🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#حکمت46:
سوأل: آیا منظور حضرت این است که خوشحالی از کار نیک انسان را به خودپسندی میرساند؟
#جواب:
✅مرکز ثقل #حکمت46 صفت رذیله خود پسندی و عجب است.
🔴حضرت با این تعبیر خیلی خیلی زیبا و کنایه بسیار عالی می خواهند بفرمایند ، هرچیزی که باعثی خودپسندی شود زشت و قبیح و از عوامل انحطاط و هلاکت انسان است ، حتی اگر آن چیز عبادت و عمل صالح باشد.
👈نمیخواهند بفرمایند گناه خوب است و عبادت، بد! به صرف این که گناه شرمندگی می آورد.
⏪بلکه میخواهند بفرمایند این که انسان در محضر خدا، گرفتار خودپسندی شود ، عملی ناپسند و قبیح است و مهلکه بزرگی است حتی اگر دلیل خودپسندی در برابر خدای متعال ، عبادت و عمل صالح باشد.
✔️همانطور که اشاره کردند اگر کسی بواسطه کارنیکی که انجام میدهد دچار خودپسندی گردد، این خودپسندی قبیح است نه آن کار نیک .
💯انسان باید حال و اثری را که از انجام کاری در درونش ایجاد میشود، مراقبت و مدیریت کند که چگونه است .
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: ارزش مرد به اندازه همت اوست، و راستگويي او به ميزان جوانمرديش، و شجاعت او به قدر ننگي است كه احساس مي كند، و پاكدامني او به اندازه غيرت اوست.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت47
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
#حکمت47
1⃣:جوانمردی در این حکمت به چه معناست که میزان راستگویی شمرده شده است؟
2⃣: منظور حضرت از " شجاعت او به قدر ننگی است که احساس می کند" چیست ؟
#جواب:
✅اگر در لحن این حکمت دقت بفرمایید ؛ چهارچیز را به چهارصفت دیگر وابسته کرده است .
💯مثلاً میفرمایند اگر خواستید ببینید کسی چقدر عفت دارد ، ببینید چقدر غیرت دارد.
🔻اگر خواستید ببینید کسی چقدر صدق دارد ، ببینید چقدر جوانمردی و مروت دارد و...
🔵درمورد جوانمردی ، حضرت در جاهای مختلف از این تعبیر استفاده فرموده اند.
🔹#جوانمرد در یک معنای خیلی ساده ، کسی است که در هر شرایطی که باشد نمی تواند چشم بر حقیقت ببندد و پاروی وجدانش بگذارد .
🔹این انسان جوانمرد است البته مصادیق و مراتبی دارد که فعلاً محل بحث ما نیست.
⏪کسی که نمی تواند حقیقت را نادیده بگیرد ، یعنی نمی تواند به خود دروغ بگوید ، نمی تواند حقیقت را ببیند و برخلافش عمل کند ، برخلافش موضع گیری کند و...ولو آن حقیقت برایش تلخ باشد و خلاف حقیقت برایش شیرین باشد. براحتی تسلیم حقیقت میشود.
◀️پس مقدار صداقت انسان بستگی به میزان مودت و جوانمردی او دارد.
✅✅این که حضرت میفرمایند: شجاعت هرکس به اندازه ننگی است که احساس میکند .
🔴یعنی انسان در طول عمرش جز معصومین و اولیا خاص دچار خطا و لغزش هایی میشود .
🔹شجاعت کجا معنا پیدا می کند؟ این که انسان بتواند پا روی نفسش بگذارد و خطای خود را بپذیرد.
⬅️از طرفی طبیعی است هر پوزش و عذر خواهی و اعتراف به خطا یک نوع ننگ و عار است برای انسان در منظر دیگران .
↔️کسی که از خطا عذرخواهی میکند اینگونه نیست که در برابر دیگران عزت پیدا کند بلکه ننگ و عار می یابد.
✳️هرمقدار احساس این ننگ و عار در برابر دیگران بیشتر باشد، شجاعت پیدا میکند که :
🔴اولاً :پیشگیری کند و با نفس مقابله نماید تا دچار خطا و لغزش نشود تا مجبور به عذرخواهی شود.
🔴 ثانیاً: اگر دچار خطا و اشتباه شد آنقدر شجاعت دارد که به جرم و اشتباه خود اعتراف کند و تبعات آن را بپذیرد.
♻️ این انسان انسان بسیار شجاعی است ، هم چنانکه حضرت در جای دیگر میفرمایند:
⚜" اشجع الناس من غلب هواه" شجاعترین مردم کسی است که برهوای نفس خود غلبه کند.
3⃣:لطفاً توضیح می فرمایید:«شجاعت مرد به قدر ننگی است که احساس میکند»
#جواب:
✅اولاً: در #حکمت47 حضرت برای ۴ امر درونی، ۴ شاخص اندازه گیری معرفی می فرمایند:
🔴برای اندازه گیری #قدر و ارزش واقعی هر کس ببینید #همتش چقدر است یعنی چه چیزی برایش خیلی مهم است و نسبت به آن اهتمام دارد؟
⭕️برای اندازه گیری میزان #صداقتش #جوانمردی او
⭕️برای اندازه گیری #شجاعتش مقدار درکی که از #ننگ و عار #کارهای پست و زشت دارد
⭕️و برای درک مقدار #عفتش به #غیرت او بنگرید
✅ثانیاً یکی از مهم ترین مصادیق شجاعت، نپذیرفتن چیزی است که به ظاهر شیرین و مفید است اما در باطن خفّت و ذلت و خواری به همراه دارد.
👈از سوی طبع و غریزه و نفس به آن میل دارد و از سوی دیگر جان و عقل از آن ابا دارد.
🔰در جنگ بین کشش های نفسانی و مقاومت های عقلانی است که می توان فهمید فرد چقدر شجاع است که می تواند ما بر روی خواهش نفسانی اش بگذارد و ننگ و عار را نپذیرد.
📚در روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دیدند که جوانانی مشغول مسابقه زورآزمایی هستند بعد از آن که آنها را تشویق کردند فرمودند:" اَشجَعُ الناسِ مَن غَلَبَ هَواه": شجاع ترین مردم کسی است که بتواند بر هوای نفسش غلبه کند.
📌در ماجرای کربلا هم از سیدالشهدا علیه السلام نقل شده:
💢الموتّ اَولی مِن رُکوبِ العارِ یعنی مرگ با عزت از زندگی همراه با ننگ و ذلت اولویت دارد
♨️و نیز فرمودند :" انّی لااَرَی الَمَوتَ الاّ سَعاده و الحیاتَ مع الظالمینَ الاّ بَرَماً: من مرگ با عزت را چیزی جز خوشبختی نمی بینم و زندگی با ظالمان را چیزی جز خفت و خواری نمی دانم.
4⃣: لطفاً در مورد این حکمت توضیح بفرمایید.
#جواب:
✳️امام(عليه السلام) فرمود: «بترسيد از حمله افراد با شخصيت به هنگام نياز و گرسنگى،و از حمله افراد پست به هنگام سيرى!»
⚜یعنی انسان با شخصیت را اگر در تنگنا و تحریم بگذاری به دلیل کرامت نفسی که دارد نه تنها تسلیم شرایط نمیشود بلکه برخوردش قاطع و دندان شکن خواهد بود مانند تحریم!
🔴اما آدم پست در گرسنگی و فشار تحریم از روی پستی تسلیم می شود ولی در صورت برخورداری و سیری خدا را هم بنده نیستند.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: پيروزی در دورانديشی، و دورانديشی در بكارگيری صحيح انديشه، و انديشه صحيح به رازداری است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت48
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
#حکمت48
1⃣:دوراندیشی به چه معناست ؟
2⃣:آیا دوراندیشی با حکمت و تقدیر الهی منافات ندارد؟
3⃣:رابطه صحیح اندیشی و راز داری چیست؟
4⃣:منظور حضرت از " اندیشه صحیح به رازداری است " چیست؟
5⃣:منظور از رازداری چست؟
6⃣: اگرحکمت را از آخر به اول هم بخوانیم مفهوم آن درست است؟
#جواب:
✳️مراد از دوراندیشی یعنی دیدن آثار و تبعات دور دست گفتار و رفتار .
⭕️اگر بتوانم پیش بینی کنم حرفی که میزنم ، موضع گیری که میکنم ، رفتاری که انجام میدهم و...چه آثار و تبعاتی مثبت و منفی دارد، خواهم توانست آثار و تبعاتش را مدیریت کنم .
🚫اما اگر نتوانم اینها را پیش بینی کنم یا توجه نکنم. ، از لحظه انجام آن ، اسیر آثار و تبعاتش خواهم بود و آن موقع دیگر پیروز نخواهم بود بلکه شکست خواهم خورد ، چون مدام باید در صدد جبران ضررها و زیانهایی باشم که خود بواسطه عدم دوراندیشی ایجاد کرده ام .
✳️دوراندیشی با حکمت و تقدیرالهی منافاتی ندارد چون اساساً دوراندیشی توصیه خداوند متعال است .
💢دوراندیشی از ویژگی های قلب و عقلی است که خداوند به انسان مؤمن داده است .
💯پس گوشه ای از تقدیرات الهی ، دوراندیشی است . پس ما براساس همان دوراندیشی است که به تقدیرهایمان میرسیم ، آیا کار و تلاش کردن با تقدیرالهی منافات دارد؟ خیر.
⚜خداوند رزق انسانها را تقسیم کرده است ، و کسی نمی تواند رزق دیگری را بگیرد اما راه رسیدن به رزقِ مقدر کار و تلاش است .
⬅️پس کار و تلاش منافاتی با تقدیرالهی ندارد. دوراندیشی هم نوعی کار و تلاش فکری است و منافاتی با تقدیرالهی ندارد .
✳️در حکمتهای مختلف به ابعاد رازداری پرداخته شده است .
*⃣یکی این است که کاری را که میخواهی انجام دهی ، قبل از این که زمانش فرارسد افشا نکن وگرنه دچار آفت میشود ، بخاطر اظهار نظرهای عجیب و غریب دیگران ، حسادت حسودان و...
⏪بنابراین نقشه و طرحی را که داری برملا نکن تا زمان اجرایش فرارسد ، این یک بعد رازداری است .
⏪بعد دیگر رازداری این است که ، وقتی فکر ، نقشه و طرحت برای آینده را برملا نکردی ، زمانی که بخش های مختلف آن را اجرا میکنی ، به ضعفها و خطاهای آن پی خواهی برد ، و میتوانی آن را اصلاح و بازنگری کنی .
↩️وقتی قبل از اجرا آن را برملا کردی ، گرفتار تبعات و آثار آن خواهی شد و فرصت اصلاح و بازنگری نخواهی داشت.
✳️یکبار #حکمت48 را از آخر به اول ملاحظه کنیم .
⬅️حضرت میفرمایند: اگر میخواهید درست اندیشه کنید رازدار باشید ، یعنی آنچه را که در نتیجه مشورت و تفکر ، به آن میرسید ، نگه دارید و به جای آنکه درگیر آثار و تبعات اعلام زود هنگامش شوید ، مشغول بررسی دقیقتر کیفیت آن تصمیم خواهید شد.
✔️پس هرچقدر راز دارتر باشید ، اندیشه تان صحیح تر خواهد بود و هرچقدر اندیشه شما صحیح تر باشد ، دوراندیش تر هستید یعنی با فکر کردن درست و با آرامش عمیق میتوانید نتایج دوردست را پیش بینی کنید. و هرچه دوراندیش تر باشید ، پیروزی شما بیشتر ، عمیق تر و ماندگارتر خواهد بود.
👇👇👇👇
♨️در واقع اگر کسی مهارت رازنگهداری داشته باشد، می تواند فکر و نظرشان را به جولان وادارد و بهترین راه را پیدا و پیگیری کند.
🔱کسی که بهترین راه پیدا کرد، می تواند آینده پژوهی و آینده نگری داشته باشد و کسی که آینده نگر شد، پیروزی از آنِ اوست.
👇👇
‼️این حکمت را بگونه ای دیگر هم می شود فهمید.
⁉️کسی که رازهای خودش را محافظت نمی کند، دشمنان تصمیمات او را پیش بینی می کنند؛
♻️ لذا راه گزینه های متعدد به رویش بسته و قدرت جولان فکر از او گرفته می شود، چنین کسی دیگر نمی تواند آینده نگری کند چون شرایط و مدیریت آن از دست او خارج شده است و کسی که قدرت پیش بینی و مدیریت و کنترل شرایط را از دست بده، پیروز نمی شود.
❇️مانند جنگ که فرماندهان تا لحظه آخر تمام تصمیمات را پنهان نگه می داشتند حتی از نیروهای خودی.
✅ارتباطات بیسیمی را به حداقل می رساندند و ان هم با زبان رمز تا دشمن نتواند شنود کند و تصمیم را بفهمد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: از يورش بزرگوار به هنگام گرسنگي، و از تهاجم انسان پست به هنگام سيري، بپرهيز.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت49
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
#حکمت49
#سوأل: لطفا توضیح بفرمایید.
#جواب:
برای اینکه حکمت ۴۹ به درستی و آسانی درک شود کافی است پاورقی خطبه ۵۱ را بخوانیم.
عبدالله بن عوف نقل می کند: پیش از آن که سپاه امام علیه السلام برای نبرد با معاویه به صفین برسد ، لشگر معاویه رسید و در یک اقدام ناجوانمردانه راه دسترسی به آب فرات را بست. حضرت یکی از یاران خود را به سوی آنان فرستاد که چرا راه اب را بسته اید؟ مشاوران معاویه که خود از آب سیراب بودند گفتند آن قدر اب را تحریم کن تا علی و یارانش یا از تشنگی جان بدهند یا تسلیم بشوند ولی عمروعاص گفت؛ علی کسی نیست که در تحریم، تن به تسلیم بدهد اما معاویه نظر سایر مشاوران را پذیرفت و آب را باز نکرد.
امیرالمومنین جمعی را به فرماندهی امام حسن اعزام کردند آنها چنان یورش بردند که سربازان معاویه ، فرار کروه و سپاه اسلام اب را در اختیار گرفتند. اما برخلاف معاویه و یارانش، مولا و یارانش اب را برای هر دو گروه آزاد گذاشتند. حالا با هم بخوانیم: " از یورش بزرگوار، به هنگام گرسنگي. و از حمله انسان پست به هنگام سيري بپرهیز."
2⃣ : از یورش بزرگوار به هنگام گرسنگی بپرهیز
👈منظور از «گرسنگی » چیست ؟
2⃣:و همچنین در جمله :
از تهاجم انسان پست به هنگام سیری بپرهیز
👈منظور از « سیری» چیست ؟
#جواب:
فرمودند : منظور از گرسنگی «اهانت » به انسان بزرگوار است
یعنی از هیبت و قدرت انسان بزرگوار بترس زمانی که به او اهانت میشود .
و منظور از سیری انسان پست و لئیم «احترام گذاشتن » به اوست .
آیا این تعبیر درست است ؟
📢 طبق قواعد ترجمه باید ترجمه ای که ما از یک لفظ میکنیم نسبت قابل توجیهی با خود لفظ و موضوع له آن داشته باشد .
لذا تفسیر یا معنا کردن شبع به احترام و جوع به اهانت خیلی خیلی دور است نسبتش با این معنا ، تازه اگر نسبتی داشته باشد .
ثانیا ما چه نیازی به چنین تعبیر عجیب و غریبی داریم وقتی معنای واقعی و مستقیم وموضوع له آن براحتی توجیه می کند منظور امیرالمؤمنین علیه السلام را.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: دلهای مردم گریزان است، به كسی روی آوردند كه خوشرویی كند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت50
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#حکمت50
#سوأل: منظوراز "دلهای مردم گریزان است " چیست؟
#جواب:
🔴منظور از این که دل های مردم گریزان است ، یعنی این که قلبها اگر خود به خود مورد بررسی قرارگیرند ، تعلق و الفت به جایی ندارند، دائما در افکار و آرزوهای مختلف سرگردانند . باچه کسی انس میگیرند، با کسی که خوشرو باشد یعنی انسان بواسطه خوشرویی قلبها را متوجه خود میکند و مردم با او انس میگیرند . در حکمت دیگری میفرمایند :
" البشاشة ُ حَبالةُ ألمودة"(حکمت ۶)
یعنی خوشرویی ریسمان دوستی است. اگر میخواهی د دیگران با شما دوست بشوند ، راهش این است که خوشرو باشید .
🔴پس قلبها دائما مثل حیوان وحشی اند. به دنبال یک نقطه تکیه و آرامش هستند. این نقطه تکیه و آرامش را از چه نشانه ای تشخیص میدهد؟ از خوشرویی .
🔴انسانها به صورت فطری و طبیعی از خوشرویی آدمها تصور میکنند که قلب خیلی خوبی دارد و میشود به او اعتماد کرد و به او تکیه کرد و با او انس و الفت پیدا کرد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: عيب تو تا آنگاه كه روزگار با تو هماهنگ باشد، پنهان است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت51
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛
🕊؛
🌹؛
#حکمت51
#سوأل: منظور این است که اگر روزگاربامن هماهنگ نشد عیبهایم رابرملا میکند؟
#جواب:
حضرت در #حکمت396 میفرمایند:
" وَ الدَّهْرُ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلاَ تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ" یعنی روزگار دو روز است روزی به نفع تو و روزی دیگر علیه توست . بنابرابن اگر انسان رعایت قواعد را نکند ، ممکن است یک روز طولانی خوش ، عیوب و خطاهای اورا ازدیده ها پنهان دارد اما اگر از حد بگذرد ، همان روزگار که دیروز به نفع او بود ، دشمنش خواهد شد . و یکی یکی عیبها و خطاها و گناهانش را برملا خواهد کرد . این به این معنا نیست که همه انسانها در طول عمرحتما آبرویشان خواهد رفت ، نه ، بلکه اگر کسی با قواعدی که خدا حاکم کرده یعنی با سنتهای روزگار هماهنگ نشود ، آخر عیوبش از پرده به بیرون خواهد افتاد ، که این نیز از سنتهای
الهی است .
لطف حق با تو مدارا میکند
چون که از حد بگذرد رسوا کند
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊
🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود:سزاوارترين مردم به عفو كردن، تواناترينشان به هنگام كيفر دادن است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت52
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
#حکمت52
#سوأل: منظور از " تواناترینشان درکیفردادن " چیست؟
#جواب:
در #حکمت11 حضرت میفرمایند:
" إِذَا قَدَرْتَ عَلَي عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَهِ عَلَيْهِ" یعنی " اگر بر دشمنت دست يافتي، بخشيدن او را شكرانه پيروزي قرار ده"
یعنی دست یافتن بر دشمنت مصداق نعمت است که نعمت بزرگی است . وقتی مصداق نعمت شد، به قاعده نعمت و لزوم شکر . شکر برآن واجب میشود . و شکر دست یافتن بر دشمن ، بخشیدن اوست .
در این حکمت هم حضرت میفرمایند ، چه کسی شایسته عفو است ، کسی که اگر بخواهد بر دشمن قدرت پیدا کرده ، کیفربدهد و توانایی برکیفر دادن دارد . اما حالا که در قدرت و کیفر دادن توان شده ، این نعمت بزرگ ، شکر بزرگتری میخواهد پس شایسته ترین فرد به بخشیدن، این انسان میشود
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: سخاوت آن است كه تو آغاز كني، زيرا آن چه با درخواست داده مي شود يا از روي شرم، و يا از بيم سخن ناپسند شنيدن است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت53
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
#حکمت53
#سؤال:در حکمت 53 منظور از سخاوت چیست؟
#جواب:
✍ امام(عليه السلام) فرمود: سخاوت آن است كه ابتدايى (و بدون درخواست) باشد،
🔴اما آنچه در برابر تقاضا داده مى شود يا از روى «حيا» است و يا براى فرار از «مذمّت».
✳️یعنی بهترین نوع بخشش سخاوت است چون قبل از درخواست کردن نیازمند به او عطا میشود.
🔰ولی اگر بخشش بعد از درخواست نیازمند انجام شود ارزشش کمتر است.
👈زیرا یا از روی شرم و حیا و به تعبیر ما "رودربایستی" می بخشد یا از ترس مذمت دیگران که نگویند خسیس و بخیل است.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: هيچ بی نيازی چون عقل، و هيچ فقری چون نادانی نيست، هيچ ارثی چون ادب، و هيچ پشتيبانی چون مشورت کردن نيست.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت54
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#حکمت54
#سوأل: اینکه حضرت میفرمایند " هیچ ارثی چون ادب نیست" یعنی ادب امری کاملا غیراکتسابی است و نه اکتسابی و انسان نقشی در آن ندارد ؟
#جواب:
وقتی کلام حکیمانه امیرالمومنین علیه السلام را می خوانیم .باید نقطه تمرکز و کانون توجهش رو پیداکنیم. در این حکمت مساله اصلی بحث اهمیت و آثار ادب است. این که از واژه میراث و ارث استفاده فرموده اند به این معنا نیست که ذهن ما به سمت تعریف فقهی ارث و آثار و امثال این برود. اینجا حضرت می خواهند بفرمایند ارث در فضای عادی چیست ؟ این که کسی مالی بدون زحمت به دستش می آید .
کسی از دنیا می رود تمام زحماتی که او برای جمع آوری اموال و املاک کشیده است ، به فرزندان و نزدیکانش بدون اینکه زحمت کشیده باشد ، میرسد.
این مالی که بدون زحمت به دست می آید که معمولا هم مال زیادی نسبت به مال خود فرد ، است ، ومال ارزشمندی است چون به یکباره می تواند ، زندگی انسان را از نظر مالی و اقتصادی متحول کند.
فقط از همین جهت ادب را باید دید . یعنی حضرت میخواهند بفرمایند ، ادب دارایی است که در زندگی ، انسان را خیلی راحت و آسان بسیار خوب متحول می کند . نه این که مثل ارث مادی ، اکتسابی یا غیراکتسابی است . یقینا لازمه ادب ورزیدن ، تلاش خود شخص است ،برخلاف ارثی که بدون تلاش به دست می آید.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: شكيبایی دو گونه است، شكيبایی بر آنچه خوش نمی داری، و شكيبایی در آنچه دوست می داری.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت55
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: ثروتمندی در غربت، مانند در وطن بودن است، و تهيدستی در وطن غربت است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت56
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
#حکمت56
#سوأل: در این حکمت گویی حضرت ثروت را تأیید میکنند و در #حکمت58 ثروت را ریشه شهوات میدانند ، دلیل این به ظاهر تناقض چیست؟
#جواب:
✳️ در این حکمت حضرت معیار غربت و عدم غربت را در زندگی عرفی و عادی مردم بیان می کنند .
🔴 همانطور که در #حکمت3 فرمودند :" تهیدستی مرد زیرک را در برهان کند می سازد، و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است ."
⏪ یعنی در بین مردم عادی که رفتارهایشان را دقیقاً براساس ارزش ها و معیارهای دینی هماهنگ نمی کنند .
⁉️کسی که فقیر و تهیدست باشد ، حتی در شهر و دیار خویش مورد بی مهری و بی توجهی قرار می گیرد و غریب است .
💯 پس در این حکمت نقطه مهم و اصلی عبارتست از غربتی که ریشه در فقر دارد و عدم غربت که ریشه در غنا و ثروت دارد.
‼️اما در #حکمت58 فضای بحث متفاوت است ، وحضرت میخواهند درباره ثروت هشداری بدهند .
🚫منظورشان این نیست که ثروت بد است ، بلکه می خواهند بفرمایند اگر ثروت به دست نااهل بیفتد و اگر ثروتمند از نفس خود مراقبت نکند ، ماده و زمینه و مقدمه تمام شهوات و گمراهی ها با همان ثروت ساخته خواهد شد.
⬅️ بنابراین هیچ تفاوت و تناقضی در این دو حکمت وجود ندارد .
🔻یکی از منظر ی نگاه می کند که ظاهر زندگی اجتماعی و عرفی و نسبتش با ثروتمندی و فقر چیست ؟
🔻و دومین حکمت از منظر اخلاقی و ارزشی نگاه میکند که نوعی توصیه و هشدار است .
↩️ که اگر قرار است متمکن و ثروتمند باشی که چیز نکوهیده و بدی نیست، این ثروت تو ممکن است آسیبی هم داشته باشد ؛ باید آن آسیب را مراقبت کنی که عبارتست از این که این ثروت میتواند زمینه تمام شهوات و فوران تمام خواهش های نفسانی تورا فراهم کند.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: قناعت ثروتی است كه پايان نا پذير.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت57
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: ثروت، ريشه شهوت هاست.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت58
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇