✨️ از خط به خطِ صحیفهات فهمیدم
سجاد شدن فقط برازندهی توست
🌻میلاد سید الساجدین، حضرت زین العابدین علیه السلام مبارک باد.🌻
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔️ @mahad313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻خبر رسیده که آقایمان پدر شده است
پسر رسیده؛ پدر صاحبِ سپر شده است
جوانِ خوش قد و بالای خانۂ لیلا
برای سید و سالارمان ثمر شده است
خصایصش شده تلفیقی از نبی(ص) و علی(ع)
چهارقل به لبِ هر که با خبر شده است🌻
🎊ولادت حضرت علی اکبر و روز جوان مبارک باد.🎊
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔️@mahad313
💫 انجمنهای علمی دانشکده الهیات، سه شنبههای مهدوی، بسیج دانشجویی، و دفتر فعالیتهای فرهنگی خانواده محور(باشگاه خانواده) دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکنند:
💥جشن دانشجویی نیمه شعبان💚
♨️همراه با برنامههای شاد و متنوع شامل:
🎤سخنرانی
🎼 موسیقی سنتی
🎭 استنداپ
👏مولودی
🎁هدیه
🎖 مسابقه
🍿 پذیرایی
📅 زمان: سهشنبه، ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱
🕛 ساعت: ۱۲ الی ۱۴
📍مکان: دانشکده الهیات، سالن شیخ طوسی
#انجمنعلمیادیانوعرفانتطبیقی
#انجمنعلمیفقهومبانیحقوقاسلامی
#انجمنعلمیعلومقرآنوحدیث
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#انجمنعلمیفلسفه
#سهشنبههایمهدوی
#بسیجدانشجویی
#دفترفعالیتهایفرهنگیخانوادهمحور
🆔 @Ram_fum
🆔 @anjomanfeghh
🆔 @quran_hadith_fum
🆔 @philofum
🆔 @mahad313
🆔 @bs_elahiat_fum
🆔 @basfum
🆔 @ta_zohoor_mahdi_313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
📸 #گزارش_تصویری
✨ جشن دانشجویی #نیمهشعبان💚 که با همت انجمنهای علمی، سه شنبههای مهدوی، بسیج دانشجویی و دفتر فعالیتهای فرهنگی خانواده محور دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
🗓 سه شنبه، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
ولادت امام عصر(عج) مبارک🎉♥️
#اللهمعجللولیکالفرج
#نیمهشعبان۱۴۰۱
🆔 @Ram_fum
🆔 @anjomanfeghh
🆔 @umanjomantarikh
🆔 @quran_hadith_fum
🆔 @philofum
🆔 @mahad313
🆔 @ta_zohoor_mahdi_313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
💠 فردا که به آفاق بپیچد نورت
تکبیر تو کعبه را تکان خواهد داد✨️
🌼قدم هایت بوسهگاه چشمهایمان ای گل نرگس
🎉ولادت منجی عالم بشریت خجسته باد🎉
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔️ @mahad313
🔴 شب نيمۀ شعبان؛ شب استجابت دعا
🌕 امام باقر علیه السلام فرمودند:
شب نيمۀ شعبان برترین شب ها بعد از شب قدر است؛ خداوند نعمتهای افزون خود را در آن شب به بندگانش ارزانی میدارد و به منت خود میآمرزد. بنابراین، در این شب، در تقرب به درگاه خداوند متعال بکوشید؛ زیرا این شب، شبی است که خداوند عزّ و جلّ بر خود سوگند یاد کرد که هیچ درخواست کننده ای را تا زمانی که معصیتی را درخواست نکند، رد نکند؛ پس در دعا و ثنا به درگاه خداوند متعال بکوشید؛ که هرکس در این شب صد بار سبحان الله، و صد بار الحمدلله، و صد بار الله اکبر، و صد بار لااله الا الله بگوید، خداوند گناهان گذشته او را میآمرزد و حوائج دنیوی و اخروی او را که از خداوند خواسته باشد و خداوند نیاز او را بداند، یا حتی از خدا نخواسته باشد، از روی تفضل بر بندگانش برآورده میسازد.
🌹 اللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ!
📗إقبال الأعمال، ج ۲، ص ۶۹۵
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔️ @mahad313
✍حضرت علامه حسن زاده فرمودند: اگر بــــگویم ظــــهور اتفـــاق افتـــــاده چه؟
📌ایشان فرمودند: پروردگار متعال قواعد عالم ملکوت را نظیر و شبیه قواعد عالم ملک قرار داده و عالم تکوین را منطبق با عالم تشریع خلق کرده تا بشر با پی بردن به اسرار و قواعد عالم ملک و تکوین، پی به اسرار ملکوت و تشریع ببرد و از این هماهنگی و شباهت حکمتهایی استفاده کند یکی از این قواعد مسلم و عمومی طبیعت، تدریجی بودن تحولات میباشد فیالمثل حرکت وضعی زمین و در پی آن طلوع و غروب خورشید یک فرایند تدریجی است اگر خورشید به یک باره در آسمان زندگی مادی و طبیعی طلوع یا غروب کند در روند حیات اختلال ایجاد میشود و هیچ موجود زندهای قادر به تطبیق خود با تغییر وضعیت نور در میدان حیات نخواهد بود و نظم زندگی به هم میریزد.
امام معصوم، خورشید آسمان حیات معنوی بشر است و طلوع و غروب ایشان در صحنه حیات بشر تابع قواعدی شبیه قواعد طبیعی خورشید است اگر مقوله غیبت و ظهور حضرت به طور دفعی و بدون هیچ زمینهای واقع شود، مسلماً جوامع بشری تاب این تحول شدید را نخواهد داشت.
ظهـــــور برنامهای، شخصیـــــتی و حقــــوقی حضرت مهـــــــدی موعـــــود(عج) بوده و ظهــور جهانی و اصلی حضرت، ظهـــور شخصی و حقیـــقی ایشــان میباشد هر کس هر کاری میخواهد در دوران ظهور انجام دهد الان شروع کند چون وقتش فرا رسیده و زمینهاش از هر جهت آماده است.
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔️ @mahad113
در اهمیت شناخت ویژه امام زمان سخن معروفی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وجود دارد و این روایت به ما اهمیت شناختِ خاص را نسبت به امام زمان را متذکر می شود."مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة" این روایت میان شیعه و غیر شیعه مشهور و متواتر است که می توانید با یک جستجوی ساده راویان و مصادر آن را ملاحظه بفرمایید.اما نکته بحث امروز ما موضوع "مرگ جاهلی" است برای همین به سراغ قرآن می رویم تا مولفه های مرگ جاهلی را بررسی کنیم.آنچه ما از مختصات ظاهری جاهلیت می دانیم ظهور تفکر جاهلی در شبه جزیره است ولی جهلی که مولود جاهلیت است، می تواند در هر جامعه ولو به ظاهر مدرن رخداد کند.
قرآن در آیات متعدد به گوشه هایی از این تفکر اشاره می کند.
1-عدم اعتقاد به تحقق وعده های الهی:
يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجاهِلِيَّةِ (آل عمران 153) گمانهای نادرستی همچون گمانهای جاهلیت درباره خدا داشتند.
شان نزول این آیه در جنگ احد بود که بعضی دچار وسوسه شده ، می گفتند يَقُولُونَ هَلْ لَنا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَيْء ( آیا با ایم وضع ناگوار ممکن است پیروزی نصیب ما شود ) وعده خداوند به پیامبرش را دروغ می پنداشتند.
2-خود آرایی و خودنمایی از جنبه منفی :
وَ قَرْنَ في بُيُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولي (احزاب 33) شما همسران پیامبر در خانه های خود بمانید و همچون دوران جاهلیت نخستین ظاهر نشوید.
از این آیه معلوم می شود زنان در عصر جاهلیت به دور از حیا، در بیرون از خانه، خود نمایی می کردند. که قرآن به همسران پیامبر این تذکر را می دهد و ایشان را سیره جاهلیت نهی می کند.
3-رای و قضاوت های غیر عادلانه :
أَ فَحُکْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (مائده 50) آیا آنان حکم جاهلی از تو می خواهند.
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند حکم بر دو گونه است حکم خدا و حکم جاهلیت ، هر کس در مورد حکم خدا به خطا رود به حکم جاهلیت تن داده است.( تفسیر نور الثقلین 1/640)
به نوشته برخی مفسران در شان نزول آیه : ابن عباس می گوید گروهی از بزرگان یهود از پیامبر می خواستند در نزاعی به نفع ایشان رای دهد تا به او ایمان بیاورند.
4-تعصب بروی سنت های باطل :
إِذْ جَعَلَ الَّذينَ کَفَرُوا في قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ (فتح 26)هنگامی را که کافران در دلهای خود خشم و نخوت جاهلیت داشتند.
شآن نزول آیه مربوط به قضایای حدبیه است پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با جمعی از مسلمانان می خواستند به مکه مشرف شوند و مراسم عمره را بجای بیاورند مشرکان گفتند اینان که با ما جنگیدند اگر وارد شهر ما شوند و سالم بازگردند عرب درباره ما چه خواهد گفت.
5-خوراک ناپسند جسم و روح :
حرمت عليکم الميته و الدم و لحم الخنزير و ما اهل لغير الله به و المنخنقه و الموقوذه و المترديه و النطيحه و ما اکل السبع الا ما ذکيتم و ما ذبح علي النصب و ان تستقسموا بالازلام( مائده 3)
يا ايها الذين آمنوا انما الخمر و الميسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشيطان( مائده 90)
خداوند با ایراد این دو آیه، گوشت های میته، خوک، خون و آنچه با نام غیر خدا ذبح شده باشد و آنچه طبق معمول جاهلیت به طریق قمار و بخت آزمایی به دست می آید و همچنین شراب را تحریم می کند.
6-روش های ظالمانه در برخورد با جنسیت :
وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ( تکویر9) آنگاه که از زنده بگور کردن مورد سئوال واقع شود که به چه گناهی کشته شده است.یکی از روش های ظالمانه زنده بگور کردن نمودن دختران هنگام ولادت بود.
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
@mahad113
💠 ذات اقدس الهی در دنیا در بهار به صورت جمیل جلوه میکند و در قیامت در بهشت به عنوان جمیل تجلی دارد.
اصل خلقت برابر بیان نورانی امیرالمومنین(علیه السلام)تجلی الهی است که در نهج البلاغه فرمود: 《الحمدلله المتجلی لخلقه بخلقه》، این تجلی با جمال الهی که آمیخته شد در دنیا میشود بهار و در آخرت میشود بهشت...
#علامه_جوادی_آملی
🌸☘️در سال نو، سلامتی، شادی، پیروزی، مهر و دوستی و موفقیت را برای شما آرزومندیم.
نوروز مبارک🌱🎉
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔️ @mahad313
شب عید آمد آن عیدی که باشد عید سلطانی
گروهی در سرورند و گروهی در پریشانی
گروهی فارغ از هردو نه این دارند و نی آنرا
به دل دارند با سلطانشان صد عید سلطانی
به چشم پاک بینشان به غیر از آشنای دل
هر آنچه در نظر آید نبینندش مگر فانی
بقربان دل این فرقه قدّیس قدّوسی
که از صد خور بود روشنتر آن دلهای نورانی
مدان عید آنزمانی را که بر تن نو کنی جامه
بود عید آنکه دور از خود نمایی خوی حیوانی
مرا امشب دلی شاد است اندر گوشه غربت
که میخواهد نماید هر زمان نوعی غزلخوانی
چرا خوشدل نباشد آنکسی کردند تقدیرش
کتاب و درس و دانش را ز لطف حیّ سبحانی
چه غم ما را که اندر بر نباشد شربت و شکّر
که کام بود شیرین همی ز آیات قرآنی
چه غم ما را که اندر حجره نبود نان و حلوایی
بود تا نان و حلوای جناب شیخ ربّانی
چه غم ما را ز بی گلدانی و گلهای رنگارنگ
بود زهرالربیع سیّد و انوار نعمانی
چه غم ما را که دوریم از دیار و دوستان خود
الهی اوستادی باشد و آقای شعرانی
چه غم ما را ز سر بردن به تنهایی که هم صحبت
بود کشکول شیخ و مجمع الامثال میدانی
چه غم ما را که مهجوریم و اندر حجره محجوریم
بود تا مثنوی و منطق الطیر دو عرفانی
پریشان نیستم از بی گلستانی چه در پیش است
گلستانی ز سعدی و پریشانی ز قاآنی
حسن خواهد ز لطف بیشمار ایزد بیچون
دل پاکی منزه باشد از اوهام شیطانی
#علامه_حسن_زاده
@mahad313