eitaa logo
شوق‌رویش🌱
821 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
694 ویدیو
226 فایل
خوب بودن کافے‌نیست؛ بایدموثرباشیم🍃 سید جعفر حسینی - مطهری پژوه-درحال آموختن...
مشاهده در ایتا
دانلود
💢از «شارژ آپارتمان» تا «جواب سلام در گفتگو‌های مجازی» ✔️جدیدترین استفتائات (آذرماه ۱۴۰۲) مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. متن ذیل، ۷ سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه به‌روز رسانی می‌شود. 🔹هزینۀ مترتب بر مال پیدا شده یا مجهول المالک 🔸فراموش کردن اذان و اقامه 🔹جواب سلام در گفتگو‌‌ها ی مجازی 🔸تخریب مسجد قدیمی جهت توسعه آن 🔹حکم ماهی مرده در تور 🔸شارژ آپارتمان 🔹هزینه نماز و روزه قضای میت 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74445 🌱 🏴فاطمیه۱۴۰۲ https://eitaa.com/maharatha313
حضرت آقا قبلا جواب سلام در مجازی را احتیاط واجب می دانستند ولی ظاهرا فتوای جدیدشان عدم وجوب است . اگر امری واجب نبود به معنای این نیست که حتما باید ترک شود. مثلا طرف سوال می کند آیا نمازغفلیه واجب است ؟ مرجع پاسخ می دهد : واجب نیست . اگر امری واجب نبود به این معنا نیست که انجامش حُسن ندارد . گاهی مثل اینجا حُسن دارد ولی به حد "الزام " نمی رسد تا "واجب" شود. اگر امری حُسن داشته باشد و به حدالزام نرسد استحبابش متصور است. بنظرم پاسخ سلام حتی در مجازی از نشانه های شعور و آداب اجتماعی است و اگر سوال کننده فقط از وجوب یا عدم وجوب سوال نمی پرسید پاسخ به نحو دیگری میشد .
_روح‌علمی یعنی روح حقیقت جــویی روح بی غرضی و طبـــعا روح بی تعصبی روح خالی از جمود و روح خالی از غرور. _وقتی انسان روایـــات زیادی را که در مــوضوع علم وارد شده است مطالعه می کند، می بیند چقدر تکیـــه شده است روی ‌___این مطلب که یک عــــالم نباید تعصب داشته باشد؛ یک عالم نباید غــــرور داشته باشد و خیال‌کند آنچه که او دارد تمام علم ___همان است، بلکه باید به اصـــل  «وَ ما أُوتيتُـــــمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً»  مخصوصاًتوجه داشته باشــد که انچه ما از حقیقت می دانیم بسیار کم است. 🌱 https://eitaa.com/maharatha313
.🌱 راه‌اندازی اتوبوس تهران ـ نجف؛ بدون کاروان به زیارت بروید! متن کامل خبر را از👈 اینجا بخوانید. فاطمیه ۱۴۰۲🏴
شهید مطهری : ✅اسلام طرفدار تعقل است و شدیداً هم طرفدار است... ✨در سوره زمر می‌خوانیم: فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعونَ احْسَنَهُ اولئِک الَّذینَ هَدیهُمُ اللهُ وَ اولئِک هُمْ اولُوا الْالْبابِ. ✨بندگان مرا نوید بده، ✨آن بندگان اینچنینی را. مطلب با «بندگان من» شروع شده است.👈کأنه قرآن می‌خواهد بگوید: بنده خدا آن است که چنین باشد، و لازمه بندگی خدا این است... الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ آنان که سخن را استماع می‌کنند. نمی‌گوید: یسْمَعونَ. ♻️ فرق است بین «سِماع» و «استماع». سِماع یعنی شنیدن ولو انسان نمی‌خواهد بشنود. استماع گوش "فرا دادن است، مثل اینکه شما اینجا نشسته‌اید و خود را آماده کرده‌اید برای شنیدن. در باب موسیقی می‌گویند: سِماعش حرام نیست استماعش حرام است. ✅ قرآن می‌گوید: الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ یعنی آنان که سخن را استماع می‌کنند؛ یعنی این‌جور نیست که هر حرفی را هنوز درک نکرده رد کنند و بگویند ما نمی‌خواهیم بشنویم. 1⃣اول استماع می‌کنند، 2⃣به دقت دریافت می‌کنند 3⃣فَیتَّبِعونَ احْسَنَهُ بعد غربال می‌کنند، تجزیه و تحلیل می‌کنند، خوب و بدش را می‌سنجند 5⃣و بهترین آن را انتخاب 6⃣و پیروی می‌نمایند. 🔹اصلا معنی آیه، استقلال عقل و فکر است که فکر باید حکم یک غربال را برای انسان داشته باشد و انسان هر حرفی را که می‌شنود در این غربال قرار دهد، خوب و بد را بسنجد، ریز و درشت کند و خوبترین آنها را انتخاب و اتّباع نماید. شوق‌رویش🌱 https://eitaa.com/maharatha313
❗️مهمتر از طول عمر... 🌱 https://eitaa.com/maharatha313
. این تبرّج نیست ست که صد پله بدتر از تبرج است... تبرج یکی از میوه های مسخ شدگی است... https://eitaa.com/maharatha313
. انسان شبیـــــه همونی میشه که بهش داره.اگـــر به ما گفتند تو نماز حضور قلب داشته باش بخاطر اینه که شبیـــه خدا بشیم . یکی از حکمت های نمـاز همین انسان است . حضور قلب در نماز مقدمه حضور قلب در زندگیه . اون خـــراب بشه همه زندگی خراب میشه. شام‌شهادت حضرت زهرا (س) 🏴 https://eitaa.com/maharatha313
. چالش های بی دینی سخت تر و شکننده تــر از چالش های دینداریه. هیچ عذابی برای بشر بدتر از حس بی پناهی نیست. آخرای عمر نمـــود این حس بیشتر میشه. بریــــم خـــــدا رو شکر کنیم اهل بیت داریم. 🌱 https://eitaa.com/maharatha313
. خیلی ها بد نیستند گرفتار گرداب فامیل بازی شدند و شجاعت خارج شدن از این چرخه رو ندارند. باید کمکشون کرد. 🌱 https://eitaa.com/maharatha313
‌‌‌﷽ اطلاعیه هفته چهارم ۲۵ آذر: 👌تا این هفته لازم است بینش پژوهان محترم بر "مقدمه و پیشگفتار " + "درس اول" کتاب حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام کاملا مسلط باشند🌱• ✨یکی از نشانه های تسلط کافی پاسخ به سوالات انگیزشی و امتحانی ابتدای هر درس است : سوالات صفحه ۲۰ - ۳۳ - ۴۰ ✨مقرری جدید ( هفته چهارم ) : 1⃣مطالعه کل درس دوم ص ۴۹ ( ۸ صفحه) 2⃣خلاصه نویسی ✅لطفا تا روز چهارشنبه ساعت ۲۴ خلاصه ها ارسال شود. 🌱
مناظره آقایان نصیری و جمشیدی در خصوص نسبت اسلام و مدرنیته از دیدگاه استاد شهید مطهری.mp3
17.19M
🔹نسبت اسلام و مدرنیته از دیدگاه استاد مطهری 🔹مناظره مهدی نصیری و مهدی جمشیدی 🔹برنامه مصیر، شبکه چهار 🔹۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ (نسخه‌ی صوتی کامل) ،،،،،،،،،،،، 🖇 پس از این مناظره، دو طرف در پشت صحنه نیز یک ساعت به بحث پرداختند. با این حال، مباحثه پایان نیافت و مناظره در قالب مکتوب، ادامه یافت. بخش اول: mehrnews.com/xPbr2 بخش دوم: mehrnews.com/xPc4q بخش سوم: https://mehrnews.com/xPf2G بخش چهارم: http://rajanews.com/node/316512 بخش پنجم: http://rajanews.com/node/317631 ،،،،،،،،،،،،،،
دانشجویان محترم ان‌شالله پنج شنبه جلسه برقرار می باشد.🌱
🟢 طرح وارونه مسئله پوشش و حجاب؛ به نام زن و به کام مرد! 🔹 درست است که صورت ظاهر مسئله‌ این است که زن چه بکند؟ پوشیده بیرون بیاید یا عریان؟ یعنی آن کس که مسئله‌ به نام او عنوان می‌شود زن است و احیاناً مسئله‌ با لحن دلسوزانه‏ای !!!طرح می‌شود که آیا بهتر است زن آزاد باشد یا محکوم و اسیر و در حجاب؟ 🔸اما روح مسئله‌ و باطن مطلب چیز دیگر است و آن اینکه آیا مرد باید در بهره‌کشی جنسی از زن، جز از جهت زنا ، آزادی مطلق داشته باشد یا نه؟ یعنی آن که در این مسئله‌ ذی‌نفع است مرد است نه زن، و لااقل مرد از زن در این مسئله‌ ذی‌نفع‏تر است. به قول ویل دورانت: «دامن‌های کوتاه برای همه جهانیان به جز خیاطان نعمتی است». 🔹 پس روح مسئله‌، محدودیت کامیابی‌ها به محیط خانوادگی و همسران مشروع، یا آزاد بودن کامیابی‌ها و کشیده شدن آنها به محیط اجتماع است. 🔸 از نظر اسلام محدودیت کامیابی‌های جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع: ‌√از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می‌کند √و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می‌گردد √و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می‌گردد و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب می‌گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود. 🌱 https://eitaa.com/maharatha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتقاد رحیم پور ازغدی از برخی مسئولین : مسئولین جمهوری اسلامی حق ندارند فقیر به سر کار بیایند و ثروتمند بروند. مسئولی که اختلاس کرد جلوی همه او را باید شلاق زد و اعدام کرد . چرا از همان ابتدا اجازه دادید اختلاس میلیاردی دبش اتفاق بیفتد؟ خیلی از مسئولین ما در لایه های مختلف انسان های سالم و خوبی هستند. فساد در کشور ما سیستمی نیست ولی فساد درسیستم وجود دارد. پ ن : این تفکر و این حُریت باید تکثیر شود. واقعا لذت بردم که در برنامه عزای حضرت زهرا این جور حرف ها زده شد. مطمئنا این برنامه از اون تعداد جلساتی که اثرش تا دم در هیئت بیشتر نمیره بهتره . باید خواص جامعه تو شکم فساد حمله ببرند. سکوت نکنند. حرف بزنند و به نتیجه برسونند و خروجی همه ی اینها باید خرج ترمیم افکار عمومی و زندگی مردم بشود. شوق‌رویش🌱 @maharatha313
استفاده از این عبارات در جلسات ممنوع! پنج دقیقه صبر می کنیم تا... چرا ساکت هستید جلسه زودتر تمام شد به نفع شما... شوق‌رویش🌱 https://eitaa.com/maharatha313
✨امام صادق عليه السلام: اَلْعَدْلُ اَحْلى مِنَ الشَّــــهْدِ وَاَلْيَنُ مِنَ الزُّبْدِ وَاَطيَبُ ريحا مِنَ الْمِسْكِ. عدالت از عسل شيرين تر از كره نرم تر و از مُشك خوشبــوتر است. [ كافى‌جلد ۲صفحه ۱۴۷ ] https://eitaa.com/maharatha313
وقتی از حــرف زده میشود اکثــرا تصورمیکنند تاب‌وتوان تحمل‌عدالت را دارند در حالیـکه انسـان بایــد خیلی تربیت شــده باشد تـا عدالت نزد او از عســـل شیرین تــر از کره نـــرم تر و از مشك خوشبوتر باشـــد. عمدتا عدالت برای ما وقتی شیرین و جذاب است که همیشه طرف ما گرفته شود و اگــر عمل به عدالت حتی گوشه ای از منافع‌ناروا ما را به خطر بیندازد تحمل نخواهیم کـــرد عدالت با تبعیــضِ روا قابـــل جمــــع است آیا حاضرهستیم به چنین عدالتی تن بدهیم؟ به تعبیر امام عدل و عدالت امیرالمومنین سخن گفتن و توصیف از عدالت شیـــرین است ولی عمــــل به آن سخت و دشــوار . 🌱 https://eitaa.com/maharatha313
محمدتقی اکبرنژاد !! 👇
♨️سیر ایجاد تذبذب در یک استاد جوان حوزوی 🔻یکی از شاگردان سابق قسمت اول بنده از ابتدای دهه نود وارد مؤسسه‌ای شدم که با نام و شعار تمدن‌سازی خود را معرفی می‌کرد و داعیه فقاهت و تمدن‌سازی داشت؛ بسیار ایده‌آل‌گرایانه در اندیشه پرورش مجتهد تمدنی -نه مجتهد صرفا احکام فردی- طی ۵ یا نهایت ۶ سال بود؛ در مذمت علمای سلف و کوتاهی ایشان در مبارزه با طاغوت -طی سالیان متمادی مخصوصا دو قرن اخیر- سخن‌فرسایی می‌کرد؛ کتب فقهی و اصولی رایج را مصداق تضییع عمر طلبه می‌دانست و با اینکه بسیار در مؤسسه گفته می‌شد کلاسهای متداول فقهی-اصولی را هم ببینید و با دروس خود مقایسه کنید، اما آنچنان جو منفی نسبت به دروس و اساتید حوزه در آن مؤسسه بود که کمتر کسی رغبت حضور در دروس مرسوم را داشت. اکثر طلابی که جذب مؤسسه می‌شدند با این نگاه وارد می‌شدند که اینجا داعیه تحول مطلوب حوزوی که مد نظر امامین انقلاب هست را دارد؛ اصلا تبلیغات مؤسسه بر همین مبنا و منوال بود. مدیر مؤسسه جوانی حوزوی و خوشفکر و تا حدی تیزهوش بود که خالصانه و مجاهدانه می‌خواست به اهداف خویش برسد؛ اما برخی ویژگی‌های شخصیتی باعث شد آرام‌آرام طلابی که گرد او جمع آمده بودند یکی‌یکی و بعدتر گروه‌گروه از اطراف وی متفرق شوند و او را با اندیشه‌های خویش تنها بگذارند. این ویژگی‌ها بر اساس شناخت چندساله از ایشان که مورد تأیید دیگر دوستانم نیز هست عبارتند از: 1⃣ عجول‌بودن بر اساس روحیه پردغدغه‌ای که می‌خواست به انقلاب خدمت کند، سرمایه‌ها و فرصت‌های زیادی را تلف‌شده می‌دید و تحمل ازدست‌رفتن بیش از اینِ فرصت‌ها را نداشت. می‌خواست هرچه زودتر حوزه متحول شود، نظامات فقهی اصولی طراحی شود، علوم انسانی اسلامی شود و حتی یک روز هم بعد از این ۴۰ سال تلف نشود؛ ولی این حلم را نداشت که حتی علوم انسانی مسموم و پرمفسده‌ی غرب آرام‌آرام و به تدریج طی چهارصدسال شکل گرفت؛ نه دفعتا و دستوری. 2⃣ ضعف در مبانی از همان ابتدا ایشان شبهات متعددی به رهبری و انقلاب و نظام داشت؛ شبهاتی که با مطالعه برخی کتب سودار و مستندهایی مثل بی‌بی‌سی و بعدها همنشینی با امثال مهدی نصیری و ... روزبروز تقویت و ریشه‌دارتر هم شد. اما در دوگانگی بین انقلابی‌ماندن یا مغلوب شبهات شدن، آن روز چهره انقلابی وی غلبه داشت و امروز بعکس.... 3⃣ ورود در مسائل متنوع سیاسی مسائل سیاسی را بسیار بسیط و خطی می‌دید و تحلیل می‌کرد، همین باعث می‌شد با توهم فهم مسائل سیاسی، به تحلیل وقایع بپردازد؛ و با انضمام روحیه عجولانه‌ای که داشت درنتیجه در مسائل و وقایع گوناگون سیاسی اجتماعی ابراز نظر یا انتشار بیانیه‌های سیاسی داشت. 4⃣ عدم انتقاد‌پذیری شاگردان حلقه اول او که در کارهای فکری و اجرایی مؤسسه به او کمک می‌کردند، بزرگترین و بهترین حامیان دلسوز وی بودند؛ که اتفاقا همان‌ها زمینه‌های مطرح‌شدن وی در قم و تهران و فضای مجازی را مطرح کردند و فضا را مهیا ساختند برای تبدیل‌شدن او به یک چهره علمی رسانه‌ای حوزوی. غالبا همین حلقه نزدیک وی مانع انتشار بسیاری از واکنش‌های «عجولانه، احساسی، رنگارنگ سیاسی، عدالتخواهانه‌ و در عین حال ناپخته یا غیرمربوط به وظیفه او» بودند. کم‌کم وزن انتقادات از وی که بین همین حلقه شاگردانش بالاتر گرفت و شنیدن این حرف برای ایشان سنگین بود که: «شما اصلا شناخت دقیق و درستی از فضای پیچیده سیاسی ندارید و جریان‌های سیاسی اجتماعی را خیلی بسیط و سطحی می‌بینید و از عمق و پیچیدگی آنها بهره‌ای ندارید و مطالعه‌ای هم نداشته‌اید» بر همین اساس عذر افراد دلسوز و نزدیک خود را خواست؛ برای اینکه به تعبیر خودش دیگر با این حرف‌ها (انتقادات) تحقیر نشود. 5⃣ روحیه فردی و تشکیلات‌گریز انضمام موارد فوق باعث شد تا این روحیه در وی جلوه کند که ایشان در مؤسسه و اقداماتِ حوزوی-اجتماعی و سیاسی خویش صرفا می‌خواهد فکر و سلیقه‌ی خودش حاکم باشد و دیگران فقط اجراکننده‌ی افکار و عقاید وی باشند؛ همین امر هم روز بروز وی را بین دوست‌دارانش منزوی‌تر کرد تا جایی که بازوان قوی خویش را برای همیشه از دست داد! 6⃣ نخبگی نارِس وی خود را نخبه می‌دید؛ هوش بدی هم نداشت؛ اما آفت مهمی که مبتلابه نخبگان هست و در بسیاری از نخبگان -اگر علاج نکنند- محسوس است این است که چیزی که می‌فهمند را خیال می‌کنند حرف آخر و حقِ مطلق است. همین هم منجر به بروز آفات دیگری در فرد می‌شود...