و مداحی - Copy.mp3
18.52M
✨میلاد حضرت صاحب الزمان "عجل الله فرجه الشریف"
🎙 #مدیحه_سرایی آقای احمد نصراللهی
📆 پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
سخنرانی و .mp3
24.81M
✨ میلاد با سعادت حضرت بقیة الله الاعظم "عجل الله فرجه الشریف"
🎙 #سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدمحمدتقی موسوی
📆 پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
🔺 مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
#کتاب_استناد
💢 بررسی مشیخه هنگام اعتبارسنجی روایات
● درباره لزوم بررسی مشیخه هنگام اعتبارسنجی روایات، سه مبنا وجود دارد:
۱. مبنای اوّل: مشهور متأخّرین، بررسی و ارزیابی مشیخه را به عنوان بخشی از سند، حتّی در کتابهای مشهور، لازم میدانند.
۲. مبنای دوم: برخی میان کتابهای مشهور و غیر مشهور، فرق نمیگذارند و بررسی مشیخه را در کتابهای غیر مشهور، لازم میدانند.
۳. مبنای سوم: برخی بررسی مشیخه را مطلقاً لازم نمیدانند.
● بنا بر تحقیق، بررسی مشیخه تهذیبین مطلقاً لازم نیست؛ امّا بررسی مشیخه کتاب من لا یحضره الفقیه لازم است.
📚 کتاب استناد، ص۱۴۴
@ketabe_Estenad
📸گزارش تصویری جشن میلاد با برکت حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان "عجل الله فرجه الشریف"
🗓 پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
⬇️⬇️⬇️⬇️
#تدبر_فقیهانه
💠 تفسیر کراهت در امور عبادی
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● می گویند معنای مکروه، قلة الثواب است، به نظر این تفسیر صحیح نباشد.
فرض کنید روزهای هفته از نظر ثواب روزه گرفتن متفاوت باشد، ثواب روز جمعه خیلی بالاست، روز پنجشنبه یک مقداری کمتر و همینطور تدریجی کم می شود، آیا آنکه از همه کمتر است مکروه می شود؟
اینطور نیست که صرف اینکه یک فردی از افراد دیگر پایین تر است، این را مکروه تعبیر کنیم و بدون اینکه نهیی از طرف شارع وارده شده باشد، مکروه بدانیم.
● ما نمی خواهیم بگوییم در موارد کراهت صوم، قلّت ثواب محقق نیست، ما می گوییم تفسیر مکروه به قلّت ثواب صحیح نیست.
👈 به نظر می رسد مکروه عبارت از عملی است که مقرون به حزازتی است که آن حزازت سطح این عمل را پایین می آورد، یعنی مقتضی طبیعی برای ثواب هست اما چون آن شیء حزازت دارد و آن حزازت به مقداری نیست که موجب حرمت عمل شود، رتبه اش پایین می آید و به خاطر همان حزازت شارع نهی می کند.
● اینکه شارع از نماز در حمام و بستر رودخانه نهی کرده و فرموده جای دیگر بخوان، مرتبه این نماز بخاطر این حزازت پایین آمده، البته مساوی با عدم محض نیست، ثواب دارد ولی بخاطر حزازت ثوابش کم میشود و مکروه است.
📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص ۵۰-۵۱
@madras_emb