eitaa logo
ماهاد
220 دنبال‌کننده
350 عکس
87 ویدیو
40 فایل
مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی- پاسخگویی به شبهات و سوالات مذهبی در قالب‌های علمی، ادبی و هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
کارگاه مهارت در پاسخ به شبهات دینی با حضور آقای علی انصاریان ۱۴۰۳/۴/۹
مهارتهای پاسخ به شبهات دینی.MP3
31.8M
کارگاه مهارت در پاسخ به شبهات دینی با حضور آقای علی انصاریان ۱۴۰۳/۴/۹
💢آیا صحت دارد که پیامبر (ص) فرمودند: هر کس درب سه یا هفت مسجد را بکوبد و پایان را به من یا سه نفر اطلاع دهد بر او واجب است؟ متاسفانه بررسی ها نشان می دهد که این مطلب ای بیش نیست و ناشی از و بدفهمی یک روایت است. ✅مستند این افراد حدیثی از پیامبر(ص) است که فرمودند: « من بشرنی بخروج فله الجنه : هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام شده است می رود» . عده ای معتقد شدند آذار همان است در حالی که آذار از ماههای رومی است و صفر از ماههای قمری است . مرحوم شيخ در كتاب ارزشمند علل الشرايع اين حديث را به طور کامل و با ذکر ‌مورد(شأن نزول) آن به صورت حدیثی مسند از ابن عباس آورده است و آن عبارت از این است که پیامبر اکرم(ص) روزی در مسجد قبا در جمع عده زیادی از اصحابش فرموند: «اول من یدخل علیکم الساعة رجل من اهل الجنه» یعنی اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است. پس چند نفر که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که گردند. پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند: «إنه سیدخل علیکم جماعه یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنه» یعنی هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است. پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آنها بود. پیامبر(ص) از آنان پرسید: «فی أی شهرٍ نحن من شهور الرومیه؟ یعنی در کدام ماه از ماههای رومی قرار داریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم. پیامبر(ص) فرمودند: ابوذر، این را می دانستم ولیکن دوست داشتم من مردی را که اهل بهشت است بشناسند. 📚علل الشرايع،ج1ص176 ✅ بنابراین روشن می شود که حدیث بشارت به خروج آذار، تنها برای بیان این مطلب بوده که ابوذر مردی بهشتی است تا کسی نتواند فضایل این مرد بزرگ را انکار کند. و از این رو نه ربطی به تمام شدن ماه صفر دارد و نه دلالت می کند که هر کسی چنین بشارتی بدهد به بهشت می رود.
✨ آيا اعتقاد به شهادت حضرت (س) و گرفتن دهه برای ایشان بدعت است؟ در مورد شهادت حضرت محسن(ع) چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد: 1️⃣ شهادت ایشان -که از مسلمات تاریخ شیعه و سنی است(1)- مصیبت بسیار بزرگی بود که به اهل البیت علیهم السلام وارد شد . 2️⃣ عزاداری بر حضرت محسن علیه السلام قطعا از مصادیق تعظیم شعائر و زنده نگاه داشتن یاد اهل البیت(ع) است و عنوان بر آن صدق نمی کند. 3️⃣ تاریخ شهادت حضرت محسن (ع) دقیقا روشن نیست اما بر اساس اسناد معتبر تاریخی، دست کم یک ماه پس از رحلت رسول خدا واقع شده است و عزاداری بر ایشان در دهه اول ربیع، ناشی از یک اشتباه تاریخی است. این اشتباه از آنجا پیدا شده که پس از رحلت رسول خدا (ص) سه مرتبه به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها هجوم برده شد ولی در دو مرتبه اول هیچ آسیبی به کسی از اهل بیت نرسید. جریان آتش زدن به خانه وحی در هجوم سوم رخ داد که بیش از یک ماه از رحلت نبی اکرم (ص) گذشته بود. (2) مؤید این سخن این است که (س) در روز نهم رحلت پیامبر (ص)، به طور عادی به مسجد النبی رفته و خطبه خواندند و در پانزدم رحلت، قضیه رخ داد.(3) سپاه اسامه نیز که برخی از آنها در جریان هجوم به خانه وحی شرکت داشتند دست کم یک ماه پس از رحلت پیامبر(ص) به مدینه بازگشت(4). استاد و پژوهشگر در تاريخ اسلام و تشيع، جناب حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی،در تحقیقی که پیرامون تاریخ حمله به خانه حضرت زهرا(س) انجام داده اند تاریخ این واقعه را دست کم پنجاه روز پس از رحلت می داند.(5) 4️⃣ یکی از علتهایی که برخی بزرگان و دلسوزان با گرفتن مخالفت کردند این نکته است معمولا عزاداری برای حضرت محسن (ع) همزمان با عزاداری های دهه فاطمیه( دو تا سه دهه) به طور مفصل انجام میشده است؛ از طرفی گذشت دو ماه عزاداری محرم و صفر، اضافه کردن دهه های جدید، موجب خستگی و ملالت عموم افراد نسبت به سنت پسندیده عزاداری شده و موجب بی رغبتی عمومی به این عمل خدا پسندانه میگردد. 5️⃣ از دیگر عواملی که موجب مخالفت برخی دلسوزان و بزرگان با ایجاد این دهه شده است سوء استفاده های زیادی است که تحت این نام می شود. این دهه بهانه ای شده است تا عده ای به لعن و سب علنی خلفا پرداخته و توهین به مقدسات اهل سنت را سرلوحه اعمال خود کرده اند. درحالی که اولا در جای خود بیان شده که این اعمال خلاف شرع و دستورات معصومان است () و ثانیا این ایام مصادف با بوده که بسیار مورد سفارش ایمه دین نیز می باشد و موفقیتهای زیادی در اتحاد شیعه و سنی در مقابل دشمن خارجی و خصوصا وهابیت خبیث به دست آورده است. 6️⃣ آخرین نکته این که و از دشمان اهل بیت علیهم السلام یکی از مهمترین واجبات شرعی است که ترک آن در هیچ شرایطی جایز نیست؛ 👈 اما نیز یکی دیگر از واجبات مهم شرعی است که بر اساس روایات صحیحه قبل از قیام (ع)، هرکس آن را ترک کند مثل کسی است که نماز را ترک کرده و از دین خارج شده است()(6). 👈 همچنین یکی از مهمترین واجبات شرعی « اهل البیت علیهم السلام» است و به تصریح خود ایشان، کسی که اسرار ایشان را نزد مخالفان فاش سازد، همچون کسی است که به عمد، اهل بیت را کشته است!(7) و اهل بیت او را نفرین به عذاب کرده اند(8). 👈👈 با این توضیحات می توان به راحتی فهمید که حضرات معصومان (ع) در شرایط کنونی(که کوچکترین کارهای ما زیر ذره بین است و خصوصی ترین جلسات ما از چشم دوربینها و چشم های نامحرمان مخفی نیست!) از شیعیان خود چه میخواهند. 📚 پی نوشتها: 1 و2)برای مشاهده منابع متعدد شیعه و سنی در این زمینه رک: http://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D9%84%DB%8C(%D8%B9) 3) برگرفته از دانشنامة شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها، ص 236 و 237 ، چاپ دوم، 1386 4) برای نمونه ببینید: شیخ صدوق، اعتقادات الامامیه، باب 39، ص107؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏72، ص: . 396 برای مشاهده منابع بیشتر رک: http://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85_%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C%D9%87 5) مجله تاریخ در آئینه پژوهش،سال هفتم، شماره سوم، پاييز 1389 6) کسی که چیزی از امور ما را فاش سازد همچون کسی است که ما را به عمد کشته است و به خطا نکشته است.(بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏72 ؛ ص397) 7) کسی که سرّ ما اهل البیت را افشا کند، خدا حرارت آهن را به او بچشاند( بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏72 ؛ ص412) 📚 http://abedisa.blogfa.com/post-62.aspx
🌸 نهم ربع یا عیدالزهرا(س)🌸؛ کدام عمر کُشان؟ 🔹 الاول یا همان (یا )(س) که گاهی یا نامیده می شود در حقیقت روز شادی شیعیان به جهت آغاز امامت حضرت مهدی علیه السلام و نیز قتل (قاتل امام حسین ع) به دست مختار بوده است(1)؛ که گاهی به اشتباه به (خلیفه دوم) نسبت داده می شود و البته تشابه اسمی آنان، خرافه گرایی برخی نادانان، و سوء استفاده و تفرقه افکنی دشمنان نیز در این امر بی تاثیر نبوده است(2). کشته شدن عمر بن خطاب به اجماع شیعه و سنی در آخر ذی الحجه بوده است.(3)(4) (5) 🔸 قریب به اتفاق مراجع شیعه از گذشته تاکنون، برگزاری مراسمی تحت عنوان «عمر کشون» یا «عید الزهرا» را نهی کرده اند (چرا که این مراسم به خاطر همان تلقی غلط ، توهین به مقدسات اهل سنت محسوب می شود) و برپاکنندگان این گونه مراسم را به خاطر گرفتاری هایی که برای شیعیان به وجود می آورد را مورد توبیخ قرار داده اند! 📣 حتی به اعتقاد برخی بزرگان نظیر آیت الله العظمی بهجت(ره)، اگر این مجالس موجب ریخته شدن خون شیعه ای گردد، برگزار کنندگان آن مراسم در خون آن شیعه، شریک جرمند.(6) 📚 پی نوشت ها: 1) علامه مجلسی، زاد المعاد، ص۲۵۸؛ وقایع الایام، ربیع الاول و ربیع الثانی ،ص59؛ مستدرک سفینه البحار: ج4ص67. 2) این مراسم در دوره صفوی رایج شد و برخی آن را نمایش شاد ایرانی که پس از ممنوعیت نمایش «مغ کشی» رواج یافت بیان می کنند.(رک: نجفی و وکیلی، تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع، تاریخ و فرهنگ، ش85؛ اصلانی، فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز، ص163) 3) رک: تاریخ یعقوبی، ج2،ص159؛ مروج الذهب، ج2 ص304 و 321؛ مسار الشیعه فی مختصر تواریخ الشریعه، ص42؛ الامامة والسیاسة، ج1 ص39؛ انساب الاشراف، ج10 ص417؛ تاریخ الطبری، ج4 ص191. 4) بد نیست بدانیم که علمای متقدّم شیعه بر اینکه عمر در ذیحجه کشته شده اتفاق نظر داشته اند. ابن ادریس حلی (صاحب سرائر) درباره تاریخ نهم ربیع می گوید: مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ ( هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است.) سپس وی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته،می فرماید: الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک.( شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند.) ر.ک. بحارالانوار، ج‏31، ص 119. حتی علامه مجلسی(ره) هم به این امر اعتراف دارد.(ر.ک.بحارالانوار، ج‏31، ص 118 ) گرچه مجلسی(ره) خود سعی کرده اند به هر قیمت شده نهم ربیع الاول را تایید کند!(بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیستند از سوی حکومت تحت فشار بوده اند و لذا با کمال تعجب به روایتی که از نظر سندی کاملاً ضعیف است استناد کرده ، اجماع مورخان شیعه و سنی را به کناری نهاده اند! روایتی که ایشان به آن استناد کرده اند از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است.)(رک: نجفی و وکیلی، تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع، تاریخ و فرهنگ، ش85، ص51-82) 5) http://abedisa.blogfa.com/post-78.aspx 6) برای مشاهده نظرات برخی از مراجع معاصر، رک: http://www.tabnak.ir/fa/news/298947/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7 ✨💫 در ثواب نشر آن شریک باشید 💫✨
کارگاه «مهارت در پاسخگویی به شبهات دینی» با حضور دکتر مسلم زمانیان عضو مرکز ملی پاسخگویی به شبهات و سؤالات دینی یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ دانشکده الهیات
بخش اول کارگاه «مهارت در پاسخگویی به شبهات دینی» با حضور دکتر مسلم زمانیان.MP3
26.97M
کارگاه «مهارت در پاسخگویی به شبهات دینی» با حضور دکتر مسلم زمانیان بخش اول
بخش دوم کارگاه «مهارت در پاسخگویی به شبهات دینی» با حضور دکتر مسلم زمانیان.MP3
25.4M
کارگاه «مهارت در پاسخگویی به شبهات دینی» با حضور دکتر مسلم زمانیان بخش دوم
هدایت شده از خبرگزاری فارس
حقایقی از امام‌ زمان(عج) که‌ با علم روز مطابقت دارد 🔹مباحثی چون طول عمر امام‌زمان (عج)، چگونگی صیحه آسمانی و قیام با شمشیر، از مهم‌ترین سؤالاتی است که می‌تواند شبهاتی را برای نسل امروز به وجود آورد که با استناد به علم و تکنولوژی به دنبال چرایی و چگونگی وقایع می‌گردد، بنابراین همراه با حجت‌الاسلام رحیم کارگر مدیر مرکز آینده‌پژوهی موعودگرایان جهانی و پژوهشگر مهدویت به چند سؤال مهم در این زمینه پاسخ می‌دهیم. 🔹«فردی همچون امام‌زمان (عج)، آگاهی تمام‌وکمال نسبت به علوم الهی دارند و راز طول عمر ایشان نیز در علوم ناشناخته‌ای نهفته که بشر در عصر امروز هنوز به آن دست نیافته و تا زمان ظهور فقط بخش اندکی از دانش شکافته می‌شود.» 🔹در کنار ماهیت معجزه گونه صیحه آسمانی، نظریه‌های دیگری نیز وجود دارد و احتمال اینکه این ندا با استفاده از تکنولوژی‌های روز اتفاق بیفتد، دور از ذهن نیست. 🔹«حضرت مجهز به سلاح‌هایی بسیار پیشرفته‌تر از حد معمول هستند که بشر سابقه استفاده از آن را نداشته؛ چه بسا که در روایاتی، به شمشیری از نور اشاره شده که کوه را متلاشی می‌کند!» 🔸گزارش کامل را اینجا بخوانید @Farsna