💠 کلاس «کارگاه رجال»
🎙 استاد حاج آقا مهدی مرادی
📆 پنجشنبه ها
🕰 ساعت ۸ تا ۱۰
📍مدرس ۱
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 کلاس حدیث خوانی
📜 کتاب الغیبة نعمانی
🎙استاد حاج آقا وحید عابد
📆 سه شنبه ها
🕰 ساعت ۱۵ تا ۱۶
📍مدرس ۱
✅ لازم به ذکر است این کلاس، درس رسمی حدیث خوانی حوزه علمیه نیز محسوب میشود و شرکت کنندگان در این کلاس(در صورت ثبت نام درس در سامانه نجاح) از تمام مزایای درس حدیث خوانی بهره مند خواهند شد.
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔆 معرفتی که امام کاظم علیه السلام آموختند
● محمد بن فلان واقفى گويد: من پسر عموئى داشتم به نام حسن بن عبد اللَّه؛ مردى بود زاهد و عابدترين مردم زمان خود و بواسطه جدّى بودن و كوشش او در امر دين، سلطان از او پروا مي كرد و بسا در پيش روى سلطان سخن درشت و دشوارى بعنوان موعظه ميگفت و او را امر بمعروف و نهى از منكر مي نمود. سلطان هم بواسطه شايستگى و نيكوكاريش از او تحمل ميكرد.
● حال او پيوسته چنين بود تا آنكه روزى در مسجد حضرت امام کاظم عليه السلام بر او وارد شدند. چون او را ديدند، اشاره فرمودند، او هم نزد حضرت آمد، امام به او فرمودند: اى ابا على! من روش ترا بسيار دوست دارم و خوشم مى آيد ولى تو معرفت ندارى، برو و معرفت بجو، عرض كرد: قربانت، معرفت چيست؟ فرمودند: برو بفهم و كسب حديث كن. عرض كرد: از كه كسب كنم؟ فرمود: از فقهاء اهل مدينه، سپس آن أحاديث را بر من عرضه كن. او رفت و احاديثى را نوشته خدمت حضرت باز آمد و برايش قرائت كرد، امام همه را باطل دانست، و به او فرمودند، برو معرفت ياد بگير.
● آن مرد به دين خود عنايت داشت و پيوسته در انتظار استفاده از حضرت ابو الحسن عليه السلام بود تا زمانى كه آن حضرت به كشتزار خود مي رفت، در بين راه به حضرت برخورد و عرض كرد: قربانت، من در برابر خدا با شما احتجاج و خصومت مي كنم، مرا به معرفت راهنمائى كن،
حضرت گزارش حال امير المؤمنين عليه السلام و آنچه بعد از پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله واقع شد و نيز گزارش امر آن دو مرد [اولی و دومی] را بيان فرمود، او هم پذيرفت، سپس به حضرت عرض كرد: امام بعد از امير المؤمنين عليه السلام كيست؟ فرمود:
اگر به تو خبر دهم مي پذيرى؟ گفت: آرى قربانت گردم، فرمود، منم امام، عرض كرد: چيزى مى خواهم كه به آن استدلال كنم، (يعنى معجزه شما چيست؟) فرمودند: برو نزد آن درخت- آنگاه با دست اشاره به درخت ام غيلان كرد- و به او بگو: موسى بن جعفر به تو مي گويد: بيا، گويد من نزد درخت رفتم و ديدم زمين را مي شكافد و مى آيد تا در برابر حضرت ايستاد، سپس حضرت باو اشاره کردند، تا برگشت.
● او به امامت حضرت اقرار كرد و خاموشى گزيد و به عبادت پرداخت و كسى پس از آن او را نديد كه سخن گويد.
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ فُلَانٍ الْوَاقِفِيِّ قَالَ: كَانَ لِيَ ابْنُ عَمٍّ يُقَالُ لَهُ- الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ كَانَ زَاهِداً وَ كَانَ مِنْ أَعْبَدِ أَهْلِ زَمَانِهِ وَ كَانَ يَتَّقِيهِ السُّلْطَانُ لِجِدِّهِ فِي الدِّينِ وَ اجْتِهَادِهِ وَ رُبَّمَا اسْتَقْبَلَ السُّلْطَانَ بِكَلَامٍ صَعْبٍ يَعِظُهُ وَ يَأْمُرُهُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَاهُ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ كَانَ السُّلْطَانُ يَحْتَمِلُهُ لِصَلَاحِهِ وَ لَمْ تَزَلْ هَذِهِ حَالَتَهُ حَتَّى كَانَ يَوْمٌ مِنَ الْأَيَّامِ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع وَ هُوَ فِي الْمَسْجِدِ فَرَآهُ فَأَوْمَأَ إِلَيْهِ فَأَتَاهُ فَقَالَ لَهُ يَا أَبَا عَلِيٍّ مَا أَحَبَّ إِلَيَ مَا أَنْتَ فِيهِ وَ أَسَرَّنِي إِلَّا أَنَّهُ لَيْسَتْ لَكَ مَعْرِفَةٌ فَاطْلُبِ الْمَعْرِفَةَ قَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا الْمَعْرِفَةُ قَالَ اذْهَبْ فَتَفَقَّهْ وَ اطْلُبِ الْحَدِيثَ قَالَ عَمَّنْ قَالَ عَنْ فُقَهَاءِ أَهْلِ الْمَدِينَةِ ثُمَّ اعْرِضْ عَلَيَّ الْحَدِيثَ قَالَ فَذَهَبَ فَكَتَبَ ثُمَّ جَاءَهُ فَقَرَأَهُ عَلَيْهِ فَأَسْقَطَهُ كُلَّهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ اذْهَبْ فَاعْرِفِ الْمَعْرِفَةَ وَ كَانَ الرَّجُلُ مَعْنِيّاً بِدِينِهِ فَلَمْ يَزَلْ يَتَرَصَّدُ أَبَا الْحَسَنِ ع حَتَّى خَرَجَ إِلَى ضَيْعَةٍ لَهُ فَلَقِيَهُ فِي الطَّرِيقِ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَحْتَجُّ عَلَيْكَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ فَدُلَّنِي عَلَى الْمَعْرِفَةِ قَالَ فَأَخْبَرَهُ بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ مَا كَانَ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَخْبَرَهُ بِأَمْرِ الرَّجُلَيْنِ فَقَبِلَ مِنْهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ فَمَنْ كَانَ بَعْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ الْحَسَنُ ع ثُمَّ الْحُسَيْنُ ع حَتَّى انْتَهَى إِلَى نَفْسِهِ ثُمَّ سَكَتَ قَالَ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَنْ هُوَ الْيَوْمَ قَالَ إِنْ أَخْبَرْتُكَ تَقْبَلُ قَالَ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ أَنَا هُوَ قَالَ فَشَيْءٌ أَسْتَدِلُّ بِهِ قَالَ اذْهَبْ إِلَى تِلْكَ الشَّجَرَةِ وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى أُمِّ غَيْلَانَ فَقُلْ لَهَا يَقُولُ لَكِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ أَقْبِلِي قَالَ فَأَتَيْتُهَا فَرَأَيْتُهَا وَ اللَّهِ تَخُدُّ الْأَرْضَ خَدّاً حَتَّى وَقَفَتْ بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ أَشَارَ إِلَيْهَا فَرَجَعَتْ قَالَ فَأَقَرَّ بِهِ ثُمَّ لَزِمَ الصَّمْتَ وَ الْعِبَادَةَ فَكَانَ لَا يَرَاهُ أَحَدٌ يَتَكَلَّمُ بَعْدَ ذَلِكَ.
📚 الكافي؛ ج۱؛ ص۳۵۲
@madras_emb
▪️ بیانیه دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی درباره وقایع اخیر فلسطین و جنایات رژیم اشغالگر:
بسم الله الرحمن الرحیم
وقایع تلخ و اسفناک روزهای اخیر در سرزمین فلسطین و محاصره و به خاک و خون کشیدن مردم بی پناه غزه توسط رژیم اشغالگر، بار دیگر همه انسانهای آزاده و دردمند را نگران و اندوهگین کرده است. جان صدها انسان مظلوم از دست رفته و جان صدها هزار انسان دیگر در سرزمین فلسطین همچون چند دهه گذشته، بازیچه سیاستمداران استعمارگر و دشمنان اسلام قرار گرفته است.
بدین وسیله نگرانی و اندوه خود را از تشدید این بحران اعلام داشته و از سازمانهای بینالمللی میخواهیم که با قاطعیت به پایان دادن این فاجعه بزرگ کمک کنند و با تدابیر خود مانع از تکرار این وقایع تلخ شوند.
از خداوند متعال میخواهیم با ظهور حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) به آلام بشریت خاتمه دهد و عدل و داد را بر جهان حکمفرما کند.
دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
متن تحقیق شده درس عقائد استاد شریفانی.pdf
182.6K
☀️طرح رشد
📋 متن تحقیق شده درس عقائد
🔸موضوع: امامت
💠حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفانی
📌 جلسه ۲
📆 پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
@dars_madras_emb
متن تحقیق شده درس عقائد استاد شریفانی.pdf
225.5K
☀️طرح رشد
📋 متن تحقیق شده درس عقائد
🔸موضوع: امامت
💠حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفانی
📌 جلسه ۳
📆 پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
@dars_madras_emb
مداحی.mp3
14.12M
✨ مدح حضرت امیرالمومنین علیه السلام و روضه حضرت زهرا علیهاالسلام
🎙آقای احمد #نصراللهی
📆 شنبه 22 مهر 1402
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
💠 اهمیت قلائد الفرائد
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● مرحوم شیخ غلامرضای قمی که صاحب قلائد الفرائد است در درس شیخ حضور داشته است. مرحوم شیخ در اواخر عمرشان به دلیل بیحالی رسائل را به سبک سطح تدریس میکردند نه خارج و تقریباً همان مطالب را بیان میکردند و توضیح میدادند که ظاهرا در اواسط بحث انسداد از دنیا میروند که آخوند خراسانی نیز در آن بحث شرکت میکردند.
● مرحوم شیخ غلامرضای قمی در مواضع متعددی میفرماید: مرحوم شیخ در مجلس درس از این تعبیر استفاده کردند و ما آن را به فلان تعبیر تغییر میدهیم که من در نسخهای که از رسائل داشتم نقل به لفظهای ایشان را یادداشت کرده بودم و بسیار هم مفید بود.
● بحث قطع و ظن قلائد که ایشان در درس مرحوم شیخ حضور داشته بسیار خوب و مفید است و تفاوت بسیاری با قسمتهای دیگر همچون برائت و استصحاب و اشتغال دارد. با مقایسه ای که انجام داده بودم روشن است که قطع و ظن در مواضع بسیاری پختگی بیشتری دارد چون خود مرحوم شیخ بحث قطع و ظن را به شکل تفصیلی مطرح نموده و خود ایشان توضیحاتی را نسبت به کلماتشان مطرح نموده بودند لذا آن قسمتها شرح گونهای از خود مرحوم شیخ برای کلام خودشان محسوب میشود. کسانی که در درس استاد شرکت میکردند و این توضیحات را دریافت میکردند هر چند کلماتشان دقیقا کلمات مرحوم شیخ نباشد ولی برای فهم کلام شیخ سودمند است.
📆 درس خارج ؛ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
@madras_emb
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 ادامۀ تحصیل در حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف
📣 قابل توجه متقاضیان ادامۀ تحصیل در حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف:
۱. ان شاء الله چهارمین مرحلۀ آزمون کتبی در روز جمعه 12 آبان 1402 برگزار خواهد شد.
2. ماده امتحان در پایۀ هفتم تا دهم مقداری است که از سوی مرکز مدیریت به عنوان محدودۀ فقه و اصول(بر اساس نظام قدیم) اعلام شده است.
3. مواد امتحانی در پایه چهار تا شش به شرح زیر است:
پایه چهارم؛ شرح لمعه(ابواب طهارت، صلات و صوم) و اصول(بر اساس الموجز)
پایۀ پنجم ؛ شرح لمعه(ابواب طهارت، صلات و صوم، متاجر و نکاح) و جلد اول اصول الفقه مرحوم مظفر
پایۀ ششم : شرح لمعه(ابواب متاجر ، نکاح و ارث) و هر دو جلد اصول الفقه مرحوم مظفر.
@sanjeshelmi
💠 وجوب اجتهاد
❖ آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
● در رساله عملیّه مرحوم آسیّد عبدالهادی شیرازی آمده است: بعید نیست در این زمان اجتهاد وجوب عینی داشته باشد.
● این مسأله در آن زمان بود که اعلام نجف بودند، در این زمان که مجتهدین واقعی در حال انقراضاند، به طریق اولی وجوب دارد.
● اگر کسی استعداد اجتهاد داشته باشد، بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد، چون «من به الكفاية» نیست.
📚 جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۵۱۲
@madras_emb
🌹 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن
بر قلب زار و زخمی زهرای مرضیه
چون ذکرِ یاحسین، دمی دلنواز نیست
هر قدر هم که روضه بخوانیم، روضه ای...
مانند سوز تشنگی اش، جان گداز نیست
🔆 قرائت زیارت عاشورا و روضه حضرت سیدالشهداء علیه السلام
⏱ هر روز صبح، راس ساعت ۶
🕌 مدرس فقهی امام محمدباقر علیه السلام
@madras_emb
و لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصارُ. (سوره ابراهیم؛ آیه۴۲)
🏴 تا نیایی گره از کار بشر وا نشود
أَيْنَ المُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ
أَيْنَ المُنَتَظَرُ لاِقامَةِ الاَمْتِ وَالعِوَجِ
أَيْنَ المُرْتَجى لاِزالَةِ الجَوْرِ وَالعُدْوانِ
أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ المُعْتَدِينَ
أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِرْكِ وَالنِّفاقِ
أَيْنَ مُبِيدُ أَهْلِ الفُسُوقِ وَالعِصْيانِ وَالطُّغْيانِ
أَيْنَ حاصِدُ فُروعِ الغَيِّ وَالشِّقاقِ
أَيْنَ طامِسُ آثارِ الزَّيْغِ وَالاَهْواءِ
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@madras_emb
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
◾️باتوجه به تعطیلی حوزه علمیه بمناسبت جنایات رژیم غاصب اسرائیل، دروس مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام امروز (۲۶مهر) تعطیل میباشد.
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
#کتاب_استناد
💢 سبک نگارش تهذیب
شیخ طوسی تصمیم داشته کتابی "فقهی استدلالی" در شرح کتاب مقنعه* بنویسد؛ اما پس از تالیف بخش زیادی از کتاب طهارت، از آن تصمیم برگشته و این رویکرد را پیش گرفته که بر پایه کتاب مقنعه، یک جامع حدیثیِ دربردارنده احادیث فقهی تالیف کند.
* المقنعه مهمترین اثر فقهی شیخ مفید و دربردارنده فتاوی ایشان در بیشترِ ابواب فقهی است.
📚 استناد؛ ص۸۹
@madras_emb
🔔 شرح باب حادی عشر
✔️به فضل الهی ادامه بحث شرح باب حادی عشر
🎙استاد حاج آقا ولی الله شریفانی
📆 پنجشنبه ها؛ ساعت ۸ صبح
📍مدرس ۷
📎دریافت صوت: @dars_madras_emb
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 عقوبت دنیوی
❖ آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
● مرحوم میثمی عراقی در «دارالسلام» نوشتهاند: حدود سال ۱۲۸۶ قمری در سنواتی که ساکن نجف بودم، وضع معیشتم بسیار دشوار شد. یکی از آشنایان به من گفت: چرا شما وضعتان را به آقایان علماء بازگو نمیکنید؟ گفتم: من اگر بگویم و پاسخ منفی بشنوم، از آبرویم مایه گذاشتهام و این خلاف شرع است.
● آن شخص اصرار کرد و گفت که عدم اظهار خلاف شرع است، زیرا خانوادهات در مضیقه هستند و دلایلی بر حرمت در مضیقه بودن عائله آورد.
● وقتی تسلیم شدم، اسم چند نفر از آقایان را ذکر کرد و من دلایلی بر عدم درخواست از آنها ذکر کردم. در نهایت اسم یکی از آقایان را ذکر کرد و گفت که اخیراً برای او وجه معتنابهی آمده و اگر به او مراجعه کنیم، دست خالی برنمیگردیم.
● قبول کردم و کتابی را که تألیف کرده بودم، به آن آشنا دادم تا به آن آقا بدهد و در نامه نیز نوشتم: شما از مرتبه علمی من آگاه هستید ولی احتیاطاً کتاب خودم را نیز فرستادم تا ملاحظه کنید و همین که تاکنون به شما مراجعه نکردم، نشانگر استیصال و استحقاقم است و ضرورت مرا به این کار وادار کرده است.
● نامه و کتاب را به آن شخص دادم و او نزد آن عالم رفت. وقتی کتاب را به او داد، آن را جلوی خود گذاشت و نامه را خواند و گفت: در مقام علمی ایشان شکی نیست و استحقاق وی نیز محرز است. خدا به او كمک کند.
● آن واسطه وقتی این جواب را برای من نقل کرد، گویا کوه را بر سر من کوبیدند. من پیوسته خودم را برای این کار توبیخ میکردم. این ماجرا آرامش را از من گرفت. با خود گفتم به حرم حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) مشرّف شوم و با حضرت درد دل کنم.
● به حرم رفتم و به حضرت عرض کردم: شما به ماجرای من و این آقا واقف هستید. اگر مراجعه من به او خلاف بوده، من استحقاق تنبیه دارم و برای آن آمادهام. اما اگر من تقصیری نداشتم و این آقا کوتاهی کرده، من حرفی ندارم و هر جور صلاح میدانید، خودتان مؤاخذه کنید.
● بعد از توسل به خانه رفتم و خوابیدم. در خواب دیدم که از نجف به سمت کوفه بیرون میروم و حضرت امیر (علیهالسلام) با جمعی از کوفه به سمت نجف تشریف میآورند و من به حساب این که از حضرت دلخور بودم، از وسط راه کنار رفتم ولی زیر چشمی حرکات حضرت را از نظر میگذراندم. دیدم حضرت مسیرش را تغییر داد و به سمت من آمد و فرمود: به تو نمیدهند؟ من میدهم. سپس پولی را به من داد دوباره فرمود: به تو نمیدهند؟ من میدهم و دوباره مشتی دیگر پول به من داد. باز فرمود: به تو نمیدهند؟ من میدهم و مشتی دیگر داد. همینطور عرض کردم: کفایت کرد. فرمود: باز میدهم، باز میدهم و پیوسته پول داد.
● از خواب بیدار شدم. بعد از نماز عشاء به حرم رفتم و بعد از خروج آن شخص را دیدم که گفت: خبر داری فلانی سکته کرده و زبانش بند آمده است؟ برای معالجه او بسیار خرج کردند ولی مؤثر واقع نشد و درس و بحث آن عالم تعطیل شد تا این که از دنیا رفت.
● چند روز بعد وکیل میرزای شیرازی نزد من آمد و گفت: از طرف میرزا این پول برای شما فرستاده شده است. چند روز بعد باز از طرف میرزا پولی به دست من رسید، باز چند روز بعد از طرف میرزا مبلغ دیگری فرستاده شد. پیوسته این مبالغ با فاصله زمانی از طرف میرزا به دست من میرسید. من فهمیدم که حواله حضرت به وسیله میرزای شیرازی به دست من میرسد.
● با خودم فکر کردم شاید این مبالغ قطع شود و چون وقت معیّن و مرتّبی نداشت. به حرم رفتم و به حضرت عرض کردم: حالا که عنایت فرمودید، این احسان را شهریه و ثابت و باقی قرار دهید. چند روز بعد وکیل میرزا نزد من آمد و گفت: از طرف میرزا برای شما مقرّری به صورت شهریه قرار داده شد.
● مرحوم میثمی افزوده است: الان هم که در تهران هستم و خانوادهام در نجف، همچنان این شهریه پیوسته به ما پرداخت میشود و قطع نشده است.¹
.............................................
1. «دارالسلام» عراقی، ص ۴۸۰
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۴۳۱
@madras_emb
🔅قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله: یَا أَبَا ذَرٍّ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاكَرَةِ الْعِلْمِ خَیْرٌ لَكَ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ صِیَامٍ نَهَارُهَا وَقِیَامٍ لَیْلُهَا.
❇️ جلسه علمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
📖 موضوع: صلاة جماعت
📆 جمعه ۲۸ مهر
🕰 ساعت ۲۰
در دفتر معظم له برگزار می گردد.
اساتید و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند.
📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
@madras_emb
◾️إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
استاد گرانقدر جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای گنجعلی (زید عزه)
رحلت برادر عزیزتان را محضر جنابعالی تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان غفران و رضوان، و برای بازماندگان صبر و اجر بیکران مسالت داریم.
خداوند روح آن عزیز را با ائمه طاهرین علیهم السلام محشور گرداند و به شما صبر و اجر عطا فرماید.
رحم الله من یقرء الفاتحه مع الصلوات
🚩 السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا أهلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ
شکر خدا را که در پناه حسینیم
عالم از این خوبتر پناه ندارد
📿 توسل به انوار مقدّسه چهارده معصوم علیهم السلام
⏱ شنبهها ، ساعت ۱۰:۵۰
📍مدرس ۱ (حسنیّه حضرت امالائمه علیهاالسلام)
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 درمان وسواس
❖ آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
● وسواس، بیماری عجیبی است! آقای حاج آقا نصرالله شاهآبادی میگفت: آقای خویی میگفت: گاهی وسواس به جایی میرسد که وسواسی سرش به ته حوض میخورد، ولی میگوید: من در آب نرفتم! من به ایشان عرض کردم: آقا، چطور ممکن است؟ آقای خویی گفت: «خود من اینجور بودم. سرم به ته حوض میخورد، ولی باورم نمیشد که غسل محقق شده باشد».
● آقای جلیلی کرمانشاهی از پدرش، مرحوم شیخ هادی، نقل میکرد: در نجف در زمان حیات میرزای رشتی، شخصی به نام ملا هادی بود که وسواس در غسل داشت. در آب فرو میرفت، ولی میگفت غسل محقّق نشد.
● سرانجام نزد میرزای رشتی میرود و میگوید که موقع غسل نیّتم نمیآید. میرزای رشتی میگوید: «احتیاج به نیّت ندارد. تو بدون نیّت غسل کن؛ گناهش به گردن من».
● آن شخص اوقاتش تلخ میشود که این چه حرفی است که بدون نیّت غسل کن! لذا از میرزای رشتی نزد مرحوم آخوند خراسانی شکایت میکند. مرحوم آخوند در زمان میرزای رشتی از نظر حوزه تدریس استقلال کامل داشت. وقتی قضیه را برای آخوند بیان میکند، ایشان میفرماید: «پیش خداوند گردنی کلفتتر از گردن میرزا نیست. اگر ایشان به گردن گرفته، تو بدون هیچ دغدغهای بینیّت به جا بیاور!».
● آن شخص اوقاتش بیشتر تلخ شد که آقایان او را مسخره کردهاند. بعد از آن برای غسل داخل آب میشد و پیوسته در آب فرو میرفت و بیرون میآمد و این کار را بارها تکرار کرد و سرانجام بر سر خود زد و غش کرد.
● آن شخص گفته بود: در حال غشوه دیدم حضرت امیر (سلام الله علیه) بالای گنبد است. به حضرت ملتمس شدم که به دادم برسید که مُردم. آن حضرت اشارهای کرد و من بلافاصله بالای گنبد مقابل آن حضرت قرار گرفتم. از وضع خودم به آن حضرت شکایت کردم. حضرت فرمود: ما با شما چه کنیم؟ ما که شما را به این آقایان ارجاع میکنیم، ولی شما از اینها قبول نمیکنید! از خواب بیدار شدم و تسکین پیدا کردم.
📚 جرعهای از دریا؛ ج ۴؛ ص ۴۳۶
@madras_emb
💠 جامعترین حاشیه بر مکاسب
❖ آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
● از نظر تحقیق، بهترین و محققانهترین حواشی مکاسب، حاشیه مرحوم آخوند است که از جهت تحقیق در لبّ مطالب خیلی مفید است.
● از نظر تدقیق مطالب، حاشیه میرزا محمد تقی شیرازی بر همه مقدم است، چون ریزه کاریهای مطالب را خیلی خوب بیان کرده است.
● ولی مجموعاً جامعترین حواشی، حاشیه مرحوم سید محمد کاظم یزدی است؛ زیرا در عمده مباحث، حاشیه دارد و از نظر تتبع بلا اشكال مقدم است، از نظر تحقیق، جنبههای فقاهی قوی دارد و روایات و اقوال را درست و جالب نقل میکند و بر کلمات قوم هم تسلط کافی دارد.
📚 جرعهای از دریا؛ ج۲؛ ص ۴۴۸
@madras_emb
🌹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ الْهادِي الْمُهْتَدِي
✨ جشن میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام
🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای شربتداران
📆 زمان: سه شنبه ۲ آبان
🕰 ساعت ۱۰:۴۵ تا ۱۱:۱۵
📍مکان: مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛ مدرس ۱
@madras_emb
🔆 پاداش کم کردن شرّ دشمنان اهلبیت (علیهم السلام) از سر شیعیان در کلام امام حسن عسکری (علیه السلام)
وَ قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَنْ كَانَ هَمُّهُ فِي كَسْرِ اَلنَّوَاصِبِ عَنِ اَلْمَسَاكِينِ مِنْ شِيعَتِنَا اَلْمُوَالِينَ حَمِيَّةً لَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ يَكْسِرُهُمْ عَنْهُمْ وَ يَكْشِفُ عَنْ مَخَازِيهِمْ وَ يُبَيِّنُ عَوَارَهُمْ وَ يُفَخِّمُ أَمْرَ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ جَعَلَ اَللَّهُ تَعَالَى هِمَّةَ أَمْلاَكِ اَلْجِنَانِ فِي بِنَاءِ قُصُورِهِ وَ دُورِهِ يَسْتَعْمِلُ بِكُلِّ حَرْفٍ مِنْ حُرُوفِ حُجَجِهِ عَلَى أَعْدَاءِ اَللَّهِ أَكْثَرَ مِنْ عَدَدِ أَهْلِ اَلدُّنْيَا أَمْلاَكاً قُوَّةُ كُلِّ وَاحِدٍ يَفْضُلُ عَنْ حَمْلِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرَضِينَ فَكَمْ مِنْ بِنَاءٍ وَ كَمْ مِنْ نِعْمَةٍ وَ كَمْ مِنْ قُصُورٍ لاَ يَعْرِفُ قَدْرَهَا إِلاَّ رَبُّ اَلْعَالَمِينَ.
📚 الاحتجاج؛ ج۱؛ ص۱۹
از امام عسكرى عليه السّلام نقل است كه فرمودند: حضرت صادق عليه السّلام فرمودند:
هر كه تمام كوشش و تلاشش اين باشد كه شرّ دشمنان ما را از سر دوستان ناتوان ما كوتاه كند و ما را در شكست و كشف نقائص و نقاط ضعفشان يارى و حمايت نموده، و مقام پيامبر خدا و اهل بيت پاكش را تجليل و تعظيم نمايد، خداوند نيز به فرشتگان بهشت فرمان دهد كه در ساختن قصرها و عمارات ويژۀ او همّت گماشته، و به عدد هر سخنى كه با دشمنان خدا احتجاج مىكند، جمعى از فرشتگان مقتدر و توانا در بناى قصرهاى او كار و فعاليّت كنند، و آنقدر براى او عمارت و قصر مهيّا شود كه مقدار آن را جز خداوند متعال نمىداند!.
@madras_emb
🔆 جان به قربان کریمی که کرم زنده از اوست
قَالَ أَبُو هَاشِمٍ مَا دَخَلْتُ قَطُّ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ وَ أَبِي مُحَمَّدٍ علیهماالسلام إِلَّا وَ رَأَيْتُ مِنْهُمَا دَلَالَةً وَ بُرْهَاناً فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي مُحَمَّدٍ علیه السلام وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ مَا أَصُوغُ بِهِ خَاتَماً أَتَبَرَّكُ بِهِ فَجَلَسْتُ وَ أُنْسِيتُ مَا جِئْتُ لَهُ فَلَمَّا أَرَدْتُ النُّهُوضَ رَمَى إِلَيَّ بِخَاتَمٍ وَ قَالَ أَرَدْتَ فِضَّةً فَأَعْطَيْنَاكَ خَاتَماً وَ رَبِحْتَ الْفَصَ وَ الْكِرَاءَ هَنَّأَكَ اللَّه.
📚الخرائج و الجرائح؛ ج2؛ ص684
ابو هاشم مى گويد: هر وقت خدمت امام هادى و امام عسكرى- عليهما السّلام- مى رسيدم از آن بزرگواران نشانه و معجزهاى مى ديدم.
خدمت امام عسكرى- عليه السّلام- وارد شدم و خواستم از او چيزى بخواهم كه با آن، انگشترى درست كنم و به آن تبرّك جويم. نشستم و يادم رفت كه براى چه آمده ام. وقتى خواستم برخيزم و بروم، حضرت انگشترش را به من دادند و فرمودند: نقره اى مى خواستى پس به تو انگشتر داديم و يك انگشترى بهره بردى، خداوند گوارايت كند.
@madras_emb