eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 سلسله نشست‌های متن‌خوانی 🎙 استاد حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری 📚 کتاب روابط متکامل زن و مرد 📝 نویسنده: علی حایری ✔️این سلسله نشست از آبان ماه آغاز گردیده و به صورت هفتگی ادامه خواهد داشت. 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام 🗂 دوره علامه طباطبایی ( ورودی ۱۳۹۷) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امتدادهای تربیتی در حکمت متعالیه.15.mp3
18.66M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه دهم 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور بانوان در صحنه سیاسی ▪️قسمت سوم: دختر حرث بن عبدالمطلب در قسمت قبل خطبه دختر حرث بن عبدالمطلب بیان شد. اين بانوی سخنور، در اين خطبه كوتاه، چندين جمله قرآنی و حديثی را گنجانيده است: 🔸 «كلمتنا هي العليا» (سوره توبه/40) ⬅️ اقتباس از قرآن است. 🔹 «نبيّنا هو المنصور» نيز ⬅️ از قرآن گرفته شده. 🔸 و همچنين «كنّا فيكم بمنزلة بني اسرائيل ... » نيز ⬅️ از قرآن گرفته شده است. 🔹 و بيان منزلت علي بن ابيطالب عليه السلام از حديث منزلت اخذ شده است كه: «أفلا ترضي أن تكون منّي بمنزلة هارون من موسي الّا انّه لا نبي بعدي» (سيره ابن هشام، ج2، ص520) ✔️حضور ذهنی اين بانو نسبت به آيات قرآن و بهره گيری از آنها در خلال خطبه، تسلط بر احاديث و اعمال جملات آن در ضمن سخن، نشانه بلوغ ادبی او است. ❌اگر زنی مرثيه بخواند می‌گويند او اهل رقت و عاطفه است و نشانه حضور سياسی نيست. ✅ اما يك وقت زن سالمندی با اين كه توانمندی را از دست داده، وارد دربار نيرومند امويان می‌شود و همه آنها را محكوم می‌كند و قاطعانه سخن می‌گويد، اين امر، حضور سياسی يك زن سالمند را تفهيم می‌كند. ✖️ شعر گفتن و حرف زدن تنها نشانه حضور سياسی نيست. ✖️ اگر محتوا، رقّت و مرثيه و نوحه است، آن هم نشانه حضور در صحنه نيست. ✔️ ولی اگر محتوا، استفاده از آيات سياسی قرآن و احاديث سياسی اهل بيت عليه السلام است، و طرز برخورد، محكوم كردن حاكمان ستم می‌باشد ⬅️ اين نشانه حضور سياسی است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی خودت آگاهی که دریای دلم را جزر و مد است؛ یا باسط، بسطم ده! و یا قابض، قبضم کن! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی وششم🔰 مقصد چهارم: در آداب قلبیه وقت فصل اول: 🔶 بدان که اهل معرفت و اصحاب مراقبه را به قدرِ: 🔹 معرفت آن ها به مقام مقدس ربوبیّت 🔹و اشتیاق آن ها به مناجات حضرت باری عزّ اسمه ⬅️ از اوقاتِ صلوات که میقات مناجات و میعاد ملاقات با حق است، مراقبت و مواظبت بوده و هست. ✳️ آنانکه مجذوب جمالِ جمیل و عاشق و دلباخته حُسن ازلند. ✳️ و از جام محبّت سرمست و از پیمانه اَلَست بی‌خودند. ✳️ از هر دو جهان رسته و چشم از اقالیم وجود بسته و به عزّ قدس جمال الله پیوسته‌اند ⬅️ ✅ برای آن ها دوامِ حضور است و لحظه‌ای از فکر و ذکر و مشاهدت و مراقبت مهجور نیستند. 🔶و آنانکه اصحابِ معارف و اربابِ فضائل و شریف النفس و کریم الطینه‌اند: 🔹چیزی را به(بواسطه) مناجات حق اختیار نکنند؛ 🔹و از خلوت و مناجات حق، خود او را طالبند؛ 🔹و عزّ و شرف و فضیلت و معرفت را همه در تذکر و مناجات با حق دانند. 💎 اینان: 📍 اوقاتِ صلوات را به جان و دل مواظبت کنند. 📍و از وقت مناجاتِ با حق، انتظار کشند 📍و خود را برای میقات گاه ِ حق ، حاضر و مهیّا کنند. 📍 و دل آن ها حاضر است و از محضر، حاضر را طلبند. 📍و احترامِ محضر را برای حاضر کنند و اشتیاق آن ها برای عبادت از این باب است. ادامه در پست بعد 👇👇👇👇
🔶 و آنانکه مومن به غیب و عالم آخرت و شیفته کرامات حضرت حق جلّ جلاله اند و نعمت های ابدی بهشتی و لذت ها و بهجت های دائمی سرمدی را با حظوظ داثره دنیاویه مبادله نکنند، ⬅️ نیز در وقت عبادات که بذرِ نعمِ اخرویّه است: 🔹 قلوب خود را حاضر نمایند و از روی اشتیاق قیام به امر کنند؛ 🔹و از اوقات صلوات که وقت حصول نتایج و کسب ذخائر است انتظار کشند؛ 🔹 و چیزی را به نعم جاویدان اختیار نکنند؛ ✅ اینان نیز چون قلب آن ها از عالم غیب با خبر است ایمان قلبی به نعم همیشگی و لذات دائما عالم آخرت آوردند ⬅️ اوقات خود را غنیمت شمارند و تضییع اوقات خود نکنند. 📚آداب الصلوه|صفحه ۱۲۱و۱۲۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فلسفه دستور به غض بصر و ستر عورت برای مردان در آیه ۳۰ سوره نور: غض بصر و ستر عورت پاکیزه‌تر است برای شما. 1⃣برای جان شما 2⃣برای جامعه شما چطور؟ باید بدانیم که در انسان دو جنبه وجود دارد: ۱)خواهش خاکی ۲)خواهش معنوی تعلق روح به بدن خواهش‌های خاکی بدنی را برای روح به وجود می آورد. اگر نفس اماره محدود شود به این صورت که در جای خود به کار رود و رام فطرت و عقل باشد 👈 در مسیر درست قرار می‌گیرد 👈 عقلانی، فطری و نورانی و انسانی می‌شود 👈 جامعه را نیز حفظ می‌کند. ❌اگر به نفس اماره میدان داده شود و در مسیر غیر عقلانی و غیرانسانی از اعتدال خارج شود، تبدیل به خباثت خواهد شد. 👈 و سراسر دل پلیدی می‌شود 👈و جامعه را هم پلیدی خواهد گرفت. ✔️بنابراین دستورات خدا مثل غض بصر و ستر عورت 👈 نفس اماره را محدود می‌نماید. از طرف دیگر👇 🔸 ما باید در فضای اجتماعی پاکیزه و انسانی زندگی کنیم. 🔹بنیان خانواده هم باید حفظ باشد. ⬅️ بنابراین باید به عنوان انسان، محدوده داشته باشیم حتی آنها که طرفدار آزادی هم هستند باور دارند که برای آزادی، حد و مرزی لازم است و زندگی اجتماعی یعنی حد و مرز داشتن و هر جامعه ای نیازمند مرز است. ✖️ اگر نفس اماره میدان دار اصلی باشد، جامعه نابود خواهد شد. در پایان می‌فرماید: ان الله خبیر بما تعملون خدا به آنچه انجام می‌دهید، خبیر است. خبیر یعنی دیدن و آگاهی در صحنه انجام عمل. یعنی اگر دستورات را اجرا کنید یا نکنید 👈 خدا در همان لحظه که غض بصر می‌کنید یا نمی‌کنید آگاه و خبیر است. _____________ 🏷 فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه اول؛ سه رمضان ۱۴۴۴
✅ اسم در بسم الله الرحمن الرحیم یعنی بت را بشکن . آدمی اول باید بتِ خود را بشکند. ✅ حضرت ابراهیم علیه السلام، حضرت خاتم صلی الله و علیه و آله و سلم و پیامبران علیهم‌السلام، اول بت خودشان را شکستند وقتی بت خود را شکستند ⬅️هرچه بر آنها وارد می‌شد آیات بود. آیه بر آنها نازل می شد. 📚أنهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی دلِ بی‌حضور، چشمِ بی‌نور است! این، دنیا را نمی‌بیند؛ آن، عقبا را! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نود و سوم🔰 🔹"یَعرِفُک بها مَن عَرَفَک" هر کس که تو را بشناسد ⬅️ اسماء حسنی و آن مقامات تو را می‌شناسد. بعد تعبیر می‌فرماید: "لا فرقَ بینک و بینها" بین تو و بین این ارکانِ مقامات هیچ فرقی نیست؛ یعنی این ها توانستند آن را در خودشان پیاده کنند. ❓پس چه فرقی دارد؟ "الّا انّهم عِبادُک و خلقک" از یک طرف فرق نیست: آن فنا از یک طرف در عین فنا، خدایی می‌شود. ❌خدا که نمی‌شود! "الّا انّهم عبادک و خلقک" و بعد از این‌ها می‌خواهد یاد کند. ☑️پس این ها به جایی می‌رسند که تمامِ مقامات حق و ارکان مقامات حق را این‌ها پر می کنند. یعنی این‌ها شبیه خدا می‌شوند! "فتقها و رتقها بیدک، بدؤها مِنک و عودها إلیک" ⬅️تمام این ارکان الهی همه به دست توست. ⬅️فتق و رتقش به دست توست. ⬅️آغاز و انتهایش به دست توست. ❓این ها که هستند؟ "أعضادٌ" بازوان حضرت حق هستند. "و أشهادٌ" گواهان عالم هستند. "و مُناةٌ" حامیان حضرت حق هستند. "و أذوادٌ" مدافعان حضرت حق هستند. "و حفظة" حافظانِ حق و سرّ حق هستند. "و رُوّادٌ" مبلّغان حضرت حق هستند⬅️یعنی به مقام فنا می‌رسند. مثلِ خدا می‌شوند⬅️ لذا می شوند بازوی خدا. ☑️از این جهت حجج الهی به مقام قطبیّت می‌رسند. 🗂جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن‌زاده در معرفی خودشان به آن نويد سحرگاهى اميدوارم كه روزى به گفتار حافظ شيرين سخن به ترنم آيم كه⬇️ 💧دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند 💧و اندر آن ظلمت شب آب حياتم دادند 💧چه مبارك سحرى بود و چه فرخنده شبى 💧 آن شب قدر كه اين تازه براتم دادند 💧من اگر كامروا گشتم و خوشدل چه عجب 💧مستحق بودم و اينها بزكاتم دادند https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی عروج به ملكوت بدون خروج از ناسوت چگونه میسّر گردد؟! یا مَن بِیدِهِ مَلَكوتُ كُلِّ شیءٍ‌، خُذْ بِیدی https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور بانوان در صحنه سیاسی ▪️ قسمت چهارم: امّ حكيم و انتقام از بسر بن ارطاة 💥بعد از مسأله حكميّت، معاويه ـ عليه من الرّحمن ما يستحق ـ ضحاك بن قيس و بسر بن ارطاة را به يمن فرستاد و به آنان مأموريت داد تا مردان شيعه و پيروان اهل بيت را در آنجا قتل عام نمايند. آنها به خانه يكی از شيعيان هجوم بردند و هنگامی كه او را در خانه نيافتند، دو كودك خردسال وی را در حضور مادرشان سر بريدند، تحمل اين صحنه جانسوز برای مادر مشكل بود. 💫 و بعد از مدتی اين بانو دچار مشكلات عصبی شد و رثاهای بلندی در شهادت دو فرزند خود سرود و همواره در سر هر كوی و برزن می‌خواند. ✅ به قدری اشعار ادبی اين مادر مؤثر بود كه يك نفر يمنی تصميم گرفت خونبهای اين دو فرزند و انتقام آنها را از بسر بن ارطاة بگيرد و بالاخره خود را آماده كرد و با نفوذ در دستگاه بسر، خود را مقرب نمود و مورد اعتماد واقع شد. سرانجام دو پسر او را پس از جلب اطمينان، به همراه خود برد و آنها را سر بريد و كشت و گفت اين كيفر آن قتلی است كه بسر درباره دو فرزند آن زن انجام داد و اين همه بخشی از آثار اشعار حماسی و ادبی و مهيج و محرك آن زن بود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سلسله نشست‌های متن‌خوانی 🎙 استاد حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری 📚 کتاب روابط متکامل زن و مرد 📝 نویسنده: علی صفایی حایری ✔️این سلسله نشست از آبان ماه آغاز گردیده و به صورت هفتگی ادامه خواهد داشت. 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام 🗂 دوره علامه طباطبایی ( ورودی ۱۳۹۷) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab