانی 🎙استاد مهدی طالبی 🗓یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
اهمیت کتاب مکاسب و رسائل ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: مرحوم آقای حجت می‌فرمود اگر کسی مکاسب را درست بفهمد مجتهد است. 🔺گعده‌های علمی؛ حوالی غروب ۵ مرداد ۱۳۹۴ @madras_emb
حدیث چهارم 20241028-091721.mp3
1.33M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 🔖روایت چهارم: عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ السَّبِيعِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ‏: أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ. ✔️ حتما مقدمه‌های کتب اربعه را درس بگیرید، مخصوصا مقدمه کتاب کافی. 🎙استاد مهدی طالبی 🗓یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb