eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
977 عکس
95 ویدیو
124 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
💠علت تعبیر مرحوم شیخ انصاری به «بعض من عاصرناه» برای مرحوم ملا احمد نراقی شیخ انصاری در رسائل (فرائد الاصول طبع مجمع الفکر، ج4، ص103) در بحث انقلاب نسبت از ملا احمد نراقی تعبیر به «بعض من عاصرناه» می کند. آیت الله العظمی شبیری: در حواشی نوشته اند که مراد مرحوم شیخ از تعبیر «بعض من عاصرناه»، ملا احمد نراقی بوده است. جناب شیخ به حسب ظاهر شاگرد ملا احمد نراقی بوده، ولی در اجازه ای که ایشان به مرحوم شیخ داده، تصریح می کند که «استفاده ای که من از وی بردم بیش از بهره ای بود که او از من برد». فلذا مرحوم شیخ در واقع ملا احمد نراقی را به عنوان استاد خود حساب نمی کند، به همین دلیل است که به جای تعبیر «بعض مشایخنا» از عبارت «بعض من عاصرناه» استفاده کرده است. 🔺درس خارج اصول آیت الله العظمی شبیری زنجانی تاریخ: 14 دی 95 @zobdatolfavaed
قابل توجه کلیه طلاب مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام جهت بهرمندی از مزایای مدرس، فرم ثبت اطلاعات خود را از حاج آقای حسنی تحویل و تکمیل بفرمایید. بدیهی است مزایا براساس ثبت اطلاعات صورت خواهد گرفت. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
مداحی قاسمی.mp3
7.58M
🚩 السلام علیک أیتها الصدیقة الشهیدة 📿 حضرت زهرا "سلام الله علیها" 📆شنبه 28 آبان 1401 🎙حاج محمدعلی @madras_emb
💠 آیا خبر و حدیث تفاوت دارند؟ به نظر ما هر دو تعبیر، هم معنای أعم دارد و هم معنای أخصّ. منتها برخی معنای أعمّ یکی را با معنای أخصّ دیگری سنجیده اند و نتیجه گرفته اند که یکی از آنها اعمّ از دیگری است و نسبت بین آنها عموم و خصوص مطلق می باشد. ولی این کلام صحیح نیست. هم أخبرنا در نقل احکام دینی استفاده می شود و هم حدّثنا در نقل غیر احکام دینی به کار می رود. بله ممکن است لفظ خبر را بیشتر در مورد غیر احکام دینی استفاده کنند و لفظ حدیث را بیشتر در احکام دینی به کار ببرند ولی به هر حال هر دوی آنها از نظر وضع، أعم هستند. 🔺درس خارج اصول آیت الله العظمی شبیری زنجانی 📆9 بهمن 1395 @zobdatolfavaed
إنا لله و إنا إلیه راجعون درگذشت عالم وارسته آیت‌الله حاج شیخ محمد حسن قافی یزدی (رحمة الله علیه) را به حوزه‌های علمیه و مردم شریف و متدین یزد و بیت مکرم و علاقه‌مندان و مستفیدان ایشان تسلیت می‌گوییم. آن فقید سعید، دارای مکارم اخلاق و شیفته خاندان رسالت علیهم‌السلام _خاصه حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام- بود و سالیان متمادی از عمر شریف خویش را در راه نشر معارف نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام و پرورش طلاب و ارتباط و خدمت به آحاد مردم گذراند. از خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت و حشر با اولیای الهی را خواستاریم. دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
map Jumad Al-Ula 1444.pdf
248.4K
بررسی وضعیّت هلال ماه جمادی الأوّل سال ۱۴۴۴ هجری قمری
💠 مراد و مقصود از واژه «ثقه» آیت الله والد در دروس فقه و اصول خود، بارها درباره‌ی مفاد ثقه در کلام رجالیان سخن گفته، و بر این نکته تأکید ورزیده‌اند که مراد از ثقه، تنها راست‌گویی راوی نیست، بلکه ثقه به معنای لغوی آن، یعنی مورد اعتماد است، که در هر مورد استعمال شود، مفاد ویژه‌ای می‌یابد. مثلاً در مورد بنّا، ثقه به معنای مورد اعتماد در امور مربوط به بنّایی، و در مورد پزشک، مورد اعتماد در امور مربوط به پزشکی می‌باشد. در کلام حدیث‌پژوهان نیز، ثقه هرگاه بدون قید به کار رود، به معنای مورد اعتماد در اموری است که در صحّت حدیث دخالت دارد، و چون صحّت مذهب، حدّاقل در هنگام تعارض احادیث، در اعتبار حدیث دخالت داشته و سبب مقدّم شدن حدیث امامی مذهب بر حدیث غیر امامی مذهب می‌شود، لذا هرگاه کلمه‌ی ثقه به کار رود و قرینه‌ای بر تقیید مفاد آن به جهت خاصّی نباشد، از آن، صحّت مذهب راوی برداشت می‌شود. 💠 معظّم له1️⃣ در بحث از عبارت مشهور عدّة‌ شیخ طوسی درباره‌ی کسانی که «لا یروون و لا یرسلون إلّا عمّن يوثق به»‏2️⃣ درباره‌ی مفاد کلمات «ثقه»، «موثوقٌ ‌به»، و «یوثق به» سخن گفته، ضمن تأکید بر مطالب پیش گفته، قرائن دیگری را از عبارت‌های عدّة افزوده، که از آن به روشنی استفاده می‌شود که مراد شیخ طوسی از این کلمات، امامی صدوق ضابط است. ——————————————— 1️⃣ آیت الله سید موسی شبیری زنجانی. 2️⃣ العدّة فی اصول الفقه، ج1، ص154. 🔺حواشی استاد معظم سید جواد شبیری زنجانی بر کتاب «ایمان و رجعت» مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی، ص70. @zobdatolfavaed
راهنمای گمراه بسیار است. طالب جاه بسیار است. پیرو هوا بسیار است. چشم و گوش خود را باز کن که تو را به طرف خود نکشند. 📚زندگینامه آیت الله شیخ محمدجواد خراسانی وصیت نامه مولف؛ ص65
🔰یادداشت محقق ✅ وجه تردید در روایات عمار ساباطی از جهت صحیحه یا موثقه بودن(بخش اول) 🔹صاحب جواهر در مسئلۀ «إباق العبد طلاق إمرأته» روایتی را ذکر می کند که اصحاب به آن عمل کرده‌اند ولی ایشان می فرماید با این وجود در عمل به این روایت تردید هست، ولی این تردید از جهت ضعف سند نیست؛ «إذ هو من الصحيح أو الموثق». 🔸سؤالی که در اینجا به آن پرداخته می شود، وجه تردید صاحب جواهر در تعبیرشان از روایت عمار به صحیحه یا موثقه است، با اینکه بی‌شک عمار ساباطی، فطحی مذهب است. هفت وجه برای آن می توان ذکر کرد که در همۀ موارد مشابه، همه یا برخی از این وجوه جاری و ساری است. 1️⃣وجه اول: محتمل است که صاحب جواهر در فطحی بودن عمار تردید داشته باشد.... 2️⃣ وجه دوم: در باب رجال، مبانی در پذیرفتن شهادات مختلف مطرح است. برخی مانند صاحب معالم آن را مانند باب شهادات در امور دیگر می‌دانند که بینه معتبر است.... 3️⃣وجه سوم: همان طور که در باب شهادات، اگر شاهد هنگام أدای شهادت فاسق باشد در اعتبار قولش تأثیرگذار است ولو قبل یا بعد از شهادت عادل باشد، در باب روایت هم، عدالت و فسق راوی هنگام اخذ و استماع روایت از او در اعتبار روایت تأثیر گذار است.... 4️⃣وجه چهارم: دوره فطحی‌گری خیلی کوتاه، قریب به هفتاد روز بوده که با فوت زود هنگام عبدالله أفطح به پایان می‌رسد... 5️⃣ وجه پنجم: در عطف‌هایی که در اسانید واقع می شود، گاهی کسی دو طریق به یک کتاب، یا به یک شخص دارد که گاهی هر دو طریق از نظر مقدار واسطه مساوی هستند و گاهی یک طریقش اعلای از طریق دیگر است که در اصطلاح، نسبت به دیگری علو سند دارد. طبق توضیحات فوق، چند احتمال در عطف‌های سند روایت عمار، «حسن بن محبوب عن هشام بن سالم و الحکم الاعمی عن عمار ساباطی عن ابی عبدالله علیه السلام» داده می شود که طبق برخی از آنها روایت صحیحه می شود و طبق برخی روایت موثقه. ✅ متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/w24169 —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
🔸قابل توجه مسئولین محترم حضور و غیاب لطفا لیست حضور و غیاب مهر و آبان ماه را هر چه سریعتر به حاج آقای حسنی تحویل دهید.
💠 درس اخلاق استاد معظم حاج آقای سید طاهر غفاری زمان: چهارشنبه ۲ آذر، ساعت ۹:۴۰ مکان: مدرس شماره ۸