eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2هزار دنبال‌کننده
897 عکس
83 ویدیو
114 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مهمانی ماه خدا؛ مهمانی خون خدا 🔹 برگرفته از جلسات "خدا در معارف اهل بیت علیهم‌السلام"؛ جلسه اول؛ سه‌شنبه ۲۲ اسفند 🎙استاد حجة الاسلام و المسلمین سیدمحمدتقی موسوی @madras_emb
🌹 أكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
▪️مولای ما نمونه دیگر نداشته است روى سبط ابن الجوزي عن سويد بن غفلة قال : دخلت على علي عليه السلام يوماً وليس في داره سوى حصير رثّ ، وهو جالس عليه ، فقلت : يا أمير المؤمنين ، أنت ملك المسلمين والحاكم عليهم وعلى بيت المال ، وتأتيك الوفود ، وليس في بيتك سوى هذا الحصير شئ ؟ قال : يا سويد إن اللبيب لايتأثث في دار النقلة ، وأمامنا دار المقامة قد نقلنا إليها متاعنا ، ونحن منقلبون إليها عن قريب ! قال : فأبكاني والله كلامه. 📚تذكرة الخواص ص۱۱۰ (ط المجمع العالمي: ج۱؛ ص۴۷۰) سوید بن غفلة می‌گوید: روزی به محضر امیرالمؤمنین رفتم و دیدم در خانه‌اش جز یک حصیر مندرس چیزی نیست و بر روی همان نشسته است. گفتم: ای امیرمؤمنان، تو حاکم مسلمانانی و بیت المال در اختیار توست، و نیز مهمانان ویژه به حضورت می‌آیند، و آنگاه فرش خانه‌ات این است؟! حضرت فرمودند: «ای سوید، انسان عاقل در خانهٔ موقت، اثاثیه نمی‌چیند. اقامتگاه دائمی پیش روی ماست و رخت و اثاث خود را به آنجا فرستاده‌ایم، و به زودی به آن نقل مکان خواهیم کرد!» سوید گوید: این سخن مولا مرا به گریه انداخت. @madras_emb
💠 ابوالحسن را چگونه دیدی؟ تناول عبد الله بن أبزى خطام الجمل و کان کل من أراد الجد فی الحرب و قاتل قتال مستمیت یتقدم إلى الجمل فیأخذ بخطامه ثم شد على عسکر علی علیه السلام و قال: أضربهم و لا أرى أبا حسن ها إن هذا حزن من الحزن فشد علیه علی أمیر المؤمنین علیه‌السلام بالرمح فطعنه فقتله و قال قد رأیت أبا حسن فکیف رأیته و ترک الرمح فیه . 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید؛ ج۱؛ من أخبار یوم الجمل عبدالله بن أبزی، زمام شتر [عایشه] را گرفت (و در روز جمل، هر کس تصمیم به نبرد جدّی داشت و می‌خواست تا مرز مرگ بجنگد، به سوی شتر می‌شتافت و افسارش را می‌گرفت). ابن أبزی بر سپاه علی علیه‌السلام یورش برد و چنین رجز خواند: بر آنان ضربت می‌زنم و ابوالحسن را نمی‌بینم بدانید که این، غمی است از جمله غم‌ها. علی علیه‌السلام با نیزه بر او حمله برد و بر او نیزه‌ای زد و او را کشت و فرمود: "ابوالحسن را دیدی؟ او را چگونه دیدی؟!" و نیزه را در بدن او رها کرد. @madras_emb
🔆 شب نزول ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام أَبِی عَنْ سَعْدٍ عَنِ ابْنِ أَبِی الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَیْدِ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ صَالِحٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: ذُکِرَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ قَالَ مَا أَبْیَنَ فَضْلَهَا عَلَی السُّوَرِ قَالَ قُلْتُ وَ أَیُّ شَیْ ءٍ فَضْلُهَا قَالَ نَزَلَتْ وَلَایَةُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فِیهَا قُلْتُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ الَّتِی نُرَجِّیهَا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ قَالَ نَعَمْ هِیَ لَیْلَةٌ قُدِّرَتْ فِیهَا السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ قُدِّرَتْ وَلَایَةُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فِیهَا . 📚معانی الأخبار؛ ص ۳۱۶. فضل بن عثمان گوید: در محضر امام صادق علیه‌السلام آیه «إنّا أنزلناهُ فی لیلةِ القدر» تلاوت شد، حضرت فرمودند: چه واضح است برتری این سوره بر سایر سوره ها. راوی گوید: عرضه داشتم: برتری آن در چیست؟ حضرت فرمود: ولایت امیر المؤمنین علیه السلام در آن نازل شده است. عرض کردم: در شب قدری که ما در ماه رمضان امید درک آن را داریم؟ فرمودند: آری. شبی که در آن، آسمان‌ها و زمین مقدّر شده و ولایت امیر المؤمنین علیه السّلام در آن مقدَّر و معیّن شده است. @madras_emb
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای افتتاح با صدای عبدالحی آل قمبر @madras_emb
💠 جلسات علمی مدرس فقهی امام محمد باقر "علیه‌السلام" در ماه مبارک رمضان 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🔹استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد شبیری 📆 ۲۴ الی ۲۹ ماه مبارک رمضان (۱۶ تا ۲۱ فروردین) ⏰ از ساعت ۱۷ 📍مدرس فقهی امام محمدباقر علیه السلام، مدرس یک ✔️ان شاءالله صوت جلسات در ایتا و تلگرام در کانال مدرس فقهی بارگزاری خواهد شد. @madras_emb
💠 ختم قرآن و هدیه به امام زمان در روایتی على بن مغيرة گويد: به امام کاظم علیه السّلام عرض كردم: پدر من از جدّ شما ‏پرسيده از ختم قرآن در هر شب، و جدّ شما فرموده بودند: هر شب ختم کن، و به او عرض كرده بود: در ماه رمضان چطور؟ فرموده بود: بله در ماه رمضان؛ و پدرم ‏چنين بود كه چهل بار قرآن را در ماه رمضان ختم می‌كرد و من نيز پس از پدرم (به همين اندازه‌) ختم مي‌كنم ‏گاهى بيشتر و گاهى كمتر، به اندازه فراغت و شغلم و به اندازه نشاط و كسالت، و چون روز عيد فطر شود يك ‏ختم آن را هديه به رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‌كنم، [و يكى را هديه به امير المؤمنين عليه السّلام] و يكى را هديه به حضرت فاطمه عليها‌السّلام، و همچنين براى هر يك از ائمه علیهم‌السّلام تا برسد به شما كه براى هر يك، يك ختم را هديه می‌کنم، و تا به‌حال چنين كرده‌ام، براى من در برابر اين عمل چه پاداشى هست؟ حضرت فرمودند: پاداش تو اين است كه روز قيامت ‏با ايشان باشى، گفتم: اللَّه اكبر! اين است پاداش من؟ تا سه بار فرمودند: آرى.‏ (الکافی؛ ج٢؛ ص۶١٨) 🔹 آیت الله العظمی شبیری زنجانی: در رابطه با این روایت نکته مهم این است که علی بن مغیره ختم قرآن را به امام وقت خویش هدیه می‌کند در حالیکه امامش زنده می‌باشد، و عمل او مورد تایید و تقریر امام علیه‌السلام ‏می‌شود. از همین روی خواندن قرآن و اهداء ثواب آن به وجود مقدّس امام زمان عجّل الله فرجه الشریف، یکی ‏از آداب منتظران در زمان غیبت ذکر شده است. البّته لازم به ذکر است که براساس روایات مأثور از اهل بیت علیهم السّلام، تلاوت قرآن باید همراه با تدبّر و ‏تأمل در آیات باشد. برخی از اصحاب مانند ابوبصیر که در ماه رمضان در یک شب ختم قرآن داشتند را امام ‏صادق علیه‌السّلام نهی فرمودند و ابوبصیر را به تأمل در آیات قرآن فرا خواندند. (الکافی؛ ج۲؛ ص۶١٧) @madras_emb
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وقتی پشت صحنه‌ها کشف شود 🔹 برگرفته از جلسات "خدا در معارف اهل بیت علیهم السلام" ؛ جلسه هفتم؛ دوشنبه ۲۸ اسفند 🎙استاد حجة الاسلام و المسلمین سیدمحمدتقی موسوی ▫️عَنِ الْحَسَنِ بْنِ سَعِيدٍ اللَّخْمِيِّ قَالَ: وُلِدَ لِرَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا جَارِيَةٌ فَدَخَلَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام فَرَآهُ مُتَسَخِّطاً فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى‏ إِلَيْكَ‏ أَنْ أَخْتَارُ لَكَ أَوْ تَخْتَارُ لِنَفْسِكَ مَا كُنْتَ تَقُولُ؟ قَالَ: كُنْتُ أَقُولُ يَا رَبِّ تَخْتَارُ لِي قَالَ فَإِنَّ اللَّهَ قَدِ اخْتَارَ لَكَ. قَالَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْغُلَامَ الَّذِي‏ قَتَلَهُ الْعَالِمُ الَّذِي كَانَ مَعَ مُوسَى ع وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَأَرَدْنا أَنْ يُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَيْراً مِنْهُ زَكاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً أَبْدَلَهُمَا اللَّهُ بِهِ جَارِيَةً وَلَدَتْ سَبْعِينَ نَبِيّاً. (📚 الكافي؛ ج‏۶ ؛ ص۶) @madras_emb
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد 📆 پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه اول @madras_emb
💢 الغاء خصوصیت و تنقیح مناط ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: این دو با هم فرق دارند. ● الغاء خصوصیت در جائی است که اگر جمله‌ای گفتند، به حسب متفاهم عرفی مثال فهمیده شود، گاهی با تناسب حکم و موضوع مثال فهمیده می‌شود. مثلا در جمله: «رجل شکّ بین الثلاث و الاربع» رجل را عرف مثال می‌فهمد یعنی مکلف این کار را بکند، اما در جهاد یا امور سخت که به حسب ارتکازات عرفیه بین زن و مرد فرق است، آنجا مثال نمی‌فهمد، تناسب حکم و موضوع دخالت دارد. ● اما تنقیح مناط اگر کسی احکام مختلف شرع مقدس را اطلاع داشته باشد مثلا از ۲۰ یا ۳۰ حکم قاعده ای مانند «من اتلف مال الغیر فهو له ضامن» را اصطیاد می کند، که این در روایتی نیست بلکه یک تکه در یک روایت و تکه دیگر در روایت دیگری گفته شده است که از ملاحظه مجموع استفاده می‌شود که اتلاف مال غیر ضمان می‌آورد. پس تنقیح مناط به متخصص فن و مطلع به مبانی مختلف شرع مربوط می‌شود. 📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص۶۳ @madras_emb
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد 📆 جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه دوم @madras_emb
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد 📆 شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه سوم @madras_emb
💠 ۲۷ ماه مبارک رمضان، سالروز وفات إحیاگر تشیع علوی، شیخ الاسلام علامه مجلسی "قدّس سرّه" ❖ مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی: در کتاب "بحارالأنوار" بقدرى آموزش عقايد وجود دارد، كه با وجود آنها از رفتن به در خانه ديگران بى‌‏نياز مى‌‏باشيم! 📚 شرح حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنی، ص۲۳ @madras_emb
💠 باب الائمه ❖ روزی صاحب جواهر الكلام در مجلس درس خود فرمود : دیشب در خواب دیدم در مجلس بزرگی وارد شدم که در آن جمعی از علمای بزرگ بودند. دربانی جلوی در بود. اجازه خواستم و وارد شدم. دیدم بسیاری از علمای پیشین و پسین حاضر بودند و علامه مجلسی در صدر مجلس نشسته بود. با تعجب از دربان پرسیدم که با وجود آن همه عالم نامدار، چرا علامه مجلسی صدرنشین مجلس است؟ پاسخم داد: چون او نزد ائمه به باب الأئمة معروف است، زیرا او در میان شیعیان سنت چاووش را برای زائران برقرار کرده است. شاید منظور از چاووش انبوه تألیفات او باشد و منظور از زائران کسانی باشند که بخواهند به حریم آستان ائمه معصومین علیهم‌السلام نائل شوند. 📚 جرعه ای از دریا، ج۲، ص۴۲۴ @madras_emb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 علّامۀ مجلسی و جریان انحرافی متصوفه 🔺از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی «مدّ ظلّه» (به‌مناسبت ۲۷رمضان المبارک، سالروز وفات علامه محمد باقر مجلسی (رضوان الله علیه) م۱۱۱۰ق] @zanjani_net
k2_attachments_ketab-aaref-va-soofi.pdf
9.82M
📙 عارف و صوفی چه می‌گویند 🔹مولف: آیت الله حاج میرزا جواد آقا تهرانی رضوان الله تعالی @madras_emb
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد 📆 یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه چهارم @madras_emb
17.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 فداک یا رسول‌ الله صلی‌الله‌علیه‌وآله @madras_emb
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد 📆 دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه پنجم @madras_emb
🔆 رعایت حق در سیره پیامبر صلوات‌الله‌علیه‌وعلی‌آله عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، عَنْ أَبِیهِ ؛ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ، عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ، عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ، عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ علیه السلام، قَالَ: «أَتَی النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله رَجُلاَنِ: رَجُلٌ مِنَ الاْءَنْصَارِ، وَ رَجُلٌ مِنْ ثَقِیفٍ، فَقَالَ الثَّقَفِیُّ: یَا رَسُولَ اللّهِ، حَاجَتِی، فَقَالَ: سَبَقَکَ أَخُوکَ الاْءَنْصَارِیُّ، فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللّهِ، إِنِّی عَلی ظَهْرِ سَفَرٍ، وَ إِنِّی عَجْلاَنُ، وَ قَالَ الاْءَنْصَارِیُّ: إِنِّی قَدْ أَذِنْتُ لَهُ، فَقَالَ: إِنْ شِئْتَ سَأَلْتَنِی، وَ إِنْ شِئْتَ نَبَّأْتُکَ؟ فَقَالَ: نَبِّئْنِی یَا رَسُولَ اللّهِ. فَقَالَ: جِئْتَ تَسْأَلُنِی عَنِ الصَّلاَةِ، وَ عَنِ الْوُضُوءِ، وَ عَنِ السُّجُودِ. فَقَالَ الرَّجُلُ: إِی وَ الَّذِی بَعَثَکَ بِالْحَقِّ. فَقَالَ: أَسْبِغِ الْوُضُوءَ، وَ امْلاَءْ یَدَیْکَ مِنْ رُکْبَتَیْکَ، وَ عَفِّرْ جَبِینَکَ فِی التُّرَابِ، وَ صَلِّ صَلاَةَ مُوَدِّعٍ.... 📚الکافی؛ باب فضل الحجّ و العمرة و ثوابهما؛ ج۸، ص۲۰۴ مردی از بنی ثقیف و مردی از انصار نزد پیامبر آمدند. مرد ثقفی عرض کرد: ای رسول خدا، حاجتی دارم. رسول خدا فرمودند: برادر انصاری ات پیش از تو خواهان پاسخ به حاجتش است. سپس مرد ثقفی گفت: ای پیامبر خدا! من آماده سفرم و عجله دارم. آن مردی که از انصار بود گفت: من اجازه دادم. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر می‌خواهی سؤالت را بپرس و در غیر این صورت من آغاز کنم. مرد ثقفی گفت: شما بگویید. پیامبر فرمود: نزد من آمده ای تا درباره نماز و رکوع و سجود و وضو سؤال کنی. آن شخص ثقفی گفت: قسم به خدایی که تو را به حق به پیامبری مبعوث کرده است، بله همین طور است. پیامبر فرمود: به کمال وضویت را بگیر، و زانوهایت را با دستانت بگیر [رکوع کن] و پیشانی ات را به خاک بمال و نماز وداع کننده را بخوان... حدیث ادامه دارد... @madras_emb