eitaa logo
کشکول|محسن مهدیان
3.6هزار دنبال‌کننده
414 عکس
137 ویدیو
3 فایل
روزنامه‌نگار. ارتباط با ادمین @mohsen_mahdian
مشاهده در ایتا
دانلود
✅10 گونه از جریان تحریف فرمودند جریان تحریف شکست بخورد شکست تحریم قطعی است. این تعبیر یعنی جنگ اقتصادی نیز بهانه ای است برای جنگ ذهنی. جنگ ذهنی هدفش چیست؟ مردم برای هیچ حرکت و اصلاحی اقدام نکنند. چطور ممکن است؟ اینکه از راه طی شده 40 ساله پشیمان شوند و آینده را سیاه و تلخ ببینند. غایت جنگ ذهنی یا ادراکی "پشیمانی از گذشته" و "ناامیدی از آینده" است. اما 10 گونه در جریان تحریف سهم دارند، البته بجز سهم "مخاطب" و "مسوولین". 🔻یکم. افرادی که قلب واقع می کنند. دروغ می گویند مثل آب خوردن؛ روشن است و عبور می کنیم. 🔻دوم. افرادی که بزرگنمایی می کنند. آنچه می گویند کذب نیست، اما فراتر از اندازه خودش است. 🔻سوم. افرادی که جای اصل و فرع امور را عوض می کنند. امر فرعی را جای اصلی جا می زنند. 🔻چهارم. فقط سیاهی ها را می بینند و حاضر نمی شوند دارائی ها و فضائل را به زبان بیاورند. 🔻پنجم. فضائل را یا کتمان می کنند یا کوچک بحساب می آورند و یا به تمسخر می گیرند. 🔻ششم. مخاطب را بمباران سیاهی می کنند. هجمه خبرهای تلخ، تصویر سیاه می سازد. 🔻هفتم. ضعف ها را تعمیم می دهند. خطا را در جزءمی بینند وبه کل نسبت می دهند. 🔻هشتم. با تلخی ها سلفی می گیرند. کسانی که حیات شان در سیاهی ها است و شهرت می گیرند، جریان تحریف اند. 🔻نهم. بت من می شوند. کسانی که تلاش می کنند نشان دهند همه از جمله حکومت خواب است و تنها آنها قهرمان اصلاح هستند. 🔻دهم. هیجان سازها. غوغاسالارهایی که با تحریک احساسات مخاطب اجازه نمی دهند عقل مخاطب منطقی مسائل را تحلیل کند. 🔻مخاطب هم سهم دارد؟ بله. مخاطبی که کورکورانه محتوای دیگران را لایک و ریشیر و ریتوئیت می کند و متن و خبر بدون بررسی از این گروه به آن گروه می برد در این جریان وارونه نما سهم دارد. 🔻مسوولین چطور؟ حتما. مسوولین با پنهان کاری زمینه ساز جریان تحریف هستند. همچنین مسوولی که مردم را جهت پاسخگوئی و روشنگری به حساب نمی آورد بیرق دار جریان تحریف است. خلاصه تصور نکنیم جریان تحریف فقط آنسوی آب هاست. @mahdian_mohsen
‏قرار بود برای عیدغدیر ۲۰ جهیزیه بره بشاگرد، به مدد اهل بیت مردم شد ۲۰۰تا یخچال و فریزر و تلویزیون و کولرگازی و گاز و .... کرونا جشن عروسی را تعطیل کرد اما سفره امیرالمومنین تا خانه تک تک اهالی ست و اخرشب هم اتیش بازی قرارمون هم تاسیسمونی بچه هاست؛انشالله جهادی محبین موج دوم همدلی @mahdian_mohsen
عید غدیر مبارک روز خبرنگار مبارک @mahdian_mohsen
🔻درباره آقای فتاح و حداد و... 🔻یکم. اقدام آقای فتاح شجاعانه بود؛ اما.... اما بماند برای بند دوم؛ ولی شجاعانه بود و قابل دفاع. یک سازمان دولتی با هدف صیانت از بیت المال دست به شفافیت می زند. باید به آقای فتاح گفت این مسیر را با جدیت ادامه دهد و همه املاکی که در اختیار افراد مختلف است را با ذکر وجه قانونی اش منتشر کند. این حرف که "این سخنان مورد سواستفاده ضدانقلاب قرار می گیرد" نیز غلط است. بین تصدیق و تائید ضدانقلاب تفاوت است. مگس روی زخم می نشیند. ناکثین، اگر رهبرانقلاب هم بگوید در عدالت عقبیم، جار می زنند و دست می گیرند. مشکل زمانی است که بجای نشان دادن زخم ها، زخم می زنیم. حالا یا با دروغ و تهمت و یا ادبیات نادرست و روش غلط. ضدانقلاب اگر عمل شما را تصدیق کرد حرجی نیست، مشکل زمانی است که شما را تائید می کند. متفاوت است ایندو؛ بماند. زمان این شفافیت نیز همین روزهاست. جامعه امروز ما به جهات مختلف نسبت به سلامت حکمرانی دچار تردید است. عدالتخواهی در ساختار جمهوری اسلامی خودش امید زاست. آنچه اشکال دارد قهرمانی بازی خارج از ساختار است. کسانی که با عملکرد هیجانی شان اعتماد را به ساختار های نظام از بین می برند. امروز یک نهادرسمی مثل بنیاد، مدعی مطالبه است نه این و آن. ماجرای اصلاح ادراک مردم آنقدر اهمیت دارد که رهبرانقلاب که روزگاری با بردن آبروی یک «محکوم» در دادگاه مخالف بودند، امروز به اقتضای زمان، اجازه می دهند دادگاه «متهمین» فساد اقتصادی، "علنی" برگزار شود. 🔻و اما دوم... مشکل آقای فتاح در انگشت اشاره اش بود. در مصداق های خطا اندر خطا. فصل مشترک همه جوابیه ها این بود که "آقای فتاح بی اطلاعید." گرفتاری ما اینست که اصل افشاگری را مهمتر از اصل صحت و صدق می دانیم. رهبر انقلاب فرمودند ظلم در مبارزه با ظلم دردناک تر است. آبروها رفت. انشالله آقای فتاح جبران می کنند... آقای حدادعادل را در سیاست ورزی بد بدانیم یا خوب، در سلامت اقتصادی اش بی شائبه است. منصف باشیم. آبروی مومن شوخی نیست که سر هر بازار حراج بزنیم. با این حال برخی انتقاد کردند که چرا در دفاعش از رهبری مایه گذاشت. اشکالش چیست؟ چه ایرادی دارد مردم بدانند رهبرانقلاب به یک شخصیت فرهنگی کمک کردند؟ مگر رهبرانقلاب به خیریه ها و گروه های جهادی و دیگر شخصیت های فرهنگی و هنری حتا با گرایش های سیاسی مختلف کمک نمی کنند؟ ایراد کار کجاست؟ خلاف قانون است یا شرع یا چه؟ خلاصه اینکه؛ نه بخاطر مصداق های خطای آقای فتاح، با اصل شفافیت مقابله کنیم و نه به خاطر دفاعیه اقای حداد، شفافیتش را در بیان اخذ مجوز از رهبری زیر سوال ببریم. مردم محرمند؛ ملاک صداقت است/ حرف تمام است. @mahdian_mohsen
فتاح تحت فشار عذرخواهی کرد؟ @mahdian_mohsen
❤️10 پیشنهاد برای یک محرم متفاوت 🔻چرا من وتو و مسیح علی نژاد و رسانه سعودی عصبانی شدند؟ از دیشب تا الان شبکه انگلیسی منو تو و رسانه سعودی ایران اینترنشنال و کارمند وزارت خارجه آمریکا و ساقدوش پمپئو نسبت به حضور طلبه ها در بیمارستان با هدف برگزاری دعا و روضه واکنش نشان دادند. اما این عصبانیت برای چیست؟ عصبی شدند، چون انتظار داشتند کرونا باعث جمع شدن بساط هیات و محرم و عزاداری شود و برای این هدف برنامه ها داشته و دارند. اما عجله شان برای واکنش نشان دادن باعث شد این خط نفرت انگیز فاش شود. طلبه ها در بیمارستان چه می کنند؟ همیار بیمارند و همراه کادر درمان. هم دعا ومناجات و روضه می خوانند و هم خادمی پرستارها و بیمارها می کنند؛ همین نیز موجب عصبانیت قاصدان اهریمنی شده است. محرم امسال را متفاوت سازیم. محرم امسال بیش از گذشته تحقق عینی محبت به سیدالشهدا است؛ فراتر از اشک و ندبه. محبت به سیدالشهدا بروز و ظهورش در دو جلوه است. یک محبت به محبین اهل بیت و دستگیری از نیازمندان و دوم اعلام برائت از جریان شیطانی و خبیث سیاسی. دقت کنیم که محرم امسال خدمت به محبین و برائت از دشمنان بر هم منطبق شده است. خود خدمت، برائت از جریان خناس است. با این هدف 10 پیشنهاد دارم. 1⃣یک. به بیمارستان ها رویم و این محرم به بیماران کرونایی و کادر درمان کمک دهیم 2⃣دو. غذای نذری در بیمارستان درست کنیم و بالاسر دیگ غذا برای شفای بیماران کرونایی روضه مختصر بگیریم و غذای نذری را در بیمارستان توزیع کنیم. 3⃣سه. در حوالی بیمارستان و در کوچه ها و خانه همسایه ها روضه بگیریم و برای شفای بیماران دعا کنیم 4⃣چهار. برای خانواده بیماران کرونای و خانواده پرستارها غذای نذری ببریم تا احساس همدلی و همراهی کنند. 5⃣پنج. برای شهدای سلامت در هیات مان بزرگداشت و تکریم بگیریم و عکس شان را در هیات مان نصب کنیم 6⃣شش. هرکس هر هنری دارد مثل نقاشی یا خطاطی یا تاتر و غیره از بیمارستان مجوز بگیرد و با هنرشان به بیماران روحیه دهند و به کادر درمان خدا قوت بگویند. 7⃣هفتم. مطالبات کادر درمان و پرستارها جدی است. مشکل حقوق و مزایا دارند. هر کس هرمیزان توان دارد همین مطالبه را پی گیری کند. ولو با یک توئیت یا یک پست 8⃣هشتم. نذر ماسک و سربند یا مچ بند مشکی کنیم و در خیابان بین مردم و خاصه نیازمندان توزیع کنیم. 9⃣نهم. هر شب در هیات برای رفع مشکل آسیب دیدگان کرونا پول جمع کنیم. 🔟دهم. گمنامان کادر درمان را دریابیم. زباله جمع کن ها و قبرکن ها و راننده ها و چایی ریزها و غساله ها و... در نهایت اینکه دیگران را به این معروف دعوت کنیم و از هر رفتاری که دست شیاطین بهانه دهد پرهیز کنیم. @mahdian_mohsen
✅چرا در جنگ روایت های هیات پیروز شدیم؟! تاامروز در جنگ روایت های محرم پیروز بودیم. البته تا امروز؛ از اینرو خط توفیق این روزها را باید دقت کرد و مستحکم ادامه داد. ضدانقلاب برنامه اش چه بود؟ تلاش کرد با جمع آوری تصاویری از هیات های بی اعتنا به پروتکل، نشان دهد هیات ها منشا توسعه کرونا می شوند. با این روش هیاتی ها را مقابل سلامتی مردم قرار دهند و دین گریزی مردم را مستقر سازند. اما موفق نشدند. بی بی سی با استیصال آمار کرونا را با خیمه های عزا انتشار داد. یورو نیوز نیز از سر درماندگی آمار کرونا را با تصاویر زنان محجبه و درحال دعا منتشر کرد. دست به تحریف و دروغ هم زدند. از تحریف سخنان امام جمعه درباره توسعه عزاداری ها تا دروغ انتشار فیلم عزاداری سال های قبل. اما چرا تاامروز در جنگ روایت ها شکست خوردند؟ 🔻یکم. تدبیر رهبری. رهبرانقلاب با تاکید صریح و روشن بر رعایت پروتکل ها مسیر را روشن کردند. رهبری حتا به شکوه عزاداری ها نیز اشاره نکردند تا موجب تصمیم های سلیقه ای و شخصی نشود. در نهایت خودشان هم مجلس شان را مجازی کردند. انشالله روشن است که این تدبیر چه ثمره ای دارد؟ این اقدام یعنی حتا مناسک و شعائر نیز متوقف به ظواهر کلیشه ای نیست. 🔻دوم. همراه با تدبیر رهبری اقدام بخردانه مادحین سرشناس است. از کوچه گردی محمودکریمی تا حسینیه کوچه رسولی و سلحشور و دیگر هیات ها. هشتگ هرکوچه یک حسینیه سبک جدیدی در هیات داری بود. این سبک حتا از هیات خانگی نیز جلوتر بود. چون روابط عاطفی در هیات را انسانی تعریف می کرد و نه قومی و فامیلی. 🔻سوم نظم خودساخته و چشم نواز هیات های بزرگ در فضای باز بود. با اینکه به تصمیم ستاد نقد داشتند اما بر دیده گذاشتند. از هیات بنی فاطمه تا مطیعی و طاهری و حدادیان وغیره. 🔻چهارم اقدام خلاقانه هیات ها در خدمت رسانی بود که با هشتگ هایی شبیه هر هیات یک خدمت توسعه پیدا کرد. از روضه خواندن برای بیماران تا غذای نذری برای خانواده آنها و کمک به کادر درمان تا آزاد کردن زندانی ها و تا کمک مالی به آسیب دیده های کرونایی و غیره. آنقدر که بی بی سی و من وتو نتوانستند عصبانیت خود را از این اقدام بپوشانند. این اقدام عینی در کنار تدابیر خبری برای وانمایی و خوانش رسانه ای باعث شد روایت تحریف و دروغ ضدانقلاب برای دوگانه پوچ سلامت و هیات بی ثمر بماند. در این بازنمایی چشم گیر حتا هیات هایی که دچار کم کاری و سهل انگاری شدند نیز نتوانستند مورد اعتنای ضدانقلاب قرار بگیرند. همین خط را باید مستحکم ادامه داد. @mahdian_mohsen
🖤بهترین دهه.... استرس داشتم این دهه آنچنان که باید نباشد. حق عزا ادا نشود و مدام گذشته را مرور می کردم که امسال بی درنگ دریغ خواهیم خورد. اما شام عاشورا حس کردم بهترین دهگی عزا سپری شد... چرا؟! ❤️اولین و گیراترین. خیز بلند برداشته شد تا هیات از سکولار بودن و ندبه برای ندبه خارج شود و به "اقدام" نزدیک شود. محبت به سیدالشهدا یعنی تولی به دوست دارانش و غضب و قهر بر دشمنانش. ندبه و عزاداری اگر منتهی به اقدام نشود تنها مسکن وجدان هاست و مخدر شیعگی. مردم دیدند اهرمن شوم، ویروس منحوس را بهانه کرده است تا هیات و عزا را بزند و لذا یک دست و یک صدا ابهت نظم را به چشم ها کشیدند. سلامتی شان مهم بود اما این میزان زیبایی چشم نواز در اجرای قوانین، در تقابل حق و باطل فهم می شد و فراتر از دوگانه بیماری و سلامتی بود. دشمنی ها را دیدند و هشتگ هر کوچه یک حسینیه را آفریدند. هرکوچه یک حسینیه راه میانه ای بود که نه مشقت هیات های بزرگ را داشت و نه غربت هیات های خانگی. ازین مهمتر، تولی با محبین اباعبدالله بود. همراهی با بیماران کرونایی و همدلی با مجاهدان کرونایی. از تیمارداری بیمار تا خادمی پرستار. محبت به محبین سیدالشهدا بود که هشتگ هرهیات یک خدمت را آفرید و چه صحنه های دلانگیزی که ماندگار در تاریخ شد. ❤️دوم و لطیف ترین امسال غربت، شکوه ساخت. آشفته بودیم که امسال شکوه عزا نباشد و هیبت بیرق ها نبینیم؛ اما پایان دهه همه دیدند آنچه آنچنان شد... از حسینیه سیار محمود کریمی تا هیات یک نفره رهبرانقلاب تا زنجیرزنی یک نفره عزادار خوشدل و تا دسته غریبانه کودکان کار  و تا مجالس صمیمانه همسایه ها وتا روضه بالاسر بیمار و تا ندبه سر دیگ نذری و.... گوئی باید یکبار دیگر زمانه یادآور می شد که جلال تنها در عظمت جاه و بزرگی مادی نیست و چه بسا غربتی که شوکت بسازد وشکوه آفرین باشد. اگر شنیدیم «کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود»، این علیا مخدره، جلال و جبروت و فر کبریایی کربلا را با روایت غربت و مصیبت در تاریخ  مانگار ساخت. اینکه "ما رایت الا جمیلا" را می توان از دل بلا ساخت، درسی است تاریخی که  ته جرعه ای را در این دهه چشدیم... در مسیر ولایت و بندگی، شر و باطل نیز در خدمت حق است؛ اگر بیدار باشیم. انشالله بساط شرورت ویروسی و شیطانی جمع می شود اما نعماتش خواهد ماند... @mahdian_mohsen
‏آقای نصیری امروز مخالف حجاب شده اند نظر این بزرگوار درباره زن را باید در جمعبندی کتابشان خواند ۱. مرد بر زن برتری و فضیلت دارد و واجد حقوق بیشتری است ۲. حضور اجتماعی زن حرمت و کراهت دارد . امان از افراط و تفریط... واقعن چطور میشود ازین نگاه بسته به ترویج اباحه گری رسید؟ @mahdian_mohsen
✅نقدی بر اشکال اقای نصیری درباره حجاب آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند. ✅چند نکته در این رابطه: 🔸1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟ 🔸2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور. 🔸3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است. جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟ 🔸4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند. 🔸5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است. 🔸6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟ 🔸7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است. 🔸8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟ 🔸9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟ @mahdian_mohsen
◀️ پاسخ آقای نصیری به نقد اینجانب به سخنان شان درباره حجاب: 🔸1. بنده از تعبیر اجبار استفاده نکردم بلکه از الزام قانونی سخن گفتم و در دموکراتیک بودن تصویب چنین قانونی از نظر من بحثی نیست. بحث در باره کارآمد و یا ناکار آمد بودن یک قانون است که نفس چنین بحثی نه تنها خلاف دموکراسی و مردم سالاری نیست بلکه از لوازم آن است و البته یکی از ادله ناکارآمدبودن آن عدم موافقت اکثریت مردم با آن بر اساس برخی آمارهای رسمی است. 🔸 2. قانون الزام به حجاب در جمهوری اسلامی با قانون کشف حجاب رضا خان از این جهت که یکی در پی محو یک امر اعتقادی و اخلاقی با الزام بود و شکست خورد و دیگری در پی حفظ آن با الزام است و توفیقی نداشته، مماثلت دارد و قانونی بودن یا نبودن چندان تاثیری در ناکارآمدی چنین الزامی ندارد. 🔸 3. شما از کجا فهمیده اید که ثمر داشته است؟ آنچه عیان است افت وضعیت رعایت حجاب حداقل در دو دهه اخیر است و این که 60 تا 70 درصد زنان ایرانی حجاب کامل شرعی را رعایت نمی کنند، هر چند به نظرم بیش از این مقدار به وجوب شرعی حجاب باور دارند. یک دیدگاه مدعی است که اگر از آغاز و یا در همین دو دهه الزام رفع شده بود، الان وضع حجاب در ایران نرمال تر بود. البته باید بر سر دو دیدگاه بحث کرد و برای آن استدلال آورد. 🔸 4. من بالاتر از شما معتقدم حتی بسیاری از کسانی که اصلا پوشش اسلامی نداشته باشند، می توانند در زمره متدینین باشند و در عین حال شکاف عاطفی یا سیاسی با جمهوری اسلامی بر سر الزام به حجاب هم نداشته باشند. ضمنا جناب عالی با این دید بازتان بفرمایید اگر زنان ایرانی حتی کسانی که حجاب شرعی را رعایت نمی کنند دیندارند و مشکل از هجمه فرهنگی غرب است پس این همه دو قطبی سازی و پمپاژ تنفر از برخی تریبونها نسبت به این زنان، ناشی از چیست و بیمارستان های متعلق به فلان ارگان انقلابی چرا حتی زنان با حجاب کامل اسلامی (مانتو) را وادار و ملزم به پوشیدن چادر می کند؟ 🔸 5. من هم اگر این قانون به تثبیت درونی و اعتقادی حجاب می انجامید و نتیجه اش صیانت اخلاقی بیشتر جامعه بود، با آن موافق بودم اما همه بحث بر سر این است که این قانون نه تنها نتوانسته چنین مقصودی را در حد انتظار تامین کند بلکه نتایج سوء دیگری را نیز به دنبال داشته است. ظاهر جامعه ما از حیث حجاب و پوشش و آرایش زنان برای بسیاری از مسلمانان و شیعیان و غیر مسلمانان خارج از ایران و حتی غربی ها بهت آور است. 🔸 6. اگر سازمان ثبت به وظابفش عمل نکرد حتما نباید شهرداری هم به وظایفش عمل نکند اما اگر قوه قضاییه و مقننه و مجریه سرشار از ناکارآمدی و برخی از فسادهای شرم آور و اعتماد و ایمان سوز باشند و استقرار عدالت را که به گفته امام صادق علیه السلام : «العدل اساس الاحکام» به فراموشی یا حاشیه رانده باشند، حتما نباید رسانه ملی و تریبون های نماز جمعه و علمای اعلام و نهادهای تبلیغی نظام به حجاب زنان گیر بدهند و تلاش کنند ویترین دینی نظام را با آن آرایش دهند. این امری خلاف عقل و عدل و ارتکاز عقلا و طبعا خلاف شرع است. 🔸 7. برخی از امور مانند برخورد با خشونت و سرقت و جنایت و بی نظمی (قوانین رانندگی) و اعمال آشکار خلاف عفت عمومی حتما الزام بردار است و مقابله با آن از بدیهی ترین وظایف اولیه یک حکومت است و البته باید در باره آنها فرهنگ سازی هم کرد اما در این که آیا حجاب هم در زمره این امور است، شدیدا تردید وجود دارد و لااقل بین کارشناسان دینی و اجتماعی و فرهنگی در مورد موثر ومفید بودن آن اختلاف نظر جدی وجود دارد و باید در باره آن همچنان به بحث و گفتگو بنشینیم. 🔸 8. به چه دلیل مردم در انتخاب اصل دین آزادند اما در انتخاب برخی از احکام دین آزاد نیستند؟ چطور مردم در انتخاب فرم و محتوای حکومت آزادند و به تعبیر امام خمینی (ره) می توانند حتی یک نظام دیکتاتوری را برگزینند اما در این که می توانند بر سر برخی احکام و قوانین هم در بستر مردم سالاری وارد گفتگو وچانه زنی شوند، به خصوص اگر دارای اکثریت باشند، آزاد و محق نیستند؟ لابد روشن است که منظور امام و بنده طلبه از این حرف این نیست که مردم می توانند حق و باطل را در حیطه شریعت تعیین کنند بلکه منظور این است که خداوند انتخاب هدایت و ضلالت و بهشت و جهنم را به خود انسانها سپرده است و نه به شمشیر و زور حاکمان. 🔸 9. قیاس مع الفارق است. نسبت وجوب شرعی حجاب با الزام قانونی آن مانند نسبت حرمت شرعی دروغ با حرمت آن نیست. حجاب واجب شرعی است اما این که قانونا می تواند الزامی باشد، مورد نقد و رد بسیاری از صاحب نظران است و در زمره اجتهادیات است و نه مسلمات مانند حرمت دروغ، به خصوص اگر الزام بی نتیجه یا اثر معکوس داشته باشد. @mahdian_mohsen
✅نقد دوم به پاسخ آقای نصیری درباره حجاب جناب آقای نصیری در پاسخ به نقد قبلی توضیحی دادند که ضمن تشکر، متن ذیل نقد دوم به پاسخ ایشان است. 1⃣1/می گویند من نگفتم الزام حجاب قانونی نیست. گفتم کارامد نیست. بسیار خب. مساله اینست که از کجا فهمیدید کارامد نیست؟ میگویند نظر مردم. میگوییم شما نظر اکثریت را کجا پیدا کردید؟ نظرسنجی تان که تکذیب شد. بعد چطورست که قانون مردمی از نهادهای مردمی از فرآیند های مردمی نشانه کارآمدی نیست ولی یک نظرسنجی معیار است؟ طبق توضیح خودتان نظرسنجی مرکز پژوهش ها و مجمع تشخیص مصلحت دو عدد متفاوت دیگر می گویند. گزارش سازمان تبلیغات که نقطه مقابل این آمار است. الان چه کنیم؟ بالاخره کدام آمار؟ به آمار شما که متولی اش تکذیب کرد بسنده کنیم یا فرآیند های مردمی تصویب یک قانون؟ 2⃣2/ میگویند شباهت اقدام رضاخان و جمهوری اسلامی در اجرای یک تصمیم ناکارآمد است. بعیداست به لوازم حرف شان پایبند باشند. برادر اشکال اقدام رضاخان فقط در تصمیم غیرکارشناسی نبود. در دیکتاتوری بود. چه بسا تصمیم یک دیکتاتور اگر کارامد هم باشد باز طاغوت محض و عین ظلم است چون پشتوانه مردم ندارد. سوال اینست که چطور تصمیم دموکراتیک در جمهوری اسلامی را با تصمیم رضا دیکتاتور مقایسه می کنید؟ 3⃣3/ می گویند حجاب افت داشته است. ریشه این ادعا در نگاه ظاهرگرایانه به دین است. دین را نباید صرفا در ظواهر خلاصه کرد. باطن دین رشد دینداری مردم است که نتیجه مبارزه آنها با ظواهر تمدنی غرب و هجمه های فرهنگی است. اساسا تقوا یعنی همین مبارزه. دینداری مردم را باید در ایستادگی شان دید نه ظواهر. این دین عربستانی است که با آمریکا می بندد ولی سرساعت نماز جماعتش بپاست. 4⃣4/ میگویند چرا فلان خطیب و فلان ارگان چنین و چنان کردند. الان از اشتباه یک خطیب نمازجمعه و بدسلیقگی یک ارگان نتیجه گرفتید که فلان قانون ایراد دارد؟ خودتان را راضی میکند این استدلال؟ 5⃣5/ مجدد می گویند من هم اگر این قانون منجر به تثبیت حجاب می شد موافق بودم. اولا اجرای غلط یک قانون دخلی به درستی و نادرستی یک قانون ندارد. مهمتر اینکه توضیح دادیم که الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب ها نیست. برای مراقبت و صیانت از یک جامعه دینی است. برای حفظ حقوق اکثریت است. شما باید اول ثابت کنید اگر الزام حجاب نبود وضع بهتر بود. بسم الله. 6⃣6/ نوشته اند در جامعه ای که عدالت اجرا نمی شود نباید حجاب تبلیغ شود. اولا از کجا رسیدید به اینکه عدالت اجرا نمی شود؟ ضعف در اجرای عدالت یعنی اجرا نشدن؟ بعد هم الان انتظار عصمت از حکومت داشتید؟ یعنی ابتدا باید حکومت نبوی و مهدوی تشکیل شود بعد سراغ حجاب رویم؟ 7⃣7/ می گویند برخی قوانین الزام آورست ولی حجاب نیاز به فرهنگی سازی دارد و نه الزام. اولا چه کسی گفته ایجاد نظم رانندگی الزام می خواهد و ایجاد نظم و امنیت روانی الزام نمی خواهد؟ مگر غیر اینست که حکومت وظیفه دارد بستر را برای متشرعین و اکثریت جامعه مهیا سازد؟ بعد هم اشتباه بزرگ جناب نصیری اینست که الزام حجاب را تنها در گشت ارشاد می بینند. خیر. 26 نهاد در این حوزه مسوولند. 8⃣8/ مردم در انتخاب دین و حکومت آزادند. اما در انتخاب اجزای دین آزاد نیستند به حکم عقل و شرع. دین یک کل است. نمیشود انتخاب کرد و به لوازمش پایبند نبود. در انتخاب دین آزادیم نه در عمل نکردن بدان. دقت کنیم درباره دین اجتماعی حرف میزنیم نه دین فردی. این لوازم جمهوریت و حقوق اکثریت است. این قانون جهانشمول همه زمانی و همه مکانی است. نمی شود اکثریت مردم اسلام بخواهند وآنگاه بگویند نمازش را نمی خواهیم. این دیگر اسلام نیست. 9⃣9/ الزام حجاب درون حجاب است به حکم مشهور همه فقها. حکومت دینی هم تشکیل می شود برای اجرای همین احکام شرعی. قانون یعنی بستر تحقق احکام. بعد چطور می شود با حجاب موافق بود ولی با الزامش نه؟ مثل اینکه بگوئیم نماز خوب است ولی وجوبش خیر. خمس خوبست ولی الزامش نه. می شود؟ نقد اول به آقای نصیری : https://t.me/mahdian_mohsen/972 پاسخ آقای نصیری به نقد اول: https://t.me/mahdian_mohsen/973 @mahdian_mohsen