eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
32 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣درباره حكمين دو داور عراق و شام و نکوهش کوفیان فرمود: 1⃣وصف شاميان ♦️شاميان درشت خويانی پست، بردگانی فرومايه اند كه از هر گوشه ای گرد آمده، و از گروههای مختلفی تركيب يافته اند، مردمی كه سزاوار بودند احكام دين را بياموزند، و تربيت شوند، و دانش فرا گيرند، و كارآزموده شوند، و سرپرست داشته باشند، و دستشان گيرند، و آنها را به كار مفيد وادارند. آنان نه از مهاجرانند و نه از انصار، و نه آنان كه خانه و زندگی خود را برای مهاجران آماده كرده، و از جان و دل ايمان آوردند. 2⃣ نكوهش از انتخاب حكم ♦️ آگاه باشيد كه شاميان در انتخاب حكم، نزديك ترين فردی را كه دوست داشتند برگزيدند، و شما فردی را كه از همه به ناخشنودی نزديك تر بود انتخاب كرديد، همانا سر و كار شما با عبدالله پسر قيس است كه می گفت: 《جنگ فتنه است بند كمانها را ببريد و شمشيرها را در نيام كشيد.》 اگر راست می گفت پس چرا بدون اجبار در جنگ شركت كرد؟ و اگر دروغ می گفت پس متهم است. برای داوری، عبدالله ابن عباس را رو در روی عمروعاص قرار دهيد، و از فرصت مناسب استفاده كنيد، و مرزهای دوردست كشور اسلامی را در دست خود نگهداريد، آيا نمی بينيد كه شهرهای شما ميدان نبردشده؟ و خانه های شما هدف تيرهای دشمنان قرار گرفته است؟ 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 در كار خير شتاب كنيد 🔹سفارش به نيكوكاری ♦️پس عمل نيكو انجام دهيد، حال كه زنده و برقراريد، پرونده ها گشوده، راه توبه آماده، و خدا فراریان را فرا می خواند، و بدكاران اميد بازگشت دارند، عمل كنيد پيش از آنكه چراغ عمل خاموش، و فرصت پايان يافته، و اجل فرا رسيده، و در توبه بسته، و فرشتگان به آسمان پرواز كنند. پس هر كسی با تلاش خود برای خود، از روزگار زندگانی برای ايام پس از مرگ، از دنيای فناپذير برای جهان پايدار، و از گذرگاه دنيا برای زندگی جاودانه آخرت، توشه برگيرد، انسان بايد از خدا بترسد، زيرا تا لحظه مرگ فرصت داده شده، و مهلت عمل نيكو دارد، انسان بايد نفس را مهار زند، و آن را در اختيار گرفته از طغيان و گناهان باز دارد، و زمام آن را به سوی اطاعت پروردگار بكشاند. ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 از هجرت و پیوستن به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) سخن می گوید: 🔹ياد مشكلات هجرت ♦️خود را در راهی قرار دادم كه پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) رفته بود، و همه جا از او پرسيدم تا به سرزمين (عرج) رسيدم. (اين جملات در يك سخن طولانی آمده است، جمله 《فاطا ذكره》 در همه جا از او می پرسيدم.) يكی از سخنانی است كه در اوج فصاحت قرار دارد، يعنی خبر حركت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) از ابتداء حركت تا پايان به من می رسيد، كه امام اين معنا را با كنايه آورده است) 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣هنگام غسل دادن پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) 🔹(به هنگام غسل دادن پيامبر صلّی اللّه عليه و آله و سلّم فرمود) ♦️پدر و مادرم فدای تو ای رسول خدا! با مرگ تو رشته ای بريد كه در مرگ ديگران نبريد، با مرگ تو رشته پيامبری، و فرود آمدن پيام و اخبار آسمانی گسست، مصيبت تو، ديگر مصيبت ديدگان را به شكيبایی واداشت، و همه را در مصيبت تو يكسان عزادار كرد، اگر به شكيبایی امر نمي كردی، و از بي تابی نهی نمی فرمودی، آنقدر اشك می ريختم تا اشكهایم تمام شود، و اين درد جانكاه هميشه در من می ماند، و اندوهم جاودانه می شد، كه همه اينها در مصيبت تو ناچيز است. چه بايد كرد كه زندگی را دوباره نمی توان باز گرداند، و مرگ را نمی شود مانع شد، پدر و مادرم فدای تو! ما را در پيشگاه پروردگارت ياد كن، و در خاطرات نگه دار.!. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣ذعلب یمانی از احمد بن قتبیه، از عبدالله بن یزید، از مالک بن دحیحه نقل کرد که در حضور امام علیه السلام از علت تفاوت های میان مردم پرسیدند امام علیه السلام فرمود: 🔹علل تفاوتها ميان انسانها ♦️علت تفاوت های ميان مردم، گوناگونی سرشت آنان است؛ زيرا آدميان در آغاز، تركيبی از خاك شور و شيرين، سخت و نرم،بودند، پس آنان به ميزان نزديك بودن خاكشان با هم نزديك، و به اندازه دوری آن از هم دور و متفاوتند يكی زيباروی و كم خرد، ديگری بلندقامت و كم همت، يكی زشت روی و نيكوكار، ديگری كوتاه قامت و خوش فكر، يكی پاك سرشت و بداخلاق، ديگری خوش قلب و آشفته عقل، و آن ديگر سخنوری دل آگاه است.!. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ ⃣: لطفاً درباره سرشت انسانها و چگونگی ترکیب آنها یک توضیح کلی بدهید . ⃣: با توجه به اینکه حضرت علت تفاوت انسانها را در تفاوت خاک سرشت آنها دانسته اند و اینکه در باب خلقت حضرت آدم ( در کتاب مرصاد العباد ، نجم الدین رازی ) چنین آمده ؛ که خداوند جبرئیل را بر آوردن مشتی خاک فرمان داد و... آیا انواع مختلف انسانها از نسل آدم که از یک نوع خاک خلق شده بودند ، نبوده است؟ ⃣: لطفاً درباره این خطبه مختصری توضیح دهید . : ✅درباره این خطبه که پاسخ به سؤال یکی از یاران حضرت بوده چند نکته ضروری وجود دارد: ⭕️ ۱) و بُعد خاکی انسان با روح و شخصیت او که یقیناً مورد تردید و انکار نیست. 👈 یعنی عوامل متعددی می تواند در شخصیت انسان بگذارد مانند محیط،آب و هوا و.. یکی هم نوع خاک است. ⭕️ ۲) روابطی که حضرت بیان می فرمایند از نوع ضابطه و قاعده کلی است و هر قاعده کلی استثناء هم دارد. 📢به قول اهل علم "ما مِن عامِِّ الاّ و قَد خُصَّ" پس ممکن است مواردی برخلاف این قواعد یافت شود که همان استثناءات است. ⭕️ ۳) شاید گفته شود که فقط خلقت حضرت آدم از خاک بوده و بقیه انسانها به تصریح قرآن کریم از نطفه بوجود آمده اند. ⁉️ در جواب باید گفت: 🔘اولاً: ما نمی توانیم با ذهن ناقص و علم ناچیز خود علم امیرالمؤمنین را ارزیابی و تحلیل کنیم. ⏪ چه بسا در مرحله ای سرشت تک تک انسانها نهاده شده و سپس مرحله خلق جنینی آنها تعبیه شده باشد. 🔘 ثانیاً: ترکیبات نطفه نیز از همین مواد معدنی موجود در خاک شکل گرفته است. ⭕️ ۴) نکته پایانی این است که بیان خلقیات هر یک از سرشت ها به هیچ وجه به معنای جبر نیست؛ ⚠️ بلکه به معنای داشتن زمینه آن خلقیات و صفات است. ⬅️ به عبارت دیگر همان طور که داشتن محیط پاک علت تامه برای خوب و سعادتمند شدن نیست بلکه اراده شخص است که کار را تمام می کند. ‼️ "پسر نوح با بَدان بنشست خاندان نبوّتش گُم شد" ♻️ و بالعکس؛ محیط بد لزوماً انسان را شقاوتمند نمی کند همانطور که حضرت آسیه همسر فرعون علیرغم محیط کفرآلود زندگی و همسری آنچنانی یکی از چهار زن بزرگ بهشت شد. 🔴 سرشت و خاک نیز می تواند زمینه این خلقیات را در فرد تقویت کند اما نمی تواند او را مجبور به این خلقیات نماید. ↩️ بلکه عامل اصلی اراده فرد است که می تواند یا از این زمینه استفاده کند و یا برآن غلبه نماید. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣هنگامی که 《جعده بن حریره》خواهر زاده امام علیه السلام نتوانست در حضور آن حضرت سخن بگوید، فرمود: 1⃣فصاحت و بلاغت اهل بيت (علیه السلام) ♦️آگاه باشيد، همانا زبان پاره ای از وجود انسان است، اگر آمادگی نداشته نباشد سخن نمی گويد، و به هنگام آمادگی ، گفتار او را مهلت نمی دهد، همانا ما اميران سخن می باشيم، درخت سخن در ما ريشه دوانده، و شاخه های آن بر ما سايه افكنده است. 2⃣علل سقوط جامعه انسانی ♦️ خدا شما را رحمت كند، بدانيد كه همانا شما در روزگاری هستيد كه گوينده حق اندك، و زبان از راستگویی عاجز، و حق طلبان بی ارزشند، مردم گرفتار گناه، و به سازشكاری هم داستانند، جوانشان بداخلاق، و پيرانشان گناهكار، و عالمشان دورو، و نزديكشان سودجويند، نه خردسالانشان بزرگان را احترام می کنند و نه توانگرانشان دست مستمندان را می گيرند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣عبدالله بن زمعه از یاران امام بود ودر خواست مالی داشت، در جوابش فرمود: 🔹احتياط در مصرف بيت المال ♦️اين اموال كه می بينی نه مال من و نه از آن توست، غنيمتی گردآمده از مسلمانان است كه با شمشيرهای خود به دست آوردند، اگر تو در جهاد همراهشان بودی، سهمی چونان سهم آنان داشتی، وگرنه دسترنج آنان خوراك ديگران نخواهد بود. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣این سخنرانی در سرزمین 《ذی قار》هنگام حرکت به سوی بصره در سال٣٦ هجری ایراد شده 🔹ويژگيهای پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) ♦️پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) آنچه را كه به او فرموده شد آشكار كرد، و پيامهای پروردگارش را رساند، او شكافهای اجتماعی را با وحدت اصلاح، و فاصله ها را به هم پیوند داد، ميان خويشاوندان يگانگی برقرار كرد پس از آنكه آتش دشمنی ها و كينه های برافروخته در دلها راه يافته بود. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣خطبه درباره تقوا 1⃣پرهيزكاری و عمل ♦️همانا ترس از خدا كليد هر در بسته، و ذخيره رستاخيز، و مايه آزادگی از هرگونه بردگی، و عامل نجات از هرگونه هلاكت است، در پرتو پرهيزكاری، تلاشگران پيروز، پرواكنندگان از گناه رستگار، و به هر آرزویی می توان رسيد. مردم! عمل كنيد كه عمل نيكو به سوی خدا بالا می رود، و توبه سودمند است، و دعا به اجابت می رسد، و آرامش برقرار، و قلمهای فرشتگان در جريان است، به اعمال نيكو بشتابيد پيش از آنكه عمرتان پايان پذيرد، يا بيماری مانع شود، و يا تير مرگ شما را هدف قرار دهد. 2⃣ضرورت ياد مرگ ♦️ مرگ نابودكننده لذتها، تيره كننده خواهشهای نفسانی، و دوركننده اهداف شماست، مرگ ديداركننده ای دوست نداشتنی، هماوردی شكست ناپذير و كينه توزی است كه بازخواست نمی شود، دامهای خود را هم اكنون بر دست و پای شما آويخته، و سختی هايش شما را فرا گرفته، و تيرهای خود را به سوی شما پرتاب كرده است. قهرش بزرگ، و دشمنی او پياپی و تيرش خطا نمی كند. چه زود است كه سايه های مرگ، و شدت دردهای آن، و تيرگيهای لحظه جان كندن، و بيهوشی سكرات مرگ، و ناراحتی و خارج شدن روح از بدن، و تاريكی چشم پوشيدن از دنيا، و تلخی خاطره ها، شما را فرا گيرد. پس ممكن است ناگهان مرگ بر شما هجوم آورد، و گفتگوهايتان را خاموش، و جمعيت شما را پراكنده، و نشانه های شما را نابود، و خانه های شما را خالی، و ميراث خواران شما را برانگيزد تا ارث شما را تقسيم كنند، آنان يا دوستان نزديكند كه به هنگام مرگ نفعی نمی رسانند، يا نزديكان غمزده ای كه نمی توانند جلوی مرگ را بگيرند، يا سرزنش كنندگانی كه گريه و زاری نمی كنند. 3⃣ سفارش به نيكوكاری ♦️بر شما باد به تلاش و كوشش، آمادگی و آماده شدن، و جمع آوری زاد و توشه آخرت در دوران زندگی دنيا، دنيا شما را مغرور نسازد، چنانكه گذشتگان شما، و امتهای پيشين را در قرون سپری شده مغرور ساخت، آنان كه دنيا را دوشيدند، به غفلت زدگی در دنيا گرفتار آمدند، فرصتها را از دست دادند، و تازه های آن را فرسوده ساختند، سرانجام خانه هايشان گورستان، و سرمايه هايشان ارث اين و آن گرديد، آن را كه نزديكشان را نمی شناسند، و به گريه كنندگان خود توجهی ندارند، و نه دعوتی را پاسخ می گويند. مردم! از دنيای حرام بپرهيزيد، كه حيله گر و فريبنده و نيرنگباز است، بخشنده ای بازپس گيرنده، و پوشنده ای برهنه كننده است، آسايش دنيا بی دوام، و سختی هايش بی پايان، و بلاهايش دائمی است. 4⃣دنيا و زاهدان ♦️ زاهدان، گروهی از مردم دنيايند كه دنياپرست نمی باشند، پس در دنيا زندگی می كنند اما آلودگی دنياپرستان را ندارند، در دنيا با آگاهی و بصيرت عمل می كنند، و در ترك زشتی ها از همه پيشی می گيرند، بدنهايشان بگونه ای در تلاش و حركت است كه گويا ميان مردم آخرتند، اهل دنيا را می نگرند كه مرگ بدنها را بزرگ می شمارند، اما آنها مرگ دلهای زندگان را بزرگتر می دانند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈؛ : آنان که دنیا را دوشیدند ...منظور چیست؟ : ✳️ منظور کسانی است که دل به دنیا بسته اند و همان‌طور که قرآن کریم فرموده : 📣 فقط تمام همتشان این بوده که از دنیا نصیب ببرند «ومن الناس یقول ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و ماله فی الاخرة من خلاق » 🔴 عده ای حتی اگر دعا هم می‌کنند فقط از خدا حسنه ی دنیا می خواهند و در آخرت هیچ نصیبی ندارند . ‼️ کسانی که فقط به فکر دنیا هستند و بزرگترین همتشان دنیا طلبی شان است ، اینها کسانی اند که به تعبیر امیر المؤمنین علیه السلام گویی فقط از دنیا دوشیده اند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾ ☄بسم الله الرحمن الرحیم☄ 🌿با سلام به همه بزرگواران نهج‌البلاغه ای: 👈 برای این بخش نکته ای را در پاسخ ما به برخی انگاره هایی سنتی علیه نهضت نهج البلاغه خوانی یادآوری می کنم: ✅ ۱) می گویند نهج البلاغه را باید به زبان عربی خواند ... ⭕️اولاً: اگر روزی برسد که همه شیعیان بلکه مسلمانان مسلط به زبان عربی بشوند آن وقت حرف شما درست است ⚠️اگرچه آن روز هم تازه اول قیل و قال لغویون و صرفیون و نحویون است که ما با دنیایش در حوزه علمیه آشناییم و آخرش هم معلوم نشد حق با کوفیون است یا بصریون؟!! ⭕️ ثانیاً: آب دریا را اگر نتوان کشید هم بقدر تشنگی باید چشید یا بقول عرب ها ما لایُدرَك كُلُّه لايُترَكُ كُلُّه ⭕️ثالثا: در طول هزار سال گذشته عالمان برجسته زیادی دست به کار ترجمه این کتاب بی بدیل شده اند و این نشان می دهد که ایشان به بهره مندی از معارف و حقایق نهج بیشتر از جمود بر لفظ تأکید داشته اند. ⭕️ رابعاً: بین لفظ و معنا و حقیقت کدام یک اصل است؟ 🔰مثلاً اگر بنده نوشتم "آب" آیا با این آب میتوان تشنه ای را سیراب کرد؟ ❌خیر حالا وقتی شما به کلمه آب نگاه میکنید، معنای آب در ذهنتان شکل میگیرد. اما با این تصور ذهنی میتوان تشنه ای را سیراب کرد؟ خیر. 💯 آنچه تشنه را سیراب می کند، آب است حال هر اسمی میخواهی بر آن بگذاری و یا هر کس هر تصوری از آن بکند. ⏪ ما در فهم کلام خدا و معصومین بیش و پیش از آنکه دنبال درک حقیقت باشیم پشت حجاب های لفظ و معنا(صورت ذهنی) گیر کرده ایم و این بحث دامنه ای وسیع دارد که این مقام و این زمان، مجال پرداختن به آن نیست. ✅ ۲)می گویند نهج البلاغه حتماً باید با استاد خوانده شود... 👈در جواب عرض می‌کنیم: 🔴 اولاً: ما منکر بطن داشتن نهج البلاغه مانند قرآن و سایر روایات نورانی اهل بیت علیهم السلام نیستیم. 💬 اما حتی قرآن هم که کلام خدا و فوق کلام اهل بیت علیهم السلام است و به نقل برخی روایات ۷۰ بطن دارد ، ظاهرش برای عموم مردم قابل قرائت و در همان حد قابل فهم است؛ ✔️لذا خداوند قرائت آن را نه تنها جایز دانسته بلکه نسبت به آن امر کرده است. 📣 و می فرماید:"فاقرؤا ما تیسر من القرآن" ↩️ پس خواندن قرآن به عنوان اولین گام انس با معارف قرآن اختصاصی به گروه خاص ندارد. 🔴 در مرحله دوم قرآن همگان را به تدبر در آیاتش فرامی خواند و کسانی را که تدبر ندارند به قفل بودن قلب هایشان متهم می کند. 📣" أفلا یتدبرون القرآن أم علی قلوب أقفالها" ⬅️ این مرحله هم که هیچ ربطی به تفسیر و تأویل ندارد، مقدور همگان بلکه دستور برای همگان است. 📚حضرت امام راحل در کتاب شریف آداب الصلوه در مبحث آداب قرائت کسانی را که مردم را از تدبر به بهانه منع تفسیر به رأی باز می دارند مورد خطاب و عتاب تندی قرار میدهد مبنی بر اینکه اینکار اصلاً تفسیر نیست چه رسد به تفسیر به رأی!! 🔴 آری در مرحله سوم به بعد مسأله تفسیر و سپس تأویل پیش می‌آید که درباره تفسیر یا به تعبیر قرآن تبیین ، اولاً شخص نبی اکرم و سپس امامان معصوم و پس از آنها علمایی که علم تفسیر را از اهل بیت فراگرفته اند حق تفسیر دارند. 💯مقام تأویل هم انحصاراً در اختیار خدا و راسخون فی العلم که همان اهل البیت علیهم السلام هستند می باشد. ⏪ خلاصه سخن اینکه خواندن نهج البلاغه ، حساس تر از خواندن قرآن نیست که مقدور بلکه وظیفه ی عموم است. ✳️ ضمن اینکه خود کلام معصوم_ که نهج البلاغه بخشی از آن است_ در حکم تفسیر و حتی تأویل قرآن کریم است. ☑️مضافاً بر اینکه همانگونه که بهترین روش تفسیر قرآن که مورد پسند أهل بیت است، تفسیر قرآن به قرآن می باشد، بهترین روش تفسیر نهج البلاغه هم تفسیر آن با خود نهج البلاغه یا سایر سخنان اهل بیت می باشد. ❎حال که سخن به اینجا رسید بد نیست عرض کنم: 📚حتی درباره تفسیر قرآن هم امام راحل در همان کتاب آداب الصلوه می‌فرمایند: "تا کنون به عقیده من هیچ تفسیری برای این مصحف شریف نگاشته نشده است" 📌و دلیل این ادعایشان این است که هر یک از مفسرین با توجه به تخصص و ذایقه خودش قرآن را تفسیر کرده است. ✍فقیه، فقهی و اهل کلام، کلامی و عرفا، عرفانی و فلاسفه، فلسفی و اینها هیچکدام تفسیر قرآن نیست!! 👌در پایان این بخش یک نکته نیز لازم به ذکر است و آن عبارتست از اینکه: 🖥 با مراجعه به کتب نهج البلاغه فارق از این هیاهوها می‌توان تجربه کرد که اساساً بسیاری از سخنان حضرت بسیار روشن و واضح است. 🔘 در حالیکه اساساً تفسیر یعنی "کشف القناع عن وجوه المعانی " یعنی پرده بر داشتن از چهره معانی که پشت احتمالات گوناگون مخفی شده است. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣وصف روز بیعت مردم با امام علیه السلام 🔹ويژگيهای بيعت مردم با امام ♦️دست مرا برای بيعت می گشوديد و من می بستم، شما آن را به سوی خود می كشيديد و من آن را می گرفتم، سپس چونان شتران تشنه كه به طرف آبشخور هجوم می آوردند بر من هجوم آورديد، تا آنكه بند كفشم پاره شد، و عبا از دوشم افتاد، و افراد ناتوان پايمال گرديدند. آن چنان مردم در بيعت با من خشنود بودند كه خردسالان شادمان، و پيران برای بيعت كردن لرزان به راه افتادند، بيماران بر دوش خويشان سوار، و دختران جوان بی نقاب به صحنه آمدند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ : این خطبه اکراه امیر المؤمنین برای خلافت و اشتیاق مردم برای خلافت ایشان را بیان میکند. آیا حضرت علی نفرمودند در این مدت سلب خلافت خار در چشمم و تیغ در گلویم بود و کاری نمیتوانستم بکنم و از آن طرف خود حضرت زهرا نیز برای این امر شهید شدند(ولایت و خلافت حضرت امیر).حال چرا این همه بی میلی؟ با اینکه مدت مدیدی می‌گذرد و خیلی چیزها تغییر کرده.ولی آیا دلیل اصلیش همین است؟ : ✅بله دلیل اصلیش همین است که حضرت می دانند که مردم در دوره سه خلیفه گذشته بسیار تغییر کرده اند. 🔴 و به دنبال اسلام ناب نیستند و یقیناً نه آنها به راه علی می روند و نه علی را می توانند به راه مورد علاقه خود ببرند و نهایتاً بین آنها اختلاف و جدایی خواهد افتاد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣در توصیف سلمان فارسی که قبل از پیدایش فتنه ها در گذشت 🔹ويژگيهای سلمان فارسی ♦️خدا او را در آنچه آزمایش کرد پاداش خير دهد، كه كجی ها را راست، و بيماری ها را درمان، سنت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) را به پا داشت، و فتنه ها را پشت سر گذاشت، با دامن پاك، و عيبی اندك، درگذشت، به نيكی های دنيا رسيده و از بديهای آن رهایی يافت، وظائف خود نسبت به پروردگارش را انجام داد، و چنانكه بايد از كيفر الهی می ترسيد، خود رفت و مردم را پراكنده برجای گذاشت، كه نه گمراه، راه خويش شناخت، و نه هدايت شده به يقين رسيد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 : منظور از این جمله در مورد سلمان چیست؟ مردم را پراکنده برجای گذاشت که نه گمراه راه خویش شناخت و نه هدایت شده به یقین رسید .به نظر می‌آید این جمله از ویژگیهای خوبی نباشد. لطفاً توضیح دهید. : ✳️ اولاً: درباره اینکه این خطبه صد در صد در مورد حضرت سلمان باشد ، خود شارحین و مفسرین و محققین تردید دارند . می گویند احتمالاً درباره سلمان یا کس دیگری باشد. ✳️ ثانیاً : بر فرض هم که درباره ی سلمان باشد، حضرت آن عبارتی که در ابتدای خطبه فرموده اند خود روشنگر تلاش سلمان فارسی و کم نگذاشتن ایشان در حوزه خودشان است . 👈 منتها چه بسا محصول زحمات ایشان را امیرالمؤمنین می‌فرمایند که مثل برخی از پیامبران که تلاش می کردند اما تعداد زیادی تحت تأثیر، قرار نمی گرفتند و اطاعت نمی کردند . ⁉️ شاید منظور حضرت این است که وقتی سلمان از دنیا رفت ، عده ای در مسیر هدایت بودند و عده ای هم هیچ تأثیری نگرفتند و همانطور در مسیر گمراهی ماندند. 📛 لذا براحتی نمی شود از این جمله عیبی بر سلمان فارسی برداشت کرد . ⏪ در خطبه ببینید : ✔️ "خدا او را در آنچه آزمایش کرد پاداش خیردهد که کجیها را راست و بیماریها را درمان و سنتهای پیامبر را بپا داشت " 📢 همین‌جا هم حضرت می‌فرمایند : کجیهای امت را راست کرد ! 💯 بعد فرموده اند: وظایف خود نسبت به پروردگار را انجام داد ، پس تکالیفش را هم انجام داده . و تا انتهای خطبه... ⚠️ نه اینکه او باعث پراکندگی مردم شد، می‌گوید در حالی از این دنیا رفت که مردم دچار تفرقه بودند . 🔰 آنهایی که می‌خواستند هدایت شوند ، شدند و آنهایی که نمی خواستند همچنان در مسیر تفرقه و ضلالت باقی ماندند . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 🔹يكی از دعاهای امام (علیه السلام ) ♦️خدايا! تو با دوستانت از همه انس گيرنده تری، و برطرف كننده نيازهای توكل كنندگانی؛ بر اسرار پنهانشان آگاه، و به آنچه در دل دارند آشنایی ، و از ديدگاههای آنان باخبر، و رازشان نزد تو آشكار، و دلهايشان در حسرت ديدار تو داغدار است. اگر تنهایی و غربت به وحشتشان اندازد ياد تو آرامشان می كند، اگر مصيبتها بر آنان فرود آيد، به تو پناه می برند، و روی به درگاه تو دارند، زيرا می دانند كه سررشته كارها به دست توست، و همه كارها از خواست تو نشات می گيرد. خدايا! اگر برای خواستن درمانده شوم، يا راه پرسيدن را ندانم، تو مرا به اصلاح كارم راهنمایی فرما، و جانم را به آن چه مايه رستگاری من است هدايت كن، كه چنين كاری از راهنمایی های تو به دور، و از كفايتهای تو ناشناخته نيست. خدايا، مرا با بخشش خود بپذير، و با عدل خويش ،با من رفتار مكن.! 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═