_روحعلمی یعنی روح حقیقت جــویی
روح بی غرضی و طبـــعا روح بی تعصبی
روح خالی از جمود و روح خالی از غرور.
_وقتی انسان روایـــات زیادی را که در
مــوضوع علم وارد شده است مطالعه می
کند، می بیند چقدر تکیـــه شده است روی
___این مطلب که یک عــــالم نباید تعصب
داشته باشد؛ یک عالم نباید غــــرور داشته
باشد و خیالکند آنچه که او دارد تمام علم
___همان است، بلکه باید به اصـــل
«وَ ما أُوتيتُـــــمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً»
مخصوصاًتوجه داشته باشــد که انچه ما از
حقیقت می دانیم بسیار کم است.
#شهیدمطهری
#شوقرویش🌱
https://eitaa.com/maharatha313
شهید مطهری :
✅اسلام طرفدار تعقل است
و شدیداً هم طرفدار است...
✨در سوره زمر میخوانیم:
فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعونَ احْسَنَهُ اولئِک الَّذینَ هَدیهُمُ اللهُ وَ اولئِک هُمْ اولُوا الْالْبابِ.
✨بندگان مرا نوید بده،
✨آن بندگان اینچنینی را.
مطلب با «بندگان من» شروع شده است.👈کأنه قرآن میخواهد بگوید: بنده خدا آن است که چنین باشد، و لازمه بندگی خدا این است...
الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ
آنان که سخن را استماع میکنند.
نمیگوید: یسْمَعونَ.
♻️ فرق است بین «سِماع» و «استماع». سِماع یعنی شنیدن ولو انسان نمیخواهد بشنود. استماع گوش "فرا دادن است، مثل اینکه شما اینجا نشستهاید و خود را آماده کردهاید برای شنیدن.
در باب موسیقی میگویند:
سِماعش حرام نیست
استماعش حرام است.
✅ قرآن میگوید:
الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ
یعنی آنان که سخن را استماع میکنند؛ یعنی اینجور نیست که هر حرفی را هنوز درک نکرده رد کنند و بگویند ما نمیخواهیم بشنویم.
1⃣اول استماع میکنند،
2⃣به دقت دریافت میکنند
3⃣فَیتَّبِعونَ احْسَنَهُ بعد غربال میکنند، تجزیه و تحلیل میکنند،
خوب و بدش را میسنجند
5⃣و بهترین آن را انتخاب
6⃣و پیروی مینمایند.
🔹اصلا معنی آیه، استقلال عقل و فکر است که فکر باید حکم یک غربال را برای انسان داشته باشد
و انسان هر حرفی را که میشنود در این غربال قرار دهد، خوب و بد را بسنجد، ریز و درشت کند و خوبترین آنها را انتخاب و اتّباع نماید.
شوقرویش🌱
https://eitaa.com/maharatha313
.
این تبرّج نیست
#مسـخشـدگی ست
که صد پله بدتر از تبرج است...
تبرج یکی از میوه های مسخ شدگی است...
https://eitaa.com/maharatha313
.
انسان شبیـــــه همونی میشه که
بهش #توجـــــه داره.اگـــر به ما
گفتند تو نماز حضور قلب داشته
باش بخاطر اینه که شبیـــه خدا
بشیم . یکی از حکمت های نمـاز
همین #تنظیـــــمتوجهات انسان
است .
حضور قلب در نماز مقدمه حضور
قلب در زندگیه . اون خـــراب بشه
همه زندگی خراب میشه.
شامشهادت حضرت زهرا (س) 🏴
https://eitaa.com/maharatha313
.
چالش های بی دینی سخت تر و شکننده تــر از چالش های دینداریه. هیچ عذابی برای بشر بدتر
از حس بی پناهی نیست. آخرای عمر نمـــود این
حس بیشتر میشه. بریــــم خـــــدا رو شکر کنیم
اهل بیت داریم.
#شوقرویش🌱
https://eitaa.com/maharatha313
.
خیلی ها بد نیستند گرفتار گرداب فامیل بازی
شدند و شجاعت خارج شدن از این چرخه رو
ندارند. باید کمکشون کرد.
#شوقرویش🌱
https://eitaa.com/maharatha313
﷽ اطلاعیه هفته چهارم ۲۵ آذر:
👌تا این هفته لازم است بینش پژوهان محترم بر "مقدمه و پیشگفتار " + "درس اول" کتاب حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام کاملا مسلط باشند🌱•
✨یکی از نشانه های تسلط کافی
پاسخ به سوالات انگیزشی و امتحانی ابتدای هر درس است : سوالات صفحه ۲۰ - ۳۳ - ۴۰
✨مقرری جدید ( هفته چهارم ) :
1⃣مطالعه کل درس دوم ص ۴۹ ( ۸ صفحه)
2⃣خلاصه نویسی
✅لطفا تا روز چهارشنبه ساعت ۲۴
خلاصه ها ارسال شود.
#بینشمطهࢪ🌱
#سیرمطالعاتیآثارشهیدمطهری
مناظره آقایان نصیری و جمشیدی در خصوص نسبت اسلام و مدرنیته از دیدگاه استاد شهید مطهری.mp3
17.19M
🔹نسبت اسلام و مدرنیته از دیدگاه استاد مطهری
🔹مناظره مهدی نصیری و مهدی جمشیدی
🔹برنامه مصیر، شبکه چهار
🔹۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
(نسخهی صوتی کامل)
،،،،،،،،،،،،
🖇 پس از این مناظره، دو طرف در پشت صحنه نیز یک ساعت به بحث پرداختند. با این حال، مباحثه پایان نیافت و مناظره در قالب مکتوب، ادامه یافت.
بخش اول:
mehrnews.com/xPbr2
بخش دوم:
mehrnews.com/xPc4q
بخش سوم:
https://mehrnews.com/xPf2G
بخش چهارم:
http://rajanews.com/node/316512
بخش پنجم:
http://rajanews.com/node/317631
،،،،،،،،،،،،،،
May 11
🟢 طرح وارونه مسئله پوشش و حجاب؛
به نام زن و به کام مرد!
🔹 درست است که صورت ظاهر مسئله این است که زن چه بکند؟ پوشیده بیرون بیاید یا عریان؟ یعنی آن کس که مسئله به نام او عنوان میشود زن است و احیاناً مسئله با لحن دلسوزانهای !!!طرح میشود که آیا بهتر است زن آزاد باشد یا محکوم و اسیر و در حجاب؟
🔸اما روح مسئله و باطن مطلب چیز دیگر است و آن اینکه آیا مرد باید در بهرهکشی جنسی از زن، جز از جهت زنا ، آزادی مطلق داشته باشد یا نه؟ یعنی آن که در این مسئله ذینفع است مرد است نه زن، و لااقل مرد از زن در این مسئله ذینفعتر است.
به قول ویل دورانت:
«دامنهای کوتاه برای همه جهانیان به جز خیاطان نعمتی است».
🔹 پس روح مسئله، محدودیت کامیابیها به محیط خانوادگی و همسران مشروع، یا آزاد بودن کامیابیها و کشیده شدن آنها به محیط اجتماع است.
🔸 از نظر اسلام محدودیت کامیابیهای جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع:
√از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک میکند
√و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین میگردد
√و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع میگردد
و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب میگردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود.
#شهیدمطهری #بینشمطهࢪ🌱
#سیرمطالعاتیآثارشهیدمطهری
https://eitaa.com/maharatha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتقاد رحیم پور ازغدی از برخی مسئولین :
مسئولین جمهوری اسلامی حق ندارند فقیر به سر کار بیایند و ثروتمند بروند.
مسئولی که اختلاس کرد جلوی همه او را باید شلاق زد و اعدام کرد .
چرا از همان ابتدا اجازه دادید اختلاس میلیاردی دبش اتفاق بیفتد؟
خیلی از مسئولین ما در لایه های مختلف
انسان های سالم و خوبی هستند.
فساد در کشور ما سیستمی نیست
ولی فساد درسیستم وجود دارد.
پ ن : این تفکر و این حُریت باید تکثیر شود.
واقعا لذت بردم که در برنامه عزای حضرت زهرا این جور حرف ها زده شد. مطمئنا این برنامه از اون تعداد جلساتی که اثرش تا دم در هیئت بیشتر نمیره بهتره . باید خواص جامعه تو شکم فساد حمله ببرند. سکوت نکنند. حرف بزنند و به نتیجه
برسونند و خروجی همه ی اینها باید خرج ترمیم افکار عمومی و زندگی مردم بشود.
شوقرویش🌱
@maharatha313
استفاده از این عبارات در جلسات ممنوع!
پنج دقیقه صبر می کنیم تا...
چرا ساکت هستید
جلسه زودتر تمام شد به نفع شما...
شوقرویش🌱
https://eitaa.com/maharatha313
✨امام صادق عليه السلام:
اَلْعَدْلُ اَحْلى مِنَ الشَّــــهْدِ
وَاَلْيَنُ مِنَ الزُّبْدِ
وَاَطيَبُ ريحا مِنَ الْمِسْكِ.
عدالت از عسل شيرين تر
از كره نرم تر و
از مُشك خوشبــوتر است.
[ كافىجلد ۲صفحه ۱۴۷ ]
https://eitaa.com/maharatha313
وقتی از #عدالت حــرف زده میشود اکثــرا
تصورمیکنند تابوتوان تحملعدالت را دارند
در حالیـکه انسـان بایــد خیلی تربیت شــده
باشد تـا عدالت نزد او از عســـل شیرین تــر
از کره نـــرم تر و از مشك خوشبوتر باشـــد.
عمدتا عدالت برای ما وقتی شیرین و جذاب
است که همیشه طرف ما گرفته شود و اگــر
عمل به عدالت حتی گوشه ای از منافعناروا
ما را به خطر بیندازد تحمل نخواهیم کـــرد
عدالت با تبعیــضِ روا قابـــل جمــــع است
آیا حاضرهستیم به چنین عدالتی تن بدهیم؟
به تعبیر امام عدل و عدالت امیرالمومنین
سخن گفتن و توصیف از عدالت شیـــرین
است ولی عمــــل به آن سخت و دشــوار .
#شوقرویش🌱
https://eitaa.com/maharatha313
♨️سیر ایجاد تذبذب در یک استاد جوان حوزوی
🔻یکی از شاگردان سابق
قسمت اول
بنده از ابتدای دهه نود وارد مؤسسهای شدم که با نام و شعار تمدنسازی خود را معرفی میکرد و داعیه فقاهت و تمدنسازی داشت؛ بسیار ایدهآلگرایانه در اندیشه پرورش مجتهد تمدنی -نه مجتهد صرفا احکام فردی- طی ۵ یا نهایت ۶ سال بود؛ در مذمت علمای سلف و کوتاهی ایشان در مبارزه با طاغوت -طی سالیان متمادی مخصوصا دو قرن اخیر- سخنفرسایی میکرد؛ کتب فقهی و اصولی رایج را مصداق تضییع عمر طلبه میدانست و با اینکه بسیار در مؤسسه گفته میشد کلاسهای متداول فقهی-اصولی را هم ببینید و با دروس خود مقایسه کنید، اما آنچنان جو منفی نسبت به دروس و اساتید حوزه در آن مؤسسه بود که کمتر کسی رغبت حضور در دروس مرسوم را داشت.
اکثر طلابی که جذب مؤسسه میشدند با این نگاه وارد میشدند که اینجا داعیه تحول مطلوب حوزوی که مد نظر امامین انقلاب هست را دارد؛ اصلا تبلیغات مؤسسه بر همین مبنا و منوال بود.
مدیر مؤسسه جوانی حوزوی و خوشفکر و تا حدی تیزهوش بود که خالصانه و مجاهدانه میخواست به اهداف خویش برسد؛ اما برخی ویژگیهای شخصیتی باعث شد آرامآرام طلابی که گرد او جمع آمده بودند یکییکی و بعدتر گروهگروه از اطراف وی متفرق شوند و او را با اندیشههای خویش تنها بگذارند.
این ویژگیها بر اساس شناخت چندساله از ایشان که مورد تأیید دیگر دوستانم نیز هست عبارتند از:
1⃣ عجولبودن
بر اساس روحیه پردغدغهای که میخواست به انقلاب خدمت کند، سرمایهها و فرصتهای زیادی را تلفشده میدید و تحمل ازدسترفتن بیش از اینِ فرصتها را نداشت. میخواست هرچه زودتر حوزه متحول شود، نظامات فقهی اصولی طراحی شود، علوم انسانی اسلامی شود و حتی یک روز هم بعد از این ۴۰ سال تلف نشود؛ ولی این حلم را نداشت که حتی علوم انسانی مسموم و پرمفسدهی غرب آرامآرام و به تدریج طی چهارصدسال شکل گرفت؛ نه دفعتا و دستوری.
2⃣ ضعف در مبانی
از همان ابتدا ایشان شبهات متعددی به رهبری و انقلاب و نظام داشت؛ شبهاتی که با مطالعه برخی کتب سودار و مستندهایی مثل بیبیسی و بعدها همنشینی با امثال مهدی نصیری و ... روزبروز تقویت و ریشهدارتر هم شد.
اما در دوگانگی بین انقلابیماندن یا مغلوب شبهات شدن، آن روز چهره انقلابی وی غلبه داشت و امروز بعکس....
3⃣ ورود در مسائل متنوع سیاسی
مسائل سیاسی را بسیار بسیط و خطی میدید و تحلیل میکرد، همین باعث میشد با توهم فهم مسائل سیاسی، به تحلیل وقایع بپردازد؛ و با انضمام روحیه عجولانهای که داشت درنتیجه در مسائل و وقایع گوناگون سیاسی اجتماعی ابراز نظر یا انتشار بیانیههای سیاسی داشت.
4⃣ عدم انتقادپذیری
شاگردان حلقه اول او که در کارهای فکری و اجرایی مؤسسه به او کمک میکردند، بزرگترین و بهترین حامیان دلسوز وی بودند؛ که اتفاقا همانها زمینههای مطرحشدن وی در قم و تهران و فضای مجازی را مطرح کردند و فضا را مهیا ساختند برای تبدیلشدن او به یک چهره علمی رسانهای حوزوی.
غالبا همین حلقه نزدیک وی مانع انتشار بسیاری از واکنشهای «عجولانه، احساسی، رنگارنگ سیاسی، عدالتخواهانه و در عین حال ناپخته یا غیرمربوط به وظیفه او» بودند.
کمکم وزن انتقادات از وی که بین همین حلقه شاگردانش بالاتر گرفت و شنیدن این حرف برای ایشان سنگین بود که: «شما اصلا شناخت دقیق و درستی از فضای پیچیده سیاسی ندارید و جریانهای سیاسی اجتماعی را خیلی بسیط و سطحی میبینید و از عمق و پیچیدگی آنها بهرهای ندارید و مطالعهای هم نداشتهاید» بر همین اساس عذر افراد دلسوز و نزدیک خود را خواست؛ برای اینکه به تعبیر خودش دیگر با این حرفها (انتقادات) تحقیر نشود.
5⃣ روحیه فردی و تشکیلاتگریز
انضمام موارد فوق باعث شد تا این روحیه در وی جلوه کند که ایشان در مؤسسه و اقداماتِ حوزوی-اجتماعی و سیاسی خویش صرفا میخواهد فکر و سلیقهی خودش حاکم باشد و دیگران فقط اجراکنندهی افکار و عقاید وی باشند؛ همین امر هم روز بروز وی را بین دوستدارانش منزویتر کرد تا جایی که بازوان قوی خویش را برای همیشه از دست داد!
6⃣ نخبگی نارِس
وی خود را نخبه میدید؛ هوش بدی هم نداشت؛ اما آفت مهمی که مبتلابه نخبگان هست و در بسیاری از نخبگان -اگر علاج نکنند- محسوس است این است که چیزی که میفهمند را خیال میکنند حرف آخر و حقِ مطلق است. همین هم منجر به بروز آفات دیگری در فرد میشود...
♨️سیر ایجاد تذبذب در یک مدرّس جوان حوزوی
🔻یکی از شاگردان سابق
قسمت دوم
7⃣ استادنداشتن
اگر نگاهی به زندگی خودنوشت ایشان -که تا این لحظه به تیغ حذف و سانسور ایشان مبتلا نشده است- بیاندازید؛ در کل حیات تحصیلیِ خویش استاد حاذق و قابلی نداشته است. شش سال مقدمات را در کمتر از دو سال خوانده است و دروس سطح را هم به نحوی دیگر... اینجاست که ترکیب نخبگی و حس فهمیدن همهچیز و عجولبودن موجب احساس استغناء در افراد میشود؛ مخصوصا وقتی که مطالعه دروس مرسوم آن هم به شکل رایج را عبث و مصداق اتلاف عمر بدانی.
در صورتی که اگر استاد و بزرگتری برای خود قائل بود، حتما در بسیاری از لغزشهای فکری و اجتماعی یا هجوم شبهاتی که بر وی عارض شد دستش را میگرفت و از این مهلکه شوم نجاتش میداد؛ هرچند امیدوارم هنوز هم که هنوز است متوجه اشتباهاتش شود و بیش از این خود را و آینده خویش را تباه نسازد.
8⃣ خود بزرگبینی
گاه برخی طلاب دلسوز به وی توصیه میکردند در اوان جوانی محاسن بسیار بلند علمایی نگذارد یا مرتبه خاصی برای خود قائل نباشد؛ اما نمیپذیرفت.
برای مثال از این ناراحت میشد که چرا اساتید مطرح حوزه حاضر به مناظره با وی نمیشوند؛ اما اگر فردی از اساتید گمنام یا معمولیِ سطوح عالی میخواست با وی مناظره کند، نمیپذیرفت و خود را خیلی بالاتر از اساتید سطوح عالی میدانست؛ با این توجیه که چند کتاب تألیف کرده است پس بسیار برتر از اساتید معمولی است.
برای مثال یکی از اساتید مطرح کفایه قبول کرده بود با ایشان مناظره کند، به شرط اینکه فرد سومی از بین حوزویان را به عنوان داور مناظره قرار دهند، داور هم هرکسی به میل خودشان قبول داشتند باشد، اما ایشان هیچکسی را درون حوزه و بیرون از مؤسسهاش اصلا قبول نداشت!!
9⃣ امید به حمایتهای خاص
باتوجه به شعارها و تألیفاتی که داشت بسیار امیدوار بود مورد حمایتهای خاص مادی و معنوی رهبری قرار بگیرد. حتی برای انتخابات خبرگان در سال ۹۴ کاندید شد و امید داشت بگونهای اجتهاد وی تأیید شود؛ چرا که به امتحان اجتهاد نمیخواست تن بدهد و تا آخر هم تن نداد. حال آنکه وی اخیرا مطلبی منتشر کرد و با عوامفریبی عدم حضورش در انتخابات خبرگان را این عنوان کرد که فرایند انتخابات خبرگان کانالیزه است و دستپروردهها فقط انتخاب میشوند!!
عجیب اینکه کسی که خودش میخواست کانالیزه وارد شود و نتوانست، چنین تهمت ناروایی را به نظام اسلامی میزند! با کدام حجت شرعی؟!!
🔟 بیتجربگی و خامی
همه موارد فوق، در کنار بیتجربگی و خامی در مسائل اجرایی و مطالبهگریهای حوزوی اجتماعی، برخی مشکلات شخصی، به همراه طرد دوستان دلسوز، کمکم هویتی جدید را از وی در حوزه بروز داد؛ آن هم #تحولخواهی_رادیکال بود؛ چیزی که به شدت از جانب امامین حوزه نهی شده بود.
تحریم انتخابات مجمع نمایندگان، تحریم امتحانات مرکز مدیریت، بیحرمتی نسبت به برخی بزرگان حوزه و بیحرمتی به حوزه و تمثیل آن به پیرزن و بسیاری موارد دیگر که در ادبیات جدید وی عیان شد، شاهدی بر چهره جدید رادیکال وی بود.
چهرهای که فکر میکرد مرجعیت اجتماعی بین طلاب پیدا کرده و با اهرم تحریمهایی که إعمال کرد، حوزه را فلج خواهد ساخت تا به خواست او تن دهد؛ اما خیلی زود عیان شد وی مورد اعتنای بدنه حوزوی نیست و در طراحی حرکات اجتماعی بسیار خام و بیتجربهتر از آن چیزی است که فکر میکند.
جالب و عجیب اینکه یک روز در گعده خصوصی دوستان مؤسسه، یکی از رفقا پیشبینیای با این مضمون داشت که: «ایشان اگر به تهران برود و عظمت مدرنیته را ببیند خودش را خواهد باخت!» پیشبینیای که خیلی زود محقق شد و ایشان از یک مصلح حوزوی تبدیل به چهرهای رادیکال و آرامآرام غیرانقلابی شد.
همه این موارد که در روحیات و عملکرد وی به مرور بروز کرد باعث شد همه طلابی که با دغدغههای ولایی و انقلابی گرد او جمع شده بودند به مرور او را با توهمات و تخیلات و شبهات و انگارههایش تنها گذاشتند؛ گرچه ریشههای خالصانه و دغدغهمندی در او بسیار دیده میشد، اما اینها کافی نبود؛ چراکه به این سادگی کسی در این تراز خامی و ضعف مبانی، صلاحیت ورود به عرصههای اجتماعی -آن هم به عنوان مصلح و راهبر- را ندارد.