eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
303 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷روی جابر عن ابی جعفر الباقر علیه السلام قال:قال رسول الله صلی الله علیه وآله: إن معلم الخير يستغفر له دواب الأرض و حيتان البحر و كل ذي روح في الهواء و جميع أهل السماء و الأرض و إن العالم و المتعلم في الأجر سواء يأتيان يوم القيامة كفرسي رهان يزدحمان. 📚بصائر الدرجات،ج1،ص3 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhad
📌-[بررسی ملاک حجیه قول رجالی]-2️⃣: ✅مبنای دوم:قبول قول رجالي بنابر حجيت قول خبر: اين مبنی به صورت قياس منطقي به شرح ذيل است: ✅(صغری):قول رجالي قول خبره است. ✅(کبری):قول هر خبره ايي حجت است. ♻️(نتيجه):قول رجالي حجت است. عمده محل إشکال در اثبات کبري می باشد گروهي از علما برای إثبات کبری به دو طريق تمسک کرده اند: ❇️طريق أول:سير متشرعه: تمسک به سير متشرعه از کلمات وحيد بهبهاني استفاده می شود ايشان در استدلال بر رجوع به أهل خبره می نويسد: «هو الشأن في جميع العلوم و الصناعات الّتي يتوقّف عليها نظم المعاد و المعاش أنّ غير أهل الخبرة يرجع إلى أهل الخبرة فيها بلا شبهة، و أنّ مدار المسلمين في الأعصار و الأمصار كان على ذلك بالبديهة.»[1]. ❇️طريق دوم:سيره عقلاء: تمسک به سيره عقلاء برای اثبات کبرای استدلال را شيخ أنصاري رحمه الله به محقق سبزواري نسبت داده است[2] ومحقق سبزواري قدس سره در بيان سيره عقلاء می نويسد: «صحّة المراجعة إلى أرباب الصناعات البارعين في فنّهم في ما اختصّ بصنائعهم ممّا اتّفق عليه العقلاء في كلّ عصر و زمان فإنّ أهل كلّ صنعة يسعون في تصحيح مصنوعاتهم و صيانتها و حفظها عن مواضع الفساد و يسدّون مجاري الخلل بحسب كدّهم و طاقتهم و مقدار معرفتهم بصنعتهم، لئلّا يسقط محلّهم عندهم و لا يشتهروا بقلّة الوقوف و المعرفة في أمرهم و إن كان‌فاسقا ظالما في بعض الأفعال و هذا أمر محسوس في العادات مجرّب مرتكز في النفوس و الطبائع المختلفة.»[3]. با إثبات کبرای استدلال إشکالي در حجيت قول رجالی باقي نمی ماند لکن بايد توجه داشت که دليل سيره از ادله لبي می باشد از اين رو نمی توان از آن إطلاق يا عموم را إستفاده کرد و بايد بر قدر متقن در آن إکتفاء کرد وقدر متيقن در سيره فرض حصول إطمئنان می باشد. از اين جهت معلوم می شود عنوان خبره خود سبب حجيت قول رجالی نشده بلکه ملاک حصول إطمئنان است. ⭕️شيخ أنصاري رحمه الله قدر متيقن از سيره را جايي می داند که شرايط شهادت يعني عدد وعدالت موجود باشد [4] ❌لکن اين برداشت محل إشکال است زيرا عنوان شهادت وشرائط آن از عناوين شرعي می باشد وعقلاء بماهم عقلاء آن را لحاظ نکرده ونمی کنند. ⚠️در تمسک به سيره إشکال مهمي وارد شده که در نوشته بعدي خواهد آمد إن شاء الله.⚠️ 📚منابع: [1]-الرسائل الفقهية،ج1،ص11 [2]-فرائد الأصول،ج1،ص174 [3]-رسالة فی الغناء،ص33 [4]-فرائد الأصول،ج1،ص175 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhad
💢اگر اجتهاد با همان شیوه‌ی درست و صحیح خود که تکیه‌ی به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقیِ حساب شده‌ی پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است. اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر علیه نظر استاد، باز شاگرد او بر علیه نظر او حرفهائی زده‌اند، مطالبی گفته‌اند؛ هیچ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhad
🌹🌹روی عن جابر بن يزيد الجعفي عن أبي جعفر علیه السلام قال: ما من عبد يغدو في طلب العلم أو يروح إلا خاض الرحمة و هتفت به الملائكة مرحبا بزائر الله و سلك من الجنة مثل ذلك المسلك. 📚ثواب الاعمال،ص131 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhad
📌-[بررسي ملاك حجيت قول رجالي]_3⃣: ⭕️مناقشه در سيره عقلاء : گروهی از محققین تمسک به سیره عقلا در قبول قول رجالی خبره را محل اشکال دانسته اند. سبب اشکال این است که: درسیره عقلا احراز امضای شارع شرط می باشد و احراز امضای شارع متوقف بر اتصال سیره به عصر معصومين می باشد. این در حالی است که اتصال این سیره به عصر معصومین محل اشکال می باشد. ✅پاسخ به مناقشه: آنچه از شواهدقطعی تاریخ معلوم می شود اخذ به قول رجالی دربین تمام فرق مسلمین رواج داشته و کتب رجالی موجود نیز گواه بر این مطلب می باشد. بلکه می توان ادعا کرد که علم رجال با روشی مختصر تر از روش فعلی در بین اصحاب ائمه از زمان صادقين عليهما السلام مدون بوده است و اسامی کتب بسیاری از آن عصر در کتب تراجم بیان شده است مهمترین کتب رجال در عصر معصومین علیهم السلام عبارتند از: (۱)-کتاب الرجال/تالیف:عبدالله بن جبله الکنانی:از اصحاب امام صادق علیه السلام. (۲)-کتاب المشیخه/تالیف:حسن بن محبوب:از اصحاب امام رضا علیه السلام. (۳)-کتاب الرجال/تالیف:علی بن حسن فضال:از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام. ♻️حاصل انکه: اخذ به قول رجالی در بین مذاهب اسلامی به گونه ایی رواج داشته که بتوان بواسطه آن اتصال سیره به عصر شارع را احراز کرد از این رو می توان از عدم ردع شارع امضای ایشان را نتیجه گرفت. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhad
🌷🌷روی عن امیر المومنین انه قال: إنَّ العِلمَ حَياةُ القُلوبِ وَ نورُ البصارِ مِنَ العَمى وَ قُوَّةُ البدانِ مِنَ الضَّعفِ؛ 📚تحف العقول، ص 28 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhad
📚التعليقه علي فرائد الاصول 📝تأليف: عبد الحسين لاري(محقق لاري) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhad
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ 🔶🔹🔶دیدگاه مقام معظم رهبری_مدظله_در رابطه با سیره علمی و عملی محقق لاری قدس سره: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=22066