در یک گروه روایت زیر ارسال شده بود با این تیتر: خشمى بر گناهكار!...
خداوند به شعيب پيغمبر وحى كرد كه صد هزار نفر از پيروانت را مجازات خواهم كرد. چهل هزار از آنان بدكارند و بقيه خوبند!
شعيب پرسيد:
خدايا! بدان بايد كيفر ببينند، اما خوبان چرا؟ خداوند فرمود:
براى اين كه خوبان با گناهكاران سازش كردند و با توجه به خشم و غضب من نسبت به گناهكاران ، آنان خشمگين نگشتند.
____________________
اما باید دقت کرد
برای فهم #روش مواجهه و برخورد با گناهکاران
باید "مجموعه روایات" و به تعبیر اهل حدیث
"خانواده روایات " را مدنظر قرار داد و به "تک آیه" و "تک روایت" نمیشود استناد کرد .
مثلا در نهج البلاغه شریف از حضرت امیر نقل شده :
و انما ينبغي لاهل العصمة و المصنوع اليهم في السلامة ان يرحموا اهل الذنوب و المعصية
اشخاصي كه "خدا به آنها توفيق داده " كه پاك مانده اند بايد به بيمارانِ معصيت #ترحم كنند .
در تحلیل این روایت بزرگان می فرمایند :
گنهكاران لايق ترحم اند یعنی فحشش نده
ولی نسبت به او بی تفاوت هم نباش
معالجه اش كن...
بنابراین برای استخراج روش متقن و صحیح
نیاز به "فهم مجموعه ای" از روایات داریم.
باید بررسی شود گناه قوم حضرت شعیب (مدین و ایکه ) چه بوده ؟ خداوند بر کدام گناه آنان غضب کرده ؟ آیا خداوند نسبت به گناه هر گناهی
خشمگین میشود ؟ یا گناه قوم شعیب گناه خاصی بوده ؟ برای پاسخ سوالات مذکور بر فرض صحیح السند بودن روایت نیاز به دسترسی به زمینه صدور روایت داریم .
بنابراین نمیشود بصورت یک قاعده کلی و عمومی
گفت همیشه در مواجهه با گناه کار باید به او اخم
کرد و با او با خشم برخورد کرد.
خیر اینطور نیست مورد را باید بررسی کرد.
✍سیدجعفرحسینی
#شوقرویش🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما ملت امام حسینیم...❤️
کربلای جبهه ها یادش بخیر
خواهان تو هرقدر هنر داشته باشد
اول قدم آن است جگر داشته باشد
جز گریه ی طفلانه ز من هیچ نیاید
دیوانه محال است خطر داشته باشد
با ما جگری هست که دست دگران نیست
از جرات ما کیست خبر داشته باشد؟!
اینجا که حرام است پریدن ز لب بام
رحم است بر آن مرغ که پر داشته باشد
تیغ کرم تو بکند کار خودش را
هر چند گدای تو سپر داشته باشد
در فضل تو امید برای چه نبندم
جایی که شب امید سحر داشته باشد
چون شمع سحرگاه مرا کشته ی خود کن
حیف است که گریان تو سر داشته باشد
بگشای در سینه ی ما را به رخ خویش
شاید که دلم میل سفر داشته باشد
می گریم و امید که آن روز بیاید
بنیاد مرا سیل تو برداشته باشد
رحمت به گدایی که به غیر تو نزد روی
هرچند که خلق تو گهر داشته باشد
خورشید قیامت چه کند سوختگان را
در شعله کجا شعله اثر داشته باشد؟
ما را سر این گریه به دوزخ نفروشند
حاشا که شرر هیزم تر داشته باشد
ما حوصله ی صف کشی حشر نداریم
باید که جنان درب دگر داشته باشد
ما را به صف حشر معطل نکن ای دوست
هر چند که خود قند و شکر داشته باشد
دانی ز چه رو زر طلبیدم ز در تو
چون وقت گدا قیمت زر داشته باشد
ما در تو گریزیم ز گرمای قیامت
مادر چو فراری ز پسر داشته باشد
جز گریه رهی نیست به سرمنزل مقصود
هیهات که این خانه دو در داشته باشد
عدلش نرود زیر سوال آن شه حاکم
گر چند نفر را به نظر داشته باشد
گفتی که بیایید ولی خلق نشستند
درد است که شه سائل کر داشته باشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برگزاری
نماز وسط مراسم در تالار عروسی
چون باکو است احتمالا سالن نمازخانه
ندارد و مهمان ها نمازشون رو بخاطر
عروسی ترک نکردند. انشالله عروس
و داماد این مراسم خوشبخت بشوند.
#شوقرویش🌱
@maharatha313
مهم اینه اتفاقات زندگی رو
با چه دید و نگاهی میبینیم.
》》فرصت یا بدبختی ؟؟
#شوقرویش🌱
https://eitaa.com/maharatha313
شما در جلسه مباحثه با افــــراد دیگـر
تفاوتهایی دارید اینجـــــا چـــــه کار
می کنید؟ آیا می شود همه مثل من و
روحیات من باشند؟ آیا همه مثــل من
باید عمل کنند؟ خیر! ما آدم ها درعین
اینکه در بعضی از امور و چهارچوبـها
باید یک جـــــور باشیــــم، در دل این
چهارچوب ها باید تفاوت را بپذیریم.
اگر اینگونه فکر کردیم دیگر از تفاوتها
ناراحت نمی شویـم؛ بلکه از تفاوت ها
جهت فهمیدن و یــــاد گرفتن استفاده
می کنیم و از دل تفــــاوت ها بـــــرای
خودمان رشد ایجاد می کنیم.
لذا در برخورد با تفاوت ها، اگـر کسی
حــــرفی به مــــا زد که نادرست است
استدلالش را تخریب کنیم وحرف فرد
را اصلاح کنیم یا اگر حـــرفش درست
است خودمان را تکمیل یا ترمیم کنیم.
این است که این شعارِ مهم معنا پیدا
می کند که حرف خودم مهم نیستـــ
رشد خودم مهم است.
یک عمر به غلط به ما یاد دادند حرف
مرد یک کلام است.
برگرفته از دروس بینشمطهر🌱
https://eitaa.com/maharatha313