🤲 دعای هر روز #ماه_رمضان 🌙
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
@shenakhte_rahbari - @shenakhte_rahbari.mp3
2.14M
🚨صوت ويژه
🌸بيانات رهبرانقلاب درباره وداع با ماه مبارک رمضان
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
109174_306.mp3
1.82M
🌙#ماه_رمضان
#دعای_عهد
🤲 هر صبح این ماه مبارک را با اماممان عهد ببندیم
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 شکرانه ماه رمضان
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: نماز روز عید فطر به یک معنا شکرانهی نعمت الهی در ماه رمضان است. در نماز عید فطر بارها به خداوند عرض میکنیم: ما را به آن بهشت مصفای ایمان و اخلاق و عمل که این برگزیدگان را در آن جا دادی، وارد کن. از آن دوزخ عمل، اخلاق و عقیدهی ناشایست که عزیزان عالم خلقت را از آن محفوظ نگاه داشتی، ما را خارج کن. این هدف بزرگ را از خدا طلب میکنیم و خودِ ما هم البته وظیفه داریم که در این صراط مستقیم بمانیم.
🌷 #بهار_قرآن
🌙 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 از دست رفته
چگونه کارهای نیک در کارنامه انسان بی اثر میشود
قسمت بیست و نهم؛ پایان ریا - شایان رها
تجربهگر: آقایان محمدتقی و حسین شایان
#زندگی_پس_از_زندگی
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چگونه به امام زمان(عج) قدرت بدهیم؟
استاد #پناهیان
#نصرت
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌸 لوح | رهبرانقلاب: تبریک عرض میکنم عید سعید فطر را
🌹خدا را شکر میکنیم که یک بار دیگر، یک ماه رمضان دیگر و یک #عید_فطر دیگر را نصیب ما کرد.
🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 روز پاداش | رهبر انقلاب: عید سعید فطر روزی است که «یُثابُ فیهِ المُحسِنون وَ یُخسَرُ فیهِ المُبطِلون»؛ آنها که زحمت کشیدند، تلاش کردند، کارهای نیک انجام دادند، امروز روز پاداش گرفتن آنها است. بحمدالله ملّت ما غالباً در شمار «محسنون»اند.
۹۷/۰۳/۲۵
🏷 #عید_فطر
🌙 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند صداوسیما از خیانت هایی که محمد هاشمی رفسنجانی و ظریف و روحانی در حق #نادر_طالب_زاده کردند...
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 #کلیپ استاد #رائفی_پور
📝 «معجزه نیَّت»
🔹چگونه منیت تمام زحمات و کارهای خوب را از بین میبرد.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان یک نوزاد متولد نشده!
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
🔰 عزیزانی که نام میبریم محترمانه ازتون تقاضا داریم لطفا دهان نجستون رو ببندید !!
✍ اونایی که سخنرانی رهبری در خصوص اهمیت خودکفایی در کشاورزی محصولاتی از جمله گندم رو مسخره کردید اما الان نگران افزایش قیمت آرد و ماکارونی و نان شدین، یه لطفی در حق خودتون و ما بکنید و لطفا تا اطلاع ثانوی دهانتون رو ببندید 😑🙏 نیاز نیست یکی مثل شما ها دلسوز ما بشه. ما مردم خودمون هوای همدیگه رو داریم تا محتاج کثافت هایی مثل شما نشیم !
✍ راستی اونایی که حدود 14 میلیون تومن پول دادید رفتید کنسرت تتلو، یه سوالی داشتم ؟ میدونستید با این 14 میلیون به چند نفر فقیر میشد کمک کرد ؟ چیه ؟ فقط موقعی که محرم میشه یادتون میاد با پول سفر اربعین چقدر میشه کمک کرد ؟ تازه خوبه اونایی که به سفر اربعین اهمیت میدن همه شون دستشون به خیره و داخل نذری ها کمک میکنن اما شما ها چی ؟ اوج افتخارتون رفتن به کنسرت تتلو و سلفی انداختن از داخل کنسرته و الان هم مثلا نگران هم نوعاتون شدید، شما هم موقتا دهان مبارک رو ببندید لطفا 🙏
✍ اونایی که در حد فندق تحلیل ندارید تا بفهمید دولت روحانی چه بلایی بر سر اقتصاد کشاورزی و مخصوصا کاشت و برداشت گندم آورد و الان میگید : "ای کاش برگرده"، شما هم دهانتون رو لطفا ببندید 🙏 از آدمای فندق مغزی مثل شما کسی تحلیل اقتصادی و دلسوزی نخواست !
✍ و اونایی که سر هم وطن هاتون داخل معاملات کلاه میذارید، گرونفروشی میکنید، احتکار اجناس میکنید و هزارجور فرار مالیاتی دارید، شما کثافت ها هم دهان هاتون رو کاملا ببندید !
✍ توی این شرایط سخت، خود ما مردم هوای همدیگه رو خواهیم داشت و نیازی به دلسوزی یه عده گرگ صفت منفعت طلب داخلی و خارجی که چندین ساله دشمنی علنی با ملت ایران دارن، نداریم !
#ملت_ایران
#غیرت_ایرانی
#وحدت_ایرانی
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
یاوران مهدی (عج)
🔰 عزیزانی که نام میبریم محترمانه ازتون تقاضا داریم لطفا دهان نجستون رو ببندید !! ✍ اونایی که سخنران
شما هم اگر اینطور افرادی رو میشناسید ازشون خیلی محترمانه ! تقاضا کنید دهانشون رو ببندن و توصیه های فوق اندیشمندانشون رو برای کفتار های خونخواری مثل خودشون نگه دارن 🙏🙏
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
💫 دلنوشته #شبانه
✍ بسم رب کهکشان ها ... 💫
🌙 من اعتماد دارم
به اون خدایی که حواسش به روزی همه موجودات هست 🙂 از اون باکتری چند پیکوگرمی (ده به توان منفی دوازده گرم) گرفته تا اون نهنگ چند هزار کیلوگرمی 🐳
به اون خدایی که از ذرات زیراتمی رو آفریده تا جهانی به وسعت هزاران کهکشان که ما فقط داخل یک سیاره داخل یک منظومه از یکی از هزاران کهکشانش هستیم ✨🌎
به اون خدایی که یک برگ از میلیارد ها میلیارد برگ درخت 🍃 بدون اجازش از شاخه جدا نمیشه 🤗
به اون خدایی که این همه تنوع ایجاد کرده. هزاران نوع گونه جانوری در دریا و دشت و بیابان و جنگل، آسمان ها و زمین که انسان فقط یک نوعشه 🌌🌄🏞
به اون خدایی که از اولین لحظه هوامو داشته تا الان ❤️ و عظمتش رو در کل زندگیم حس کردم
به اون خدایی که در سخت ترین لحظاتم بهش تکیه کردم و هیچ وقت دست رد به سینه هیچ بنده ایش نزده اما زیادی خوبی هاش ما رو پر رو کرده 💔😢
من اعتماد دارم به اون خدایی که "خداست" 😌❤️
#خدا
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
مادری محو تماشاست، خدا رحم کند 🖤😔
#شهید_صیاد_خدایی
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
☑️ @mahdi313yaran
و قسم به چشمانت ... 🖤
#شهید_علی_الهادی_احمد_حسین
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 امام صادق(علیهالسلام)، امام مبارزه
◾ حضرت آیتالله خامنهای: امام صادق(ع) مرد مبارزه، علم و دانش و تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیدهاید... اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیدهاید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزهی دامنهدار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. ۱۳۵۹/۶/۱۴
💻 @Khamenei_ir
صلی الله علیک یا ضامن آهو ❤️
#امام_رئوف
#همه_خادم_الرضاییم
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔘 به ما بپیوندید
✅ @mahdi313yaran
پرسش:
چرا نبايد نام اصلي امام زمان(عج) (م ح م د) را به كار برد؟!
پاسخ:
در زمان پيامبر گرامي اسلام احاديثي از ايشان نقل شده كه فرمودند :فرزندي از فرزندان من ظهور مي كند كه اسم او اسم من و كنيه او كنيه من است. امام حسن عسكري (عليه السلام) اسم فرزند خود را (م ح م د) گذارد .اما وضع به گونه اي فراهم شد كه به حسب ظاهر امام زمان را به اين نام صدا نزنند ، زيرا اين امر خطر جاني وي را در پي داشت. به خاطر حفظ جان امام از نام بردن وي نهي شده است . در روايات نيز به همين مطالب اشاره شده است.
در اصول كافي رواياتي آمده كه از بردن نام حضرت و مشخص كردن مكان ايشان نهي كرده است.
« سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيَّ ع يَقُولُ الْخَلَفُ مِنْ بَعْدِي الْحَسَنُ فَكَيْفَ لَكُمْ بِالْخَلَفِ مِنْ بَعْدِ الْخَلَفِ فَقُلْتُ وَ لِمَ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ قَالَ إِنَّكُمْ لَا تَرَوْنَ شَخْصَهُ وَ لَا يَحِلُّ لَكُمْ ذِكْرُهُ بِاسْمِهِ فَقُلْتُ فَكَيْفَ نَذْكُرُهُ فَقَالَ قُولُوا الْحُجَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ سَلَامُهُ ؛ امام هادي عليه السلام فرمود:با جانشين فرزندم حسن، چگونه خواهيد بود؟ او را نخواهيد ديد و نام بردن او جائز نيست. پرسيدند: پس چگونه از او ياد كنيم؟ حضرت فرمود:بگوييد: حجّت آل محمد درود خدا بر او ».(1)
« عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّالِحِيِّ قَالَ سَأَلَنِي أَصْحَابُنَا بَعْدَ مُضِيِّ أَبِي مُحَمَّدٍ ع أَنْ أَسْأَلَ عَنِ الِاسْمِ وَ الْمَكَانِ فَخَرَجَ الْجَوَابُ إِنْ دَلَلْتُهُمْ عَلَي الِاسْمِ أَذَاعُوهُ وَ إِنْ عَرَفُوا الْمَكَانَ دَلُّوا عَلَيْهِ؛(2) ابوعبدالله صالحي مي گويد: دوستان ما بعد از شهادت امام عسكري (ع) از من درخواست كردند از اسم و مكان حضرت سؤال كنم. جواب آمد: اگر آنان را بر اسم او راهنمايي كني، آن را پخش مي كنند. اگر مكان او را معيّن كني، دشمنان را به آن جا راهنمايي مي كنند.
بر همين اساس است كه برخي باور دارند در زمان غيبت كبري - به دليل اينكه جان امام در خطر نيست -بردن نام حضرت اشكالي ندارد. چون امروزه تمامي افراد نام حضرت را مي دانند حتّي علماي اهل سنّت نام ايشان را در كتاب هاي شان آورده اند.نوشتن و گفتن نام حضرت چه به طور خصوصي يا در محافل عمومي اشكالي ندارد.(3)برخي از عالمان ديني احاديثي را كه بر عدم جواز نام بردن امام زمان دلالت دارند، مخصوص دوران غيبت صغري ميدانند و ياد نام ايشان را در غيبت كبري جائز ميدانند (4).
البته برخي ذكر نام حضرت را - در زمان غيبت كبري را - نيز جائز نميدانند، زيرا در اين روايات از جمله در توقيعي (نامه) حضرت حجّت (ع) ميفرمايد: « هر كس مرا نام ببرد، بين مردم ملعون است».( 5). در برابر اين عقيده، بعضي ميگويند منع توقيع مربوط به دوره غيبت صغري است.
در مجموع به نظر مي رسد بردن نام ايشان الان مشكلي ندارد ، مگر اينكه بخواهيم احتياط كنيم.
پي نوشت ها:
1. مرحوم كليني، اصول كافي،انتشارات دارالكتب الاسلاميه ، ج1 ،ص333.
2.همان.
3. مجلةحوزه، شمارة 70 - 71، ص 90، با تلخيص و اضافات.
4 . همان .
5. صدوق، كمالالدين و تمام النعمة ، قم . مؤسسة نشر إسلامي وابسته به جماعة مدرسين ، ص.648 .
منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
آیا در قرآن کریم به امام زمان اشاره شده است؟
پیامبر، پیش از وفات خویش فرمود:
انی تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا: کتاب الله و عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض.[۱]
من، در میان شما، دو چیز گرانبها باقی میگذارم؛ تا زمانی که به این دو تمسک جویید، گمراه نمیشوید: کتاب خداوند (قرآن) و عترت و خاندان من، این دو از هم جدا نمیشوند تا در روز قیامت بر من در حوض وارد شوند.
بنابراین، قرآن یا اهل بیت بهتنهایی، مایه رستگاری نخواهند شد. ما زمانی میتوانیم به رستگاری برسیم که این دو را در کنار هم قرار دهیم؛ زیرا قرآن، بهتنهایی و بدون اهل بیت برای هدایت انسان کافی نیست.
در مسأله مهدویت نیز اگر بخواهیم آیات مربوط به امام مهدی علیهالسلام و قیام آن حضرت را بفهمیم، باید به بیانی که از سوی اهل بیت در مورد آیات مربوط به قیام آن حضرت، وارد شده است، مراجعه کنیم؛ زیرا قرآن، یعنی ثقل اکبر و مهمترین منبع اسلامی، در زمینه ظهور حضرت قائم علیهالسلام مانند بسیاری از زمینههای دیگر، یک بحث کلّی و اصولی دارد و وارد جزئیات مسأله نمیشود.
به تعبیر دیگر، آیات قرآن، خبر از یک حکومت عدل جهانی در سایه ایمان میدهد که به دست «خلیفةالله» صورت خواهد گرفت. تعیین مصداق این آیات، منوط به رجوع به دریای بیکران علم اهل بیت است.
برخی از علما و محققان، تعداد آیاتی را که درباره امام زمان تفسیر و تأویل شده است، حدود دویست آیه دانستهاند.[۲] علامه مجلسی، بیشتر آنها را در «بحارالانوار» گرد آورده است.[۳] و ما در اینجا، به ذکر چند آیه و تفسیر و تأویل آنها از امامان اکتفا میکنیم:
۱. وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون، إِنَّ فی هذا لَبَلاغاً لِقَوْمٍ عابِدین.[۴]
همانا، بعد از ذکر (تورات) در «زبور» نوشتیم: «یقیناً، بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد. در این، ابلاغ روشنی است برای گروه عبادتکنندگان.
این آیه دلالت میکند که روزی خواهد رسید که صلح و راستی، بر سراسر جهان سایه خواهد افکند و ظلم و بیداد از روی زمین برچیده خواهد شد. چون در زمان هیچیک از انبیا و امامان قبلی، چنین اتفاقی نیفتاده، بنابراین باید این امر در آینده اتفاق بیفتد. برای اینکه بدانیم این وعده، چه وقت و توسط چه کسی تحقق خواهد یافت، باید به ثقل اصغر مراجعه کنیم.
مرحوم طبرسی، در تفسیر مجمعالبیان مینویسد:
امام باقر علیهالسلام فرمود: «اینان، اصحاب مهدی در آخرالزمانند». مؤید آن، روایتی است که خاص و عام، از پیامبر خدا روایت کردهاند که: «لولم یبق من الدنیا إلا یوم واحد لطول الله ذالک الیوم حتی یبعث رجلاً صالحاً من أهل بیتی یملأ الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً؛ اگر فقط یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد، خدا، آن روز را طولانی میکند تا مردی صالح از اهل بیت مبعوث گرداند و زمین را چنان که پر از ظلم و جور شده است، پر از عدل و داد کند.[۵]
بنابراین، طبق روایت امام باقر علیهالسلام و روایتهای متعدد دیگر،[۶] این وعدههای الهی با ظهور امام مهدی علیهالسلام تحقق خواهد یافت.
۲. هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ.[۷]
او، کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند، هرچند مشرکان کراهت داشته باشند.
قدر مسلم، وعده غالبشدن دین اسلام بر همه آیینها، تاکنون تحقق نیافته و آیینهای دیگری با پیروان فراوان وجود دارند که هنوز نهتنها مغلوب دین حق پیامبر اسلام نشدهاند، بلکه سعی میکنند تا اسلام را از بین ببرند، ولی چون وعده الهی حق است، پس باید روزی تحقق پیدا کند. به همین دلیل، امام باقر علیهالسلام میفرماید: «این پیروزی، به هنگام قیام مهدی از آلمحمد خواهد بود که احدی در روی زمین باقی نماند، جز آنکه به نبوت محمد اعتراف کند».[۸]
همچنین علامه طباطبایی نیز در تفسیر «المیزان» در ذیل این آیه مینویسد:
امام صادق علیهالسلام در تفسیر آیه «هوالذی ارسل رسوله...» فرمود: به خدا سوگند! هنوز تأویل این آیه نازل نشده و نخواهد شد تا آنکه قائم خروج کند.
همچنین در ادامه مینویسد:
معنای اینکه این آیه درباره حضرت مهدی علیهالسلام نازل شده، این است که خروج آن حضرت، تأویل این آیه است ... .[۹]
۳. الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُور.[۱۰]
همان کسانی که هر گاه در زمین به آنان قدرت بخشیدیم، نماز را بر پا میدارند و زکات میدهند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند و پایان همه کارها از آن خداست.
امام باقر علیهالسلام فرمود: «این آیه، برای آلمحمد است و مهدی و اصحابش را فرمانروای مشارق و مغارب زمین میگرداند و به دست او و یارانش، دین را غالب کرده و بدعتها و باطلها را میمیراند».[۱۱]
۴. أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْض.[۱۲]
یا کسی که دعای مضطّر را اجابت میکند و گرفتاری او را برطرف میسازد و شما را خلفای بر روی زمین قرار میدهد.
از امام صادق علیهالسلام روایت شده است که فرمود:
این آیه، درباره قائم آلمحمد نازل شده است. سوگند به خدا، او، مضطر است زمانی که در مقام، دو رکعت نماز بگذارد و خدا را بخواند، خدا دعای او را استجابت میکند و رنج او را برطرف میسازد و او را در زمین خلیفه قرار میدهد.[۱۳]
۵. وَ لا یَکُونُوا کَالَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ کَثیرٌ مِنْهُمْ فاسِقُون.[۱۴]
مانند کسانی نباشند که در گذشته به آنان کتاب آسمانی داده شد، سپس زمانی طولانی بر آنان گذشت و قلبهایشان قساوت پیدا کرد و بسیاری از آنان گناهکارند.
امام صادق علیهالسلام، درباره این آیه فرمود: «این آیه درباره قائم نازل شده است».[۱۵]
۶. وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ.[۱۶]
اراده میکنیم که بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.
مؤلف تفسیر گازر در ذیل این آیه مینویسد:
اصحاب ما، روایت کردهاند که این آیه، در شأن امام مهدی علیهالسلام است که خدای تعالی وی و اصحابش را پس از آن که تضعیف کرده باشند ایشان را، بر ایشان منت نهد. و مراد از زمین، جمله روی زمین است. و ایشان را امامان و وارثان گرداند.[۱۷]
در تفسیر جامع نیز گفته شده:
شیبانی، از امام باقر علیهالسلام روایت کرده که فرمودهاند: این آیه مخصوص قائم است که در آخرالزمان ظاهر شده و کفار و ستمکاران را که مانند فرعون و هامان هستند، هلاک و به قتل رسانیده و از بین میبرند و مالک شرق و غرب جهان شده و پس از آنکه جور و ظلم عالم را پر کرده باشد، عدالت مطلقه را اجرا میفرماید.[۱۸]
۷. الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون.[۱۹]
کسانی که به غیب ایمان میآورند و نماز بهپا میدارند و از آنچه روزی آنان کردهایم انفاق میکنند.
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
مراد از متقین، شیعیان امیرالمؤمنین و منظور از غیب، حجت غایب است.[۲۰]
۸. َ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً.[۲۱]
و آن کس که مظلوم کشته شده برای ولیش سلطه [و حق قصاص] قرار دادیم ولی در قتل اسراف نکند. همانا ولی دم منصور از سوی خداست.
امام صادق علیهالسلام میفرماید:
منظور از مظلوم، حسین است... خداوند مهدی را در قرآن «منصور» نامیده، همچنان که احمد و محمد را «محمود» نامیده و همچنان که عیسی را مسیح نامیده است.[۲۲]
نتیجه و جمعبندی
از بررسی این آیات، چنین به دست میآید که خداوند، پیروزی مطلق حق بر باطل را وعده داده است و این پیروزی ـ که تاکنون تحقق نیافته ـ در آینده، به دست کسانی تحقق خواهد یافت که اقامهکننده نماز هستند و زکات میدهند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند. اینان، با اقامه شعائر الهی، وارث زمین خواهند شد.
چنانکه در ابتدای بحث ذکر شد، تعیین مصداق این آیات و تفسیر آنها، تنها، در صورت رجوع به ائمه معصوم میسور است و همان گونه که در ذیل آیات اشاره شد، امامان، امام مهدی علیهالسلام و یاران آن حضرت را مصادیق این آیات و تحقق دهندگان وعده الهی، معرفی میکنند.
معرفی منابع برای مطالعه بیشتر
• معجم احادیث الامام مهدی، شیخ علی کورانی؛
• سیمای مهدویت در قرآن، محمدجواد مولوینیا؛
• مهدی موعود در قرآن کریم، محمدحسین رضوی؛
• سیمای امام مهدی در قرآن، ترجمه المحجة، حائری قزوینی؛