هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (3)
⚠ پوشش، یک امر سلیقه ای و شخصی است! رعایت مسایل دینی از جمله حجاب شرعی نیز یک امر شخصی است! مگر همه باید پایبند به دین رسمی کشور باشند؟!
✍ پاسخ:
🔹 اولا: رفتاری که در صحنه اجتماع وارد شد و علنی گردید، دیگر جنبه شخصی ندارد و به امری عمومی و اجتماعی تبدیل شده است!
برای همین در همه جای دنیا برای پوشش در اماکن عمومی، قواعد و قوانینی وضع می شود!
🔸ثانیا: محل گفتگو، رعایت یا عدم رعایت مسایل شرعی نیست؛ بلکه صحبت در مورد #لزوم_رعایت_قانون و جریمه افراد قانون شکن است!
🔹 ثالثا: با توجه به اینکه دین رسمی کشور اسلام و مذهب رسمی آن تشیع است و بر اساس قانون اساسی که بزرگترین میثاق ملی است تمامی قوانین، باید منطبق بر اسلام باشند؛
پس حاکم یا قانونگذار #میتواند احکام لازم الإجرای شرعی را در قالب قانون در آورده و مخالفت با آنها را جرم انگاری کند!
🔸رابعا: #موضوع_قانون_جدید حجاب و عفاف، #حجاب_شرعی_نیست!
بلکه پوشش عرفی است که عمدتا ناظر به بدپوششی های عرفی(ماده 48)، برهنگی(ماده 49) و کشف حجاب(ماده 50) است!
🔻 توضیح اینکه:
حجاب شرعی در مورد زنان این است که: واجب است تمامی بدن زن، پوشیده باشد؛ به جز وجه (صورت) و کفین (دست ها از سر انگشتان تا مچ).
اینکه حجاب شرعی، موضوع قانون جدید نیست در تبصره ماده 67 مورد اشاره قرار گرفته و تصریح شده که این موارد، چنانچه در قانون جدید، حکمی در خصوص آن تعیین نشده باشد، مشمول تبصره ماده ۶۳۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی است.
👈 جرم یا تخلف انگاری در قانون جدید از بدپوششی شروع شده که در ماده 48 اینگونه تعریف شده:
بدپوششی در مورد زنان عبارت است از پوشیدن لباسی که قسمتی از بدن پایینتر از گردن یا بالاتر از مچ پا یا بالاتر از ساعد دستها دیده شود یا لباسی که مصداق اعانه بر اثم یا تهییج دیگران باشد.
ببینید:
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (4)
⚠ دینداری با اجبار نمی شود! چرا می خواهید با زور افراد را به بهشت ببرید؟! با جریمه نقدی، مثل مسیحیت بازار بهشت فروشی درست می شود!
https://eitaa.com/dr_abedisarasia/573
#جهاد_تبیین
#قانون_عفاف_و_حجاب
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (4)
⚠ دینداری با اجبار نمی شود! چرا می خواهید با زور افراد را به بهشت ببرید؟! با جریمه نقدی، مثل مسیحیت بازار بهشت فروشی درست می شود!
✍ پاسخ:
🔹 اولا: قانون حجاب و عفاف ربطی به دیندار شدن یا نشدن افراد ندارد!
بخشی از دینداری اعتقاد است که امری درونی و قلبی است و اکراه بردار نیست.
👌هدف کلی از قانون حجاب و عفاف مثل هر قانون دیگری، ترویج قانون گرایی و هزینه دار کردن قانون شکنی و هنجار شکنی است!
🔸ثانیا: این سخن را می توان در مورد تمامی قوانین متخذ از شرع نیز گفت: مثلا آیا با قطع دست سارق، اعدام قاتل و یا شلاق زدن زانی کسی دیندار یا بهشتی شده است؟! چه کسی ادعا کرده که فلسفه مجازات کردن، دیندار یا بهشتی شدن افراد است؟
🔹 ثالثا: با زور نه می شود کسی را به بهشت برد و نه به جهنم!
بهشتی یا جهنمی شدن، تابع باورها، گفتارها و رفتارهایی است که با آگاهی، میل و رغبت شخص محقق شده باشند. البته می توان زمینه بهشتی شدن یا جهنمی شدن افراد را هموار کرد که اولی کار اولیای الهی و دومی کار شیاطین انس و جن است.
🔸رابعا: بهشت، قابل خرید و فروش نیست! ادعای بهشت فروشی در مورد این قانون بیشتر به #برچسبی_برای_تخریب شبیه است تا استدلال!
👈پولی که احیانا مطابق این قانون اخذ می شود جریمه ای نقدی برای قانون شکنی است که در تمام دنیا، برای بسیاری از تخلفات وضع می شود.
ببینید:
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (5)
⚠ چرا اینقدر علیه زنان قانون وضع می کنید ولی مردان هر طور دلشان بخواهد رفتار می کنند؟!
https://eitaa.com/dr_abedisarasia/574
#جهاد_تبیین
#قانون_عفاف_و_حجاب
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (5)
⚠ چرا اینقدر علیه زنان قانون وضع می کنید ولی مردان هر طور دلشان بخواهد رفتار می کنند؟!
✍ پاسخ:
🔹اولا: این قانون علیه زنان نیست بلکه در حمایت از زنان، خانواده و جامعه است. تفصیل و توضیح این مطلب را می توان در کتابهایی که در مورد فلسفه حجاب و عفاف نگاشته شده مشاهده کرد و در خود این قانون هم اشاراتی به آن وجود دارد.
🔸ثانیا: در این قانون به مردان هم اشاره شده است:
برای نمونه، ماده 48 به بدپوششی مردان اشاره کرده و در ماده 50 «ورود مردان به محیط های اختصاص یافته به زنان در اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی مشمول مجازات» دانسته شده است.
ببینید:
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (6)
⚠ طبق این قانون، محتوای دوربینهای حساسترین اماکن را در اختیار کادر و سرباز فراجا قرار میدهند!! آیا این کار با ملاحظات امنیتی سازگار است؟!
https://eitaa.com/dr_abedisarasia/576
#جهاد_تبیین
#قانون_عفاف_و_حجاب
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (6)
⚠ طبق این قانون، محتوای دوربینهای حساسترین اماکن را در اختیار کادر و سرباز فراجا قرار میدهند!! آیا این کار با ملاحظات امنیتی سازگار است؟!
✍ پاسخ:
🔹طبق تبصره ۱ ماده 62 تصاویر دوربینهای حساس « با رعایت ملاحظات حفاظتی و امنیتی» در اختیار فراجا قرار میگیرد؛
👌 بنابراین، خود قانونگذار به این مسئله واقف بوده و با گذاشتن این شرط این دغدغه را بر طرف کرده است.
ببینید:
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (7)
⚠ چرا تجربه شکست خورده قبلی را تکرار می کنید؟! برخورد سلبی و بگیر و ببند، در طول چهل و پنج سال جواب نداده الان هم جواب نمی دهد!
https://eitaa.com/dr_abedisarasia/577
#جهاد_تبیین
#قانون_عفاف_و_حجاب
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (7)
⚠ چرا تجربه شکست خورده قبلی را تکرار می کنید؟! برخورد سلبی و بگیر و ببند، در طول چهل و پنج سال جواب نداده الان هم جواب نمی دهد!
✍ پاسخ:
اتفاقا تجربه های شکست خورده قبلی باعث شده که قانون جدید با نگاهی جامع و به روش متفاوتی عمل کند.
👈 دو تجربه شکست خورده قبلی به شرح ذیل می باشند:
1) برخورد سلبی محض:
تجربه شکست خورده دهه 60 این بود که بدون توجه به اقدامات فرهنگی و ایجابی، به برخورد سلبی و بعضا فیزیکی با بدحجابی پرداخته می شد.
اشکال این رویکرد این بود که اگرچه برخی بدحجابی ها ریشه های سیاسی یا حتی براندازانه دارد، اما غالبا اینگونه نیست و صرفا ریشه فرهنگی اجتماعی دارد و نیازمند اقدامات آموزشی و تربیتی است.
2) برخورد فرهنگی محض:
تجربه شکست خورده دولت اصلاحات به ریاست سیدمحمد خانمی، تاکید بر فرهنگی بودن مسئله حجاب و پرهیز از اقدامات سلبی و انتظامی بود.
اشکال این رویکرد این بود که از وجود افراد هنجارشکن و افرادی که سازمان یافته به ترویج بی بندوباری و برهنگی می پردازند و نیز برنامه های دشمنان برای این امور غفلت یا تغافل شده و در حقیقت، مسئله بسیار ساده انگاری شده بود!
👌 و اما رویکرد متفاوت قانون جدید:
1) ترکیبی از اقدامات ایجابی فرهنگی (50 ماده از 74 ماده) و مجازاتهای قانونی؛ یعنی نگاه جامع به ریشه ها و عوامل مختلف بدحجابی و برهنگی در جامعه امروز ایران و داشتن راهکار برای تمامی آنها.
2) شروع از اقدامات تخلف گونه با اعمال مجازاتهای نقدی قابل اجرا که در عمل امکان برخورد متناسب با تمامی جرایم و تخلفات این حوزه فراهم می شود.
3) کاهش اقدامات خشن، خیابانی و جنجال برانگیز.
4) حفظ کرامت افراد با تذکر خصوصی در قالب پیامک
.
5) فرصت جبران، اصلاح و بازگشت به جامعه به جهت تعلیقی بودن مجازات ها و ساقط شدن آن در صورت عدم تکرار.
6) تفاوت قایل شدن بین افراد عادی و مجرمان سازمان یافته یا افراد با نفوذ و اثرگذار اجتماعی(سلبریتی ها)
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (8)
⚠ رئیس قوه مجریه این قانون را مبهم دانسته و قابل اجرا نمی داند! چرا برخی برای اجرای آن اینقدر عجله می کنند؟!
https://eitaa.com/dr_abedisarasia/578
#جهاد_تبیین
#قانون_عفاف_و_حجاب
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (8)
⚠ رئیس قوه مجریه این قانون را مبهم دانسته و قابل اجرا نمی داند! چرا برخی برای اجرای آن اینقدر عجله می کنند؟!
✍ پاسخ:
🔹اولا: ابهام در هر قانونی ممکن است وجود داشته باشد و راه هایی هم برای رفع ابهام قوانین پیش بینی شده است؛
بنابراین مجری قانون نمی تواند به بهانه ابهام قانون از اجرای آن خودداری کند و این کار ترک فعل محسوب می شود. بلکه باید در رفع ابهام از مجاری قانونی بکوشد.
🔸ثانیا: این قانون حدود سه سال در رفت و برگشت بین قوا و تعامل با کارشناسان ومحققان معطل مانده است؛ حال که نهایی و تکمیل شده و آماده اجراست، چرا باید دوباره معطل ماند!؟
👈 اجرای چنین قانونی -که به اعتقاد اکثریت محققان و کارشناسان و نیز اکثریت نمایندگان متخب مردم، ضروری تشخیص داده شده-، جای تعجب ندارد؛
بلکه معطل نگه داشتن آن و سنگ اندازی مقابل آن است که جای بسی تعجب است!!!
ببینید:
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (9)
⚠ قانون عفاف و حجاب اجازه تذکر در مورد حجاب را حتی به اتباع بیگانه داده و پیش بینی می شود که منجر به چالش آفرینی و رویارویی مردم با مردم شود!
https://eitaa.com/dr_abedisarasia/581
#جهاد_تبیین
#قانون_عفاف_و_حجاب
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (9)
⚠ قانون عفاف و حجاب اجازه تذکر در مورد حجاب را حتی به اتباع بیگانه داده و پیش بینی می شود که منجر به چالش آفرینی و رویارویی مردم با مردم شود!
✍ پاسخ:
🔹 تذکر لسانی در مقابل گناهان علنی و جرایم مشهود، نه تنها وظیفه ای شرعی و اخلاقی بلکه وظیفه ای عقلی و انسانی است؛ زیرا مصداق بارز خیرخواهی جمعی و نظارت اجتماعی است که در سایه آن یک جامعه به سمت نظم و امنیت و قانونمداری حرکت می کند و اساسا جامعه ای که در آن افراد، نسبت به قانون شکنی و هنجارشکنی بی تفاوت باشند جامعه ای مرده و رو به اضمحلال است!
🔸 براساس اصل ۸ قانون اساسی: در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفهای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت، شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین میکند. بنابراین در قانون جدید، بر همان حق و وظیفه تاکید شده است.
🔹 کاری که در قانون جدید صورت گرفته #ضابطه_مند_کردن آن وظیفه عمومی و #جلوگیری_از_افراط_و_تفریط در این زمینه و #پیشگیری_از_هرج_و_مرج است.
👈توضیح اینکه در قبال تذکر لسانی- که وظیفه ای عقلی، شرعی و انسانی و برای هر جامعه ای امری ضروری است -#دو_نوع_واکنش_منفی_و_غلط ممکن است پدید آید:
❌ اول: توهین، افتراء یا مفسده آفرینی از جانب کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند.
❌ دوم: توهین، پرخاش گری و مفسده آفرینی توسط کسی که امر به معروف و نهی از منکر می شود.
👌 این قانون با جرم انگاری این دو رفتار غلط، سعی در ضابطه مند کردن آن به منظور جلوگیری از منازعات لفظی، درگیری های فیزیکی، پرخاشگری و هرج و مرج دارد.
🔸 علاوه بر مورد قبلی، این قانون از جهت دیگری نیز به تحقق نظم و امنیت در جامعه و جلوگیری از هرج و مرج کمک می کند.
توضیح اینکه #تجربه_تلخ چند سال اخیر در عدم برخورد قانونی با بدحجابی، نشان داد که #عده_ای_ساختار_شکن، در صددند تا وضع عمومی جامعه را به شدت با بحران و مشکلات اخلاقی درگیر کرده و #برهنگی و #فحشا و روابط مبتذل را #به_سطح_جامعه بکشانند؛
و این امر چیزی است که نه تنها عموم متدینان بلکه #عموم_جامعه و حتی بسیاری از افراد بد حجاب را ناراحت و نگران کرده است و قطعا در مقابل چنین رفتارهایی #ساکت_نخواهند_نشست؛
با این توصیف، وقوع درگیریها و خشونتهای خیابانی و دو قطعی سازی جامعه بسیار محتمل بلکه قطعی است.
بنابراین منطقی ترین و موثر ترین کار، ورود قانونی با رویکردی مسالمت آمیز به این مسئله است که در قانون جدید مورد توجه قرار گرفته است.
ببینید:
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (10)
⚠ چرا مراجع عظام تقلید با قانون جدید حجاب و عفاف مخالفند؟!
https://eitaa.com/dr_abedisarasia/582
#جهاد_تبیین
#قانون_عفاف_و_حجاب
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (10)
⚠ چرا مراجع عظام تقلید با قانون جدید حجاب و عفاف مخالفند؟!
✍ پاسخ:
🔹 متاسفانه این ادعا، #دروغ_یا_اشتباهی_بزرگ است که از سوی یک جریان سیاسی خاص بیان شده است!
🔸مراجع و علما در موارد مختلف، از وضعیت نامناسب حجاب در جامعه گلایه کرده و خواهان رسیدگی به این وضعیت شده بودند.
❌ البته یکی از تذکرات مهم مراجع و بزرگان این بوده است که در مسئله حجاب، از یک سو نباید اقدامات خشن و غیرمنطقی صورت گیرد و از سوی دیگر نباید صرفا به اقدامات سلبی و قانونی بسنده کرد؛ بلکه باید همراه با اقدامات فرهنگی موثر باشد.
👌 این رویکرد، دقیقا همان چیزی است که در قانون اخیر دنبال شده است.
👈 #حمایت_مراجع_تقلید_و_علما از #طرح_نور فراجا دلیل دیگری بر مدعای ما است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
🔹 آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید خطاب به سردار رادان:
با قوت این برنامه (طرح نور) را ادامه دهید، حاشیه سازی نشود و احترامات رعایت شود، سست نشوید و محکم ادامه دهید
🔸 آیت الله العظمی نوری همدانی از مراجع تقلید:
آنچه مسلم است وجوب حجاب است و باید در جامعه اسلامی به آن عمل شود و از بیحجابی به عنوان یک منکر جلوگیری شود.
گاهی میگویند تا وضعیت اقتصادی حل نشود، تا اختلاس حل نشود، تا فلان موضوع حل نشود به حجاب پرداخته نشود. من به بعضیها که درباره جلوگیری از این منکر بی حجابی حرف دارند عرض میکنم وصیت نامه شهدا را بخوانید! چقدر این عزیزان درباره حجاب سفارش میکنند؟! اینان جان دادند، تا ارزشها از بین نرود و بدانیم کوتاهی در این موضوع گناه است.
🔸 آیت الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع تقلید:
ایشان که در دیدار اسکندر مومنی، وزیر کشور، خواستار اجرای قانون عفاف و حجاب شده بودند، در مواضع اخیر خود ضمن تاکید بر «لزوم ورود حکومت از باب امر بمعروف و نهی از منکر عملی»، فرمودند:
حجاب اجباری دو تفسیر دارد. تفسیر اول آن غلط و تفسیر دوم آن مورد اتفاق همه علمای اسلام است.
اما تفسیر غلط این که اگر زن بیحجابی، در کوچه و خیابان مشاهده شد، مأمور دولتی فوراً چادری به دست بگیرد و بر سر او بیفکند و او را مجبور به رعایت حجاب کند. این تفسیر مسلماً غلط و احدی از عالمان اسلامی چنین فتوایی نداده است.
اما تفسیر دوم و صحیح آن، این است که منکرات بر دو نوع است:
۱- فردی منکری را در دور از چشم مردم در خانه خود انجام میدهد، تکلیف او با خدا است و ما درباره او تکلیفی نداریم.
۲- منکَری که وجود آن مضر به حال جامعه است مسلماً باید حکومت اسلامی از آن جلوگیری کند. کسی بخواهد آشکارا مشروب خواری کند و یا قمار بازی، کند. مسلماً یک چنین منکراتی مایه گسترش گناه در جامعه میشود.
بیحجابی نیز از این منکرات است که سبب میشود گناه در میان جوانان گسترش پیدا کرده و عفت عمومی خدشهدار شود. باید به گونهای برنامهریزی شود که چنین منکری در خارج تحقق پیدا نکند. (این برنامهریزی اعم از فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی، اقتصادی و قضایی و انتظامی است)
🔹 آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین:
ضمن تقدیر از عملکرد فراجا در اجرایی کردن طرح نور و جلوگیری از گسترش بی حجابی از دستگاه های ذیربط می خواهیم که در این زمینه به تکالیف خود عمل کرده و با فراجا همکاری کنند.
🔸 آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه:
اقداماتی مانند «طرح نور» از جمله کارهای ویژه است که به عنوان حوزه از آن حمایت میکنیم و به طور ویژه از فعالیت های فراجا در عرصه امنیت اخلاقی تقدیر و تشکر داریم.
🔹 آیت الله محمود محمدی عراقی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم:
بدترین ناامنی ها، ناامنی اجتماعی و اخلاقی است. اگر پلیس وارد بحث حجاب شده از باب امنیت برای نوامیس مردم است؛ اما نباید غفلت شود که مسئله حجاب وظیفهای فرهنگی و اجتماعی است.
🔸 آیت الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره):
با توجه به دلایل لزوم اجرای طرح حجاب و عفاف، کسانی که با این طرح مخالف هستند یا نا آگاه هستند و یا از اتاق فکر دشمنان اسلام دستور گرفتهاند.
اگر مقابله با قوانین وضع شده بخواهد به اشکال و انحاء مختلف صورت گیرد و این در جامعه مبنا شود، هرج و مرج و بیقانونی در جامعه وسعت پیدا میکند و از نظر منطقی و عقلایی برای جامعه بشری پذیرفته نیست.
ببینید:
⚠ اگر الزام به حجاب امری ضروری است، چرا پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) هیچگاه امر بدان نکرده و بی حجابان را توبیخ یا مجازات نکرده اند؟
https://eitaa.com/dr_abedisarasia/584
#جهاد_تبیین
#قانون_عفاف_و_حجاب
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (11)
⚠ اگر الزام به حجاب امری ضروری است، چرا پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) هیچگاه امر بدان نکرده و بی حجابان را توبیخ یا مجازات نکرده اند؟
✍ پاسخ:
این مسئله را با بیان چند نکته بررسی می کنیم
1) فقدان گزارش مساوی فقدان الزام نیست
این ادعا که چون گزارش های تاریخی از برخورد با بدحجابی در صدر اسلام نقل نشده، زمانی قابل استناد است که:
اولاً: ثابت شود که پدیده ی بدحجابی و بی حجابی و برهنگی در صدر اسلام و زمان معصومان (ع) امری شایع و رایج بوده؛
در حالی که این گونه نبوده و موارد اندکی از برهنگی که گزارش شده مربوط به زمان جاهلیت قبل اسلام بوده و حتی همان زمان نیز امری مذموم و مایه ننگ و عار بوده است؛ بلکه اصل پوشیدگی، فرهنگ عمومی مردم بوده و اسلام صرفا حدود آن را تغییر داده است؛
ثانیاً: معنای الزام و برخورد مشخص شود، زیرا نمونه هایی از برخورد وجود دارد که اشاره می کنیم؛
و ثالثاً: منابع تاریخی به خوبی بررسی شود که این کار نیز به درستی صورت نگرفته است.
2) اجرای احکام محتاج گزارش تاریخی نیست
گزارش تاریخی صرفا یکی از منابع فقهی است که ناظر به دلیل «سنت» است و در کنار آن ادله دیگری نظیر قرآن و عقل و اجماع و بنای عقلا وجود دارد که هر کدام به تنهایی برای اثبات یک چیز کفایت می کنند؛
و اتفاقا ادله متعددی بر الزام به حجاب و لزوم برخورد با بی حجابی وجود دارد که در جای خود بحث شده است.
3) وجود گزارش های تاریخی
باوجودی که بی حجابی در صدر اسلام به عنوان یک معضل رایج و عمومی شناخته نمی شد اما با این حال، گزارش هایی دال بر برخورد با بی حجابی و حتی ورود حکومت به آن عرصه وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
🔹 یک. پیامبر اکرم(ص) در فرمانی که به «مُعاذ بن جبل» به عنوان فرماندار یمن ابلاغ کردند، می فرمایند -«أمِت أمرَ الْجاهِلِيَّةِ : رسمها و نمادهای جاهلي را نابود كن» ( بحار الأنوار، 76 :127)
اتفاقا یکی از امور جاهلی به تصریح قرآن مربوط به پوشش و آرایش نامناسب زنان بوده که باعث می شد قسمتهایی از گردن و گوش و گوشواره دیده شود(وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى) (الاحزاب:31) که پیامبر(ص) به حاکم اسلامی دستور می دهد که باید چنین نمادهایی را در کشور اسلامی نابود کرد.
🔸 دو. امیرالمؤمنین(ع) در زمان خلافت و به عنوان حاکم به مردم عراق می فرمایند: آیا شرم نمی کنید و به غیرت نمی آیید که زنانتان راهی بازارها می شوند و با مردان برخورد می کنند.(کلینی، الکافی، 5: 537).
🔹 سه. امام رضا(ع) یکی از فلسفه های جعل حاکم را اینگونه بیان می فرمایند که خداوند به جهت رعایت مصالح و مفاسد حدودی را تعیین کرده و از تجاوز از آنها منع کرده؛ اما همیشه همه افراد حاضر نیستند تا از منفعت و لذت شخصی خود حتی در موردی که از ناحیه آن فسادی به دیگران متوجه می شود، دست بردارند؛ پس بدین سبب خداوند برای آنان فرمانروایی که آنان را از فساد بازدارد و حدود و احکام خدا را بین آنان اقامه کند، مشخص فرموده است....» (رک: صدوق،علل الشرایع، 2: 100).
🔸چهار. فرمان دیگر پیامبر اکرم(ص) خطاب به «عمرو بن حزم»، والی نجران که می فرمایند: مردم را از اینکه لباس کوچکی بپوشند که عورتشان آشکار شود، باز دار.(ابن هشام، السیرة النبویة، 4: 241).
این نکته را در نظر بگیریم که عورت یعنی جایی که انسان شرم دارد یا باید شرم کند از اینکه دیگران و افراد نامحرم آن را ببینند! و لذا در ادله دیگری این ویژگی برای تمام بدن زن(به جز وجه و کفین) اثبات شده است. بنابراین این دستور نیز اشاره به لزوم حجاب و پوشش کامل زن دارد.
لذا اینکه گفته شده گزارش های تاریخی دال بر برخورد با بی حجابی نداریم غلط و احیانا ناشی از عدم بررسی کامل اسناد تاریخی و روایی است.
ببینید:
⚠ چرا جمهوری اسلامی مخالف حکومت اسلامی پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) عمل می کند؟! همانگونه که در آن زمان با بی حجابی برخورد نمی شد و برای آن قانون و مجازات وضع نمی شد الان نیز باید به تبعیت از ایشان، همانگونه رفتار کرد!
https://eitaa.com/dr_abedisarasia/585
#جهاد_تبیین
#قانون_عفاف_و_حجاب
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 کاش فال شب یلدای همه این بشود
یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور...
#جمعه_های_مهدوی
#یلدا
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (12)
⚠ چرا جمهوری اسلامی مخالف حکومت اسلامی پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) عمل می کند؟! همانگونه که در آن زمان با بی حجابی برخورد نمی شد و برای آن قانون و مجازات وضع نمی شد الان نیز باید به تبعیت از ایشان، همانگونه رفتار کرد!
✍ پاسخ:
🔹 به فرض صحت این ادعای غلط که «در صدر اسلام با بدحجابی برخورد نمی شده است»، طرح این ادعا ناشی از نادیده گرفتن تفاوت های صدر اسلام و زمان حاضر در این مسئله است؛ زیرا شواهد حاکی از این است که:
مسئله پوشش در صدر اسلام یک معضل فراگیر نبوده است اما امروزه به یک معضل فراگیر با دامنه مفسده انگیزی بسیار بالا تبدیل شده است و از این رو ایجاب می کند که تصمیمات ویژه و احیانا متفاوتی در مورد آن اتخاذ گردد.
❌ تفاوت های صدر اسلام و زمان حاضر ❌
1) تفاوت ترکیب زنان حاضر در جامعه ی اسلامی صدر اسلام با امروز
اکثر زنان جامعۀ نبوی در مدینه کسانی بودند که حجاب بر آنان لازم نبود(کنیزان و غیر مسلمانان که حداقل سه قبیله ی بزرگ یهودیان بنی مصطلق، بنی قینقاع و بنی قریظه در آن حضور داشتند و بخش عمده ای از جمعیت مدینه را تشکیل می دادند.)
در حالی که در جامعه امروزی اکثریت جامعه کسانی هستند که حجاب بر آنها لازم است؛ زیرا موضوع کنیزان که منتفی است و غیر مسلمانان نیز در جامعه ما در اقلیت هستند.
2) تفاوت ارزش اجتماعی حجاب در عصر پیامبر با عصر حاضر.
در جامعه آنروز حجاب نماد برتری بود: یا برتری اجتماعی (آزاد و برده) یا برتری دینی (مومن و کافر).
👌 لذا حتی برخی کنیزان و غیر مسلمانان با رعایت حجاب اسلامی سعی می کردند خودشان را مخفی کنند تا شأنشان را بالا بیاورند و جزو جامعه برتر حساب شوند.
اما متاسفانه امروزه عکس آن رخ داده است که به جهت تبلیغات مسموم چند ده ساله، حجاب مورد تحقیر واقع شده و بی حجابی نشانه شخصیت و مترقی بودن معرفی شده است.
3) تفاوت در فضای ذهنی پیشینی.
اصولاً آموزش افرادی که ذهنشان نسبت به موضوعی خالی است، بسیار ساده تر از آموزش کسانی است که گزاره های غلطی از موضوع در ذهنشان وجود دارد.
👈 جامعه ی اسلامی در صدر اسلام نسبت به حجاب و پوشش اسلامی خالی الذهن بود، ولی جامعه ی اسلامی کنونی اینگونه نیست.
از زمان رضا شاه که می گفت: «دوست ندارم تمجید و تعریف از غرب را بشنوم؛ دوست دارم خودمان غربی بشویم» (حاج عبدالباقی، مقایسه ی رویکرد قرآن کریم و سیاست جمهوری اسلامی ایران در طرح موضوع حجاب، ج1 :452 ) ما باید صورتاً و سنتاً غربی بشویم» (جعفری و همکاران، واقعه ی کشف حجاب، 21) تا امروزه که نمادهای ضد دینی و سکولاری را به شکل گسترده ای در ماهواره ها و رسانه ها ترویج و تبلیغ می کنند، در چنین فضای مسمومی طبیعتا گرایش به بی حجابی و برهنگی بیشتر است تا پوشیدگی و حجاب گرایی و عفاف گرایی
4) مفهوم و محدوده ی خودآرایی و خودنمایی.
آنچه امروزه در بحث لباس و آرایش و خودنمایی مشاهده می شود، قابل قیاس با زمان های پیش گفته نیست. امروزه شاهد کمک گرفتن از روان شناسی جنسی در طراحی لباس برای هرچه شهوت انگیزتر جلوه دادن زنان هستیم. (رک: حداد عادل، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، 33).
این روند که با کمک وسایل ارتباط جمعی جدید، امکان ایجاد و ترویج مفاسدی را دارد که نه تنها در صدر اسلام بلکه شاید تا صد سال قبل هم، میزان و عمق آن برای کسی قابل پیش بینی و باور نبود. لذا تبرج امروز قابل مقایسه با تبرج هزار سال پیش نیست.
5) کارکرد سیاسی حجاب برای تخریب نظام سیاسی.
امروزه کشف حجاب نماد و ابزاری برای براندازی، اعتراض و نافرمانی مدنی، مبارزه با نظام اسلامی، و استحاله فرهنگی جامعه دینی شده است. این کارکردها قبلا وجود نداشته است.
لذا اگر کسی بگوید «مردم را رها کنید خودشان باحجاب می شوند» غفلت کامل از این کارکردها داشته است.
در کجای دنیا سراغ دارید که چندین کشور خارجی برای ترویج بی حجابی در یک کشور دیگر پول های کلان خرج کنند؟!
6) میزان و نوع تصدی حاکمیت.
در گذشته به خاطر بسیط بودن جوامع و ساده بودن روابط نیازی به مداخله دولت در بسیاری امور مشاهده نمی شد. اما آنچه در جوامع امروزی مشاهده می شود، مداخله ی روزافزون دولت ها در شئون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و... است و این ورود و مداخله هم ضرورت دارد. و این نیست مگر به خاطر گسترش و پیچیده تر شده روابط و نیازها و...
لذا امروزه در تمام دنیا ما شاهد آن هستیم که دولتها در اموری ورود می کنند که حتی در صد سال پیش هم شاهد آن نبودیم.
بنابراین، این استدلال مغالطه است که بگوییم حکومت آن زمان ورود نکرده پس شما هم ورود نکنید!
هزاران مسئله دیگر را هم قبلا حکومت ها ورود نداشته اند(مثل قوانین راهسازی و ساختمان سازی، حمل و نقل، مجوز کسب و کار، حفر چاه، معدن و... ) آیا هیچ عاقلی می پذیرد که الان هم نباید ورود کنند؟!
👌 با این توضیحات روشن می شود که بر اساس مبانی نقلی و عقلی:
در شرایطی که بدپوششی می تواند به یک معضل عمومی با اثرات مخرب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی تبدیل شود ،
حاکم اسلامی می تواند عموم زنان و حتی اقلیت های مذهبی و گردشگران خارجی را نیز الزام به پوشش خاصی متناسب با فرهنگ عمومی کشور نماید.
ببینید:
⚠ وضع قانون برای حجاب و عفاف و ورود حکومت به این مسئله و اقدام به برخورد قانونی و مجازات، بر خلاف شریعت و فقه اسلامی است!؟
https://eitaa.com/dr_abedisarasia/586
#جهاد_تبیین
#قانون_عفاف_و_حجاب
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
🔰 #پرسشهای_پر_تکرار در مورد #قانون_جدید_حجاب_و_عفاف (13)
⚠ وضع قانون برای حجاب و عفاف و ورود حکومت به این مسئله و اقدام به برخورد قانونی و مجازات، بر خلاف شریعت و فقه اسلامی است!؟
✍ پاسخ:
🔹 1) در مطالب پیشین نشان دادیم که خود معصومان(ع) نسبت به رفتارهای نامناسب در حوزه حجاب و عفاف بی تفاوت نبوده و حتی در زمان اندک حکمرانی خود، فرمانها ومقرراتی را توسط برخی حکام و امیران منسوب از ناحیه خویش به مردم ابلاغ کرده اند.
ببینید:
https://eitaa.com/dr_abedisarasia/584
🔸 2) همچنین در جای خود بیان شد که مسئله پوشش در صدر اسلام یک معضل فراگیر نبوده است اما به جهت تفاوت های متعدد زمان حاضر با زمان صدر اسلام، امروزه به یک معضل عمومی با دامنه مفسده انگیزی بسیار بالا تبدیل شده است و از این رو ایجاب می کند که حاکم اسلامی برای رعایت مصالح اجتماعی و حفظ حقوق عمومی جامعه به این مسئله نیز ورود کرده و قوانین ومقرراتی را برای آن وضع نماید.
ببینید:
https://eitaa.com/dr_abedisarasia/585
🔹 3) علاوه بر دو جهت گذشته، مسئله ورود حکومت به عرصه حجاب و عفاف را از دو منظر دیگر نیز می توان بررسی کرد:
✅ الف- از باب امر به معروف و نهی از منکر.
حجاب معروفی است که امر به آن واجب است. در مرحله بندی سه گانه ی امر بمعروف و نهی از منکر، ابتدا قلب، سپس زبان و در نهایت ید قرار دارد.
فقهای عظام تصریح می کنند که امر به معروف و نهی از منکر در مرحله ید وظیفه حاکم است.
حال سوال این است که آیا کشف حجاب و برهنگی منکر شرعی است یا خیر؟ قطعا بله. خوب مردم که فقط می توانند تذکر لسانی بدهند و حق ورود عملی ندارند. حال شما می گویید حکومت هم حق ورود ندارد؟ این سخن با کدام منطق دینی سازگار است؟!
از طرفی، اگر ورود حکومت دینی به این عرصه را نپذیریم لازم می آید که ورود عملی را نیز بر عهده مردم بدانیم تا این وظیفه زمین نماند. آیا در این صورت احتمال بروز درگیری و خشونت و هرج و مرج در جامعه تقویت نمی شود؟!
به عبارت دیگر، مرحله عملی و یدی امر بمعروف و نهی از منکر را یا باید کلا ساقط بدانیم که در اینصورت تشریع آن امری لغو و بیهوده خواهد بود!
یا باید بر عهده مردم بگذاریم که منجر به هرج و مرج می شود!
پس تنها راه صحیح این است که بر عهده حکومت باشد.
✅ ب- از باب تعزیر.
حاکم شرعی می تواند برای هر حرامی (یا دست کم حرامهایی که جنبه اجتماعی و علنی پیدا کرده اند) تعزیر و مجازات وضع کند.
❌ بدپوششی، کشف حجاب، برهنگی، و ترویج و تبلیغ این امور، قطعا جزو محرمات الهی محسوب می شوند که به جهت اینکه حرام علنی و به اصطلاح جرم مشهود محسوب می شوند از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و حاکم اسلامی نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد.❌
البته تعزیر دایره ای بسیار گسترده دارد، به طوری که می تواند از یک موعظه، تذکر، توبیخ یا تأدیب ساده آغاز شود و تا مواردی چون شلاق، حبس، جزای نقدی و .... نوع و کیفیت آن را حاکم انتخاب می کند.
این ویژگی تعزیرات سبب می شود که امکان تطبیق نوع مجازات با شخصیت مجرم و زمینه های جرم نیز فراهم شود و بتوان متناسب با میزان تخلف، دفعات تکرار، شخصیت و سن و جنس و دیگر ویژگی های مرتکب بهترین واکنش را به منظور تأثیرگذاری حداکثری انتخاب کرد و از در نظر گرفتن یک نسخه ی واحد برای همه ی افراد خودداری ورزید.
با این توضیحات روشن می شود که از منظر عقل و شرع، ورود حکومت به حوزه حجاب و عفاف، نه تنها جایز بلکه امری ضروری است و نظیر بسیاری از کشورهای دیگر، باید برای ناهنجاری های مربوط به پوشش و روابط غیر اخلاقی و منافی عفت در حوزه اجتماع، قوانین مدون و دقیقی وضع شده و با دقت و قوت به اجرا گذاشته شود.
#جهاد_تبیین
#قانون_عفاف_و_حجاب
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia