🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: صدقه دادن دارويي ثمربخش است، و كردار بندگان در دنيا، فردا در پيش روي آنان جلوه گر است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت7
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: از ويژگيهاي انسان در شگفتي مانيد، كه با پاره اي (پي) مي نگرد، و با (گوشت) سخن می گويد، و با (استخوان) مي شنود، و از (شكافی) نفس می كشد!!
📒 #نهج_البلاغه #حکمت8
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: چون دنيا به كسي روي آورد، نيكيهاي ديگران را به او عاريت دهد، و چون از او روي برگرداند خوبيهاي او را نيز بربايد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت9
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#حكمت9:
1⃣:این کلام نورانی را تبیین بفرمایید.
این سنت روزگار و دنیاست یا اخلاق و رسم مردم است؟
#جواب:
✳️دنیا در منظر امیرالمؤمنین علیه السلام دو چهره دارد:
🔴 زشت و زیبا
👈واین بستگی دارد به نوع مواجهه ما به دنیا.
⏪دنیای مذموم ابزار اصلی فریبکاری شیطان است که هرگاه به کسی روی آورد معلوم میشود که او فریب دنیا و ابلیس را خورده است.
⚠️ یکی از نشانه ها یا آثار فریب دنیا را خوردن این است که کارهای نیکی که دیگران انجام داده اند و او هیچ نقشی در آنها نداشته است به خود نسبت می دهد و مردم هم باور می کنند.
♻️ و برعکس اگر دنیا از فریب مؤمنی ناامید شود به جنگ او برمی خیزد و یکی از ضربه هایش این است که خوبیهایش را دیگران نمی پذیرند.
2⃣: توضیح کامل بفرمایید.
3⃣: آیا منظور از " نیکی های دیگران را به او عاریت دهد" یعنی خوبی های دیگران را تقلید کنیم ؟
#جواب:
✳️ دنیا موجودی نیست که بتوان با آن معامله کرد .
⁉️ وقتی حضرت میفرمایند: دنیا به او عاریه میدهد " این را باید از کلام امیرالمؤمنین علیه السلام فهم کرد که زبان عربی هم چون زبان فارسی استعاره و کنایه و... دارد .
⚜ و منظور حضرت این است که انسان بواسطه دنیاطلبی ، خصلت های دیگران را به خودش نسبت میدهد .
🔰در قرآن کریم میخوانیم " و یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا " دنیا دوستان دوست دارند برای کارهایی که انجام نداده اند مورد حمد و ستایش قرارگیرند .
⏪ از نشانه های دنیازدگی انسان این است که دنیا او را آنچنان فریب میدهد که حتی خوبیهایی که دیگران انجام داده اند که او هیچ نقشی در آنها نداشته را به دروغ به خود نسبت میدهد و کم کم باورش میشود.
⏪ و از نشانه های ناامیدی دنیا از فریب مؤمن آن است که به او پشت میکند بگونه ای که حتی خوبیهای واقعی انجام شده او را هم از او میگیرد و به دیگران میدهد.
🔴هر انسانی در معرض امتحان به دنیای حرام _ اعم از مال حرام، مقام حرام، شهرت حرام، شهوت حرام و..._ قرار می گیرد.
🔰 اگر تسلیم دنیا شد، دنیا به او روی خوش نشان داده زمینه اغوا و انحراف بیشترش را فراهم می کند.
🔰و اگر دست رد بر سینه دنیا زد، کم کم دنیا به دشمنی با او برمی خیزد.
👈در هر دو صورت نشانه هایی وجود دارد:
⭕️ یکی از نشانه های دوستی و دشمنی دنیا این است که دنیا چنان دوستداران فریب خورده اش را سرمست از تعریف و تمجیدهای بیجا می کند تا اینکه کم کم خوبیهای نداشته و خوبیهای دیگران را هم به خود نسبت می دهد.
✳️سالها پیش فردی در سلک روحانیت چنان گرفتار این حب الدنیا شده بود که غافل از نگاه تیز و دقیق دیگران و به خیال اینکه کسی نمی فهمد ابتدا ادعای مرجعیت کرد و سپس برای جبران ضعف علمی خود رساله عملیه امام خمینی را بدون کوچکترین تحقیق و حتی بدون یک دور مطالعه، با تغییر جلد به نام خود منتشر کرد و ...
↩️ ناگهان عده ای متوجه شدند در جاهایی از این رساله نوشته شده است:" همانگونه که در کتاب تحریرالوسیله نوشته ایم...." و خب معلوم بود که تحریرالوسیله کتابی است متعلق به امام خمینی و... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت10
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: اگر بر دشمنت دست يافتي، بخشيدن او را شكرانه پيروزي قرار ده.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت11
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#حکمت11:
1⃣:آیا باید هر نوع دشمن را بخشید ؟
2⃣:در بعضی مصادیق آیا باعث نفوذ و فتنه نمی شود ؟ مصادیقی مثل ابوسفیان
#جواب:
✳️همانطور که در متن حکمت آمده است ، منظور دشمن شخصی توست " إِذَا قَدَرْتَ عَلَي عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَهِ عَلَيْهِ" نه دشمن دین و ارزشهای تو .
🔴 در خصومت های فردی قاعده عمومی این است که اگر ببخشی از انتقام بهتر است .
🔴و این بخشیدن شکر نعمت محسوب میشود .
👈مگر این که عفو و گذشت مصداق ظالم پروری باشد که در جایی از نهج البلاغه آمده است.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 درود خدا بر او فرمود: ناتوان ترين مردم كسي است كه در دوست يابي ناتوان است، و از او ناتوان تر آنكه دوستان خود را از دست بدهد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت12
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: چون نشانه هاي نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسي، نعمتها را از خود دور نسازيد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت13
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#حكمت13:
1⃣: لطفا با مثالی ملموس این کلام را توضیح بفرمایید.
#جواب:
✳️ به نظر می رسد که نیازی به توضیح ندارد.
👈این حکمت در واقع بیانی است در خصوص ضرورت شکر نعمت و رابطه بین شکر و حفظ نعمت و رابطه بین عدم شکر شایسته با زوال نعمت هاست.
🔴مثال آن در #حکمت11 پیرامون نعمت قدرت یافتن بر کسی است که روزگاری به تو ستم شخصی کرده و حالا انتقام از او در توان توست ولی عفو او نشانه شکرگذاری تو.
2⃣:بهترین روش استفاده از نعمتهای الهی چیست ؟
#جواب:
✳️در این جا منظور امام راه استفاده از نعمتها نیست :
🔰بلکه مقصود این است که وقتی نشانه های نعمت های الهی برای تو آشکار است ، بواسطه غفلت از شکرگذاری یا کم شکرگذاری کردن از او ، نعمت را ناقص دریافت نکنی .
⭕️ بنابراین بار اصلی معنایی این حکمت مساله شکر گذاری آنهم شکر کافی است .
⏪در عبارت عربی حضرت میفرمایند" قِلّةُ الشکر" بواسطه کم شکر کردن نعمت را ضایع نکنی .
⚜ بنابراین انسانی که میخواهد نعمتهای خدا برای او کامل شود ، همان مقدار نعمتهای الهی که به او تفضل شده را خوب شکر گذاری کند:
🔸چه شکرگذاری قلبی (باور کند این نعمتها از طرف خداست )
🔸چه شکرگذاری زبانی
🔸و چه شکرگذاری عملی(به کار بردن نعمتهای الهی در چیزی که رضایت خدا در آن است .)
⏪در معارف دینی یکی از نشانه های خوبی و بدی انسانها و نیز یکی از اسباب و مایه های آزمایش بندگان، دنیای حرام است.
✅اگرچه مطلبی که خواهرمان بیان فرمودند مصداقی از یکی از سنت های الهی می باشد اما ما در فهم متن حدیث نمی توانیم با وجود معنای نص یا لااقل ظاهر، به سمت معنایی دور برویم که برای استنادش به متن نیازمند واسطه ها و توجیه خای خاص بشویم.
⏪در متن حضرت میفرماید إذا أقبلت الدنيا.... نه اینکه وقتی خدا بخواهد کسی را با دنیا امتحان کند. صریحا سخن از اقبال و ادبار دنیا و نتیجه و نشانه اش می باشد. البته ما هم عرض کردیم که اقبال و ادبار دنیا در بطن خود سنت ابتلا و امتحان را هم دارد.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: كسي را كه نزديكانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا باشد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت14
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
#حکمت14
1⃣:لطفاً توضیح دهید ،این جمله انذار برای نزدیکان است یا بشارت برای فرد؟
#جواب:
👈این حکمت اشاره است به یک آسیب عاطفی_رفتاری دارد.
🔴مراد این است که نیاز انسان به توجه عاطفی نزدیکان اگر در منزل و محیط خودی برآورده نشود، به نقطه ضعفی تبدیل خواهد شد که بیگانه همان را بهانه ارتباط گیری و سپس جذب فرد و سوءاستفاده خواهد کرد. مثل فرزندان برخی خواص جامعه که به دلیل ارضاء نشدن نیازهای عاطفی شان در خانه، محل طمع دشمن قرارگرفته بعضا حتی تا سرحد جاسوسی پیش رفتند.
2⃣:اگر به دلیل اعمال ناشایست یکی از بستگان ، به قصد اصلاح او را طرد کنیم واو به دامان بیگانه و دشمن افتد ، مسئولیتی متوجه ماست؟
#جواب:
✅خیر ! در عبارت حضرت کلمه ضَيّعَه آمده است که به معنای تضییع و خوار کردن است.
🔴انسان وضیع یعنی انسان پست و خوار
✳️بنابراین چنانچه تکلیف شرعی ما _بنا به فرض شما_ طرد فرد خاطی باشد دیگر مصداق تضییع نیست . اساسا برخورد با فاسق، یکی از تکالیف مومن حقیقی است که انشاالله در #حکمت31 تحت عنوان امربمعروف از حضرت خواهیم شنید.
3⃣: در عنوان این حکمت آمده :"روش برخورد با خویشاوندان". اما به نظر بنده میرسد که فقط با خویشاوندان نباشد و حتی هم کیش و هم آیین و هموطن را هم شامل بشود. (مثلا فرار مغزهای یک مملکت بعنوان یک مصداق از واگذار کردن خودی هاست). آیا این برداشت صحیح است؟
4⃣:آیا این حکمت بیان میدارد که خودی ها را کلا (نه فقط خویشاوند) ، در میان خودتان نگه دارید و به آنها توجه و نیکی کنید (و البته خوارشان نکنید) تا چه منفی(بزهکاری) و چه مثبت(تامین نیازهای عاطفی، تحصیلی، رفاهی و...) به بیرون پناه نبرند؟
#جواب:
✳️هر دو نکته ای که بیان شده به نظر درست است اگر چه در خود حکمت عبارت " مَنْ ضَیَّعَهُ الْأقربُ " را آقای مرحوم دشتی ازش برداشت نزدیکان کرده کامل نیست.
👈چون حضرت اقرب را مقابل ابعد استفاده کرده.
🔰یعنی هرکسی که نسبت به دیگران نسبت به شما نزدیکتر است حالا این نزدیکتر بودن یا:
⭕️۱) ازنظر قوم وخویشی بودن است
⭕️۲) ازنظر هم وطن بودن است
⭕️۳) ازنظر هم دین بودن است
⏪بنابراین برداشت درست است.
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: هر فريب خورده اي را نمي شود سرزنش كرد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت15
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
#حکمت15
1⃣:کدام فریب خورده با چه خصوصیتی را باید پند داد و هم چنین کدام فریب خورده ای رو باید سرزنش کرد؟
2⃣:و اون کسی رو که نباید سرزنش کرد، از کجا باید وی را متوجه اشتباهش کرد؟
#جواب:
✳️گاهی برای درک درست فرمایش حضرت کافی است پاورقی توضیحی آن را در نهج البلاغه بخوانیم که به نوعی نقش بیان شان نزول را دارد.
🔴درباره #حکمت15 هم مرحوم دشتی یک پاورقی کوتاه دارند که انشاالله اگر مطالعه کنید مشکل حل می شود.
🔰خلاصه این است که کسی به دلیل شک یا جهل دست به هیچ اقدامی نمی زند نه به نفع حق و نه به نفع باطل با کسی که عالمانه و عامدانه با حق همراهی نمی کند متفاوت است
اگرچه هر دو مفتون و فریب خورده اند اما هر فریب خورده ای را نمیتوان سرزنش کرد...
3⃣:مصداق این حکمت چیست و آیا عمومیت دارد؟
#جواب:
✳️اگر به پاورقی مربوط به همین حکمت مراجعه بفرمایید، مصداق این کلام حکیمانه را در زمان خود حضرت که در واقع شان صدور این حکمت می باشد را درمی یابید و سپس می توانید مصادیق امروزی ساکتین فتنه را تشخیص بدهید .
👈مثل برخی از سیاسیون سرشناس که در فتنه ۸۸ جزء ساکتین فتنه بوند تا به خیال خود، چه نظام ماندگار شد و چه در فتنه سقوط کرد آنها لطمه نخورند که متأسفانه برخی از آنها حتی امروز ریاست برخی قوای سه گانه را برعهده دارند.
🔰🔰پاورقی:به هنگام حرکت امام جهت سرکوب شورشیان بصره ، سعد وقاص،محمدابن مسلمه ، اسامه بن زید و عبدالله بن عمر آماده حرکت نشدند . امام از آنها پرسید چرا آماده جهاد نمی شوید ؟ گفتند از این که مسلمانی را بکشیم ناراحتیم . امام فرمود : بربیعت من وفا دارید؟
گفتند: آری
⭕️امام فرمود:به خانه هایتان بروید . آنگاه #حکمت15 را زمزمه کردند .
🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: كارها چنان در سیطره ی تقدير است كه چاره انديشي به مرگ مي انجامد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت16
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
#حکمت16
1⃣:منظور از چاره اندیشی به مرگ می انجامد چیست ؟ یعنی دوراندیشی و برنامه ریزی برای آینده نداشته باشیم؟
#جواب:
✨امیرمؤمنان باتوجه به این حکمت میخواهند به ما بفهمانند جایی که براساس مجموع مصالح و مفاسد حکمت الهی و اراده الهی بر این تقدیر قطعی شده باشد.
✨اگر کسی بخواهد با خیال خودش چاره اندیشی کودکانه داشته باشد و درمقابل این تقدیر الهی بایستد جز به نابودی خودش اقدام نکرده است.
✨برای فهم خوب این حکمت میتوانید از این داستان استفاده نمایید .
✅مشاوران فرعون به او خبر میدهند که در مصر فرزندی به دنیا خواهد آمد که تاج و تخت تو را خواهد گرفت.
✨فرعون میدانست در مقابل خداوند چیزی نیست ، اما تکبر ورزید و برای مقابله با این تقدیر الهی دستور داد ، برای تمام زنان باردار جاسوسانی بگمارند و هر زمان فرزند پسری به دنیا آمد همانجا به زندگی نوزاد خاتمه دهند .
✨بقول خودش خواست در مقابل تقدیر الهی بایستد و بعد از انجام این فرمان توسط سربازانش خوشحال که پیروز شدیم .
✅اما تقدیر الهی بصورت دیگری رقم خورد و #خداوند هم در این مبارزه کار خودش را انجام داد وحضرت موسی در کاخ فرعون رشد ونمو کرد و امکانات قصر فرعون هم در اختیار او قرار گرفت.
✨و حتی مادر و خواهر موسی هم به این کاخ وارد شدند.
✅حضرت موسی علیه السلام وقتی بزرگ شدند و دعوی رسالت کردند و با برخورد فرعونیان روبرو شدند و........
✨ تصمیم به هجرت گرفتند وبا بنی اسرائیل شبانگاه و مخفیانه از شهر خارج شدند .
✳️ در تعقیب و گریزی که بین او وحضرت موسی و یارانش بوجود آمد .
✅او در همان دریایی غرق میشود که حضرت موسی یکی دو روز در دوران نوزادی روی امواج آن سوار بود تا به کاخ فرعون رسید.
✅طبق این حکمت کارها چنان در سیطره تقدیر الهی است که چاره اندیشی علیه آن قطعاً به نابودی منجر خواهد شد.
2⃣: یعنی باید تسلیم تقدیر بود؟ پس نقش تلاش برای بدست آوردن آرزوها و رفع نیازها چیست ؟
3⃣: آیا منظور از چاره اندیشی منظور عمل خلاف تقدیر است ؟ یا این که کاری کنیم که تقدیر بر ما جاری نشود؟
4⃣: قضا و قدر رو دقیقا توضیح بفرمایید.
#جواب:
✳️ تلاش و سعی و دعا و ... همه جزء تقدیر الهی هستند نه خارج از آن یا در مقابل آن.
🔴بنابراین آنچه با در نظرگرفتن همه مقدمات و واقعیت ها در علم الهی تقدیر میشود قابل معارضه نیست وگرنه به نابودی فرد منجر میشود.
👈در داستان فرعون و موسی ببینید. با اینکه کاهنان به نوعی فرعون را از تقدیر رب العالمین آگاه کردند که به زودی پسری در مصر متولد میشود که در آینده سلطنت تو را براندازی می کند او بجای هماهنگ شدن با خواست و تقدیر الهی و دست کشیدن ظلم و استکبار و ادعای« أنا ربکم الاعلی» بودن خیال کرد با استفاده از قدرت و ثروتش و با کشتن تمام موالید پسر می تواند تقدیر الهی را خنثی کند.
🔰اما زمان نشان داد که نه تنها پیروز نشد بلکه موسی را در داخل کاخ خودش با امکانات خودش تربیت کرد و ...
5⃣:مگر نه اینکه در تقدیرات و حساب و کتاب های الهی، نتیجه ی خوردن مال حرام، اثر سوء بر خود و فرزندان و خانواده است (و حتی فرزندان که نقشی در کسب آن مال نداشته اند اما از آن مال حرام خورده اند نیز اثر می پذیرند) ؟
6⃣:در مثالی که ذیل این حکمت ، از حضرت موسی(ع) آمد، مگر ثروت و امکاناتی که فرعون، به زور و با ادعای خدایی و ... جمع کرده بود، حرام نبودند؟
⏪ پس بزرگ شدن حضرت موسی(ع) در کاخ فرعون و با مال و امکانات حرامی که فرعون جمع کرده بود، چگونه با مقدمه ی اولیه قابل جمع است؟
#جواب:
⁉️شما چرا خود حضرت آسیه را نمی گویید که همسر فرعون بود و لاجرم در خانه و با اموال فرعون زندگی کرد ولی یکی از چهار زن بزرگ بهشتی است؟!!
👈پس معلوم می شود قصه مال حرام و شبهه ناک داستان پیچیده تر از این برداشت های سطحی است که حتی بعضاً از منابر شنیده ایم انشاالله در آینده و به بهانه سخنی از مولا مساله تاثیر رزق حرام و شبهه ناک را توضیح خواهم داد.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 (از امام پرسيدند كه رسول خدا (ص) فرمود: موها را رنگ كنيد، و خود را شبيه يهود نسازيد يعني چه؟ )
فرمود: پيامبر (ص) اين سخن را در روزگاري فرمود كه پيروان اسلام اندك بودند، اما امروز كه اسلام گسترش يافته، و نظام اسلامي استوارشده، هر كس آنچه را دوست دارد انجام دهد
📒 #نهج_البلاغه #حکمت17
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
#حکمت17
1⃣:حدومرز جمله آخر «هرکس هرچه را دوست دارد» چیست؟
2⃣:آیا این مخالفت سیره علوی با سیره نبوی نیست؟
#جواب 1⃣:
✳️باتوجه به موضوع سوال مشخص است که حد و مر ز عبارت " هر کس هر چه را دوست دارد، انجام بدهد" رنگ کردن و رنگ نکردن موهاست نه مطلق هر کاری!
#جواب 2⃣:
✳️خیر مخالف سیره پیامبر نیست؛
🔴 اولاً: به این دلیل که این قول و فعل امام معصوم است و امام معصوم قطعا خلاف سیره نبوی رفتار نمی کند.
🔴 ثانیاً: به دلیل توضیح روشنی که حضرت دادند و حکم وجوب رنگ کردن در زمان پیامبر را مشروط و مقید به ضعف و قلّت حکومت اسلامی در برابر دشمنان دانستند.
👈 بنابراین وقتی شرط و قید منتفی شد، حکم هم منتفی می شود.
⭕️ یعنی وقتی که ضعف و قلّت حکومت برطرف شد، وجوب رنگ کردن برداشته می شود و البته استحبابش بر اساس قواعد فقه و اصول باقی می ماند.
⁉️ممکن است کسی بپرسد که خب چرا حضرت به استحباب رنگ کردن مو و محاسن عمل نکردند؟
✳️پاسخ را حضرت در #حکمت473 دادند آنجا که فرمودند: «رنگ کردن نوعی زینت است اما ما در مصیبت رسول الله عزاداریم»
🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او، فرمود: (در باره آنان كه از جنگ كناره گرفتند)
حق را خوار كرده، باطل را نيز ياري نكردند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت18
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
#حکمت18
1⃣:آیا منظور این است که بی طرفی هم گناه است؟حتی بزرگتر از یاری کردن باطل !
#جواب:
✅مراد این است که در موقعیتی که حق و باطل در مقابل هم صف کشیده اند حتی ساکت و بی طرف بودن نوعی دشمنی با حق است.
🔴 اگرچه در حد مبارزه مستقیم با حق نیست اما تنها و غریب گذاشتن حق است.
🔰یک معنای خذلان عبارتست از غریب شدن.
👈این حکمت و #حکمت15 مکمل همدیگر هستند.
🔸#حکمت15 مربوط به قبل از حرکت امیرالمومنین برای جنگ جمل است که وقتی دستور جهاد دادند، تعدادی از خواص مانند عبدالله بن عمر حرکت نکردند و ظاهرا بهانه شان این بود که نمی توانند در جنگی که مسلمانان و خصوصا افراد شاخصی مثل عایشه و طلحه و زبیر در آن هستند شرکت کنند و دستشان بخون مسلمان آغشته شود!!
⏪ آنجا حضرت این افراد را فریب خورده لقب دادند و سرزنششان را بی خاصیت دانستند.
🔸ولی #حکمت18 ظاهراً بعد از حرکت لشگر یا شاید بعد از پیروزی لشگر بیان فرمودند تا مردم بدانند که عدم یاری حق خودش جرم بزرگی و عامل غربت حق است.
2⃣:آیا این گروه منافق محسوب می شوند ؟
#جواب:
✳️ کسانی مانند عبدالله بن عمر و اسامة بن زید و سعد وقاص و محمد بن مسلمه که علیرغم اعتراف بر بیعت امیرالمومنین حاضر به شرکت در جنگ جمل نشدند، منافق محسوب نمی شوند زیرا منافق قلباً منکِر حق است ولی ظاهراً تابع حق.
🔴اینان را بهتر است افراد ضعیف الایمان دانست نه منافق!
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_tebyan
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═