eitaa logo
کشکول|محسن مهدیان
3.7هزار دنبال‌کننده
396 عکس
127 ویدیو
3 فایل
روزنامه‌نگار. ارتباط با ادمین @mohsen_mahdian
مشاهده در ایتا
دانلود
✅خبر آمد یکی از پامنبری ها و شاگردان حاج حجت کسری، دقایقی پس از تدفین این پیرغلام جان داد. ❣️پامنبری باوفا، غرق در استادی شد که وقتی چشمش دید زبانش بسته ماند. حجت کسری در سفر کربلا به تماشای روضه هایی نشست که عمری بر زبان داشت. و از آن سفر به بعد، بغیر اسم اعظم یاعلی دیگر زبانش بسته ماند.... که "هرکه را اسرار حق آموختند/ مهر کردند و لبانش دوختند." ❣️یاد قصه خاکسپاری مداح بااخلاص ودلسوخته تهران، حاج احمدشمشیری افتادم. خاک می ریختند و سنگ می چیدند و گل می گذاشتند و حاج علی انسانی روضه وداع می خواند که همسرش جمعیت را کنار زد و دو زانو به خاک نشست و خم شد و دست به سینه قبر زد و با نهیب گفت: اگر حسین حق و نوکری ات حق بود، من هم نمانم ... و رفت... ونماند. کمتر از یک روز نگذشت که او هم راهی خاک شد و امروز ابن بابویه شهرری میزبان آرامگاه این دودلداده کنار همست. ❣️رسم روزگار چنین است.... که ثمره سایه معشوق بر عاشق، وحدت جان او با جان محبوب است. و الحق حقیقت این دلدادگی و شوریدگی تاریخی جای دیگرست .... که فرموده باشد: جان من بر نیزه و جسمم میان کاروان من به چشم خویشتن دیدم که جانم می رود... @mahdian_mohsen
❤️چه کسی برای علی کوچولو قصه گفت؟ بچه ها صبح قصه آلسا و آنا ببینند، احتمالا تا بعدازظهر لباس آبی و بلند و توری می پوشند و کفش پاشنه بلند پا می کنند. قصه بی تی اس را هم بشنوند به آرم و نشان او خواهند بود. حتما قصه گلزار را شنیده اند که با نامش منقلب می شوند و برایش گریه می کنند. "نامدار"ی دختربلاگر هم قصه ای پلیدانه ای دارد که پسر 14 ساله را پای لایو میخکوب می کند...  قصه گوئی ماست که از دهه هشتادی تینیجرو گودزیلا می سازد. ناصداها آنقدر بلند است که صدای قصه های حکمت آمیز مادربزرگ ها به گوش نمی رسد..   اما علی لندی لابه لای ناقصه های ما از پدربزرگ پیرمان حضرت روح الله قصه شنید که فرمود: رهبر من آن طفل 13 ساله ایست که ....و قصه حسین فهمیده ها. گوئی در این ایام که مزین به جشن دفاع مقدس است، در مجموعه قصه های نجیبانه و شورانگیز پاک بازان آنروزها، پرکشیدن علی لندی نشانه است. نوجوان ایذه ای که باغیرت و حماسه برای نجات همسایه قدم بر هرم بی رحمانه آتش گذاشت و مردانه نامش تاریخی شد. آب از آتش کشید و برچشمان ما آب آتش زده نشاند. آری سنت همینست که وقتی برای دهه هشتادی و قبل و بعدش، از قصه حسین علیه السلام میگوئید تمام قد می ایستند و دنبال پاک کردن "سوتی" های شان هستند و نامش را بر "پروفایل" ها هویت میکنند و برای دشمن شان خط و نشان "بلاک" و رجز نفرت می کشند و با هم سرود حسین را فریاد می کنند. بزرگترها کم گذاشتند. از رسانه ها تا نویسنده ها و اهل هنر تا اهل سیاست تا همه.... ما قصه گو نیستیم. قصه گوئی بلد نیستیم. واگرنه چه کسی است که قصه جوانمردی و اژدری ابراهیم هادی بشنود و مثل "داداش مجید" مدافع حریم اهل حرم نشود... بچه لاتی که با بدن خالکوبی شده در خانطومان به شهادت رسید. صبح و شب قصه منیت های خودمان را می گوئیم. واگرنه این بچه های معصوم همه پای انبوه قصه های خمینی تخته بند می شوند اگر ناقصه های ما اجازه شنیدن دهد. همه دل ها دنبال "او" ست و "او" ست صاحب دل ها؛ اگر ظاهرگرایی اهل ظاهر و دینداری پوسته ای اجازه دیدن دهد.   @mahdian_mohsen
🔻فرمان جهاد صادر شد... پیشتر فرمودند: "تحریف شکست بخورد، تحریم شکست می خورد." یعنی از اهرم زور مهمتر اهرم تغییر حقیقت است. یعنی زورگویی شان هم در خدمت تغییر ذهن است. جای دیگر فرمودند فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد. خیلی فکر کردم این جمله یعنی چی. تفسیر بسیار است اما به این فهم اهمیت این جمله در این است که امروز فضای مجازی، فضای شکل دادن به ذهن و باور است. نگه داشتن انقلاب اسلامی همان اندازه که در "واقع" نیازمند نیروهای نظامی و امنیتی و مدیران کارآمد است، در ساحت ذهن نیازمند نگاه بانان باهوش و متعهد است. حرف آنجا تمام شد که فرمود اگر رهبر نبودم پیگیر فضای مجازی می شدم. گذشت تا اینکه در جلسه تنفیذ به هجمه تبلیغاتی دشمن اشاره و تصریح کردند: "کم کاری داریم". و امروز در روز اربعین، در ساعاتی که بسیاری به حق در پی راه پیمایی و عزاداری اند و شاید انتظار می کشیدند تا رهبرانقلاب سخنی از دل سوختگان اربعین حسینی بگوید، از قیام زینبی فرموند و اینکه نهضت تبیین زینب کبری مکمل قیام سیدالشهدا بود که الحق کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود. فرمودند اگر بخواهم به زبان روضه بگویم در روز اربعین، زینب کبریٰ آمد گزارش کار به امام حسین (علیه‌ السّلام) دهد و از سختی های راه تبیین بگوید. فرمان برای جریان های انقلابی در روز اربعین صادر شد. امتداد راه حسین صرفا در عزاداری و راه پیمایی و هیات داری نیست. امتداد راه حسین در زینبی شدن است. چون زینب کبری باید علم روشنگری برداشت که جهاد در تبیین است. فرمودند هرکس هرکجا ست به قدر خود پیرامون خود را روشن کند. برای این راه منتظر این و آن نباید ماند. راه حسین در افشاگری علیه اهریمن است. دشمن ذهن مردم را هدف گرفته است. با هر خبر منفی از گوشه و کنار خیال نکنیم باید از جمهوری اسلامی تقاص گرفت. دشمن با بزرگنمایی اخبار منفی ذهن مردم ایران را به گروگان گرفته است تا از راه طی شده پشیمان و از آینده ناامید شوند. خطا اینجا هم هست مثل همه جای عالم. حکومت معصوم نیز عصمت از خطای این  و آن نبود. هرچند خطا را نباید نادیده گرفت و باید بر آن شورید. اما نقشه کلان دشمن را ببینیم. خطا که هیچ؛ داشته هاو دارایی ها و نعمات این مردم را تحریف و چون چماق بر سر آنها می زنند.   فرمودند جهاد کنید و با تمام قوت خودتان را مجهز کنید. و البته تذکر دادند جهاد با اخلاق و عقلانیت و پرهیز از تهمت و دروغ و فریب. با صاحب اربعین عهد ببندیم بر این قیام.  @mahdian_mohsen
✅برای جهاد تبیین باید چه کرد؟ 1⃣یکم. مخاطب جهاد تبیین چه کسانی هستند؟ گذشت دوران انحصار رسانه های مرجع. هرچند هنوز هم صداو سیما و خبرگزاری ها نقش محوری دارند اما در این جهاد همه باید فعال شوند. نبرد جبهه ای است و جبهه متشکل از فرد فرد. نباید تکلیف شخصی را به جای دیگر حواله داد. فرمود هرکس به اندازه خود اطرافش را روشن کند. 2⃣دوم. گام اول چیست؟  گام اول فهم نقشه کلان دشمن است. اهریمن بیرونی و درونی را همراه با نقشه اش بیابیم. هرجریانی که 2 کار می کند شیطان است. آنکه راه طی شده 40 ساله را سیاه و آینده انقلاب را ناامیدانه تحلیل می کند شیطان است. چه داخلی و چه خارجی؛ چه عالمانه  وچه جاهلانه. 3⃣سوم. با خطاهاباید چه کرد؟ خطاها و نقدها را باید فریاد کرد و تذکر داد اما جای فرع و اصل را نباید جابجا کرد. اصل اصیل جنگ حق و باطل است. دشمنی امپراطوری امپریالیسم در مقابل پرچم عدالت خواهی جهانی در جمهوری اسلامی. خطا را ببینیم اما جنگ اصلی را فراموش نکنیم. 4⃣چهارم. نقشه عملیاتی دشمن چیست؟ تغییر نگرش. مردم ایران رشد کردند و دشمنی ها نیز عمیق تر شده است. دشمن از تغییر ارزش و گرایش به تغییر نگرش رسیده است. تغییر نگرش یعنی تغییر واقعیت ها. کاریکاتورکردن واقع و بزرگنمایی و تعمیم دادن و جابجا کردن اصل و فرع و تحریف واقعیت و قلب حقیقت ...خلاصه اینکه جنگ، جنگ روایت است. نگرش ها تغییر کند ارزش نیز تغییر می کند و از عزت نفس ملی به خودتحقیری ها می رسیم. 5⃣پنجم. هدف نهایی جهاد تبیین چیست؟ روشنگری. روایتِ حقیقت. باید ابرها کنار روند تا خورشید تابان شود. من و شما باشیم یا نباشیم، خورشید نمایان خواهد شد؛ اما تاخیرها هزینه زاست. قربانی از روح و ذهن مردم می دهیم. ❇️و اما به چه طریق: 🔹حق خواهی قبل از هرکار نیازمند یک یک عزم درونی هستیم. قبل از قدم گذاشتن در فضای مجازی خیز حق طلبی برداریم. هوشیار در فضای مجازی ظاهر شویم و اوقات فراغت به سرگرمی سپری نکنیم. 🔸حق طلبی حق آنجا نیست که بیشتر لایک بگیرد و دست به دست شود. حق را باید با محاسبه و استدلال و از مرجع معتبر گرفت. وقت بگذاریم برای فهم حقیقت. حق را بپذیریم ولو تلخ باشد. 🔹حق گوئی هرجا متن حقی دیدیم برای توزیع آن تلاش کنیم. خود را مقید کنیم به توزیع حق. اگر توان نوشتن داریم حتا در حد یک متن کوتاه دریغ نکنیم. هر کس شبهه داشت نسبت به او احساس مسوولیت کنیم؛ ولو یک نفر در یک گروه فامیلی. 🔸ناحق گریزی هرجا ناحق دیدیم اعلام تنفرو برائت کنیم. هزینه دهیم. از فحش و ناسزا نهراسیم. مارپیچ سکوت را بشکنیم؛ ولو در حد یک کامنت. خیلی ها مثل ما هستند و منتظر خط شکن اند. حداقل اینکه اجازه ندهیم احساس اقلیت کنند. 🔹 حق آرائی حق را به زبان ساده بگوئیم. قول محکم و مستدل و اما با توجه به احساسات و عواطف مخاطب. حق را باید به تناسب مخاطب گفت. ابلاغ پیام به قلب مخاطب مهم است نه ایصال و رساندن به دستش. با مخاطب مدارا کنیم. 🔹 حق نمایی حق نما یعنی نمایش حق. یعنی جلوه دادن حق. نیکی ها و فضائل پیرامون خود را ببینیم و سر دست بگیرم. هرکس در پیرامون خود هر خیرو فضلی از هرکس دید بیان کند. از همسایه و دوست و آشنا و مسوولین. چه کار خوب و چه آدم خوب. اولا تمرین کنیم خوبی ها را ببینیم و بعد از آن فریاد کنیم. توزیع خوبی ها چشم دشمن را کور می کند. دشمن تلاش می کند نه فقط از حاکمیت، بلکه از مردم نیز تصویر سیاه نشان دهد. تصویر سیاه، سیاهی ساز است. این تصویر مخدوش و موهوم را بشکنیم. @mahdian_mohsen
❤️جهاد تبیین در گروه های فامیلی و دوستانه پرسید در گروه های خانوادگی چطور جهادتبیین کنیم که هم حرمت ها حفظ شود و دلخوری ایجاد نشود و هم متهم نشویم به آدمی که مدام دیگران را نقد می کند و از هر چیز ایراد می گیرد. احتمالا دغدغه خیلی هاست. حالا چه گروه خانوادگی و چه گروه دوستان و آشنایان. ✅اولا 2 اصل را توامان فراموش نکنیم 🔹یکم.جهاد تبیین را دست کم نگیرید. انشالله در فرصتی خواهم نوشت که همه چیز ذهن است و ذهن یعنی علم شما از واقع که همه جان شماست. ... حرف بسیارست. بر ذهن شما مسلط شوند شما را تسخیر کردند. همه جنگ های گذشته نمی از دریای جنگ ذهنی نیست. پس هرکس هرجا نشسته است آرایش جهاد بگیرد. تک تک شما موثرید؛ ولو با یک کامنت و لایک/   🔹و اما دوم. دوست و آشنا و فامیل و نزدیکان ما دشمن ما نیستند. ولو خطای فاحش کنند. به نزاع در شبکه های اجتماعی نگاه نکنید که انقدر ادبیات ها بی رحمانه و تند و زننده و ویرانگر دارد. گفت وگو با دوست و آشنا و خانواده صرفا باید دوستانه و صمیمانه و خالصانه و خاضعانه و دلسوزانه باشد. 🔻با این دو مقدمه یک اصل مهم را توجه کنید: هدف اصلی از تذکر دادن و روشنگری تنها یک نفر در یک گروه که پست غلط منتشر کرده نیست. بلکه هدف دیگرانی اند که تماشاچی هستند و ممکن است هیچ واکنشی هم نشان ندهند اما اثر بگیرند. پس اگر سکوت کنید نه یک نفر و بلکه یک جمع به خطا می افتد. 🟥اما چه کنیم؟ کجا ورود کنیم و کجا سکوت؟ 1⃣یکم. توجه کنیم که کسی که روشنگری می کند نباید تنها به عنوان مخالف خوان شناخته شود. خیلی وقت ها تائید کنید. حرف درست را از دیگر اعضای گروه تائید و ارج نهیم. ما عمدتا عادت کردیم که تنها نقد کنیم. 2⃣دوم. متن های خوب منتشر کنیم. متن هایی که کمک میکند نظام ذهن دیگران آماده و پخته شود. متن هایی که نظام ارزشی انقلاب اسلامی را به جهت استدلالی و عاطفی در دیگران تقویت می کند. 3⃣سوم. نقد بدون تعریض و کنایه داشته باشید. بدون اینکه پاسخ مستقیم به دیگری دهید متن هایی را در پاسخ منتشر کنید که اعضای گروه بتوانند استفاده و مطالعه و خودشان مقایسه کنند. 4⃣چهارم. در انتقاد مستقیم، لحن و ادبیات و بیان تان کاملا دلسوزانه و دوستانه باشد. اصلا به احتجاج و خدای ناکرده دلخوری ورود نکنید. توجه داشته باشیم هدف پیروزی من و شما نیست. هدف اقناع و انتقال پیام و روشنگری است.   5⃣پنجم. کار جمعی انجام دهید. برخی مواقع لازم است دیگران را هم با خود خارج از گروه همراه کنیم. لازم نیست همه موارد را ما بگوئیم. پسرخاله و دختردایی و دوست و آشنا و غیره هم باید در این حرکت جبهه ای همراه شوند. شاید یک جا باید مادر بزرگ تذکر دهد. 6⃣ششم. حین جهاد تبیین صله رحم  و رفاقت را تقویت کنید. اگر از کسی اشکال گرفتید رابطه تان را با آن فرد تقویت کنید. کمک کنید احساس کند واقعا دوستش دارید. 7⃣هفتم. از همه مهمتر به ظرفیت گروه نگاه کنید. برخی موضوعات از ظرفیت گروه خارج است. شاید لازم باشد از برخی مسائل گذشت و عبور کرد. اما خط قرمز داشته باشید. خط قرمز تان را برای خودتان از پیش تعیین کنید. اصل انقلاب اسلامی. اصل ولایت فقیه. اصل حرمت امام جامعه. اصل حریم امام وشهدا. .. راهبرد های انقلاب اسلامی مثل اقتصاد مقاومتی و تولید داخل و امیدآفرینی و احساس عزت ملی و ... اینطور هم نشود که اگر تنها توهین به رهبری بود رگ گردنتان بیرون بزند. دقت کنید کار به اینجا خیلی وقت ها نمی کشد. در جنگ ذهنی، آنقدر اطلاعات غلط کنار هم می چینند که لازم نیست صریحا ضدرهبری باشد، بلکه وقتی به خودتان می آئید احساس می کنید مدیریت رهبری مدبرانه نیست. خیلی از ریزش های انقلاب در همین نقطه است. برای این بخش به عملیات رسانه ای ضدانقلاب نگاه کنید. هرجا ضدانقلاب عملیات کرد حساس شوید و برای روشنگری در این نقطه اهمیت قائل باشید. این حوزه ای است که یک روز واکسن است یکروز سوریه و یک روز ورزش زنان و یک روز حجاب و غیره. 8⃣هشتم و در نهایت اینکه هم به سن و سال و جایگاه خودتان در جمع های دوستانه و خانوادگی توجه کنید و هم به سن و سال و جایگاه مخاطب. هر ادبیاتی برای پسر خاله 18 ساله تان بکار می برید برای داماد میان سال 40 ساله بکار نبرید. خاصه برای ریش سفید و بزرگترها و غیره. مهترین دغدغه ما رسانه ای ها شناخت مخاطب است. شما این امتیاز را دارید که مخاطب را در گروه های فامیلی و دوستانه دقیق می شناسید. با هرکس متناسب با علاقه و فهم و سطح و انگیزه و شناخت خودش سخن بگوئید. انقدر به ذهنم میرسید.    @mahdian_mohsen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏مربی اگر مجاهد باشد، قهرمان را پهلوان می کند. سیاست در ورزش یعنی اینکه از کنار تشک تا رختکن را میدان مبارزه ببینی. دستمریزاد جناب درستکار چه خوب گفت که شیاد های شرور رسانه ای که سالها دنبال تحریم ورزش بودند حق ندارند با قهرمانان ما عکس یادگاری بگیرند. @mahdian_mohsen
⚪️سفیدخوانی 3 خبر حاشیه ساز این روزها یک ویژگی جالب مشترک دارند. اول خبرها را مرور کنیم: یک/ خبر مخالفت با شفافیت در جلسات کمسیون ویژه طرح صیانت دو/ خبر افزایش 300 درصدی رشد اختلاس سه/ خبر مخالفت مجلس با شفافیت در دارایی مسوولین. غرضم صرفا سوادرسانه ایست؛ اما ویژگی مشترک این سه خبر. 🔶مدت ها پیش یکی از دوستان گرافیستم می گفت که پوستری برای یک نهاد دولتی طراحی کرده که دوسوم آن سفید بوده است. بعد از انتشار، یک روزبرای کاری گذرش به همان کارفرمای دولتی می افتد و متوجه می شود که همه پوسترها یک سوم شده و بقیه اش برش خورده است. با دلخوری پرس وجو می کند ومتوجه می شود که مدیر مربوطه تلقی اسراف داشته و همه پوسترها را برش زده است تا برای کار دیگری استفاده شود. متعجب بود که چطور این مدیر متوجه نشده که این بخش سفید پوستر جزئی از پوستر است و توسط ذهن مخاطب پر می شود. این روزها وقتی میزان اطلاع مخاطب از اخبار روز را می بینم یاد همین بخش سفید پوستر می افتم که قرار بود تکمیل آن بر عهده ذهن مخاطب باشد. 🔷بهتر از سفید خوانی برای این عارضه عصر شبکه پیدا نکردم. به خودتان رجوع کنید. شما عمدتا فقط تیتر می خوانید. خاصه در حوزه خبر. دلیلی هم ندارد وارد متن شوید. کمترین دلیلش اینست که وقت ندارید و مگر ممکن است این میزان خبر را تک تک بررسی کنید و وارد جزئیات شوید. اساسا عصر جدید رسانه، عصر جزئیات گریزی است. خلاصه اینکه تیتر ها از جلوی چشم شما عبور می کند و شما متناسب با یک تیتر قضاوت می کنید. اما واقعا یک تیتر کفایت می کند؟ خبر جزئیات ندارد؟ وقت ندارید. حال ندارید. انگیزه ندارید و... به هر دلیل تمایلی ندارید جزئیات خبر را مرور کنید. اما مگر ممکن است جزئیات را رها کنید. بالاخره هر تیتری ذهن شما را ناخودآگاه سمت جزئیات خبر می برد. حالا سوال اینست که این جزئیاتی که خوانده نمیشود از کجا میرسد؟ هیچ. ذهن خودبه خود این جزئیات را می سازد. نام این فرآیند را سفید خوانی بگذاریم. یعنی ذهن شما آنچه را نمی بیند می سازد. ذهن نمی تواند تیتر خبر را بدون جزئیات رها کند. شما نخوانید، خودش می خواند. اینجاست که ممکن است به خطا بیافتد. 🔲حالا 3 خبر ابتدایی را مجدد با مختصری از جزئیات مرور کنید. یکم/ خبر عدم شفافیت در بررسی طرح صاینت، تنها یک پیشنهاد بود در کنار پیشنهادات دیگر. ضمن اینکه در همین پیشنهاد نیز تاکید شده است که کل جلسات از سامانه رسانه مجلس شفاف پخش می شود. دوم. 300 درصد رشد اختلاس نیست. 300 درصد رشد کشف اختلاس است. رشد کشف می تواند یا رشد اختلاس باشد و یا رشد نظارت. سوم. شفافیت در درآمد و دارایی مسوولین بحث مشترک مجلس گذشته و تصمیم مجمع تشخیص مصلحت است نه مجلس یازدهم. 🔘 حالا سوال مهم: چه میشود که این خطای ذهنی به صورت خطای مشترک بین الاذهانی خودش را نشان می دهد؟ بماند بعد. @mahdian_mohsen
🔴فراتر از 9 ربیع  بانیان و مبلغین مجالس لعن و محافل 9 ربیع بیشتر چه کسانی هستند؟ برگزاری مجالس لعن امروزی، با گذشته تفاوت های اساسی کرده است. البته هنوز هستند کسانیکه با همان نگاه سنتی مجلس می گیرند اما عمده مجالس لعن و سب در انحصار جریان "شیعه سکولارست" که ما به حجتیه آنها را می شناسیم. دنبال یک تشکیلات خاص و سازمانی نباشید. حجتیه بیش از انکه یک تشکیلات سازمانی باشد، یک مرام و مسلک است. این گرایش تحریفی، مظاهر مختلفی دارد که مجالس اعلام برائت تنها یک جلوه است. برای فهم سبک تبری آنها، باید سراغ مدل تولی آنها رفت. ریشه این برائت ناقص در فهم نارسایشان از "تولی و محبت به اهل بیت" است.  اهل بیت را باید در 2 دوره تاریخی تحلیل کرد. یک وجه "نقطه ای" که محدود به زمان اهل بیت است. اما وجه مهمتر یک اثر تاریخی است که اهل بیت را در تاریخ امتداد می بخشد. اساسا ولایت یعنی امتدادش در مسیر تاریخ. این گرایش پوسته ای، قدرت فهم جایگاه ولی خدا را در نظام خلقت ندارد. لذا اهل بیت را به "وساطت در الوهیت" و به "وساطت در بندگی" نمی شناسد و گوئی "هل الایمان الا الحبّ و البغض" تنها برای دوره زندگی اهل بیت است. سبک تولی این جریان صرفا در لسان و نهایتا عمل فردی است و هیچگاه به عمل اجتماعی نمی کشد. دوستی در حد تمثال سرطاقچه و مجلس محفلی و هیات سکولار. اگر اهل بیت را متوقف در زمان خودشان تحلیل کردیم، نمی توانیم "نصرت ولی" را برای این روزها درک کنیم. لذا حجتیه ای ها را این روزها در هیچ عرصه ای از حق طلبی نخواهید دید. چون معتقدند ولایت در همان نقطه تاریخی تمام شده است و امتداد معصوم را متوجه نمی شوند. جبهه باطل سالها انباشت شده و در "سقیفه" تنها به یک جلوه رسیده است؛ عاشورا نیز که جبهه بندی تمام عیار حق و باطل است بازهم جلوه دیگریست و این تقابل تا امروز امتداد یافته است. لذا "حقیقت برائت"، تبری از این جریان تاریخی است نه یک حادثه و یک روزو یک ساعت.      "استکبار صهیونیزم" امروز بجهت ابزار قدرت و عمق جبهه باطل در اعلی ترین درجه ظلم به اهل بیت قرار گرفته است اما گرایش "شیعه سکولار" یا همان حجتیه این مهم را فهم نمی کند. 🔴و چنین می شود که امروز برای اهریمن نیز عید بزرگی است تا بتواند این مسلک انحرافی را تکثیر کند.     @mahdian_mohsen
🌓گنجشک درنده و پروژه شرطی سازی آبان ماجرای هک جایگاه های سوخت و ثبت شماره دفتر رهبری روی پمپ های بنزین و شعارنویسی بر بیلبوردهای خیابانی قرار است چه پروژه ای را رقم بزند؟ اسم گوجه سبز نمک زده میآید احتمالا بزاق دهان تان ترشح می کند. این واکنش طبیعی به خاطر تجربه قبلی  است. در سیاست نیز شرطی سازی داریم. اسم کشور اوکراین میآید ناخودآگاه ذهن ایرانی سمت یک رخداد تلخ می افتد؛ هواپیمای اوکراینی. اسم اسرائیل می آید ذهن خودبه خود به رژیم کودک کش منتقل می شود. این شرطی سازی کاملا طبیعی صورت می گیرد. اما همین ویژگی طبیعی خیلی وقت ها مورد دسیسه قرار می گیرد. اینکه تلاش کنند با تکرار و تکرار، یک روایت ناحق وغلط را در ذهن شرطی کنند. ماجرای هک بنزین نیز همین است. اصل داستان شرطی سازی آبان 98 است. این پروژه جزئی از یک پازل عملیات روانی است. از هفته ها قبل تلاش کردند موضوع آبان را زنده نگه دارند. برای به ثمر نشاندن این پروژه نیاز به رویدادسازی داشتند و لذا ماجرای راهزن های هکری رقم خورد. اما چرا آبان 98 تکرار می شود؟ چون مبهم است. هنوز در ذهن خیلی ها آنروزها شبهه است و نظام را متهم می دانند. آبان 98 ناقص روایت شد. این نقصان روایی ناشی از ضعف عملکرد نهادهای مسوول و مراکز امنیتی است. شوک ویرانگر دولت در ماجرای بنزین با اعتراضات به حق مردمی و سواستفاده دشمن تبدیل به یک عملیات تروریستی تمام عیار و جنگ خیابانی شد که کمترین نتیجه اش کشته شدن 250 نفر از مردم عادی و ماموران ناجا و البته به هلاکت رسیدن تروریست ها و مزدوران وطنی بود. طبق یک برآورد اولیه در همان ایام 15 هزار میلیارد تومان براورد خسارت ها بود تنها فرشگاه رفاه اعلام کرد 700 میلیارد تومان آسیب دیده است. طبق گزارش ها، 50 پمپ بنزین، 256 بانک، 23 پایگاه بسیج، 760 خودرو را آتش زدند و ویران کردند. در برخی شهرها پرچم داعش بالا بردند، در دربند تهران 4 خمپاره انداز ودر اسلامشهر ارپی جی کشف کردند. در ماهشهر تیربار آوردند و ... اجازه ندادند جزئیات روایت این عملیات تروریستی به دست مردم برسد... وقتی در بیان روایت حقیقی کم بگذاریم، راوی دروغ با تکرار، مخاطب را مسخ می کند. هنوز هم خیلی ها آمار کشته ها را 1500 نفر رویترز می دانند نه آمار 250 نفر وزیر کشور که یک سال اندی بعد اعلام شد. آبان اسم رمز دعوت مردم به شورش است؛ آنهم با فشار به مردم. با این خیال خام که اگر مردم بنزین 3 هزارتومانی بزنند و سفره شان تنگ شود، قیام می کنند. همین اندازه جاهلانه. اگر غرش، صفت مگس شد، درندگی نیز صفت گنجشک می شود و این دسیسه های کودکانه نیز منجر به متلاشی شدن خانواده ایران.  @mahdian_mohsen
📚کتاب سواد مطالبه منتشر شد 🔸انتشارات معارف، ناشر کتب دفترنهاد رهبری منتشر کرد: 🔹سواد مطالبه؛ دستگاه محاسباتی در عدالتخواهی امیدآفرین ✅این کتاب در پاسخ به این سؤال اصلی شکل گرفته است: چرا با رشد کنشگری‌های اجتماعی و نظارت‌های مدنی و عدالت‌خواهی در سطح حاکمیتی، امید به اصلاح کمتر، احساس بی‌عدالتی و تبعیض بیشتر، و تلقی فساد سیستمی مضاعف شده است؟ ✅با این سئوال ابتدا اندیشه پشتیبان عدالت خواهی منطبق با نظام اندیشه  امامین انقلاب بررسی شده است و در ادامه مهارت «نقدخیرخواهانه» و «مطالبه گری سازنده» و «افشاگری اخلاقی» و در نهایت «سواد رسانه ای عدالتخواهی» در مواجهه با اخبار منفی پیشنهاد شده است. ✅«عدالتخواهی از نظر تا عمل» در این کتاب، با تاکید بر دستگاه محاسباتی مبتنی بر «معنویت» و «عقلانیت»، راهبردی است برای عدالتخواهی امیدآفرین. نویسنده کتاب محسن مهدیان است. از وی پیشتر کتاب خبرخوب منتشر شده بود. ⭕️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید و یاباشماره ذیل تماس حاصل فرمائید. https://nashremaaref.ir/product/441365/ شماره تماس: ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴ داخلی ۴۰ و تمامی فروشگاه های پاتوق کتاب در سراسر کشور @mahdian_mohsen
✅«آبان» به روایت زنده رود... 🔹آبان 1400: ده روز است کشاورزان اصفهان در بستر خشک زاینده رود تجمع اعتراضی برپا کردند. تجمعی نجیبانه که هر صبح با سرود ملی و نوای قرآن آغاز می شود. میداندار تجمعات، کشاورزان باسابقه و ریش سفید هستند. مطالبه ای برحق که انباشت یک دهه بی تدبیری و تغییرات جوی است. عده ای از اهالی اصفهان با در دست داشتن پلاکاردهایی، حق شرعی و قانونی کشاورزان را سر دست گرفتند و فریاد می کنند. برخی نیز پدران و مادران شهدا هستند که با عکس فرزند بر قاب سینه شان شکار عکاسان می شوند. ضدانقلاب تا امروز از این بلوغ اعتراضی طرفی نبسته است. از ابتدای آبان تلاش کردند با تروریست های هکری و بعد هم برگزاری دادگاه نمایشی از آبان 98 یک تاریخ تلخ و سیاه در ذهن مردم بسازند اما زنده رود آب پاکی را بر این خدعه هاست. این مردم همان مردم آبان 98 هستند. 🔸آبان 1398: دولت قیمت بنزین را به روش شوک آلود وناگهانی افزایش داد. طبیعی بود که مردم از این تصمیم یک شبه، عصبانی شوند. اولین اعتراض برای وکیل آباد مشهد است. هزاران نفر در خیابان جمع شدند. مردم نگران و عصبانی از این تصمیم بودند. شعارها بعد از مدت کوتاهی تند و طعنه دار می شود. با این حال ناجا میان معترضین حضور دارد تا از این تجمع صیانت کند. اما رفتار ناجا در آبان 98 دقیقا از چه نقطه ای تغییر کرد؟ پاسخ ساده است. ناجا از نقطه ای وارد شد که اعتراض مردمی را تبدیل به صحنه خونریزی و ترور کردند. اولین کشته آبان زمانی است که تروریست ها به قصد انفجار به انبار نفت سیرجان نزدیک شدند. حداقل 15 هزار میلیارد تومان حجم خسارت های مستقیم و غیرمستقیم در آن ایام است که تروریست ها به حق الناس و بیت المال وارد کردند. فقط فروشگاه رفاه اعلام کرد 700 میلیارد تومان خسارت دیده است. ناجا در دربند تهران 4 خمپاره انداز کشف کرد. 59 پمپ بنزین 256 بانک و 23پایگاه بسیج و بیش از 700 خودروی مردمی را آتش زدند. ✅از این آبان تا آن آبان... حقیقت اعتراضات آبان 98 را باید با روایت آبان 1400 زنده رود خواند. اعتراض بنزینی آنروز نیز از جنس همین اعتراض امروز آب است؛ با این فرق که جنود مکار و غدار تروریستی، اعتراضات آبان 98 را به یک جنگ خیابانی تبدیل کرد و اجازه نداد صدای اعتراض مردم به تصمیم شوک آلود و نامدبرانه دولت شنیده شود. جوان ترها شاید یادشان نباشد اما این صحنه ها عجیب نیست. اوایل انقلاب عده ای علیه حجاب در این کشور راه پیمایی کردند و علیه اسلام شعار می دادند. کیهان آنروز نوشت سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با مراقبت از این راه پیمایی اجازه نداد تا مخالفان متعرض معترضین شوند. مردم حق دارند اعتراض کنند و مشروعیت این حق برآمده از هویت جمهوری اسلامی است. فرق اعتراض مردم و اغتشاش اوباش روشن است؛ هیچ کشوری سر امنیت مردمش شوخی و قمار نمی کند. اینجا که جنگ خیابانی بود و دهها شهید امنیت دادیم. اما گاردین و یواس ای تو دی و واشنگتن پست و رادیو ملی آمریکا و شخص رئیس ستاد مشترک نیروی مسلح آمریکا اعلام کردند تجمعات سال گذشته آمریکا کاملا مسالمت آمیز است و باز هم در یک هفته 10نفر آدم کشتند. @mahdian_mohsen
✅‏چرخه معیوب اعتراضات و یک سوال ساده ‎ 🔹یک سوال ساده؛ اگر نظام با اعتراض مردم مشکل دارد، چرا در مقابل دو هفته اعتراض شبانه روزی کشاورزها سکوت کرد؟ دوهفته چند هزارنفر را تحمل کرد، اما دو شب چند ده نفر را تحمل نمی کند؟ چرا؟ این چرخه معیوب اعتراضات در ایران سابقه دارد. 🔸‏یکم. اول انقلاب عده ای علیه حجاب تجمع کردند. کیهان وقت نوشت: سپاه پاسداران مراقبت می کرد کسی متعرض این تجمع نشود. 🔸 دوم. آبان98 عده ای در وکیل آباد مشهد شعار می دادند مرگ بر دیکتاتور. ناجا تماشاگر بود. تا اینکه به قصد انفجار به سمت انبار نفت سیرجان رفتند. اولین کشته اینجا رقم خورد. ‏فقط در جنگ خیابانی ممکن بود 15هزار میلیارد تومان خسارت واردشود. فقط در عملیات تروریستی ممکن است در اسلامشهر ارپی جی بگیرند ودر دربند تهران 4تا خمپاره کشف کنند. فقط درشورش سازمان یافته اوباش ممکن است55 پمپ بنزین 256 بانک 23 پایگاه بسیج 28 مرکز نظامی 760 خودروی مردمی را اسیب بزنند. ‏اما آبان اصفهان پرده های آبان ۹۸ را انداخت. 🔸سوم. دوهفته کشاورزان اصفهان تجمع کردند. رسانه ها پوشش دادند و نظمیه و امنیه نظاره گر.. تا اینکه آتش زن ها و کلوخ به دست ها میدان دار شدند. درهمان ساعات اولیه مامور ناجا را با 5 ضربه چاقو صدمه زدند و چندقبضه اسلحه کشف شد. 🔹‏چرخه معیوب اعتراضات اینجاست: مردم عادی به ناکارآمدی مسوولین اعتراض می کنند اما در نهایت میداندار اصلی عوامل دست ساز جریان آشوب خواهد بود و طبیعی است که اصل اول امنیت مردم است و عده ای بی گناه هم صدمه میبینند و روشن است آنکه هزینه می شود همان اعتراض اولیه مردم است. @mahdian_mohsen
✅چطور اعتراض خیابانی کنیم؟ 1⃣یکم. سال 98 را خاطرتان هست؟ در همان سالی که اعتراض را تبدیل به اغتشاش کردند فکر می کنید چند تجمع اعتراضی پراکنده برگزار شده بود؟ به گزارش رسمی وزیر کشور 330 تجمع قانونی. بدون ورود ناجا. در اصل ورود ناجا برای برقراری امنیت تجمع کنندگان بوده است. در همان سال تنها در 16 آذر، 1600 تجمع برگزار شده است. 2⃣دوم. رهبر انقلاب به تجمع مال باختگان موسسات مالی و اعتباری اشاره کرد و فرمودند تجمع حق مردم است. جای دیگر از دانشجویان به خاطر تجمعات هفت تپه و ماشین سازی تبریز تقدیر کردند. درباره حضور مردم عادی در پی گیری موضوع آب خوزستان نیز حمایت کردند. 3⃣سوم. هر روز دهها تجمع در سراسر کشور برگزار می شود. تجمع معلمان، تجمع کارگران ، تجمع پرستارها، تجمع سهامدارن، تجمع مال باختگان و خریداران خودرو، تجمع بورسی هاو ...مجلس تقریبا هر روز شاهد تجمع است. چرا ناجا وارد نمی شود و برخورد کند؟ 4⃣چهارم. دو هفته کشاورزها تجمع کردند. چرا ناجا ورود نکرد؟ 5⃣پنجم. آبان 98 مردم مشهد شعار می دادند مرگ بر دیکتاتور. چرا ناجا ورود نکرد؟ از چه زمان ورود کرد؟ 6⃣ششم. دی ماه 96 شروع اعتراضات به گرانی ها در مشهد بود و سپس به 160 شهر توسعه پیدا کرد. اولین بار شعار اصولگرا اصلاح طلب دیگه تموم ماجرا اینجا بود. چرا ناجا ورود نکرد؟ و کجا وارد شد؟ پاسخ خیلی ساده است. بین اوباش و معترضین باید فرق گذاشت. رهبرانقلاب درباره اغتشاشات آبان فرمودند اشرار. اوباش اجیر شده اند تا تخریب کنند و آدم بکشند. البته در میان مردم عادی نیز برخی هستند که از سر هیجان و عصبانیت و لجاجت ممکن است متوجه نباشند که با دشمن همراهی می کنند. چه بسا از هرکدام شان بعدا بپرسید چرا قانون شکستید، پشیمان شوند. اما حساب شان جداست. خلاصه اینکه اعتراضات حق مردم است. این حق نیز پذیرفته و به رسمیت شناخته شده است. هم قانونی است و هم مدنی. اما تاجائی که تبدیل به خرابکاری و آشوب نشود. ناجا دقیقا از همین نقطه ورود می کند. ✅راه حل اینست که هر گروه و صنفی که تجمع برگزار می کند، مدیریت تجمع را تضمین کند و با درایت مسیر اعتراضات را صیانت کند تا اداره اعتراضات دست غیر نیافتد واگر از دستش خارج شد به سرعت اعلام برائت کند.   @mahdian_mohsen
اگر اغتشاش بد است پس چرا انقلاب 57... یک سوال رایج و پرتکرار وجود دارد که هر از گاهی با بروز و ظهور اغتشاشات خیابانی و برخورد ناجا مطرح می شود و آن اینکه: "اگر اغتشاش بد است پس چرا انقلاب 57 شکل گرفت..." فرض سوال اینست که انقلاب 57 از جنس اغتشاشات این روزها بوده است. با این حال دو دسته پاسخ وجود دارد که هردو لازمست اما عمق آنها یکسان نیست. پاسخ اول: ظاهر یکسان رفتارها به معنی شباهت آنها نیست. داعشی ها عملیات انتحاری انجام می دهند. شهید حسین فهمیده هم عملیات استشهادی انجام می دهد. ایندو یکی است؟ اسرائیلی ها آدم می کشند، نیروی مقاومت نیز سربازان صهیونیستی را به هلاکت می رسانند، ایندو یکی است؟ چه آنکه اغتشاش برای به هم زدن طاغوت و حکومت جور و ظلم پهلوی، تلاش برای برقراری نظم و دعوت به انضباط است. پاسخ دوم و مهمتر: اساسا برخلاف تصور، انقلاب 57 انقلاب از طریق اغتشاش نبود. انقلاب 57 بروزو ظهور حضور اعتراضی مردم بود. انقلاب 57 انقلاب مردم بود نه جمعی اقلیت علیه مردم. به همین دلیل وقتی برخی با هدف راه اندازی عملیات مسلحانه خدمت امام رسیدند تا مجوز بگیرند با مخالفت صریح امام مواجه می شوند.امام می فرمایند انقلاب ما انقلاب آگاهی ها است نه اسلحه. این تاکید امام بارها در خاطرات رفیقدوست و مرحوم پسندیده و دعایی و الویری و شبیری و مرحوم هاشمی وغیره آمده است. وقتی اعضای سازمان مجاهدین با امام در نجف دیدار کردند امام به آنها صریح می فرماید: با اقدام مسلحانه مخالفم. امام حتا مبارزه با رژیم را در ابتدای دهه 40 در چارچوب قانون طاغوت آغاز می کند و در ادامه با آگاهی و بصیرت بخشی این مردم هستند که قیام می کنند. براین اساس مردم ابتدا در درون متحول شدند و در ادامه این تحول درونی را به تحول سیاسی تبدیل کردند. لذا بارها فرمودند که انقلاب مردم ما برآمده از تحول درونی آنها بود. در نهایت اینکه؛ هیچ کس با اعتراض مدنی و قانونی مخالف نیست. اما ایستادن جمعی اقلیت مقابل مردم و تخریب اموال عمومی، یعنی دیکتاتوری مقابل اکثریت و این اغتشاش بیش از آنکه مقابل حکومت باشد اغتشاش مقابل اراده مردم است؛ طبیعی است که نظام برآمده از مردم، مهمترین وظیفه اش صیانت از اراده آنها است.   @mahdian_mohsen
✅بی صداقتی پیرزن و عبای پیرمرد کار به قمار براندازها روی بی صداقتی یک پیرزن ندارم. از طعنه ها و زخم زبان های اهل فرصت نیز بگذریم. ای کاش حداقل به خاطر این چند روز اتهامی که به جمهوری اسلامی زدند عذرخواهی کنند. خود خانم گوهرعشقی نیز محل بحث نیست. معتقدم همان لاشخورهایی که عبا از روی دوش پدر روح الله زم برداشتند و برای عمامه زمین زدنش سوت و کف زدند، همان ها پای این پیرزن نشستند که خلاف صداقت بگوید تا سکه کاسبی شان شود. اما مساله ما و شمائیم. مساله سوادرسانه است. چه میشود که باور می کنیم؟ چرا باید از سر برانگیختگی قضاوت کنیم؟ چرا اجازه می دهیم خناسان روی خطای هیجانی ما  حساب باز کنند؟ زخم روی صورت پیرزن جای سرانگشت لاشخورها داشت. اما باور کردیم چون هیجان زده ایم. چون قضاوت های اجتماعی ما از سر تائید اجتماعی دیگران است نه استدلال های منطقی. یک حرف را رسانه اهریمن تکرار می کند و ما نیز به تکرار می افتیم تا از ترند روز عقب نمانیم. ماجرا پیچیده نبود. به راست و دروغش علم نداشتیم اما به سناریوهای راهزن های رسانه ای نیز سوظن نداشتیم؟ با سابقه این غدارهای مکار آشنا نبودیم؟ اینها قاتلی چون نوید افکاری را قهرمان مبارزه نکردند؟ از قاتل غزاله یک کودک معصوم نساختند؟ از صاحب آمد نیوز که علنا آموزش آدم کشی می داد و ثمره اش شهادت محمدحسین حدادیان بود اسطوره نساختند؟ اینها از نجفی همسرکش، قربانی مبارزه با پرستو روایت نکردند؟ اینها جلادهایی که 11 زن و کودک را در مراسم نیروی مسلح مهاباد کشتند، تبدیل به قهرمان قیام نکردند؟  سعید ملک پور طراح سایت های مستهجن و منتشر کننده فیلم و عکس های تجاوز به دختران ایرانی را فعال حقوق بشر نام نگذاشتند؟ از محمدثلاث درویش داعشی که جنون وار با اتوبوس به مردم حمله کرد، پیرعرفان نساختند؟ اینها سر قبر خالی ترانه موسوی ها در فتنه 88 ننشستند و مویه نکردند؟ باز هم فهرست کنیم؟ سابقه این جریان در جلادستایی و نشاندن اوباش جای شهید روشن نبود و نیست؟ مساله اینست که هوشیار در رسانه نیستیم. رفتار کاملا غیرارادی در رسانه داریم. با کمترین تکانه احساسی و عاطفی از سوی رسانه ها دچار خطای شناختی می شویم. زود باور می کنیم و زودتر از آن برای عقب نماندن از بازار مکاره لایک و فیو، دست به انشای به حکم می بریم. از سر غلیان و واکنش های احساسی قضاوت می کنیم و بعد با استدلال تلاش می کنیم این قضاوت را برای دیگران توضیح دهیم. حال آنکه باید ماجرا برعکس باشد. جائی اگر علم نداریم، به منبع پیام توجه کنیم. هرجا که جای پای فراعنه رسانه ای بود سوظن داشته باشیم و صبر کنیم تا حقیقت روشن شود. این سوظن یک اصل راهبردی است. @mahdian_mohsen
✅درباره خطاهای جمهوری اسلامی خطاهایی که در ذهن تان از جمهوری اسلامی دارید را فهرست کنید: هواپیمای اوکراینی، اختلاس ها، تخریب خانه زن کرمانشاهی، برجام، طبری، گرانی ها و بدسلیقه گی در برخورد با بیحجاب و بی تدبیری در آبان....عقب تر برویم. ماجرای اعتراف مازیار ابراهیمی، کهریزک، کرسنت، کوی دانشگاه، قتل های زنجیره ای، ماجرای همسر سعیدامامی و... با این خطاها چطور باید برخورد کنیم؟ این خطاها نشانه چیست؟ اگر همین دست خطاها در آمریکا بود برخورد ما چگونه بود؟ آیا در بوق وکرنا نمی کردیم؟ اساسا انقلاب کردیم که به اینجا برسیم؟ در اصل سوال دقیقتر و از منظر سوادرسانه اینست که چه وقت می توان این خاطره های تلخ در جمهوری اسلامی را خطا دانست و چه وقت خط؟ چه وقت موردی است و چه وقت نمادی؟ چه وقت از این و آن است وچه وقت از ساختار و نظام؟ پاسخ را باید در تعمیم جست. قواعد تعمیم چیست؟ چطور می توان از یک آسیب به یک جریان رسید؟ 5 گام برای تعمیم مدبرانه وجود دارد. یکم. رویداد را کامل ببینیم. مثلا اگر قصاص نوید افکاری را ببینیم اما درخواست مادر مقتول را نبینیم دچار خطای تحلیل در فهم مصداق شدیم. دوم. برای تعمیم جزء به کل باید نمونه های تکرار شده را با دقت رصد کنید. چندتا مازیار ابراهیمی؟ چند تا هواپیمای اوکراین؟ سوم. تکرار را باید در ابعاد زمانی و مکانی ببینیم. مثلا چند نمونه از قتل های زنجیره ای در 40 سال انقلاب داشتیم؟ چهارم. آیا خیز اصلاح وجود دارد یا خیر؟ حرکت رو به جلوست یا خیر؟ مثلا نظام چه کرد که کهریزک تکرار نشود؟. برای تحلیل پیشرفت ها و یا پسرفت ها حتما باید موانع نیز به عنوان یک متغیر کلیدی دیده شود. جالب اینکه در تمام خطاهای صورت گرفته طی سالهای اخیر خود جمهوری اسلامی پیشرو در کشف و برخورد باآنها بوده است. پنجم و از همه مهمتر. نسبت خطا را با ساختار ببینیم. اینکه خطا از فرد است یا ساختار یا نظام؟ خطای فرد و ساختار ممکن است. چون نه فرد عصمت دارد و نه قواینن ما. اما آیا نظام ما هم دچار خطای راهبردی است؟ مثلا اگر ظلمی در کلبه پیرزن کرمانشاهی رخ می دهد و در این خطا هم فرد مقصر است و هم قواینن شهرداری، آیا این خطا مورد تائید نظام است؟ آیا خیز اصلاح نداشته و ندارد؟ برای استدلال استقرایی باید این 5 گام را در کنار هم تحلیل کرد. جمهوری اسلامی مدعی حکومت عصمت نیست. حکومت معصوم نیز عصمت نداشت؛ ما که جمله خاک پای قنبریم. ما حتا در تحقق عدالت بسیار عقب مانده ایم. عقب نه به معنی عقبگرد؛ بلکه به معنی جاماندن از قله های عدالت. اما اصل اینست که در حال حرکت ایم و جهت درست است. با این حال این حرکت را باید با همین مردم انجام داد. خودمانیم. هرچه هست از ماست و نه بیرون ما. بضاعت مان را ببینیم. موانع را نیز. دشمنی ها را که هر روز عمیق تر و پیچیده تر می شود. حالا این تعمیم را با کازینوی سرمایه داری و اوباش در ابعاد جهانی مقایسه کنید. پلیس 8 دقیقه و 46 ثانیه به گردن جورج فلوید فشار می آورد و این در حالی است که او در دو دقیقه و 53 ثانیه آخر کاملا بی هوش شده است. اما فشار زانوی پلیس همچنان ادامه دارد. گوئی از ابتدا قرار است بمیرد و ماجرا تنها یک حادثه از سر عصبانیت نیست. جالب اینکه وقتی مردم معترض به خیابان ها می ریزند؛ در همان ایام خبر چند تجاوز نژادپرستانه دیگر توسط پلیس منتشر می شود. گوئی کشتار نژادپرستانه یک خط است نه خطا. آمار هم نشان می دهد: 1109 قتل نژادپرستانه تنها در سال 2019 در آمریکا. @mahdian_mohsen
هر روز فتنه هر روز ۹ دی ۹ دی را به چه می شناسیم؟ تقلب؟ توهین به ساحت امام حسین؟ انتخابات ۸۸؟ اعتراضات خیابانی؟ راهپیمایی مردمی؟ فتنه؟ چه؟ همه اینها هست و این نیست. ۹ دی ثمره شکستن فتنه بود. فتنه چیست؟ غبارآلود بودن زمان و زمانه. ممزوج شدن حق وباطل به شکلی که درست و غلط قابل تشخیص نباشد. فتنه ۸۸ یعنی همین. یعنی امتزاج حق و باطل به نحوی که مردم در این غبار در تشخیص راه دچار خطا شوند. فتنه ۸۸ فراتر از ادعای تقلب و حتا آشوب بود. فتنه ۸۸ عرصه به خطاانداختن مردم بود. لذا رهبری فرمود این عمار. عمار کارش همین بود. فقط داد نمی زد. فقط هوار نمی کشید و مرگ بر این و آن نمی گفت. ...بلکه تبیین گر بود تا حق و باطل گم نشود. غبار فتنه بنشیند مردم راه درست را انتخاب می کنند. ۹ دی روز نشستن غبار فتنه بود. لذا همه آمدند. از هر گروه و رنگ و جریان سیاسی. اما هر روز فتنه است. امروز نیز. اگر اهل تبیین نباشیم فتنه های امروز نیز آشوب می سازد. چه آشوب خیابانی و چه روانی و چه... عمار باشیم و راوی حقیقت. که اگر چنین شد هر روز ۹ دی خواهد شد و مردم خواهند آمد... @mahdian_mohsen
درباره سانسور حاج قاسم و خطای شناختی ما عمق آزادی بیان به روایت تمدن آنگلوساکسونی و کازینوی قمارخانه ای را امروز همه می بینیم. سانسور و سانسور. آنهم سانسور هویت یک ملت. سانسوری در این ابعاد جایی سراغ دارید؟ این احساس خفگی من و شما در پلتفورم اینستا گرام فیس بوک و غیره نشان اینست که امکان بروز هویت مان را نداریم. این تعبیر را دست کم نگیرید. هویت یک ملت بروز کند می شود حماسه ای که سیل ویرانگر است. حق دارند بترسند. اما امروز فرصت خوبی است برای کسانی که هنوز ماهیت جهان پلتفورمی را به درستی درک نکردند  وتمام تصورشان از پلتفورم یک بستر دیجیتال و یک فضای خنثی و بی جهت برای نشست و برخاست آدم هاست. گوئی یک بازارست که تنها خریدار و فروشنده را بهم می رساند. ای داد. چه انکه نمی دانند همان بازار فیزیکی نیز اثر خنثی در رفتار مشتری و فروشنده ندارد. به همین دلیل است که سبک خرید مشتری در مال ها با بقالی سر کوچه متفاوت است. کسانی که پلتفورم را تنها یک بستر برای عرضه و تقاضای محتوایی می دانند مثل همان خوش باوران افسانه بازار آزاد و هذیان گوئی مدعیان دست نامرئی بازارند. برای خنثی نبودن و جهت داری پلتفورم نیاز به استدلال نیست. همین روزها را به تماشا نشسته و ثبت کنید. اصل اساسی این است: پلتفورم برخلاف تصور رایج خودشان رسانه است. مهمترین نقش رسانه چیست؟ انتقال پیام. از چه طریق؟ از 2 طریق دروازه بانی پیام و ضریب دادن. دروازه بانی یعنی گزینش و ضریب دادن یعنی برجسته سازی و اولویت گذاری. دقیقا پلتفورم نیز همین می کند تنها به شکل نامحسوس و غیرصادقانه. هرچند در مواردی مثل این روزها دم روباه بیرون می زند. پلتفورم ها از طریق توافق نامه های رسمی و غیررسمی که من و شما آنرا می پذیریم و امضا می کنیم و بدان تعهد میدهیم و از طریق جمع آوری داده، محتوا را دروازه بانی و فیلتر می کنند و از طریق الگوریتم ها و سازماندهی های فنی و در مواردی نیز هوشمند به محتوا ضریب می دهند. از همه مهمتر برخلاف ظاهر غیرانتفاعی وخیرخواهانه شان که گوئی آمدند تا فقط محل ملاقات من و شما باشند، از طریق داده های جمع آوری شده، دکانداری می کنند و کاسبی. امروز کسانی که هرگونه ساماندهی فضای مجازی و قانون گذاری در این حوزه را به فیلترینگ تقلیل می دهند در اصل میدانداری برای عرض اندام رسانه ای پلتفورم ها می کنند. فرقی نمی کند چه آنها که در حاکمیت، از ساماندهی فقط فیلترینگ را می شناسند و چه انها که در رسانه ها، ساماندهی را تنها به فیلترینگ معنا می کنند. رفتار هوشمندانه فردی و مدبرانه نهادی با پلتفورم ها اصلی است که امروز دنیای غرب بیش از ما نسبت بدان حساس است.  @mahdian_mohsen
نقشه کلان دشمن را ببینیم @mahdian_mohsen