eitaa logo
شوق‌رویش
805 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
708 ویدیو
226 فایل
خوب بودن کافے‌نیست؛ بایدموثرباشیم🍃 سید جعفر حسینی - مطهری پژوه-درحال آموختن...
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗 کتاب نفاق 🔹جلسه بیست و هفتم دوره 🔹اولین جلسه حضوری بعد از تعطیلات کرونایی 🔹حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) 📆ا ۱۳۹۹/۳/۲۱
تا الان مناظره ضعیفی دیدیم . اینکه بعد از رجزهای قبل مناظره به این برسیم که دو نظر متفاوت در این زمینه ها وجود دارد کافی نیست . به نظر سید حسن آقامیری قووی تر وارد گفتگو شد . اگر چه نظرات ایشون رو قبول ندارم.. رفیعی آقامیری
پاسخ به بعضی از مطالب مناظره ✨شهید مطهری : 1⃣ انسان تا در این دنیا هست و رشته حیاتش باقی است و تا وقتی که مرگ مستقیماً به او روی نیاورده است، مهلت برای توبه کردن دارد. 2⃣ تنها در وقتی که انسان در چنگال مرگ گرفتار است و هیچ امیدی به نجات ندارد، توبه مورد قبول واقع نمی‌شود. قبل از آن ساعات و لحظات آخر که در تعبیرات حدیثی «ساعت معاینه» نامیده شده است (یعنی لحظه‌ای که انسان مرگ را و جهان دیگر را معاینه می‌کند، به چشم می‌بیند؛ در عین اینکه هنوز زنده است، دنیای دیگر را در مقابل خود حاضر می‌بیند) توبه انسان قبول است. 3⃣ ولی در آن لحظات توبه مقبول نیست. همچنان که👈 در عالم آخرت هم توبه معنی ندارد. نه انسان در آنجا حال توبه پیدا می‌کند و نه فرضاً اگر بخواهد توبه کند- که قطعاً توبه واقعی نخواهد بود و فقط یک عمل ظاهری است- توبه او پذیرفته است. ❗️ اما چرا در این مورد این‏طور است؟
پاسخ به بعضی از مطالب مناظره(۲) ✨شهید مطهری: ❗️چرا توبه در لحظه معاینه قبول نیست؟ 1⃣ قرآن تصریح می‌کند که: فَلَمّا رَاوْا بَأْسَنا قالوا امَنّا بِاللهِ وَحْدَهُ وَ کفَرْنا بِما کنّا بِهِ مُشْرِکینَ‏ یعنی همینکه انتقام ما را دیدند می‌خواهند توبه کنند و توبه‏ شان را نمی‏پذیریم. 2⃣در ساعتی که آن انتقام ما رسید، اظهار ایمان کردن و اظهار توبه کردن فایده ندارد، چرا؟ 👈برای اینکه توبه تنها پشیمانی و بازگشت نیست؛ یعنی اگر انسان تحت هر عاملی فقط از راه کج خود بازگردد، این توبه شمرده نمی‌شود. 3⃣ توبه آن وقت است که یک انقلاب درونی در وجود انسان پیدا می‌شود، یعنی نیروهای مقدسی که در درون انسان نهفته است علیه نیروهای شهوانی و غضبی و شیطانی وجود انسان و تبه کاریهای او قیام کنند و زمام مملکت وجود انسان را در دست بگیرند. این معنای توبه است. توبه یعنی انقلاب درونی در انسان.
✨شهید مطهری : 1⃣قرآن در مورد فرعون می‌گوید: حَتّی‏ اذا ادْرَکهُ الْغَرَقُ قالَ امَنْتُ انَّهُ لاالهَ الَّا الَّذی امَنَتْ بِهِ بَنوا اسْرائیلَ‏ فرعون تا در دنیاست و باد دنیا به تنش می‌خورد، فرعونی می‌کند؛ با هیچ استدلالی قانع نمی‌شود، هیچ نصیحت و موعظه‌ای را نمی‏پذیرد؛ بین سَحَره و موسی معارضه درست می‌کند، خود سحره ایمان می‌آورند و او بیشتر طغیان می‌کند؛ درصدد کشتن موسی و قومش برمی‌آید، آنها را تعقیب می‌کند. هنگامی که در دریا غرق می‌شود، آب او را فرا می‌گیرد و خود را در لحظات آخر عمر می‌بیند و یقین می‌کند که دیگر راه نجات ندارد می‌گوید: 👈 امَنْتُ انَّهُ لاالهَ الَّا الَّذی امَنَتْ بِهِ بَنوا اسْرائیل ‏ من به خدای موسی ایمان آوردم. اینجا دیگر قبول نمی‌شود. خدا چرا قبول نمی‌کند؟ مگر خدا بخل می‏ورزد؟ نه، توبه باشد قبول می‌کند. 👈این، توبه نیست. توبه یعنی انقلاب مقدس درونی. این، انقلاب مقدس درونی نیست. 2⃣ آدمی که در قعر دریا آب تمام اطرافش را گرفته و به هر طرف که نگاه می‌کند آب می‌بیند و در این حال اظهار توبه می‌کند، وجدانش منقلب نشده است، فطرتش زنده نشده است، خودش علیه خودش قیام نکرده است، بلکه حالا که خودش را مضطر و بیچاره می‌بیند، از روی اضطرار اظهار تسلیم می‌کند. لهذا به او می‌گویند: الْانَ وَ قَدْ عَصَیتَ قَبْلُ‏. ❗️❗️چرا یک ساعت پیش که آزاد بودی این حرف را نزدی؟
در فصل توبه کتاب آزادی بندگی هدف زندگی(بینش مطهر) یا آزادی معنوی (انتشارات صدرا) بسیاری از انحرافات فکری سید حسن آقامیری پاسخ داده شده است.
رحمت خدا وسیع است بلاشک . نه قابل بیان است نه قابل تصور . لایدرک و لایوصف. ولی همه ی قصه این نیست . همه ی اوصاف الهی " مقتضی " است در صورت " نبود مانع" اثر خود را میگذارد. شرک و کفر همه " مانع" بهره مندی مشرک و کافر از رحمت و شفاعت حق تعالی است. یعنی مشکل از فرستنده نیست گیرنده قابلیت خودش را از دست داده است . (البته کافر داریم تا کافر . با همه یک جور برخورد نمی شود )
این هم درست است . منشا جهنم و عذاب در قیامت خود انسان است نه خدا . اصلا جهنم چیزی جز حقیقت اعمال انسان نیست . تمام " بما کانوا یکسبون های " قرآن یعنی همین. خدا کسی را جهنم نمی برد. اصلا جهنم نتیجه است . نتیجه انتخاب های خود انسان. نتیجه کسب های خود انسان . اگر هم گاهی به جای رفتن از کلمه بردن در مورد جهنم صحبت میشود از باب توحید افعالی است نه چیز دیگر .
رابطه دنیا و آخرت رابطه طولی نیست بلکه رابطه ظاهر و باطن است. یعنی اینطور نیست که اول دنیا باشد ، بعد که تمام شد آخرت شروع شود . خیر ، این طور نیست . رابطه دنیا و آخرت به تعبیر مرحوم شهید مطهری رابطه ی ظاهر و باطن است. قران میفرماید افرادی که مال یتیم را ظالمانه میخورند همین الان در حال خوردن آتش هستند . این یعنی این عمل ظاهری دارد و باطنی . ملکی دارد و ملکوتی . آخرت تجلی دنیای هر کس است . یوم تبلی السرائر ست . بیرون ریختن باطن ها و فرو ریختن ظاهرهاست . امروز چند بار در مناظره گفته شد آخرت امتداد دنیاست. آخرت بعد از این دنیاست . اگر منظور از این " امتداد" و "بعد" زمانی است کاملا غلط است ولی اگر منظور از " بعد " بعدِ رتبی است درست است .
🔹کاش امروز بیشتر از توصیه و نصیحت از طرف جناب دکتر رفیعی به حسن آقامیری سوال های جدی از او پرسیده میشد. کاش به جای خاطره گویی های متعدد ، شبهات کلامی حسن آقامیری جواب داده میشد . و بیشتر شاهد به چالش کشیدن " افکار " اقامیری بودیم و از موضع فعال مطالبه گری میشد تا پاسخگو ده ها حرف نادرست والبته تاثیر گذارش باشد.منظورم چالش فرد نیست بلکه چالش افکاری ست که سر از اباحه گری جوانان در می آورد. ⚠️در همین جلسه مناظره سید حسن آقامیری دوباره یک مغالطه خطرناکی را مطرح کردند که منتظر پاسخ به این مغالطه بودیم ولی این اتفاق نیفتاد . باید عرض کنم فضای علم فقه با علم کلام کاملا متفاوت است. ماهیت علم فقه ظنی است بر خلاف علم کلام که ماهیت آن یقینی است.تعدد قرائت ها در اصل مسائل علم کلام معنا ندارد و تعدد نظرات فقها مجوزی برای تعدد قرائت ها در معارف کلامی نیست . [ این مغالطه خطرناکی بود که در مناظره پاسخ داده نشد ] 👈کاش این التقاط های فکری او نبود و میتوانست با قوت و هنرهای خدادادی اش مُبلغ اسلام ناب باشد .
✍حقا نمیتوانیم مجاهدت های تبلیغی استاد رفیعی را در گسترش معارف اهل بیت ندید بگیریم . ایشان خدمات معنوی زیادی به مردم کشور و حتی خارج از کشور داشته اند و دارند . خدا بر توفیقاتشان بیفزاید. ولی هر کسی را بهر کاری ساختند گمان بنده این است ایشان اگر چه واعظ خوبی هستند ولی مناظره کننده نه . شما در همین مناظره دیدید در فرض خیلی خوب اگر بخواهیم قضاوت کنیم باید بگوییم این مناظره یک مناظره خنثی بود . که البته تصور میکنم مخاطبین مناظره عمدتا چیز دیگری برداشت کنند و کفه ی ترازوی سید آقامیری را سنگین تر بدانند . [ این به معنای این نیست که حرف های او درست هم بود ] از این هم نباید بگذریم که سید حسن آقامیری در این جلسه بسیار رعایت ادبِ شاگرد و استادی را کردند. به هر حال جامعه دینی ما خیلی به این فضاهای گفت و گو نیاز دارد. 🔹دوران "گفت" بدون " گو" تمام شده است و به گفته استادِ شهیدمطهری ، اگر ما با شرایطش وارد میدان شویم نتیجه ی این گفت و گو ها به نفع همه است .
کمی به این جمله فکر کنید انشالله توضیح میدم. 🔹پیش فرض های ما موجب پیش داوری های ما میشود و این بسیار مساله ی مهمی ست در برداشت از متون [کتاب و روایات] و تلقی از افراد.
👈تا آنجا که من تحقیق و بررسی کرده ام ، از روزی که خدا، آدم را آفرید و شیطان به وسوسه کردن بشر کمر بست تا امروز ⚠️ هیچ خطری برای دین ، مهمتر از خطر "تعدد قرائت ها" به بازار نیامده است. ✨حضرت آیت الله مصباح (حفظه الله) @maharatha313
🔹حضرت آیت الله مصباح (حفظه الله) در این کتاب بسیار دقیق و عالمانه به شبهه "تعدد قرائات" از آیات و روایات پرداخته اند. مطالعه این کتاب را به همه ی عزیزان توصیه میکنم. این کتاب اگر چه عالمانه و دقیق و تخصصی است ولی قابل فهم برای عموم است. وقت گذاشتن برای مطالعه این کتاب یعنی وقت گذاشتن برای فهم و پاسخ به مسئله ای که به گفته ی حضرت آیت الله مصباح مهمترین شبهه علیه دین از زمان حضرت آدم تا زمان ماست.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن... ◽️مناظره کامل آقایان حجت الاسلام رفیعی و سیدحسن آقامیری 🔻با اجرای حجت الاسلام سرلک الّلهم صلِّ علی مُحمد وَ آلِ مُحمد و عجّل فرَجهم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗 آزادی بندگی هدف زندگی 🔹 توبه 🔹جلسه دانشجویی 📅ا ۱۳۹۹/۳/۲۹ 🔹تلاش ما این است به لطف خدای متعال مباحث این جلسات بصورت تحلیلی ارائه شود . مطهر @maharat313
✨حضرت آیت الله مصباح یزدی: شاید بتوان گفت مهمترین شبهه برای دین زُدایی و دور کردن مردم از هدایت الهی و تعالیم انبیا ❗️همین شبهه تعدد قرائات است❗️ 📗کتاب تعدد قرائت ها. صفحه ۲۷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗کتاب ✅ امیرالمومنین(علیه السلام) - جاذبه و دافعه 🔹جلسه اول ⏱ ۳۰ دقیقه پ ن : جلسه اول در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و بصورت حضوری برگزار گردید. این صوت بصورت ضبط شده و جایگزین صوت جلسه حضوری ست. مطهر ✨سیر مطالعاتی متفکر شهید مرتضی مطهری @maharatha313
❗️برای این است که زمان عمل محدود است... ✍در مناظره جناب آقامیری بیان کرد میدان عمل و اختیار انسان محدود به دنیا نیست و در عوالم دیگر ، چون انسان ها اختیار دارند ، میتوانند رشد کنند آن هم از قِبَل اعمال خودشان. 🔹اما شهید مطهری میفرماید : [ یکی دیگر از ] تفاوت های دنیا و آخرت این است که ✅ اینجا خانه کشت کردن و تخم پاشیدن است و آنجا خانه بهره‌برداری و درو کردن. ❗️در آخرت، عمل نیست، ❗️مقدّمه نیست، 👈هر چه هست محصول و نتیجه است، مانند روزی است که نتیجه امتحانات دانش آموزان اعلام می‌گردد. 🔹 اگر دانش آموزی در وقت امتحان اعلام کند که به من مهلت درس خواندن بدهید و یا در وقت اعلام نتیجه تقاضا کند که اکنون از من بپرسید تا جواب دهم، پاسخی که دریافت می‏دارد این است که 👈وقت امتحان گذشته و اکنون وقت نمره دادن است. 👈انبیاء که فریاد می‌کنند: ای مردم به عمل صالح بپردازید و ذخیره‏ ای برای خانه واپسین خویش تهیه کنید برای این است که زمان عمل محدود است. ✨امیر المؤمنین علی (ع) می‌فرماید: انّ الیوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لا عمل‏ 🔹امروز، کار است و محاسبه نیست و فردا محاسبه است و کار نیست.
✍اگر مناظره را دیده باشید یکی از سخنان درست آقامیری این بود که " هر عالم قوانین مختص به خودش را دارد " . این مطلب ، مطلب درستی ست . هم پشتوانه فلسفی دارد هم پشتوانه ی روایی. ⚠️❗️اما جناب آقامیری در جای دیگر با صراحت تمام میگوید چگونه میشود زنی بخاطر بیرون ریختن موهایش در " دنیا" سالها در "قیامت" به عذاب کشیده شود ؟ این گناه و عقاب تناسب ندارد. ✅ این چگونگی را شهید مطهری خیلی عالمانه اینگونه پاسخ می دهد:👇
👌نوع مجازات در آخرت با نوع مجازات در دنیا متفاوت است. ⛔️مجازات بر سه گونه است: 1⃣مجازات قراردادی (تنبیه و عبرت) 2⃣مجازاتی که با گناه، رابطه تکوینی و طبیعی دارد. (مکافات دنیوی). 3⃣مجازاتی که تجسّم خود جرم است و چیزی جدا از آن نیست. (عذاب اخروی). و اما توضیح 👇
✍مجازات قراردادی همین مجازات هایی هست که در جامعه ها توسط قانون گذاران وضع میشود. مثلا اگر راننده ای از چراغ قرمز عبور کرد فلان مقدار جریمه میشود یا... 👈 شهید مطهری میگوید فایده اینگونه مجازاتها دو چیز است: 1⃣ یکی جلوگیری از تکرار جرم به وسیله خود مجرم یا دیگران از طریق ترسی که کیفر دادن ایجاد می‌کندو به همین جهت می‌توان این نوع از مجازات را «تنبیه» نامید. 2⃣ و فایده دیگر تشفّی و تسلّی خاطر ستمدیده است و این در مواردی است که جرم از "نوع جنایت و تجاوز به دیگران باشد. ✅✅شهید مطهری میگوید این دسته از مجازات ها باید با جرم تناسب داشته باشد . و ✅👈"نکته جالب این است که اینگونه مجازاتها در جهان آخرت معقول نیست؛ زیرا در آنجا نه جلوگیری از تکرار جرم مطرح است نه تشفّی؛ 👈 نه آخرت جای عمل است تا عقوبت کردن انسان به این منظور باشد که دوباره مرتکب کردار زشت نشود، 👈 و نه خدا- العیاذ باللّه- حس انتقامجویی و تشفّی [طلبی‏[ دارد که بخواهد برای خالی کردن عقده دل خود انتقام بگیرد، 👈و نه در آنجا مسئله‌ تشفّی قلب مظلومین مطرح است، خصوصاً اگر آن مظلوم از اولیاء خدا و مظاهر رحمت واسعه الهیه باشد؛ 👈بدیهی است که برای غیر اولیاء نیز در جهان وانفسا اندکی خیر و رحمت و مغفرت بر یک دنیا انتقام از دشمن ترجیح دارد.
✍در بین تحلیل ها زیاد میشنوم که مثلا جناب آقای دکتر رفیعی پدرانه وارد میدان شدند و نخواستند میدان مناظره به مشاجره تبدیل شود . چند نکته : 1⃣بنده انتساب قطعی نمی دهم ولی تا امروز هر چه از سید حسن آقامیری شنیده ام ، افکاری بوده که مروّج معنویت بدون شریعت بوده است. از این دست حرف ها که خوب باش ، خوب بودن مهم است ، پاک بودن مهمه ولو چهار تا دونه تار موت هم بیرون بود جهنمی نمیشی و از این دست مطالب که باید سر جای خودش طرح و نقد شود ❗️امروزه در دنیا تفکرِ معنویتِ منهای شریعت هم زیاد ترویج میشود هم زیاد مشتری دارد. ⚠️تفکری که از آن، خدایِ تکلیف ساز بیرون نمی آید . انسانِ مسئولیت پذیر و متعبّد درست نمی کند . تفکری که در زمان ائمه از آن به مُرجئه یاد میشد و چقدر اهل بیت هشدار میدادند که مراقب اهل مرجئه باشید . تفکری که در زمان ما در قالب " دلت باید پاک باشه " روی همه تکالیف دینی آب پاکی رو میریزد و میرود.
2⃣ نکته بعدی اینکه شاید در مناظره اهداف مختلفی وجود داشته باشه ، این را قبول دارم ولی آیا نباید بین تحقق اهداف اولویت بندی کرد؟ در این مناظره هدف نهایی چی بود ؟ پدری یا تبیین افکار التقاطی سید حسن آقامیری ؟ اصلا مگر نمیشد بین این دوتا جمع کرد ؟ الان به گفته خود سید آقامیری خداروشکر پدری محقق شد ولی به چه قیمت ؟ به قیمت تبیین نکردن افکار نادرست ایشان . به قیمت تردید در بخش دیگری از مردم... . به قیمت ترویج پلورالیسم دینی یا همان تعدد قرائت ها . همان فکری که حتی در معارف مسلّم دین هم میگوید شما این طور میفهمید من جور دیگر . 👈ببینید من هم قبول دارم باید نقش پدرانه ایفا میشد ولی نمیفهمم چرا بین اهداف متعدد اولویت بندی نشد و هدف اصلی مناظره به نتیجه ننشست .