💡ایده گفتار های راه نو | جلسه سوم
📝موضوع: چگونه یک رسانه موثر جهانی و تحول آفرین ایجاد کنیم؟
👤 حجت الاسلام دکتر محمدرضا برته
مبلغ بین المللی | رئیس دانشگاه مجازی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📆سه شنبه، ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
⏰ساعت ۱۶:۱۵
📍قم، اندیشکده مقصد
❇️ظرفیت محدود: برای ثبت نام اولیه از اینجا اقدام کنید. در صورت پذیرش با شما تماس گرفته خواهد شد.
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
اندیشکده مقصد
#گزارش_خبری ❇️ دومین نشست از ایده گفتارهای راه نو 💡تحلیل و ایده پردازی توسط پروفسور محمد لگنهاوزن |
📌من حاج محمد لگنهاوزن هستم / علامه مصباح یک استاد فکر واقعی بود / اصلا کسی را در دنیا می توانید مثل آیت الله خامنه ای پیدا کنید؟
#خبر
◀️«من حاج محمد لگنهاوزن هستم. در یک خانواده متدین کاتولیک در نیویورک متولد شدم.» این جمله ای بود که پروفسور سخنرانی خود را با آن آغاز کرد. به او گفته شده بود که مخاطبین همه جوان هستند و شاید شما خیلی با جمع های این چنینی ارتباط نداشتید و بیشتر با اساتید و نخبگان علمی سر و کار داشته اید. سرش را به نشانه انکار تکان داد و گفت: من هم جوانم، فقط هفتاد سال دارم!
قبل و بعد جلسه بسیار جدی و صریح و تعامل ناپذیر به ذهن می رسید، اما از همان ابتدای بحث شروع کرد به بیان خاطرات جالب و بیانی شورانگیز و خودمانی، بارها خنده حضار را برانگیخت.
◀️وقتی می گفت خیلی جالب است، واقعا از عمق جان می گفت. انسان احساس می کرد واقعا حالت عجیبی در وجود او در حال جریان و غلیان است.
حقیقت جویی و آزادفکری از تمام حرکات او پیدا بود اما بسیار معتقد به مبانی و اصول اعتقادی تشیع. بسیار به علامه مصباح یزدی اظهار ارادت می کرد و او را یک استاد فکر واقعی می دانست.
⏺وقتی از او سوال شد که نظرتان درباره رهبر انقلاب اسلامی چیست، پاسخ داد: من بطور کلی در امور سیاسی دخالت نمی کنم، اما شما می توانید خودتان ببینید. از میان رهبران سیاسی دنیا، اصلا کسی مثل ایشان پیدا می شود؟ اصلا کسی هست که قابل مقایسه با ایشان باشد؟ مخصوصا اداره یک کشوری که دائما دشمنان به او فشارهای مختلفی می آورند، ایشان توانسته است این کشور را به پیش ببرد.
◀️بی اعتنایی و اظهار نفرت از دنیا و بیان نگرانی ها از گرایش دانشمندان به پول و مسائل مادی بارها در بیان او تکرار شد و این بیان با ابراز احساسات پاک او همراه می شد و اثر عمیقی باقی می گذارد.
⏏️ گستره مطالعات او و عمق آگاهی هایش درباره فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و تازه ترین تحولات جهان در حوزه فلسفه، واقعا کم نظیر بود.
و واقعا ما چقدر نیاز داریم بشنویم و بیش از آن نیاز داریم ببینیم: آدمی پر وار شود از راه گوش. ربنا وفقنا.
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
پنج روند کلی درباره تحولات فلسفی در دنیا
#خبر
پروفسور محمد لگنهاوزن:
ابتدا می خواهم پنج نکته کلی درباره تحولات فلسفه در دنیا مطرح کنم:
1️⃣ پذیرش جریانهای مختلف فلسفه: وقتی من دانشگاه بودم تمام دعوا بین فلسفه تحلیلی و قاره ای بود. اما الان فلسفه های مختلف جریان دارد و فلسفه های مختلف فرصت ظهور و بروز یافته اند و اختلافات و درگیری های این چنینی چندان مطرح نیست.
2️⃣تخصصی شدن فلسفه: الان جریان فلسفه به سمت بررسی های تخصصی تر و دقیق تر میرود. مثلا امروز کسی نمی تواند بگوید من فیلسوف علم هستم. بلکه او می تواند فیلسوف فیزیک یا فیلسوف بیولوژی یا حتی بسیار خاص تر مانند فلسفه کوانتوم باشد. این موجب بررسی های دقیق تر می شود اما آسیبش این است که شمول و جامعیت دیدگاه ها زیر سوال می رود.
3️⃣گسترش فعالیت زنان: امروز بر خلاف گذشته فعالیت زنان در فلسفه بسیار گسترده شده است. در گذشته حضور زنان در فلسفه بیشتر محدود به مسائل فمینیستی فلسفه بود. اما الان زنان در دیگر مسائل هم حضور گسترده ای دارند.
4️⃣گسترش کارهای میان رشته ای: امروزه کار های بین رشته ای بسیار گسترده شده است. الان کسی که می خواهد فلسفه ریاضی کار کند، خواندن متون فلسفه ریاضی کفایت نمی کند بلکه باید حتماً فرد ریاضی هم بخواند برای فلسفه روانشناسی در روانشناسی هم دستی بر آتش داشته باشد. امروز این نکته در غرب امتیاز محسوب می شود و کسی که دنبال کار است در چند رشته تحصیل می کند تا بتواند وارد کارهای بینرشتهای شود.
5️⃣گرایش به مسائل مادی میان فیلسوفان: پنجمین مورد از تحولات کلی در جریان فلسفی دنیا یک مسئله خطرناک است که خلاف تحولات قبلی که هم جهات مثبت داشت و هم منفی. آن هم این است که گرایش به پول و مسائل مادی خیلی زیاد شده است و بسیاری از دانشمندان اول دنبال پول هستند نه علم و حقیقت. دانشمند به جای اینکه دنبال خط فکری باشد نصف وقت خود را برای کسب درآمد می گذارد یا دوست دارد کاری را انجام دهد که مورد حمایت مالی توسط موسساتی مانند جان تمپلتن است.
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
❇️ سیر های کلی درباره فلسفه اسلامی در غرب
پروفسور محمد لگنهاوزن (فیلسوف و استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره)) در دومین جلسه از ایده گفتارهای راه نو در اندیشکده مقصد:
1️⃣رشد فلسفه ابن سینا در غرب: در دهه اخیر فلسفه اسلامی مخصوصاً ابن سینا در اروپا خیلی علاقه مند پیدا کرده است حتی بین کسانی که مسلمان نیستند.
2️⃣ تاثیر گرایشات عرفانی در گرایش به فلسفه اسلامی: قبلاً مطالعات اخلاق و فلسفه اسلامی به خاطر تاثیرات فلسفه اسلامی در فلسفه غرب بود اما با زحمت هایی که افرادی مانند سید حسین نصر و هنری کربن - که علاقه به عرفان اسلامی و تصوف داشتند و فلسفه اسلامی این گرایش عرفانی را داشت - کشیدند، رویکرد های عرفانی نسبت به فلسفه اسلامی در غرب شکل گرفته است.
3️⃣ رشد فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی: امروز فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی در حال رشد است. در گذشته در مورد ملاصدرا اصلاً متنی موجود نبود اما الان چندین کتاب خوب به زبان انگلیسی چاپ شده است. فلسفه اسلامی در بسیار از زمینه ها بسیار غنی است. مثلا آنها خیلی علاقه مند شده اند که بحث علیت که بیش از هزار سال در فلسفه اسلامی مورد بحث بوده است، به چه معنی است و تفاوتش با مباحث فلسفه غرب چیست؟
4️⃣تغییر رویکردها در شناخت فلسفه های دیگر: دیدگاه غرب در مورد شناخت دیگر فلسفه ها تغییر کرده است. قبلا اینطور بود که مطالعه می کردند تا بفهمند آنها در مورد سوالات ما چه میگویند. اما رویکرد فیلسوفان امروزی درک دغدغههای های دیگران است. پنجاه سال پیش کسی که فلسفه می خواند میخواست ببینند ابن سینا چه می گوید؟ اما ما الان به دنبال این هستند که ببینند دغدغه او چه بوده؟ چه سوالاتی داشته و به دنبال حل چه مشکلاتی بوده و چرا این مشکلات برای او مطرح بود. امروز فلسفه به این سمت رفته است.
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
💎تحولات فلسفی در عرصه های دیگر
پروفسور محمد لگنهاوزن (فیلسوف و استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره)) در دومین جلسه از ایده گفتارهای راه نو در اندیشکده مقصد:
1️⃣ ازدیاد مباحث متافلسفه: بحث جدیدی به تازگی شکل گرفته که رو به ازدیاد است، ولی هنوز تبدیل به موج نشده است و آن بحث متافلسفه یا فلسفه فلسفه است. بحث از اینکه فلسفه چیست و باید از چه موضوعاتی بحث کند و با چه روش و چه متدی باید بحث فلسفی کرد، و از این قبیل بحث ها.
2️⃣گسترش بحث های میان رشته ای در تحلیل مسائل فلسفی: قبلاً بحث علیت اینطور بود که فلاسفه سراغ مردم می رفتند و می گفتند که مردم به چه چیزی علت می گویند؟ اما امروز اگر می خواهند به دنبال بحث از علیت بروند، آن را به شکل بینارشتهای تحلیل می کند. مثلاً دانشمندان تجربی یا فیزیکدانان در مورد علیت چه می گویند؟ یا روانشناسان مفهوم علت را چگونه ارزیابی می کنند؟ مثلاً کودکان از چه سنی به این نتیجه می رسند که علت داریم؟
3️⃣فلسفه ذهن: در زمان جوانی ماه بحث در فلسفه ذهن عمدتا درباره رابطه ذهن و مغز بود. الان بحث در مورد این است که خودآگاهی چیست؟ یا بحث در مورد ناخودآگاه و درک نیمه آگاهانه است. درباره آگاهی و شعور است. در گذشته نظریه مورد استقبال این بود که آنچه حیات دارد تنها می تواند آگاهی داشته باشد اما الان در مورد آگاهی هوش مصنوعی بحث می شود. جالب است که ملاصدرا معتقد بود همه موجودات حتی جمادات آگاهی دارند و این خیلی جالب است. او به نوعی از همه آگاهی معتقد بود. من کتابهایی از فیلسوفان غربی در این زمینه دیده ام که به نوعی آگاهی برای همه اجزا قائل هستند.
4️⃣گسترش منطق ریاضی: یکی از موضوعات دیگری که امروز بسیار گسترش پیدا کرده بحث منطق است. علامه مصباح نیز به منطق تاکید فراوان داشتند و می گفتند بدون منطق سوء تفاهم زیاد میشود. ایشان بحث های مفهوم شناسی و نوع استدلال بر مطلب را مطرح میکردند. قبلاً بیشتر مقالات منطقی در دانشکده فلسفه بود، اما الان بیشتر منطق دانان از دانشکده ریاضی هستند.
5️⃣ شکل گیری نظام های منطقی مختلف: بحث دیگر در مورد منطق ایجاد منطق های مختلف با نظام ها و اصول موضوعه مختلف است، که هر نظامی در جایی سودمند است. این گسترش باعث تکثر گرایی در منطق شده است که خود به موضوع ناراحت کننده بدل گشته و خیلی سخت است که این منطقها زیر چتر یک نظام واحد در بیایند. حتی فهم این نظام های منطقی برای کسانی که در نظام منطقی دیگر متخصص هستند، بسیار سخت است. امروزه برای یادگیری منطق ها و نظامات مختلف آن حتماً باید ریاضیات یاد بگیریم.
6️⃣فلسفه هنر: این رشته از فلسفه نیز مانند سیر کلی دیگر رشته ها بسیار تخصصی و ریز شده است. مثلاً الان بجای فلسفه هنر، تخصص ها بسوی فلسفه معماری، فلسفه موسیقی، فلسفه نقاشی، یا حتی فلسفه نقاشی مدرن رفته است. مثلاً در فلسفه معماری به دنبال معنای زیبایی در معماری هستند، بدین معنا که چرا آنچه غالب معمار ها زشت می پندارند کم و بیش مشترک است؟ و رابطه این زیبایی ها با هنجارهای اجتماعی چیست؟
7️⃣فلسفه دین: سی چهل سال پیش بحث در اثبات یا توجیه اعتقاد به خدا بود. الان بحثهای تخصصی شده است مثلاً در دین اسلام اعتقاد به نبوت داریم تحلیل این اعتقاد به بیان فلسفی چیست؟ یا اینکه تبیین فلسفی عبادت چیست؟ نیت چیست و چرا؟ قرب به خدا چیست؟ شباهت به خدا یا اطاعت خدا؟ و مسائلی از ایم قبیل که در پی تبیین فلسفی گزاره های دینی است.
8️⃣فلسفه تطبیقی الهیات: فلسفه های تطبیقی در حال رشد است و این در حوزه های الهیاتی فلسفه نیز جریان دارد. یک بحثی که من خودم در آلمان شرکت می کنم یک بحث تطبیقی در فلسفه الهیات است. مثلاً میگویند یک سری مشکلات در مسیحیت داریم، خوب این مشکلات ممکن است در دین دیگر هم موجود باشد. آنها به این مشکلات چگونه پاسخ می دهند، یعنی از ظرفیت دیگر ادیان برای توجیه و پاسخگویی به مشکلات دین دیگر استفاده می کنند، یا مثلاً بررسی میکنند که از طرف مسلمانان چه اشکال هایی به مسیحیت وارد شده؟
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
🔔تحولات در مطالعات اخلاقی
#خبر
پروفسور محمد لگنهاوزن (فیلسوف و استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره)) در دومین جلسه از ایده گفتارهای راه نو در اندیشکده مقصد:
1️⃣در ۳۰ _۴۰ سال گذشته غالب کارهای فلسفه اخلاقی و فرا اخلاق بحث از واقع گرایی و غیر واقع گرایی بود، اما احساس من این است که کسانی که در این زمینه کار کردند دیگر خسته شدهاند. زیرا اینقدر انواع و اقسام واقعگرایی هست که معلوم نیست چه کسی به چه معنا واقع گرا است.
2️⃣بحث های دیگری که امروز در اخلاق دنبال می شود یکی بحث جامعه شناسی اخلاق است که به دنبال این است که چه کار کنیم که اخلاق در جامعه زیاد شود؟ یا مثلاً بحث روانشناسی اخلاق که اخلاق چگونه در فرد نهادینه می شود؟
3️⃣بحث دیگر اخلاق محیط زیست و پزشکی است که خیلی کار شده و الان هم در حال رشد است.
4️⃣بحث های اخلاق رسانه هم به تازگی دارد قوت می گیرد.
5️⃣یک بحث دیگری که به تازگی مطرح شده بحث شستشوی اخلاقی است مانند بحث شستشوی مغزی که قبلاً مطرح بود. شرکت ها به دنبال پیدا کردن راهکاری برای توجیه کارهای غیر اخلاقی خود هستند. حتی آنها فارغ التحصیلان رشته اخلاق را به عنوان کمیته اخلاق استخدام می کنند تا راه حلی اخلاقی! برای توجیه بی اخلاقی ها پیدا کنند.
#ایده_گفتار
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
🔆 راهکارهایی برای حضور فعال در تحولات فلسفی
#خبر
پروفسور محمد لگنهاوزن (فیلسوف و استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره)) در دومین جلسه از ایده گفتارهای راه نو در اندیشکده مقصد:
1️⃣اول اینکه باید در تحول خواهی واقع بین باشیم و اندازه و توانایی های خود را درک کنیم. نه اینکه بخواهیم تمام دنیا را همراه با خود کنیم جریان ها را نمی توان به طور کلی تغییر داد و متحول کرد.
2️⃣دیگر اینکه باید جمع های خودمانی داشته باشیم و انجمن های دینی تشکیل دهیم. حداقل بر اساس دانش های خود به آنهایی که از ما شنوایی دارند آموزش بدهیم و حداقل این است که اشکالات دیگر تفکرات اشتباه را مطرح کنیم.
3️⃣نکته دیگر این است که مباحث علامه مصباح و علامه طباطبایی برای نقطه شروع خوب است اما کافی نیست. این تنها نقطه شروع است باید راه را ادامه داد و در اینجا متوقف شد. فلسفه اسلامی خیلی قوی است و پایه های قدرتمندی دارد اما قرار نیست در همین نقطه ای که هستیم توقف کنیم باید فلسفه اسلامی را به خوبی یاد بگیریم و در مورد آن فکر کنیم. قرار نیست ما همه گزاره های فلسفی اسلامی را قبول کنیم. علامه مصباح این طور نبودند و با تمام ارادتی که به ملاصدرا داشتند، همه مباحث ایشان را قبول نکردند. اما من قبول می کنم!(با خنده)
4️⃣بحث های فلسفی ما نیازمند پیگیری های تاریخی است. این کار تاریخی خیلی مهم است. اصلاً بحث علم حضوری از کی آغاز شد؟ چگونه تحول پیدا کرد و از این قبیل مسائل. این بحث های تاریخی در آثار فلسفی ما بسیار کم کار شده است.
5️⃣برای گفتگو با دیگران باید به سمت درک فکر دیگران رفت و برای تکلم، باید اول گوش داشت تا زبان.
6️⃣به نظر می رسد جریانهای مختلف فلسفی کمتر با یکدیگر گفتگو می کنند و تابعین هر نظریه فقط نظریات همسو با خود را مطالعه می کنند که این خوب نیست. این نگرانی در مورد فلسفه اسلامی هم وجود دارد. فکر نکنیم ما تماما حق هستیم و دیگران نکته درستی ندارند. ممکن است با خواندن آنها به اشتباهات خود پی ببریم.
7️⃣ما باید چیزهایی که جوانان ما می خوانند، مطالعه می کنند، میپذیرند و حتی فیلم هایی که می بینند را مورد بررسی قرار دهیم. ببینیم فلسفه نیچه یا هایدگر چه ظرفیت ها و چه جذابیت هایی دارد که جوانان ما به دنبال آن ها میروند.
8️⃣نظر بنده در مورد آموزش فلسفه کودکان این است که که باید به آنها منطق و فکر کردن و عمیق شدن در مسائل را آموزش بدهیم تا از برخورد با شبهه نترسند. وقتی شبهه ای برای آنها پیدا می شود، به گونه ای برخورد نکنید که احساس گناه کنند، بلکه طوری برخورد کند که احساس کند این شبهات راهی برای عمیق شدن در دین و اعتقادات دینی است.
9️⃣ اگر می خواهید به اسلام خدمت کنید، باید زبان های دیگر را یاد بگیرید. متاسفانه عموم طلبه ها یا زبان دیگری بلد نیستند یا تنها زبان خارجی را انگلیسی میدانند. مخصوصا زبان چینی را فرا بگیرید تا بتوانید اسلام و فلسفه اسلامی را به آنها انتقال دهید و بدانید چینی ها در امور فلسفی چه می گویند. اگر طلبه ها به زبان عربی مسلط هستند، میتوانید مقالات خود را به زبان عربی بنویسید تا مخاطبان عرب زبان از آن استفاده کنند یا حتی به زبان های ترکی.
#ایده_گفتار
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
💡ایده گفتار های راه نو | جلسه سوم
📝موضوع: چگونه یک رسانه موثر جهانی و تحول آفرین ایجاد کنیم؟
👤 حجت الاسلام دکتر محمدرضا برته
مبلغ بین المللی | رئیس دانشگاه مجازی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📆سه شنبه، ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
⏰ساعت ۱۶:۱۵
📍قم، اندیشکده مقصد
❇️ظرفیت محدود: برای ثبت نام اولیه از اینجا اقدام کنید. در صورت پذیرش با شما تماس گرفته خواهد شد.
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
#گزارش_خبری
❇️ سومین نشست از ایده گفتارهای راه نو
💡تحلیل و ایده پردازی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا برته | مبلغ بین المللی و رئیس دانشگاه مجازی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📍قم، اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade