eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مناجات نامه ▪️ قسمت پنجم 🌱آفريدگارا! من كيستم؟ من چرا از خود مى‌ترسم؟ از كى بپرسم من كيستم؟ جز تو كيست تا حل اين معما كند و اين گره بسته را وا كند؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حس گرایی و ارزش گرایی 💥ممكن است حسّ گرايانِ تجربه زده، دنيازدگانِ طبيعت باخته، اين گونه از معارف دينی را اسطوره، افسانه، ذهن گرایی، تحجّر، ارتجاع و مانند آن بپندارند و حقوق انسانی زن را هضم شده در لابلای اين وعده و نويدهای اخروی تلقی كنند. ✔️ ليكن مؤمنان به سنّتِ معصومين عليهم السلام و دين باوران جامعه اسلامی هرگز بدون تكريم و تجليل و تعظيم به چنين متون دينی نمی‌نگرند و ادب برخورد با اين گونه احاديث را هماره حفظ می‌نمايند و تهمتِ ناروای تحجّر را به تديّن و تمدّن دينی نمی‌زنند. 🔻 البته هر دو گروه در طی اعصار و قرون بوده و هستند. 🔺به عنوان نمونه مردی به حضرت امام صادق عليه السلام گفت: همسرم به من خيانت كرد. امام صادق عليه السلام فرمود: آن خيانت چه بوده است؟ آن مرد گفت: همسرم دختر زاييده. امام صادق عليه السلام فرمود: شايد تو آن را كراهت داشته باشی، امّا خداوند می‌گويد: «آباؤكم وأبناؤكم لا تدرون أيّهم أقرب لكم نفعاً؛ يعنی شما نمی‌دانيد كدام يك از اعضای خانواده برای شما سودمندترند.» (سوره نساء/۱۱) ادامه در پست بعدی👇👇👇
✅غرض آن كه: 🔸حصر ارزش انسانی در امور مادی و 🔸انحصار حقوق در مزايای طبيعی و 🔸حذف مسائل معنوی از حقوق و 🔸بريدن و قطع نمودن آنها در تحليل مبانی حقوق و 🔸آنها را فقط از ديدگاه اخلاق نگاه كردن و 🔸اخلاق را پايين تر از مزايای حقوق مادّی دانستن ⬅️ محصول مبنای خاص حسّ گرايی و طبيعت زدگی است كه مكتبِ مقابلِ خود را ذهن گرايی می‌پندارد. 💫و چون اساس نكاح، صبغه ملكوتی دارد، اگر كابين زن جنبه تكاثر پيدا كند و از معيار معقول و مقبول فاصله بگيرد، چنان زنی مشؤومه خواهد بود و شأمت و قبح او در گرانی صَداق و افزونی مَهر او است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌸 میلاد امام حسن عسکری علیه السلام تبریک و خجسته باد. علیه‌السلام
🌸🍃صلوات خاصه امام حسن عسکری علیه‌السلام
🔰قسمت صد و پنجاه و یکم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل سوم: در بعضی آداب شهادت به الوهیت و بیان ارتباط با اذان و نماز 🔶 سالک باید ◀️ 🔹حقیقت "لا مُؤثِّرَ في الوُجودِ الّا الله" را اول به برهان حكمی مستحكم كند؛ 🔹و از معارف الهيه كه غايت بعثت انبياء است فرار نكند؛ 🔹و از تذكّرِ حق و شؤن ذاتيه و صفاتيه اعراض نكند؛ 📍كه سرچشمه تمام سعادت ها تذکّر حق است " و مَن أعرَضَ عَن ذِکری فَإنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنكاً "📍 🔹و پس از آن... به قدم تذکّر و ریاضت، قلب را با آن مانوس كند تا قلب ايمان آورد به آن. ✳️و این اوّل مرتبه صدق مقاله اوست که علامت آن: 📌انقطاع به حق؛ 📌و چشم طمع و امید از جمیع موجودات پوشیدن است؛ ✳️و نتیجه آن توحید فعلی است که از مقامات بزرگ اهل معرفت است. 🔶 وچون سالک الی الله قصرِ جمیع تاثیرات را در حق کرد و چشم طمع را از جمیع موجودات جز ذات مقدّسش بست، لایق محضر مقدس شود؛ ✔️ بلکه قلبش فطرتاً و ذاتاً متوجّه به آن محضر شود. ♦️شاید تکرار شهادت برای تمکین باشد و مقصود از شهادت یکی از دو شهادت باشد؛ ♦️و شاید تکرار نباشد و یکی اشاره به الوهیت ذاتیه و دیگر اشاره به الوهیت فعلیه باشد و در این صورت ممکن است اعاده آن در آخر برای تمکین باشد و از این جهت شهادت آنجا ذکر نشده. 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۴۳ و ۱۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
مقام حضرت معصومه.mp3
2.65M
🔰 حضرت معصومه بانویی بسان فاطمه زهرا سلام الله علیها ▪️بیانات استاد یزدان‌پناه در شب رحلت حضرت معصومه سلام الله علیها
✅ ثمره‌ ذکرِ خداوند تبارک و تعالی این است که آدم، آدم می‌شود. ⭕️ وقتی ذکر را از او بگیری، غفلت داشته باشد و توجه نداشته باشد، غیر آدم می‌شود. ✅ فصل آدمی _نه فصل انسان و نه فصل بشر_ یعنی آن چیزی که آدم را از سایر مخلوقات ممتاز می‌کند، ذکر خداوند تبارک و تعالی است‌. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
بسم الله الرحمن الرحیم برای پیروزی نیروهای مقاوت دعای هفتم صحیفه سجادیه را قرائت کنیم.
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت ششم 🌱آفريدگارا! 🔸از پشه آنقدر انديشه دارم كه از پيل و از مور آن اندازه 🔹كه از اژدهاى دمان و از كرم شب تاب همان 🔸كه از آفتاب ❗️چيست كه عجيب نيست؟ رستنى‌ها همه حيرت آور! حيوانات همه مهيب! كوه‌ها همه عجيب! درياها همه سهمگين ستاره ها همه دلربا و جانفزا اين‌همه از كجا پيدا شدند؟ اصلشان چه قدر زيبا خواهد بود و چه قدر بزرگ و توانا خواهد بود؟! همه علمند و شعور همه هشيارند و بيدار همه در زمزمه مدح و ثناى تو همه سر به آستان تو نهاده اند. ❗️اين چه شوكت و سلطنت است و اين چه جبروت و عظموت؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️قسمت دهم: حرف بشنو تشنگی آور به دست 💎 حضرت علامه می‌فرمودند باید حرف شنید تا چشم و گوش باز شود و بعد از آن دست به کار شد. ✅ اگر کسی سنت صدرایی را خوب بخواند، تشنگی ایجاد می‌شود و چشم و گوش باز می‌شود. 💠 از صدرا به بعد، نسل صدرایی فیلسوف‌عارفان فراوانی داریم. 🔸فیض کاشانی و 🔸حاجی سبزواری و 🔸ملاعلی نوری و 🔸علامه طباطبایی و 🔸علامه حسن‌زاده ✔️همه از نسل صدرایی هستند. در کتاب فروغ معرفت این سلسلۀ تاریخی آمده است. 🗂 جلسه ۳۷۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🥀 آرمان عزیز ▪️ سالروز شهادت شهید آرمان علی‌وردی ▪️هدیه به روح همه شهدا یک صلوات به همراه حمد و سوره
🔰 علم و عدالت سالاری يا مديريت اسلامی ▪️معنای قيّم بودن شوهر نسبت به زن يك امر حقوقی تخلّف يا اختلاف ناپذير نيست. 🔸 زيرا در صورتی كه زن استقلال اقتصادی داشته باشد و صلاحيت اداره و تدبير و نگهبانی و نگهداری حيثيت خويش را واجد باشد، می‌تواند در متن عقد نكاح مثلاً محدوده آن قيموميّت را با توافق طرفين تعيين نموده كه به هيچ وجه به استقلال و كيان وجودی او آسيبی نرسد. 🔹 البته تمكين غريزی غير از قيموميّت خانگی است، زيرا آن، حقِ ديگری است كه مي تواند با تعهّد متقابل و تراضی طرفين قلمرو آن مشخص شود و تحديد بعضی از انحاء يا مراتب يا مراحل آن نه با كتاب و سنّت معصومين مخالف است و نه با مقتضای عقد نكاح مباين. 🔸 چون تقييد اطلاقِ مقتضای برخی از عقود با توافق طرفينِ عقد، محذوری را به همراه ندارد. ✔️از رهگذر فوق لازم است توجه شود كه عنوان سالار به معنای فرمانروا و حكمران و فوق قانون و غير مسؤول، برای هيچ كسی نسبت به ديگری روا نيست خواه در حريم خانه به عنوان مردسالاری و خواه در متن جامعه به عنوان رئيس سالاری يا فقيه سالاری يا عناوين ديگر. 🔹 زيرا مهم ترين شرط صلاحيت سرپرست خانواده يا جامعه همانا دو عنصر محوری علم و عدل است. 🔸 يعنی در جريان تشخيص اصول مديريت، آگاه و مطّلع و در اجرای اصول و موادّ مديريت، عادل و معتدل باشد. 🔹 زيرا بازگشت چنين مسئوليت‌ها در نظام اسلام به علم و عدالت سالاری است كه همه فرهيختگان بشری خواهان چنين حكمرانی و فرمانروايی هستند كه هرگز جهل به جای علم ننشيند و جور به جای عدل حكم نراند.
🔰قسمت صد و پنجاه و دوم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل سوم: در بعضی آداب شهادت به الوهیت و بیان ارتباط با اذان و نماز 🖋 تنبیهٌ عِرفاني 🔶 بدان که برای شهادت مراتبی است: 🔹اول شهادت قولیّه است؛ 🔹دوم شهادت فعلیّه است؛ ✔️ و آن (شهادت فعلیه) چنان است که انسان به حسب عمل های جوارحی شهادت دهد. مثلا در طور اعمال و جریانِ افعال خود حقیقت "لاموثِّرَ فیج الوُجودِ الَّا الله" را داخل کند. 🔸چنانچه لازمه شهادت قولیّه اش آن است که کسی را مؤثر نداند ⬅️ نقشه اعمالش نیز چنین باشد. 📌پس دستِ احتیاجِ خود را جز در محضر مقدّسِ حق جلّ و علا دراز نکند؛ 📌وچشم امید خود را به موجودی از موجودات باز ننماید؛ 📌و پیش بندگان ضعیف اظهار غِنا و استغنا کند؛ 📌و از ضعف و ذلّت و عجز کناره گیرد. ✳️ در روایت کافی شریف است که عِزّ مومن استغناءِ اوست از مردم؛ و اظهار نعمت و غنی نمودن خود، یکی از مستحبّات شرعیه است و طلب حوائج از مردم از مکروهات است. 🔹سوم شهادت قلبیه است؛ ✔️و آن چنان است که توحید فعل حق در قلب تجلّی کند و قلب به سرّ باطنی خود دریابد حقیقت این لطیفه را و از دیگر موجودات منقطع و منفصل شود. ♦️عمده اخباری که از اهل بیت عصمت راجع به ترک طمع از مردم و یأس از بندگان و ثقه و اعتماد به خدای تبارک و تعالی وارد شده، راجع به این مقام است. 🔹چهارم شهادت ذاتیه است؛ ✔️ومقصود شهادت وجودیه است و آن در کمّل اولیاء تحقق يابد و در نظر اولیاء، در جمیع موجودات _به یک معنی_ این شهادت است. 📚 آداب الصلاة|صفحه ١٤٤ و ١٤٥
🔰 گزارش تصویری مراسم گرامیداشت بانوی با کرامت قم با حضور ارزشمند حضرت استاد یزدان‌پناه و روضه‌خوانی مداح اهل بیت جناب آقای خلیق ۱۴۰۲/۸/۸
🔰 تربیت نیرو سلسله سخن نگاشت‌های رهبر معظم انقلاب 👇👇👇👇
🔰 تربیت نیرو ▪️ قسمت هشتم: راه برون‌رفت از آسیب‌های علم، تربیت معنوی نیروها ▫️استعمار بلای بزرگی بود که بر سر کشورهای منطقه‌ی آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین فرود آمد؛ استعمار چیز عجیبی بود. ❓این استعمار را چه چیزی به‌وجود آورد؟ علم. ... این خطر بزرگی است: 🔹 برای بشریّت 🔸 برای تمدّن 🔹 برای انسان 🔸 برای مادّه و معنا ❗️این به‌خاطر علم است، علم گاهی این‌جوری میشود. ✅ پس ما بایستی دستگاه علمی خودمان را مراقبت کنیم و یک راه جدیدی برای علم درست کنیم. آن چیست؟ 💎 آن عبارت است از سازندگی اخلاقی و معنوی در کنار علم؛ لذا تذکّرات ما، یک مقداری مربوط به مسائل علمی است، یک مقداری مربوط به آن مسائل اخلاقی و سازندگی اخلاقی و معنویِ نیروی انسانی است. ۱۳۹۴/۰۸/۲۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ولایت همان رحمت رحیمیه خداوند تبارک و تعالی است که انسان ، اِسمِ ، الله الرحمن الرحیم می شود ✅ یعنی این موجود ناقص از اسفل السافلین حرکت می کند تا جایی که معتدل می شود ⬅️ و در او نفخ روح می شود و اِسمِ ، الله الرحمن الرحیم می شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت هفتم 🌱آفريدگارا! جسم و جانم داده‌اى گوش و زبانم داده‌اى نطق و بيانم داده‌اى ندانم چه به من نداده اى؟! توفيقم ده تا اين همه نعمت‌ها را كفران نكنم! چه از شكر آنها عاجزم و كسى از عهده شكرت برنمى آيد! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و سوم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل چهارم: در بعضی آداب شهادا به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت 🔶 بدان که طیّ این سفر روحانی و معراج ایمانی، با این پای شکسته و عنان گسسته و چشم کور و قلبِ بی نور، نتوان کرد. 🔻" وَ مَن لَمْ يَجْعَل اللهُ لَهُ نوراً فَما لَهُ مِن نورٍ"🔺 ✅ پس در سلوک این طریق روحانی و عروج این معراج عرفانی، تمسّک به مقام روحانیت هادیان طرق معرفت و انوار راهِ هدایت که واصلان الی الله و عاکفان علی الله اند، حتم و لازم است؛ ❌ اگر کسی با قدم انانیت خود، بی تمسک به ولایتِ آنان بخواهد این راه را طی کند⬅️ ✔️ سلوک او اِلیَ الشیطان و الهاویه است . 🔷 به بیان علمی، چنانچه در ربطِ حادث به قدیم و متغیّر به ثابت، محتاج به واسطه و رابطه ای است که وجهه ثبات و تغییر و قدم و حدوث داشته باشد؛ که اگر آن واسطه نباشد، ⬅️ فیضِ قدیمِ ثابت، عبور به متغیرِ حادث در سنت الهیه نکند و رابطه کونیّه و جودیه حاصل نشود. 💠 بالجمله تمسّک به اولیاء نعم که خود، 📌راه عروج به معارج را یافته؛ 📌و سیر الی الله را به اتمام رسانده اند؛ از لوازم سیر الی الله است. 📚آداب الصلاة| صفحه ١٤٧ و١٤٨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab