eitaa logo
شوق‌رویش
801 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
695 ویدیو
226 فایل
خوب بودن کافے‌نیست؛ بایدموثرباشیم🍃 سید جعفر حسینی - مطهری پژوه-درحال آموختن...
مشاهده در ایتا
دانلود
✨شهید مطهری : 1⃣قرآن در مورد فرعون می‌گوید: حَتّی‏ اذا ادْرَکهُ الْغَرَقُ قالَ امَنْتُ انَّهُ لاالهَ الَّا الَّذی امَنَتْ بِهِ بَنوا اسْرائیلَ‏ فرعون تا در دنیاست و باد دنیا به تنش می‌خورد، فرعونی می‌کند؛ با هیچ استدلالی قانع نمی‌شود، هیچ نصیحت و موعظه‌ای را نمی‏پذیرد؛ بین سَحَره و موسی معارضه درست می‌کند، خود سحره ایمان می‌آورند و او بیشتر طغیان می‌کند؛ درصدد کشتن موسی و قومش برمی‌آید، آنها را تعقیب می‌کند. هنگامی که در دریا غرق می‌شود، آب او را فرا می‌گیرد و خود را در لحظات آخر عمر می‌بیند و یقین می‌کند که دیگر راه نجات ندارد می‌گوید: 👈 امَنْتُ انَّهُ لاالهَ الَّا الَّذی امَنَتْ بِهِ بَنوا اسْرائیل ‏ من به خدای موسی ایمان آوردم. اینجا دیگر قبول نمی‌شود. خدا چرا قبول نمی‌کند؟ مگر خدا بخل می‏ورزد؟ نه، توبه باشد قبول می‌کند. 👈این، توبه نیست. توبه یعنی انقلاب مقدس درونی. این، انقلاب مقدس درونی نیست. 2⃣ آدمی که در قعر دریا آب تمام اطرافش را گرفته و به هر طرف که نگاه می‌کند آب می‌بیند و در این حال اظهار توبه می‌کند، وجدانش منقلب نشده است، فطرتش زنده نشده است، خودش علیه خودش قیام نکرده است، بلکه حالا که خودش را مضطر و بیچاره می‌بیند، از روی اضطرار اظهار تسلیم می‌کند. لهذا به او می‌گویند: الْانَ وَ قَدْ عَصَیتَ قَبْلُ‏. ❗️❗️چرا یک ساعت پیش که آزاد بودی این حرف را نزدی؟
در فصل توبه کتاب آزادی بندگی هدف زندگی(بینش مطهر) یا آزادی معنوی (انتشارات صدرا) بسیاری از انحرافات فکری سید حسن آقامیری پاسخ داده شده است.
رحمت خدا وسیع است بلاشک . نه قابل بیان است نه قابل تصور . لایدرک و لایوصف. ولی همه ی قصه این نیست . همه ی اوصاف الهی " مقتضی " است در صورت " نبود مانع" اثر خود را میگذارد. شرک و کفر همه " مانع" بهره مندی مشرک و کافر از رحمت و شفاعت حق تعالی است. یعنی مشکل از فرستنده نیست گیرنده قابلیت خودش را از دست داده است . (البته کافر داریم تا کافر . با همه یک جور برخورد نمی شود )
این هم درست است . منشا جهنم و عذاب در قیامت خود انسان است نه خدا . اصلا جهنم چیزی جز حقیقت اعمال انسان نیست . تمام " بما کانوا یکسبون های " قرآن یعنی همین. خدا کسی را جهنم نمی برد. اصلا جهنم نتیجه است . نتیجه انتخاب های خود انسان. نتیجه کسب های خود انسان . اگر هم گاهی به جای رفتن از کلمه بردن در مورد جهنم صحبت میشود از باب توحید افعالی است نه چیز دیگر .
رابطه دنیا و آخرت رابطه طولی نیست بلکه رابطه ظاهر و باطن است. یعنی اینطور نیست که اول دنیا باشد ، بعد که تمام شد آخرت شروع شود . خیر ، این طور نیست . رابطه دنیا و آخرت به تعبیر مرحوم شهید مطهری رابطه ی ظاهر و باطن است. قران میفرماید افرادی که مال یتیم را ظالمانه میخورند همین الان در حال خوردن آتش هستند . این یعنی این عمل ظاهری دارد و باطنی . ملکی دارد و ملکوتی . آخرت تجلی دنیای هر کس است . یوم تبلی السرائر ست . بیرون ریختن باطن ها و فرو ریختن ظاهرهاست . امروز چند بار در مناظره گفته شد آخرت امتداد دنیاست. آخرت بعد از این دنیاست . اگر منظور از این " امتداد" و "بعد" زمانی است کاملا غلط است ولی اگر منظور از " بعد " بعدِ رتبی است درست است .
🔹کاش امروز بیشتر از توصیه و نصیحت از طرف جناب دکتر رفیعی به حسن آقامیری سوال های جدی از او پرسیده میشد. کاش به جای خاطره گویی های متعدد ، شبهات کلامی حسن آقامیری جواب داده میشد . و بیشتر شاهد به چالش کشیدن " افکار " اقامیری بودیم و از موضع فعال مطالبه گری میشد تا پاسخگو ده ها حرف نادرست والبته تاثیر گذارش باشد.منظورم چالش فرد نیست بلکه چالش افکاری ست که سر از اباحه گری جوانان در می آورد. ⚠️در همین جلسه مناظره سید حسن آقامیری دوباره یک مغالطه خطرناکی را مطرح کردند که منتظر پاسخ به این مغالطه بودیم ولی این اتفاق نیفتاد . باید عرض کنم فضای علم فقه با علم کلام کاملا متفاوت است. ماهیت علم فقه ظنی است بر خلاف علم کلام که ماهیت آن یقینی است.تعدد قرائت ها در اصل مسائل علم کلام معنا ندارد و تعدد نظرات فقها مجوزی برای تعدد قرائت ها در معارف کلامی نیست . [ این مغالطه خطرناکی بود که در مناظره پاسخ داده نشد ] 👈کاش این التقاط های فکری او نبود و میتوانست با قوت و هنرهای خدادادی اش مُبلغ اسلام ناب باشد .
✍حقا نمیتوانیم مجاهدت های تبلیغی استاد رفیعی را در گسترش معارف اهل بیت ندید بگیریم . ایشان خدمات معنوی زیادی به مردم کشور و حتی خارج از کشور داشته اند و دارند . خدا بر توفیقاتشان بیفزاید. ولی هر کسی را بهر کاری ساختند گمان بنده این است ایشان اگر چه واعظ خوبی هستند ولی مناظره کننده نه . شما در همین مناظره دیدید در فرض خیلی خوب اگر بخواهیم قضاوت کنیم باید بگوییم این مناظره یک مناظره خنثی بود . که البته تصور میکنم مخاطبین مناظره عمدتا چیز دیگری برداشت کنند و کفه ی ترازوی سید آقامیری را سنگین تر بدانند . [ این به معنای این نیست که حرف های او درست هم بود ] از این هم نباید بگذریم که سید حسن آقامیری در این جلسه بسیار رعایت ادبِ شاگرد و استادی را کردند. به هر حال جامعه دینی ما خیلی به این فضاهای گفت و گو نیاز دارد. 🔹دوران "گفت" بدون " گو" تمام شده است و به گفته استادِ شهیدمطهری ، اگر ما با شرایطش وارد میدان شویم نتیجه ی این گفت و گو ها به نفع همه است .
کمی به این جمله فکر کنید انشالله توضیح میدم. 🔹پیش فرض های ما موجب پیش داوری های ما میشود و این بسیار مساله ی مهمی ست در برداشت از متون [کتاب و روایات] و تلقی از افراد.
👈تا آنجا که من تحقیق و بررسی کرده ام ، از روزی که خدا، آدم را آفرید و شیطان به وسوسه کردن بشر کمر بست تا امروز ⚠️ هیچ خطری برای دین ، مهمتر از خطر "تعدد قرائت ها" به بازار نیامده است. ✨حضرت آیت الله مصباح (حفظه الله) @maharatha313
🔹حضرت آیت الله مصباح (حفظه الله) در این کتاب بسیار دقیق و عالمانه به شبهه "تعدد قرائات" از آیات و روایات پرداخته اند. مطالعه این کتاب را به همه ی عزیزان توصیه میکنم. این کتاب اگر چه عالمانه و دقیق و تخصصی است ولی قابل فهم برای عموم است. وقت گذاشتن برای مطالعه این کتاب یعنی وقت گذاشتن برای فهم و پاسخ به مسئله ای که به گفته ی حضرت آیت الله مصباح مهمترین شبهه علیه دین از زمان حضرت آدم تا زمان ماست.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن... ◽️مناظره کامل آقایان حجت الاسلام رفیعی و سیدحسن آقامیری 🔻با اجرای حجت الاسلام سرلک الّلهم صلِّ علی مُحمد وَ آلِ مُحمد و عجّل فرَجهم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗 آزادی بندگی هدف زندگی 🔹 توبه 🔹جلسه دانشجویی 📅ا ۱۳۹۹/۳/۲۹ 🔹تلاش ما این است به لطف خدای متعال مباحث این جلسات بصورت تحلیلی ارائه شود . مطهر @maharat313
✨حضرت آیت الله مصباح یزدی: شاید بتوان گفت مهمترین شبهه برای دین زُدایی و دور کردن مردم از هدایت الهی و تعالیم انبیا ❗️همین شبهه تعدد قرائات است❗️ 📗کتاب تعدد قرائت ها. صفحه ۲۷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗کتاب ✅ امیرالمومنین(علیه السلام) - جاذبه و دافعه 🔹جلسه اول ⏱ ۳۰ دقیقه پ ن : جلسه اول در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و بصورت حضوری برگزار گردید. این صوت بصورت ضبط شده و جایگزین صوت جلسه حضوری ست. مطهر ✨سیر مطالعاتی متفکر شهید مرتضی مطهری @maharatha313
❗️برای این است که زمان عمل محدود است... ✍در مناظره جناب آقامیری بیان کرد میدان عمل و اختیار انسان محدود به دنیا نیست و در عوالم دیگر ، چون انسان ها اختیار دارند ، میتوانند رشد کنند آن هم از قِبَل اعمال خودشان. 🔹اما شهید مطهری میفرماید : [ یکی دیگر از ] تفاوت های دنیا و آخرت این است که ✅ اینجا خانه کشت کردن و تخم پاشیدن است و آنجا خانه بهره‌برداری و درو کردن. ❗️در آخرت، عمل نیست، ❗️مقدّمه نیست، 👈هر چه هست محصول و نتیجه است، مانند روزی است که نتیجه امتحانات دانش آموزان اعلام می‌گردد. 🔹 اگر دانش آموزی در وقت امتحان اعلام کند که به من مهلت درس خواندن بدهید و یا در وقت اعلام نتیجه تقاضا کند که اکنون از من بپرسید تا جواب دهم، پاسخی که دریافت می‏دارد این است که 👈وقت امتحان گذشته و اکنون وقت نمره دادن است. 👈انبیاء که فریاد می‌کنند: ای مردم به عمل صالح بپردازید و ذخیره‏ ای برای خانه واپسین خویش تهیه کنید برای این است که زمان عمل محدود است. ✨امیر المؤمنین علی (ع) می‌فرماید: انّ الیوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لا عمل‏ 🔹امروز، کار است و محاسبه نیست و فردا محاسبه است و کار نیست.
✍اگر مناظره را دیده باشید یکی از سخنان درست آقامیری این بود که " هر عالم قوانین مختص به خودش را دارد " . این مطلب ، مطلب درستی ست . هم پشتوانه فلسفی دارد هم پشتوانه ی روایی. ⚠️❗️اما جناب آقامیری در جای دیگر با صراحت تمام میگوید چگونه میشود زنی بخاطر بیرون ریختن موهایش در " دنیا" سالها در "قیامت" به عذاب کشیده شود ؟ این گناه و عقاب تناسب ندارد. ✅ این چگونگی را شهید مطهری خیلی عالمانه اینگونه پاسخ می دهد:👇
👌نوع مجازات در آخرت با نوع مجازات در دنیا متفاوت است. ⛔️مجازات بر سه گونه است: 1⃣مجازات قراردادی (تنبیه و عبرت) 2⃣مجازاتی که با گناه، رابطه تکوینی و طبیعی دارد. (مکافات دنیوی). 3⃣مجازاتی که تجسّم خود جرم است و چیزی جدا از آن نیست. (عذاب اخروی). و اما توضیح 👇
✍مجازات قراردادی همین مجازات هایی هست که در جامعه ها توسط قانون گذاران وضع میشود. مثلا اگر راننده ای از چراغ قرمز عبور کرد فلان مقدار جریمه میشود یا... 👈 شهید مطهری میگوید فایده اینگونه مجازاتها دو چیز است: 1⃣ یکی جلوگیری از تکرار جرم به وسیله خود مجرم یا دیگران از طریق ترسی که کیفر دادن ایجاد می‌کندو به همین جهت می‌توان این نوع از مجازات را «تنبیه» نامید. 2⃣ و فایده دیگر تشفّی و تسلّی خاطر ستمدیده است و این در مواردی است که جرم از "نوع جنایت و تجاوز به دیگران باشد. ✅✅شهید مطهری میگوید این دسته از مجازات ها باید با جرم تناسب داشته باشد . و ✅👈"نکته جالب این است که اینگونه مجازاتها در جهان آخرت معقول نیست؛ زیرا در آنجا نه جلوگیری از تکرار جرم مطرح است نه تشفّی؛ 👈 نه آخرت جای عمل است تا عقوبت کردن انسان به این منظور باشد که دوباره مرتکب کردار زشت نشود، 👈 و نه خدا- العیاذ باللّه- حس انتقامجویی و تشفّی [طلبی‏[ دارد که بخواهد برای خالی کردن عقده دل خود انتقام بگیرد، 👈و نه در آنجا مسئله‌ تشفّی قلب مظلومین مطرح است، خصوصاً اگر آن مظلوم از اولیاء خدا و مظاهر رحمت واسعه الهیه باشد؛ 👈بدیهی است که برای غیر اولیاء نیز در جهان وانفسا اندکی خیر و رحمت و مغفرت بر یک دنیا انتقام از دشمن ترجیح دارد.
✍در بین تحلیل ها زیاد میشنوم که مثلا جناب آقای دکتر رفیعی پدرانه وارد میدان شدند و نخواستند میدان مناظره به مشاجره تبدیل شود . چند نکته : 1⃣بنده انتساب قطعی نمی دهم ولی تا امروز هر چه از سید حسن آقامیری شنیده ام ، افکاری بوده که مروّج معنویت بدون شریعت بوده است. از این دست حرف ها که خوب باش ، خوب بودن مهم است ، پاک بودن مهمه ولو چهار تا دونه تار موت هم بیرون بود جهنمی نمیشی و از این دست مطالب که باید سر جای خودش طرح و نقد شود ❗️امروزه در دنیا تفکرِ معنویتِ منهای شریعت هم زیاد ترویج میشود هم زیاد مشتری دارد. ⚠️تفکری که از آن، خدایِ تکلیف ساز بیرون نمی آید . انسانِ مسئولیت پذیر و متعبّد درست نمی کند . تفکری که در زمان ائمه از آن به مُرجئه یاد میشد و چقدر اهل بیت هشدار میدادند که مراقب اهل مرجئه باشید . تفکری که در زمان ما در قالب " دلت باید پاک باشه " روی همه تکالیف دینی آب پاکی رو میریزد و میرود.
2⃣ نکته بعدی اینکه شاید در مناظره اهداف مختلفی وجود داشته باشه ، این را قبول دارم ولی آیا نباید بین تحقق اهداف اولویت بندی کرد؟ در این مناظره هدف نهایی چی بود ؟ پدری یا تبیین افکار التقاطی سید حسن آقامیری ؟ اصلا مگر نمیشد بین این دوتا جمع کرد ؟ الان به گفته خود سید آقامیری خداروشکر پدری محقق شد ولی به چه قیمت ؟ به قیمت تبیین نکردن افکار نادرست ایشان . به قیمت تردید در بخش دیگری از مردم... . به قیمت ترویج پلورالیسم دینی یا همان تعدد قرائت ها . همان فکری که حتی در معارف مسلّم دین هم میگوید شما این طور میفهمید من جور دیگر . 👈ببینید من هم قبول دارم باید نقش پدرانه ایفا میشد ولی نمیفهمم چرا بین اهداف متعدد اولویت بندی نشد و هدف اصلی مناظره به نتیجه ننشست .
🔰نکاتی در باب مناظره اخیر ✍️ به قلم استاد حجت الاسلام احمد فربهی 🔸من این گفتگو را دیدم، چند نکته عرض می‌کنم؛ 1️⃣ بنده آقای آقامیری را تأیید نمی‌کنم اما معتقدم «مواجهه‌ی رو در رو»، می‌تواند بسیاری از ذهنیت‌ها و رفتارها را تعدیل کند؛ بنده به جدّ، معتقدم بخش وسیعی از اختلافات اجتماعی و سیاسی، محصول ذهنیت‌های اشتباه از همدیگر است، 2️⃣ آقای آقامیری گفت؛ سخنان مرا تقطیع کرده‌اند! فارغ از موجه‌بودن یا نبودن این‌سخن، بنده بارها گفته‌ام کار رسانه در عصر حاضر، رساندنِ واقعیت‌ها به مخاطب نیست، بلکه کارش «ساختن ذهنیت مخاطب، برای قضاوت‌های جهت‌دار» است، لذا هم مسؤولان قضائی باید فکری کنند و هم سواد رسانه‌ای مردم باید بالا برود؛ باور کنیم بسیاری از خبرها مهندسی می‌شود تا قضاوت‌ها را مهندسی کنند. 3️⃣ به نظرم مسأله‌ی خلود مشرکان، مسأله‌ای نیست که محور گفتگو یا یکی از اصلی‌ترین محورها در این‌گونه گفتگوها شود، بلکه آن‌چه بایستی محور گفتگو قرار می‌گرفت؛ «نقش بازدارنده‌ی عذاب‌ الهی» است، این همان موضوعی است که «جریان اباحی‌گری» از غفلت جامعه‌ی دینی نسبت به آن، برای نفی هنجارهای دینی، استفاده می‌کند و آقای آقامیری به عنوان یکی از ابزارهای این جریان مورد سوء‌استفاده قرار گرفته. جریان اباحی‌گری، تلاش می‌کند همه‌ی بازدارنده‌ها؛ چه درونی و چه بیرونی را نفی کند تا فضای فرهنگی رها شود؛ انکار عذاب‌‌‌‌های شدید الهی، گسترش فرهنگ «به‌تو‌چه!»، تفکر «از دینش مپرس» و نفی مقاومت‌ اجتماعی در مقابل هنجارشکنی‌ها، همگی، از این‌قبیل‌اند.
✍صحبت از سیدحسن آقامیری صحبت از یک شخص نیست صحبت از یک بنا و جریان غلطی است که او در لباس و پوشش دین ترویج میکند، شاید این خطر بزرگ برای همه روشن نباشد ولی شهید مطهری آغاز صعود یا سقوط هر انسان و جامعه ای را از همین نقطه میداند. 👈 افکار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌نظر استاد امینی خواه در مورد مناظره دکتر رفیعی و حسن آقامیری...
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨خدا در قرآن از علما خواسته تا در برابر تحریف حق سکوت نکنند. 🔹چهار نقد اساسی بر افکار سید حسن آقامیری 🔹سخنران : حجة الاسلام محمد ابراهیم کفیل @maharatha313