eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.3هزار دنبال‌کننده
943 عکس
92 ویدیو
123 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلاَئِقِ أَجْمَعِينَ‏. ✨ عيد نورانی ميلاد دهمین حجت الهی، حضرت امام هادی علیه‌السلام را به محضر مقدس ‌حضرت ولی‌عصر «عجل الله فرجه الشریف» و همه موالیان و ارادتمندان خاندان رسالت تبریک و تهنیت می‌گوییم. 🔸حضرت امام هادی علیه السلام: النّاسُ فی الدُنیا بالأمْوال، و فی الآخره بالأعْمال. جایگاه مردم در دنیا به «اموال» است و در آخرت به «اعمال». 📚بحارالانوار؛ ج۷۵ ، ص۳۶۸ @madras_emb
💠 دعایی مخصوص از حضرت امام هادی علیه‌السلام برای برآورده شدن حوائج ● أبو موسی منصوریّ نقل می‌کند که به حضرت امام هادی علیه‌السلام گفتم: آقاى من! دعايى به من بياموزید كه به وسيلۀ آن به خدا تقرب جويم. حضرت فرمودند: دعایی است که من آن را بسیار می‌خوانم و از خداوند نیز تقاضا کرده‌ام هر کسی بعد از من آن دعا را نزد مزارم بخواند، او را نا امید نفرماید و آن دعا این است: « يَا عُدَّتِي عِنْدَ الْعُدَدِ، وَ يَا رَجَائِي وَ الْمُعْتَمَدُ، وَ يَا كَهْفِي وَ السّندُ، وَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ، وَ يَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَهُ مِنْ خَلْقِكَ، وَ لَمْ تَجْعَلْ فِي خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ أَحَداً، صَلِّ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ، وَ افْعَلْ بِي... و حاجات خود را بخواهد» 📚الأمالي (للطوسي)، ص۲۸۰ @zanjani_net
💠 لأَنْ‏ يَهْدِيَ‏ اللَّهُ‏ بِكَ‏ رَجُلًا وَاحِداً خَيْرٌ لَكَ‏ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْس. 📣 قابل توجه طلاب و اساتید محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام: در آستانه فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهداء "علیه السلام" و هماهنگی های صورت گرفته با معاونت تبلیغ استان همدان، جهت اعزام مبلّغ در این ایام، در صورت هماهنگی عرصه های تبلیغی، مبلغین حائز شرایط، بر طبق اولویت اعزام میگردند. ✔️در صورت تمایل به اعزام با شماره 09191714230 تماس حاصل فرمایید.
💠 احترام مقدسات ❖ مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمد تقی شريعتمداری "قدس سره": ● یکی از گرفتاری‌های بزرگ عصر ما که شاید موجب نکبت‌های بسیار گردیده است، همین رعایت نکردن احترام مقدسات است. چاپ کردن آیات قرآن و نام‌های مقدس در روزنامه‌ها و اوراق اعلامیه و پخش آنها در هر کجا و دادن به دست هر کس، سبب توهین‌های بزرگی در این باب می‌شود. ● ناآگاهی گفته بود وظیفه‌ی ما نشر و پخش این مقدسات در بین مردم است تا چشم مردم با آنها آشنا شود و پاسداری و احترام، وظیفه‌ی دیگران است. ما می‌گوییم: نشر مقدسات در بین مردم در صورتی خوب است که با حفظ شأن آنها و رعایت احترام آنها همراه شود و ما می‌دانیم که این اوراق را در جاهای نامناسب به‌کار می‌برند و در مواقع بارانی و گل بودن کوچه و خیابان، در مغازه ها پهن می‌کنند و زیر پای مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهند. 📚 نسیم بهشت، ج۱، ص ۷۰
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
💠 برنامه درسی دوره تابستانه مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام 💠 ▫️کفایه 2 نمیسال اول (60 ساعت) س
📣 یادآوری: کلاس های دوره تابستانه در روزهای پنجشنبه نیز برگزار میگردد. 🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
روز محشر دست حسرت بر سر خود می زند هرکه دست از حُبِّ آل مرتضی برداشته ... امام رضا علیه السلام فرمودند: به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعی «روز غدیر» را می شناختند، فرشتگان روزی ده مرتبه با آنان مصافحه می کردند و اگر از طولانی شدن کلام کراهت نداشتم، از فضیلت این روز و عطای الهی برای کسانی که معرفت به آن دارند، آنقدر بیان می کردم که به شمارش در نیاید. عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ الرِّضَا علیه السلام وَ الْمَجْلِسُ غَاصٌّ بِأَهْلِهِ فَتَذَاكَرُوا يَوْمَ الْغَدِيرِ فَأَنْكَرَهُ بَعْضُ النَّاسِ فَقَالَ الرِّضَا علیه السلام حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ علیه السلام قَال‏ ... وَ اللَّهِ لَوْ عَرَفَ‏ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْيَوْمِ بِحَقِيقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ لَوْ لَا أَنِّي أَكْرَهُ التَّطْوِيلَ‏ لَذَكَرْتُ فَضْلَ هَذَا الْيَوْمِ وَ مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ لِمَنْ عَرَفَهُ مَا لَا يُحْصَى بِعَدَدٍ. 📚 إقبال الأعمال؛ج‏۱ ؛ص۴۶۸ @madras_emb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 از تکرارش شرمنده میشوم عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: قَدِ اسْتَحْيَيْتُ‏ مِمَّا أُكَرِّرُ هَذَا الْكَلَامَ عَلَيْكُمْ إِنَّمَا بَيْنَ أَحَدِكُمْ وَ بَيْنَ أَنْ يَغْتَبِطَ أَنْ تَبْلُغَ نَفْسُهُ هَاهُنَا وَ أَهْوَى بِيَدِهِ إِلَى حَنْجَرَتِهِ يَأْتِيهِ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ عَلِيٌّ فَيَقُولَانِ لَهُ أَمَّا مَا كُنْتَ تَخَافُ فَقَدْ آمَنَكَ اللَّهُ مِنْهُ وَ أَمَّا مَا كُنْتَ تَرْجُو فَأَمَامَكَ فَأَبْشِرُوا أَنْتُمُ الطَّيِّبُونَ وَ نِسَاؤُكُمُ الطَّيِّبَاتُ كُلُّ مُؤْمِنَةٍ حَوْرَاءُ عَيْنَاءُ وَ كُلُّ مُؤْمِنٍ صِدِّيقٌ شَهِيد. 📚أعلام الدين في صفات المؤمنين؛ ص۴۵۶ @madras_emb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 سرود «شاهکار آفرینش» نوشتم شاعرش هستم، عجب وهم و خیالاتی نوشتم بی علی هیچم، چه توضیح اضافاتی... به قرآن سر زدم دیدم علی گویاتر از آن است نوشتم عرش...دیدم مرتضی اعلی تر از آن است شبیه جبرئیل از درک این اوصاف درماندم صد و ده بار امشب قل هوالله احد خواندم من از شوقش زمین خوردم، ولی مولا بلندم کرد همیشه یاعلی گفتم، علی از جا بلندم کرد مجید تال 🎙کاری از گروه فرهنگی نوای یاس @navayeyas
💠خلاصه ای از گزارش مرحوم علامه مجلسی از خطبه غدیر در منابع عامه مسلم در صحيح خود به سه سند روايت نموده است از حضرت سيد المرسلين صلّى اللّٰه عليه و آله كه: آن حضرت در غدير خم در ميان مكه و مدينه خطبه بليغ فرمودند و حمد و ثناى الهى به جاى آوردند و موعظه و نصيحت بسيار فرمودند و از عذاب الهى تخويف نمودند، پس فرمودند كه اى مردمان بدانيد كه من نيز مثل ساير مردمانم در عدم بقاى در دنيا، و عن قريب است كه رسول حق سبحانه و تعالى بمن خواهد آمد و من اجابت او خواهم نمود و از اين دنيا بدار القرار خواهم رفت، و من در ميان شما دو چيز عظيم مى‌گذارم. 1️⃣اول كتاب حق سبحانه و تعالى است كه: در او است هدايت و نور پس‌ عمل كنيد بكتاب حق سبحانه و تعالى و تمسّك جوئيد به آن. 2️⃣و دويم اهل بيت منند شما را از عذاب الهى مى‌ترسانم در امر اهل بيت خود و شما را تذكير مى‌نمايم به عقوبات الهى از مخالفت ايشان و عذابهاى الهى را به شما وعده مى‌دهم اگر مخالفت ايشان نماييد إلى آخر الخبر بطوله. و سه مرتبه مبالغه نمودن در امر متابعت أهل بيت، و يك مرتبه در امر قرآن دليل است بر آن كه متابعت ايشان اهم است. 📌و اين خبر را احمد بن حنبل در مسند خود كه: يكى از صحاح سته است بنا بر مذهب اكثر ايشان، و اجماع اهل سنت است بر عدالت او روايت نموده است از زيد بن ارقم و از ابو سعيد خدرى و از زيد بن ثابت. 📌و هم چنين ثعلبى كه از اعظم محدّثين و مفسرين ايشان است در تفسير خود روايت نموده است در آيه« وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّٰهِ جَمِيعاً وَ لٰا تَفَرَّقُوا» از ابو سعيد خدرى. 📌و هم چنين روايت نموده است ابن مغازلى از ابو سعيد خدرى همه نقل نموده‌اند كه حضرت سيّد المرسلين صلى اللّٰه عليه و آله كه فرمودند كه‌: «الا إنّ اللّطيف الخبير أخبرنى انّهما لن يفترقا حتّى يرد علىّ الحوض فانظروا ما ذا تخلّفونى فيهما» يعنى به درستى كه خداوند عليم خبير مرا خبر داده است كه كتاب خدا و أهل بيت من از يكديگر جدا نمى‌شوند تا هر دو در حوض كوثر بر من وارد شوند، پس تأمل نماييد و نظر كنيد كه بعد از من چگونه با ايشان سر خواهيد كرد. 📌و ابو داود سيستانى و ترمدى هر دو در صحيحهاى خود كه از جمله صحاح سته سنيان است و معتمد عليه ايشان است، از زيد بن ارقم روايت‌ كرده‌اند با اين زيادتى، و ظاهر شد كه مسلم از روى عناد اين زيادتى را انداخته است با زيادتى‌ «من كنت مولاه فعلىّ مولاه» با آن كه ديگران از مسلم روايت كرده‌اند مجموع حديث غدير را از زيد بن ارقم بروايت مسلم، و بخارى كه عنادش بيشتر است در اصل روايت نكرده است، لهذا علماء ايشان بخارى را بيشتر اعتبار مى‌كنند، ... 📌و آن چه متقدمان علماى ما روايت نموده‌اند به أحاديث فوق تواتر اضعافا مضاعفه: آن است كه حضرت سيّد الأنبياء و المرسلين خطبه ثقلين را در حجّة الوداع در عرفات خواندند و در مسجد خيف در منى خواندند و ابو بكر، و عمر، و ابو عبيده جراح، و سالم مولى حذيفه، و جمعى ديگر فهميدند كه غرض حضرت نصّ بر امامت على بن ابى طالب است همگى به كعبه رفتند و هم سوگند شدند كه سعى نمايند در ازاله اين معنى، و حق سبحانه و تعالى آيات فرستاد و حضرت رسول صلّى اللّٰه عليه و آله ايشان را طلبيد و آيات را بر ايشان خواند ايشان قسمها ياد كردند كه چنين نكرده‌ايم، و تكذيب حق سبحانه و تعالى و رسول او صلّى اللّٰه عليه و آله كردند تا آن كه آيه «يٰا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» در راه مدينه در منزلت او نازل شد ... 📌و احاديث متواتره غدير خم مشتمل است بر زيادتى و نقصان بسيار ... و ليكن همه اخبار متفقند در آن كه حضرت سيد المرسلين صلّى اللّٰه عليه و آله فرمودند كه‌ «أ لست أولى بكم من أنفسكم قالوا بلى يا رسول اللّٰه فقال من كنت مولاه فهذا علىّ مولاه» ... و از عامه احمد بن حنبل در مسند خود اين مضمون را روايت كرده است از سعد وقاص و مسلم روايت كرده است از زيد بن ارقم، و ثعلبى روايت كرده است از عبد اللّٰه عباس، و از جعفر بن محمد (ع)، و از براء بن عازب و از سفيان به اسانيد بسيار، و از صحاح سته ابو داود سيستانى، و ترمدى هر دو روايت نموده‌اند از زيد بن ارقم، و از سعيد بن وهب از پنج كس يا شش كس از اصحاب سيد المرسلين صلّى اللّٰه عليه و آله، و به چهار سند ديگر روايت كرده‌اند از ابو اسحاق و از براء، و از ابو ليلى، و ابو عامر از زيد بن ارقم، و از ابن وهب از پنج كس، و از بريده اسلمى به چهار سند كه حضرت رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به او گفت‌ «من كنت مولاه فعلىّ مولاه» 📚 لوامع صاحبقرانى؛ ج۱؛ ص۳۱ با تلخيص @madras_emb
🔆 ریسمان الهی از جابر بن عبد اللّٰه انصارىّ‌ نقل شده كه گفت:«مردم يمن به مدينه آمدند كه خدمت رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله برسند، آن حضرت (به حاضران) فرمود: يمنى‌ها با شتاب بسيار(يا با روى خوش) بر شما وارد مى‌شوند، و هنگامى كه آنان بر رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله وارد شدند فرمود: گروهى هستند كه دلهايشان نرم و ايمانشان استوار است، منصور از ميان آنان است كه با هفتاد هزار تن قيام مى‌كند، جانشين من و جانشين وصيّ‌ مرا يارى خواهد كرد، بند شمشيرهايشان از چرم است. آنان پرسيدند: اى رسول خدا! وصى شما كيست‌؟ فرمود: آن كسى كه خداوند ملازمت راه او را به شما امر كرده و فرموده: «همگى به ريسمان خدا چنگ بزنيد و متفرّق نشويد» پس عرض كردند اى رسول خدا! براى ما روشن فرما كه اين ريسمان چيست‌؟ فرمود: آن عبارت از گفتۀ خداوند است در اين آيه: «إِلاّٰ بِحَبْلٍ‌ مِنَ‌ اَللّٰهِ‌ وَ حَبْلٍ‌ مِنَ‌ اَلنّٰاسِ‌»: (مگر به ريسمانى از خدا و ريسمانى از مردم) امّا ريسمان خدا كتاب او (قرآن) است، و ريسمانى از مردم منظور وصيّ‌ من است، پرسيدند اى رسول خدا! وصىّ‌ تو كيست‌؟ پاسخ داد: كسى است كه خداى تعالى دربارۀ او اين آيه را فرو فرستاده:«أَنْ‌ تَقُولَ‌ نَفْسٌ‌ يٰا حَسْرَتىٰ‌ عَلىٰ‌ مٰا فَرَّطْتُ‌ فِي جَنْبِ‌ اَللّٰهِ‌» «كه كسى بگويد اى دريغ و افسوس بر آنچه در (راه) قرب خدا (دستور خدا) كوتاهى كردم» آنان عرض كردند: اى رسول خدا! مراد از اين قرب خدا چيست‌؟ فرمود: همان است كه خداوند درباره‌اش مى‌فرمايد: «يَوْمَ‌ يَعَضُّ‌ اَلظّٰالِمُ‌ عَلىٰ‌ يَدَيْهِ‌ يَقُولُ‌ يٰا لَيْتَنِي اِتَّخَذْتُ‌ مَعَ‌ اَلرَّسُولِ‌ سَبِيلاً» «روزى كه ستمكار دستهاى خود به دندان گزيده گويد اى كاش با پيامبر راهى را در پيش گرفته بودم» او همان وصيّ‌ من است و پس از من راه رسيدن به من است. پس گفتند: اى رسول خدا! بحقّ‌ آنكه تو را براستى به پيامبرى برگزيده او را بما نشان بده كه ما به ديدار او مشتاق شديم. پس آن حضرت فرمود: او همان كسى است كه خدا او را براى مؤمنين چهره‌شناس و با فراست نشانه‌اى قرار داده، اگر شما مانند صاحبدل يا ناظر آگاهى كه گوش فرا مى‌دارد به او بنگريد خود خواهيد دانست همان گونه كه من پيامبر شما هستم او نيز وصىّ‌ من است، حال به ميان صفها برويد و چهره‌ها را از نظر بگذرانيد پس هر كس كه دلهاى شما به جانب او گرايش پيدا كند حتما خود اوست، زيرا خداى عزّ و جلّ‌ در كتاب خود مى‌فرمايد: فَاجْعَلْ‌ أَفْئِدَةً‌ مِنَ‌ اَلنّٰاسِ‌ تَهْوِي إِلَيْهِمْ‌؛ «دلهاى پاره‌اى از مردم را به جانب آنان بگرايان» يعنى به جانب او(اسماعيل) و تبارش عليهم السّلام. سپس راوى گويد: پس ابو عامر اشعرىّ‌ از ميان اشعريان برخاست، و در ميان خولانيان أبو غرّۀ خولاني، و در ميان بنى قيس، ظبيان و عثمان بن قيس،و در ميان دوسيان عرنۀ دوسى و لا حق بن علاقه برخاستند و به ميان صفها رفتند و چهره‌ها را از نظر گذرانيده و بعد دست مردى را گرفتند كه دو طرف پيشانى و جلو سرش بى‌مو بود و شكمى بزرگ داشت و گفتند: اى رسول خدا! دلهاى ما به جانب اين شخص گرائيد، پس پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: شما بندگان بزرگوار خدائيد كه جانشين رسول خدا را پيش از آنكه به شما معرّفى شود شناختيد، اكنون بگوئيد چگونه دانستيد او همان شخص است‌؟ پس همه در حالى كه به صداى بلند گريه مى‌كردند گفتند: اى رسول خدا ما به جمعيّت نگاه كرديم، دلهاى ما به هيچ كدام از آنان تمايلى نشان نداد، ولى وقتى او را ديديم دلهاى ما به طپش افتاد و سپس آرامشى در ما پديد آمد و كبدهايمان تكان خورد و اشك از ديدگانمان سرازير شد و قلبهايمان آرامش يافت تا آنجا كه گوئى او پدر ما است و ما فرزندان اوييم. پس پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله اين آيه را تلاوت كرد كه«وَ مٰا يَعْلَمُ‌ تَأْوِيلَهُ‌ إِلاَّ اَللّٰهُ‌»-الآية (تأويل قرآن را جز خدا و آنان كه در دانش ثابت قدمند كسى نمى‌داند) و فرمود شما از آن جمله (ثابت قدمان در علم) محسوب مى‌شويد به جهت جايگاه و مقامى كه از قبل براى شما به نكوئى مقدّر فرموده و شما از آتش بدور خواهيد بود. راوى گويد: گروه ياد شده همچنان در مدينه ماندند تا در ركاب اميرالمؤمنين عليه السّلام در جنگهاى جمل و صفّين حاضر شدند و بالأخره در صفّين كشته شدند، خدايشان رحمت كند. رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به آنان بشارت بهشت داده و به آنان خبر داده بود كه در ركاب امير المؤمنين عليه السّلام به شهادت مى‌رسند.» 📚الغیبة (للنعمانی)؛ ص۳۹-۴۱ @madras_emb
🌸 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المَعصُومِینَ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ. و سلام و درود خدا بر حضرت حجت بن الحسن المهدی "عجّل الله فرجه الشریف" که ولیّ زمان و وارث غدیر، اوست...
💠 حق بزرگی که پامال شد... ✨هنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ قَالَ: رَأَيْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِ فِي الْمَنَامِ فَقَالَ لِي: يَا هَنَّادُ! قُلْتُ: لَبَّيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ! قَالَ: أَنْشِدْنِي قَوْلَ الْكُمَيْت: و يَوْمَ‏ الدَّوْحِ‏ دَوْحِ غَدِيرِ خُمٍ أَبَانَ لَنَا الْوَلايَةَ لَوْ أُطِيعَا وَ لَكِنَّ الرِّجَالَ تَبَايَعُوهَا فَلَمْ أَرَ مِثْلَهَا أَمْراً شَنِيعاً قالَ: فَأَنْشَدْتُهُ فَقَالَ لِي: خُذْ إِلَيْكَ يَا هَنَّادُ. فَقُلْتُ: هَاتِ يَا سَيِّدِي فَقَالَ علیه السلام: و لَمْ أَرَ مِثْلَ ذاكَ الْيَوْمِ يَوْماً وَ لَمْ أَرَ مِثْلَهُ حَقّاً أُضِيعَا... هنّاد بن سری می‌گوید: امیرالمؤمنین علیه السلام را در خواب زیارت کردم؛ به من فرمود ای هنّاد! عرض کردم: امر بفرمایید یاامیرالمؤمنین! فرمود: برایم بخوان شعر کمیت را که می‌گوید: روز غدیر.. روزی بود که پیامبر، ندای ولایتِ ما را به گوش همگان رسانید.. اما آن جماعت، حق ما را مصادره کردند.. و چنان فاجعه‌ای به بار آوردند که نظیرش را سراغ ندارم! من حسب الامر حضرت شروع کردم به خواندن شعر کمیت؛ تا این دو بیت تمام شد، فرمود: این بیت را هم اضافه کن: نه روزی به مبارکی و بزرگیِ روز غدیر سراغ دارم، و نه حقّی که با چنان عظمت پایمال گردد! 📚بحارالانوار، ج۲۶، ص۲۳۰ @madras_emb
✨سالروز ولادت با سعادت باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر امام کاظم علیه السلام مبارک باد. 🔸آیت الله العظمی شبیری زنجانی: خطیب بغدادی از سنّی‌های خیلی متعصّب و مخالف شیعه است. او به قدری با شیعه مخالف است که علمای شیعه را با تعابیر تند و ناروا یاد می‌کند. وی با این همه تعصّب و کینه، وقتی به سرگذشت حضرت امام کاظم علیه السلام می‌رسد، مفصّلاً به ذکر فضائل آن حضرت می‌پردازد. از جمله می‌نویسد: «موسی بن جعفر علیهماالسّلام به علت عبادات و اجتهادش، عبد صالح خوانده می‌شد. و بسیار کریم و بخشنده بود.» @zanjani_net
✨الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المَعصُومِینَ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ. جناب مستطاب آقای حمیدرضا صائمی و جناب مستطاب آقای داوود مرادی، از طلاب عزیز مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام، در شب عیدالله الاکبر عید سعید غدیر، ملبس به لباس مقدس سربازی حضرت صاحب الامر (عجل الله فرجه الشریف) به دست آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله) گردیدند. از خداوند متعال برای این دو عزیز، توفیق روز افزون خدمت به مکتب حقه تشیع و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام را مسألت داریم. 🌹وَ جَعَلَنا مِمَّنْ يَقْتَصُّ آثارَكُمْ وَ يَسْلُكُ سَبِيلَكُمْ وَ يَهْتَدى بِهُداكُم ...
📙 “صراط اندیشه و عمل” ❖ اثر استاد معظم ابوالقاسم علیدوست ● صراط اندیشه و عمل منظومه ‏ای از سبک زندگی طلبگی ارائه‌ می‌کند. نویسنده این اثر معتقد است شناخت مسیر و مقصد طلبگی امری ضروری است و اگر طلاب و دانش‏ پژوهان دینی از آغاز طلبگی، شناخت کافی از راه و مقصد خویش داشته باشند، با نشاط در تحصیل گام بر‌می‌دارند و با امید به آینده رسالت خود را در مقاطع مختلف ایفا می‏کنند. ● با توجه به اهمیت جایگاه طلبگی و خطرهایی که طلبه ‏را تهدید می‏کند، بیش ‏از هر چیز وجود مرجعی ‏راهنما یا شناسنامه‏ ای برای شناساندن گذشته، مسیر و آینده حوزه‏ علمیه اهمیت پیدا می‏کند تا براساس نیازها و ضرورت‏های طلبه هدایتی جامع در تهذیب، تحصیل، تدریس، تحقیق و تبلیغ ارائه کند. ● استاد علیدوست ‌استاد برجسته حوزه علمیه در بخشی از پیشگفتار، به نکاتی در مورد این تحقیق اشاره می‌کند که در زیر آمده است: 1.این کتاب پاسخ‏ به مجموعه‏ ای از پرسش‏هاست که طلاب محترم سال اول تا درس خارج در مدارس و مراکز مختلف حوزه‏ های علمیه مطرح کرده‌اند. با توجه به اشتراکات آموزشی بین حوزه و دانشگاه برخی از مطالب این کتاب نظیر شیوه مطالعه، مباحثه، تدریس و تحقیق برای دانش‏ پژوهان غیرحوزوی نیز قابل استفاده است. 2. سعی شده است پاسخ‏ ها در قالب مطالب ساده و بدون تکلف بیان شود تا برای طلاب مختلف در همه سطوح قابل استفاده باشد. 3. ممکن است در مطالعه این کتاب به برخی مطالب تکراری برخورد کنید. علت این تکرارها این است که بعضی مطالب چند ‏وجهی بوده و قابلیت طرح از دو یا چند نگاه را داشته‏ اند؛ از این‏ رو بدیهی است تبیین درست مطلب مستلزم تکرار آن از نگاه‏ های متفاوت بوده است. 4. تلاش شده است به سؤال‌های طلاب با فرض‏های گوناگون و گزینه‏ های مختلف پاسخ داده شود. بر این اساس به برخی سؤال‏ها پاسخ مطلق داده نشده است؛ به عبارت دیگر تلاش بر آن بوده است بر اساس شرایط و مقتضیات، به سؤال‏ها پاسخ داده شود؛ به همین دلیل در برخی موارد از پاسخ‌گویی مطلق چشم‌پوشی شده و جواب صحیح به اقتضای شرایط به تشخیص مخاطب واگذار شده است. برای مثال در پاسخ به این سؤال که آیا کنار تحصیل فقه و اصول گرایش به رشته‏ های تخصصی لازم است یا نه؟ پاسخ مطلق در قالب نفی یا اثبات داده نشده است، بلکه جواب به وضعیت و شرایط موکول شده است. همچنین این شیوه و رویکرد در موضوعات دیگری نظیر تعدد دروس، صلاح یا لازم ‌بودن جهش و عدم آن نیز به کار رفته است. @madras_emb
🔆 شان نزول آیه چشم زخم مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ عَبْدِ الصَّمَدِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ حَسَّانَ الْجَمَّالِ قَالَ: حَمَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ قَالَ فَلَمَّا انْتَهَيْنَا إِلَى مَسْجِدِ الْغَدِيرِ نَظَرَ فِي مَيْسَرَةِ الْمَسْجِدِ فَقَالَ ذَاكَ مَوْضِعُ قَدَمِ رَسُولِ اللَّهِ ص حَيْثُ قَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ‏ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ ثُمَّ نَظَرَ فِي الْجَانِبِ الْآخَرِ فَقَالَ هَذَا مَوْضِعُ فُسْطَاطِ أَبِي فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ سَالِمٍ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ وَ أَبِي عُبَيْدَةَ بْنِ الْجَرَّاحِ فَلَمَّا أَنْ رَأَوْهُ رَافِعاً يَدَهُ قَالَ بَعْضُهُمْ انْظُرُوا إِلَى‏ عَيْنَيْهِ‏ تَدُورَانِ‏ كَأَنَّهُمَا عَيْنَا مَجْنُونٍ فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ ع بِهَذِهِ الْآيَةِ- وَ إِنْ يَكادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَ ما هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ‏ ثُمَّ قَالَ يَا حَسَّانُ لَوْ لَا أَنَّكَ جَمَّالِي لَمَا حَدَّثْتُكَ بِهَذَا الْحَدِيثِ. 📚تهذيب الأحكام؛ ج‏۳؛ ص۲۶۳ حسّان جمّال گوید: امام صادق علیه السلام را از مدینه به مکه سوار بر شتر بردم و هنگامی به مسجد غدیر رسیدیم، به سمت چپ مسجد نظر کرده، فرمودند: آنجا قدمگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله است که در آن فرمود: «هر که من مولای اویم، اینک علی مولای اوست». سپس به سمت دیگر نظر کرده و فرمودند: و آنجا جای خیمه ابو فلان و فلان وسالم غلام ابو حذیفه و ابو عبیده جراح است که چون دیدند پیامبر صلی الله علیه و آله دست علی علیه السلام را بالا برد، یکی از ایشان گفت: به چشمان وی نگاه کنید، مانند چشمان یک دیوانه می‌چرخند. پس جیرئیل این آیه را نازل فرمود: «و آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند، چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند، و می‌گفتند: «او واقعا دیوانه‌ای است.» و حال آنکه [قرآن] جز تذکری برای جهانیان نیست.» سپس فرمود : ای حسّان ! اگر شتربانِ ما نبودی این حدیث را برای تو بیان نمی کردم. @madras_emb
💠 لأَنْ‏ يَهْدِيَ‏ اللَّهُ‏ بِكَ‏ رَجُلًا وَاحِداً خَيْرٌ لَكَ‏ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْس. 📣 قابل توجه طلاب و اساتید محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام: در آستانه فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهداء "علیه السلام" و هماهنگی های صورت گرفته با معاونت تبلیغ استان همدان، جهت اعزام مبلّغ در این ایام، در صورت هماهنگی عرصه های تبلیغی، مبلغین حائز شرایط، بر طبق اولویت اعزام میگردند. ✔️در صورت تمایل به اعزام با شماره 09191714230 تماس حاصل فرمایید. @madras_emb
🔆 فریادهای شیطان در روز عید غدیر جابر بن عبدالله از امام باقر علیه‌السلام روایت می‌کند: ● زمانی که پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم در روز غدیر خم دست على علیه السلام را در دست گرفت، شیطان در میان سپاهیانش نعره برآورد و هیچ یک از آنها چه در خشکى و چه دریا به جاى نماند مگر آنکه در پى نعره او به سویش دویدند و گفتند: اى آقا و مولا چه بر سر تو آمده؟ ما هرگز از تو نعره‌‏اى دهشتناک‌‏تر از این نعره نشنیده بودیم. 👈ابلیس به آنها گفت: فَعَلَ هَذَا النَّبِيُّ فِعْلًا إِنْ تَمَّ لَمْ يُعْصَ اللَّهُ أَبَدا این پیامبر کارى کرد که اگر براستى این کار تحقق یابد دیگر کسى هرگز خدا را نافرمانى نکند. آنها در پاسخ گفتند: سرورا، تو آدم را فریب دادى. ● زمانی که منافقان گفتند: این مرد [پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم‏] از سر هواى نفس سخن مى‌گوید و یکى به دیگرى گفت: مگر نمى‌‏بینى که چشمانش چگونه در کاسه سرش مى‏‌چرخد؟ گویا دیوانه شده ــ مقصودشان پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم بود ــ در این هنگام شیطان فریادى از سر شادى زد و دوستانش دوباره گرد او حلقه زدند. او به آنها گفت: آیا مى‏‌دانید من قبلاً با آدم ابو البشر چه کرده‏‌ام؟ گفتند: بله؛ گفت: آدم، پیمان خود را شکست،اما به خدا کفر نورزید، ولى اینان هم پیمانشان را نقض کردند و هم به پیامبر علیه‌السلام کفر ورزیدند؛ فَلَمَّا قَالَ الْمُنَافِقُونَ إِنَّهُ یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى وَ قَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ‏ أَ مَا تَرَى عَیْنَیْهِ تَدُورَانِ فِی رَأْسِهِ‏ کَأَنَّهُ مَجْنُونٌ یَعْنُونَ رَسُولَ اللَّهِ ص صَرَخَ إِبْلِیسُ صَرْخَةً بِطَرَبٍ فَجَمَعَ أَوْلِیَاءَهُ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنِّی کُنْتُ لآِدَمَ مِنْ قَبْلُ قَالُوا نَعَمْ قَالَ آدَمُ نَقَضَ الْعَهْدَ وَ لَمْ یَکْفُرْ بِالرَّبِ‏ وَ هَؤُلَاءِ نَقَضُوا الْعَهْدَ وَ کَفَرُوا بِالرَّسُول‏. ● پس هنگامى که پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم از این جهان رخت بربست و مردم به جاى على علیه السلام دیگرى را به خلافت نشاندند شیطان تاج شاهى بر سر گذاشت و منبرى نهاد و روى بالش ‏نشست و پیادگان و سوارگان خود را گرد آورد و به آنها گفت: 👈شادى کنید که تا روز قیام امام، خداوند فرمان برده نشود. فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ أَقَامَ النَّاسُ غَیْرَ عَلِیٍّ لَبِسَ إِبْلِیسُ تَاجَ الْمُلْکِ وَ نَصَبَ مِنْبَراً وَ قَعَدَ فِی الْوَثْبَةِ وَ جَمَعَ خَیْلَهُ وَ رَجْلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ اطْرَبُوا لَا یُطَاعُ اللَّهُ حَتَّى یَقُومَ الْإِمَام‏. ● امام باقر علیه السلام این آیه را تلاوت فرمود «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقاً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ‏؛ براستى شیطان گمان خویش را در باره آنها صادق یافت و جز گروهى از مؤمنان همه از او پیروى کردند»( سوره سبأ/ آیه ۲۰). امام باقر علیه السّلام فرمود: تأویل این آیه هنگامى بود که پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم رحلت فرمود و گمان ابلیس همان هنگامى بود که در باره پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم گفتند: او از سر هواى نفس سخن مى گوید، و شیطان در این هنگام گمانى درباره ایشان برد و آنها گمان شیطان را تصدیق کردند و تحقّق بخشیدند. 📚الکافی؛ ج‏۸؛ ص۳۴۴ @madras_emb
راهنمای شرکت درجشنواره پژوهشی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام.pdf
581.1K
📣 فایل راهنمای شرکت در جشنواره پژوهشی مدرسه فقهی امام محمد باقر -علیه السلام- 🔸با توجه به اینکه سایت ورودی مقالات جشنواره با مقالات مجله «تا اجتهاد» مشترک است، لازم است همه متقاضایان شرکت در جشنواره فایل راهنما را با دقت مطالعه نمایند. ⭕️در صورت اشتباه در ارسال، مقاله ارسالی جزو مقالات جشنواره محسوب نمی شود. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐کانال جشنواره پژوهشی امام محمد باقر علیه السلام 🆔 @jashnvare_mfeb