🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#حكمت9:
1⃣:این کلام نورانی را تبیین بفرمایید.
این سنت روزگار و دنیاست یا اخلاق و رسم مردم است؟
#جواب:
✳️دنیا در منظر امیرالمؤمنین علیه السلام دو چهره دارد:
🔴 زشت و زیبا
👈واین بستگی دارد به نوع مواجهه ما به دنیا.
⏪دنیای مذموم ابزار اصلی فریبکاری شیطان است که هرگاه به کسی روی آورد معلوم میشود که او فریب دنیا و ابلیس را خورده است.
⚠️ یکی از نشانه ها یا آثار فریب دنیا را خوردن این است که کارهای نیکی که دیگران انجام داده اند و او هیچ نقشی در آنها نداشته است به خود نسبت می دهد و مردم هم باور می کنند.
♻️ و برعکس اگر دنیا از فریب مؤمنی ناامید شود به جنگ او برمی خیزد و یکی از ضربه هایش این است که خوبیهایش را دیگران نمی پذیرند.
2⃣: توضیح کامل بفرمایید.
3⃣: آیا منظور از " نیکی های دیگران را به او عاریت دهد" یعنی خوبی های دیگران را تقلید کنیم ؟
#جواب:
✳️ دنیا موجودی نیست که بتوان با آن معامله کرد .
⁉️ وقتی حضرت میفرمایند: دنیا به او عاریه میدهد " این را باید از کلام امیرالمؤمنین علیه السلام فهم کرد که زبان عربی هم چون زبان فارسی استعاره و کنایه و... دارد .
⚜ و منظور حضرت این است که انسان بواسطه دنیاطلبی ، خصلت های دیگران را به خودش نسبت میدهد .
🔰در قرآن کریم میخوانیم " و یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا " دنیا دوستان دوست دارند برای کارهایی که انجام نداده اند مورد حمد و ستایش قرارگیرند .
⏪ از نشانه های دنیازدگی انسان این است که دنیا او را آنچنان فریب میدهد که حتی خوبیهایی که دیگران انجام داده اند که او هیچ نقشی در آنها نداشته را به دروغ به خود نسبت میدهد و کم کم باورش میشود.
⏪ و از نشانه های ناامیدی دنیا از فریب مؤمن آن است که به او پشت میکند بگونه ای که حتی خوبیهای واقعی انجام شده او را هم از او میگیرد و به دیگران میدهد.
🔴هر انسانی در معرض امتحان به دنیای حرام _ اعم از مال حرام، مقام حرام، شهرت حرام، شهوت حرام و..._ قرار می گیرد.
🔰 اگر تسلیم دنیا شد، دنیا به او روی خوش نشان داده زمینه اغوا و انحراف بیشترش را فراهم می کند.
🔰و اگر دست رد بر سینه دنیا زد، کم کم دنیا به دشمنی با او برمی خیزد.
👈در هر دو صورت نشانه هایی وجود دارد:
⭕️ یکی از نشانه های دوستی و دشمنی دنیا این است که دنیا چنان دوستداران فریب خورده اش را سرمست از تعریف و تمجیدهای بیجا می کند تا اینکه کم کم خوبیهای نداشته و خوبیهای دیگران را هم به خود نسبت می دهد.
✳️سالها پیش فردی در سلک روحانیت چنان گرفتار این حب الدنیا شده بود که غافل از نگاه تیز و دقیق دیگران و به خیال اینکه کسی نمی فهمد ابتدا ادعای مرجعیت کرد و سپس برای جبران ضعف علمی خود رساله عملیه امام خمینی را بدون کوچکترین تحقیق و حتی بدون یک دور مطالعه، با تغییر جلد به نام خود منتشر کرد و ...
↩️ ناگهان عده ای متوجه شدند در جاهایی از این رساله نوشته شده است:" همانگونه که در کتاب تحریرالوسیله نوشته ایم...." و خب معلوم بود که تحریرالوسیله کتابی است متعلق به امام خمینی و... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت10
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: اگر بر دشمنت دست يافتي، بخشيدن او را شكرانه پيروزي قرار ده.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت11
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#حکمت11:
1⃣:آیا باید هر نوع دشمن را بخشید ؟
2⃣:در بعضی مصادیق آیا باعث نفوذ و فتنه نمی شود ؟ مصادیقی مثل ابوسفیان
#جواب:
✳️همانطور که در متن حکمت آمده است ، منظور دشمن شخصی توست " إِذَا قَدَرْتَ عَلَي عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَهِ عَلَيْهِ" نه دشمن دین و ارزشهای تو .
🔴 در خصومت های فردی قاعده عمومی این است که اگر ببخشی از انتقام بهتر است .
🔴و این بخشیدن شکر نعمت محسوب میشود .
👈مگر این که عفو و گذشت مصداق ظالم پروری باشد که در جایی از نهج البلاغه آمده است.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 درود خدا بر او فرمود: ناتوان ترين مردم كسي است كه در دوست يابي ناتوان است، و از او ناتوان تر آنكه دوستان خود را از دست بدهد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت12
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: چون نشانه هاي نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسي، نعمتها را از خود دور نسازيد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت13
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#حكمت13:
1⃣: لطفا با مثالی ملموس این کلام را توضیح بفرمایید.
#جواب:
✳️ به نظر می رسد که نیازی به توضیح ندارد.
👈این حکمت در واقع بیانی است در خصوص ضرورت شکر نعمت و رابطه بین شکر و حفظ نعمت و رابطه بین عدم شکر شایسته با زوال نعمت هاست.
🔴مثال آن در #حکمت11 پیرامون نعمت قدرت یافتن بر کسی است که روزگاری به تو ستم شخصی کرده و حالا انتقام از او در توان توست ولی عفو او نشانه شکرگذاری تو.
2⃣:بهترین روش استفاده از نعمتهای الهی چیست ؟
#جواب:
✳️در این جا منظور امام راه استفاده از نعمتها نیست :
🔰بلکه مقصود این است که وقتی نشانه های نعمت های الهی برای تو آشکار است ، بواسطه غفلت از شکرگذاری یا کم شکرگذاری کردن از او ، نعمت را ناقص دریافت نکنی .
⭕️ بنابراین بار اصلی معنایی این حکمت مساله شکر گذاری آنهم شکر کافی است .
⏪در عبارت عربی حضرت میفرمایند" قِلّةُ الشکر" بواسطه کم شکر کردن نعمت را ضایع نکنی .
⚜ بنابراین انسانی که میخواهد نعمتهای خدا برای او کامل شود ، همان مقدار نعمتهای الهی که به او تفضل شده را خوب شکر گذاری کند:
🔸چه شکرگذاری قلبی (باور کند این نعمتها از طرف خداست )
🔸چه شکرگذاری زبانی
🔸و چه شکرگذاری عملی(به کار بردن نعمتهای الهی در چیزی که رضایت خدا در آن است .)
⏪در معارف دینی یکی از نشانه های خوبی و بدی انسانها و نیز یکی از اسباب و مایه های آزمایش بندگان، دنیای حرام است.
✅اگرچه مطلبی که خواهرمان بیان فرمودند مصداقی از یکی از سنت های الهی می باشد اما ما در فهم متن حدیث نمی توانیم با وجود معنای نص یا لااقل ظاهر، به سمت معنایی دور برویم که برای استنادش به متن نیازمند واسطه ها و توجیه خای خاص بشویم.
⏪در متن حضرت میفرماید إذا أقبلت الدنيا.... نه اینکه وقتی خدا بخواهد کسی را با دنیا امتحان کند. صریحا سخن از اقبال و ادبار دنیا و نتیجه و نشانه اش می باشد. البته ما هم عرض کردیم که اقبال و ادبار دنیا در بطن خود سنت ابتلا و امتحان را هم دارد.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: كسي را كه نزديكانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا باشد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت14
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
#حکمت14
1⃣:لطفاً توضیح دهید ،این جمله انذار برای نزدیکان است یا بشارت برای فرد؟
#جواب:
👈این حکمت اشاره است به یک آسیب عاطفی_رفتاری دارد.
🔴مراد این است که نیاز انسان به توجه عاطفی نزدیکان اگر در منزل و محیط خودی برآورده نشود، به نقطه ضعفی تبدیل خواهد شد که بیگانه همان را بهانه ارتباط گیری و سپس جذب فرد و سوءاستفاده خواهد کرد. مثل فرزندان برخی خواص جامعه که به دلیل ارضاء نشدن نیازهای عاطفی شان در خانه، محل طمع دشمن قرارگرفته بعضا حتی تا سرحد جاسوسی پیش رفتند.
2⃣:اگر به دلیل اعمال ناشایست یکی از بستگان ، به قصد اصلاح او را طرد کنیم واو به دامان بیگانه و دشمن افتد ، مسئولیتی متوجه ماست؟
#جواب:
✅خیر ! در عبارت حضرت کلمه ضَيّعَه آمده است که به معنای تضییع و خوار کردن است.
🔴انسان وضیع یعنی انسان پست و خوار
✳️بنابراین چنانچه تکلیف شرعی ما _بنا به فرض شما_ طرد فرد خاطی باشد دیگر مصداق تضییع نیست . اساسا برخورد با فاسق، یکی از تکالیف مومن حقیقی است که انشاالله در #حکمت31 تحت عنوان امربمعروف از حضرت خواهیم شنید.
3⃣: در عنوان این حکمت آمده :"روش برخورد با خویشاوندان". اما به نظر بنده میرسد که فقط با خویشاوندان نباشد و حتی هم کیش و هم آیین و هموطن را هم شامل بشود. (مثلا فرار مغزهای یک مملکت بعنوان یک مصداق از واگذار کردن خودی هاست). آیا این برداشت صحیح است؟
4⃣:آیا این حکمت بیان میدارد که خودی ها را کلا (نه فقط خویشاوند) ، در میان خودتان نگه دارید و به آنها توجه و نیکی کنید (و البته خوارشان نکنید) تا چه منفی(بزهکاری) و چه مثبت(تامین نیازهای عاطفی، تحصیلی، رفاهی و...) به بیرون پناه نبرند؟
#جواب:
✳️هر دو نکته ای که بیان شده به نظر درست است اگر چه در خود حکمت عبارت " مَنْ ضَیَّعَهُ الْأقربُ " را آقای مرحوم دشتی ازش برداشت نزدیکان کرده کامل نیست.
👈چون حضرت اقرب را مقابل ابعد استفاده کرده.
🔰یعنی هرکسی که نسبت به دیگران نسبت به شما نزدیکتر است حالا این نزدیکتر بودن یا:
⭕️۱) ازنظر قوم وخویشی بودن است
⭕️۲) ازنظر هم وطن بودن است
⭕️۳) ازنظر هم دین بودن است
⏪بنابراین برداشت درست است.
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: هر فريب خورده اي را نمي شود سرزنش كرد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت15
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇