eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 راه حضور قلب در دستورات شریعت آمده پنج دقیقه قبل از نماز بنشینید تا از دل‌مشغولی‌های روزانه و چیزهایی که در طول روز با آن درگیر بودید، رها شوید و در وقت نماز، درگیر نباشید. 🗂 جلسه۶۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فلسفه تکرار نماز یکی از فلسفه‌های تکرار روزانه نماز این است که در دل این تکرارها ارتباط وجودی با خدا برقرار کنیم و به احساس حضور برسیم. 🗂 جلسه۶۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
💠این که می گوییم پیغمبران اشرف انسان‌ها هستند به خاطر روح منفوخ است و پیغمبر اکرم به خاطر شکوفایی روح منفوخ، اشرف پیغمبران است. ✅ به تعبیر دیگر معراجی که حضرت خاتم رفت (معراج یعنی همان توحید)، توحیدی را که حضرت خاتم پیدا کرد به صورتی که حتی حضرت جبرائیل که عقل کل عالم است دیگر با آن حضرت نتوانست حرکت بکند. آن حضرت تا جایی بالا رفت که صدای تسبیح خداوند تبارک و تعالی را شنید و بالاتر از آن. ✅ این صعود پیغمبر اکرم یعنی ⬅️ به معرفت رسیدن و این توحید، نصیب کسی نشد. ❗️ البته توهم نشود که این توحید نصیب پیغمبر اکرم شد به ما چه مربوط! ما امت او هستیم و همان توحید را می توانیم پیدا کنیم. ✅ آن جایی که پیغمبر اکرم قدم نهاده است امت هم می تواند قدم بگذارد. 🔰 معنی امت، همین است؛ یعنی اگر آن را امام و پیشوای خود قرار داد و در مسیر او حرکت کرد و اوامر او را اطاعت کرد و نواهی او را ترک کرد، مستحبات را به جا آورد مکروهات را ترک کرد، به همانی که پیغمبر رسیده است، به نزدیک آن می‌رسد ،نه این که نرسد. ♻️ مثل معلمی که درس می‌دهد، شاگرد خوبی که فهمید، خوب گوش داد، دقت کرد و دستور العمل‌های معلم را از جمله تمرین‌ها و سفارشات و توصیه‌هایی که دارد، را انجام داد ⬅️ قهراً روزی معلم خواهد شد. حالا اگر فرض بفرمایید معلمش بسیار والا بود و این شاگرد نتوانست به مقام علمی او برسد به نزدیکی‌های او می‌رسد خواهی نخواهی. چون معنی ندارد شاگرد باشد و درسی را که معلم می‌دهد، بفهمد؛ یعنی از آن روحی که معلم می‌دمد، استفاده نکند، حتماً استفاده می‌کند. ✅ امت هم به اندازه‌ای که از خداوند تبارک و تعالی و از پیغمبر اکرم متابعت کرد و فرمایشات آن حضرت را به کار بست به همان اندازه، شکوفا می‌شود و لذا می‌بینیم اصحاب خوب پیغمبر اکرم به همان معرفت رسیدند منتها کم و بیش. ✅ البته چون معرفت غیر متناهی است هر کس به جایی می‌رسد و در حدی سیر می‌کند. 💠 منظور این است که معرفت پیغمبر اکرم کل معارف بود و به درجه‌ای رسید که «آسمان بار امانت نتوانست کشید» یعنی زمین و آسمان نتوانستند آن امانت را قبول کنند؛ یعنی روح منفوخ را نتوانستند دارا باشند. روح منفوخ مضاف به یای متکلم است یعنی توحید این چنینی نصیب آسمان و زمین نیست. ✨ ‏ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و ششم🔰 🔹در بیان رسول الله آمده است: "انّ‏ لربّكم فى ايّام دهركم نفحات رحمته‏ الا فتعرضعوا لها." گاهی دل بسیار مایل است، این حالت، وقت وزیدنِ نسیم الهی از گلشن قدس است. 🔅نفحات الهی یعنی لحظه‌هایی که انسان احساس می‌کند دل به صورت عجیبی معنوی است، گویا از آن طرف نسیمی به دلش می‌وزد، این نسیم، نفحه نام دارد. ✅ در ماه رمضان این نسیم‌ها بسیار می‌وزد، مثلا در دل سحرگاه، ناگهان حال خوبی برای انسان به وجود می‌آید. ⬅️ پیامبر ص می‌فرمایند وقتی چنین لحاظاتی پدید آمد و نسیمی الهی وزید، خودتان را در معرض قرار دهید و حال خوش را ادامه دهید و زود از آن حال خارج نشوید. گاهی برای انسان حال خوشی ایجاد می‌شود ولی می‌گوید الان بروم به فلان کارم برسم! ❌ در حالی که الان زمان رسیدن به آن کار نیست. الان که این نسیم آمده‌است، استفاده کن، ادامه بده بگذار به جانت بخورد. ⬅️ یکی از شرایطی که نسیم‌های الهی را پدید می‌آورد، شنیدن صدای زیبا همراه با مضمون متعالی است. ابن سینا در نمط نهم اشارات، تاثیر شنیدن صدای زیبا همراه با مضمون متعالی را توضیح داده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 احوال خوش 🍂کسی که ایمان دارد اما طبق ایمان عمل نمی‌کند بلکه خلاف آن را عمل می‌کند، درمی‌یابد روح ایمان از او جدا شده و دچار شک و تردید و دودلی می‌گردد. ✔️ به هر چیزی که ایمان داری، عمل کن و خلاف نکن. 🔹غیبت را کنار بگذار؛ 🔹خوش‌دلی را همیشه داشته باش؛ 🔹نماز بخوان و روزه بگیر؛ 🌤 یقینا خواهی دید دل، دم‌به‌دم محکم می‌شود و سوانح و احوال خوش برایت روی می‌دهد. 🗂 جلسه ۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 خلاف نکن! 🍂 اگر خلاف ایمانت عمل کنی، نورانیت از تو گرفته می‌شود. 🌤 اما اگر بر اساس ایمانت عمل کنی و این نورانیت را ادامه دهی، ارتباط با اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین را ادامه دهی، قطعاً به نتیجه می‌رسی. البته به این شرط که همراه آن خلاف نباشد. ✔️ خلاف نکن، ببین دلت چقدر محکم می‌شود! 🗂 جلسه ۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌱 ولكن به حكم محكمِ «فاقرءوا ما تيسر من القرآن» ✨آب دريا را اگر نتوان كشيد ✨هم به قدر تشنگى بايد چشيد بلى زبان سوز و گداز تشنگان وادى عشق است كه: 💧مرا تا جان بود در تن بكوشم 💧مگر از جام او يك جرعه نوشم 🔺 ابد در پيش است و انسان در اين سراى نوش و نيش سازنده خويش. 🔺علم و عمل جوهرند و مقوم گوهر آدم . 🔺همانطور كه كردار را در نشئه صورى مادى وى، نمودى عرضى است، آن را در صقع نفس ناطقه نيز وجودى جوهرى است. لذا: 🌾چون سجودى يا ركوعى مرد كِشت 🌾شد در آن عالم سجود او بهشت 🌾چون كه پريد از دهانش حمد حق 🌾مرغ جنت ساختش رب الفلق 🌾چون ز دستت رست ايثار و زكات 🌾كشت اين دست آن طرف نخل و نبات 🌾چون ز دستت زخم بر مظلوم رست 🌾آن درختى گشت از آن زقوم رست 🌾چون ز خشم آتشْ تو در دل‌ها زدى 🌾مايه نار جهنم آمدى 🌱قرآن مجيد كه فصل خطاب و معيار حق است در قلب مبارك آن كه سوره عظيم الشأن يس است اين سر مستتر مسطور و مكنون است كه «و لا تجزون الا ما كنتم تعملون» به لحاظ امتثال مثال آن جناب اين فصول كه هر يك خود اصلى از اصول است، به تقليد ارباب تحقيق به رشته تحرير درآمد كه شايد مجاز، قنطره حقيقت شود وگرنه آنچه را كه اصحاب ذوق و شهود چشيده اند، از اظهار آن براى مثل منى دم در كشيده‌اند. 🕊بالاخره ما هم خدايى داريم و آخرين شفيع ارحم الراحمين است. ۲۵ ذى الحجة ۱۳۹۷ ه.ق | حسن حسن زاده آملى https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▫️ قسمت هفتم یکی از مباحث مهم در ساحت اجتماعی دین، دسته بندی‌های اجتماعی است. 🔹️ در آیات ابتدایی سوره بقره، که شش ماه پس از هجرت و تشکیل جامعه اسلامی‌‌ نازل شده است، افراد جامعه به سه دسته تقسیم می‌شوند: 1️⃣ مومنان و متدینان 2️⃣ کافران و مشرکان 3️⃣ منافقان ▪️قرآن در توصیف دسته اول می‌فرماید: این کتاب، هدایت است برای متقین، آنانی که ایمان به غیب دارند و نماز را اقامه می‌کنند و اهل زکاتند و از آنچه روزیشان کرده‌ایم، انفاق می‌کنند.خداوند سبحان نیز هدایت خود را به آنها ارزانی می‌دارد. ▪️در مقابل این طبقه، دسته دوم قرار دارند که قرآن آنها را چنین توصیف می‌کند: اگر آن‌ها را انذار دهی یا ندهی، ایمان نمی‌آورند زیرا بر دل‌ها و گوش‌هایشان مهر خورده شده و برچشم‌هایشان پرده افتاده و برایشان عذاب عظیم است. ▪️امادسته سوم که قرآن کریم بر آن‌ها تاکید بسیار دارد، منافقان هستند. این دسته، با اینکه ظاهراً مومن هستند اما در باطن کافرند؛ در صحنه اجتماعی در جبهه مسلمانان و مومنان هستند اما در عمل، در امورات دین، رخنه ایجاد می‌کنند. گاهی در جنگ به نفع دشمن رفتار می‌کنند، گاه جاسوسی می‌کنند، گاه نفوذ می‌کنند و به مومنان نسبت افراطی و غیر عاقل و ... می‌دهند. معیار واضح شناخت منافقین، زیر سوال بردن بینات دین از قبیل نماز، روزه، حجاب، استکبار ستیزی، ایستادگی در برابر ظلم است. 🔸️ باید توجه داشت که اساس این دسته بندی‌ها همان مساله ایمان و کفر است. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل
اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِاَنَّ لَكَ الْحَمْدَ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ الْبَديءُ قَبْلَ كُلِّ شَيء، وَاَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، وَ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، الَّذي لا يُذِلُّكَ شَيءٌ، وَ اَنْتَ كُلَّ يَوْم في شَاْن، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، خالِقُ ما يُري وَ ما لايُري، الْعالِمُ بِكُلِّشَيء بِغَيْرِ تَعْليم، اَسْئَلُكَ بِآلائِكَ وَ نَعْمآئِكَ، بِاَنَّكَ اللهُ الرَّبُّ الْواحِدُ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اَنْتَ اللهُ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، الْوِتْرُ الْفَرْدُ الأَحَدُ الصَّمَدُ، الَّذي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ، وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اللهُ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، اللَّطيفُ الْخَبيرُ، الْقآئِمُ عَلي كُلِّ نَفْس بِما كَسَبَتْ، الرَّقيبُ الْحَفيظُ، وَاَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اللهُ الأَوَّلُ قَبْلَ كُلِّ شَيء، وَ الأخِرُ بَعْدَ كُلِّشَيء، وَ الْباطِنُ دُونَ كُلِّشَيء، الضّآرُّ النّافِعُ الْحَكيمُ الْعَليمُ، وَ اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ اَنْتَ اللهُ لااِلـهَ اِلاّاَنْتَ، الْحَيُّ الْقَيُّومُ، الْباعِثُ الْوارِثُ، الْحَنّانُ الْمَنّانُ، بَديعُ السَّمواتِ والأَرْضِ، ذُو الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ، وَ ذُو الطَّولِ وَ ذُو الْعِزَّةِ وَ ذُو السُّلْطانِ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ اَحَطْتَ بِكُلِّشَيء عِلْماً، وَ اَحْصَيْتَ كُلَّ شَيء عَدَداً، صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حدیثی از امام حسن عسکری علیه‌السلام حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيُّ ع قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ ع عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى‏ سخت تر از یتیم جدا شده از پدر، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمی‌داند. آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن عالمان شیعه جای دارد. آگاه باشید، هرکس وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد، در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود. 📔 بحارالانوار. جلد ۲. ص۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نمونه‌هايی از مقامات عرفانی بانوان زنانی كه دارای ذوق عرفانی بوده‌اند و آن ذوق توسط اسلام شكوفا شده و جملات و كلمات بلند عرفانی گفته و يا اشعاری سر داده‌اند در تاريخ فراوان است كه برای نمونه به چند مورد اشاره می‌شود: 🌱 رابعه شاميه همسر احمد بن ابی الحواری است، فضيلت و كرامت اين بانو قابل انكار نبود، همسرش می‌گفت: وقتی سفره غذا گسترده می‌شد، رابعه به من می‌گفت: بخور «فانّها ما نضجت الّا بالتسبيح» اين غذا با تسبيح پخته شده است. ❓بايد ديد كه منظور از اين جمله چيست؟ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و هشتم🔰 🔹از آنجا که ما فوق همه اسباب يگانه سببى قرار دارد كه پديد آورنده اسباب و مسبب آنها است، ⬅️ بر انسان لازم است كه در برابر آن مسبب الاسباب، تسليم و خاضع گردد واين كه مى‏ گوئيم : 🔅توحيد يگانه اساس و پايه دين اسلام است🔅 همين است. 🔹از اينجا روشن مى‏ گردد كه ✔️حفظ كلمه توحيد و ✔️تسليم خدا شدن و ✔️رضاى خدا را در زندگى طلب كردن ⬅️ بر طبق جريان همه اسباب قدم برداشتن است و نيز دادن حق هر يك از آن سبب‏ ها است. يك فرد مسلمان با اعتقادش به توحيد و لوازم آن، ✔️هم شرك نورزيده ✔️و هم نسبت بحق هيچ يك از اسباب مرتكب غفلت نشده، 🌀پس يك فرد مسلمان هدفها و اغراضى دنيايى و آخرتى دارد 🌀 و يا به عبارت ديگر: ✔️هم ماديات هدف او است ✔️و هم معنويات لكن نسبت به هر يك از آن اهداف، آن مقدار اعتنا مى‏ ورزد كه بايد بورزد (نه كمتر و نه بيشتر) و به همين جهت است كه مى‏ بينيم اسلام ✔️هم خلق را به توحيد و انقطاع از هر چيز و اتصال به خداى تعالى و اخلاص براى او و اعراض از هر سببى غير او دعوت مى‏ كند، ✔️و هم در عين حال به مردم دستور مى‏ دهد كه از نواميس حيات پيروى كنند و مطابق مجراى طبيعت قدم بردارند، (بخورند، بنوشند، مداوا كنند، كشت و زرع نمايند، ازدواج كنند و ...). 🔹و همين جا است كه فساد يك توهم ديگر، روشن مى‏ شود؛ و آن این که: 🔻حقيقت دين؛ تنها اقامه عدالت در اجتماع است و مسائل عبادتى، فروعات آن غرض است.🔺 ☘ ترجمه المیزان. جلد ۴. صفحه ۱۸۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی ره 🌱 ما بزرگترین و مهم‌ترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری از اطوار و شئون زندگی ما مهم تر از آن نیست که خودمان را درست بسازیم... کاری مهم تر از خود سازی نداریم... ما، ابد در پیش داریم... هستیم که هستیم 🔺 «وَ إنَّمَا تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إلَی‌ دَارٍ» شما برای معدوم‌ شدن‌ و نابود گشتن‌ آفريده‌ نشده‌ايد بلكه‌ برای بقاء و ابديّت‌ بوجود آمديد؛ ✅و اينست‌ و جز اين‌ نيست‌ كه‌ بواسطه مُردن‌ از خانه‌ای به‌ خانه دگری كوچ‌ می‌كنيد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و یازدهم 🔰 🔹 فصل پنجم درباره شمه‏‌اى از آداب وضو است به حسب باطن و قلب‏: ✨امام رضا علیه السلام مى‏‌فرمايد: 🌴 همانا امر شده است به وضو؛ ❇️ تا آن كه بنده پاك باشد. 🔻هنگامى كه مى‏‌ايستد مقابل خداى جبّار 🔻و وقت مناجات نمودن او حق را 🔻و براى آن كه مطيع باشد در آنچه او را امر فرموده 🔻و پاكيزه باشد از كثافات و نجاست، 🌴 با آن كه در آن است فوائد ديگر از قبيل 🔺 بر طرف شدن كسالت و رفع شدن چرت 🔺و پاكيزه شدن دل براى ايستادن در مقابل خداى جبّار. 🌴 نكته اصل وضو بيان شد ، 🔹 اهل معرفت و اصحاب سلوك را متنبّه نمود به اين كه در محضر مقدّس حقّ جلّ و علا ايستادن و مناجات با قاضى الحاجات نمودن را آدابى است كه بايد منظور شود. 🔸حتّى با قذارات صوريّه و كثافات ظاهريّه و كسالت چشم ظاهر نيز نبايد در آن محضر رفت. ✴️چه جاى آن كه دل معدن كثافات باشد و قلب مبتلاى به قاذورات معنويّه كه اصل همه قذارات است باشد. با ان که 🔽 ✨ در روايت است كه: ❇️ «خداى تعالى نظر نمى‏‌كند به صورت‌هاى شما بلكه نظر مى‏‌فرمايد به قلب‏‌هاى شما.» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور قلب 🔸 توجه به حضرت حق، حقیقت نماز حقیقت نماز توجه است؛ توجه به معنای رو کردن به چیزی است. بنابراین توجه قلبی در نماز یعنی تمام وجود و صفحه جان انسان به سمت حضرت حق باشد. از هر چیزی غیر او دور شود و فقط به او مشغول گردد. اگر به حضرت حق، مشغول باشیم، توجه ما به او است و اگر به دنیا مشغول شویم، توجه به او نداریم و اقبال قلبی صورت نگرفته است بلکه اقبال قلب به سمت دنیا است. 🗂 جلسه ۶۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔰 قسمت سی و چهارم 🇮🇷 ما اگر پیشرفت همه‌جانبه را به معنای تمدن‌سازی نوین اسلامی بگیریم - بالاخره یك مصداق عینی و خارجی برای پیشرفت با مفهوم اسلامی وجود دارد؛ اینجور بگوئیم كه هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یك تمدن نوین اسلامی است؛ این محاسبه‌ی درستی است - این تمدن نوین دو بخش دارد: 1⃣ یك بخش، بخش ابزاری است؛ 2⃣ یك بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است. به هر دو بخش باید رسید. ❓آن بخش ابزاری چیست؟ ♦️بخش ابزاری عبارت است از همین ارزش‌هایی كه ما امروز به عنوان پیشرفت كشور مطرح می‌كنیم: 🔹علم، اختراع، صنعت 🔸اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی 🔹اعتبار بین‌المللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛ ◀️ این‌ها همه بخش ابزاری تمدن است؛ وسیله است. ✔️البته ما در این بخش در كشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم. كارهای زیاد و خوبی شده است؛ هم در زمینه‌ی سیاست، هم در زمینه‌ی مسائل علمی، هم در زمینه‌ی مسائل اجتماعی، هم در زمینه‌ی اختراعات و از این قبیل، الی ماشاءاللّه در سرتاسر كشور انجام گرفته است. 🇮🇷در بخش ابزاری، علی‌رغم فشارها و تهدیدها و تحریم‌ها و این چیزها، پیشرفت كشور خوب بوده است. ♦️اما بخش حقیقی، آن چیزهایی است كه متن زندگی ما را تشكیل می‌دهد؛ كه همان سبك زندگی است كه عرض كردیم. 🇮🇷این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ نفخ صور عبارت از ظهور توحید است. ✅ یعنی وقتی بنیه آدمی در حد اعتدال رسید، حقیقت و قیامت عالم به او نفخ می‌شود. ✅ وقتی نفخ شد همه آنچه در آسمان و زمین هستند می‌میرند. ✅ سپس نفخ دیگری می‌شود و آن عبارت از "لا اله" است و "لا اله" عبارت از همان مردن است. می‌میرند یعنی عبد می‌شوند. 💠 بعد از آن نفخ، همه عالم حکایت می‌شوند و حکایت آن‌ها قائم می‌شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و هفتم🔰 🔹یکی از راه‌هایی که برای جذب کردن و رسیدن به نسیم‌های الهی گفته‌اند، این است که 1️⃣ در اعیاد و وَفَیات بگذارید صوت خوش در باب اهل بیت به جانتان بخورد، خیلی اثر دارد. در باب مناجات خدا بگذارید این مناجات به جانتان بخورد، اینها تأثیر می گذارد. 🔻چیزهایی به اسم رمزهای جان هستند و قفلی که بر جان خورده را باز می‌کنند.🔺 و یکی از آن کلیدها صوت خوش است. 2️⃣ دیگری هم فکر لطیف است؛ یعنی فکر درست و خوب. ⬅️ انسان هنگامی که در باب مرگ و عوالمِ پس از مرگ درست فکر می‌کند، خیلی چیزها درست می شود، در باب خدا هم همین طور. 3️⃣یکی دیگر هم مضمون خوش است. ❓مضمون خوش یعنی چه؟ مثلاً یک مضمون بلندی در باب امام معصوم را دارند با صوت خوش می گویند، این مضمون خیلی در جان اثر دارد. یا مناجاتی در مورد خدا است که خدا را ناز می‌دهد و بسیار بر جان اثر می‌گذارد. ✅ بعضی‌ها خیلی دوست دارند همیشه خدا را ناز دهند و این صحبت‌ها را در مورد خدا با الفاظ بیان کنند و همین‌ها به صورت صوت خوش در بیاید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▪️ قسمت هشتم به علت تاثیر گذاری افراد منافق در جامعه اسلامی، قرآن کریم در سوره‌ منافقون، ویژگی‌های این افراد را بیان نموده است. ▪️در یکی از این آیات آمده که این افراد ایمان آوردند، سپس کفر ورزیدند. علامه طباطبایی (ره) دو احتمال در معنای این آیه بیان کرده‌اند: 1️⃣ احتمال اول اینکه اگر گفتند ایمان آوردیم، به ظاهر ایمان آوردند. همان گونه که در ماجرای غدیر خم، برخی از افرادی که به امیر المومنین تبریک گفتند، ظاهرسازی کردند و پس از مدتی با حضرت، وارد جنگ شدند. 2️⃣ احتمال دوم اینکه این‌ها ابتدا ایمان آوردند اما بعد کفر ورزیدند؛ 🔹️ بنابراین ظهور نفاق، مراحلی دارد؛ گاه فرد، مومن است اما به خاطر استهزاء دین یا مومنان، رد احکام و گاه فسق و فجور، به تدریج شیطان بر او غلبه می‌کند و هرچه در گناه جلو برود، از ایمان بیشتر فاصله می‌گیرد. مانند زبیر که در دوران پس از رحلت پیامبر، از معدود مدافعان امیرالمومنین(ع) بود اما پس از مدتی در برابر حضرت ایستاد. 🔸️ در جامعه اسلامی غالبا منافقین هستند که در برابر سیاست‌های اسلام، مانع تراشی می‌کنند لذا افراد جامعه باید هوشیار باشند و بر عملکرد مسئولین نظارت کنند که آیا در مسیر دین حرکت می‌کنند یا خیر. شخص منافق در هر مقام و منصبی که باشد باید با او مقابله کرد؛ چون منافقین اگر فرصت پیدا کنند حتی به اصل حاکمیت دینی و رهبر جامعه دینی نیز ضربه می‌زنند، همان گونه ‌که در صدر اسلام، بارها قصد جان پیامبر(ص) را کردند اما به لطف الهی ناکام ماندند. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل
🔰 بارى آنان كه زر و سيم را بند كرده‌اند، بنده روزى‌اند نه روزى دهنده. و دونانى كه به جمع مال، جمعى را پريشان كرده‌اند، پريشانى‌ها در پيش دارند؛ هر چند مالشان فتح و فراوان باشد عاقبت آن محق و خسران است كه يمحق الله الربوا و احسان و صدقه هر چند اندك باشد بسيار است كه «يربى الصدقات» 💠 چه بهتر كه يك دامن گل از گلستان مفاتيح عيانى قدس سره به رسم هديه به ساحت مقدس عزيزانى كه از ساغر سعى و عملشان به چهره ها گلاب مى پاشند، اهدا شود. 🌍 جهان گلستانى است پر گل و هركس از اين گلستان به نوعى خرسندى دارند؛ از آن جمله: 🔹 بعضى به ديدن گل مايلند 🔸و بعضى به بوييدن گل 🔹و بعضى به چيدن گل 🔸و بعضى به ريختن گل در مجالس و محافل 🔹و بعضى به گرفتن گلاب از گل جهت فوائد. ✔️و مقصود كلى از اين گلستان حاصل آن كس است كه فائده گلاب را منظور دارد و باقى كه به باقيات مشغولند در دست گولند و اوقات به ضايع مى‌گذرانند، اگر چه تفاوت بسيار است از آن كه گل به بيند با آن كه گل به چيند يا آن كه ببويد با آن كه در مجالس و محافل به جهت حظ نفس بريزد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab