هدایت شده از « معنویت افزایی طلاب ناب »
بسمه تعالی
دعوت به ختم قرآن جهت سلامتی و تعجیل در امر فرج امام عصر عجل الله تعالیفرجه الشریف و سلامتی حضرت آیت الله ناصری دولت آبادی حفظه الله تعالی
با سلام و احترام
و آرزوی حسن عاقبت
به استحضار می رساند
قصد داریم به نیت قرب الهی، برای سلامتی امام عصر و محبان اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین بویژه شفای عاجل حضرت آیت الله ناصری دولت آبادی، ختم قرآن به نیابت از مولا بقیة الله الأعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف تلاوت نماییم.
مستدعیست جهت انتخاب جزء با حزب مدنظر ، لینک زیر را انتخاب فرمایید.
سپاس از همیاری شما بزرگواران
#قدردان_علمای_اسلام_هستیم
https://quran.isca.ac.ir/khatm/join/374f2eda-f308-48dd-9630-3b500337af98
🌸🌸 مصداق «صالح المؤمنین» 🌸🌸
❓❓ پرسش: منظور از «صالح المؤمنین» در آیه چهارم سوره تحریم کیست؟
✅ پاسخ تفصیلی: بدون شک، «صالح المؤمنین» که در آیه «وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَیْهِ فَإِنَّ اللّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمَلائِکَةُ بَعْدَ ذلِکَ ظَهِیرٌ»، (1) آمده است؛ معنى وسیعى دارد که همه مؤمنان صالح، با تقوا و کامل الایمان را شامل مى شود، هر چند «صالح» در اینجا مفرد است، و نه جمع، ولى چون معنى جنسى دارد، از آن عمومیت استفاده مى شود. (2)
اما، در این که مصداق اتمّ و اکمل آن در اینجا کیست؟ از روایات متعددى استفاده مى شود که، منظور «امیر مؤمنان على»(علیه السلام) است.
در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: «لَقَدْ عَرَّفَ رَسُولُ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) عَلِیّاً(علیه السلام) أَصْحابَهُ مَرَّتَیْنِ: أَمّا مَرَّةً فَحَیْثُ قالَ: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَولاهُ» وَ أَمَّا الثّانِیَةُ فَحَیْثُ نَزَلَتْ هذِهِ الاْ یَةُ: «فَإِنَّ اللّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ...» أَخَذَ رَسُولُ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) بِیَدِ عَلِىٍّ(علیه السلام) فَقالَ: أَیُّهَا النّاسُ هذا صالِحُ الْمُؤْمِنِیْن»؛ (رسول خدا دو بار على(علیه السلام) را [با صراحت] به یارانش معرفى کرده، یک بار آنجا [در غدیر خم] که فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَولاهُ»؛ (هر کس من مولاى او هستم على مولاى او است)، و اما بار دوم هنگامى که آیه «إِنَّ اللّهَ هُوَ مَوْلاهُ» نازل شد، رسول خدا دست على(علیه السلام) را گرفت و فرمود: اى مردم این صالح المؤمنین است!). (3)
این معنى را بسیارى از علماى اهل سنت نیز در کتاب هاى خود نقل کرده اند از جمله علامه «ثعلبى»، و علامه «گنجى» در «کفایة الطالب» و «ابو حیان اندلسى» و «سبط ابن جوزى» و غیر آنها. (4)
جمعى از مفسران از جمله: «سیوطى» در «درّ المنثور» ذیل آیه مورد بحث و «قرطبى» در تفسیر معروف خود و همچنین «آلوسى» در «روح المعانى» در تفسیر همین آیه این روایت را نقل کرده اند.
نویسنده «روح البیان» بعد از نقل این روایت از «مجاهد» مى گوید: مؤید این حدیث، حدیث معروف «منزلت» است، که پیامبر(صلى الله علیه وآله) به على(علیه السلام) فرمود: «أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى»، زیرا عنوان «صالحین» در آیات قرآن براى انبیاء آمده است، از جمله در آیه «وَ کُلاًّ جَعَلْنا صالِحِینَ»، (5) و در آیه «وَ أَلْحِقْنِی بِالصّالِحِینَ»، (6) مى باشد (که در اولى عنوان «صالح»، به جمعى از انبیاء، و در دومى به حضرت یوسف اطلاق شده است) هنگامى که على(علیه السلام) به منزله «هارون» باشد، او نیز مصداق صالح است (دقت کنید).
کوتاه سخن این که: احادیث در این زمینه فراوان است، مفسر معروف، محدث «بحرانى» در تفسیر «برهان» بعد از ذکر روایتى در این زمینه، از «محمّد بن عباس»، (7) نقل مى کند، او 52 حدیث در این زمینه از طرق شیعه و اهل سنت جمع آورى کرده، سپس خود او به نقل قسمتى از آن مى پردازد. (8)، (9)
📚📚 پی نوشت:
(1). سوره تحریم، آیه 4.
(2). بعضى «صالح» را در اينجا جمع دانسته و گفته اند: نظر به اين كه واو «صالِحُوا» به هنگام اضافه حذف مى شود، در رسم الخط قرآن نيز نيامده است، ولى، اين معنى بعيد به نظر مى رسد.
(3). تفسير «مجمع البيان»، جلد 10، صفحه 316.
(4). براى توضيح بيشتر به جلد 3، «احقاق الحق»، صفحه 311 مراجعه فرمائيد.
(5). سوره انبیاء، آیه 72.
(6). سوره یوسف، آیه 101.
(7). به نظر مى رسد كه «محمّد بن عباس» در اينجا همان «ابو عبداللّه» معروف به «ابن الحجام» است، نويسنده كتاب «ما نزل من القرآن من اهل بيت» كه جمعى از علماء گفته اند: كتابى است كه همچون آن تا كنون تأليف نيافته (جامع الرواة، جلد 2، صفحه 134).
(8). تفسير «برهان»، جلد 4، صفحه 353، ذيل حديث 2.
(9). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 24، ص 293.
#غدیر_مسیر_سعادت
#مشکات_هدایت
هدایت شده از مرکز خدمات حوزه
🔴 #اطلاعیه_مهم
روابط عمومی مرکز خدمات حوزههای علمیه به اطلاع میرساند؛ مرکز خدمات سراسر کشور در روز شنبه 18 تیرماه تعطیل است.
📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزههای علمیه
Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
هدایت شده از طلاب الکریمه
شاید اگه سلاح قلم ، گرمتر مینوشت
کار دنیا به سلاح گرم ، نمیرسید
شاید اگه اینهمه خطوط ، قرمز نبودن
فضای گفتمانی ما ، به کشتمان☺️ فضا نمیداد
قلمها باید تراشیده بشن تا بهتر بنویسن
چشمها ، تیزتر ، تا بهتر بخونن
و عقول ، کاملتر ، تا سنجیده تر ، تحلیل کنن
📝 ۱۴ تیر ، روز قلم ، گرامی
@tollabolkarimeh
هدایت شده از شبکه اسلامپژوهان
#آموزش_کاربردی
🔹 یکی از مشکلاتی که به وفور در طرح و متن پژوهش ها به چشم می خورد، این است که محقق در ابتدای تحقیق، به اندازه ای درگیر مقدمات بحث می شود که تمام انگیزه و شوق خود را صرف مقدمات غیرضروری نموده و توانی برای رسیدن به پاسخ سؤال اصلی نمی یابد.
🔸 لذا پرداختن به مقدمات، فقط در حد ضرورت که جنبه آشنائی با بحث مورد نظر را دارد کافی است. به عنوان نمونه، در تمامی پایان نامه هایی که به بررسی مسأله و موضوعی از نگاه یک صاحب نظر در آن علم پرداختند، صفحاتی، به زندگینامه وی پرداخته می شود و نمونه هایی از این دست...
🔺 تا جائی که در برخی پژوهش ها، دو سوم پژوهش به بیان مقدمات بعید و قریب بحث پرداخته و مجالی برای پردازش موضوع اصلی باقی نگذارده است.
🔸 شبکه اسلام پژوهان
🆔 @islamologist
هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
؛༻⃘⃕࿇♦️﷽♦️༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
🔹محورهای اولین همایش بینالمللی اندیشه دفاعی امام خامنهای(مدظلهالعالی)
🔸محور اول: مباني، اصول و ابعاد اندیشه و مکتب دفاعی رهبری
۱. مبانی فقهی و حقوقی دفاع و جهاد
۲. فلسفه؛ ماهیت، چرایی، چیستی و خاستگاه
۳. دفاع و اصول حاکم بر آن
۴. دشمن شناسی
🔹محور دوم: گام دوم انقلاب در اندیشه و مکتب دفاعی رهبری
۱. روند تکاملی قدرت و اقتدار دفاعی
۲. جایگاه قدرت و امنیت در گام دوم
۳. جایگاه و نقش جوانان در شاکله دفاعی تمدن نوین اسلامی
۴. مفهوم، ابعاد، فرصت ها و راهبردهای قوی شدن در حوزه دفاعی
🔸 محور سوم: مقاومت و آینده آن در اندیشه و مکتب دفاعی رهبری
۱. روند تکاملی نظریه مقاومت
۲. امنیت ملی و محور مقاومت
۳. محور مقاومت؛ زمینه ها، پیش نیازها، لوازم و تمهیدات حمایت از آن
۴. جغرافیای مقاومت؛ ضرورت و شیوه های گسترش آن
۵. رویکردهای دفاعی در نظریه مقاومت
🔹محور چهارم: ساز و کارها و ابزارهای دفاعی در اندیشه و مکتب رهبری
۱. مدیریت جهادی در حوزه دفاعی
۲. ابزارها و روش های دفاعی
۳. مقابله با جریان های معاند(برانداز، نفوذی، جدایی طلب و ...)
۴. مقابله با جنگ شناختی(علم و فنآوری، رسانه ها، شبکه های اجتماعی، فضای مجازی...)
۵. دیپلماسی دفاعی؛ فرصت-تهدید(پیمانهای دفاعی،محیطشناسی،مدیریتدفاعیمنطقهای)
🔸محور پنجم: نقش انقلاب در افول قدرت امریکا در اندیشه و مکتب دفاعی رهبری
🔻
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت زیر مراجعهنمایید👇 🌐http://www.tademam.ir #طلبه_پژوهشگر #فراخوان_مقاله_نویسی #اثر_گستری_طلاب_خواهر ╭━━━⊰🔻🔹🔺⊱━━━╮ ❇️@pajoohesh_esfahan ╰━━━⊰🔻🔹🔺⊱━━━╯
✍🏻 روز قلم گرامی باد
🔸 «بیان دو گونه است: بیان زبان و بیان قلم. بیان زبان با زمان کهنه میشود و از بین میرود. ولی بیان قلم تا ابد باقی است.» (تفسیر مجمعالبیان-علامه طبرسی)
📌 انتشاراتشهیدکاظمی
🖇 شبکه بزرگ تولید و توزیع کتاب خوب در کشور
🆔https://eitaa.com/nashreshahidkazem
هدایت شده از صدیقی
AUD-20220614-WA0024.m4a
30.75M
#نحو_مفهومی ۲
استاد حسین شیرافکن
ارکان جمله ۲
@seddiqii
هدایت شده از صدیقی
AUD-20220614-WA0025.m4a
34.42M
#نحو_مفهومی ۳
استاد حسین شیرافکن
ارکان جمله ۳
@seddiqii
هدایت شده از صدیقی
28.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نحو_مفهومی ۸
استاد حسین شیرافکن
قیود ۲
@seddiqii
هدایت شده از صدیقی
30.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نحو_مفهومی ۹
استاد حسین شیرافکن
قیود ۳
@seddiqii
هدایت شده از صدیقی
18.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نحو_مفهومی ۱۱
استاد حسین شیرافکن
قیود ۵
@seddiqii
هدایت شده از صدیقی
مفعول له ۲ (الف).m4a
7.23M
#نحو_مفهومی ۱۶
استاد حسین شیرافکن
مفعول له ۲ الف
@seddiqii
هدایت شده از صدیقی
مفعول له ۲ (ب).m4a
15.54M
#نحو_مفهومی ۱۷
استاد حسین شیرافکن
مفعول له ۲ ب
@seddiqii