eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
31 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ : امام علی علیه السلام در وصیت نامه خود امر به عفو قاتل خود می کنند ، اما براساس تاریخ ابن ملجم قصاص شد . لطفاً توضیح بفرمایید. : ✅ اولاً: عفو از دشمن همیشه به معنای عفو از قاتل هم نیست. 🔴حضرت در جاهای دیگری مثل فرمودند : وقتی بر دشمنت دست یافتی، بخشیدن اورا شکرانه ی نعمت قرار بده. ⏪این قاعده ی کلی یعنی در شرایط عادی بخشیدن کسی که دشمنی شخصی با شما داشته و شما بتوانید تلافی کنید ولی از او بگذرید این یک جور شکر نعمت قدرت است. ✅ثانیاً: اما اگر یک کسی دچار جنایتی بشود و خودش هم از نظر شخصیتی بر این جنایت و حق بودن این جنایت خودش مصر باشد ، این همیشه مشمول این نکته ی عفو نمیشود. 👈یعنی وقتی که مسئله اعتقادی_سیاسی می‌شود چه بسا قصاص کردن کسی در این تراز برای دیگران یک جور خط و نشان کشیدن و درس عبرت است . ⬅️ لذا ما در بعضی از جرم ها همین‌طور داریم . 👌حتی اگر مثلاً کسی شخصی را که دچار یک آسیبی توسط یک جانی شده، ببخشد آن جرم حکومتیش و جرم اجتماعیش را نمی‌تواند ببخشد فقط میتواند سهم خودش رو ببخشد. ♨️مثلاً کسی که در خیابان قمه کشیده و یک نفر را هم زده این دو جرم انجام داده: 🔹یکی جرم به شخص کرده که خب او می‌تواند ببخشد . 🔹ولی یک جرم اجتماعی هم کرده که قبح این ترساندن مردم و وحشت ایجاد کردن و اختلال در امنیت را می‌خواسته بشکند آن دیگر قابل بخشش نیست و حتماً باید مجرم و آن مقصر محاکمه و تنبیه بشود . ↩️شاید در ماجرای ابن ملجم ملعون با توجه به فضای سنگینی که خوارج در جامعه درست کرده بودند و داشتند با تبلیغاتی که از قرآن سوء استفاده می‌کردند خودشان را حامی و حافظ دین و امیر المؤمنین علیه اسلام را دشمن قرآن معرفی می‌کردند؛ این ضربه ای که به ابن ملجم خورد برای یک عده ی زیادی درس عبرت باشد و مایه ی وحشت که ممکن است به این چنین جنایتی مبتلا بشوند و به این‌چنین عاقبتی دچار شوند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به ابن عباس فرماندار بصره در سال ٣٦ هجری که گفت پس از سخنان پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم ) هیچ سخنی را همانند این نامه نیافتم 🔹سفارش به آخرت گرایی ♦️پس از ياد خدا و درود! همانا انسان گاهی خشنود می شود به چيزی كه هرگز از دستش نمی رود، و ناراحت می شود برای از دست دادن چيزی كه هرگز به آن نخواهد رسید. ابن عباس! خوشحالی تو از چيزی باشد كه در آخرت برای تو مفيد است، و اندوه تو برای از دست دادن چيزی از آخرت باشد، آنچه از دنيا به دست می آوری تو را خشنود نسازد، و آنچه در دنيا از دست می دهی زاری كنان تاسف مخور، همت خويش را به دنيای پس از مرگ واگذار. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ : حضرت می‌فرمایند : «همانا انسان خشنود می شود به چیزی که هرگز از دستش نمی رود.» لطفاً توضیح دهید. : ✅این عبارت با توجه به کل قابل در ک میشود. ⚠️حضرت در مقایسه بین دنیا و آخرت خوشی و ناخوشی را به دو نوع حقیقی و غیرحقیقی تقسیم می فرماید: 🔴خوشی حقیقی، در چیزی است که در آخرت مفید باشد. 🔴ولی خوشی غیرحقیقی به چیزی است که در دنیا به تقدیر الهی به دست می آید و در آخر هم فانی میشود چون کل دنیا رو به زوال است. ↩️ناخوشی حقیقی باید برای از دست دادن چیزی از آخرت باشد. ↩️ و ناخوشی غیرحقیقی برای از دست دادن آرزوهای دنیایی است که اصلاً هرچقدر هم تلاش کنی به تمام آنها نخواهی رسید . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ 💫بسم الله الرحمن الرحیم💫 عرض سلام و ادب و صبح بخیر دارم خدمت همه جویندگان معارف نهج البلاغه: ✳️نکته ای که امروز در بخش تبیین باید با هم گفتگو کنیم ، یاد آوری ، ذکر و شکر نعمتی است که مدتی است خداوند به ما ارزانی داشته است. 🔴خواهران بزرگوار ، اگر همه ما ، از من حقیر ناچیز تا شما بزرگواران، به زمان گذشته ای که با نهج البلاغه هیچ آشنایی نداشتیم ، برگردیم ؛ حتی در همین حدی که امروز از لایه های ابتدایی نهج البلاغه انس و آشنایی داریم ، حتماً اعتراف و ازعان می کنیم که واقعاً از وقتی نهج البلاغه وارد زندگی ما و ما وارد حیات نهج البلاغه ای شدیم همه چیز دارد آرام آرام تغییر می کند ، از حس و حال ما ، از نگرشها و ارزشهای ما ، از صمیمیتی که بین ما ونهج البلاغه ایها ایجاد شد ، کیفیت زندگی ما دارد تغییر میکند . ✳️حالا مقدار این تغییر با توجه به ظرفیت و تلاش هر کدام از ما متفاوت است . ⁉️اما در اصل اینکه ما به برکت نهج البلاغه در زندگی خودمان تغییر داریم احساس می کنیم فکر نمی کنم کسی شکی داشته باشد . ⚠️مگر کسی که ظاهراً خودش را از ما بداند و نهج البلاغه ای بداند ولی در واقع انسی با نهج البلاغه نگیرد . ⬅️یعنی حداقل روزی ۱۰ یا ۲۰ دقیقه با نهج البلاغه ننشسته باشد . ‼️خب این نعمت بزرگی است ، برای این نعمت دو حق به گردن ما می آید ؛ 1⃣: حالا که خدا بعد از دوران حیرت از این کتاب به آن کتاب ، از این جلسه به آن جلسه ، از این استاد به آن استاد و یک بهم ریختگی فکری و اخلاقی و معنوی و اعتقادی حالا ما را رسانده سر یک نظام و نظم خیلی خوب و شیرین و محکمی مثل نهج البلاغه دیگر نباید در استفاده از این منبع عظیم کوتاهی کنیم . ⏪شکر این نعمت به این است که: 🔻اولاً: بیشتر از قبل و هر روز بیشتر از دیروز به این کتاب شریف خودمان را برسانیم. 🔻ثانیاً: و از خدا بخواهیم هم تیزهوشی و ژرف اندیشی ، هم پاکی نیت و طهارت روح بیشتر به ما عنایت کند تا لایه های باطنی تر و عمیق تر آن را بشناسیم و بدست آوریم . 2⃣:همان‌طور که خود حضرت معتقدند حالا همین مقدار که خدا دست ما را در دست آقا امیرالمؤمنین علیه السلام گذاشت و زندگی ما را آرام آرام نظم و نورانیت بخشید ما هم واسطه شویم و دست مردم را در دست امیرالمؤمنین علیه السلام بگذاریم . 👈گاهی من گله مند می شوم بعضی از برادران و خواهران ما هنوز در ترویج نهج البلاغه سستی می کنند . 📌هنوز خیال می کنند اگر امثال من حقیر یک توفیقکی داریم و تلاشهایی می کنیم برای معرفی نهج البلاغه چیزی از خودمان داریم. ⏪ باور نکردند که اگر خودشان را به دست امیرالمؤمنین بسپارند و همین مقدار اطلاعات و مهارتهایی که تقدیم می شود را جدی بگیرند می توانند بقیه مردم را هم نجات بدهند ، در زندگی بقیه مردم هم این لذت و نورانیت انس با امیرالمؤمنین را ایجاد کنند . 💯بنابراین : ⭕️بیشتر از قبل با نهج البلاغه مأنوس باشید . ⭕️بیشتر از قبل تلاش کنید تا دوستان و عزیزان ما را با نهج البلاغه آشنا کنید . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه دیگری به زياد بن ابيه در سال ٣٦ هجری 🔹سفارش به ميانه روی ♦️ای زياد، از اسراف بپرهيز، و ميانه روی را برگزين، از امروز به فكر فردا باش، و از اموال دنيا به اندازه كفاف خويش نگهدار، و زيادی را برای روز نيازمنديت در آخرت پيش فرست. آيا اميد داری خداوند پاداش فروتنان را به تو بدهد در حالی كه از متكبران باشی؟ و آيا طمع داری ثواب انفاق كنندگان را دريابی در حالی كه در ناز و نعمت قرار داری؟ و تهيدستان و بيوه زنان را از آن نعمتها محروم می كنی؟ همانا انسان به آنچه پيش فرستاده، و نزد خدا ذخيره ساخته، پاداش داده خواهد شد با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ : جملهٔ «از امروز به فکر فردا باش» آیا فردا منظور آخرت است یا منظور آینده است ، اگر آینده است مگر نه اینکه می‌گوییم خدا روزی رسان است و نباید غصه فردا را خورد؟ لطفاً توضیح بفرمایید. : ✅در این مراد امیرالمؤمنین علیه السلام از " واذکر فی الیوم غدا" امروز به فکر فردا باش. 🔴یعنی : در دنیا جوری رفتار کن که در فردای قیامت گرفتار نشوی. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به زياد بن ابيه 🔹هشدار از خيانت به بيت المال ♦️همانا من، براستی به خدا سوگند می خورم، اگر به من گزارش كنند كه در بيت المال خيانت كردی، كم يا زياد، چنان بر تو سخت گيرم كه كم بهره شده، و در هزينه عيال، درمانی، و خوار و سرگردان شوی! با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ :چرا این فرد با این پیشینه که از اسمش هم معلوم است( زیاد ابن ابیه) به عنوان جانشین فرماندار انتخاب شدند؟لطفا توضیح بفرمایید. : ✳️گاهی وقت ها شرایط یک مسئولیت بگونه ای است که امام در انتخاب فرد لایق برای این مسئولیت، مخیر بین دو گزینه خوب و خوبتر نیستند بلکه مخیر بین بد و بدتر هستند. ⭕️یا باید فردی متعهد ولی غیر توانمند و ضعیف از نظر مدیریتی را انتخاب کنند که در این صورت بجای کار و بار امام را سبک تر کند، سنگین تر می کند. ⭕️و یا باید فردی که از نظر تدین ضعیف تر است ولی کارکشته تر و مدیرتر است بگذارد و صرفاً با یک نظارت سفت و سخت محسوس یا نانحسوس کنترلش نماید. ⏪ قطعاً دومی پسندیده تر است. ⛔️در ماجرای زیاد بن ابیه هم دقیقاً این اتفاق افتاد یکی از یاران بسیار متدین مولا (ظاهراً جناب کمیل) عهده دار این مقام بود ولی نتوانستند منویات امام را درست برآورده کند. ⁉️لذا حضرت جای او را به زیاد دادند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹 🕊 🌹🕊🌹🕊
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به يكی از فرمانداران خود به نام عمر بن ابی سلمه ارحبی، که در فارس ایران حکومت می کرد 🔹هشدار از بدرفتاری با مردم ♦️ پس از نام خدا و درود. همانا دهقانان مركز فرمانداريت، از خشونت و قساوت و تحقير كردن مردم و سنگدلی تو شكايت كردند، من درباره آنها انديشيدم، نه آنان را شايسته نزديك شدن يافتم، زيرا كه مشركند. و نه سزاوار قساوت و سنگدلی و بدرفتاری هستند زيرا كه با ما هم پيمانند، پس در رفتار با آنان، نرمی و درشتی را به هم آميز. رفتاری توام با شدت و نرمش داشته باش، اعتدال و ميانه روی را در نزديك كردن يا دور نمودن، رعايت كن. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🏴🌿🏴🌿🏴🌿🏴🌿🏴🌿🏴🌿 بسم الله الرحمن الرحیم 🏴 عرض سلام و ادب و تسلیت دارم خدمت همه خواهران گرامی . 🔳 سیدالشهدا علیه السلام در بیان هدف قیام خودشان جملات معروفی دارند که بخشی از آن کمتر مورد توجه گویندگان و نویسندگان قرار گرفته . 📢 می‌فرمایند :" انما خرجت لطلب اصلاح فی امت جدی " ، من فقط و فقط برای اصلاح امت جدم قیام کردم ، و در بیان راهبردهای این اصلاح سه نکته را بیان میکنند : ▪️اول : امر به معروف ▪️دوم : نهی از منکر ▪️سوم : احیای سیره پیامبر و امیرالمؤمنین علیه السلام ✔️می فرمایند :" ارید عن آمر بالمعروف وانهی عن المنکر و اسیروا بسیرة جدی و ابی ، علی ابن ابیطالب ." ◾️من برای اینکه بتوانم امت را اصلاح کنم ، امر بمعروف می‌کنم که امر به حکومت الهی و حکومت دینی است. ◾️ و نهی از منکر می‌کنم که نهی از حکومت طاغوت است. ◾️و سوم اینکه سیره جدم و پدرم علی ابن ابیطالب را می خواهم احیا کنم . ⏪ نکته ظریفی که هست نکته آخر این عبارت است ؛ آیا مگر بین سیره پیامبر و سیره امیرالمؤمنین تفاوت وجود داشته که امام حسین علیه الصلاة و السلام بعد از سیره پیامبر تاکید به سیره امیرالمؤمنین علیه السلام میکند ؟! ♣️ در واقع سؤال اصلی و دقتی که نشده اینجاست که با توجه به اینکه ما می دانیم امیرالمؤمنین پا جای پای پیامبر گذاشته اند و دقیقاً طبق سیره ی پیامبر زندگی کرده اند دیگر چه نیازی بوده که بعد از سیره ی پیامبر امام حسین علیه السلام سیره ی امیرالمؤمنین علیه السلام را هم تاکید کنند؟ 📢می فرمایند : " اسیروا بسیرة جدی و ابی علی ابن ابی طالب " ↩️ پاسخ مسأله اینجاست که بعد از پیغمبر اسلام همانطور که تفسیرهایی از قرآن متفاوت شد و هر کسی با هوای نفس خودش تلاش می کرد از تفسیر قرآن و بیان شأن نزول و تبیین آیات قرآن به نفع اغراض خود یا افراد حزب و جناحش سوء استفاده کند ، سیره و سنت پیامبر هم به تحریف کشیده شد . ⬅️ و هر گروهی به هر نوعی که خودشان می پسندیدند پیامبر را تحریف کردند و به نفع خودشان سیره سازی کردند برای پیامبر . ⏺ در اینچنین وضعیتی که هم قرآن از نظر تفسیر و تبیین و هم سیره ی پیامبر به اغراض فاسده دیگران در حال تحریف شدن است ، هیچ چاره ای برای شناخت اسلام حقیقی و سیره ی حقیقی پیامبر و قرآن حقیقی نیست مگر اینکه یک معیار و شاخص داشته باشیم بعبارتی یک قرائت درست از قرآن و سیره ی پیامبر داشته باشیم . ⚠️سیدالشهدا با این عبارات کاملا هوشمندانه می خواهند به ما این را بفهمانند که بعد از پیامبر در بازار مکاره قرائتهای مختلف از دین ، این قرائت و فهم علی ابن ابی طالب است که اعتبار و حجیت دارد ، در واقع قرائت معیار و شاخص و حق است . 📚 نهج البلاغه عصاره کامل و جامع از قرائت امیرالمؤمنین از اسلام و سیره ایشان است . ⚫️ اگر ما پیرو سیدالشهدا علیه السلام هستیم باید مثل ایشان دنبال احیا قرآن و سنت و سیره ی پیامبر از طریق احیای سیره ی امیرالمؤمنین علیه السلام باشیم . 🔘 و سیره ی امیرالمؤمنین علی علیه السلام یعنی نهج البلاغه . ↔️ پس همراهی با هدف قیام سید الشهدا علیه السلام مصداق معرفتی و بصیرتی اش احیاء نهج البلاغه می تواند باشد ، یعنی یکی از بهترین مصادیق آن میتواند باشد . 🔘 زیرا می تواند آن سیره و فهم درست از اسلام ، قرآن و سیره ی پیامبر را به ما نشان بدهد . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🏴🌿🏴🌿🏴🌿🏴🌿🏴🌿🏴🌿
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به فرماندار بصره، عبدالله بن عباس، در سال ٣٦ هجری پس از جنگ جمل 🔹روش برخورد با مردم ♦️بدان، كه بصره امروز جايگاه شيطان، و كشتزار فتنه هاست، با مردم آن به نيكی رفتار كن، و گره وحشت را از دلهای آنان بگشای، بدرفتاری تو را با قبيله 《بنی تميم》 و خشونت با آنها را به من گزارش دادند، همانا 《بنی تميم》 مردانی نيرومندند كه هرگاه دلاوری از آنها غروب كرد، سلحشور ديگری جای آن درخشيد، و در نبرد، در جاهليت و اسلام، كسی از آنها پيشی نگرفت، و همانا آنها با ما پيوند خويشاوندی، و قرابت و نزديكی دارند، كه صله رحم و پيوند با آنان پاداش، و گسستن پيوند با آنان كيفر الهی دارد، پس مدارا كن ای ابوالعباس! اميد است آنچه از دست و زبان تو از خوب يا بد، جاری می شود، خدا تو را بيامرزد، چرا كه من و تو در اينگونه از رفتارها شريكيم. سعی كن تا خوش بيني من نسبت به شما استوار باشد، و نظرم دگرگون نشود، با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه در پاسخ نامه معاويه در صحرای صفین، ماه صفر سال٣٧ هجری 1⃣افشای چهره بنی اميه و فضائل اهل بيت (علیهم السلام ) ♦️معاويه! اينكه خواستی شام را به تو واگذارم، همانا من چيزی را كه ديروز از تو باز داشتم، امروز به تو نخواهم بخشيد، و اما سخن تو كه 《جنگ، عرب را جز اندكی، بكام خويش فرو برده است》آگاه باش، آن كس كه بر حق بود، جايگاهش بهشت، و آنكه بر راه باطل بود در آتش است. اما اينكه ادعای تساوی در جنگ و نفرات جهادگر كرده ای، بدان، كه رشد تو در شك به درجه كمال من در يقين نرسيده است، و اهل شام بر دنيا حريص تر از اهل عراق به آخرت نيستند. 2⃣ فضائل عترت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) ♦️و اينكه ادعا كردی ما همه فرزندان (عبدمناف) هستيم، آری چنين است، اما جد شما (اميه) چونان جد ما (هاشم) و (حرب) همانند (عبدالمطلب) و (ابوسفيان) مانند (ابوطالب) نخواهند بود، هرگز ارزش مهاجران چون اسيران آزادشده نيست، و حلال زاده همانند حرام زاده نمی باشد، و آنكه بر حق است با آنكه بر باطل است را نمی توان مقايسه كرد، و مومن چون مفسد نخواهد بود، و چه زشتند آنان كه پدران گذشته خود را در ورود به آتش پيروی كنند. از همه كه بگذريم، فضيلت نبوت در اختيار ماست كه با آن عزيزان را ذليل، و خوارشدگان را بزرگ كرديم، و آنگاه كه خداوند امت عرب را فوج فوج به دين اسلام درآورد، و اين امت در برابر دين يا از روی اختيار يا اجبار تسليم شد، شما خاندان ابوسفيان، يا برای دنيا و يا از روی ترس در دين اسلام وارد شديد، و اين هنگامی بود كه نخستين اسلام آورندگان بر همه پيشی گرفتند، و مهاجران نخستين ارزش خود را باز يافتند، پس ای معاويه شيطان را از خويش بهره مند، و او را بر جان خويش راه مده. با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜دستور العمل امام علیه السلام به هنگام آغاز جنگ در سال ٣٧ هجری در میدان صفین 🔹آموزش تاكتيكهای نظامی ♦️از عقب نشينی هایی كه مقدمه هجوم ديگر است، و ايستادنی كه حمله در پی دارد نگرانتان نسازد، حق شمشيرها را اداء كنيد، و پشت دشمن را به خاك بماليد، و برای فرو كردن نيزه ها، و محكم ترين ضربه های شمشير، خود را آماده كنيد، صدای خود را در سينه ها نگه داريد. كه در زدودن سستی نقش بسزایی دارد. به خدایی كه دانه را شكافت، و پديده ها را آفريد! آنها اسلام را نپذيرفتند، بلكه به ظاهر تسليم شدند، و كفر خود را پنهان داشتند، آنگاه كه ياورانی يافتند آن را آشكار ساختند. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜دعای امام در میدان جنگ 🔹نيايش در جنگ ♦️خدايا! قلبها به سوی تو روانه شده، و گردنها به درگاه تو كشيده، و ديده ها به آستان تو دوخته، و گامها در راه تو نهاده، و بدن ها در خدمت تو لاغرشده است، خدايا دشمنی های پنهان آشكار، و ديگهای كينه در جوش است، خدايا به تو شكايت مي كنيم از اينكه پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در ميان ما نيست، و دشمنان ما فراوان، و خواسته های ما پراكنده است. 《پروردگارا! بين ما و دشمنانمان به حق داوری فرما كه تو از بهترين داورانی》 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 دستور امام علیه السلام در صفین قبل از رویارویی با دشمن 🔹رعايت اصول انسانی در جنگ ♦️جنگ را آغاز نكنيد تا آنها شروع كنند، زيرا بحمدالله حجت با شماست، و آغازگر جنگ نبودن، تا آنكه دشمن به جنگ روی آورد، حجت ديگر بر حقانيت شما خواهد بود، اگر به اذن خدا شكست خوردند و گريختند، آن كس را كه پشت كرده مكشيد، و آن را كه دفاع نمی تواند آسيب نرسانيد، و مجروحان را به قتل نرسانید، زنان را با آزار دادن تحريك نكنيد هرچند آبروی شما را بريزند، يا اميران شما را دشنام دهند، كه آنان در نيروی بدنی و روانی و انديشه كم توانند، در روزگاری كه زنان مشرك بودند مامور بوديم دست از آزارشان برداريم، و در جاهليت اگر مردی با سنگ يا چوب دستی به زنی حمله می كرد، او و فرزندانش را سرزنش می كردند. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• : در سخن از ناقص العقول نیست که به معنی تفاوت باشه، سخن از ضعیف بودن عقول هست، این را توضیح می فرمایید؟ : ✅ همانطور که در بیان شد، بانوان گرامی به دلیل نقشی که در طبیعت زندگی بر عهده شان قرار گرفته است، ساختار وجودی شان در تمام ابعاد لطیف‌تر و ظریف تر از مردان است؛ ظاهر، صدا، روحیات و ... . 🔴 یکی از ابعاد این تفاوت، تفاوت در بُعد عقل عملی است؛ 👈 یعنی در موقعیت هایی که غالباً موقعیت تحریک عواطف و احساسات است، بیش و پیش از آن که تحت تأثیر عقل و منطق و برهان و استدلال تصمیم بگیرند، تحت تأثیر عاطفه و احساس و هیجان عاطفی عکس العمل نشان می دهند. ⏪ البته در همین موقعیت ها هم زنان از نظر عقل نظری هیچ ضعف یا کمبودی ندارند، مسأله را بصورت روشن و واضح می بینند و تحلیل می کنند ولی در ورطه اقدام، عاطفه شان معمولاً بر عقلشان غلبه می کند. 💯 به همین دلیل در بدترین دلخوری ها با کوچک‌ترین ابراز محبت، نرم می شوند ⁉️ و با عرض معذرت بخاطر همین ویژگی است که غالباً در صفحات حوادث، زنان بیش از مردان طعمه ی اغفال شیادان قرار می گیرند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
═════ ೋღ🕊ღೋ════ 🏴«بســــــــــم اللّٰہ الرحمــــــن الرحیـــــــم»🏴 عرض سلام و تسلیت خدمت همه خواهران بزرگوار 🔰با توجه به اینکه در ماه محرم سیدالشهدا علیه السلام هستیم به نظرم رسید نسبت بین داستان کربلا و نهج البلاغه را عرض کنم . 👈همانطور که مستحضر هستید حضرت سید الشهدا در فرمایشات بسیار بسیار روشن و آشکار خود فلسفه قیام خودشان را اصلاح امت جدشان بیان کرده و فرمودند : " انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدّی " ⏪ و در زیارت اربعین هم می خوانیم که امام حسین علیه السلام خون قلب خودش را در راه خدا فدا کرد تا بندگان خدا را از جهالت و سرگشتگی و حیرت نجات بدهد . ✔️ پس معلوم میشود آن اصلاح امت جدی که حضرت بیان کردند بعنوان فلسفه قیام خودشان ، در واقع اصلاح وضعیت جهل و ضلالت امت است . 🔘 اگر امام حسین علیه السلام با آن عظمت و جایگاه و ارزشی که در عالم حقیقت دارد ، باید جان خود و فرزندان و یارانش را برای نجات امت از جهالت و ضلالت بگذارد ، پس معلوم میشود وظیفه همه کسانی که ادعا می کنند پیرو سیدالشهدا علیه السلام هستند این هست که با جهالت امت مبارزه کنند . ⁉️آیا برای مبارزه با جهالت امت حتماً باید همه ما به خواب غفلت برویم تا کار به کشته شدن امام حسین علیه السلام بیانجامد و بعد یک عده ای بیدار شوند از خواب غفلت و جهالت ؟ ◾️یا نه ، می شود با درس عبرت گرفتن از ماجرای دوران تاریخی امام حسین علیه السلام زودتر دست به کار شد و با روشنگری و آگاهی بخشی مقدمات اتفاقی نظیر کربلا را از بین برد . ↩️ در واقع مأموریت ما بتبع سیدالشهدا علیه السلام رفع جهل است و نهج البلاغه خوانی یکی از بهترین راههای رفع جهل است . ♣️ چون امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه محور و کانون سخنانش عقل و جهل است ، او بیانات و رفتارها و موضع گیری های خودش را در قالب سخنرانی ها و نامه ها و حکمتها بیان می‌کند و در صدد این است که عقل را شکوفا کند و با شکوفایی عقل ، جهل از سرزمین شخصیت فرد و امت رخت بربندد . ◀️ بنابراین ما نهج البلاغه را بهترین راه برای پیشگیری از به جهالت و ضلالت کشیده شدن امت یا درمان جهالت و ضلالت موجود آن می بینیم . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🕊ღೋ════
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 دستور العمل امام( علیه السلام ) به دو تن از اميران لشگر، زیاد بن مضر و شریح بن هانی 🔹رعايت سلسله مراتب فرماندهی ♦️من ، مالك اشتر پسر حارث را بر شما و سپاهيانی كه تحت امر شما هستند، فرماندهی دادم. گفته او را بشنويد، و از فرمان او اطاعت كنيد، او را چونان زره و سپر نگهبان خود برگزينيد، زيرا كه مالك، نه سستی به خرج داده و نه دچار لغزش می شود، نه در آنجایی كه شتاب لازم است كندی دارد، و نه آن جا كه كندی پسنديده است شتاب می گيرد. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜دستور العمل نظامی، به معقل بن قيس الرياحی، که با سه هزار سرباز به عنوان پیشاهنگان سپاه امام به سوی شام حرکت کردند. معقل از بزرگان و شجاعان به نام کوفه بود. 🔹احتياط های نظامی نسبت به سربازان پيشتاز ♦️از خدایی بترس كه ناچار او را ملاقات خواهی كرد، و سرانجامی جز حاضر شدن در پيشگاه او را نداری، جز با كسی كه با تو پيكار كند، پيكار نكن، در خنكی صبح و عصر سپاه را حركت ده، در هوای گرم لشكر را استراحت ده، و در پيمودن راه شتاب مكن، در آغاز شب حركت نكن زيرا خداوند شب را وسيله آرامش قرار داده، و آن را برای اقامت كردن، نه كوچ نمودن، تعيين فرموده است پس آسوده باش، و مركبها را آسوده بگذار، آنگاه كه سحر آمد و سپيده صبحگاهان آشكار شد، در پناه بركت پروردگار حركت كن. پس هر جا دشمن را مشاهده كردی در ميان لشكرت بايست، نه چنان به دشمن نزديك شو كه چونان جنگ افروزان باشی، و نه آنقدر دور باش كه پندارند از نبرد می هراسی، تا فرمان من به تو رسد، مبادا كينه آنان، پيش از آنكه آنان را به راه هدايت فراخوانيد، و درهای عذر را بر آنان ببنديد شما را به جنگ وادارد. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜