eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت اول ✨ «لا تيأسوا من روح الله» اهم مطالب در طليعه امر دو چيز است: 1⃣ يكى توحيد 2⃣ و ديگر معرفت نفس كه تواند مظهر اتم وى گردد. 1⃣ اما توحيد: 🔹 اين كه سالك با قدم معرفت به جايى رسد كه جمع بين تفرقه و جمع كند و تنزيه از تنزيه و تشبيه نمايد، همان طور كه كشاف حقايق. ✨ امام به حق ناطق حضرت جعفر صادق عليه السلام فرموده است: «الجمع بلا تفرقة زندقة و التفرقة بدون الجمع تعطيل و الجمع بينهما توحيد» و اين توحيد حقيقى اسلامى است و كلام وحى بدان ناطق است كه: 🌱 «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن» 🌱 در بيان آن به تمثيلى اكتفاء مى‌كنيم خاك بر فرق من و تمثيل من: 🔹در عالم رؤيا آنچه كه مشاهده مى‌گردد همه از منشئات نفس است پس قائم به نفس و از شئون وى‌اند. 🔸 و چون نفس موجود حى مدرك عالم به ذات خود است، شئون او نيز با همه كثرتى كه دارند حى و مدركند. 🔹و در واقع يك حقيقت به نام نفس است كه به صور كثيره درآمده است و خود با اين كه همه است، فوق همه است. ❗️اين كثرت صور منافى با وحدت شخصيه نفس نيست بلكه هر چه صور بيشتر باشند دلالت بر قوت وحدت نفس مى‌كنند و نفس بر جميع اين صور كثيره قاهر است و همه آنها مقهور وى. 🔸پس نفس، هر يك از آنها است كه جز شئون نفس نيستند و هيچ‌يك از آنها نيست كه نفس در حد هيچ‌يك محدود نيست. ادامه در پست بعدی 👇👇👇
🔹 پس نفس را با هر يك از اين منشئاتش جمع كردى. 🔹 و از هر يك تفرقه نمودى. 🔹و نيز نفس را فقط مجرد ندانستى كه از كثرت تنزيهش كنى. 🔹و او را در هيچ صورتى از صور كثرت مقيد نكرده‌اى تا قائل به تشبيه بوده باشى. 🔹بلكه او را از اين تنزيه و تشبيه تنزيه نمودى. ✔️ كثرات غير متناهى نظام هستى شئون ذاتيه حق تعالى اند و «من عرف نفسه فقد عرف ربه» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و ششم🔰 🔹شیخ اشراق می‌گوید: عشق کاری می‌کند که آهسته آهسته حذف بشریّت رخ می‌دهد. ✅ عشق از عَشَقَة است. ✅ عشَقَة پیچکی است که به درخت می‌پیچد و بالا می‌رود. ⬅️ این درخت اینجاست. ⬅️ این پیچک هم کنار این درخت، ریشه در زمین دارد. ولی به درخت می‌پیچد. و آن را فشار می‌دهد. ◀️ تا جایی که هرچه آب و غذا و هر چه هست از او می‌گیرد. ◀️ و خودش را تقویت می‌کند. ◀️ درخت ضعیف شده و از بین می رود. ✳️ بدن ما، همان درخت است. ✳️ کنارِ این درخت، دانه‌ای کاشته شده است که همان عَشَقَة است؛ آن عشقه، حَبَةُ الْقَلْب است. ✅ حبَةُ الْقَلْب یعنی دانۀ قلب ما که آن پیچک است. قلب را به عنوان یک دانه در نظر می‌گیرد کنار این درختِ انسانی. 🌳 درخت انسانی منتصبُ الْقامَة است، یعنی مستقیم ایستاده است. 🔹قلب انسانی که از ملکوت است می‌آید دور این بدن می‌پیچد. و کار خودش را می‌کند. ✅وقتی در مسیر عِشق می‌خواهد به حق برسد ⬅️ ❎ حبة القلب در مسیر عشق، آنقدر به دور بدن می‌پیچد که بدن را حذف می‌کند. به این می گویند: 🔻 حذف بشریّت 🔺 🗂 جلسه بیست و سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ظرافت گرايش قلبی عظمتی كه آل عمران در قرآن يافتند ⬅️ از عبادت دو زن به دست آمد كه در محراب عبادت بودند. 🌱خداوند مسيح را در محراب به مريم داد و ملائكه در محراب با او سخن گفتند. 🌱 فرشتگان در مراكز علمی با زكريا حرف نزدند، بلكه در محراب با او تكلم كردند. ✨قرآن می‌فرمايد: «فنادته الملائكة وهو قائم يصلّي في المحراب؛ آل عمران /۳۹» پس ملائكه او را ندا دادند در حالی كه او ايستاده بود به نماز در محراب. 🌱محراب محل جنگ و نماز، جنگ بين عقل و جهل است. گاهی انسان می‌خواهد از شرّ علم، نجات پيدا كند و اين جنگ در نماز به ظهور می‌رسد. در نماز، انسان موفق مي شود كه از دانش بدون گرايش نجات پيدا كند. وقتي انسان از شرّ فهميدن نجات پيدا كرد و ادعای اعلميت نكرد، بعد اين فهم را مقدمه قرار می‌دهد و اين چنين اظهار می‌دارد: خدايا فهميدم كه تو مرا از خاك آفريدی تا مرا متواضع كنی نه اين كه خاك بر سرم بريزي. ✅ اصلاً فهم برای اين است كه انسان، پياده شود، نه برای آن كه در انسان داعيه ايجاد بشود. ✨اگر ذكر، زمام فكر را گرفت، همان «نورٌ يقذفه اللَّه في قلب من يشاء» نوری، كه خدا در قلب هر كه بخواهد می‌تاباند، می‌شود، ولی اگر معاذاللَّه ذكر نتوانست زمام فكر را بگيرد، همان تفاخر در علم و تكاثر در معلومات و همان مار و عقربی است كه به جان رخنه می‌كنند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت نود و چهارم🔰 🔸تمام آنچه گفته شد درباره رژيم اجتماعى اسلام در زمان حيات رسول خدا(ص) بود، و اما؛ بعد از رحلت آن جناب؛ مساله، مورد اختلاف واقع شد، يعنى: 📌 اهل تسنن گفتند: انتخاب خليفه، رسول خدا(ص) و زمامدار مسلمين با خود مسلمين است، ولى 📌شيعه يعنى پيروان على بن ابى طالب (ع) گفتند: خليفه رسول خدا (ص) از ناحيه خدا و شخص رسول الله(ص) تعيين شده و بر نام يك يك خلفا تنصيص شده است و عدد آنان دوازده امام است كه اسامی شان و دليل امامتشان بطور مفصل در كتب كلام آمده است. لكن به هر حال امر حكومت اسلامى بعد از رسول خدا(ص) و بعد از غيبت آخرين جانشين آن حضرت(ص) يعنى در مثل همين عصر حاضر، بدون هيچ اختلافى به دست مسلمين است، اما؛ 🔹با در نظر گرفتن معيارهايى كه قرآن كريم بيان نموده؛ و آن اين است كه: ✔️اولا: مسلمين بايد حاكمى براى خود تعيين كنند. ✔️ثانيا: آن حاكم بايد كسى باشد كه بتواند طبق سيره رسول الله(ص) حكومت نمايد و سيره آن جناب سيره رهبرى و امامت بود نه سيره سلطنت و امپراطورى. ✔️ثالثا: بايد احكام الهى را بدون هيچ كم و زياد حفظ نمايد. ✔️رابعا: در مواردى كه حكمى از احكام الهى نيست (از قبيل حوادثى كه در زمانهاى مختلف يا مكان هاى مختلف پيش مى‏ آيد)، با مشورت عقلاى قوم تصميم بگيرند. 🔹دليل بر همه اينها، آيات راجع به ولايت رسول خدا(ص) است، به اضافه این آيه شريفه كه مى‏ فرمايد: ☘ لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ.☘ 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۶. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰حقیقت نماز 🌱 حقیقت نماز، مواجهه وجودی است. 🌱 اگر مواجهه وجودی است، گفتگوی با حضرت حق نیز باید وجودی باشد. 🗂جلسه ۶۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت پنجاه و هفتم 🔴 یکی از تحوّل‌هایی که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ ❗️مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی می‌دانستند، فقط برای همین مسئله‌ی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها می‌دانستند. 🔸 امام برای دین ⬅️ رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ ✔️مردم نگاهشان به دین به کلّی متحوّل شد. 🔴 یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. 🔹 در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروه‌ها و گروهک‌ها می‌دادند -که خیلی محدود و کوچک هم بودند- در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمی‌شد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ ✔️ این تبدیل شد به ⬅️ ایجاد تمدّن نوین اسلامی. 🔹یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده؛ 🔸 مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّه‌ی مردم، توده‌ی مردم این است.۱۳۹۹/۰۳/۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم»، ✅ «بسم الله الرحمن الرحیم» و «لا اله الا هو»، ⬅️ هر که این ها را فهمید این عبارت از لباس تقوی است. ✅ لباس تقوی لباس پیغمبری و لباس قیامتی است و لباس حقیقت است. ✅ پیامبر این لباس را برای ما آورده است یعنی اول خودش به این لباس متلبس شد و بعد به ما عرضه کرد. ✅ لباس تقوی همان لباس توحید است. و وقتی متلبس به لباس توحید می شود که بفهمد نمود حقیقت است نه نمود زمین و آسمان. ⬅️ لباس است یعنی نه این که چیزی بپوشید بلکه یعنی جان او می شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و هفتم🔰 🔹اگر عشق بیاید اولاً بدن را به حال عادی خودش نمی‌گذارد و از آن خیلی کار می‌کشد. ✅در مورد برخی از اصحاب امامانِ ما همچون ◀️ معروف ابن خربوذ ◀️ جمیل درّاج و ◀️ابن اَبی عُمیر این وجود دارد. 🔸 یکی از راویان می‌گفت من دیدم ابن ابو عمیر بعد از نماز صبح به سجده رفت تا ظهر سر بلند نکرد! ❓ وقتی از او پرسیدم این چه حالی هست تو داری؟ گفت تو هنوز جمیل درّاج را ندیدی! ❓ بعد می گفت اتفاقاً من وقتی به جمیل درّاج گفتم این چه حالی هست؟ گفت تو هنوز معروف خربوذ را ندیدی که چجوری هست! ✅این حالات، اثرهای ویژه دارد. ❓اثرهای ویژه یعنی چه؟ یعنی خیلی جذب عالم بالا می‌شود از بدن خیلی کار می کِشد! ما احوالی داریم به عنوان ناحیۀ خَلقی 🔸انسان به جایی می رسد که از عالم عقول و مفارقات و ملائکه مقرّب هم می گذرد و به خدا می رسد. ✅آنجا ناحیۀ حق حقّی هست. ازعقل اوّل، روح اعظم، جبرئیل و... تا به پایین همۀ این ها جهت خلقی است. 🔻باید از جهت خلقی بِالْکُل در آید🔺 ✅ این را میگویند حذف جهت بشریت ❓آن نور طامس که آمد چه کار می کند؟ 🔅کاری می کند می بیند جز حق نماند. خودش را گم می کند. 🗂 جلسه بیست و سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شانزدهم 🔰 ❌شيطان كه مجاور عالم قدس و در سلك كرّوبين به شمار مى‏رفت، 🔴آخر الأمر به واسطه ملكات خبيثه از مقام مقرّبين درگاه تبعيدش ⚫️ و به نداى: فَاخْرُجْ مِنْها فَانَّكَ رَجيم‏ مرجومش نمودند. 🔴پس، ➖ما بازماندگان از كاروان عالم غيب ➖و فرو رفتگان در چاه عميق طبيعت ➖و مردودان به اسفل السافلين ⚫️ چطور مى‏توانيم با دارا بودن ملكات خبيثه شيطانيّه 🔹لايق محضر قدس گرديم 🔹و مجاور روحانيّين و رفيق مقرّبين شويم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تناسب راه با سالك آن 🔶چون راه رسيدن به معارف الهي، متعدد است، ممكن است سالكان اين راه، هر يك از راههاي خاصي به مقصد برسند «كلّ ميسّر لما خلق له»( سفينةالبحار، ماده يس، ص732) 🔶هر سالكي با راهي تناسب دارد. ذات اقدس اله، پيمودن راه را براي هر سالكي آسان نمود و فرمود: (ثمّ السبيل يسّره)(سوره عبس/20) سپس راه را بر او آسان گردانيد. يعني پيمودن راه را خدا، آسان كرده است، اما نه اين كه پيمودن همه راهها براي همه سالكان آسان باشد، بلكه پيمودن هر راهي براي سالك آن راه آسان است «كلّ ميسّر لما خلق له» 🔹همانگونه كه در صنف مرد، هر فردي راه خاصي را انتخاب مي كند، صنف زن هم اين چنين است، هر زني راه خاص خود را انتخاب مي كند و ممكن است راهي كه يك زن انتخاب مي كند براي زن ديگر دشوار باشد. 🔹چه اين كه، ممكن است پيمودن راه زنان، براي مردان سخت باشد و پيمودن راه مردان نيز براي زنان آسان نباشد. 🔹اين چنين نيست كه اگر دستگاه و حجم مغزي مرد، بيش از دستگاه و حجم مغزي زن بود و فرض كرديم مرد، در مسائل انديشه و تفكر، قوي تر از زن است، در موارد ديگر هم، مرد قوي تر باشد، چون همه راهها، راه فكر نيست، راه ذكر، محبت و موعظه، اگر قوي تر از راه فكر و انديشه، نباشد، ضعيف تر از آن نيست. 🔹قرآن كريم، اين دو راه را باهم هماهنگ كرده است و اگر كسي بخواهد در راه جزم و نظر، قوي بشود، بايد به عزم و تصميم هم برسد، تا زنده شود، چه اين كه اگر كسي در راه عزم و تصميم نيرومند بود، بايد به جزم و انديشه هم، راه يابد تا به حيات برتر، بار يابد. ادامه در پست بعدی 👇👇👇
🔘 قرآن وقتي مسائل علمي را ارائه مي دهد، راه عمل را هم طرح مي كند. 🔘 و اگر راههاي ذكر و موعظه را فراسوي سالك نصب مي كند، راه انديشه و فكر را هم به او ارائه مي دهد. 🔘 و اگر سالكان اين راه، بخشي، در نظر قوي تر بودند و بخشي در عمل، سرانجام ممكن است هر دو به يك مقصد، بار يابند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ثبت‌نام دوره‌های مجازی کوتاه‌مدت فلسفه و عرفان اسلامی ▫️ثبت‌نام دوره‌های مجازی کوتاه‌مدت فلسفه و عرفان اسلامی آغاز شد. ▫️این دوره به صورت مجازی و به مدت دو ساله برای برادران و خواهران توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار می‌گردد. ▫️لازم به ذکر است مجری دوره‌ها برای خواهران گرامی، مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام است. ⏱ زمان ثبت نام: تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ 🏷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره به سامانه آموزشی نفحات مراجعه نمایید؛ http://elearn.nafahat-eri.ir 💢مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حس حضور ▪️نکته سلوکی که باید از ایام محرم استفاده کرد، حال و حس حضور در محضر اباعبدالله‌ الحسین علیه‌السلام است؛ ▪️خودمان را در محضر حسین بن علی علیه السلام ببینیم و نسبت به او اظهار محبت کنیم. ▪️احساس حضور حتی اگر به مرتبه شهود نرسیده باشد، با یک سلام به حسین علیه السلام هم اتفاق می‌افتد. این حال و حس کارساز است و انسان را از ولای اباعبدالله علیه السلام بهره مند می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ وقتی آدم مکلف شد یعنی می تواند بار حقیقت را بکشد و حقیقت در آن ظاهر شود ⬅️ یعنی روح خدا در او بیاید ✅ لذا این که خداوند تبارک و تعالی فرمود نماز بخوانید، دروغ نگویید، غیبت نکنید ⬅️ یعنی این ها زهرند و اگر بخورید مریض می شوید. ✅ همان طور که مادر به طفلش می گوید خاک نخور، اگر خاک بخوری مسموم می شوی همین طور هم پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم به ما فرمود دروغ نگویید، غیبت نکنید، مال مردم نخورید، اگر مال حرام خوردی آدم نیستی، بنده نیستی، از بندگی خارج شدی و می شوی مثل گاو. گاو که نمی فهمد یونجه مال چه کسی است، مال صاحب اوست یا نه؟! هر جا که رفت و خوراکی را دید می خورد. آدم نباید این چنین باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 قسمت پنجاه و هشتم 🔚سرنوشت منطقه، نجات از سلطه‌ی استکباری آمریکا و رهایی فلسطین از حاکمیّت بیگانگان صهیونیست است. ✔️ همّت ملّت‌ها باید زمان رسیدن به این مقصود را نزدیک کند. ⭕️ جهان اسلام باید عوامل تفرقه را بزداید. 🔹 وحدت علمای دین، راه‌حل‌های اسلامی برای سبک زندگی نوین اسلامی را کشف می‌کند. 🔹همکاری دانشگاه‌های ما علم و فنّاوری را ارتقا بخشیده، زیر‌بناهای تمدّن جدید را خواهد ساخت. 🔹 هماهنگی رسانه‌های ما فرهنگ عمومی را از ریشه اصلاح خواهد کرد. 🔹ارتباط نیروهای مسلّح ما جنگ و تجاوز را از همه‌ی منطقه دور خواهد کرد. 🔹ارتباط بازارهای ما، اقتصاد کشورهایمان را از سلطه‌ی کمپانی‌های غارتگر بیرون خواهد آورد. 🔹رفت و آمدها و سفرهای مردم ما، همزبانی و همدلی وحدت و دوستی به ارمغان خواهد آورد. ❗️ دشمنان شما و ما می‌خواهند اقتصاد خود را با منابع کشورهای ما، عزّت خود را با ذلّت ملّت‌های ما، و صدرنشینی خود را با تفرقه‌ی ما تأمین کنند. ❗️می‌خواهند ما و شما را به دست خودمان نابود کنند. ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ حضرت ختمی مرتبت صل الله علیه و آله وقتی به رسالت مبعوث شد و ایمان را به حضرت امیر المومنین علیه السلام عرضه کرد، حضرت علی علیه السلام همان وقت شهادت داد، بدون اینکه معجزه ای از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله بخواهد. ⬅️ این عبارت از آن است که او حقیقت را پذیرفت. ✅ مثل طفلی بود که تا پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله اشاره فرمودند به آن توجه پیدا کرد. همچنین ائمه علیهم‌السلام دیگر هم این گونه اند، ✅ ولی آن هایی که به اسلام توجه پیدا نکردند و حقیقت را نفهمیدند، این ها مثل همان هایی هستند می روند مدرسه و علم را در خدمت عالَم حس می بینند و نمی فهمند که علم دارایی است و این دارایی خود شیرین است. ✅ آن غذای علمی شأنی از شئون آدم است و باید آن را دارا باشد. همین طور هم ما به آن توجه نداریم و به پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم و پیغمبران علیهم السلام ایراد می گیریم. ایراد گرفتنمان به خاطر این است که در ظلمتیم. ⬅️ اگر خواستیم از ظلمت بیرون بیاییم باید عبادت کنیم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و هشتم🔰 🔹انسان می‌تواند به مرحله فنا و استغراق و نور طامس برسد. 🔅و نور او را محو کند. انسان به حدّی غرقِ نور می‌شود که خودْ را گم کرده است. 🔅فقط حق پیداست. هر جایی هم نگاه می‌کند، دیگر خود را نمی بیند ❓ولی قلب تحمّلِ این را دارد؟ ✅بله قلبِ انسان ویژگی‌ای دارد که باعث می‌شود این را تحمّل کند. ❓ویژگی اش چیست ؟ این قلب به حسبِ اصلِ حقیقت و به لحاظِ قابلیّت و استعداد، بی‌انتهاست ❌نه به لحاظ فعلیّت؛ ❓فعلیّتِ بی‌انتها کیست؟ ✅خدا است به لحاظِ قابلیّت بی‌انتهاست. در بحث‌های فلسفی از این قابلیّتِ بی‌انتها تعبیر می‌کنند به مقام لایقفیِ نفس. ❓مقامِ لایقفی نفس چیست؟ مثلا هر ملکی می گوید من تا اینجا می‌رسم. ❌جلوتر نمی‌توانم بروم. می‌گوییم هر کدام یک مقامِ توقّفی دارند، یک مقامی دارد، سقفی است، از این سقف بالاتر نمی‌رود. ❓ولی آیا وقتی انسان به جایی می‌رسد، باز بالاتر می‌رود؟ ✅بله. باز هم می‌تواند بالاتر برود این باعث می‌شود که او بتواند از عالم عقل بگذرد 🔅و نورِ حق به آن بتابد 🗂جلسه بیست و چهارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت دوم اما معرفت نفس: اينكه خداوند سبحان فرمود: ✨ اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه 🔹تفسير اصيل آن، چنان‌ است كه جناب صدرالمتألهين در آخر مرحله چهارم حكمت متعاليه كه معروف به اسفار است، فرموده است: 🔸كلمه طيب، روح مؤمن است. 🔸و عمل صالح معارف عقليه كه او را ارتقاء مى دهند و بدانجا مى‌كشانند. ✔️اين تفسير، بر اين اساس قويم است كه ⬅️ علم و عمل دو گوهر انسان سازند. 💎 انسان كارى مهمتر از خودسازى ندارد و ساختن هر چيز را مايه به حسب آن چيز لازم است مثلا ديوار را سنگ و گل بايد و انسان را علم و عمل. 🕊 انسان تا به لقاء الله نرسيده است به كمال مطلوبش نائل نشده است. 🕊 و لقاء الله به معنى اتصاف انسان به اوصاف الهى و تخلق او به اخلاق ربوبى است. بابا افضل را كلامى كامل در اين باب است كه: 🌴عالم درختى است كه بار و ثمره او مردم است و مردم درختى است كه بار و ثمره وى خرد است و خرد درختی است كه ثمره او لقاى خداى تعالى است. ✔️ در توحيد بايد مراقبت را تقويت كرد. 🔸 مراقبت تخم سعادت است كه در مزرع دل كاشته مى‌شود و سائر آداب و اعمال پروراندن آن است. 🔹مراقبت، كشيك نفس كشيدن و همواره در حضور بودن است. 🔸 حديث نفس، مزاحم با مراقبت است. اين سخن دل نشين امام صادق عليه السلام را بايد بر دل نشاند: ✨ القلب حرم الله فلا تسكن فى حرم الله غير الله 🔹 حافظ به اين حديث در اين بيت نظر دارد: 🌱پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب 🌱تا در اين پرده جز انديشه او نگذارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🕊 اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه
🕋 القلب حرم الله فلا تسكن فى حرم الله غير الله