💠 سنت فراموش شده
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● علمای بزرگ از قدیم تدریس حدیث داشتند و به شاگردان خود حدیث می آموختند و كتب حدیثی می نوشتند ولی متأسفانه مدتی است که این سنت حسنه تعطیل شده است.
● برای نمونه علامه مجلسی تهذیب الأحکام را تدریس می کردند. کتابهای حدیثی متعددی از قرن یازدهم وجود دارد که بر علامه مجلسی قرائت شده است. محدث نوری درباره علامه مجلسی نوشته که وی فردی دعوت پذیر بود. شیوه ایشان اینگونه بود که اگر دعوت میشد، با اصحاب حدیثی خود به آن مجلس می رفتند و آنها کتابهای حدیثی را آماده میکردند و در آن جلسات كه بين يك تا يك و نيم ساعت طول میکشید حدیث می خواندند. گاهی نیز شاگردان حدیث میخواندند و علامه شرح میکرد. در حاشیه بسیاری از کتب حدیثی عبارات بلاغ علامه وجود دارد که نشان دهنده نوعی تأیید و اعتماد است.
● یکی از علما از شخصی به نام شیخ محمد علی سرابی که فردی فاضل و متقی بود، نقل میکرد که نزد آقای میلانی رفتم و عرض کردم: نزد شما آمده ام تا درس بخوانم، میشود شما وسائل الشیعه را برای ما تدریس کنید؟ ایشان فرموده بود: من فقط فقه تدریس میکنم. ولی وقتی با اصرار آقای سرابی مواجه می شود، تدریس وسائل را قبول میکند. ایشان در تدریس وسائل به ترجمه حدیث بسنده نمیکردند و شرح و بسط میدادند. پس از مدتی درس وسائل تعطیل شد. چندی بعد همین آقای سرابی مجدداً نزد آقای میلانی رفت و خواهش کرد که ایشان فقه تدریس کند آقای میلانی نپذیرفت و فرمود فقه تدریس نمیکنم، ولی اگر وسائل الشیعه بخوانید، حاضرم.
● مسأله تدریس حدیث سنتی بوده که متأسفانه ترك و تعطیل شده است.
📚 جرعه ای از دریا؛ ج۴؛ ص۳۹۵
@madras_emb
📸گزارش تصویری مجلس عزای شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
🗓 چهارشنبه 1 شهریور 1402
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
⬇️⬇️⬇️⬇️
سخنرانی.MP3
14.48M
◼️ مجلس عزای شهادت جانسوز حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
🎙 #سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین حاج آقای #بومی
📆 چهارشنبه 1402/06/01
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
مداحی.MP3
8.94M
🏴 روضه شهادت حضرت امام مجتبی "علیه السلام"
🎙#مرثیه_سرایی حاج علی اصغر #انصاریان
📆 چهارشنبه 1 شهریور 1402
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
🔆شرایط پذیرش اعمال و معنای انتظار، از دیدگاه امام صادق علیه السلام
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ ذَاتَ يَوْمٍ أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِمَا لَا يَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِهِ فَقُلْتُ بَلَى فَقَالَ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ الْإِقْرَارُ بِمَا أَمَرَ اللَّهُ وَ الْوَلَايَةُ لَنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِنَا يَعْنِي الْأَئِمَّةَ خَاصَّةً وَ التَّسْلِيمَ لَهُمْ وَ الْوَرَعُ وَ الِاجْتِهَادُ وَ الطُّمَأْنِينَةُ وَ الِانْتِظَارُ لِلْقَائِمِ علیه السلام ثُمَّ قَالَ إِنَّ لَنَا دَوْلَةً يَجِيءُ اللَّهُ بِهَا إِذَا شَاءَ ثُمَّ قَالَ مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِيئاً لَكُمْ أَيَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَةُ.
📚 الغیبة (للنعمانی)؛ ص۲۰۰
ابوبصیر نقل می کند، روزی امام صادق علیه السلام فرمودند:
آیا شما را خبر نکنم از چیزی که خداوند هیچ عملی را از بندگان بدون آن نمی پذیرد؟ عرضه داشتم: چرا بفرمائید، پس امام فرمودند:
گواهی دادن بر اینکه معبودی غیر از خداوند نمی باشد و اینکه محمّد صلّی اللّه علیه و اله و سلم بنده او و فرستاده او می باشد و اقرار نمودن بهر آنچه که خداوند به آن امر فرموده است و دوستی برای ما و بیزاری از دشمنان ما، یعنی امامان بخصوص و تسلیم شدن به آنان و پرهیز و کوشش و تلاش و اطمینان داشتن و در انتظار قائم ما بودن. و سپس فرمود: ما را دولتی در پیش است که هروقت خدا بخواهد آن را پیش خواهد آورد.
سپس فرمود: کسی که دوست دارد از اصحاب امام زمان باشد، باید به انتظار باشد و با همین حال انتظار، به پرهیز از گناه بوده و اخلاق نیکو داشته باشد، پس او منتظر است و اگر اجل او برسد و امام قائم پس از مرگ او قیام کند، پاداش او همانند کسی است که امام قائم را درک کند، پس بکوشید و به انتظار باشید، گوارا باد شما را ای گروهی که مشمول رحمت خدا هستید.
@madras_emb
۸ صفر، سالروز ارتحال آیت اللهالعظمی سید ابوالقاسم خویی (سال ۱۴۱۳ق)
❖ آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
● آقای خویی علاوه بر استعداد ذاتی خیلی پرکار و اهل تلاش بود. ایشان برادری داشت که ساکن تهران بود. من او را دیدم که اداری شده بود. خیلی مدّعی علم بود. میگفت: اخوی ما مجاهده کرده ولی من ریاضت اخوی را دنبال نکردم و رها کردم. مراد او این بود که ریاضت گرسنگی و سختی تحصیل را ایشان دنبال کرد و من رها کردم.
●شنیدم زمانی پدر آقای خویی در درس ایشان شرکت کرد و ایشان به احترام پدر دیگر درس را ادامه نداد.
● نقل کردند که آشیخ محمد رضا آل ياسين - فقيه و مرجع تقليد خيلی مهم عرب - به پدر آقای خویی گفته بود: «إنّ الحوزة العلمية تدور مدار رأس ولدك»
📚 جرعهای از دریا؛ ج۲؛ ص ۶۷۹
@madras_emb
💠 پیادهروی اربعین از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پاره ای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده، تا بدانجا که برخی علماء همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شده اند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در عمر یک بار واجب است.
● اما امروزه پیاده روی اربعین تبدیل به یکی از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است و از این باب مصداق روایات مربوط به تعظیم شعائرالله است.
● محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی خود به همراه بزرگان علماء از نجف به کربلاء، به مراسم پیاده روی شکوهی ویژه بخشید، و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده از کربلا به نجف در ماه ذیحجه بیمار گردید و در اثر این بیماری به دیار باقی شتافت.
عنْ قُدَامَةَ بْنِ ملك [مَالِكٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ مُحْتَسِباً لَا أَشَراً وَ لَا بَطَراً وَ لَا رِيَاءً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ كَمَا يُمَحَّصُ الثَّوْبُ بِالْمَاءِ فَلَا يَبْقَى عَلَيْهِ دَنَسٌ وَ يُكْتَبُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةٌ وَ كُلِّ مَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ.
قدامة بن ملک از امام صادق علیه السلام نقل می کند که حضرت فرمودند:
کسی که امام حسین علیه السلام را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای خوش گذرانی و تفریح و نه به جهت کسب شهرت (و فخر فروشی)، گناهانش فرو می ریزد، همان طور که لباس در آب شسته شده (و پاک می شود) و در نتیجه، هیچ آلودگی بر او باقی نمی ماند و با هر گامی که بر زمین می گذارد، حجّی برایش نوشته می شود و با هر قدمی که برمی دارد، عمره ای برایش ثبت می گردد.
📚 كامل الزيارات؛ ص۱۴۴
@madras_emb
#مسابقه «موائد النور»
قال الصادق علیهالسلام : «مَن سَرَّهُ أنَ يَكونَ عَلى مَوائِدِ النُّورِ يَومَ القِيامَةِ فَلْيَكُنْ مِن زُوّارِ الحُسَينِ بنِ عَليٍّ عليه السلام»
🔸در ظل توجهات حضرت صاحب الزمان «عجل الله فرجه الشریف» و در آستانه اربعین حضرت سیدالشهدا علیهالسلام، مسابقه نویسندگی با محوریت فقراتی از زیارت شریف امینالله، برگزار میگردد: «وَجَوائِزَ السَّائِلِينَ عِنْدَكَ مُوَفَّرَةٌ، وَعَوائِدَ الْمَزِيدِ مُتَواتِرَةٌ، وَمَوائِدَ الْمُسْتَطْعِمِينَ مُعَدَّةٌ، وَمَناهِلَ الظِّماءِ مُتْرَعَةٌ»
✅ قالبهای ارائه:
🔹شرح و توضیح این فقرات از زیارت
🔹شعر (اشعار نباید از 8 بیت کمتر باشد)
🔹نثر ادبی و دلنوشته (متن ادبی از ۲۵۰کلمه بیشتر نباشد)
✔️این مسابقه مخصوص اساتید، طلاب و کارکنان مدرس فقهی، مرکز فقهی و مدرسه فقهی امام محمد باقر علیهالسلام و خانوادههای محترم آنان است.
✔️بزرگوارانی که مایل به شرکت در مسابقه هستند آثار خود را تا جمعه 18 شهریور به آدرس @Amira140 در ایتا ارسال نمایند.
💠 پیاده روی اربعین به نیابت حضرت زهرا "سلام الله علیها" ثوابش جهت تعجیل در فرج حضرت صاحب الامر "عجل الله فرجه الشریف"
● موسی بن قاسم گويد: به حضرت جواد عليه السلام عرض كردم: تصميم گرفته بودم كه به نيابت شما و پدر بزرگوارت طواف كنم؛ ولي به من گفته شد كه به نيابت جانشينان پيامبر(صلی الله علیه و آله) نمى شود طواف كرد، حضرت فرمود: « هر قدر كه مى توانى طواف كن زيرا اين كار جايز است».
● سه سال بعد به آن حضرت عرض كردم من درباره طواف به نيابت از طرف شما و پدرت اجازه گرفتم و اذن فرموديد، و من از طرف شما تا جائيكه خداوند خواست طواف كردم و بعد چيزى در دلم خطور كرد و به آن عمل نمودم. حضرت فرمود: « آن چيز چه بود؟»
عرض كردم: يك روز به نيابت از حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم طواف كردم، حضرت سه مرتبه فرمود: « درود خداوند بر رسول خدا باد». و بعد روز دوم از طرف اميرالمومنين طواف كردم و روز سوم به نيابت از حضرت حسن و چهارمين روز از حضرت حسين و پنجم از طرف على بن الحسن و ششم از طرف ابوجعفر محمد بن على، و روز هفتم از سوى جعفر بن محمد، روز هشتم از طرف حضرت موسى، روز نهم از سوى پدرت حضرت على بن موسى و روز دهم از طرف شما اى آقاى من، و اينهايند كسانى كه دين خداوند را با ولايت آنان پذيرفته ام.
حضرت فرمود: « به خدا سوگند در اين صورت است كه متدين به آن دين خداوندى هستى كه جز آن از بندگان پذيرفته نمى شود».
● عرض كردم: وَ رُبَّمَا طُفْتُ عَنْ أُمِّكَ فَاطِمَةَ علیهاالسلام وَ رُبَّمَا لَمْ أَطُفْ
گاهى از طرف مادرت حضرت فاطمه نيز طواف كردم، فرمود:
👈 اسْتَكْثِرْ مِنْ هَذَا فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مَا أَنْتَ عَامِلُهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ
« آن را زياد كن زيرا كه برترين چيزى است كه بدان عمل مى كنى انشاء الله.»
📚الکافی، ج۴، ص۳۱۴
@madras_emb
🌹أللَّھُـمَ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
❖ حکمت مقدم داشتن دعا بر فرج و سلامتی امام عصر "ارواحنا فداه" در کلام سید بن طاووس:
« ... مبادا مبادا موقع دعا احدی را بر امام زمانت مقدم بداری... یک وقت خیال نکنی که مولایت به دعای تو نیاز دارد! هیهات! هیهات! اگر چنین عقیدهای داری؛ تو در اعتقاداتت مریض هستی!
... اینکه اول برای او دعا میکنی سبب میشود درهای اجابتی که با گناهانت قفل خورده باز شود...نگو که پس چرا فلان استاد و فلان استاد اینگونه عمل نمیکنند؟!!...
به آنچه گفتم عمل کن که اول دعا کردن برای امام زمان علیهالسلام حقیقتی واضح است و هر کس از این مطلب غافل باشد در اشتباه فضاحت باری است!»
📚فلاح السائل؛ ص۱۱۲
@madras_emb
لاخَلَّفَنِيَ الله عَنْكُمْ بِذُنُوبِي؛
خداوند بهخاطر گناهانم مرا از شما محروم نکند.
🔗 فرازی از صلوات بر حضرت سیدالشهدا علیهالسلام
📚 بحار الأنوار؛ ج۹۸؛ ص۲۲۶
@madras_emb
💠 ۱۸ صفر سالروز ارتحال مرحوم میرحامد حسین هندی (م ۱۳۰۶ق)
صاحب کتاب عبقات الانوار
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
از مرحوم آقای حاج آقا رضا صدر شنیدم که میگفت:
در جلسۀ مجلس ختمی، شیعه و سنّی حاضر بودند و میرحامدحسین هم در آن جلسه، آقا بود. یکی از قاریان، قرآن را غلط میخواند. سنّیها تحقیر و تعییر میکنند که قاریان آنها، قرآن بلد نیستند. به میرحامدحسین برمیخورد. نوکرش را صدا میزند که یک ورق کاغذ بیاور. نوکر یک ورق کاغذ میآورد و ایشان مطالبی مینویسد و به نوکر میدهد. مضمون مطالب این بود که این قاری عوام است و غلط خواندن او چندان اهمیتی ندارد و سپس مواردی را که عُمَر یا یکی دیگر از خلفا قرآن را غلط خواندهاند و در کتب سنّیها ذکر شده است، فهرست میکند و چون در آنجا جلسات ختم قرآن هم حدود دو ساعت طول میکشید، در این فاصله کاغذ را تکثیر میکنند و وقتی آنها از جلسه بیرون میآمدند، به هر نفر یکی از این ورقهها را میهند!
📚جُرعه ای از دریا؛ ج۲؛ ص۳۵۲
@madras_emb
🏴السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ السَّلَامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ
▪️مجلس سوگواری اربعین حضرت ابا عبدالله الحسین علیهالسلام
با حضور هیئت زنجانیهای مقیم تهران
🎙سخنران: حجتالاسلام و المسلمین آقای جوانمرد
با مرثیهسرایی مداحان اهلبیت علیهم السلام
📆 چهارشنبه ۱۵ شهریور
🕰 ساعت ۱۰:۳۰
📍بلوار آیتالله حائری، کوچه۶، دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
#تبلیغ_آخر_ماه_صفر
🔆 لأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ بِكَ رَجُلًا وَاحِداً خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْس.
📣 قابل توجه طلاب و اساتید محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام:
در آستانه فرا رسیدن ایام شهادت حضرت خاتم النبیاء و امام مجتبی و حضرت رضا "صلوات الله علیهم اجمعین" و هماهنگی های صورت گرفته با معاونت تبلیغ استان همدان، جهت اعزام مبلّغ در این ایام، در صورت هماهنگی عرصه های تبلیغی، مبلغین حائز شرایط، بر طبق اولویت اعزام میگردند.
📆 تاریخ اعزام: از ۲۰ تا ۲۶ شهریور (۲۶ صفر تا ۱ ربیع الاول)
✔️در صورت تمایل به اعزام با شماره 09191714230 تماس حاصل فرمایید.
@madras_emb
┈❁بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ❁┈
💠شروع سال تحصیلی 1402💠
با سلام؛ به استحضار می رساند:
به فضل الهی و در ظل عنایات حضرات معصومین علیهم السلام ، شروع دروس مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ؛ ان شاالله از روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه (۴ ربیع الاول) میباشد.
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
@madras_emb
#تغییر_کتب_درسی
💠 تذکرات آیتالله العظمی شبیری زنجانی دربارۀ کماعتنایی به کتب «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» در برنامۀ آموزشی جدید حوزههای علمیّه
● تحوّل در نظام آموزشی به هر قیمتی صحیح نیست؛ مهم ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزههای علمیّه قرار گیرد، جایگزینکردن کتابهای دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد.
●«رسائل» شیخ انصاری از کتب ارزشمند اصولی است که مؤلّف، خود در اواخر عمر، آن را بهعنوان کتاب سطح تدریس میکردهاست. ویژگیهای علمی مهمّ این کتاب و ارزش والای آن و پذیرش کتاب در جامعۀ حوزوی، سبب شده که این کتاب بهطور طبیعی بهعنوان متن درسی و محور تحقیق قرار گیرد.
● توجّه خاصّ علماء به «کفایة الأصول» سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبودهاست.
● توجّه به این نکته لازم است که تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب میتوانند از سالها تجربۀ اساتید گرانقدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کردهاند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهرهمند شوند.
● از سوی دیگر، این سه کتاب، سالها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شدهاند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتابها نگارش یافته، محور درسهای خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بودهاند و جایگزینکردن آنها با متون دیگر -که به هیچوجه، این ویژگیها را ندارند- بهمعنای محرومساختن طلّاب و جامعۀ علمی از دهها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیانهای علمی حوزهها میانجامد و خسارت جبرانناپذیری به همراه دارد.
📆 شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱
@madras_emb
▪️بالاترین مصیبتها
حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند:
«إِنْ أُصِبْتَ بِمُصِيبَةٍ فِي نَفْسِكَ أَوْ فِي مَالِكَ أَوْ فِي وُلْدِكَ فَاذْكُرْ مُصَابَكَ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَإِنَّ الْخَلاَئِقَ لَمْ يُصَابُوا بِمِثْلِهِ قَطُّ.»
اگر مصیبتی بر تو درباره خودت یا اموالت یا فرزندانت وارد شد، مصیبتت بر رسول خدا صلی الله علیه و آله را به یاد آور! چرا که خلائق هرگز به مصیبتی مانند آن، مصیبتزده نشدند!
🔺الکافي؛ ج۳ ص۱۲۰
@zanjani_net
💠مصیبت ترک جنازه مطهر حضرت رسول خدا "صلی الله علیه و آله"
1⃣ لما بایع الناس ابابکر خرجت فاطمه بنت محمد "صلی الله علیه و آله" فوقفت علی بابها و قالت:
ما رايت كاليوم قط حضروا اسوء محضرا، تركوا نبيهم صلي الله عليه و آله جنازة بين اظهرنا و استبدوا بالامر دوننا. (امالی للمفید؛ ص۹۵)
وقتی مردم با ابوبکر بیعت کردند حضرت زهرا علیهاالسلام از خانه خارج شدند و بر آستانه در ایستادند و فرمودند:
من هرگز روزي همانند امروز نديدم كه امت اسلامی زشت ترين صحنه ها را پديد آوردند، جنازه ی رسول خدا را در برابر ما واگذاشتند و خودسرانه و مستبدانه ديگران را به جای ما نشاندند.
2⃣ فصلوا علیه یوم الاثنین و لیلة الثلاثاء حتی الصباح و یوم الثلاثاء حتی صلی علیه الاقرباء و الخواص و لم یَحضُر اهل السقیفة. (مناقب ابن شهرآشوب؛ ج۱؛ ص۲۳۹)
امام باقر علیه السلام می فرمایند:
رسول خدا صلی الله علیه و آله روز دوشنبه رحلت فرمودند و اهلبیت او بر ایشان روز دوشنبه و شب سه شنبه نماز خواندند تا روز سه شنبه.
فقط نزدیکان و خواص بر بدن مطهر نماز خواندند و احدی از اهل سقیفه کنار بدن رسول خدا حاضر نبودند.
3⃣ ابوذویب الهولی می گوید:
بعد رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله وارد مدینه شدم، صدای گریه از خانه ها بلند بود. از علت آن سوال کردم؛
فقیل قبض رسول الله فجئت الی المسجد فوجدته خالیا. فاتیتُ بیت رسول الله فاصبحته مرتجا و قد خلا به اهلُه، فقلتُ: این الناس؟ فقیل لی: هم فی سقیفة بنی ساعدة. (مختصر تاریخ دمشق؛ ج۸؛ ص۹۳)
4⃣ ابن ابی شیبه از محدثین عامه گوید:
ان ابابکر و عمر لم یشهدوا دفن النبی و کانا فی سقیفة بنی ساعدة فدُفِنَ رسول الله قبل ان یرجعا. (المصنّف؛ ج۱۴؛ ص۵۶۸)
5⃣ عایشه گوید:
والله ما علمنا بدفن النبی حتی سمعنا صوتَ المساحی من جَوف اللیل لیلة الاربعاء. (مسند احمدبن حنبل؛ ج۶؛ ص۶۲ و ۲۴۲ و ۲۷۴)
به خدا قسم ما [اینقدر مشغول بودیم] دفن پیامبر را نفهمیدیم تا صدای بیل و کلنگ را شبِ چهارشنبه از دور شنیدیم.
@madras_emb