eitaa logo
کمیته فرهنگی وآموزشی اربعین (بخش اتباع ومهاجرین)
266 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
203 ویدیو
37 فایل
کميته فرهنگی وآموزشی اربعین(بخش اتباع ومهاجرین) در خدمت کاروان های زیارتی، مواکب، و زائرین اربعین حسنی با مبلغ و مبلعه دوزه دیده روایتگری واماکن مقدس شناسی اعم از خواهران وبرادران خواهم بود. #ایتااربعین_مهاجر.👇 🏴 https://eitaa.com/mahajer_a_
مشاهده در ایتا
دانلود
💠معنای مکروه چیست؟ 💬بعضی از مردم فکر می کنن که هرجا شنیدن یه کاری از نظر شرعی مکروهه، یعنی اینکه بهتره انجام نشه. 📛 درحالی که این درست نیست. ✍️ ما سه جور مکروه داریم: 1️⃣ بعضی وقت ها منظور از کراهت، ثواب کمتره؛ مثل نمازخوندن در حمام، نمک زار، مقابل در باز، در جاده و کنار خیابون، مقابل قبر و روى قبر و در قبرستون، اقتداکردن مسافر به غیرمسافر، قرآن خوندن بیشتر از هفت آیه در حالت جنابت و عادت ماهیانه و... . 👈این ها رو اگه انجام بدیم، بازم ثواب داره و فقط ثوابش کمتر از جاهای دیگه و حالت عادیه. 2️⃣ بعضی وقت ها منظور از کراهت، تنفر خداوند از اون کاره، یعنی خدا اون رو خوش نداره؛ مثل طلاق، تنها سفرکردن، تنها خوابیدن، همراه داشتن قرآن برای شخص جنب و... . 👈بهتره اینا رو کلاً انجام ندیم، چون کار بدیه. 3️⃣ بعضی وقت ها هم منظور اینه که اون چیز مکروه برای ما ضرر داره؛ مثل خوردن گوشت اسب، الاغ و... . 👈 اینم بهتره انجام ندیم، چون برامون ضرر داره. 🌐 کانال فرهنگی وآموزشی اربعین اتباع ومهاجرین.👇 🏴 @mahajer_a_n 👇 ✍ کانال اطلاع‌ رسانی از فعالیت های فرهنگی اجتماعی مهاجرین.🔇 👇 🆔️ @mahajer_0
روز پیامبر اکرم (ﷺ): «تمامى خوبى‌ها با خرد به دست آيد و كسى كه خردمند نيست، دين ندارد». «إنَّما يُدرَكُ الخَيرُ كُلُّهُ بِالعَقلِ، ولا دينَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ». تحف العقول: ص٥٤ 🌐 کانال فرهنگی وآموزشی اربعین اتباع ومهاجرین.👇 🏴 @mahajer_a_n 👇 ✍ کانال اطلاع‌ رسانی از فعالیت های فرهنگی اجتماعی مهاجرین.🔇 👇 🆔️ @mahajer_0
✍🏻 همراه با پیامبرخدا در آخرین حج! (۱۰) ●انجام اعمال منا و حج پیامبرخدا بعد از رمی و قربانی، مهیای حلق ( تراشیدن موی سر) می‌شوند. جمیعت زیادی به تماشا ایستاده‌اند و هر یک سعی می‌کند نزدیک‌تر شود و منظره حلق پیامبر را و چهره حضرت را موقع حلق ببیند و بتواند تار مویی به تبرک بردارد. پیامبر روی سنگی می‌نشیند و معمربن عبدالله حراثه مسئول پشتیبانی و حافظ وسائل و جهازات مرکب‌‌ها سر حضرت را می‌تراشند.معمر با سرور و شادمانی خاصی از چنیم توفیقی، رو به جمیعت انبوه اطرافش که ایستاده‌اند، می‌گوید: به خداوند سوگند این را فضلی از جانب خداوند برای خود می‌دانم۲ پیامبر برای جلوگیری از ایجاد سو ظن به برتری دادن و بیشتر توجه داشتن به انصار یا مهاجران، موهای سمت راست سرش را به سهیل بن عمرو و موهای سمت چپ سرش را به ابوطلحه انصاری می‌سپارند تا مردمی که در انتظار ایستاده‌اند جهت تبرک تار مویی از حضرت به آنان بدهند و بدین‌گونه هم انصار و هم قریشیان به یک نگاه نگریسته می‌شوند. آن دو که یکی از مهاجران است و دیگری از مردم مدینه، موهای پیامبر را بین مردم که بی‌صبرانه منتظر بودند، تقسیم کنند.۳ پیامبر خدا بعد تراشیدن سر به همراه جمیعت، سوار بر مرکبی می‌شوند و علی علیه‌السلام هم پشت سر پیامبر سوار بر همان مرکب می‌شوند۴ و برای انجام اعمال، به مکه باز می‌گردند و طواف و سعی را انجام می‌دهند. حاجیان نیز به مکه آمدند؛ چون کسانی که عمره انجام دادند باید طواف و نماز و سعی و طواف نسا را انجام می‌دادند. پیامبر و حاجیان نماز ظهر و عصر را در مکه می‌خوانند. ●تکریم و تقدیر از خدمت‌گزاران حجاج پیامبر پس از طواف، کنار چاه زمزم آمدند در حالی که افرادی از خاندان عبدالمطلب مشغول کشیدن آب با سطل‌ها هستند تا به مردم آب بدهند. پیامبر لحظاتی به تلاش‌شان می‌نگرد و سپس می‌فرمایند: " ای فرزندان عبدالمطلب کارتان را ادامه دهید که کار نیکویی را بر عهده گرفتید." آن‌گاه می‌فرمایند: " اگر نبود ترسم از این‌که دیگران این خدمت را از شما بگیرند، من هم با شما در این کار شریک می‌شدم و طناب چاه را بر دوش می‌کشیدم.آن‌گاه آب از چاه زمزم می‌خواهند، سطلی از آب را به حضرت می‌دهند، و از آن میل می‌کنند.۵ عباس عموی پیامبر که مسئولیت سقایت( آب رسانی به حجاج از چاه زمزم ) حجاج را عهده دار است از حضرت اجازه می‌خواهد که شب‌ها برای این کار، در مکه بماند و حضرت اجازه می‌دهند.۶ پیامبر همراه با جمیعت و خانواده اش بعد از اعمال به منا باز می‌گردند و شب را در آن‌مکان مقدس می‌مانند و برای سائر اعمال روز یازدهم ذی‌حجه آماده می‌شوند. ادامه دارد حمید احمدی --------------- منابع: ۱- تهذیب الاحکام، ج ۷، ص ۴۵۱. ۲و ۳-کافی، ج ۴، ص ۲۵۰، ۵۲۰ و ۵۰۴. صحیح مسلم، ج ۲، ص ۷۳۳ - ۷۳۵؛ تهذیب الاحکام، ج ۵، ص ۲۳۶. ۴- تهذیب الاحکام، ج ۵، ص ۲۲۷ و صحیح مسلم، ج ۲، ص ۷۱۵ـ۷۱۶. وسایل الشیعه، ج ۱۰، ص ۱۰۱. ۵- بحار الانوار ج۹۶، ص۲۴۳ ۶- علل الشرایع، ص ۴۵۱و کافی، ج۴، ص۴۸۱. 🌐 کانال فرهنگی وآموزشی اربعین اتباع ومهاجرین.👇 🏴 @mahajer_a_n 👇 ✍ کانال اطلاع‌ رسانی از فعالیت های فرهنگی اجتماعی مهاجرین.🔇 👇 🆔️ @mahajer_0
گزارش تصویری از آغاز فعالیت های فرهنگی اربعین حسینی ۱۴۰۳ کرسی تلاوت رضوی و آغاز فعالیت های فرهنگی اربعین ۱۴۰۳ همزمان با ۸ذی الحجه(یوم الترویه) سالروز حرکت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) از مکه به سمت کربلا طریق لینک زیر می‌توانید مشروح این خبر را مشاهده بفرمایید.👇🏻 https://alarbaeen.ir/fa/news/11275 🌐 کانال فرهنگی وآموزشی اربعین اتباع ومهاجرین.👇 🏴 @mahajer_a_n 👇 ✍ کانال اطلاع‌ رسانی از فعالیت های فرهنگی اجتماعی مهاجرین.🔇 👇 🆔️ @mahajer_0
دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید احمدی مسئول کميته فرهنگی وآموزشی اربعین کشور با مسئولان مواکب حسینی در منطقه هاشمیه و تجلیل از خانواده های شهدا و خانواده ای که دو شهید مدافع حرم تقدیم أهل بیت کردند. طریق لینک زیر می‌توانید مشروح این خبر را مشاهده بفرمایید.👇🏻 https://alarbaeen.ir/fa/news/11277 🌐 کانال فرهنگی وآموزشی اربعین اتباع ومهاجرین.👇 🏴 @mahajer_a_n 👇 ✍ کانال اطلاع‌ رسانی از فعالیت های فرهنگی اجتماعی مهاجرین.🔇 👇 🆔️ @mahajer_0
🌐 کانال فرهنگی وآموزشی اربعین اتباع ومهاجرین.👇 🏴 @mahajer_a_n 👇 ✍ کانال اطلاع‌ رسانی از فعالیت های فرهنگی اجتماعی مهاجرین.🔇 👇 🆔️ @mahajer_0
✍🏻از ضیافت‌الله تا لقاء‌الله! خداوند سبحان برای آماده سازی بندگانش به حضور در بیت و بلد امنش و از آنجا برای دیدار با صاحب بیت، مردمان را به ضیافتی فراخواندند و بار عام دادند و ضیافتی یک ماهه برپا نمودند و این ماه را، ماه مهمانی همه بندگانش ماه رمضان قرار دادند و پایان این ضیافت را به ضیافتی دیگر که عصاره و شکوه آن ضیافت ماهانه است، بیاراست و عید فطرش نامیدند. گویند آن روزه و عبادت و دعا، بهانه و تمرین و آماده شدن برای یک ضیافت بزرگ است. لذا عید فطر را عید ضیافت می‌خوانند. از این‌رو اهل عرفان و معرفت عید فطر را که از دو عید بزرگ اسلامی است، عید "ضیافت الله" می‌خوانند و بر این نظرند که خداوند این ضیافت را برقرار ساخته تا استعداد حضور برای عیدی که از آن به عید "لقاءالله " َیاد می‌شود، آماده کنند و شاید سِرِّ آن‌که ماه‌های حج بعد عید فطر آغاز می‌شود، و در ادعیه مختلف ماه رمضان و عید فطر درخواست واحد "اللهم الرزقنا حجَّ بیتک‌الحرام " با مضامین و تعابیر مختلف تکرار می‌شود، همین باشد. چون آن مقدمه و مدخل برای این عید بزرگ‌تر یعنی عید لقاءالله که عید قربان باشد، است. بدان جهت که حج و عید قربان و همه عالم هنوز از ولایت صاحب مقام خُلَّت ابراهیم خلیل‌الله برخوردار است. چون هنگامی که ضیافت حج بر پا می‌شود حج گزار با دوبار احرام بستن و محرم شدن و تلبیه و تاکید بر عهد خویش و خلع هر آن‌چه ماسوی الله است، از خانه گذر می‌کند تا به صاحب‌خانه برسد. این تعلیم و آموزه جاوید حضرت ابراهیم علیه‌السلام است که در روز دهم ذی‌حجه مقام لقای‌حق و مقام خُلَّت و خلیل اللهی او را از همه آنچه غیر خدا بود مصون ساخت و دور کرد. حکیمان و اهل معرفت گفته‌اند که این صبری که ابراهیم خلیل علیه‌السلام در ذبح فرزند به کار بست و فرزند عزیزش را بدون هیچ بهانه‌جویی و بدون درخواست تأخیر یا تغییر، با آرامش و اطمینان به مسلخ برد. و اراده‌اش بی‌تردید بر اجرای فرمان حضرت حق قرار گرفت. لذا این روز و آن صحنه تماشایی شد و مانا گردید. این مقام ایثار و گذشت نیست. مقام ایثار برای پیامبر خدا نه تنها ارزش نیست بلکه ناسازگار با ایمان و باورش است. عارف متأله حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در باره رأی کسانی که گفته‌اند، حضرت ایثار کرده است، می‌فرمایند: مقام؛ مقام ایثار نیست و این در نزد اولیای الهی شرک است. چون هنوز خودی می‌بیند، این از ساحت نبی خداوند به دور است. او خودی نمی‌دید تا بگوید چیزی از من کم شد یا بخشیده شد برای خدا، بلکه نزد او هرچه هست‌، از خداست. از این رو آورده‌اند که حضرت در هر ابتلایی بعد سرافرازی از آن، به مقامی رسید و بعد از ابتلای ذبح فرزند که همه امکانات و شرایط برای قربانی آماده و عزم او بی‌خلل بود، خداوند او را به مقام خُلّت و مقام ولایت رساند. "وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا " بعد آن صحنه جاودان و صحفه درخشان از جلوه لقای یار، آن روز و آن ساحت با شکوه عید قربان نام گرفت و عید لقاء‌الله شد. این مقام خلت اوست و مقام ولایت که افضل و بالاتر از مقام رسالت است و هستی برای همیشه از نعمت ولایت ابراهیم خلیل برخوردار است و این ولایت ابدیست! و تجلی این ولایت در حج بیشتر و برجسته‌تر است. چون او منادی دعوت خاص و بشارت رهایی بشر برای حضور در این بلد امن و خانه خدا و ضیافت بزرگ است. "وأذن في الناس بالحج" حاجی که در این ضیافت بار یافت و به عید قربان رسیده به برکت ولایت خلیل الله است که دعوتش برای همیشه به گوش می‌رسد که در این ضیافت دیدار؛ شرکت کنید و خلیل خدا هم درخواستی کرد که خدایا باطن و ملکوت مناسک حج را به ما نشان بدهید، نفرمودند فقط به من ارائه کنید، به حاجیان، به مهمانانی که به امر تو به این بزم ملکوتی دعوت شده‌اند،نشان بده . " ارنا مناسکنا" نگفت به ما مناسک تعلیم بده، درخواست کرد باطن و ملکوت این مناسک از طواف و سعی و نماز و قربانی را به ما نشان بده، این دعای خلیل مستجاب شد، چون می‌دانست که خلیل چه می‌پسندند، همان را طرح نیاز کرد و گرفت و عید قربان به ولایت و مقام خلت خلیل خدا، عید دیدار با صاحب خانه و عید لقاء‌الله قرار گرفت. حمیداحمدی 🌐 کانال فرهنگی وآموزشی اربعین اتباع ومهاجرین.👇 🏴 @mahajer_a_n 👇 ✍ کانال اطلاع‌ رسانی از فعالیت های فرهنگی اجتماعی مهاجرین.🔇 👇 🆔️ @mahajer_0
باسمه تعالی امام علی عليه السلام قولوا عِندَ افتِتاحِ كُلِّ أَمرٍ صَغيرٍ أو عَظيمٍ: بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ؛ ... هنگام آغاز هر كار كوچك و بزرگى بسم اللّه الرحمن الرحيم بگوييد. يعنى براى اين كار، از خدا مدد مى جويم. خدايى كه جز او كسى سزاوار پرستش نيست. پناهگاه پناهجو و فريادرس فرياد خواه است. خداوند بخشنده اى كه با گسترش روزى بر ما رحم مى كند، مهربان به ما، در آيين و دنيا و آخرتمان. دين را بر ما آسان و سبك و سهل گرفت. و به ما رحم مى كند با جدا كردن از دشمنانش. توحيد(صدوق) ص 232. 🌐 کانال فرهنگی وآموزشی اربعین اتباع ومهاجرین.👇 🏴 @mahajer_a_n 👇 ✍ کانال اطلاع‌ رسانی از فعالیت های فرهنگی اجتماعی مهاجرین.🔇 👇 🆔️ @mahajer_0
عید قربان گشت و ای قربان چشمانت بیا ای خلیل عشق من جانم به قربانت بیا نفس خود را سر بُریدَم تا به راهت سَر دَهم تا که بانک اَلعجل بر بام مکه سر دهم عید قربان گشت و اما عیدی ما دست توست غرق عُصیانم ولی چشم ودلم سرمست توست یک نظر از سوی تو صد مُرده اِحیا میکند درد هجرت را فقط رویت مُداوا میکند غرق صدها مشکلم ای سید مشکل گشا مُعجزه درمان دردم باشد ای مُعجز نما ای نگارا جَذبه‌ات را عاشقان دِل میدهد روز عید است و شَهان عیدی به سائل میدهد از اَزل دلها شده سرمست و شیدای شما جان زهرا عیدیَم باشد تماشای شما الطفاطی کن ز عشقت سینه سوزان‌تر شوم من (پریشانم) نظر کن تا پریشان‌تر شوم جهت اطلاع از اخبار موثق و آگاهی بیشتر از فعالیت های فرهنگی اجتماعی مهاجرین وارد کانال شوید.🔇 کانال مهاجر برای مهاجر: 👇 🆔️ https://eitaa.com/mahajer_0 👇 🆔️ https://t.me/mahajer_2 👇 🆔️ https://chat.whatsapp.com/HchdlgOERLtCCu8LYqe8SL 👇 🏴 https://eitaa.com/mahajer_a_n
ارتباط عمقي عيد قربان، غدير واربعین: باسمه تعالی عید قربان روز عبودیت و بندگی است و عید غدیر عید ولایت.تاكنون راجع به رابطه بین این دو عید بزرگ كه با فاصله كمی از یكدیگر قرار گرفته اند، اندیشیده اید؟آری؛‌ رابطه این دو عید بزرگ به این صورت است كه كسی به مقام ولایت می رسد كه ابتدا به مقام بندگی و عبودیت خداوند رسیده باشد.حضرت ابراهیم در عید قربان پس از گذشتن از امتحانی كه خداوند سر راه او قرار داده بود، به مقام بندگی خداوند رسید و حضرت علی (ع) در روز غدیر از طرف خداوند به مقام ولایت رسید.  غدیر استمرار بخش جریان نبوت، اصالت و دین است، اربعین انتقال‌دهنده و حافظ پیام عاشورا قلمداد می‌شود، بنابراین هر دو جریان اربعین و غدیر در راستای جریان امامت بودند. عید سعید قربان به شما بزرگواران مبارک باد. تاریخ ۱۴۰۳/۳/۲۸ کمیته فرهنگی وآموزشی اربعین بخش اتباع ومهاجرین. 🌐 کانال فرهنگی وآموزشی اربعین اتباع ومهاجرین.👇 🏴 @mahajer_a_n
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسمه تعالی پيامبر صلي الله عليه و آله : إنَّما جَعَلَ اللّه ُ الأضحى لِشبَعِ مَساكِينِكُم مِنَ اللَّحمِ فَأطعِمُوهُم ؛ خداوند عيد قربان را برنهاد تا مستمندان از گوشت سير شوند ؛ پس از گوشت قربانى به ايشان بخورانيد . . ثواب الأعمال ، ص 59 . 🌐 کانال فرهنگی وآموزشی اربعین اتباع ومهاجرین.👇 🏴 @mahajer_a_n 👇 ✍ کانال اطلاع‌ رسانی از فعالیت های فرهنگی اجتماعی مهاجرین.🔇 👇 🆔️ @mahajer_0