eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰امام جواد عليه السلام: مَنِ انقَطَعَ إلى غَيرِ اللّه ِ وَ كَلَهُ اللّه ُ إلَيهِ ؛ آن كه به غير خداوند روى آورد، خداوند به همو واگذارش كند. 📚بحار، ج۶۸، ص۱۵۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ما از«لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا» (انسان۱) یعنی اسفل السافلین آغاز شدیم و حرکت کردیم بعد چیز شدیم و نطفه شدیم و تا اعلی علیین و «فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ» (نجم۹_۸) سیر کردیم. ✅ این «أَوْ أَدْنَىٰ» عبارت از توحید احدی صمدی است. و شاید «أَوْ أَدْنَىٰ» مقام «بسم الله الرحمن الرحیم» باشد یا بالاتر یعنی "لاهو الا هو". ✅ در این سیر از اسفل السافلین از شیطان هم بهره بردیم. پس شیطان بد نیست و مظهر رحمت خداوند تبارک و تعالی است. شیطان مرحوم ملعون است و کسانی که رسیدند مرحوم مرحوم. این لعنت بر شیطان رحمتی است که بر او رسیده است. «قَالَ أَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ، قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ، قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ» (اعراف۱۵_۱۳) این مهلت که به او داده شده، رحمتی است که به او رسیده است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و سوم🔰 🔹 "و همّتی فی روح نجاح أسماءک و محلّ قدسک" ❓همت من چه باشد؟ صقع ربوبی باشد. 🔅همان نور عز. ✅از آن تعبیر می کند به آن نشاط سعادت اسماء تو. در بحث اسماء الله در عرفان گفته شده است ✅ در تعَیُّنِ ثانی اسماء الله درست می‌شود. اینجا گفته شده، هدف نهایی من، اسماء الله بود. ◀️ یعنی همّت من حتّی بالاتر از ملک مقرّب باشد. اسماء حسنای تو را می‌خواهم. و هم چنین "محل قدسک" هم می گوید محل قدس هم روح نجاح اسمائک 🔅این ها آن مسئلۀ فناست. 🔹 "الهی و الحقنی بنور عزک الابهج" ملحقم کن. ◀️هم الحاق تعبیری خیلی عالی است. ◀️هم صیرورت. ملحق کن به نورِ عزّت 🔅"نور عزّ" کجا هست؟ وراء و فوقِ عقول و مفارقات، جبرئیل و ... ✅این ها می شود مراحل فنا. 🗂 جلسه بیست و سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها 🔹شاکله وجودی زن به لحاظ زن بودن، جمالی است. 🔸و مرد، جلالی است. 🔹 و خانواده کمالی است. 🔚جمع جمال و جلال، کمال می شود. 🕊 خانواده قرار است از دو بال تشکیل بشود. ✖️منظور از جمال، زیبایی ظاهری نیست. ❓لطافت برخورد زن با فرزندش چگونه است؟ 🌱 لطیف ترین برخورد پدر با فرزند به پای متوسط‌ترین حالت‌های مادر نمی‌رسد. 💧این (ویژگی زن)، لطف خدایی‌است برای کارْ ویژه خاص زنانه‌ای که باید داشته باشد. ☀️ از آن طرف جلال در مرد به خاطر کارْ ویژه خاص مردانه به او داده شده. ✖️این(تفاوت ها) نقص نیست. ✔️ تنوعی است که باید در عالم باشد. ⚡️مانند دو جریان مخالف الکتریسته که باید باشد تا برق تشکیل شود. 🎙نشست حضرت استاد با خواهران مدرسه علمیه رفیعه المصطفی ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره ▪️قسمت شانزدهم 🔴 الانسان قبل الدنيا و فى الدنيا و بعد الدنيا از جمله مؤلفات جناب استاد علامه طباطبائى سه رساله شريف گرانقدر به نام‌هاى: 📚الانسان قبل الدنيا و الانسان فى الدنيا و الانسان بعد الدنيا است. 🔘 همانطور كه در صدر اين رساله گفته‌ايم ام الكتاب آن جناب تفسير عظيم الشأن الميزان است كه بسيارى از امهات مسائل رسائل او را حائز است. مثل رساله ولايت كه تفسير آيه «يا ايها الذين آمنوا عليكم انفسكم» حائز آنست. و يا رساله الانسان بعد الدنيا كه تفسير آيه «كان الناس امة واحده» حائز آن است. ✔️مع ذلك رسائل مفرده را اهميتى است كه هم واحد در تصنيف و تدوين آن اعمال شده است لذا به رسائل علماء اقبال و اعتنايى ديگر است. مناسب است در اين مقام از دانشمند نامور فلكى كاميل فلاماريون فرانسوى يادى شود. فلاماريون را در موضوعات مختلفه مصنفات سودمند و ارزشمند است از آن جمله كتابى به نام مرگ و راز آن و دومى گرداگرد مرگ كه در سه جلد تألیف شده و جلد اولى پيش از مرگ است و سومى پس از مرگ است. اين كتاب فلاماريون را عالم مصرى محمد فريد وجدى به عربى ترجمه كرده است و آن را على أطلال المذهب المادى، نام نهاده است كه مانند اصل آن بسيار مفيد است. 🔺ظاهرا جناب استاد در تسميه رسائل ياد شده بايد ناظر به كار فلاماريون باشد و بايد از خود آن جناب پرسيد. ادامه در پست بعدی👇👇👇
سایر تالیفات 4⃣1⃣الانسان بعد الدنيا 5⃣1⃣رساله در نبوت 6⃣1⃣رساله در ولايت 7⃣1⃣رساله در مشتقات 8⃣1⃣رساله در برهان 9⃣1⃣رساله در مغالطه 0⃣2⃣رساله در تحليل 1⃣2⃣رساله در تركيب 2⃣2⃣رساله در اعتبارات 3⃣2⃣رساله در نبوت و منافات 4⃣2⃣منظومه در رسم خط نستعليق 5⃣2⃣على و الفلسفة الالهية 6⃣2⃣قرآن در اسلام 7⃣2⃣شيعه در اسلام 8⃣2⃣محاكمات بين دو مكاتبات 9⃣2⃣بداية الحكمة 0⃣3⃣نهاية الحكمة 1⃣3⃣بسيارى از مقالات علمى كه در مجلات علمى منتشر شده است. اين دو كتاب اخير ( بدايه و نهايه ) از متون فلسفى بسيار مهم است كه عالى‌ترين سير تكاملى فلسفى الهى از قلم وزين و سنگين چون صاحب الميزان تدوين شد كه به حمدالله تعالى اكنون در حوزه علميه قم و ديگر حوزه هاى علمى از كتب درسى طالبان حكمت است. 🌱آن كس كه ز كوى آشنايى است 🌱داند كه متاع ما كجائى است https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔴 تمدید شد ✳️ فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) ✅ محورهای همایش: 1️⃣ دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) درباره: 🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی 🔷 مبانی علوم انسانی 🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی 🔷 مسایل علوم انسانی 2️⃣ مطالعه تطبیقی اندیشه‌های علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی 3️⃣ منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی 4️⃣ انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی 🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات: 1401/05/31 🗓 زمان برگزاری: 25 و 26 خرداد 1402 🏢 دبیرخانه: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه 4 🔷 دریافت ریزموضوعات از سایت همایش 🌐 www.ihsam.iki.ac.ir 🔷 کانال همایش در ایتا، سروش و بله 🔰 @ihsam_ir 🌐 پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت علامه مصباح(ره) 🌐 https://mesbahyazdi.ir ☎️ دبیرخانه همایش: 02532113456 ☎️ اداره همایش‌ها: 02532113429 ☎️ روابط عمومی: 02532113627 📱 همراه: 09051810128 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir
🔰قسمت نود و یکم🔰 🌾تفاوت های حکومت اسلامی با نظام های حکومتی دیگر 🔹فراعنه مصر و قيصرهاى امپراطورى روم، و كسراهاى امپراطورى فارس، ⚔اگر ظلم مى‏ كردند، ⚔اگر زور مى‏ گفتند، ⚔اگر با سرنوشت مردم بازى نموده به دلخواه خود در آن عمل مى‏ كردند، ⬅️تنها در رعيت خود مى‏ كردند 🔹و احيانا اگر مورد سؤال قرار مى‏ گرفتند، در پاسخ عذر مى‏ آوردند كه: ✔️ اين ظلم و زورها لازمه سلطنت كردن و تنظيم امور مملكت است، ✔️ اگر به يكى ظلم مى‏ شود براى اين است كه مصلحت عموم تامين شود ✔️و اگر جز اين باشد سياست دولت در مملكت حاكم نمى‏ گردد 🔹شخص امپراطور معتقد بود كه نبوغ و سياست و سرورى كه او دارد، اين حق را به او داده و احياناً هم بجاى اين عذرها با شمشير خود استدلال مى‏ كرد،🗡 (حتى به فرزند خود مى‏ گفت اگر بار ديگر اين اعتراض را از تو بشنوم شمشير را بر تو فرو مى‏ آورم). 🔹امروز هم اگر در روابطى كه بين ابرقدرت‏ ها و ملت‏ هاى ضعيف برقرار است دقت كنيم، مى‏ بينيم كه: 🔄 تاريخ و حوادث آن درست براى عصر ما تكرار شده و باز هم تكرار مى‏ شود، چيزى كه هست شكل سابقش عوض شده، چون گفتيم كه در سابق ظلم و زورها بر تك تك افراد اعمال مى‏ شد ولى امروز به حق اجتماع ها اعمال مى‏ شود كه در عين حال روح همان روح، و هوا همان هوا است. 🌀و اما طريقه و رژيم اسلام منزه از اين گونه هواها است، 🗞دليل روشنش سيره رسول خدا در فتوحات و پيمان هايى است كه آن جناب با ملل مغلوب خود داشته است. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۵. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی ▪️قسمت دهم (قسمت پایانی) به عنوان نکات پایانی باید به دو سنت امیدبخش اشاره نمود: 1⃣ سنت بشارت: مقاطع تاریخی، براساس سنت بشارت شکل گرفته است. از ابتدای تاریخ، هر پیامبری به پیامبران و منجیان پس از خود بشارت داده است، تا زمان پیامبر ختمی(ص) که ایشان نیز به حکومت جهانی حضرت حجت(عج) و غلبه کلی حق، بشارت داده اند. 2⃣ سنت تدریج: این عالم، دار تدریج است و همه امور عالم، به آهستگی و پله پله پیش می‌رود. ✔️ بر همین اساس می‌توان گفت که ظهور حضرت حج(عج) نیز مرحله به مرحله و تدریجاً اتفاق می افتد. و به بیانی، از همان زمان شروع غیبت، زمینه‌سازی برای ظهور ایشان، آغاز شد 🔹 و به آهستگی پیش رفت تا به انقلاب اسلامی رسید که نمونه اعلای بسترسازی اجتماعی برای ظهور کامل آن حضرت می‌باشد. 🎙سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سیزدهم 🔰 🔷 فصل هفتم: 🔹در پاره‏اى از آداب باطنيّه (ازاله نجاست و تطهير از اخباث) 🌴ازاله، خروج از انّيّت و انانيّت و فناى از نفسيّت است. بلكه خروج از بيت النّفس است بالكلّية. 🔸 تا عبد را بقايايى از خويش باقى است؛ ⬅️ محدث به حدث اكبر است. ⚫️ عابد و معبود در او، شيطان و نفس است. ❇️و منازل سير اهل طريقت و سلوك اگر براى وصول به مقامات است و حصول معارج و مدارج است ⬅️ ❎از تصرّف نفس و شيطان خارج نيست و سير و سلوك معلّل است. ☑️ پس سلوك در منازل نفس است و سير در جوف بيت است. ❌چنين سالكى 🔻 مسافر و سالك نيست. 🔻 مهاجر إلى اللّه و رسوله نيست. 🔻 از حدث اكبر، كه عين عبد است، پاك نشده، ✅چون از اين حدث به كلّى تطهير شود، 🔸 عابد و معبود حقّ شود 🔸 و كنت سمعه و بصره‏ ❇️ كه نتيجه‏ قرب نافله است حاصل شود. ✳️ از اين جهت در طهارت از حدث غسل جميع بدن لازم است. ❇️ زيرا كه تا عين عبد به وجهى از وجوه باقى است، 🔴 حدث مرتفع نشده: فانّ تحت كلّ شعرة جنابة. ✅پس تطهير از حدث تطهير از حدوث است و فناى در بحر قدم است. ⬅️ كمال آن، خروج از كثرت اسمائى است كه باطن شجره است. و با اين خروج، از خطيئه ساريه آدم، كه اصل ذريّه است، خارج شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ قسمت پنجاه و چهارم 🇮🇷كسانی كه در گذشته‏ نه‏ چندان دور آیه‏ یأس می‏‌خواندند و نه تنها اسلام و مسلمین بلكه اساس معنویت و دین‏داری را در برابر هجوم تمدن غرب، از دست‏ رفته می‏‌پنداشتند ⬅️ 🔹امروز سر بر افراشتن اسلام و تجدید حیات قرآن و اسلام 🔸و متقابلًا ضعف و زوال تدریجی آن مهاجمان را به چشم می‏‌بینند. ✔️و با زبان و دل تصدیق می‏‌كنند. 🇮🇷من با اطمینان كامل می‏‌گویم: 🔺این هنوز آغاز كار است.🔺 🇮🇷و تحقق كامل وعده‏ الهی؛ یعنی ⭕️ «پیروزی حق بر باطل» ⭕️ و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است: ✨«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ» 🔮نشانه‏ این وعده‏ تخلف‏‌ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله⬅️ 🔶پیروزی انقلاب اسلامی🔶 در ایران و بنای بلندآوازه‏ نظام اسلامی بود كه ایران را به پایگاه مستحكمی برای اندیشه‏ حاكمیت و تمدن اسلامی تبدیل كرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 امام باقر علیه‌السلام: فَوَ اَللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللَّهَ وَ أَطَاعَهُ. به خدا قسم شيعه ما نيست مگر كسى كه از خدا بپرهيزد و فرمانبردار او باشد. 📚مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص 107. ▪️شهادت باقر آل محمد علیه‌السلام تسلیت. علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ همه مردم دنیا چه زن و چه مرد هر چه هستند، سیاه و سفید، عرب و عجم، اگر خداوند تبارک و تعالی را دیدند ⬅️ یعنی حقیقت را مشاهده کردند ⬅️ و فهمیدند که همه این ها نمود خداوند تبارک و تعالی است ⬅️ و اگر دیدند آیات الهی است ⬅️ و اگر دیدند که «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۖ» همه عالم او را تسبیح می کند ⬅️ یعنی از او حکایت می کنند و غیر از تصویر چیز دیگری نیستند ⏪ آنگاه به حقیقت راه یافته اند. ✅ حالا هم وقتی خوب نگاه کنید این انبیاء علیهم السلام هستند که فهمیدند و متوجه شدند که «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۖ»، «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ » و فهمیدند که: ✨خنده از لطفت حکایت می‌کند ناله از قهرت شکایت می‌کند ✅ اگر آدم این را متوجه شد آن وقت خنده و گریه را منسوب به خدا می دارد و میفهمد که «وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى‌» یعنی او هست که می گریاند و می خنداند. چه کسی آدم را می خنداند؟ و چه کسی می گریاند؟ خداوند تبارک و تعالی. ⏪ پس فاعل اوست. همه جا همه کاره خداست. هستی است که این کار را می کند. همه آیاتند و از خداوند حکایت می کند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ویژه برادران 📌 به اطلاع می رساند مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی در سال تحصیلی 1402-1401 در پایه 7 از میان برادران، طلبه می پذیرد. تحت اشراف حکمی اساتید معظم: 1️⃣ آیت الله سید یدالله یزدانپناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین علی امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین محمدرضا فلاح شیروانی 🔸 تعدادی از اساتید همکار برنامه فقه و اصول: حجج الاسلام و المسلمین سیدعلی موسوی، محمدجواد تاکی، سید علی حائری. ❇️ مزایا 🔺تحصیل فقه و اصول با تأکید بر آشنایی با مکاتب نجف و قم 🔺اهتمام بر آموزش فلسفه اسلامی 🔺برنامه مستمر آشنایی با مکتب امام ره 🔺رسیدگی به اندیشه امتداد بنیادهای نظری تا صحنه‌های کاربرد و اتصال به عینیت اجتماعی 🔺بهره مندی از امتیازات مراکز هدایت علمی تربیتی 🔺پشتیبانی معیشتی به صورت تعریف کار طلبگی 👈 جزئیات و ثبت نام : www.b2n.ir/fvtt.ir ⏰مهلت: 20 تیر 1401 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰قسمت صد و شصت و چهارم🔰 🔹در مناجات شعبانیه: ⬅️لفظ نور عزّ ⬅️تعبیر عزِّ قدس ⬅️عبارت فصعق لجلالک ⬅️ لفظ روح نجاح اسمائک ⬅️و محل قدسک عباراتی است که مسئله نور طامس را به ما بفهماند. 🔅مثلا نور عزّت می آید زیر و زبر می‌کند. ✅فقط خدا می ماند. "فصعق لجلالک" انتخاب می شود. ◀️چون یک نوع مدهوشی می آورد. ✅همه ی این هایی که گفته می شود ناشی از نور طامس است. 🔅یعنی نور حق که می‌تابد و محو می‌کند! بعد از این نور حق تابید، بعد از این عشق شدید ❓چه می شود؟ محو شدن در حق 🔅به گونه‌ای که آن نور همه چیز را محو می‌کند. ❓محو کردن یعنی چی؟ یعنی ما سِوی را برایش بر می دارد. همین عبارتی که در این دعا آمده است: 🔹"فأکون لک عارفا و أن سواک منحرفا" ◀️از غیر تو منحرف می شوم. ◀️اصلاً دیگران را نگاه نمی کنم. ◀️ اصلاً دیگری وجود ندارد جز تو. 🗂 جلسه بیست و سوم http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 به مناسبت عرفه ✅ بهشت آدمی باغ نیست، بهشت آدمی ادراک ملایم است و ادراک ملایم آدمی، توحید است که این بهشت نقد است. ✅ حور العین آدمی، یک زن زیبا نیست، این حور العین حیوانی است. علم هم حور العین انسان است. حور العین آدمی، توحید است. ✅ حضرت سیدالشهداء در دعای عرفه حور العین آدمی را از خدا درخواست کرد. این که عرض می کند: "فارجعنی الیک بکسوة الانوار"، این کسوت انوار یعنی توحید احدی صمدی را از خدا درخواست کرد. ✅ این حور العین ها شأن پیامبر اکرم است که به عالم عرضه کرد که آن عبارت از «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ» است. ⬅️ که این عبارت از ملکوت اعلی است که اولیاء الله همه از این حور العین بهره می‌برند و از این بهشت و میوه و حیات بی‌نهایت و سکر بی‌نهایت و شفای بی‌نهایت محظوظ می‌شوند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 عید قربان، عید قربان شدن ✅ توحید یعنی عالم را نمود خداوند تبارک و تعالی دیدن و این معنای عبادت حقیقی است. ✅ عبادت حقیقی یعنی قربان شدن. ما با عبادت، قربان حقیقت می شویم. قربان شدن یعنی قرب به خداوند تبارک و تعالی. و هر چه حکایت بیشتر باشد قرب و نزدیکی به خدا بیشتر است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ظرافتِ گرايش قلبی ✨قرآن كريم سعی دارد: ✅ هم از راه موعظه، كه ارتباط تنگاتنگ و مستقيم با قلب و دل دارد، با انسان سخن بگويد. ✅ و هم از راه حكمت كه ارتباط غير مستقيم با دل دارد، انسان را آموزش دهد. و اگر كانال عقل و فكر به دالان ورودی دل و ذكر نرسد، سودی ندارد. 🧠 تنها، سخن از حجم مغز مرد نيست، بلكه سخن از ظرافت گرايش قلب زن هم هست. 🌱اين كه زن زودتر گريه می‌كند به خاطر آن است كه دستگاه پذيرش او عاطفی‌تر است. ✅ مهمترين راه، راه ذكر است كه انعطاف پذيری، مقدمه آن است. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 پخش زنده دروس به اطلاع سروران گرامی می‌رساند: به توفیق الهی، از این به بعد دروس حضرت استاد یزدانپناه در ایام تابستان از طریق کانال نسیم حکمت در پیام‌رسان ایتا پخش خواهد شد. ◽️این دروس به صورت هفتگی و در روزهای دوشنبه برگزار می‌شود. 🕌 مکان: آمل، مسجد ۱۴ معصوم علیه السلام (خیابان شیخ فضل‌الله نوری، قبل از میدان فرهنگ شهر) ⏱زمان: ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ 🔹آدرس کانال نسیم حکمت @nasimehekmat لطفا اطلاع رسانی فرمایید.
🔰قسمت نود و دوم🔰 🌾 تفاوت های حکومت اسلامی با نظام‌های حکومتی دیگر 🔹يكى ديگر از تفاوت‌های رژيم‏ دموكراسى و رژيم حكومت اسلامى اين است كه تا آنجا كه تاريخ نشان داده و مى‏‌بينيم، هيچ يك از رژيم‏ هاى غير اسلامى خالى از اختلاف فاحش طبقاتى نيست. 🔸جامعه اين رژيم را، دو طبقه تشكيل مى‏دهد: ✔️يكى طبقه مرفه و صاحب جاه و مقام، ✔️ديگری فقير و بينوا و دور از مقام و جاه و اين اختلاف طبقاتى بالآخره منجر به فساد مى‏ گردد، 👌🏻چراكه فساد لازمه اختلاف طبقاتى است، 🔸اما در رژيم حكومتى و اجتماعى اسلام افراد اجتماع همه نظير همند، چنين نيست كه بعضى بر بعضى ديگر برترى داشته باشند، و يا بخواهند برترى و تفاخر نمايند، 📌تنها تفاوتى كه بين مسلمين هست همان تفاوتى است كه قريحه و استعداد اقتضاى آن را دارد و آن تنها و تنها تقوا است كه زمام آن به دست خداى تعالى است نه به دست مردم، و اين خداى تعالى است كه مى‏ فرمايد: ☘يا أَيُّهَا النَّاسُ... إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ. و نيز مى‏ فرمايد: ☘اِسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ. 🔹و با اين حساب در رژيم اجتماعى اسلام بين حاكم و محكوم، امير و مامور، رئيس و مرءوس، حر و برده، مرد و زن، غنى و فقير و ...هيچ فرقى نيست، يعنى از نظر جريان قانون دينى، در حقشان برابرند و همچنين از جهت نبود فاصله طبقاتى در شؤون اجتماعى در يك سطح و در يك افقند، دليلش هم سيره نبى اكرم (ص) است كه تحيت و سلام بر صاحب آن سيره باد. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۵. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 به لطف خداوند رحمان، سلسله درس‌گفتارهای سنن الهی در ده قسمت به پایان رسید. در پست بعدی به صورت یکجا عکس نوشته‌ها را دریافت کنید 👇👇👇