eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️ چرا فلسفه ما در زندگی ما حضور ندارد ؟ ⬅️ مشکل اساسی فلسفه ای که در حوزه خوانده میشود چیست ؟ ⬅️ فلسفه آموزی ایده آل چگونه است ؟ 🔰مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) 🔰 👈 بدون آزاد اندیشی ، رشد علمی ، فلسفی و اجتماعی ممکن نخواهد بود. ✳️ کارگروه تعلیم حکمت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ، در راستای گردآوری و شنیده شدن نظرات گوناگون و همچنین نزدیک شدن به یک نظام تعلیم حکمت مطلوب ، قصد دارد مصاحبه هایی را حول سه محور : 🔴 آسیب شناسی تعلیم حکمت 🔴 نظام تعلیم حکمت مطلوب 🔴 ثبت تجارب اساتید حکمت با اساتید و پژوهشگران مطرح حکمت در سطح حوزه های علمیه ، ترتیب دهد . 🔰🔰🔰 ان شاءالله گزارش این جلسات در همین کانال به سمع و نظر علاقه مندان خواهد رسید. *┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت @talim_hekmat
🔰قسمت شصت و چهارم🔰 🌴 گاهى تشتّت خاطر، مانع از حضور قلب، 🌕 از امور باطنه است. 🔸 آن به طريق كلّى دو منشأ بزرگ دارد؛ كه عمده امور به آن دو منشأ برگردد: 1⃣ هرزه گردى و فرّار بودن خود طاير خيال است؛ ☘زيرا كه خيال، قوّه‏‌اى است بسيار فرّار كه دائما از شاخه‏‌اى به شاخه‌اى آويزد و از كنگره‏‌اى به كنگره‏‌اى پرواز كند و اين مربوط به حبّ دنيا و توجّه به امور دنيّه و مال و منال دنيوى نيست. 🌑 بلكه فرّار بودن خيال، خود مصيبتى است كه تارك دنيا نيز به آن مبتلا است. 🍀 تحصيل سكونت خاطر و طمأنينه نفس و وقوف خيال از امور مهمّه‌ای‌است كه به اصلاح آن علاج قطعى حاصل شود. 2⃣حبّ دنيا و تعلّق خاطر به حيثيّات دنيوى است: 🔻كه رأس خطيئات و امّ الأمراض باطنه است 🔻كه خار طريق اهل سلوك و سرچشمه مصيبات است. 🔻و تا دل متعلّق به آن و منغمر در حبّ آن است، 🔴 راه اصلاح قلوب منسدّ و در جمله سعادات به روى انسان بسته است. https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰 قسمت شانزدهم🔰 🌷پس باید ببینیم با توجّه به آن اهداف بلند، چه درسی برای بانوان مناسب است، آن درس را در اختیارشان قرار بدهیم؛ ✖️ نه اینکه مجبورش کنیم که شما چون در کنکور این‌جوری شرکت کردی، و این‌جوری نمره آوردی، حتماً باید بروی فلان درس را بخوانی، که این درس: ❗️ نه با طبیعت زنانه‌ی او سازگار است. ❗️نه با اهداف عالی او سازگار است. ❗️نه شغلی که به دنبال این درس به او داده می‌شود، متناسب با او است. 🖌این چیزها را به نظر من در زمینه‌ی اشتغال زنان باید در نظر گرفت. ⛔️و خلاصه این را که زن نتواند همه‌ی مشاغلی را که مرد به عهده می‌گیرد به عهده بگیرد، نباید ننگ دانست یا نقص دانست؛ ✅نخیر! آن چیزی بد است که متناسب با طبیعت الهی نباشد. http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
نماز، ذکر، اعمال و دستور واجبتان را درست کنید، کم کم می‌بینید دنیا چندان ارزشی ندارد و لذت توحید در کامتان می‌آید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از آرشیوکانال
🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷 🔰 یک نوشته ، آیه نویسنده است البته برای کسانی که با سواد هستند یعنی آنهایی که جان را ادراک می کنند ✅ پس آدم می تواند جان را ادراک کند 🔆 جان عالم نمود "عبد بودن " است. http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
〰️❁🍃❁🌸❁🍃❁〰️ صلوات خاصه امام رضا(ع) السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) « اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا الْمُرتَضَی ، اَلْاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ ، وَ حُجَّتِکَ عَلیٰ مَنْ فَوْقَ الْاَرضِ وَ مَنْ تَحتَ الثَّریٰ ، اَلصِّدّیٖق الشَّهیدِ ، صَلوٰةً کَثیٖرَةً تٰآمَّةً ، زٰاکِیَةً مُتَوٰاصِلَةً ، مُتَوٰاتِرَةً مُتَرٰادِفَةً ، کَأَفْضَلِ مٰا صَلَّیْتَ عَلیٰ اَحَدٍ مِنْ اَوْلِیٰائِکَ.» 🌸الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌸 〰️❁🍃❁🌸❁🍃❁〰️ http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
هدایت شده از نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 علیه السلام 🌹در روز ولادت حضرت ثامن الحجج، خوبست که از کلام حضرت بهره‌مند شویم. در حدیث معروف به «سلسله الذهب» حضرت می‌فرماید: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي» بعد در ادامه می‌فرماید «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ‏ شُرُوطِهَا». (توحید شیخ صدوق، ص25) ✅ تدبر در این حدیث نورانی، اصل سخن شیعه را آشکار می‌سازد. اعتقاد شیعه مبتنی بر این است که اساس و محور در همه‌ی معارف و است. ابتدا توحید و در پایان هم ولایت؛ و این کلام، سخنی درست و به حق است. ☘️ آن چه که موجب امان انسان از عذاب و مایه نجات آدمی می‌شود، توحید است، «کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی أَمن من عذابی»؛ ☘️اگر کسی بخواهد خوب دقت کند می‌بیند که به حقیقت آن‌چه نجات‌بخش انسان است، آن‌چه که می‌تواند انسان را به مقام بندگی برساند کلمه لا اله الا الله است. اگر این منطق در انسان بنشنید، هیچ معبودی جز خدا را انتخاب نمی‌کند و در همه‌ی دستورات تابع اوست و به تک تک دستورات شریعت عمل خواهد کرد و هر چه که از طرف خداوند سبحان رسیده است را به جان می‌پذیرد، و با حقیقتش عجین می‌شود. ☘️این امر یک شرط دارد و آن هم این است که حجت خدا بر روی زمین را معیار خویش قرار دهد. این شرط هم خیلی مهم است. لذاست که معمولا توحید در کنار ولایت مطرح می‌شود. صاحب مقام ولایت، «حجت الله» و «باب الله» است. حضرت در این حدیث می‌فرماید: منِ علی ابن موسی رضا شرط این مسئله هستم، اگر بخواهید به آن حسن الهی وارد شوید و از عذاب در امان باشید. چرا؟ چون باب الله است. ☘️انصافا ممکن نیست با داشتن بغض حجت الله در دل، کسی در مسیر معنویت به نتیجه برسد. این، معنا ندارد! آنجا که شیعه در مورد ولایت این‌قدر تاکید می‌کند برگرفته از خود قرآن است. آن خلیفه الهی که قرار داده می‌شود، آن حجتی که قرار داده می‌شود، آن امامی که در قرآن آمده، لازمه‌ی راه سیر و سلوک است. الان کسی بخواهد در مسیر سیر و سلوکی قدم بزند، کسی که بخواهد به این معارف برسد، باید ارتباط با ولایت برقرار کند. از یک جهت انسان ها دو دسته اند: 1️⃣ برخی ممکن است ابتدا ندانند ولی این حقیقت بعدا برایشان آشکار می شود و می‌بینند که از طریق ولایت رفته‌اند و معارف را دریافته کردند. 2️⃣ برخی هم از ابتدا می دانند و الحمد لله شیعه این برکت را دارد که از اول از هر دو راه بهره می‌برد. انصافا حجت الله و ولی الله راهی جدی‌ به سمت خداست! راهی بسیار نزدیک! یعنی این راه خیلی راحت آدم را به خدا می‌رساند اگر کسی اهلش باشد و بخواهد به ائمه نزدیک شود با راه خاصی که وجود دارد و این حب و عشق به حجّت خدا، خواهد رسید. بعضی می‌گویند ما فقط دو چیز می خواهیم: 1. بنده خالص خدا بودن. 2. سرباز حضرت مهدی شدن. با فهم این حدیث شریف و عمل به آن، همین خواسته نیز برآورده خواهدشد، چرا که «باب الله» هیچ وقت از «الله» جدا نمی‌شود و در عصر مهدوی، ما به این حقیقت نیاز داریم. علیه السلام https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰قسمت هفتادم🔰 ❓نفس مطمئنه چیست؟ 🔮همین نفس بعد از مدتی آن قدر رام می‌شود که می گوید: اصلاً شهوت چیست! حسد چیست! ⛔️خواسته‌های نفسانی اصلاً برای او مطرح نمی‌شود. ⚫️این کار الان برای ما سخت هست. به ما بگویند حسدت یا انانیتت را کنار بگذار، می‌گوییم خیلی سخت است. نمی‌توانیم. ❓چرا؟ 🔘چون تمرینِ درونی نکردیم، نمی‌توانیم خواسته‌های نفسانی را کنار بگذاریم ولی اگر کسی روی خودش کار بکند و به اینجا برسد (که به این مرحله رسیدن خودش راه دارد) و به او بگویند اصلاً در درونت، اجازه نده هیچ نجوایی از شهوت بیاید؛ می گوید حاضرم، هیچ چیز هم نمی‌آید، هیچ! ✅ این کار خیلی هنر می‌خواهد. 🔷به این مرحله، نفس مطمئنّه می‌گویند و آدم باید از این نفس امّاره دربیاید تا به اینجا برسد، نباید هیچ خبری از نفس امّاره باشد. http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
الهی! به 43 رسیده‌ام. چند سال ایام صباوت بود و بعد از آن تا اربعین، دوران نخوت جوانی و غرور تحصیل فنون جنون، اینك حاصل بیداری دوساله‌ام، آهِ گاه گاهی است. «یا لا اله الاّ انت»! جز آه در بساط ندارم، از من آهی و از تو نگاهی! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌳 كاسب، حبيب الله است. ✨ امام باقر عليه السلام فرمود كه رسول صلى الله عليه و آله فرمود: «العبادة سبعون جزءا أفضلها طلب الحلال؛ يعنى عبادت هفتاد جزء است؛ برترين جزء آن طلب حلال است.» 🌴ابو عمرو شيبانى گويد: امام صادق عليه السلام را ديدم كه بيلى در دست داشت و جامه‌اى درشت در بر، در باغى كه از آن حضرتش بود، به كار بود و عرق از پشت وى مى‌چكيد. گفتم: فداى تو گردم بيل به من ده تا كفايتت كنم. گفت: دوست دارم كه مرد در طلب معيشت به گرماى خورشيد رنج بيند. http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
(1400_1399) 📢📢ثبت نام مدرسه علمیه باقرین آغاز شد. تحت اشراف اساتید معظم: 1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی ✳️مقاطع: ⬅️مقطع تمهیدی - با محوریت کتاب بدایه الحکمه (فقط غیرحضوری) ⬅️ مقطع عمومی - با محوریت کتاب نهایه الحکمه ⬅️مقطع تخصصی- با محوریت کتاب اسفار 👈 ثبت نام : www.baqerain.ir ⏱مهلت ثبت نام: 31 تیر 99 🔎پاسخ به سوالات: 🔹دوره تمهیدی و عمومی 🆔 @hekmat_bagherain 🔹دوره تخصصی 🆔@EmamReza5 📳تلفن تماس برای بانوان ⬅️ ۰۹۲۱۳۱۴۰۳۱۰ ⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۲_۱۰ —---— ❇️مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت دهم🔰 🌾اسلام و عنایتش به امر اجتماع🌾 🔹رابطه‏ اى كه اسلام بين فرد و اجتماع قائل است در هيچ دينى و ملتى سابقه ندارد. 🔸اين معنا، در سراپاى عالم صنع به چشم می‌خورد⏬ 1⃣ كه نخست اجزايى ابتدايى خلق می‌كند كه آن اجزا هر يك براى خود آثار و خواص خود را دارد. 2⃣و سپس چند جزء از آن اجزا را با هم تركيب نموده (با همه تفاوت‏‌ها و جدایی‌ها كه در آنها هست هماهنگ) و هم آغوششان می‌سازد. 3⃣و از آن هم آغوش شده فوائدى نو به دست می‌آورد. 🔸مثلا انسان كه يكى از موجودات عالم است: ➖اجزايى دارد و اجزايش ابعاضى دارد ➖ و اعضايى و اعضايش قوايى دارد؛ كه براى هر يك از آنها فوائدى مادى و روحى جداگانه است كه اگر همه دست به دست هم دهند قوى و عظيم می شوند. ✔️همانطور كه تك تك آنها وزن كمترى و روی‌همشان وزن بيشترى دارد. 🔸 آثار و فوائد تك تك و مجموعشان نيز همين اختلاف را دارد. وقتى دست به دست هم دهند، در اين سو و آن سو شدن و از اين سو بدان سو برگشتن و در ساير فوائد قوی تر می شوند. ✖️و اگر هماهنگى نداشته باشند، هر يك تنها كار خودش را می‌كند: 👂 می شنود. 👁چشم می بيند. 👅ذائقه می چشد. 🧠و اراده عضوى را كه بخواهد بكار می اندازد و به حركت در می‌آورد ▪️ولى روی هم رفته؛ آنها از جهت وحدتى كه در تركيب پيدا می‌كنند، تحت فرمان و سيطره يك حاكم در می‌آيند كه همان انسان است. 🌴 و در اين هنگام است كه فوائدى از آن اعضا و قوا بدست می آيد که از تک تک آنها و از اجزای یک یک آنها بدست نمی‌آمد.🍃 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت هفدهم🔰 🌷مسئله‌ی زنان، مسئله‌ی مهمّی است؛ بهترین کسانی هم که این مسئله را می‌توانند دنبال کنند و حل کنند خود خانم‌ها هستند و خانم تحصیل‌کرده و خوش‌فکر و بااستعداد و خوش‌قلم و خوش‌قریحه کم نداریم؛ 🌷امروز در کشور ما بحمدالله خیلی زیاد است. عرض کردم؛ هیچ‌وقت در تاریخ کشور ما این‌همه زن تحصیل‌کرده و فرزانه و برجسته ما نداشتیم؛ نه در محیطهای حوزوی، نه در محیطهای دانشگاهی. ✔️ این‌همه نویسنده‌ی زن ✔️این‌همه شاعر زن ✔️این‌همه محقّق زن، پژوهشگر زن، در رشته‌های مختلف نداشتیم؛ 🇮🇷خوشبختانه امروز به برکت نظام اسلامی داریم‌. اینها به برکت اسلام است، به برکت جمهوری اسلامی است، به برکت همان نگاه روشن امام به مسئله‌ی زن است. ❗️هیچ‌وقت ما چنین وضعیّتی را در کشورمان نداشتیم. 🍃 باید خدا را شکر کنیم و از توفیقات او سپاسگزاری کنیم و از او افزایش این توفیق را بخواهیم و شکر این توفیق را بکنیم؛ 🍃شکرش هم همین است که عرض کردم: 🔹نگاه به رهنمود الهی 🔹و سلب نگاه از رهنمودهای مادّی که امروز متصدّی و مباشر آن هم غربی‌ها و آمریکایی‌هایند که خیلی هم پررویند، خیلی هم طلبگارند، خیلی هم هوچی هستند، و اگر کسی بر خلافشان حرف بزند، هجوم تبلیغاتی هم می‌کنند، امّا نباید اعتنا کرد؛ 🔺باید ان‌شاءالله پیش بروید.🔺 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! وسعت جهان كیانی كه این است، فُسحت عالم ربانی چون خواهد بود؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از آرشیوکانال
✅ جهنم خوب آن است که آدم از آن عبور کند. ✅ دنیای خوب آن است که از آن عبور کند. دنیای بد‌ آن که از آن عبور نکند. ✅ بدن خوب آن است واسطه به کمال رسیدن باشد نه این که خود کمال باشد. بدن بد آن است که خود کمال باشد. ✅ مرکب خوب آن است که با آن به مقصد برسد و سوار آن شود نه این که مرکب سوار او شود.✨ ۱۷_۲_۹۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت هفتاد و یکم🔰 پس وقتی نفس امّاره مطرح است که جهت تعلّقدر میان است. تا تعلّق به لحاظ تدبیر می‌آید انواع تعشّقات و تعلّقات خاکی را همراه خودش دارد؛ 🌱تعلقات به شکل میل هست؛ چه بخواهیم، چه نخواهیم میل در ما هست. تعشّقاتِ خاکی به صورت یک گرایش در درون ما هست، که بعضی مواقع‌ وقتی نفس اماره قوی است این گرایش غَلیان می‌کند، بعضی مواقع‌ که نفس ضعیف است مختصری آدم این میل را می‌بیند، ولی غلیان دارد. 🌱پس همیشه این میل و گرایش هست؛ حالا گاهی غلیان می‌کند، گاهی نمی‌کند. ❌مثلا گفتند هیچ‌گاه شما با نا محرم تنها در یک اتاق نباشید؛ چرا؟ چون شاید این میل غلیان بکند؛ وقتی غلیان کند، نمی‌شود کنترل کرد؛ این که در روایات ما بسیار تأکید می‌کنند یکی از دلایلش این هست. دستوراتی که می‌دهند علتش این است. ❗️اما این گرایش‌های خاکی به گونه‌ای هستند که همیشه هستند. می‌گویند این گربه را هر طور بیاندازی با چهار دست و پا پایین می‌آید. ⚠️کنترل نفس بسیار سخت است! مثلاً انسان تکبّر دارد، می‌خواهد جلویش را بگیرد. یک لحظه جلویش را می‌گیرد، بعد می‌گوید ببین همه دارند می‌بینند من جلوی تکبّرم را گرفتم؛ باز همین نفس می‌آید؛ یعنی همان موقع که انسان مقابله می‌کند، باز نفس هست؛ این خاصیت نفس است و تغییر نمی‌کند؛ مگر اینکه کلاً خاموشش کنی؛ نکنی این است. 🌱شخصی می‌گفت: "هر نفَسَم با نفسْ قرین هست و نفْسم پُر نفَس، الٰهی به حقِ صاحبْ نفسان من را از هم نفَسَی با نفسْ دورْ بدار" https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✨خداوند مقلب القلوب، قلبت را نورانى كناد كه: 🌱گدايى گردد از يك جذبه، شاهى 🌱به يك لحظه دهد كوهى به كاهى 🌴آرى مهربانى با خلق خدا، سيرت مردم بيدار است كه مى‌داند و مى‌بيند خلق به چه كسى وابسته‌اند. 📜مجنون را ديدند ميخى را كه خيمه ليلايش بدان بسته بود، مى بوسيد. بوالفضولى به طعن گفت: مجنون اين چه ديوانگى است؟ گفت: طناب بر اين ميخ بسته است و چادر بر طناب و ليلى من در زير اين چادر است. ولى اين بيچاره كى دل داشت تا از آن استفسار شود؟ مگر عارف شبسترى در گلشن راز با من در خطاب و عتاب نيست؟ 🍂چه مى گويم حديث عالم دل 🍂ترا سر در نشيب و پاى در گل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! اگر سر مویی باورم شود كه پیشه‌ام در پیشگاه تو پذیرفته است، چون سروی كه از وزش باد به چپ و راست می‌چمد، چنان پای كوبی و دست افشانی كنم كه سنگ و گل را از شورم بشورانم ... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت یازدهم🔰 🌾اسلام و عنایتش به امر اجتماع🌾 🔹... و در هنگام ترکیب قوا (انسان) است كه فوائدى از آن اعضا و قوا بدست می آيد كه از تك تك آنها و از اجزاى يك يك آنها بدست نمی آمد، 🔸فوائد بسيار زيادى كه يا از قبيل افعالند و يا از مقوله انفعالها (در موجودات خارج اثر می گذارند و يا از آن موجودات متاثر می شوند) 🔸فوائد بسيارى كه يا روحى هستند و يا مادى 🔹و يكى از آن فوائد اين است كه: ✔️در اثر هماهنگى اعضاء، يك فايده، چند فايده می شود، 🔸براى اينكه ماده انسانيت مثلا نطفه‏ اى كه بعدها انسان می شود وقتى انسانى كامل شد می تواند مقدارى از ماده خودش را از خود جدا كند و آن را با تربيت انسان تمام عيارى مانند خود بسازد. 🔸انسانى كه مانند پدرش عمل كند، هر چه از افعال مادى و روحى كه از پدرش سر می زند از او هم سر بزند. 🌀 پس افراد انسان با همه كثرتى كه دارد يك انسان هستند . 🌀 و افعال آنها با همه كثرتى كه از نظر عدد دارد از نظر نوع يك عمل است كه به اعمالى متعدد تقسيم می شود. 🌊 نظير آب دريا كه يك آب است ولى وقتى در ظرف‏هاى بسيارى ريخته می شود چند آب می شود، 🔷 پس اين آب‏ها كه از نظر عدد بسيارند از نظر نوع يك آبند. 🔷 و در عين اينكه يك نوعند، آثار و خواص بسيار دارند. 🌊 و اين آثار بسيار، وقتى آبها يك جا جمع می شوند قوت و عظمت پيدا می كنند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و پنجم 🔰 🔶فصل يازدهم : دواى هرزه گردى خيال‏🔶 🌴در بيان دواء نافع براى علاج هرزه گردى و فرّار بودن خيال كه از آن تحصيل حضور قلب نيز شود. 🔹هر يك از قواى ظاهره و باطنه نفس قابل تربيت و تعليم است با ارتياض مخصوص. ✳️مثلا، چشم انسان قادر نيست كه به يك نقطه معيّنه يا در نور شديد، مثل نور عين شمس، مدّتى طولانى نگاه كند بدون بهم خوردن پلكهاى آن ☑️ولى اگر انسان چشم را تربيت كند. 🔴 چنانچه بعضى از اصحاب رياضات باطله براى مقاصدى عمل مى‏ كنند. 🔹 ممكن است چند ساعت متمادى در قرص آفتاب نظر را بدوزد بدون آن كه چشم بهم خورد يا خستگى پيدا كند. 🔹همين طور به نقطه معيّنى نظر را بدوزد چندين ساعت بدون حركت. 🔹همين‌طور ساير قوا حتّى حبس نفس ✅ از قوايى كه قابل تربيت است قوّه خيال و قوّه واهمه است. ادامه دارد ... https://eitaa.com/madresehbagherain
❓پرسش یکی از دغدغه‌های اصلی در خصوص تمدن اسلامی، نحوه‌ی دخالت و تاثیرگذاری حکمت اسلامی بر آن است. در این خصوص سوالاتی جدی و اساسی مطرح است: 🔻حکمت اسلامی با گستره و غنای فراوانش و در عین مطلوبیت بالذات و تاثیر عمیق آن در فهم معارف دینی، چگونه در مقام عمل به کار می‌آید؟ 🔻چگونه حکمت اسلامی به مانند فلسفه غرب، که پایه‌گذار جامعه‌ی مدرن است، می‌تواند پایه گذار تمدن نوین اسلامی باشد؟ 🔻اساسا امتداد حکمت اسلامی در عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی چگونه میسور است؟ 🔻آیا در این زمینه چشم‌اندازی وجود دارد؟ 🔻آیا در این عرصه تلاش‌ها صرفا نظری بوده و هیچ ورودی در عرصه عمل نداشته یا کارهایی صورت گرفته و احیانا نتایجی دربرداشته است؟ 🔻در صورت حصول نتیجه آیا چونان علم‌های مطرح روز، در حال تجربه شدن و در محک آزمون قرار گرفتن است؟ 🔻آیا نیاز نیست برای دست یافتن به نگاهی عینی‌تر نسبت به منابع ارزشمند فلسفه اسلامی، نسبت به مباحث حکمت عملی اهتمام بیشتری داشته باشیم؟ ◀️ به طور خلاصه چگونه حکمت اسلامی می‌تواند در باب تمدن اسلامی تاملاتی داشته باشد تا بتواند پایه‌ای برای امتدادات اجتماعی سیاسی و تمدنی قرار گیرد؟ و ایا در این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفته است؟ ✅ پاسخ 🔍 بحث‌های به‌ویژه مباحث و نیز پرداختن به بحث‌هایی در باب و و و نیز بحث‌های امتدادی فلسفه، در این زمینه راه‌گشاست . 🔆 بنده در باب مباحث پایه‌ای آن را در سال نخست درس ، در پایان مدخل نهایه و ضمن مباحث (سال‌های سوم و چهارم از درس خارج نهایه) مطرح کرده‌ام. 🔅 مباحث مفصل در باب حکمت عملی، امسال (سال تحصیلی 99-98) آغاز شده و ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت. 🔆 در باب ، کتابی از بنده به نام «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» در دست چاپ است. 🔅 در باب مقاله‌ای از بنده با عنوان «ظرفیت‌های عرفان اسلامی در تمدن‌زایی» در مجله به چاپ رسیده است. 🔆 در باب هنوز فرصتی حاصل نشده است، ولی در این خصوص مراجعه به آثار در باب جامعه هم‌چون «جامعه و تاریخ» و...، می‌تواند راه‌گشا باشد. 🔅 در باب مباحث امتدادی فلسفه، می‌توانید به مانند کارهایی هم‌چون رساله آقای «معمر خلیلویچ» در باب «هویت تمدن اسلامی بر پایه اندیشه‌های صدرا» که در مقطع کارسناسی ارشد در جامعه المصطفی دفاع شده است و راهنمای آن نیز بنده بوده‌ام، مراجعه داشته باشید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab