eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 یک جرعه مناجات 🌸السَّلَامُ عَلَيْكَ 🌸 مِنْ نَاصِرٍ أَعَانَ عَلَى الشَّيْطَانِ 🌸وَ صَاحِبٍ سَهَّلَ سُبُلَ الْإِحْسَانِ 🌱خداحافظ ماهی که کمکم کردی بر شیطان غالب شوم 🌱خداحافظ ماهی که راه احسان را بر من آسان کردی. 💎 فرازی از دعای وداع با ماه مبارک رمضان https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 در ساعت پایانی ماه مبارک، اهتمام به قرآن داشته باشیم.
یک کلمه ولی بی نهایت.mp3
2.75M
🔰 بی‌نهایت معنا در یک کلمه 🎙 بیانات حضرت استاد یزدان‌پناه در اهمیت قرآن کریم __________________________ 🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! تو خود گواهی كه در عصر سلخ شهرالله مبارك ۱۳۹۰ هـ.ق، چنان حسرتی بر این بنده مستولی شد كه گوشه‌های چشمم با ناودان بهاری برابری می‌كرد و آه‌های آتشینم، جهنم سوز بود؛ كه بیداران در این ماه رستگار شدند و این خفته زیانكار! این حسرت یك ماه بود، با حسرت یك عمر چه باید كرد! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌸 عید سعید فطر مبارک 🍃مشام جانتان معطر به عطر عبودیت و بندگی _____________________________ 🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 پیام حضرت استاد یزدان پناه در حمایت از پاسخ کوبنده ایران به اسراییل بسم الله القاصم الجبارین 🔻پاسخ دندان شکن و تنبیه پشیمان کننده نیروهای نظامی ایران اسلامی به دشمن صهیونیستی، موجی از شادی در دل ملت های مسلمان پدید آورد و در مقابل این حرکت به‌هنگام و بخردانه در دل دشمنان به ویژه استکبار جهانی و رژیم غاصب صهیونیستی رعب فزاینده‌ای را رقم زد. خداوند سبحان را بر این نعمت بزرگ سپاسگزاریم و پیشانی خضوع را بر آستانه آن حقیقت بی‌همتا فرود می‌آوریم و از صمیم دل بر این منّت بی مانند شکر می‌کنیم. 🔻 دشمن صهیونیستی در این رویداد مهم به وضعیتی رسیده است که چه اقدام بعدی جاهلانه را انجام دهد و چه دست از اقدام بردارد، در هر دو صورت سقوط و زوال خود را به شدت نزدیک کرده است و هر دو صورت برای این دشمن شرور و خبیث و کودک کش باخت خواهد بود و این نیز منّت دیگر خدای متعال است. 🔻تمدن غربی با شرارت ذاتی‌اش و مادی گرایی نهادینه‌اش باید منتظر عقب‌نشینی‌های تمدنی وسیعی باشد و ما باید طلعت زیبای تمدن معنوی الهی اخلاقی و اسلامی را شاهد باشیم. 🔻 بنده همچون همه مردم ایران اسلامی بر درایت و شجاعت و حکمت رهبر معظم انقلاب خضوع می‌کنم و نیز دست و بازوی دلاورمردان نظامی این فرزندان حیدر کرار و پیروان علی خیبر شکن را می‌بوسم و بر این بوسه افتخار می‌کنم. ایامی است که حق سبحانه بیش از پیش جلوه کرده است. 🔻به توفیق الهی ملت مسلمان ایران در پشت رهبر و حکیم فرزانه ایران اسلامی متحد و یک‌دل خواهد بود و هشیارانه از این اتحاد و ایستادگی محافظت خواهد کرد. سید یدالله یزدان پناه 1403.1.26 https://eitaa.com/nasimehekmat https://eitaa.com/madresehbagherain
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در پی پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح علیه اسراییل / این طلیعه فتح است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح علیه دشمن صهیونیستی، پیام مهمی صادر نمودند . ↙️ متن پیام معظم له بدین شرح است: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی کند «لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل» احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمی کند. ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزتّمدار بود، یک؛ فتوحات که قرآن وعده می دهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی ها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این است. در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم اما ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾. اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسراییل را ریشه کن می کند و و امثال غزه را نجات می دهد و مقاومت را می پروراند و را با محشور می کند، آن فتح مطلق است . در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾ هیچ مقابلی ندارد. این عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدارهای قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیافتد، این کارها را دیشب انجام دادند. بنازیم دستی که انگور چید ٭٭٭ مریزاد پایی که در هم فشرد اگر این می است، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند. با دست این ها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت می برد و عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می برد. من مجدداً این بزرگواری را ، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می کنم و از ذات اقدس الهی مسالت می کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم. غفر الله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته
🥀 در میان مجموعه‌ مسلمانان و امت اسلامی کسانی پیدا می‌شوند که با افکارِ ▪️پلید ▪️و متحجر ▪️و عقب‌مانده ▪️و خرافی خود تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند، کفر بدانند؛ واقعاً این مصیبتی است. ✖️این‌ها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه (علیهم‌السّلام) را در بقیع ویران کردند. آن روز که در دنیای اسلام، از شبه‌قاره‌ هند گرفته تا آفریقا، علیه این‌ها قیام کردند، اگر این‌ها جرأت می‌کردند، قبر مطهر پیغمبر را هم ویران می‌کردند، با خاک یکسان می‌کردند. ❗️چه فکر باطلی ❗️چه روحیه‌ی پلیدی ❗️چه انسان‌های بداندیشی ❌ احترام به بزرگان را اینجوری بخواهند نقض کنند و هتک کنند و این را جزو وظائف دینی بشمرند! در آن وقتی که این‌ها بقیع را ویران کردند، این را بدانید؛ سرتاسر دنیای اسلام علیه این‌ها اعتراض کرد. از شرق جغرافیای اسلام -از هند- تا غرب جغرافیای اسلام، علیه این‌ها بسیج شدند. این‌ها به عنوان اینکه این کار‌ها پرستش است، این اقدام‌های خبیث را می‌کنند! ❗️رفتن سر قبر یک انسانی و طلب رحمت کردن برای او از خدای متعال و طلب رحمت کردن برای خود، در آن فضای معنوی و روحانی، شرک است؟ شرک این است که انسان بشود ابزار دست سیاست‌های اینتلیجنس انگلیس و سی. آی.‌ای آمریکا و با این اعمال، دل مسلمانان را غمدار کند، آزرده کند. ✖️ این‌ها اطاعت و عبودیت و خاکساری در مقابل طواغیت زنده را شرک نمی‌دانند، احترام به بزرگان را شرک میدانند! 🏴خود این، یک مصیبتی است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📌 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی در سال تحصیلی ۱۴٠۴ _ ۱۴٠۳ از طلاب پایه های ۷ و ۸ و ۹ پذیرش می‌نماید. ❇️ تحت اشراف علمی اساتید معظم: 1️⃣ آیت‌الله سید یدالله یزدان پناه و حجج الاسلام و المسلمین 2️⃣ محمدرضا فلاح شیروانی 3️⃣ علی امینی‌نژاد 4️⃣ سیدعلی موسوی ❇️ ویژگی‌ها 🔺برنامه جدی تحصیل فقه و اصول با هدف تسلط بر مکاتب قم و نجف 🔺اهتمام به تحصیل حکمت و فلسفه اسلامی 🔺برنامه مستمر آشنایی با مکتب امام ره و "کلام انقلابی" 🔺ارزیابی جدی و مستمر روند پیشرفت تحصیلی 🔺بهره‌مندی از امتیازات مراکز هدایت علمی تربیتی 🔺پشتیبانی معیشتی به صورت تعریف کار طلبگی 👈 جزئیات و ثبت‌نام: www.b2n.ir/x56300 ⏰ زمان ثبت نام : ۲٠ فروردین تا ۳٠ اردیبهشت ۱۴٠۳ 🔍 پاسخ به سوالات: 🆔 @pazireshfotovat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ توحید یعنی نمودی که حکایت می‌کند از بودی و بدنی که حکایت از جان می‌کند. یعنی یک بدنی است و یک جانی که آن جان، این بدن را ظاهر کرده است و این بدن از او حکایت دارد. ✅ توحید جانِ ظاهر و مظهر است. مظهر یعنی بدنی که ظاهر را حکایت می‌کند. 🔺 پس سه چیز در توحید است: یک ظاهری هست و یک مظهری و یک حکایت مظهر از ظاهر. ⬅️ اگر یکی از این سه نبود توحید را ادراک نمی‌کنیم. ✅ توحید یعنی یک ذاتی داریم که یک رحمتی دارد که این رحمت عبارت از جان اوست و یک مظهری است که حکایت از این رحمت دارد که بدن اوست. ⬅️ رحمت خداوند تبارک و تعالی عبارت از فعل اوست. https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت دوازدهم 🔹وقتی داستانی را برای بچّه ای تعریف می کنید، این بچّه در سیر همین که می شنود، ابتهاج هایی را نشان می دهد. گاهی دارید توضیح می دهید، بچّه خیلی خوشحالی می کند؛ او همان صورت را تصویر می کند، ✅ به این لذّت، لذّت خیال می گوییم. ☑️ بلکه قوی تر و شفّاف ترش در خواب است. ❌این هایی که در خواب می بینید از بیرون نیست. ما در خواب لذّت می بریم. ☑️بنده خدایی می گفت من یک غذایی در خواب خوردم که هیچ غذایی در عالم به پای آن غذا [نمی رسد]. 1️⃣یک دلیل [این است که چون] ادراک قوی تر است. 2️⃣ولی یک چیز دیگر هم هست: تجرّد هرچه بیشتر می شود شفّاف تر و لطیف تر می شود. لذّتی که معصوم می برد، به دلیل آن نهایتِ شفافیّتی که آمده، هیچ کس نمی برد؛ لطافتی که معصوم پیدا می کند هیچ کس پیدا نمی کند. در بین مخلوقات می گویم. خدا که حسابش جداست، باید در جای خودش بحث کرد. جالب است خواب همین لذّت های صوری است ⬅️ یعنی صورت است، مثل واهمه بحث معنی نیست، ولی لذّت های عجیب و غریب دارد. 🔹جناب ابن عربی یک صحبت دارد که گاهی چیزهایی آدم می بیند شگفت زده [می شود]. ❗️عالمِ خیال امور شگفت و عجیب و غریب را در خود جمع می کند که ما هیچ نمونه اش را در این عالم نمی بینیم. عالم خیال انقدر قدرت و قوّت دارد. ✅ به دلیل شفافیّت است. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️ قسمت چهارم 🔸 نكته : ظاهرت بايد طاهر باشد تا توانى ظاهر قرآن را مس كنى و باطنت بايد پاك باشد تا توانى باطنش را دريابى: ✨ «لا يمسه الا المطهرون» 🔹 نكته: باطن تو در اين نشأه، عين ظاهر تو در آن نشأة است. «يوم تبلى السرائر» 🔸 نكته: در هر جا و با هركس تويى و كسى با تو نيست. با تنها چنانى كه تنهايى. خلاصه اينكه جناب خواجه حافظ قدس سره الشريف فرمود: 🌱سرا خالى است از بيگانه مى نوش 🌱كه جز تو نبود اى مرد يگانه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و چهارم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن فصل اول: در حقیقت نیّت در عبادات 🔶 در کافی شریف سند به حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) رساند که گفت: 📍" وقتی که زیاد شد شکّت در نماز، ممضی دار نماز را(به پایان ببر)یعنی اعتنا به آن نکن امید است که تو را رها کند؛ همانا این(شک زیاد) نیست مگر از شیطان." 🔷 در روایت دیگر است که حضرت باقر یا حضرت صادق علیهما السلام می فرماید: 📍" شیطان را با شکستن نماز به خودتان عادت ندهید؛ پس به طمع بیاندازید او را، زیرا که شیطان پلید است؛ معتاد است به آنچه عادت داده شده." 🔶 زراره گوید که فرمود: 📍" همانا می خواهد آن خبیث اطاعت شود؛ پس وقتی که عصیان شد، عود نمی‌کند به کسی از شماها." ✅ و این(نافرمانی از شیطان)، از معالجات مهمه است در جمیع اموری که از القائات شیطان است و از دعابه های واهمه شیطانیه است. 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۷۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ آدم را از دو چیز می توان شناخت: یکی از معبود او که فرمان چه کسی را می برد و چه کسی را می پرستد و حرف او را گوش می دهد. و یکی از دعای او که چه دعایی دارد. ✅ آدم دعای هر چه را داشته باشد کمبود همان را دارد چون دعا وقتی مستجاب شود همان معبود او می شود و معبود آدم رب او می شود. 🔻 اگر دعا شیطانی بود مثلا دزد دعای شیطانی دارد ، شیطان معبود او می شود و می خواهد شیطان شود لذا خداوند تبارک و تعالی در قرآن می فرماید:«أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ»(یس۶۰) 🔻یکی دعای حیوانی دارد 🔻یکی دعای نباتی دارد 🔺و یکی دعای انسانی. 🔺و یکی دعای حقیقت دارد. ⬅️ دعای ائمه اطهار علیهم السلام دعای حقیقت بود و الحقیقة را از خدا می خواستند: «إِلهي هَب لي کمالَ الإِنقِطاعِ إِليک وأَنِر أَبصارَ قلوبِنا بِضياءِ نَظرِها إِليک، حتّى تَخرِقَ أَبصارَ القُلوبِ حُجبَ النُّور فتَصلَ إِلى مَعدنِ العَظمه، وتَصيرَ أَرواحَنا معلَّقه بعزِّ قُدسِک» (مناجات شعبانیه) معدن عظمت همین الرحمان است که می خواهند به آن متصل شوند و عبد او شوند و او در ایشان ظاهر شود. این سوال و نیاز ایشان است. ✔️ زیرا آدم همان چیزی هست که در او ظاهر شده است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت سیزدهم 🔹مومن هرچه طهارتش بیشتر شود ⬅️ خوابش شفّاف تر، لطیف تر، زیباتر و لذیذتر می شود. نوعاً مومن همراه آن خواب خیالی ای که دارد، یک دسته کشف ها و لذّت های معنوی هم در ان اشباع شده است. ⬅️ لذّت های صوری می بیند ولی [در] دلش لذّت های معنوی هم می بیند. ✅به خاطر تجرّد بیشتر است. هرچه تجرّد بیشتر باشد ⬅️ آدم بهتر می فهمد. ❌ما هنوز به ساحت عقل نرسیدیم. انسان به ساحت عقل برسد، تازه می فهمد لذّتش چیست. ما می گوییم عقل، اما این کلیّاتی که ما داریم و فعلاً می فهمیم، خود صدرا هم توضیح می دهد، اینها، خیال منتشر است. ✅ولی اگر آن [لذّت عقلی] بیاید خیلی لذّت بخش است. ❓وقتی درس می خوانید احساس نشاط نمی کنید؟ ❓احساس نمی کنید سرزنده شدید؟ ❓یک جور دیگر شدید؟ (یعنی کسی که واقعاً می آید و خوب می خواند. یک وقت به تکلّف است. آنها را من نمی گویم. آنها خودش زحمت هایی دارد.) 🔸ولی درس آدم می خواند، مطلب می شنود، چشم و گوشش چقدر لذّت می برد. چقدر سرحال می شود؛ اصلاً احساس می کند از این روزمرگی و کسالت ها و... دارد درمی آ ید. ✅خب این خاصیّت علم است ⬅️ برای خودش لذّت دارد. و کسانی که اهلش شدند بیشتر می توانند آهسته آهسته این را درک کنند. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️ قسمت پنجم 🔸 نكته: بسائط چون تركيب شدند روح مى‌گيرند و نفس چون بسيط شد! 🔹نكته : اصل اين است كه ديده دل، ملكوت را بنگرد چنانكه ديده سر، مُلك را؛ در اين شگفت نيست. شگفت از نديدن است كه ديدگان را بايد درمان كرد! 🔸 نكته: از دنيا چشم پوشيدن هنر نيست از دنيا و آخرت چشم پوشيدن هنر است! 🔹 نكته: سفرنامه معراج رسول صلى الله عليه و آله شرح اطوار بشر است! 🔸 نكته: هر كس زارع و مزرعه خود است و نيت‌ها و اعمالش، بذرهايش. بنگر تا در مزرعه خويش چه مى‌كارى و در قول رسول صلى الله عليه و آله: ✨ الدنيا مزرعة الاخرة تدبر كن. 🔹 نكته : ايمان آوردن به منزلت ملك مناسب براى زرع تحصيل كردن است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌹 معلم، مظهر اسم شریف محیی است، که نفوس مستعده را به آب حیات علم، احیا می‌کند. 🌹 معلم، از لسان وسائط فیض الهی، در ملکوت عظیم آسمان ها، عظیم خوانده می شود و او را به عظیم ندا می کنند. 🌹 امام صادق(علیه السلام) فرمودند: هرکس برای خدا دانش بیاموزد و بدان عمل کند و به دیگران یاد دهد، در ملکوت آسمان ها عظیم خوانده می شود و گویند که این فرد برای خدا دانش آموخت و برای خدا بدان عمل کرد و برای خدا به دیگران یاد داد. (اصول کافی، ج ۱، ص ۲۷.) 📚 مقام معلم، نوشته: علامه حسن زاده آملی رحمت الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ پیغمبر آمد که دعای ما را دعای آدمی کند. پیغمبر شفیع آدم سازی است. شفاعت پیغمبر شفاعت آدمی است. آدم یعنی نور محض‌. پیامبر نور محض بود: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (نور۳۵) ⬅️ این جاست که الرحمن شفاعت می کند: «و آخر من يشفع هو أرحم الرّاحمين». بسم الله الرحمن الرحیم آخر من یشفع است. ✅مقصد ما النور است: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ» (بقره۲۵۷) ما باید از کل ظلمات یعنی هوای نفس و شیطان خارج شویم و النور شویم. ✅ بنیه آدم از ابتدا نمی تواند النور و خاتم الانبیا شود باید از السفل السافین و کل ظلمات خارج شود و بعد به النور وارد شود. ⁉️حال چگونه از ظلمت به نور خارج شویم؟ با اطاعت از فرمان خدا. چون فرمان خدا نور است و فرمان خود و نفس ظلمت است ⬅️ لذا پیامبر ما را به النور دعوت می کند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ امید صادق اوضاع و احوال مساعد و نیز زمینه‌هایی که کار امام باقر(علیه‌السّلام) فراهم آورده بود، موجب می‌شد که امام صادق(علیه‌السّلام) مظهر همان امید صادقی باشد که شیعه سالها انتظار آن را کشیده است... گویا هموست که باید حکومت علوی و نظام توحیدی را بازسازی کند و رستاخیز دوباره‌ی اسلامی را برپا سازد.» علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️قسمت ششم 🔹 نكته: ايمان آوردن به منزلت مُلك، مناسب براى زرع تحصيل كردن است و عمل به شرائط آن به مثابت بذر افشاندنِ ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات. 🔸نكته: جزاء، نفس عمل است؛ و لا تجزون الا ما كنتم تعملون. 🔹نكته: تا گم نشدى چيزى در تو پيدا نشود! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قضاوت زن ▪️قسمت دوم 🌿 گروهی از فقهای بزرگ شيعه تصريح به اشتراط ذكورت نموده‌اند؛ مانند: 🔸قاضي ابن البرّاج در المهذّب 🔹و نظير محقق قدس سره در شرايع الاسلام و نيز در المختصرالنافع 🔹 و مانند علامه قدس سره در قواعدالاحكام و در ارشادالاذهان 🔸و نظيرشهيد اول قدس سره در اللمعة الدمشقيه. 🔹چنانكه نظام الدين ابي الحسن سلمان بن الحسن بن سليمان صهرشتی در كتاب اِصباح الشيعه بمصباح الشريعه تصريح به اعتبار ذكورت كرده است. 🌿 و عدّه‌ای از بزرگان متأخر هم مانند صاحب جواهر و شيخ انصاری و ملا ضياءالدين عراقی ـ رضوان اللَّه تعالي عليهم اجمعين ـ تصريح به اشتراط ذكورت كرده اند. 💫عدّه اي كه به طور مشروح مستدلّ در اين باره بحث نموده اند، برهان قطعی برای اشتراط مرد بودن ارائه نكرده اند. 1⃣ لذا گاهی به اجماع تمسك می‌كنند. (جواهرالكلام، ج40، ص14.) ✔️ كه بر فرض تماميّتِ اتفاقِ واقعی همه فقيهان دين، احتمال استناد آنان به يك يا چند وجه ديگر كه در مسأله مطرح است مظنون می‌باشد. ⤴️ و چنين اجماعی، فاقد شرط حجّيت و اعتبار است. 2⃣ و گاهی به حديث نبوی ضعيف استدلال استدلال می‌كنند كه خصوص ولايت به معنای حكومت زن را مانع فلاح جامعه می‌داند. ✔️ و اگر زنِ واجدِ شرايطِ قضا از طرف ولی مسلمين منصوب گردد، مشمول چنان حديثِ ضعيف نخواهد بود. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و پنجم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن فصل دوم: اخلاص در نیّت 🔶 یکی از مهمّات آداب نیت که از مهمّات جمیع عبادات است؛ ⬅️اخلاص است. 🔹و حقیقت آن(اخلاص): 📍تصفیه نمودن عمل است از شائبه غیر خدا؛ 📍و صافی نمودن سرّ است از رویت غیر حق تعالی در جمیع اعمال صوریه و لبّیه و ظاهریّه و باطنیّه. 🔹و کمال آن(اخلاص): 📍ترک غیر است مطلقا؛ 📍و پا نهادن بر إنيّت و انانیّت و غیر و غیریّت است یکسره . ✳️قال اللهُ تعالی: "ألا للّهِ الدّینُ الخالصُ" 📌خدای تعالی اختیار فرموده برای خویش دین خالص را و اگر یکی از حظوظ نفسانیه و شیطانیه در دین باشد خالص نخواهد بود. ✳️و قال تعالی: "و ما أُمِروا إلّا لِیَعبُدوا اللهَ مُخلِصینَ لَهُ الدین" 🔻قال تعالی: "وَ مَن یَخرُج مِن بَیتهِ مُهاجِراً إلي اللهِ و رسولِهِ ثُمَّ یُدرِکُهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ أجرُهُ علَی الله"🔺 و این آیه شریفه ممکن است متکفّل جمیع مراتب اخلاص باشد. 🔸یکی هجرت صوری که به بدن واقع شود. و این هجرت اگر خالص برای خدا و رسول نباشد بلکه برای حظوظ نفسانی باشد هجرت إلي الله و رسوله نيست و اين مرتبه، اخلاصِ صوری فقهی است. 🔸و دیگر هجرت معنوی و مسافرت باطنی است. که مبدأ آن بيت مظلمه نفس است و غایت آن خدای تعالی و رسول اوست. که آن هم به حق برگردد زیرا که رسول به ما هو رسول، استقلال ندارد بلکه آیت و نماینده حق است پس هجرت(به سوی) او ، هجرت به حق است. 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۷۶ تا ۱۷۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ما توحید احدی صمدی را بر پیامبر نازل کردیم و قرآن شرح آن توحید احدی صمدی است. ✅ توحید احدی صمدی جان عالم است. این عالم عبارت از محسوسات و معقولات هستند محسوسات عبارت از ظلمات هستند که نور توحید آن ها رو روشن کرده است. ✅ لیله القدر عبارت از بنیه آدمی است و می فرماید تو چه می دانی لیله القدر چیست. ✅ لیل عبارت از بنیه آدمی است. لیل ظلمت نیست. همه عالم اللیل هستند اما لیله القدر نیستند، زیرا فقط بنیه آدم است که جان دار است و بنیه بقیه عالم بی جان است. لذا خداوند قرآن را در بنیه آدمی نازل کرد یعنی این جان را فقط به آدم داد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بدون تردید نقش حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. 🔸این بانوی بزرگوار 🔹این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر؛ 🔺با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) 🔺و عبور از شهرهای مختلف 🔺و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم 🔺و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، ⬅️موجب شده است که این شهر به عنوان «پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)» در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد. 🔵و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab