eitaa logo
مهدوی ارفع
50.4هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
164 فایل
‌ 💠کانال رسمی استاد مهدوی ارفع 🔻مؤسس نهضت جهانی نهج البلاغه 🔻سخنران ، مدرس نهج‌البلاغه ——————————————————————————— راه های ارتباطی | takl.ink/Mahdavi_arfae ادمین پشتیبانی | @maktab_emam110 ——————————————————————————— ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 ضرورت بازگشت به 📌( قسمت اول) 🔻یکی از دلایل ضرورت بازگشتِ جامعه به « نهج البلاغه » 💢 فرض کنید در خانواده ای، جمعی، شرکتی، گروهی که با هم قرار است یک هدف مشترک را تأمین کنند ۵ نفر آدم حضور دارند و هر کدام فقط یک زبان خاص را بلدند و فقط به یک زبان می توانند صحبت کنند و از یک زبان بفهمند؛ مثلاً یکی فقط فارسی می تواند صحبت کند و فقط زبان فارسی می فهمد، دیگری عربی، دیگری ژاپنی، دیگری انگلیسی، دیگری فرانسوی 💢 آیا به نظر شما اینها اصلا می توانند هیچ کار مشترکی انجام بدهند؟ درحالی که اولین شرط تفاهم که هم زبانی است را ندارند.؟! 💢اگر بخواهند آن اتفاقی که به خاطرش دور هم جمع شدند رقم بزنند یا الف) باید یک زبان مشترک بین خودشان درست کنند ب) بالاخره همه افراد زبان یکدیگر را یاد بگیرند وباهم گفتگو کنند 💢 از زبان ظاهر مهمتر، زبان فکر و قلب و اندیشه است؛ هرکدام از ما به یک زبان فکر می کنیم، به یک زبان می خواهیم، به این معنی که آرزوها و آرمان ها، حب و بغض ها، محبوب و مبغوض ها، ترس و شوق هایمان تعریف کننده زبان وجود ما هستند، به اصطلاح" گفتمان" ما هستند. 💢 اگر در جمع و جامعه و امتی گفتمانِ رأس و صدر جامعه که رهبر جامعه باشد خدای نکرده با گفتمان لایه های بعدی جامعه و به خصوص توده مردم متفاوت و حتی گاهی وقتها متعارض باشد، آن جامعه نمی تواند به هدف مشترک و متعالی برسد، بلکه هر لحظه در معرض فرو پاشی و انحطاط است. ✅ ما معتقدیم اگر بخواهیم گفتمان مشترک و متعالی ، نورانی و واقعی و رو به پیشرفتی در جامعه حاکم باشد باید تمام جامعه به زبان امیرالمؤمنین ( علیه السلام) بیاندیشند و آرزو کنند؛ خواسته ها، آرمان ها، حب و بغض ها، نفرت ها و شوق ها، خوف ها باید هماهنگ و هم سنگِ حب وبغض، خوف وشوق امیرالمؤمنین ( علیه السلام) باشد... ↪️ ادامه دارد... 👤حجت الاسلام ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مباهله و شان نزول آیه ۶۱ سوره آل عمران 💢 قسمت اول 🔹حجت الاسلام #مهدوی_ارفع ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مباهله و شان نزول آیه ۶۱ سوره آل عمران 💢 قسمت دوم 🔹حجت الاسلام #مهدوی_ارفع ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مباهله و شان نزول آیه ۶۱ سوره آل عمران 💢 قسمت سوم 🔹حجت الاسلام #مهدوی_ارفع ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
🔴مباهله، صحنه تمایز حق و باطل است❗️ ‌ ✅ رهبر انقلاب اسلامی استثنائی بودن روز مباهله را در «اهمیت ابلاغ حقیقت» و نقش ممتاز آن در «تمایز جبهه‌ی حق و باطل» می‌دانند. ✅ روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می‌آورد. نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «وَ اَنفُسَنا و اَنفُسَکُم» در آن هست؛ «وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه می‌آورد برای محاجّه‌ای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را -که برادر و جانشین خود هست- بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. یعنی نشان‌دهنده‌ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ می‌آورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هرکدام بر حق بودیم، بماند، هرکدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی.۸۸/۷/۲۲ ‌┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 ضرورت بازگشت به 📌 (قسمت دوم) 💢 اگر در جامعه ما رهبر معظم انقلاب، اهداف و آرزوهایش و تعریفش از هدف زندگی رساندن بشر به سرچشمه تمدن ایرانی اسلامی باشد، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد، عبور درست از پیچ تاریخی باشد و از این حرفهای بزرگ و ارزشمند و متعالی، اما خدای نکرده ، مسؤولین و مردم جامعه دنبال معیشت و لذّت آنی ودفعی و امروزیِ خود باشند، به هر قیمتی ولو با خلاف قوانین؛ فرار کردن از مالیات، نگاه به بیگانگان و امثال آن، این جامعه واقعا در معرض خطر جدی است، مثل همان ۵ نفری که هیچکدام زبان همدیگر را نمی فهمند، لذا نمی توانند به جهت واحدی حرکت کنند 💢 نهج البلاغه آن گفتمانی است که اگر همه افراد جامعه را موفق بشویم سر سفره اش بنشانیم آن موقع بین رهبرش، رئیس جمهورش، وزیرش، وکیلش، رئیسش، توده مردم؛ معلمش، دانش آموزش، حوزویش، دانشگاهیش، هنرمندش، شاعرش یک وحدت گفتمان شکل می گیرد وقتی وحدت گفتمان شکل گرفت، حالا همه تلاش می کنند کل جامعه به سعادت متعالی ومد نظر رهبری جامعه برسد، چرا؟؟ چون نهج البلاغه به تعبیر صریح رهبر معظم انقلاب کتاب تدوین شده انقلاب اسلامی است. 💢هرکسی می خواهد با بالاترین ارزشهای اسلامی آشنا بشود، هرکسی می خواهد الگوی یک حکومت دینی از نقش حاکم تا نقش مردم را درست بشناسد، هرکس می خواهد شرایط و لوازم رسیدن به تمدن متعالی الهی را درک کند کافی است با نهج البلاغه که محصول دوران حکومت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) است آشنا بشود . حضرت امیرالمؤمنین دراین کتاب شریف : ۱ ) آرمان های خودش ۲ ) حب و بغض ۳ ) خوف و شوق ۴ ) سعادت و شقاوت امت ها ۵ ) راه رسیدن به سعادت حقیقی ونجات از شقاوت ۶ ) راه رسیدن به رفاه مادی در ذیل تعالی معنوی ۷ ) رونمایی به بهترین وجه از عدالت ۸ ) انواع و اقسام ارزش هایی که شرط لازم برای رسیدن به یک جامعه بالنده، روشن و برخوردار از رفاه مادی و معنویت و عقلانیت هست را مطرح و بیان کرده اند. 💢 اگر نهج البلاغه را خوب بخوانیم و خوانده باشیم؛ آن موقع حب و بغض ها، آرمان ها، سبک زندگی و ارزش هایمان را با امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) هماهنگ می کنیم و چون رهبر عزیز انقلاب تمام عمرش با همین کتاب وهمین آرمان ها و ارزش ها و حب وبغض ها کاملاً هماهنگ شده، آن وقت هماهنگی بین ما و رهبر عزیزمان به وساطت « نهج البلاغه» در عمیق ترین لایه شکل می گیرد وآن روز است که ما به یک گفتمان قوی ِ متعالی ِ پیش برنده پشت سر رهبری عزیز گام های بلند تمدن سازی را یکی پس از دیگری طی خواهیم کرد ان شاءالله . ↪️ ادامه دارد... 👤حجت الاسلام ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴نشانه های مومن در کلام امیرالمومنین 📌( قسمت اول) 🔰«فَمِنْ عَلامَهِ أحَدِهِمْ: أنَّکَ تَرَى لَهُ قُوَّهً فِی دِین، وَ حَزْماً فِی لِین» (خطبه ۱۹۳) از نشانه هاى متقین این است که مى بینى: در دینداری نیرومند و در عین دوراندیشى نرم خوى است. ⏬تشخیص پرهیزگاران حقیقی از تقلبی 🔰 «فَمِنْ عَلامَهِ أحَدِهِمْ : أنَّکَ تَرَى لَهُ قُوَّهً فِی دِین، وَ حَزْماً فِی لِین» امیرالمؤمنین (علی علیه السلام) در فرازهای قبلی به اوصاف متقین و اعمالی که متقین در ساعات شبانه روز انجام می دهند، مثل شب زنده داری در سحر و رفتارهای دیگر پرداختند، اما از این جا  به علامت های متقین می پردازند. تفاوت اوصاف و علامات متقین چیست؟ 🔰تفاوت فرازهای جدید با قبلی در این است که اوصاف و رفتارهای متقین را انسان ریا کار هم می تواند شبیه سازی کند. مثلاً شب زنده داری کند، تلاوت قرآن  داشته باشد و ذکر بگوید، ولی برای این که متقی حقیقی از متقی تقلبی شناخته شود، این علامت ها که بعضی از آن ها را بیان می کنیم، کار ساز است. و پی می بریم انسان متقی چه علامت هایی باید داشته باشد که دیگران نمی توانند در این علامت ها شبیه سازی و ریا کنند. 🔰در مورد این نشانه ها ابتدا حضرت می فرمایند،« أنَّکَ تَرَى لَهُ قُوَّهً فِی دِین»به این معنا که متقین در دینداری نیرومند و قوی هستند. 🔰در ادامه حضرت می فرمایند” :وَ حَزْماً فِی لِین” “حزم” در لغت به معنای دور اندیشی است. یعنی شخص هر کاری که می خواهد انجام دهد، هر سخنی که می خواهد بگوید و هر انتخابی که می خواهد در زندگی اش داشته باشد، عاقبت آن کار را ببیند. کنار هم قرار گرفتن این صفات و علامت ها که حضرت می فرمایند عجیب است،« قُوَّهً فِی دِین »و« حَزْماً فِی لِین » یعنی متقین در عین این که لینت دارند و نرم خو هستند، دور اندیش هم هستند و این گونه نیست که نتیجه نرم خویی آن ها، به  ساده اندیشی و ساده لوحی تعبیر شود. در عین نرمی و آرامی و انعطاف پذیری، عاقبت اندیش هم هست. 🔰خداوند در قرآن کریم در مورد پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید « :فَبِمَا رَحْمَهٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ »( سوره آل عمران آیه ۱۵۹) پس به برکت رحمت الهى با آنان نرم خو و پرمهر شدی. چون نقشی که پیامبر صلی الله علیه و آله در عالم دارد، ایجاب می کند که با مردم و گروه های مختلف بتواند ارتباط بر قرار کند و لذا مهمترین نیاز پیامبر صلی الله علیه و آله این بوده که انسان نرمی باشد. 🔰در مقابل این لینت چیست؟ “فظ” است، در ادامه می فرماید« : وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ»(و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده می شدند). ↩️ادامه دارد... 👤حجت الاسلام 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کرامت امام رضا به جوان دم بخت حتما ببینید. 🔷🔹اگر آسمان و زمين درهای خود را بر روی بنده ای ببندند و او تقوی پیشه کند، خداوند راه نجاتی از ميان آن دو برای او خواهدوگشود. 📚 #نهج_البلاغه، بخشی ازخطبه۱۳۰ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️ منتظر ابن ملجم ها باشید‼️ 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الا که راز خدایی، خدا کند که بیایی... ⛅️ اللهم عجل لولیک الفرج⛅️ 🆔 @mahdavi_arfae
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ لبیک اللهم لبیک.... 🌹با سپاس بیکران از درگاه ایزد منان و خاکساری تمام در پیشگاه امام همام حضرت صاحب العصر و الزمان ارواحنا لتراب مقدمه الفدا که توفیق پرسه زدن غلامی سیاه را در بین سپیدپوشان مکه و عرفات و منی مرحمت فرمودند، بدینوسیله از عموم برادران و خواهران محترمی که از طرق گوناگون لطف و محبت خود را نسبت به این کمترین ابراز نمودند خصوصا از خانواده خوب و صبورم تشکر می کنم و امیدوارم دعاهای حقیر در جای جای سرزمین وحی در حق همه شیعیان امیرالمومنین علیه السلام خصوصا نهج البلاغه ایهای عزیز مستجاب شود. 🖊ارادتمند: مهدوی ارفع ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
🔴 راز اتصال به امام زمان چیست⁉️ 📌( قسمت هفتم) 💠 و اما در نهج البلاغه اهمیت حکمت چیست?! فوق العاده است: در حکمت ۷۹ و ۸۰ آقا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد اهمیت وضرورت حکمت و بالاتر از همه، اینکه حکمت ملک طلق انحصاری مومن است چه میفرماید؟ 💠در حکمت ۷۹ میفرماید: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّي كَانَتْ» حکمت هرجا که هست برو پیداکن دست هرکسی که هست بگیر. «فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ» گاهی اوقات ممکن است حتی حکمت در سینه یک منافق باشه اما چون لیاقت و قابلیت ندارد از این حکمت بهره ای ندارد. خب چه اتفاقی می افتد؟ «ِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ » آنقدر این حکمت در سینه منافق دست و پا میزند ؛ «حَتَّي تَخْرُجَ » تا از این سینه خارج بشود، بدون اینکه منافق بهره ای ببرد! «فَتَسْكُنَ إِلَي صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ .» آن حکمت که در جای ناشایست خودش که سینه منافق بوده خارج میشود و وارد قلب صاحبانش میشود که سینه مومنان است. 💠در حکمت ۸۰ میفرماید: «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ» عجیب است در آن خطبه ۱۸۲ در توصیف امام عصر ارواحنافداه، عبارت عربی آن اتفاقا همین بود؛ فرمود: «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ» حکمت، گمشده امام زمان شماست! اینجا هم میگوید: «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ»گمشده مومن حکمت است. 💠فرض بفرمائید اگر بچه ات گم بشود خواب و خوراک داری?! میگویی حالا امشب را خسته ایم شنبه صبح میرویم دنبالش! چطور پس دنبال حکمت نیستی! انسان مومن بدون حکمت مثل چراغیست که برق به آن وصل نیست! این به چه درد میخورد؟؟ حکمت گمشده مومن است « فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ .» حکمت را بگیر ولو از اهل نفاق! چون منافق خودش هیچ بهره ای از حکمت ندارد. منافق یک چیزی میگوید ولی خودش نمیفهمد، اما در دل تو اثر حکیمانه دارد. این ارزش حکمت در نهج البلاغه بود. 💠 اما مسئله بعدی آثار حکمت است: حالا اگر ما ان شاءالله مثل امام عصر ارواحنافداه عطش حکمت پیدا کردیم و شب و روز دنبال این بودیم که حکمت پیدا کنیم، یعنی راه به حقیقت اشیاء ببریم به اذن الله؛ چه فوایدی برای ما دارد?... ↩️ ادامه دارد... 👤حجت الاسلام 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺چرا نظام‌ سلطه حریف ملت ما نمی شوند⁉️ 🆔 @mahdavi_arfae
🌹 امام رضا(علیه السلام) می‌فرماید: 🏴 «از اول دهۀ محرم، حزن و اندوه در چهرۀ پدرم دیده می‌شد و حالت عزادار به خود می‌گرفت و روز دهم، روز مصیبت و گریۀ او بود» 📚 (امالی صدوق/۱۲۸) ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
🔴 نشانه های مومن در کلام امیرالمومنین 📌( قسمت دوم)  🔼وقتی این آیه را می خوانیم، اگر دقیق نباشیم، ممکن است گمان کنیم نستجیر بالله، چون پیامبر صلی الله علیه و آله ساده است می توان سر او را کلاه گذاشت. این قدر نرم و منعطف است که هر چه بگوییم می پذیرد. به طور مثال در مورد پیامبر صلی الله علیه و آله می گفتند: “هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ” ( او سراپا گوش است و حرف هر کس را می پذیرد، بگو: او گوش خوبی برای شماست). سوره توبه آیه۶۱ 🔰بعضی این صفت را به عنوان ایرادی از پیامبر صلی الله علیه و آله به حساب می آوردند و با طعنه می گفتند هر چه دیگران می گویند، می پذیرد. در حالی که اصلاً اینگونه نبوده است. پیامبر صلی الله علیه و آله در عین این که هیچ خشونت و غلظتی ندارد، عمق و اندیشه ی انسان ها را هم درک می کند و اگر در موردی صحبت می کند، با دور اندیشی نقطه آخر  آن را هم دیده است. این ما هستیم که خیلی ساده ایم. 🔰 اگر با اهل تقوا نشست و برخاست داشتیم، باید خیلی حواسمان جمع باشد. متقین در عین سادگی پیچیده اند، در عین نرم خویی بسیار محکم هستند.صحبت در مورد علامات متقین به این جهت است که ما فریب ظاهر تقوا پیشگان را در انسانی که سیرت باطلی دارد، نخوریم. ⚠️قوت در دینداری از علامت های متقین واقعی  است  🔰صفاتی که در مورد متقین بیان شده صحیح است ولی هر شخصی این صفات را دارد، لزوماً متقی نیست. یعنی  شخصی که متقی باشد این صفات را حتماً دارد ولی  هر شخصی که این صفات را دارد لزوماً متقی نیست، حالا از کجا پی ببریم؟ 🔰 از این علاماتی که حضرت در ادامه فراز می فرمایند: یکی از این نشانه ها، قوت در دینداری است. یعنی انسان متقی وقتی پای حق می ایستد، سرزنش هیچ سرزنش کننده ای در او اثر نمی گذارد،”و لا تاخذه فی الله لومه لائم”. ( خطبه ۱۹۳) محکم و قوی کارش را انجام می دهد. محیط و شرایط را بهانه ای برای کوتاهی کردن قرار نمی دهد و اگر به نتیجه ای رسید که طبق تکلیف بندگی باید کاری را انجام دهد، با قاطعیت رفتار می کند. ↩️ادامه دارد... 👤حجت الاسلام 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_25944117.mp3
28.83M
🔊صوت سخنرانی: 🔹حجت الاسلام ✅ بعضی ها صدسال زیارت عاشورا می خوانند ولی هیچ چیزی از آن نمیفهمند!! ✅ نگاه راهبردی به زیارت عاشورا 🏴هیئت یافاطمه الزهرا (س )بابل ۹۷/۶/۱۹ شب اول محرم 🆔 @mahdavi_arfae
1⃣ 📣ویژه سخنرانی ایام محرم 🔻جرعه اول: اهل بلا؛ اهل اسرارند! 🔻هر واقعه نظیر واقعه عاشورا سه لایه دارد: 🔹لایه اول: ظاهر واقعه است که با چشم و گوش ظاهر قابل دیدن و شنیدن است 🔹لایه دوم: لایه ریشه ها و علت هاست که با ذهن و تفکر صوری قابل درک است. 🔹لایه سوم: لایه اسرار است که فقط و فقط با چشم دل قابل شهود است. ⏪ظاهر واقعه کربلا را یزید و شمر و حرمله و ... هم دیدند و شنیدند! ⏪لایه علت و معلولی آن را هر تحلیلگری حتی لائیک لامذهب هم تحلیل و تفسیر می تواند بکند. ⏪اما لایه باطنی و اسرار تکوینی کربلا را فقط کسانی می فهمند و می یابند که جان و نفسشان در اثر عبودیت و اخلاص و ولایت، در حقیقت کربلا و عاشورا، حضور حقیقی داشته باشد. ✅ اساسا کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا فقط مختص آنهایی است که دائما در کربلا و عاشورای حقیقی تنفس می کنند " وَفِى ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ" (آیه۲۶ سوره مطففین) ✅ قرآن کریم نمونه اعلای حقایق دارای ابعاد و لایه های سه گانه مذکور است. ظاهر قرآن را مومن و منافق و کافر می خوانند، تحلیل ظاهری و تفسیر آن هم از مومن و هم از منافق برمی آید ولی ارتباط با باطن و حقیقت قرآن فقط از مطهرون برمی آید و بس. "إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَريمٌ ○ في کِتابٍٍ مَکْنُون‌ oٍلا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ" ( واقعه/ ۷۷_۷۹) ⏫اولین وظیفه این متن این است که وجود لایه اسرار و باطن را در حقایق الهی و معنوی اثبات کند . اسرار جمع سرّ به معنای نادیدنی و در مقابل علن به معنای آشکار است. به قول مولوی: صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی 🔻نمونه اول: داستان خضر و موسی علی نبیّنا و آله و علیهما السلام. در آیات ۶۰_ ۸۳ سوره مبارکه کهف عجیب ترین داستان قرآنی از حیث عرفانی بیان شده است. خلاصه ماجرا این است که موسی علیه السلام از خداوند در خواست راهنما کرد. خدا او را به مردی حواله داد که درباره اش فرموده است : " علّمناه من لدنّا علماً" به او علم لدنّی داده بودیم. موسی از او درخواست تعلیم کرد ولی او در جواب فرمود:" اِنّک لَن تستطیعَ معیَ صبراً" با تاکید جدی ( اِنَّ و جمله اسمیه) و با ادات نفی ابد( لن) به او گفت که نمی توانی در همراهی با من صبر و تحمل کنی. ♻️بالاخره سه رفتار عجیب از جناب خضر سر زد که هضمش برای حضرت موسی سخت بود: اولا کشتی مردم را سوراخ کرد! ثانیا پسر بچه ای را کشت! ثالثا دیواری را در روستایی ترمیم کرد که مردمش حتی یک جرعه آب به آنها نداده بودند! اما وقتی خضر پرده از اسرار این کارها برداشت، تازه موسی علیه السلام متوجه شد که او مامور به عالم تشریع است و در این وادی قطعا از خضر بالاتر است ولی خضر استاد اسرار عالم تکوین است. ↩️ ادامه دارد... 🖊 حجت الاسلام 🆔 @mahdavi_arfae