eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.4هزار دنبال‌کننده
963 عکس
95 ویدیو
124 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 موسی مبرقع یا محمد بن موسی مبرقع ؟ ❓پسر امام یا نوه امام ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● آن‌که در قم مدفون است، محمد پسر موسی مبرقع و نوه‌ی امام جواد علیه‌السلام است که خدشه‌ای به اعتقادش نیست. ● گاهی در عرب، فردی را به اسم پدر خطاب می‌کردند؛ لذا گمان کرده‌اند که قبر خود موسی است. ● موسی مبرقع نسبت به امام زمان خود اعتقاد درستی نداشته است. قبرش هم معلوم نیست. 🔺گعده‌های علمی؛ حوالی غروب ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ @madras_emb
مداحی.MP3
3.64M
🚩 روضه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام 🎙 آقای محمدعلی اصلانی 🗓 شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
حتی تار موی شیعه فاسد هم، با عابد مخالفین قابل مقایسه نیست؛ شاهدش خشم مولاست ● عبداللّٰه بن ابى يعفور گويد: به امام صادق عليه‌السلام عرض كردم: «إِنِّي أُخَالِطُ النَّاسَ فَيَكْثُرُ عَجَبِي مِنْ أَقْوَامٍ لَا يَتَوَلَّوْنَكُمْ وَ يَتَوَلَّوْنَ فُلَاناً وَ فُلَاناً لَهُمْ أَمَانَةٌ وَ صِدْقٌ وَ وَفَاءٌ وَ أَقْوَامٌ يَتَوَلَّوْنَكُمْ لَيْسَ لَهُمْ تِلْكَ الْأَمَانَةُ وَ لَا الْوَفَاءُ وَ الصِّدْقُ»؛ من كه با مردم رفت و آمد دارم بسيار تعجب ميكنم از مردمى كه از شما پيروى نمي‌كنند و به دنبال فلان و فلان [اولی و دومی] ميروند ولى امين و راستگو و با وفايند، و مردمى هستند كه به دنبال شمايند، ولى امانت و وفاء و راستگوئى آنها را ندارند. ● امام صادق عليه‌السلام راست نشست و با خشم و غضب به من متوجه شدند، سپس فرمودند: «لَا دِينَ لِمَنْ دَانَ اللَّهَ بِوَلَايَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ لَا عَتْبَ عَلَى مَنْ دَانَ بِوَلَايَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ» 👈 هر كه خدا را با پيروى از امام ستمگرى كه از جانب خدا نيست ديندارى كند، دين ندارد، و در مقابل سرزنش نيست بر كسى كه با پيروى از امام عادل از جانب خدا ديندارى كند. ● عرض كردم: آنها دين ندارند و بر اينها سرزنشى نيست‌؟! فرمودند: آرى آنها دين ندارند و بر اينها سرزنشى نيست. ● سپس فرمودند: مگر قول خداى عز و جل را نمى‌شنوى‌؟ «اَللّهُ وَلِيُّ اَلَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ اَلظُّلُماتِ إِلَى اَلنُّورِ» (خدا كارساز كسانيست كه ايمان آورده‌اند و از ظلمات بنورشان ميبرد) يعنى از ظلمات گناهان به نور توبه و آمرزششان ميبرد، بواسطه پيرويشان از هر امام عادلى كه از جانب خداست. و باز فرموده است: «وَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ اَلطّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ اَلنُّورِ إِلَى اَلظُّلُماتِ» (و كسانى كه كافر شده‌اند كار سازشان طغيانگران سركشند كه از نور به ظلمتشان ميبرند) مقصود از اين آيه اينست كه آنها نور اسلام داشتند، ولى چون از هر امام ستمگرى كه از جانب خدا نبود پيروى كردند، بواسطه پيروى او از نور اسلام به ظلمات كفر گرائيدند، سپس خدا براى ايشان همراه بودن با كفار را در دوزخ واجب ساخت «آنها دوزخيانند و در آن جاودان باشند.» 📚 الکافی؛ ج۱؛ ص۳۷۵ (بَابٌ فِيمَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِغَيْرِ إِمَامٍ مِنَ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُه‏)‌ @madras_emb
recording-20241027-091724.mp3
1.14M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم ▫️روایت سوم ▫️کلام مرحوم ملا صالح مازندرانی 🎙استاد مهدی طالبی 🗓یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
اهمیت کتاب مکاسب و رسائل ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: مرحوم آقای حجت می‌فرمود اگر کسی مکاسب را درست بفهمد مجتهد است. 🔺گعده‌های علمی؛ حوالی غروب ۵ مرداد ۱۳۹۴ @madras_emb
حدیث چهارم 20241028-091721.mp3
1.33M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 🔖روایت چهارم: عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ السَّبِيعِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ‏: أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ. ✔️ حتما مقدمه‌های کتب اربعه را درس بگیرید، مخصوصا مقدمه کتاب کافی. 🎙استاد مهدی طالبی 🗓یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📣 قابل توجه طلاب محترم 📙 درس قواعد فقهی ✔️ قاعده لاضرر 🎙 استاد علی‌اصغر انصاری پور 🗓 پنجشنبه‌ها ؛ ساعت ۹:۳۰ 📍مدرس ۵ @madras_emb
💠 ضابطهٔ تشخیص معلوم یا مجهول بودن فعل ❖ استاد معظم سیدمحمدجواد شبیری: ● ضابطهٔ تشخیص معلوم یا مجهول بودن فعل، ملاحظه مسندٌ الیه است. ● باید ملاحظه شود که مسند الیه به صیغه اسم فاعل به کار می‌رود یا اسم مفعول و همچنین توجه شود که مسند الیه به صورت ثلاثی مجرد استعمال می‌شود و یا ثلاثی مزید. به هر صورتی که مسند الیه به کار می‌رود، فعل باید متناسب با همان باشد. ● مثلا در فعل «لا تُضمَن» از آن رو که وصف آن به صورت «عاریه مضمونه» به کار می‌رود، روشن می‌شود که این فعل باید به صورت مجهول استعمال گردد، و در تعبیر «و لیس یَضمَنُ المعار» باید به صیغه معلوم خوانده شود. 🔺درس خارج فقه ؛ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ @madras_emb
recording-20241029-091609.mp3
2.04M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم ▫️روایت چهارم ▫️طلب مال و زهد 🎙استاد مهدی طالبی 🗓سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
🌼 لذت طلبگی قالَ الصّادِقُ علیه‌السلام: ... خَيْرُ النَّاسِ‏ مِنْ‏ بَعْدِنَا مَنْ‏ ذَاكَرَ بِأَمْرِنَا وَ دَعَا إِلَى‏ ذِكْرِنَا. 📙 الأمالي (للطوسي)؛ ص۲۲۴ امام صادق عليه‌السلام می‌فرمودند: بهترين مردم بعد از ما كسى است كه درباره كار ما مذاكره كند و به ياد و نام ما دعوت کند. @madras_emb
5B4A9871.jpg
5.57M
⬅️ فایل با کیفیت 🖋خط استاد محمد شهریاری @madras_emb
محمد بن موسی مبرقع.pdf
375.5K
💠 محمد بن موسی مبرقع از نسل امام و در خط امام علیه‌السلام 📝شواهدی بر راست باوری محمد بن موسی مبرقع و اینکه محمد بن موسی مبرقع (نوه امام جواد علیه‌السلام) در قم مدفون است. @madras_emb
recording-20241030-091641.mp3
1.67M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 📌 بحث رزق و روزی(۱) 🎙استاد مهدی طالبی 🗓چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
اخلاق.mp3
16.74M
💠 📙 براساس کتاب مرآة الرشاد 🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله 📋موضوع: حیا 🗓چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ ✔️جلسه پنجم 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💠 آیا فقیه در رجال باید مجتهد باشد؟ اجتهاد در رجال به چه معناست؟ ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● «اجتهاد در رجال» به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود. مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مى‌شود يا نه‌؟ يا اگر مى‌شود، مبتنى بر چه شرائطى است‌؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس، به خاطر مبناى آنها در أصاله العدالة است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسط آن‌هاست‌؟ يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آنها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مى‌باشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آنها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آن‌ها وجود ندارد؟ كلام در حسّى يا حدسى بودن اصل توثيقات رجاليّين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است. ● اينها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آنهاست و 👈مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمى‌تواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند. 🔺مقالات (پرسش‌هایی از آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی)؛ ص۱۳۶ @madras_emb
💡راهی برای رهایی از تردید ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● آقای شرعی -داماد ما- می‌گفت: اوایل طلبگی، من در انتخاب رشته مردّد بودم. به آقای حسینعلی راشد مراجعه و عرض کردم: شما چه رشته‌ای را برای من صلاح می‌دانید؟ ● ایشان فرمود: معیار این است: شما در هر رشته‌ای فرد اوّل و موفّق آن رشته را در نظر بگیرید و ببینید که دلتان می‌خواهد جای او باشید یا نه؟ مثلا؛ در خطابه آقای فلسفی! ● آقای راشد بر طبق میزان راهنمایی کرده و مثال خوبی هم زده بود. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۳؛ ص۷۰۶ @madras_emb
مداح12.MP3
5.36M
🚩 روضه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام 🎙 آقای علی اصغر 🗓 شنبه۱۲ آبان ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💠 بعضی‌ها مشت نیستند ولی خودشان را خروار معرفی می‌کنند ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● ویژگی مهم آقای حاج سیدمهدی روحانی تواضع فوق العاده اوست. مرحوم حاج سید مهدی با آن مایه‌های علمی قوی، کاملاً متواضع بود. ● بعضی‌ها مشت نیستند ولی خودشان را خروار معرفی می‌کنند، در حالی که آقای حاج سید مهدی خروار بود ولی خودش را حتی مشت هم معرفی نمی‌کرد. وی در تواضع ممتاز بود. ● کسانی که در حد و مرتبه ایشان نبودند بلکه خیلی پایین‌تر بودند، رساله نوشتند و خود را معرفی کردند ولی آقای حاج سیدمهدی در فکر این مسائل نبود. 📚جرعه‌ای از دریا،؛ ج۳؛ ص ۷۱۹ @madras_emb
🌹 قالَ البَاقِرُ علیه‌السلام: إِنَّ الصَّدَقَةَ لَتَدْفَعُ سَبْعِينَ بَلِيَّةً مِنْ بَلَايَا الدُّنْيَا مَعَ مِيتَةِ السَّوْءِ. (الكافي؛ ج‏۴؛ ص۶) ✅ جهت مشارکت در برگزاری مجالس اهل بیت علیهم‌السلام در مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام ۵۸۵۹-۸۳۱۰-۷۷۱۰-۶۳۲۵ ✅ جهت مشارکت در کمک به فقرا و نیازمندان ۶۱۰۴-۳۳۷۱-۱۲۳۱-۱۱۳۷ محمدجواد ایوبی
💠 جایگاه ابان بن تغلب ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● جایگاه ابان بن تغلب، بسیار بلند بوده است. ● نجاشی در مورد او نقل کرده است: «و كان أبان إذا قدم المدينة تقوضت إليه الحَلَق، و اُخلِيت له سارية النبي صلى‌الله‌عليه‌وآله»[۱] . یعنی وقتی وارد مسجد مدینه می‌شد، همه حلقه‌های درسی تعطیل می‌شد و ستون پیامبر را برای او خالی می‌کردند و به او تفویض می‌شد، تا به حلقه درسی او تبدیل شود. ● چنین شخصیّتی با معاذ بن مسلم قابل مقایسه نیست. معاذ می‌توانسته است در پاسخ سوال، بگوید که نمی‌دانم، ولی ابان قادر به اظهار جهل نبوده است و خود گفته است که اگر بگویم نمی‌دانم از من قبول نمی‌کنند. حضرت بیان می‌فرماید که تو مجبوری به سوال پاسخ بگویی. ........................................... ۱. رجال النجاشي؛ ص۱۱ 🔺درس خارج فقه؛ ۲۳ مهر ۱۴۰۲ @madras_emb
recording-20241103-092006.mp3
1.92M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 📌 بحث رزق و روزی(۲) 🎙استاد مهدی طالبی 🗓 یکشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
Shariatmadari_Ziarate Jamee003.mp3
12.33M
📋شرح زیارت جامعه کبیره 🎙مرحوم آیت‌ الله حاج شیخ‌ محمد تقی شریعتمداری 📌جلسه سوم 🔸در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است: ۱. در اسلام دستور است که برای پیامبر دعا کنیم ۲. در مسیحیت چنین چیزی وجود ندارد که برای مسیح دعا کنند؛ چون مسیح را در ردیف خدا میدانند ۳. وقتی برای امام زمان علیه السلام دعا کنیم حضرت هم برای ما دعا میکند و مسلماً عنایت و حمایت میکند. @madras_emb
💠 تشیّع ابان بن تغلب ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● امامی بودن، دارای مراتبی است. ابن حجر عسقلانی در لسان المیزان آورد است که ابان با وجود آنکه شیعه‌‌مذهب است، قول او معتبر است. او بیان کرده است که بدعت بر دوگونه است. بدعت صغری و بدعت کبری. ابان دارای بدعت صغری است. گرایشات ابان به تشیّع برای عموم مردم روشن بوده ولی تبرّی او از شیخین برای مردم واضح نیست، و مراد از بدعت کبری، تبرّی از شیخین است. ● حکایت زیر که نجاشی در مورد ابان نقل کرده، قابل توجه است: «عن عبد الرحمن بن الحجاج قال: كنا في مجلس أبان بن تغلب فجاء [ه‏] شاب فقال: يا أبا سعيد، أخبرني، كم شهد مع علیّ بن أبي طالب عليه السلام من أصحاب النبي صلى الله عليه و آله؟ قال: فقال له أبان: كأنّك تريد أن تعرف فضل علیّ بمن تبعه من أصحاب رسول الله. قال: فقال الرجل: هو ذاك، فقال: و الله ما عرفنا فضلهم إلّا باتّباعهم إياه ........ قال: فقال أبان له: يا أبا البلاد تدري مَن الشيعة؟ الشيعة الذين إذا اختلف الناس عن رسول الله صلى الله عليه و آله، أخذوا بقول علیّ عليه السلام، و إذا اختلف الناس عن علیّ أخذوا بقول جعفر بن محمّد عليه السلام» [۱]. عبدالرحمن بن حجاج می‌گوید: در مجلس درس ابان بن تغلب نشسته بودیم که جوانی بر او وارد شد و گفت: ای ابا سعید! بگو چند نفر از اصحاب پیامبر همراه علی در جنگ‌ها شرکت جستند؟ ابان گفت: گویا تو می‌خواهی فضل علی را از روی تعداد صحابه‌ای که از او پیروی کرده‌اند بشناسی؟ گفت: چنین است. ابان گفت: (ولی برعکس) به خدا سوگند، ما فضل اصحاب پیامبر را جز از طریق پیروی آنان از علی نمی‌شناسیم! ابان به ابی بلاد گفت: می‌دانی شیعیان چه کسانی هستند؟ آنان کسانی هستند که وقتی مردم پس از رسول خدا اختلاف کردند از علی پیروی کردند و هنگامی که مردم بعد از علی اختلاف کردند از جعفر بن محمد پیروی کردند! ● این نقل نشان می‌دهد که 👈ابان، خود را پیرو امام صادق علیه‌السلام معرّفی می‌کرده ولی در گفتار و رفتار به گونه‌ای عمل نمی‌کرده که حسّاسیّت‌زا و تحریک‌آمیز و مشکل‌آفرین باشد. ...................................... ۱. رجال النجاشی، ج۱، ص۱۲ 🔺درس خارج فقه؛ ۲۳ مهر ۱۴۰۲ @madras_emb
recording-20241104-091816.mp3
1.7M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 📌 بحث رزق و روزی(۳) 🎙استاد مهدی طالبی 🗓دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb