هدایت شده از حسینیه امام خمینی
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ماسک زدن در هیئت عبادت است
🎙گزیدهای از گفتگو با حجتالاسلام شیخ حسین انصاریان
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
آیة الله العظمی حاج سید احمد خوانساری رحمة الله علیه در روزهای آخر عمر شریفشان به آقا زاده خود می فرمایند:
من دارم دست خالی از دنیا می روم، تنها چیزی که با خود می برم، تشرفم به مجالس امام حسین و اهل بیت است.
#علمای_عاشورایی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
11.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴
🎙باسم کربلایی
(فارسی )
#هیئت_مجازي
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#الفوائد_الفقهية
#المکاسب_المحرمة
💢بررسي حکم تراشيدن ريش2️⃣💢
⁉️بررسي يک سوال مهم:[إجرای برائت از جانب عامي]2️⃣⁉️
❇️قول اول❇️:
مرحوم استاد و آقای سیستانی فرمودند:
بله، اگر واقعا مکلّف بعد الفحص فتوی معتبره بر حرمت پیدا نکند، مصداق "رفع ما لایعلمون" میشود. جریان برائت مشروط به فحص و یأس از ظفر به دلیل است، لکن فحصُ کلّ شخص بحسبه؛ فحص مجتهد به این است که سراغ روایات برود، فحص عامی به این است که سراغ فتاوا برود.
در روایت مسعدة بن زیاد که آمده است: "حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو الْقَاسِمِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ هَارُونَ ابْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِيَادٍ، قَالَ: سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ) وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ قَوْلِهِ (تَعَالَى): فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَة. فقال: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ لِلْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ: عَبْدِي أَ كُنْتَ عَالِماً فَإِنْ قَالَ: نَعَمْ، قَالَ لَهُ: أَ فَلَا عَمِلْتَ بِمَا عَلِمْتَ وَ إِنْ قَالَ: كُنْتُ جَاهِلًا، قَالَ لَهُ: أَ فَلَا تَعَلَّمْتَ حَتَّى تَعْمَلَ فَيَخْصِمُهُ، فَتِلْكَ الْحُجَّةُ الْبَالِغَة[1] " .
عبد توبیخ میشود بر ترک تعلّم. خب عامی توبیخ میشود بر ترک رجوع به روایات یا بر ترک رجوع به فتاوی؟ وجوب تعلّم در حقّ عامی تعلّم فتوی است، و وقتی به دلیل نیافتن فتوی معتبره بر حرمت حلق لحیه عاجز می شود، مشمول "رفع ما لایعلمون" خواهد شد. البته عامی که نسبت به این مطالب جاهل است، لکن این مجتهد است که می گوید: "یا ایها العامی! یجوز لک الرجوع الی البراءة مع عدم امکان تعلّم الفتوی علی الحکم الالزامی". یعنی مجتهد فتوی به مسأله ای اصولیه میدهد که عبارت باشد از جریان برائت در حقّ عامی عند الفحص و الیأس عن الظفر بالفتوی المعتبرة، و عامی هم این مسأله کلیه را بر موارد تطبیق میکند.
📚پی نوشت:
[1]-الأمالی، شیخ طوسی، ج1، ص9.
🎙درس خارج فقه استاد محمد تقي شهيدي(19-2-1397).
ادامه دارد......
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚إقناع اللائم علی إقامة المآتم
📝تأليف:آيت الله سيد محسن امين(صاحب أعيان الشيعه)
#کتابخانه
#فقه
#شعائر
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
إقناع_اللائم_على_إقامة_المآتم_السيد_محسن_الأمين.pdf
27.32M
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨
إقناع اللائم علی إقامة المآتم کتابی است از سید محسن امین (متوفای ۱۲۸۴ق) درباره ضرورت سوگواری بر سیدالشهداء و شیوه صحیح آن. این کتاب در راستای تلاش سید محسن امین برای اصلاح شعائر حسینی نوشته شده است. نویسنده در این کتاب به پرسشها و اشکالات بر اصل سوگواری پاسخ میدهد و نمونههای تاریخی و روایی فراوانی در تأیید و ارزشمندی آن میآورد و همچنین فوائد فراوان سوگواری سیدالشهداء را یادآور میشود.
سید محسن امین، در این کتاب ضرورت سوگواری سید الشهداء و شیوه صحیح آن را بیان میکند. او انگیزهاش از تألیف کتاب را پاسخگویی به برخی پرسشها و خردهها درباره اقامه عزای امام حسین شمرده است.
اقناع اللائم ردیه ای است بر مقاله ای در مجله الذخیرة الاسلامیة نوشته احمد سورکتی انصاری سودانی. امین، پس از آنکه درباره نیکویی اقامه عزای سیدالشهدا مینویسد، در فصلهایی به ادعاهای طرح شده پاسخ میگوید. سید محسن امین انگیزه خود را اینگونه بیان میکند:
«آنچه ما را به تألیف این کتاب واداشت این است که برخی از مردم به خاطر برگزاری این گونه مجالس، به ما خرده میگیرند و یا آنکه فکر میکنند برگزاری مجالس عزای حسین ضرورتی ندارد یا اینکه میگویند: چه معنا دارد که مسئلهای که قبل از هزار و چند صد سال از آن میگذرد هر ساله یادآوری کنیم؟ البته اینگونه سخنان و طرز تفکر ناشی از غفلت یا نتیجه تغافل نسبت به فایدههایی است که بر برگزاری این گونه مجالس و مآتم مترتب است. حتی برخی این گونه افراد در خردهگیری از مجالس عزای حسین زیادهروی کرده و میگویند: یزید یکبار بیشتر حسین را نکشت؛ ولی شما هر ساله حسین را- با یادآوری حادثه کربلا و عاشورا- میکشید.
برخی نیز میگویند: کار بد و جنایت را نباید یادآور شد، بلکه باید کاری کرد که به دست فراموشی سپرده شود. دیگران هم ادعا میکنند که یادآوری حادثه کربلا و عاشورا و جنایات وارده بر اهل بیت موجب پایین آمدن مقام و منزلت آنها میشود و چه بسا برخی -به زعم خود- برگزاری اینگونه مجالس را بدعت در دین میدانند و چشم خود را بر بسیاری از بدعتهای ناپسند و زشتی که چهره دین را نامطلوب جلوه میدهد و زیباییها و محسنات آن را زشت مینمایاند میبندند.».
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨نگاهي اجمالي به بخشي از مطالب کتاب✨✨✨
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#الفوائد_الفقهية
#المکاسب_المحرمة
💢بررسي حکم تراشيدن ريش3️⃣💢
⁉️بررسي يک سوال مهم:[إجراي برائت از جانب عامي]3️⃣⁉️
❇️قول دوم❇️:
لکن مرحوم صاحب عروه در بحث اجتهاد و تقلید فرموده اند که عامی مجاز به اجراء برائت نیست، مرحوم آقای خوئی نیز این مطلب ایشان را پذیرفته اند. وجه مطلب ایشان این است که:
تعلّم واجب نفسی نبوده بلکه وجوبش طریقی است، و برائت با امکان تعلّم جریان ندارد. عامی ذاتا امکان تعلّم و استنباط حکم شرعی از روایات را دارد لکن چون سواد کافی ندارد میگوید فاقد ابزار تعلّم هستم. شبیه این که مجتهد بگوید فعلاً و در این مدت سفرم کتاب به اندازه کافی برای استنباط حکم در دسترس من نیست. آیا در چنین فرضی می توان قائل به جواز اجرای برائت از جانب مجتهد شد؟ نخیر، چون ذاتا تعلّم ممکن است لکن بالفعل ابزار و امکانات تعلّم فراهم نیست. عامی نیز ذاتا قادر بر تعلّم و استنباط حکم شرعی می باشد به اینکه درس خوانده و تحصیل کند و از ادله شرعیه استنباط احکام کند لکن بالفعل سواد کافی را دارا نیست، و این مجوّز اجرای برائت نمی شود.
انصاف این است که این اشکال، اشکالی است قوی. چرا که اگر دلیل منحصر به "هلاّ تعلّمت" بود ممکن بود گفته شود: توبیخ بر ترک تعلّم نسبت به عامی معنا ندارد به اینکه مثلا عامی توبیخ شود به اینکه چرا نرفتی طلبه شوی!!! خب، تمام مردم که نمی توانند طلبه شوند آن هم این که به درجه استنباط و اجتهاد برسند. لکن دلیل منحصر به "هلاّ تعلمت" نیست، بلکه روایاتی داریم که مفادش این است که قبل از تعلّم احتیاط لازم است، "علیکم بالاحتیاط حتی تسئلوا عنه فتعلّموا" یا "طلب العلم فریضة علی کلّ مسلم".
این اشکالی است که به مرحوم استاد و آقای سیستانی ممکن است گرفته شود که اگر دلیل منحصر به "هلاّ تعلّمت" بود، حق با شما بود و عقلائی نیست عامی را بر ترک استنباط توبیخ کرد، چرا که وجوب تعلّم و استنباط احکام وجوب عینی که ندارد. بله، توبیخ عامی بر ترکِ تعلّمِ فتوی خواهد بود، و فرض این است که در محلّ بحث فتوی معتبرهای در بین نیست. لکن دلیل منحصر به "هلا تعلمت" نیست، بلکه ادله ی دیگری در بین است نظیر "طلب العلم فریضة[1]" یا "علیکم بالاحتیاط حتی تسئلوا عنه فتعلّموا[2] "، و اصلا ادعا میشود که "رفع ما لا یعلمون" انصراف از شبهات حکمیه قبل از فحص دارد.
این اشکالی است که قائلین به عدم جریان اصل برائت نسبت به عامی -صاحب عروه و مرحوم آقای خوئی- بر قول اول – که مختار مرحوم استاد و آقای سیستانی است- وارد میکنند.
📚پي نوشت:
[1]-الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج1، ص30.
[2]-وسائل الشیعة، الشیخ الحر العاملي، ج13، ص46، أبواب انه اذا اشترک اثنان او جماعة محرومون..، باب18، ح، ط آل البيت.
🎙درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدي(19-2-1397)
ادامه دارد....
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
حاج امیر عباسی_شام غریبان محرم 96 - هیئت ابن الرضا - زمینه - دل خونم کاشکی بیاد سرم بلای تو-1509611456.mp3
8.62M
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴
🎙کربلایی امیر عباسی
#هیئت_مجازي
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | سیدجواد شهرستانی: در خارج از کشور به جمهوری اسلامی افتخار میکنم
📸 | تصاویر دیدار مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه با نماینده آیتالله العظمی سیستانی👇
https://hawzahnews.com/x9Nyb
🌐خبر گزاری حوزه
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_445075944.mp3
8.56M
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴
🎙کربلایی مصطفی مروانی
💚اللهم عجل لولیک الفرج💚
#هیئت_مجازي
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi