📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜خطبه ۱۴۱
📣درباره نهی از غيبت
1⃣پرهيز از شنيدن غيبت
♦️ای مردم! آن کس که از برادرش، اطمينان و استقامت در دين و درستی راه و رسم را سراغ دارد، بايد به گفته مردم درباره او گوش ندهد. آگاه باشيد! گاهی تيرانداز، تير افکَنَد و تيرها به خطا می رود؛ سخن نيز چنين است. درباره کسی چيزی می گويند که واقعيّت ندارد و گفتار باطل تباه شدنی است، و خدا شنوا و گواه است. بدانيد که ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست.
2⃣ شناخت حق و باطل
♦️(پرسيدند، معنای آن چيست؟ امام(علیه السلام) انگشتان خود را ميان چشم و گوش گذاشت، و فرمود:) باطل آن است که بگويی شنيدم و حق آن است که بگويی ديدم.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه141
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#خطبه141
#بند_دوم:
« باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن است که بگویی دیدم»
#سؤال1⃣: قطعاً برای این دو نیز شرایطی وجود دارد.این شرایط در کجای نهجالبلاغه ذکر شده است؟
#جواب:
✅درباره شرایط اینکه ما حرفی را درباره کسی بپذیریم یا نپذیریم سه نکته هست :
🔴اولاً: اصل اول این است که ما هیچ مسأله و هیچ حرف ناروایی را و هیچ نسبت ناروایی را درباره انسانها بخصوص مؤمنین نباید بپذیریم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود .
↩️بنابراین به شنیده هایی که علیه یک مؤمن است به هیچ وجه من الوجوه اعتنا نکنید.
👌اما شرایطی که شما دنبالش هستید بخشی از آن در ابتدای #خطبه141 خود حضرت بیان فرموده اند .
🚫یعنی اگر آن برادر یا خواهر مؤمنی که درباره او بد حرف می زنند ، خود شما به مقدار آشنایی که با او دارید به او اعتماد دارید و درباره دینداری اش مطمئن هستید ، درباره راهی که میرود یقین داشته و مطمئنید راه و رسم درستی است ، به هیچ وجه نباید به حرف مردم گوش دهید حتی اگر آن مردم انسانهای بسیار معتقد و مؤمن باشند بنظر شما .
❌این را مکتب ما می گوید .
📣در همین نهج البلاغه هم حضرت میفرمایند: اگر پنجاه نفر انسان عادل در مورد یک برادر مؤمنی شهادت دادند که فلان اشتباه یا خطا را کرد ، تو باید بگویی هر پنجاه تای شما اشتباه می کنید.
⏪پس یکی از شرایط این است که خود شما که از او جز درستی و دینداری چیزی ندیدید پس اصلاً نباید به شنیده های دیگران گوش بدهید .
↔️نه اینکه دیگران همیشه قصد بد دارند و می خواهند به دروغ خرابش کنند ، نه ، گاهی خطا می کنند در فهمیدن علت یک حرف و یک رفتار او ، و آن خطا را شما متوجه نمی شوید .
🖇پس اصل اول را بگذارید برای اینکه اصلاً به شنیده هایی که علیه کسی تمام می شود هیچ اعتنایی نمی کنیم .
📌پس شرط اول این است که دینداری و سلامت راه کسی را که میدانیم درست است دیگر با حرف دیگران به او شک نکنیم .
🔴شرایط بعدی را حضرت در #حکمت114 بیان کرده اند.
📣می فرمایند: اگر در محیط و زمانه ای هستی که مردم روزگار شما غالباً آدمهای نیکو کاری هستند؛ در اینصورت اگر به کسی گمان بد ببری در حالیکه خودت از او عمل زشتی را آشکارا ندیدی انجام دهد تو ستم کرده ای به او.
⛔️ولی برعکس اگر رفتی به کشور و محیطی که بدی بر مردم زمانه غالب شده ، خوش بینی نسبت به دیگران باعث می شود فریب بخوری .
💯نتیجه اینکه :
۱- خودت باید ببینی که چقدر نسبت به دینداری و سلامت فکری و روحی و اخلاقی کسی اعتماد داری دیگر به حرف هیچ کسی گوش نمیدهی .
۲- ببینی زمانه و محیط که در آن قرار داری چه اقتضا میکند .
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜 خطبه ۱۴۰
📣در نهی از غيبت مردم
🔹پرهيز دادن از غيبت و بدگويی
♦️ کسانی که گناه ندارند و از سلامت دين برخوردارند، رواست که به گناهکاران ترحّم کنند، و شکر اين نعمت گزارند، که شکرگزاری، آنان را از عيب جويی ديگران بازدارد، چرا و چگونه آن عيب جو، عيب برادر خويش گويد و او را به بلايی که گرفتار است سرزنش می کند؟. آيا به خاطر ندارد که خدا چگونه او را بخشيد و گناهان او را پرده پوشی فرمود؟ چگونه ديگری را بر گناهی سرزنش می کند که همانند آن را مرتکب شده! يا گناه ديگری انجام داده که از آن بزرگ تر است؟ به خدا سوگند! گرچه خدا را در گناهان بزرگ عصيان نکرده و تنها گناه کوچک مرتکب شده باشد، امّا جرأت او بر عيب جويی از مردم، خود گناه بزرگ تری است. ای بنده خدا، در گفتن عيب کسی شتاب مکن، شايد خدايش بخشيده باشد، و بر گناهان کوچک خود ايمن مباش، شايد برای آنها کيفر داده شوی! پس هر کدام از شما که به عيب کسی آگاه است، به خاطر آنچه که از عيب خود می داند، بايد از عيب جويی ديگران خودداری کند و شکرگزاری از عيوبی که پاک است، او را مشغول دارد از اينکه ديگران را بيازارد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه140
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜 خطبه ۱۳۹
📣به هنگام شوری
(در سال ۲۳ هجری وقتی در شورای شش نفره تنها با تأييد داماد عثمان «عبد الرحمن» به عثمان رأی دادند و حقائق مسلّم را ناديده گرفتند، فرمود)
🔹ويژگيهای امام عليه السّلام (و هشدار از حوادث خونين آينده)
♦️مردم! هيچ کس پيش از من در پذيرش دعوت حق شتاب نداشت، و چون من کسی در صله رحم و بخشش فراوان تلاش نکرد، پس به سخن من گوش فرا دهيد و منطق مرا دريابيد، که در آينده ای نه چندان دور برای تصاحب خلافت شمشيرها کشيده شده، و عهد و پيمان ها شکسته خواهد شد، تا آن که بعضی از شما پيشوای گمراهان و پيرو جاهلان خواهيد شد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه139
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
#خطبه139
«مردم! هیچ کس پیش از من در پذیرش دعوت حق شتاب نداشت و چون من کسی در صله رحم و بخشش فراوان تلاش نکرد»
#سؤال1⃣: چرا حضرت در چنان فضایی که با رأی ناحق ، از خلافت کنار گذاشته شد، پس از پیشتازی در قبول دعوت حق، از تلاش برای صله رحم سخن گفته اند؟
#سؤال2⃣: آیا این امر را دومین شاخص حاکم اسلامی باید دانست که حضرت بعد از قبول دعوت حق، آنرا نام برده اند؟
#سؤال3⃣: بخشش فراوان چطور؟
#جواب:
✍متناسب با محل و موقعیت بحث که انتخاب خلیفه بعد از خلیفه دوم هست ، معلوم می شود که حضرت در این سه صفتی که بیان میفرمایند ، منظورشان مباحث عام نیست.
👌بعبارت ساده تر در حال اثبات این موضوع هستند که اگر قرار است بر اساس شایسته سالاری کسی بجای پیامبر انتخاب بشود آن فرد من هستم ، چون از همه برترم:
🔴اولاً: از جهت سبقت در پذیرش دعوت پیامبر .
🔴دوماً: از این جهت که نسبت به پیامبر صله رحم کرده ام .
⬅️یعنی حق خویشاوندی نسبت به پیامبر راهم بیش از همه من به جا آورده ام .
🔴و سوم اینکه: من بودم که در دفاع از پیغمبر و حفظ جان پیغمبر بیش از همه شما تلاش کردم و زجر کشیدم و زحمت کشیدم .
↩️لذا منظور از صله رحم در اینجا و آن بخششی که حضرت بیان میفرمایند این نوع صله رحم و این نوع بخششی است که نسبت به پیامبر اعظم انجام دادند .
«و منطق مرا دریابید که در آینده ای نه چندان دور برای تصاحب خلافت، شمشیرها کشیده شده و عهد و پیمانها شکسته خواهد شد تا آنکه بعضی از شما پیشوایگمراهان و پیرو جاهلان خواهید شد»
#سؤال4⃣: در مورد منطق امام بیشتر توضیح بفرمایید.
#سؤال5⃣: آیا اشاره به قتل عثمان دارد؟
#جواب:
🔖#منطق امیرالمومنین عبارت بود از شایسته سالاری .
🖇یعنی توجه به شایستگیها در انتخاب که همان سبقت در اسلام و صله رحم و جانبازی در راه حفظ جان پیامبر باشد.
‼️اگرچه این عبارات را هم می توان بر حوادث دوران عثمان تطبیق داد و هم بر حوادث دوران رهبری امیرالمؤمنین علیهالسلام؛ ولی با توجه به موقعیت بیان این عبارات که در روز انتخاب عثمان بود ، روشن است که مقصود امام کشته شدن عثمان در شورش مردمی است.
💯همان گونه که امام (علیه السلام) پیش بینى کرده بودند با روى کارآمدن عثمان:
⛔️حیف و میل در بیت المال آغاز شد، و بستگان و اطرافیان او مقامهاى حسّاس کشور اسلامى را در اختیار گرفتند، خود را روى بیت المال افکندند و هر کارى خواستند با بیت المال مسلمین انجام دادند، و این امر خشم مسلمین را برانگیخت و بر ضد او قیام کردند.
⁉️گروهى همچون طلحه و زبیر، سردمدار این قیام بودند، و گروهى هم به دنبال آنها افتادند و شد آنچه نمى بایست بشود.
⏪در حالى که اگر تعصّبهاى خویشاوندى و ملاحظات شخصى بر آن شوراى آن چنانى حاکم نمى شد، و خلافت را به دست اهلش مى سپردند، نه آن حوادث به وجود مى آمد، و نه حوادث نامطلوب بعد از آن، چرا که ریشه هاى فتنه ناکثین و قاسطین و مارقین را نیز باید در حوادث عصر عثمان جستجو کرد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜خطبه ۱۳۸
📣 (در این خطبه امام علیه السلام از تحولات آینده سخن می گوید.)
1⃣خبر از ظهور و سيستم حكومتی حضرت مهدی(علیه السلام)
♦️او (حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)) خواسته ها را تابع هدايت وحی می کند، هنگامی که مردم هدايت را تابع هوس های خويش قرار می دهند. در حالی که به نام تفسير، نظريّه های گوناگون خود را بر قرآن تحميل می کنند، او نظريّه ها و انديشه ها را تابع قرآن می سازد. (و از همين خطبه است؛) در آينده، آتش جنگ ميان شما افروخته می گردد، و چنگ و دندان نشان می دهد. با پستان هايی پُر شير، که مکيدن آن شيرين، امّا پايانی تلخ و زهرآگين دارد، به سوی شما می آيد. آگاه باشيد! فردايی که شما را از آن هيچ شناختی نيست، زمامداری حاکميّت پيدا می کند، که غير از خاندان حکومت های امروزی است (حضرت مهدی«عجل الله تعالی فرجه») و عمّال و کارگزاران حکومت ها را بر اعمال بدشان کيفر خواهد داد. زمين، ميوه های دلِ خود «معادن طلا و نقره» را برای او بيرون می ريزد، و کليدهايش را به او می سپارد. او روش عادلانه در حکومت حق را به شما می نماياند، و کتاب خدا و سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) را که تا آن روز متروک ماندند، زنده می کند. (و از همين خطبه است؛)
2⃣خبر از تهاجم خونين عبدالملك مروان به كوفه
♦️گويی او را می بينم که از شام فرياد برمی آورد، و با پرچم هايش پيرامون کوفه را پر می کند، و چونان شتر خشمگين به کوفه يورش می آورد، زمين را با سرهای بريده فرش می کند. دهانش گشاده، گام هايش را سخت و سنگين بر زمين می کوبد، تاخت و تاز او بی امان و پايدار و هجوم او سخت و دشوار است. به خدا سوگند! شما را در اطراف زمين می پراکند، آن گونه که اندکی از شما باقی خواهد ماند، چونان باقيمانده سرمه در اطراف چشم. و اين وضع خون بار تداوم يابد تا آن که عقل از دست رفته عرب باز آيد، پس بايد بر سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) باقی مانيد که برپاست، و بر آثار رسالت تکيه نماييد، که آشکار است. به عهد نزديکی که بسته ايد وفادار مانيد، که يادگار پيامبر بر آن تکيه دارد، و بدانيد اين شيطان است که راه هايش را هموار می نمايد، تا قدم بر جای قدم هايش نهيد و راهش را پی گيريد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه138
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#خطبه_138
#بند_اول:
«مردم...به نام تفسیر، نظریه های گوناگون خود را بر قرآن تحمیل میکنند»
#سؤال1⃣: ما این تفاسیر را چگونه تشخیص بدهیم درحالیکه علم فهم تفسیر نداریم؟
#جواب:
✍در جای جای نهج البلاغه شریف امیرالمؤمنین علیه السلام ، اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین را معیار فهم درست دین از جمله قرآن کریم معرفی کرده اند.
↩️ بنابراین اگر مراجعه شود به آنچه که اهل بیت علیهم السلام در تفسیر آیات قرآن و در اصول و چهارچوبهای تفسیر آیات قرآن بیان کرده اند ، آن موقع از این انحراف مصون می مانیم .
‼️این چهارچوب ها را فقهای بزرگوار ، مفسران شیعه از اهل بیت علیهم السلام گرفته اند و آنها را تبیین کرده اند و بر اساس همان ، تفاسیر را نوشته اند .
⏪بنابراین ما می توانیم با مراجعه به علمای ربانی ، مفسران حقیقی از تفسیر قرآنی که ان شاالله نزدیک به فهم اهل بیت علیهم السلام است استفاده کنیم ، ضمن اینکه احادیثی که قرآن را تفسیر کرده اند ، هم در اختیار ماست .
💢رهبر معظم انقلاب که معتقدند ، اصلاً نهج البلاغه تفسیر قرآن کریم است.
بند_اول:
#سؤال2⃣: جنگی که در این بخش توصیف شده چه جنگی است و آیا اتفاق افتاده است؟
#جواب:
⁉️مراد امیرالمؤمنین از این جنگها ، جنگها و نزاعها و درگیری های خونینی است که در آخرالزمان در جهان بویژه علیه امت اسلام رخ میدهد.
🚫منظور ایشان یک جنگ خاص نیست . همانطور که امروز می بینید دائم در جهان بخصوص در مناطقی که بیشتر مسلمین هستند توسط ایادی استکبار جنگ و خونریزی و غارتگری شکل می گیرد .
☄امروزه در سوریه ، یمن ، لبنان ،فلسطین ، عراق و انواع و اقسام کشورهایی که مسلمانان در آن مناطق اکثریت را تشکیل می دهند دشمنان دارند با تحریک مزدوران خودشان دائم جنگ راه اندازی می کنند .
🖇این یکی از نشانه های آخر الزمان و نزدیک شدن و ظهور امام زمان ارواحنا فداه است .
#بند_اول:
«زمین...کلیدهایش را به او می سپارد»
#سؤال3⃣: منظور از کلید چیست؟ آیا راههای رسیدن به گنجینه های زمین است؟
#جواب:
✍ حضرت در این فراز از خطبه به اوضاع رضایت بخش و پر خیر و برکتى که بعد از قیام او به وجود مى آید، اشاره کرده اند.
📣مى فرمایند : «در آن زمان، زمین گنجهاى درونش را بیرون مى ریزد و کلیدهایش را تسلیم وى مى کند، آن وقت او روش عدالت گسترى را به شما نشان مى دهد، که چگونه است و آنچه را از کتاب و سنت مرده است زنده مى کند !»
🔖«وَتُخْرِجُ لَهُ الاَْرْضُ أَفَالِیذَ کَبِدِهَا، وَتُلْقِی إلَیْهِ سِلْماً مَقَالِیدَهَا، فَیُرِیکُمْ کَیْفَ عَدْلُ السِّیرَةِ، وَیُحْیِی مَیِّتَ الْکِتَابِ وَالسُّنَّةِ».
◀️از یکسو : در حکومت مهدى (علیه السلام) معادن گرانبهاى درون زمین به آسانى کشف مى شود.
◀️واز سوى دیگر : کلید این منابع و یا کلید حکومت سرتاسر زمین در اختیار او قرار مى گیرد.
◀️و از سوى سوّم : با برخوردارى از آن منابع غنى و این حکومت فراگیر، آیین عدالت را در سراسر زمین گسترش مى دهد.
◀️از سوى چهارم : تعلیمات و ارزشهاى فراموش شده قرآن و سنّت را احیا مى کند، و به این ترتیب مردم از نظر مادّى و معنوى در مسیر تکامل قرار مى گیرند، و آسوده خاطر در این راه پیش مى روند.
💫 در سایه حکومت مهدى (علیه السلام)عقلها کامل مى شود وارزشهاى انسانى زنده مى گردد و انواع مواهب الهى در اختیار انسانها قرار مى گیرد و عوامل ظلم و ستم برچیده مى شود.
⛅️و این همان حقیقتی است که در سایر روایات با عبارات دیگر امده است.
📣مثلاً: از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است که درباره حضرت مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف) مى فرماید :
📜«وَتَظْهَرُ لَهُ الْکُنُوزُ وَ یَبْلُغُ سُلْطَانُهُ الْمَشْرِقَ وَالْمَغِرْبَ وَیُظْهِرُ اللهُ دِیَنُهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ فَلاَ یَبْقَى عَلَى وَجْهِ الاَْرْضِ خَرابٌ إلاَّ عُمِّرَ»
⌛️گنجهاى درون زمین براى او آشکار مى شود و حکومت او شرق و غرب جهان را مى گیرد. و آیین او بر همه آیینها پیروز مى شود، هر چند مشرکان ناخوش داشته باشند و در آن زمان هیچ ویرانه اى بر صفحه زمین باقى نمى ماند مگر این که آباد مى شود»
📣در جاى دیگر مى فرماید : «یَمْلاَُ اللهُ الاَْرْضَ بِهِ عَدلاً وَقِسطاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْمَاً وَجُورَاً فَیَفْتَحُ اللهُ لَهُ شَرْقَ الاَْرْضِ وَغَرْبَها... وَتُطْوِى لَهُ الاَْرْضُ»
📖 زمین را به برکت او پر از عدل و داد مى کند آن گونه که از ظلم و جور پر شده است و خداوند شرق و غرب زمین را براى او فتح مى کند و زمین براى او پیچیده مى شود. (با سرعت از نقطه اى به نقطه دیگر نقل مکان مى کند)
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#خطبه138
#بند_اول:
«او(حضرت مهدی علیه السلام) ... کتاب خدا و سنت پیامبر (صلوات الله علیه و آله وسلم) را که تا آن روز متروک ماندند زنده می کند»
#سؤال4⃣: با توجه به اینکه متروک یعنی ترک شده و رها شده، آیا براستی آنچه ما امروز در جامعه خودمان مشاهده می کنیم، ترک کتاب و سنت است؟
#جواب:
🚫متروک یعنی چیزی که اصل آن نزد ما هست اما آن قدری از آن استفاده نمیشود تا به فراموشی سپرده می شود.
💢مثل یک خانه متروکه در محله شما ستونهایش ، دیوارش ، سقفش ، در و پنجره همه پا برجاست ؛ اما کسی درون آن ساکن نیست .
⬅️اینقدر این خانه مورد غفلت و فراموشی قرار می گیرد که اصلاً گویی کسی یادش نیست چنین خانه ای در این محله هست ، چون ما عادت کرده ایم خانه را با اهل آن می شناسیم ، می گوییم خانه آقای رضایی ، خانه خانم محمدی ، خانه اکبر آقا و ...چون انسان به آن خانه روح می دهد .
↔️وقتی قرآن و سنت عمل نمی شود در جامعه ای ، مثل خانه ای ست .
#بند_دوم:
#سؤال5⃣: آیا پیش گویی هایی که مولا فرموده اند و سرتیتر خورده که مربوط به چه واقعه ای است(مثلاً اینجا تهاجم خونین مروان به کوفه)، آیا تنها همان مصداق را دارد یا امکان دارد که در این زمان هم اتفاق بیفتد؟ (گاهیبعضی توصیفات با وحشی گری هاییکه داعش در این زمان انجام میدهد منطبق است)
#سؤال6⃣:آیا این جنگها هم مانند آنچه درمورد لوح محو و اثبات فرمودید است که ممکن است اتفاق بیفتد و ممکن است اتفاق نیفتد؟ اگر اینچنین است پس هشدارهای امام برای هوشیاری مردم جهت جلوگیری از رویدادن این جنگهاست؟
#جواب:
‼️در مورد پیشگویی هایی که امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه یا جاهای دیگر انجام داده اند و فرمایش کرده اند ، هم می توانیم حوادثی که در زمان نزدیکی بعد از شهادت ایشان رخ داده و کاملاً انطباق بر ویژگی های آن پیشگویی دارد و مصداقش دانست .
✅هم حوادث دیگری که در آینده مشابه آن اتفاق می افتد .
↩️بنابراین هیچ مشکلی ندارد که ما بگوییم آنچه امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده اند ، بخشی از آن قبلاً محقق شده و مصادیق آن هم در آینده یکی یکی دارد محقق می شود . چه بسا همین اتفاقی که امروز در عراق دارد می افتد .
👌منتهی چون گاهی تعبیر ایشان صریحا به اسم شهر یا شخصی بر می گردد ، آنجاهایی که تعابیر کاملاً شخصی می شود ، یعنی به اسم علَمی مثل ڪوفه ، بصره یا شخصی مثل مروان و ... بر می گردد ، در آنجا دیگر ما نمی توانیم سرایتش دهیم به حوادث دیگری که در آینده در نقاط دیگری اتفاق می افتد .
#سؤال7⃣: بعضی از تیترهایی که برسر بندها آمده و خبر از تهاجم کسی را داده نشان نمیدهد که فقط برای اون زمان بوده است؟ مثلاً در #خطبه138 #بند_دوم قرینه ای انحصاری در اینکه فقط مربوط به تهاجم مروان است نبوده چون فرمودید وقتی اسم علم و... بیاید. آیا درست عنوان بندی شده است؟
#جواب:
✍ این عنوان بندی ها بر اساس نظر شارحان و مفسران یا برداشت های شخصی مرحوم سید رضی است لذا ممکنه دقیق و کامل نباشد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🌹 مژده مژده
همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها دخت بزرگوار امیرالمومنین علیه السلام ،سومین دوره ختم نهج البلاغه و دومین دوره طرح یاعلی تا مهدی آغاز شد.
🖌 در این طرح بزرگ هر فردی علاوه بر آنکه در مدت ۲۷۰ روز و با صرف زمان بسیار اندک در شبانه روز یک دور نهج البلاغه را با شرح کوتاه استاد مهدوی ارفع می خواند و نکات مفید و نابی را در خصوص معارف نهج البلاغه فرامی گیرد، می تواند با تأسیس یک کتاب و گروه، مخاطبان خود را هم بطور رایگان و بدون هیچ زحمتی بطور روزانه در معرض استفاده قرار دهد.
✅ راه اندازی گروه یا کانال از شما، محتوای خلاصه، دسته بندی شده و جذاب از ما .
کافیست همین الان در کانال زیر عضو شوید👇
کانال ختم نهج البلاغه
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
این طرح و کانال را به همگان معرفی کنید و در ثواب هدایت و ارشاد دیگران توسط نهج البلاغه شریک شوید.
کانال استاد مهدوی ارفع 👇
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜 خطبه ۱۳۷
📣درباره طلحه و زبير
1⃣شناسايی طلحه و زبير
♦️به خدا سوگند! آنان «طلحه و زبير و پيروانشان» نه منکری در کارهای من سراغ دارند که برابر آن بايستند، و نه ميان من و خودشان راه انصاف پيمودند. آنها حقّی را می طلبند که خود ترک کرده اند، و انتقام خونی را می خواهند که خود ريخته اند. اگر من در ريختن اين خون شريکشان بودم، آنها نيز از آن سهمی دارند، و اگر خودشان تنها اين خون را ريخته اند، بايد از خود انتقام بگيرند. اوّلين مرحله عدالت، آن که خود را محکوم کنند. همانا آگاهی و حقيقت بينی، با من همراه است، نه حق را از خود پوشيده داشته ام و نه بر من پوشيده بود. همانا ناکثين (اصحاب جَمَل) گروهی سرکش و ستمگرند، خشم و کينه، و زهر عقرب، و شبهاتی چون شب ظلمانی، در دل هايشان وجود دارد. درحالی که حقيقت پديدار و باطل ريشه کن شده، و زبانش از حرکت بر ضدّ حق، فرومانده است. به خدا سوگند! حوضی برايشان پُر از آب نمايم، که تنها خود بتوانم آبش را بيرون کشم، به گونه ای که از آب آن سيراب برنگردند، و پس از آن از هيچ گودالی آب ننوشند!. (يعنی نقشه ای برای آنان طرح کنم که راه فرار نداشته باشند.)
2⃣ وصف بيعت بی همانند
♦️ «و قسمتی از اين خطبه است؛» شما مردم! برای بيعت کردن، به سوی من روی آورديد، همانند مادران تازه زاييده که به طرف بچّه های خود می شتابند. و پياپی فرياد کشيديد، بيعت! بيعت! من دستان خويش را بستم، امّا شما به اصرار آن را گشوديد، من از دست دراز کردن، سرباز زدم، و شما دستم را کشيديد.
3⃣ شكوه از طلحه و زبير
♦️ خدايا! طلحه و زبير پيوند مرا گسستند، بر من ستم کرده و بيعت مرا شکستند، و مردم را برای جنگ با من شوراندند. خدايا! آنچه را بستند تو بگشا، و آنچه را محکم رشته اند پايدار مفرما، و آرزوهايی که برای آن تلاش می کنند بر باد ده! من پيش از جنگ از آنها خواستم تا بازگردند، و تا هنگام آغاز نبرد انتظارشان را می کشيدم، لکن آنها به نعمت پشت پا زدند و بر سينه عافيت دست رد گذاردند.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه137
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
#خطبه137
#بند_اول:
«به خدا سوگند آنان(طلحه و زبیر) نه منکری در کارهای من سراغ دارند که برابر آن بایستند و نه میان من و خودشان راه انصاف را پیمودند»
#سؤال1⃣: راه انصافی که حضرت از آن صحبت میکنند چیست؟
#جواب:
✍ شک نیست که «طلحه» و «زبیر» از کسانى بودند که مردم را بر ضدّ «عثمان» تحریک مى کردند و به گفته دوست و دشمن در قتل «عثمان» شریک بودند.
⬅️ همان گونه که «عایشه» نیز مخالفت خود را با کارهاى او با صراحت بیان مى کرد.
👌ولى عجب این که هنگامى که امام على (علیه السلام) با بیعت عامّه مردم زمام حکومت را بدست گرفت هم «طلحه» و «زبیر» بر ضدّ او برخاستند و هم «عایشه».
👈و جالب این که بهانه آنها در این کار خونخواهى عثمان بود و این نهایت بی انصافی آنها در حق مولا بود.
#بند_اول:
ناکثین(اصحاب جمل) گروهی سرکش و ستمگرند و خشم و کینه و زهر عقرب و شبهاتی چون شب ظلمانی در دلهایشان وجود دارد. درحالی که حقیقت پدیدار وباطل ریشه کن شده و زبانش از حرکت برضد خق فرومانده است»
#سؤال2⃣: کینه و شبهاتی که در دل ناکثین بود چه بودند؟
#سؤال3⃣: منظور از حقیقت، حکومت حضرت امیرالمومنین است؟
#سؤال4⃣: منظور از ریشه کن شدن باطل چیست؟
#جواب:
✍ مراد از کینه و شبهات ، جنجالى است که آتش افروزان جنگ جمل به عنوان خونخواهى عثمان بر پا کردند و در حالى که دستهاى آنها به خون عثمان آلوده بود، خود را به عنوان حامیان عثمان معرفى کردند.
👈منظور از حقیقت این است که حقیقت امر بر افراد عاقل و فهمیده پوشیده نیست.
‼️چرا که آنها از فتنه انگیزى لشکر جمل و تبلیغات دروغین آنها به خوبى آگاه بودند و می دانستند که طلحه و زبیر و عایشه خودشان از عوامل قتل عثمانند.
💯کلام مبارک امام (علیه السلام) اشاره به حدیث معروفى است که از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله)صادر شده است.
📣آن جا که فرمود : شبها و روزها نمى گذرد تا زمانى که سگهاى آبادى معروفى در «عراق» که به آن «حوأب» گفته مى شود در برابر زنى از زنان من که در میان گروه ستمگرى قرار گرفته، پارس مى کنند».
🖇این همان حادثه معروفى است که «اصحاب جمل» به هنگامى که از «مدینه» به سوى «بصره» مى آمدند وقتى به سرزمین «حوأب» رسیدند سگهاى زیادى در اطراف «عایشه» پارس کردند.
↩️او به یاد این حدیث افتاد و بسیار وحشت کرد و فریاد کشید و گفت : مرا به «مدینه» بازگردانید ولى سیاست بازان حرفه اى گروهى از مردم محل را بسیج کردند که گواهى دهند این جا سرزمین «حوأب» نیست.
📚«ابن عساکر» در تاریخ «دمشق» و «متقى هندى» در «کنز العمال» این حدیث را نقل کرده اند که پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) خطاب به على (علیه السلام) فرمود : «یَا عَلَیُّ (علیه السلام) سَتُقَاتِلُ الْفِئَةُ البَاغِیَةُ وَاَنْتَ عَلَى الْحَقِّ فَمَنْ لَمْ یَنْصُرْکَ یَومُئِذ فَلَیْسَ مِنّی
🔊اى على گروه ستمگر به جنگ با تو برمى خیزد در حالى که تو بر حق هستى، هر کس تو را یارى ندهد از من نیست».
📣امام (علیه السلام) مى فرماید : نه من در این خبر اشتباه کرده ام و نه کسى که آن به من فرموده، یعنى پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله)
#بند_اول:
«به خدا سوگند حوضی برایشان پر از آب نمایم که تنها خود بتوانم آبش را بیرون بکشم به گونه ای که از آب آن سیراب برنگردند و پس از آن از هیچ گودالی آب ننوشند»
#سؤال5⃣: منظور حضرت چیست ؟
#جواب :
✍ منظور امام (علیه السلام) از این تعبیر آن است که من میدان جنگ جمل را براى آنها به گردابى خطرناک مملوّ از آب، تبدیل مى کنم که راه فرار از آن نداشته باشند و ابتکار عمل را در دست مى گیرم و آتش فتنه را در همان جا خاموش مى کنم.آن گونه که در آینده فکر بازگشت به چنان صحنه اى براى آنها پیدا نشود.
🔖و آن گونه که تاریخ مى گوید : امام (علیه السلام) به گفتار خود جامه عمل پوشانید، سردمداران اصلى جنگ جمل کشته شدند و «عایشه» باشرمندگى تمام به «مدینه» بازگشت و فتنه انگیزان رسوا و پراکنده شدند.
↩️ادامه دارد...
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
#خطبه137
بند_دوم :
«خدایا طلحه و زبیر پیوند مرا گسستند ، برمن ستم کرده و بیعت مرا شکستند و مردم را برای جنگ با من شوراندند»
در جامعه ای که انقلابیون پشیمان (مانند طلحه و زبیرها) از مواضع انقلابی خود منصرف میشوند و در مقابل ولی حق جبهه میگیرند و مردم را علنی یا آشکار بر ضد ولی حق ، صف بندی می کنند:👇👇
#سؤال6⃣: ولی حق چگونه باید با آنها برخورد کند؟
#سؤال7⃣: مردم ، چگونه؟ (درحالی که آنان وجهه و آبرو دارند و هنوز عداوت خود را کاملاً آشکار نکرده اند.
#سؤال8⃣: آیا نفی آنان توسط مردم مساوی با مخدوش کردن وحدت جامعه است؟
#سؤال9⃣: ظاهراً ناکثین با خوارج شباهت زیادی دارند. لطفاً ناکثین را با خوارج مقایسه کنید.
#سؤال0⃣1⃣: چگونه شر چنین خواصی را که با اتحاد تعداد کمی از آنان، آشوبهای بزرگ و هزینه های سنگین بر جامعه اسلامی تحمیل میشود را خنثی کنیم؟
#سؤال1⃣1⃣: تحلیلی از وضعیت جبهه حق و ضعف و قوت آن در ایجاد ماجرای ناکثین، برخورد با آنان و رفع آن بفرمایید.
#سؤال2⃣1⃣: آیا ماجرای ناکثین، مصداق فتنه بود؟
#جواب:
✍ اولاً یقیناً هر دو ماجرای ناکثین (طلحه و زبیر) و مارقین (خوارج) از مصادیق بزرگ فتنه بود همچنان که حضرت در نهج البلاغه هر دو را #فتنه نامیده است.
‼️دلیل این مطلب در مورد هر دو گروه _ که به نوعی شباهت آنها هم هست_ این بود که:
✅ اولاً: هر دو ماجرا به دلیل حضور افراد سرشناس، مقدس و سابقه دار در اسلام ظرفیت متحیر شدن جامعه را فراهم می کرد.
⏪یعنی بسیاری از عوام و توده مردم مردد می شدند که آیا حق با علی علیه السلام است یا با جریان مقابل وی؟
👌حداقل در نوع مواجهه حضرت در ایستگاه آخر با هر دو گروه، در دلها شک و تردید بوجود می آمد که آیا کشتن انها درست و مشروع است یا نه؟
📖که باز هم این نکته در نهج البلاغه اشاره شده است ماجرای ربیع بن خثیم و قصه حارث بن حوط در #حکمت262
✅ثانیاً: در هر دو ، دو بهانه به ظاهر شرعی در دست مخالفین بود:
⛔️در جمل، بهانه دروغین نقش علی در قتل عثمان !
⛔️و در جمل، بهانه جاهلانه خروج علی از دین به دلیل پذیرش حکمیت غیر خدا در صفین!
↩️اما بین این دو ماجرا فرقهایی هم بود نظیر اینکه خوارج جاهل بودند ولی اصحاب جمل عالمانه و عامدانه ضربه می زدند.
⁉️اما عکس العمل ولی حق:
🔻۱. روشنگری گسترده و مستمر و مرحله ای
🔻۲. دعوت از سران فتنه قبل و در حین فتنه برای ارشاد آنها و لااقل اتمام حجت با آنها
🔻۳. صبر و مدارا به نیت پیشگیری از درگیری
🔻۴. برحذر داشتن آنها از عواقب فتنه ای که به راه انداخته اند
🔻۵. تبیین دقیق و شفاف مرز بین جبهه حق و جبهه باطل برای بصیرت یابی توده مردم
🔻۶. کمک گرفتن از خواص جبهه حق برای روشنگری
🔻۷. در نهایت برخورد با فتنه و حفظ امنیت جامعه و اقتدار حکومت اسلامی به عنوان دو امانت الهی
#بند_دوم:
«خدایا آنچه را بستند تو بگشا»
#سؤال3⃣1⃣:منظور چیست؟
#جواب:
✍ یعنی بیعتى را که از مردم گرفته اند نافرجام کن
#بند_دوم:
«خدایا...آنچه را محکم رشته اند پایدار مفرما»
#سؤال4⃣1⃣:چه چیز را محکم رشته بودند؟
#جواب:
✍ یعنی کارهایى را که تصمیم قطعى بر آن گرفته اند استحکام نبخش، مرادشان براندازی حکومت امیرالمؤمنین بود .
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜خطبه ۱۳۶
📣 (آنگاه کههمه با امام بیعت کردند و عبدالله بن عمر، سعد بن ابی وقاص، محمدبن مسلمه، حسان بن ثابت، و اسامه بن زید سرباز زدند امام علیه السلام این سخنرانی را در مدینه در سال ۳۵ هجری ایراد فرمود.)
🔹بيعت بی همانند
♦️بيعت شما مردم با من بی مطالعه و ناگهانی نبود، و کار من و شما يکسان نيست. من شما را برای خدا می خواهم و شما مرا برای خود می خواهيد. ای مردم! برای اصلاح خودتان مرا ياری کنيد. به خدا سوگند! که داد ستمديده را از ظالم ستمگر بستانم و مهار ستمگر را بگيرم و به آبشخور حق وارد سازم، گر چه تمايل نداشته باشد!.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه136
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#خطبه136
در این خطبه حضرت فرموده اند: « من شما را برای خدا میخواهم و شما مرا برای خود میخواهید» .
#سؤال1⃣: آیا خواستن برای خود معنایش همان است که در جمله بعد فرموده اند یعنی اصلاح خود ؟ یا منظور برای منافع خود هست ؟
#سؤال2⃣: و آیا میتوان گفت اینکه مردم زمانه ما هم امام زمان را برای منافع خود میخواهند نه برای اصلاح خودشان ، این امر باعث عدم ظهور حضرت است ؟
#جواب:
✍ بله مراد حضرت دقیقاً این است که من شما را برای یاری دین خدا و پیشبرد اهداف دین خدا می خواهم اما شما مرا برای تأمین منافع پست خود می خواهید.
«بیعت شما مردم با من بی مطالعه و ناگهانی نبود»
#سؤال3⃣: آیا «بی مطالعه» درست ترجمه شده؟
#جواب:
✍ «فلته» به معنى کارى است که بى مطالعه و ناگهانى و بدون استحکام صورت گیرد.
‼️امام علی (علیه السلام) مى خواهد:
✅اوّلاً: روشن سازد که بیعت با او کاملاً حساب شده و بعد از مشورت مردم و سران قوم با یکدیگر صورت گرفت.
✅وثانیاً: تعریضى است به بیعت «ابو بکر» که در یک محیط کاملاً بسته با موافقت عده اى معدود صورت گرفت.
⬅️تا آن جا که «عمر» در سخن معروفش گفت : «إِنَّ بَیْعَةَ أَبِی بَکْر کَانَتْ فَلْتَةً، وَقَى اللهُ شَرَّها»
📩«بیعت با ابوبکر بى مطالعه بود، خداوند مسلمانان را از پیامدهاى بد آن حفظ کرد»
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜 خطبه ۱۳۵
📣(مشاجره ای بین امام علیه السلام و عثمان درگرفت. مغیره پسر اخنس، یکی از منافقان بود، به عثمان گفت: من او را کفایت میکنم،امام علی علیه السلام به مغیره فرمود:)
🔹شناخت دشمنان امام (علیه السلام)
♦️ای فرزند لعنت شده دُم بريده، و درخت بی شاخ و برگ و ريشه!، تو مرا کفايت می کنی؟ به خدا سوگند!، کسی را که تو ياور باشی، خدايش نيرومند نگرداند، و آن کس را که تو دست گيری، برجای نمی ماند! از نزد ما بيرون رو! خدا خير را از تو دور سازد، پس هر چه خواهی تلاش کن، خداوند تو را باقی نگذارد، اگر آنچه می توانی، انجام ندهی!.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه135
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜 خطبه ۱۳۴
📣(عمر برای شرکت در جنگ با رومیان در سال ۱۵ هجری با امام علیه السلام مشورت کرد،آن حضرت فرمود:)
🔹مشاوره نظامی
♦️خداوند به پيروان اين دين وعده داده که اسلام را سربلند و نقاط ضعف مسلمين را جبران کند. خدايی که مسلمانان را به هنگام کمی نفرات ياری کرد، و آنگاه که نمی توانستند از خود دفاع کنند، از آنها دفاع کرد، اکنون زنده است و هرگز نمی ميرد. هرگاه خود به جنگ دشمن روی و با آنان روبه رو گردی و آسيب بينی، مسلمانان تا دورترين شهرهای خود، ديگر پناهگاهی ندارند و پس از تو کسی نيست تا بدان رو آورند. مرد دليری را به سوی آنان روانه کن، و جنگ آزمودگان و خيرخواهان را همراه او کوچ ده. اگر خدا پيروزی داد چنان است که تو دوست داری، و اگر کار ديگری مطرح شد، تو پناه مردمان و مرجع مسلمانان خواهی بود.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه134
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈
#خطبه134
«خدا به پیروان این دین وعده داد که اسلام را سربلند و نقاط ضعف پیروان این دین را جبران کند»
#سؤال: آیا این مسئله حتی برای اسلامی که زمامدارش ابوبکر، عمر و عثمان ها، یزید و معاویه ها هستند و از مسیرش منحرف شده است نیز جاری است؟
#جواب:
✍ بله شاهد محکم آن همین است که حضرت این سخن را در زمان حکومت عمر بن الخطاب و به خود او می گویند.
⏪پیروزی بر ایران و روم در زمان این خلیفه خودش شاهد دیگری بر صدق این وعده الهی است.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜خطبه ۱۳۳
📣ذكر عظمت پروردگار
(قسمت-اول)
1⃣ عظمت پروردگار
♦️دنيا و آخرت، خدا را فرمانبردار است، و سر رشته هر دو به دست اوست. آسمان ها و زمين ها کليدهای خويش را به او سپردند، و درختان شاداب و سرسبز، صبحگاهان و شامگاهان در برابر خدا سجده می کنند، و از شاخه های درختان، نور سرخ رنگی شعله ور شده، به فرمان او ميوه های رسيده را به انسان ها تقديم می دارند.
2⃣ ويژگی های قرآن
♦️کتاب خدا، قرآن، در ميان شما سخنگويی است که هيچ گاه زبانش از حق گويی کُند و خسته نشد و همواره گوياست؛ خانه ای است که ستون های آن هرگز فرو نمی ريزد و صاحب عزّتی است که يارانش هرگز شکست ندارند.
3⃣ويژگی های پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)
♦️ خدا پيامبر(صلی الله علیه و آله) را پس از يک دوران طولانی که ديگر پيامبران نبودند، فرستاد. زمانی که ميان طرفداران مذاهب گوناگون نزاع در گرفته و راه اختلاف می پيمودند. پس او را در پی پيامبران فرستاد و وحی را با فرستادن پيامبر(صلی الله علیه و آله) ختم فرمود. پس پيامبر(صلی الله علیه و آله) با تمام مخالفانی که به حق پُشت کردند، و از آن منحرف گشتند، به مبارزه پرداخت.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه133
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜خطبه ۱۳۳
📣ذكر عظمت پروردگار
(قسمت-دوم)
4⃣روش برخورد با دنيا
♦️ و همانا دنيا نهايت ديدگاه كوردلان است، كه آن سوی دنيا را نمی نگرند، اما انسان آگاه، نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سرای جاويدان آخرت را می بيند، پس انسان آگاه به دنيا دل نمی بندد و انسان كوردل تمام توجه اش به دنياست، بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا برای دنيا توشه فراهم می كند.
5⃣اندرزهای جاودانه
♦️ آگاه باشيد، در دنيا چيزی نيست، مگر آن که صاحبش به زودی از آن سير و از داشتن آن دلگير می شود جز ادامه زندگی، زيرا در مرگ آسايشی نمی نگرند. حيات و زندگی چونان حکمت و دانش است، که حيات دلِ مرده و بينايیِ چشم های نابيناست و مايه شنوايی برای گوش های کر و آبی گوارا برای تشنگان می باشد، که همه در آن سالم و بی نيازند.
6⃣ شناخت قرآن
♦️اين قرآن است که با آن می توانيد راه حق را بنگريد و با آن سخن بگوييد و به وسيله آن بشنويد. بعضی از قرآن از بعضی ديگر سخن می گويد، و برخی بر برخی ديگر گواهی می دهد. آياتش در شناساندن خدا اختلافی نداشته، و کسی را که همراهش شد از خدا جدا نمی سازد.
7⃣ علل سقوط مردم مردم!
♦️مردم! گويا به خيانت و کينه ورزی اتّفاق داريد، و در رفتار رياکارانه، گياهان روييده از سرگين را می مانيد. در دوستی با آرزوها به وحدت رسيديد، و در جمع آوری ثروت به دشمنی پرداختيد، شيطان شما را در سرگردانی افکنده و غرور شما را به هلاکت می کشاند. برای خود و شما از خدا ياری می طلبم.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه133
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜
#خطبه133
#بند_اول:
«آسمانها و زمینها کلیدهای خویش را به او سپردند»
#سؤال1⃣: چرا فاعلِ سپردن اختیار بدست پروردگار را ، آسمانها و زمینها معرفی کرده اند؟ مگر نه اینکه آنان هیچ گونه اختیاری از خود ندارند و همیشه کلید شان بدست خدا بوده؟
#سؤال2⃣: کلید گفته شده در این خطبه چیست؟
#جواب:
✍ اولاً: این عبارت و عبارت قبلی و بعدی اش به زیبایی از صنعت تشبیه و استعاره بهره برده است.
👌ثانیاً: حضرت با توصیف مذکور میخواهند این حقیقت را بیان کنند که خداوند هر جا را اراده کند مى گشاید و هر جا را اراده کند قفل مى نماید و همه کارهاى او مطابق حکمت است.
👈این تبیین، شرح اسم قابض و باسط الهی یا اسم معطی و مانع است و امثال آن .
#بند_اول:
«و از شاخه های درختان،نور سرخ رنگی شعله ور شده، میوه های رسیده را به انسانها تقدیم می دارند»
#سؤال3⃣: منظور از نور سرخ رنگ از شاخه های درختان شعله ور شده چیست؟
#جواب:
✍ شاید مراد از این فراز آتشی باشد که با سوزاندن شاخه های درختان تولید می شود.
💯 همان طور که در سوره مبارکه واقعه فرمود.
📖ونیز مى فرماید : « (الَّذِى جَعَلَ لَکُم مِّنَ الشَّجَرِ الاَْخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ)
📣همان خدایى که براى شما از درخت سبز آتش آفرید و شما به وسیله آن آتش مى افروزید»
#بند_سوم:
«خدا پیامبر را پس از یک دوران طولانی که دیگر پیامبران نبودند فرستاد»
#سؤال4⃣: آیا با توجه به اینکه ادیان پیامبران _ که حجت خدا بر مردم بودند_ تحریف شده بود، نتیجه این است که در آن زمان زمین از حجت خدا خالی بوده است ؟
#سؤال5⃣: در بین عرب جاهلیت(بجز مسیحیان و یهودیان آنان) آیا دین و مذهب خاصی بوده ؟ حال آنکه میدانیم اغلب به آداب آبا و اجدادیِ خود عمل میکردند.
#جواب:
✅اولاً: زمین از حجت خالی نبود زیرا ما یک رسول داریم، یک نبی!
💯اگرچه با عروج حضرت عیسی به آسمان تا زمان پیامبر اعظم نبی صاحب شریعتی نیامد اما رسولان الهی وجود داشته اند.
✅ثانیاً: کافران دو گروه بودند :
🔴گروهى که به کلى خدا را به فراموشى سپرده و اعتقادى به حق نداشتند
🔴و گروه دیگرى که مشرک بوده و براى خداوند همتایانى قرار داده بودند.
↩️پیامبر (صلى الله علیه وآله) با هر دو گروه جهاد کرد.
🖇نخست جهاد فرهنگى و تبلیغی سیزده سال تمام به این جهاد پرداخت و گروه زیادى را از این طریق به آیین اسلام درآورد.
📌سپس هنگامى که مشاهده کرد گروه معاندان و بندگان زر وزور، سدّ راه مردم پاکدل و مانع پذیرش آیین خدا هستند، دست به جهاد نظامى زد تا مانع را از سر راه بردارد، بى آن که کسى را مجبور به پذیرش آیین خود کند، چرا که (لاَ إکْراهَ فِی الدِّینْ).
#بند_پنجم:
«حیات و زندگی چونان حکمت و دانش است که حیات دل مرده و بینایی چشم های نابیناست و مایه شنوایی برای گوشهای کر و آبی گوارا برای تشنگان است که همه در آن سالم و بی نیازند»
#سؤال6⃣: لطفاً توضیح دهید.
#جواب :
✍ منظور از «حکمت» در عبارت فوق، علم و دانش است.
💯همان علم و دانشى که :
🔹انسان را به خدا نزدیک کند
🔹و امور زندگى مادى و معنوى را نظام بخشد
🔹و از بیهوده کارى باز دارد
🔹و در یک جمله، همان گونه که در قرآن مجید آمده است : خیر کثیر را عائد صاحبش بنماید.
📖(وَمَنْ یُؤتَ الحِکْمَةَ فَقَدْ اُوتِیَ خَیْراً کَثیراً)
📜امام (علیه السلام) در عبارت پر معنى بالا، اوصاف پنجگانه اى براى حکمت بیان مى کند، و موقعیّت آن را در زندگى مادى و معنوى بشر روشن مى نماید.
✅نخست مى فرماید : حکمت، حیات قلب مرده است .
🔖یعنى ارواح و افکارى که بر اثر جهل همچون مردگان هیچ حرکت و اثر مثبتى ندارند، در پرتو علم و حکمت جان مى گیرند و زنده مى شوند و به حرکت در مى آیند.
✅دوّم و سوّم این که : حکمت، چشمان کوردلان و گوشهاى ناشنوایان را بینا و شنوا مى کند و حقایقى را که به خاطر فرو افتادن پرده هاى جهل بر چشم و گوش ناآگاهان قابل دیدن و شنیدن نبود براى آنها روشن مى سازد.
🔁 به گونه اى که چهره حق را در سرتاسر آفرینش مى بینند و آواى تسبیح موجودات را مى شنوند و پیام رهبران الهى را درک مى کنند.
✅ و در چهارمین و پنجمین وصف مى فرماید : تشنگان حق از سر چشمه حکمت سیراب مى شوند و تمام بى نیازى و سلامت را در آن مى یابند و به این ترتیب چیزى از خیر و برکت و سعادت و خوشبختى باقى نمى ماند، جز این که در حکمت و دانش نهفته است.
📣در واقع امام (علیه السلام) مى فرماید : دو نوع حیات وجود دارد:
🔻حیات مادى و جسمانى که غالباً مردم از آن سیر نمى شوند.
🔻و حیات معنوى و روحانی: که از آن برتر است و آن، علم و دانش مى باشد که خردمندان و آگاهان هیچ گاه از آن، سیر و ملول نخواهند شد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇
📣در پارسايی در دنيا
1⃣ ستايش پروردگار
♦️خدا را ستايش می کنيم بر آنچه گرفته، و آنچه بخشيده، و بر نعمت هايی که عطا کرده و آزمايش هايی که انجام داد. خداوندی که بر هر چيزِ پنهانی آگاه و در باطن هر چيزی حضور دارد. به آنچه در سينه هاست آگاه و بر آنچه ديده ها دزدانه می نگرد داناست، و گواهی می دهم که خدا يکی است و جز او خدايی نيست و گواهی می دهم که حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) برگزيده و فرستاده اوست، آن گواهی که با او درون و بيرون، قلب و زبان، هماهنگ باشد.
2⃣ ضرورت یاد مرگ
♦️به خدا سوگند! اين که می گويم بازی نيست، جدّی و حقيقت است، دروغ نيست، و آن، چيزی جز مرگ نيست، که بانگ دعوت کننده اش رسا، و به سرعت همه را ميرانَد! پس انبوه زندگان، و طرفداران، تو را فريب ندهند. همانا گذشتگان را ديدی که ثروت ها اندوختند و از فقر و بيچارگی وحشت داشتند و با آرزوهای طولانی فکر می کردند در أمانند، و مرگ را دور می پنداشتند، ديدی چگونه مرگ بر سرشان فرود آمد؟ و آنان را از وطنشان بيرون راند؟ و از خانه أمن کوچشان داد؟، که بر چوبه تابوت نشستند، و مردم آن را دست به دست می کردند و بر دوش گرفته و با سرانگشت خويش نگاه می داشتند؟ آيا نديديد آنان را که آرزوهای دور و دراز داشتند، و کاخ های استوار می ساختند، و مال های فراوان می اندوختند، چگونه خانه هايشان گورستان شد؟ و اموال جمع آوری شده شان تباه و پراکنده و از آنِ وارثان گرديد؟ و زنان آنها با ديگران ازدواج کردند؟ نه می توانند چيزی به حسنات بيفزايند و نه از گناه توبه کنند!.
3⃣تقوی و روش برخورد با دنيا
♦️کسی که جامه تقوا بر قلبش بپوشاند، کارهای نيکوی او آشکار شود، و در کارش پيروز گردد. پس در به دست آوردن بهره های تقوا فرصت غنيمت شماريد، و برای رسيدن به بهشت جاويدان رفتاری متناسب با آن انجام دهيد، زيرا دنيا برای زندگیِ هميشگی شما آفريده نشده، گذرگاهی است تا در آن زاد و توشه آخرت برداريد. پس با شتاب، آماده کوچ کردن باشيد و مرکب های راهوار برای حرکت مهيّا داريد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه132
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
#خطبه132
#بند_سوم:
«کسی که جامه ی تقوا بر قلبش بپوشاند، کارهای نیکوی او آشکار شود و در کارش پیروز می گردد»
#سؤال1⃣: چرا در اینجا، وعده ی آشکارشدن کارهای نیکو را دادند؟
#سؤال2⃣: آیا اشکار شدن آنها خیلی مهم است؟
#جواب:
✍ روشن است اگر تقواى الهى در اعماق دل انسان ریشه بدواند، شاخ و برگ و میوه هایش از دست و زبان و چشم و گوش او ظاهر مى شود.
🖇چرا که تقوا همان حالت خدا ترسى درون است که انگیزه اى است نیرومند براى اعمال نیک و عامل بازدارنده اى است در برابر گناه.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇
📣 (این خطبه در منبر کوفه ایراد شد و به خطبه «منبریه» معروف است، که در آن علل پذیرش حکومت و صفات یک رهبر عادل را بیان می دارد.)
1⃣ علل نكوهش كوفيان
♦️ای مردم رنگارنگ، و دل های پريشان و پراکنده، که بدن هايشان حاضر و عقل هايشان از آنها غايب و دور است! من شما را به سوی حق می کشانم، امّا چونان بزغاله هايی که از غرّش شير فرار کنند می گريزيد! هيهات که با شما بتوانم تاريکی را از چهره عدالت بزدايم، و کجی ها را که در حق راه يافته، راست نمايم.
2⃣فلسفه حكومت اسلامی
♦️ خدايا تو می دانی که جنگ و درگيریِ ما، برای به دست آوردن قدرت و حکومت و دنيا و ثروت نبود، بلکه می خواستيم نشانه های حق و دين تو را به جايگاه خويش بازگردانيم، و در سرزمين های تو اصلاح را ظاهر کنيم، تا بندگان ستمديده ات در أمن و أمان زندگی کنند، و قوانين و مقرّرات فراموش شده تو بار ديگر اجراء گردد.
3⃣ شرائط رهبر اسلامی
♦️خدايا! من نخستين کسی هستم که به تو روی آورد، و دعوت تو را شنيد و اجابت کرد؛ در نماز، کسی از من جز رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پيشی نگرفت؛ همانا شما دانستيد که سزاوار نيست بخيل بر ناموس و جان و غنيمت ها و احکام مسلمين، ولايت و رهبری يابد، و امامت مسلمين را عهده دار شود، تا در اموال آنها حريص گردد؛ و نادان نيز لياقت رهبری ندارد تا با نادانی خود مسلمانان را به گمراهی کشاند؛ و ستمکار نيز نمی تواند رهبر مردم باشد، که با ستم حقِّ مردم را غصب و عطاهای آنان را قطع کند؛ و نه کسی که در تقسيم بيت المال عدالت ندارد، زيرا در اموال و ثروت آنان حيف و ميل می کند و گروهی را بر گروهی مقدّم می دارد؛ و رشوه خوار در قضاوت نمی تواند امام باشد، زيرا برای داوری با رشوه گرفتن، حقوق مردم را پايمال، و حق را به صاحبان آن نمی رساند، و آن کس که سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) را ضايع می کند، لياقت رهبری ندارد، زيرا که امّت اسلامی را به هلاکت می کشاند.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه131
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇